abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220680101
Welkom bij Het Hardlooptopic!

Of je nou een ultraloper bent die zonder problemen 150 km wegtikt, of je de trap op lopen al als een prestatie ziet--geen zorgen, iedereen mag meedoen. Snel, langzaam, het boeit ons allemaal niet. Zolang je maar beweegt, toch?

Hier delen we ervaringen, soms wat handige tips (of gewoon wat geklaag), en motiveren we elkaar om weer die schoenen aan te trekken. Want ja, elke stap telt... of dat nou naar de koelkast is of door het bos.

Dus doe gezellig mee, het wordt vast "leuk" *O* ~O>

>> Ben je fervent Strava gebruiker? Join de Fok! Hardlopers club

-----------------------------------------------------------------------------------

Kijk wie waar wanneer gaat lopen! *O*

En voeg hier je wedstrijden toe aan De Lijst 8-)

-----------------------------------------------------------------------------------
pi_220682933
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 14:15 schreef Kwalberto het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)adscentrum~b0d5e477/

Opzich jammer maar snelheid >> bezienswaardigheden
Andere kant: stuk langs de Amstel is best mooi (misschien wat lang maar je moet ergens die kilometers halen), stuk Vondelpark is leuk, Rijksmuseum is tof en ik vond ook het stuk langs de Heineken panden terug tot t Vondelpark wel tof.

Ga je door het centrum ga je of over het Damrak of over de op en neer gaande grachten, dat lijkt me niks.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220682955
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 13:10 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Andere kant: stuk langs de Amstel is best mooi (misschien wat lang maar je moet ergens die kilometers halen), stuk Vondelpark is leuk, Rijksmuseum is tof en ik vond ook het stuk langs de Heineken panden terug tot t Vondelpark wel tof.

Ga je door het centrum ga je of over het Damrak of over de op en neer gaande grachten, dat lijkt me niks.
Waardeloze ondergrond, veel keren en draaien.
Doe maar niet nee.

Het stuk langs de Amstel is ook nog deel van de originele route tijdens de Olympische Spelen van 1928. Dat heeft wel zo zijn charme.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_220685323
Opzich leuk over de dam maar de kinderkopjes en tramrails maken het lopen er niet perse beter op nee. VIaduct bij Weesperplein zou er wel uitmogen daar krijg ik het altijd zwaar ;( .
pi_220685446
Ja dan had je waarschijnlijk zoiets als Vondelpark -> Nassaukade/Marnixstraat -> Rozengracht -> Dam -> Rokin -> Vijzelgracht (of als het op de terugweg was in andere richting) om het nog en beetje loopbaar te houden. En dan het stuk Duivendrecht schrappen want dat is voor niemand leuk.
pi_220686390
quote:

[..]
Helemaal eens: Rijksmuseum, Vondelpark, Amstel zijn fijn. Enige kl*testuk is op 37km eerst een tunnel naar beneden en omhoog en vlak daarna een brug. Als ik me niet vergis mogen de elites dat stuk overslaan.
pi_220720749
Die mogen bovenlangs, is ook niet vlak. Maar het zal wel vlakker zijn I guess..
pi_220720759
Afgelopen zondag mijn 2e marathon gelopen. In Praag bij stralende zon en temperaturen van 14 tot 22 graden. Goed kapot gegaan (vanaf km 26 was het wel op) en 20 minuten achter mijn doeltijd gefinishd.

De marathon kan best een beest zijn 😬

"wat een hel". Maar kijk er toch met een goed gevoel op terug, wanneer is de volgende, zin om weer te trainen, enz 🤣
pi_220724932
Londen 1,3 miljoen inschrijvingen, das tenminste de moeite :7

Kans is toch nagenoeg 0 maar wat me dan toch irriteert is dat ik in mijn insta-algoritme filmpies zie van mensen die er trots op zijn slow-runner te zijn en dan 6uur over de Londen marathon doen. Een van de mooiste sportsevenementen ter wereld en dan word je uitgeloot (ik weet 99,9% kans) maar dan iemand die voornamelijk wandelt mag wel.

Als je bij een voetbalteam wil en je kan niet eens een bal passen over 2 meter dan zeggen ze ook joh maat misschien beter als je dat eerst even oefent en jezelf meester maakt, kom je daarna gewoon terug en doe je mee.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220724990
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:01 schreef kalinhos het volgende:
Londen 1,3 miljoen inschrijvingen, das tenminste de moeite :7

Kans is toch nagenoeg 0 maar wat me dan toch irriteert is dat ik in mijn insta-algoritme filmpies zie van mensen die er trots op zijn slow-runner te zijn en dan 6uur over de Londen marathon doen. Een van de mooiste sportsevenementen ter wereld en dan word je uitgeloot (ik weet 99,9% kans) maar dan iemand die voornamelijk wandelt mag wel.

Als je bij een voetbalteam wil en je kan niet eens een bal passen over 2 meter dan zeggen ze ook joh maat misschien beter als je dat eerst even oefent en jezelf meester maakt, kom je daarna gewoon terug en doe je mee.
Herkenbaar maar die ergernis is vooral gericht op de organisatie die een eindtijd van 8 uur hanteert en mensen die er 7+ uur over doen naar voren plaatsen zodat ze er nog langer over kunnen doen.
pi_220725667
quote:

[..]

Die grachten vond ik destijds drama, ik had kramp in mijn scheenbeen, en dan is omhoog lopen geen pretje ;)
Alleen dat stuk tussen zuid-oost en oost vond ik destijds beetje troosteloos, maar goed als je stuk Oudekerk aan Amsel erin wilt houden dan ontkom je daar niet echt aan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220757903
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2026 23:08 schreef Kwalberto het volgende:

[..]
Herkenbaar maar die ergernis is vooral gericht op de organisatie die een eindtijd van 8 uur hanteert en mensen die er 7+ uur over doen naar voren plaatsen zodat ze er nog langer over kunnen doen.
Op die manier kan ik het ook nog wel, een marathon uitlopen. In het Verenigd Koninkrijk is de loopsport een beetje ‘gekaapt’ door het charity-concept: het is een doel op zich geworden. Zo ook de marathon van Londen, waar je een marathon kan uitlopen zonder er echt voor te hoeven trainen.
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
pi_220758503
Leiden is wel vervloekt zeg, weer iemand onwel geworden en overleden ;(

Ik vond het qua warmte wel gaan op de halve, er waren uiteindelijk ook meer dan genoeg waterposten dus veel gedronken en een paar keer wat over m'n shirt en pet gegooid om te koelen. Mikte op sub 1:50 en dat is precies gelukt, ondanks tegen de kramp aanlopen en een smerige blaar op m'n grote teen. Over drie weken de halve van Utrecht, dan toch nog maar weer m'n oude Puma's van stal halen, daar heb ik nooit blaren mee gehad. Toch maar even kijken naar een paar Deviate Nitro 4 ook.
pi_220758546
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 15:34 schreef core2duo het volgende:

[..]
Op die manier kan ik het ook nog wel, een marathon uitlopen. In het Verenigd Koninkrijk is de loopsport een beetje ‘gekaapt’ door het charity-concept: het is een doel op zich geworden. Zo ook de marathon van Londen, waar je een marathon kan uitlopen zonder er echt voor te hoeven trainen.
In Nederland zijn de meeste marathons gekaapt door Golazo met hoge inschrijfgelden waardoor het bijna een elite sport is geworden.
  zondag 10 mei 2026 @ 17:29:28 #15
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220758715
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:04 schreef valleilijn het volgende:

Ik vond het qua warmte wel gaan op de halve, er waren uiteindelijk ook meer dan genoeg waterposten dus veel gedronken en een paar keer wat over m'n shirt en pet gegooid om te koelen. Mikte op sub 1:50 en dat is precies gelukt, ondanks tegen de kramp aanlopen en een smerige blaar op m'n grote teen. Over drie weken de halve van Utrecht, dan toch nog maar weer m'n oude Puma's van stal halen, daar heb ik nooit blaren mee gehad. Toch maar even kijken naar een paar Deviate Nitro 4 ook.
Slechts 15 jaar lees ik net... Damn.

quote:
15-jarig meisje overleden tijdens halve marathon in Leiden

Een vijftienjarig meisje is zondag overleden tijdens de halve marathon in Leiden, meldt de organisatie. Het meisje werd onwel op de hoek van de Lage Rijndijk en de Herensingel. Ze is ter plaatse behandeld, maar kon niet worden gered.
pi_220761064
quote:
1s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:07 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
In Nederland zijn de meeste marathons gekaapt door Golazo met hoge inschrijfgelden waardoor het bijna een elite sport is geworden.
Golazo Rotterdam was een tientje meer dan de door Le Champion georganiseerde Amsterdam Marathon waar Le Champion een stichting is.

Golazo heeft wat goodwill verneukt met dat 5,- voor een loting vragen (toch snel 160k gepakt) maar marathons in grote steden kosten nou eenmaal geld.
pi_220771051
Het is niet goedkoop maar als je 3x meer aanmeldingen dan startbewijzen hebt is een stijgende prijs niet zo gek.
pi_220776300
Nee, ze zouden de prijs 50% kunnen doen stijgen en het zou nog uitverkocht raken (hopen dat Golazo niet meeleest !).
  vrijdag 15 mei 2026 @ 09:13:47 #19
179002 GwaiLow
Malo accepto stultus sapit
pi_220798351
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 23:53 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Golazo Rotterdam was een tientje meer dan de door Le Champion georganiseerde Amsterdam Marathon waar Le Champion een stichting is.

Golazo heeft wat goodwill verneukt met dat 5,- voor een loting vragen (toch snel 160k gepakt) maar marathons in grote steden kosten nou eenmaal geld.
Ja, kost echt een hele berg geld. In Amsterdam kost het afhuren van het Olympisch Stadion ook enorm veel geld. Dat is elk jaar weer een stuk duurder. Ze willen dat er toch in houden, want de beleving is ook wel heel belangrijk :).
pi_220804525
Akkoord. Ik startte op de Stadionweg en vond dat zeer goed, de start in het stadium heb ik niet gemist.
Maar de aankomst in het Olympisch Stadium is inderdaad uniek.
pi_220820264
Afgelopen Hemelvaartsdag een 5km wedstrijd in Duitsland gelopen. De tijden van vorig jaar gaven me de suggestie dat ik mee kon doen voor de winst. Helaas de ultieme beginnersfout gemaakt me niet te verdiepen in het parcours. Het was constant op en af :')

Uiteindelijk wel eerste geworden in mijn leeftijdsklasse voor wat het waard is :P
Geen zin meer in een forum met kankerfakende trolls
pi_220829666
Gisteren een mooie PR gelopen op de 15 km met een verbetering van anderhalve minuut. Parcours was grotendeels ook nog offroad en zigzaggend door het bos :)
pi_220883522
Ik wou me inschrijven voor Tilburg Ten Miles, maar ik las iets over locker. Hebben ze geen gratis tassenafgifte meer zoals bij alle andere hardloopwedstrijden?
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:31:27 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220890488
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 17:04 schreef valleilijn het volgende:

Leiden is elke keer net in hetzelfde weekend in Mei waarop het warm is.

Ik loop zondag in Groningen de halve marathon. Gelukkig blijft de temperatuur dan steken op 23 graden.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220890637
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik loop zondag in Groningen de halve marathon. Gelukkig blijft de temperatuur dan steken op 23 graden.
Maar het was deze keer dus eigenlijk niet zo warm, 15 graden. Het gaat komend weekend (ook in Utrecht) veel pittiger worden qua warmte.
pi_220892248
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 23:53 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Tegelijkertijd zie ik nu ¤55 voor de halve marathon Rotterdam en denk ik toch: prijzig voor zo’n stukkie… :+
pi_220894742
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Zondag marathon Utrecht :).

Wordt geen snelle tijd met dit weer, ik heb mijn zinnen gezet op de marathon Den Haag op 1 november :D.

Ik las ergens dat 8 graden de meest ideale temperatuur is .
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:09:37 #28
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220896559
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 22:17 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Zondag marathon Utrecht :).

Wordt geen snelle tijd met dit weer, ik heb mijn zinnen gezet op de marathon Den Haag op 1 november :D.

Ik las ergens dat 8 graden de meest ideale temperatuur is .
Ik zag trouwens dat Naarden sinds kort ook een halve marathon heeft. Helaas was-ie snel vol.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220913133
Nou de Halve van Rotterdam in september was ook binnen 20 minuten uitverkocht :')
Je kan je op de wachtlijst laten zetten, heb het voor de vorm maar even gedaan, benieuwd of daar wat uit komt.
pi_220913171
Was t volledig vergeten tot iemand me om 10:15 reminde, nog direct een startbewijs kunnen kopen :o

Maar moet zeggen eigenlijk ook gekocht uit een soort fomo, geen idee hoe ik begin september erbij loop. Maar met dat dashboard raak je ‘m altijd nog wel kwijt.
pi_220920993
Volledig vergeten, ik denk dat ik voor de halve van Haarlem ga
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:33:04 #32
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220922332
Ik ben in Groningen voor de (Halve) marathon van Groningen.
pi_220924472
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:33 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ben in Groningen voor de (Halve) marathon van Groningen.
Succes en veel plezier!

Ik heb vandaag mijn allereerste (ultra) trail run gedaan. Rondjes van 3.5 km a 80 hoogtemeters op en over de VAM berg. Erg tof en ook erg pittig. Ik deed mee in de 4 uur groep en wou eigenlijk 8 ronden lopen, maar heb het bij 7 moeten houden. Ik had nog 35 minuten voor de laatste ronde, maar ik zat al stikkapot. Niet meer gedaan uiteindelijk.
pi_220929711
Ik liep vanochtend de halve marathon van Groningen. Door weinig training heb ik niet mijn beste tijd neergezet, maar was allang blij om te kunnen finishen
pi_220931571
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:15 schreef TommyL0204 het volgende:

[..]
Succes en veel plezier!

Ik heb vandaag mijn allereerste (ultra) trail run gedaan. Rondjes van 3.5 km a 80 hoogtemeters op en over de VAM berg. Erg tof en ook erg pittig. Ik deed mee in de 4 uur groep en wou eigenlijk 8 ronden lopen, maar heb het bij 7 moeten houden. Ik had nog 35 minuten voor de laatste ronde, maar ik zat al stikkapot. Niet meer gedaan uiteindelijk.
Die wedstrijd leek me ook erg leuk ja! Cool dat je zo ver kwam.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  maandag 1 juni 2026 @ 08:09:15 #36
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220933486
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:50 schreef ok01 het volgende:
Ik liep vanochtend de halve marathon van Groningen. Door weinig training heb ik niet mijn beste tijd neergezet, maar was allang blij om te kunnen finishen
De omstandigheden waren zwaar! Blijkbaar 7 mensen die medische hulp nodig hadden en/of een hitteberoerte hadden, vooral in het laatste stuk van de halve marathon. En ik zie ook in mijn Garmin log dat mijn hartslag ineens omhoog schoot in de laatste 2km naar 172 (180 is meestal de piek waarbij ik weet dat ik te ver ga), terwijl mijn pace al was teruggezakt naar 6:05. Het was wel de binnenstad met veel asfalt en vanaf denk 18/19km ging de zon ook feller schijnen, maar het voelde niet veel zwaarder. Er zijn vast mensen die op dat stuk een eindsprintje zijn gaan trekken. Ik had echt die energie niet meer.

Heb na de finish ook even op de grond gezeten, even bijkomen en het restant van mijn drink rugzak met isotoon spul leeggedronken (ik heb eindelijk begrepen dat de dikke vingers en ledematen die ik vaak na een wedstrijd heb komen door een tekort aan electrolyten en isotoon drinken kan dat weer -enigszins- aanvullen). Dat hielp. Toen ik terugliep naar de auto zag ik nog een nieuwe ambulance aankomen: https://www.bd.nl/binnenl(...)362b6974a4280f12b1f0 .

Ik ben alleen blij dat ik gewoon sub 2 heb gelopen, dat had ik niet meer verwacht. Ik heb er een klein beetje de rem op gezet, omdat ik niet op carbon schoenen liep vanwege een slecht helende blaar en mezelf een beetje meer naar de hak moest pushen om geen drukpuntpijn op mijn voervoet te krijgen. Ook was deze halve onderdeel van mijn Prorun 12 provincies challenge en met een tijd van 1:58 blijft mijn gemiddelde netjes overeind :) . Ik wist ook dat ik mezelf nog 264km naar huis moest rijden (ik heb voor het eerst zo'n enorme afstand gereden dit weekend), dus dat ik mezelf niet kapot mocht lopen.

Uiteraard weer veel media die nu weer pleiten voor geen wedstrijden bij deze temperaturen, maar met beleid en je PR van je afzetten kun je zoiets best uitlopen. Ik heb toch wel weer veel mensen gezien met te warme shirts, te lange broeken, jasjes, petten die ze tijdens het lopen al afrokken, geen extra water bij...
De mensen die ik op de grond zag liggen en die geholpen werden, leken echter profi lopers te zijn, gezonde jonge mensen die gewoon bevangen werden door de hitte.

[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 01-06-2026 08:16:34 ]
pi_220933896
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:09 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
De omstandigheden waren zwaar! Blijkbaar 7 mensen die medische hulp nodig hadden en/of een hitteberoerte hadden, vooral in het laatste stuk van de halve marathon. En ik zie ook in mijn Garmin log dat mijn hartslag ineens omhoog schoot in de laatste 2km naar 172 (180 is meestal de piek waarbij ik weet dat ik te ver ga), terwijl mijn pace al was teruggezakt naar 6:05. Het was wel de binnenstad met veel asfalt en vanaf denk 18/19km ging de zon ook feller schijnen, maar het voelde niet veel zwaarder. Er zijn vast mensen die op dat stuk een eindsprintje zijn gaan trekken. Ik had echt die energie niet meer.

Heb na de finish ook even op de grond gezeten, even bijkomen en het restant van mijn drink rugzak met isotoon spul leeggedronken (ik heb eindelijk begrepen dat de dikke vingers en ledematen die ik vaak na een wedstrijd heb komen door een tekort aan electrolyten en isotoon drinken kan dat weer -enigszins- aanvullen). Dat hielp. Toen ik terugliep naar de auto zag ik nog een nieuwe ambulance aankomen: https://www.bd.nl/binnenl(...)362b6974a4280f12b1f0 .

Ik ben alleen blij dat ik gewoon sub 2 heb gelopen, dat had ik niet meer verwacht. Ik heb er een klein beetje de rem op gezet, omdat ik niet op carbon schoenen liep vanwege een slecht helende blaar en mezelf een beetje meer naar de hak moest pushen om geen drukpuntpijn op mijn voervoet te krijgen. Ook was deze halve onderdeel van mijn Prorun 12 provincies challenge en met een tijd van 1:58 blijft mijn gemiddelde netjes overeind :) . Ik wist ook dat ik mezelf nog 264km naar huis moest rijden (ik heb voor het eerst zo'n enorme afstand gereden dit weekend), dus dat ik mezelf niet kapot mocht lopen.

Uiteraard weer veel media die nu weer pleiten voor geen wedstrijden bij deze temperaturen, maar met beleid en je PR van je afzetten kun je zoiets best uitlopen. Ik heb toch wel weer veel mensen gezien met te warme shirts, te lange broeken, jasjes, petten die ze tijdens het lopen al afrokken, geen extra water bij...
De mensen die ik op de grond zag liggen en die geholpen werden, leken echter profi lopers te zijn, gezonde jonge mensen die gewoon bevangen werden door de hitte.
Lekker bezig!

Was inderdaad een pittige dit jaar. Kon opzich zelf nog wel tegen de hitte, maar ik raakte op een gegeven wel nogal uitgedroogd. Heb uiteindelijk de rest van de dag alleen maar op bed gelegen en water gedronken.

Desalniettemin ben in wel tevreden met mijn tijd van 2 uur een 22 minuten :)
Ik ga alleen volgend jaar wel zeker meer trainen evoor
pi_220933997
Hier ook de warmte getrotseerd op de halve marathon in Utrecht. Ik voelde al meteen dat het veel warmer en zwaarder was dan in Leiden een paar weken geleden, dus ook de ambities bijgesteld. Ik ben met de 1:50 pacegroep gaan lopen en dat uiteindelijk volgehouden tot km 18. Ik had wel door kunnen pushen maar zat een beetje kramp in m'n linkerkuit en een blaar onder mn grote teen, dus ervoor gekozen om op een wat rustiger tempo (5:30-45) uit te lopen. Gefinished in 1:51:30 dus een prima tijd voor deze warmte.

Ik zag ook in de laatste 5km best wat mensen op de grond liggen met EHBO erbij, ook geen fijn gezicht. Gelukkig had ik zelf nooit het gevoel dat ik echt oververhit raakte, bij elke post water gedronken en wat over mn shirt gegooid hielp wel.

Wat denk ik ook wel hielp is voor het eerst een keer een gestructureerde carb load gedaan, oftewel even uitgerekend hoeveel ik zou moeten loaden (ongeveer 600 gram aan carbs de dag ervoor) en even in een excel sheetje uitgerekend hoeveel dat dan ongeveer is bovenop mn normale voeding. Dat kwam uit op vier krentenbollen, 100gram zoute sticks (ook lekker wat zout om vocht vast te houden) en 100gram winegums :9~
Ook vier gels weten te beuken onderweg. Ik heb er misschien niet direct harder door gelopen, maar in m'n herstel meteen er na scheelde het wel heel veel, ik had een stuk minder honger de rest van de middag, en nu eigenlijk ook heel weinig spierpijn ^O^
  maandag 1 juni 2026 @ 09:05:09 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934068
Er waren veel loopevenementen dit weekend! Utrecht, Amersfoort, Groningen, de Rottedamloop, o.a.
pi_220934172
Vestingloop in Den Bosch was ook gisteren.
Wel bijzonder dat ze het voor elkaar krijgen om voor de 10km een route te verzinnen met een heen en weertje erin en alsnog een paar honderd meter tekort te komen.
  maandag 1 juni 2026 @ 09:21:40 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934180
quote:
10s.gif Op maandag 1 juni 2026 09:20 schreef En1gma het volgende:
Vestingloop in Den Bosch was ook gisteren.
Wel bijzonder dat ze het voor elkaar krijgen om voor de 10km een route te verzinnen met een heen en weertje erin en alsnog een paar honderd meter tekort te komen.
[ afbeelding ]
Oh ja, ik zag bij iedereen inderdaad 9,7 of 9,8 op Strava :D .
  maandag 1 juni 2026 @ 10:34:12 #42
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934663
Daar hebben we de eerste poll al...
https://www.nu.nl/uitgeli(...)laats-te-vinden.html
'Boven de 20 graden hoort er geen marathon plaats te vinden'
  maandag 1 juni 2026 @ 10:35:35 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934672
Net ingeschreven voor de Obvion run HM in Heerlen.
pi_220934745
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:09 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Netjes hoor sub 2 onder die omstandigheden!
pi_220937417
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:34 schreef SEMTEX het volgende:
Daar hebben we de eerste poll al...
https://www.nu.nl/uitgeli(...)laats-te-vinden.html
'Boven de 20 graden hoort er geen marathon plaats te vinden'
Mooi staaltje van kleinburgerlijkheid. Je kan ook door een fatbike overreden worden. Waarmee ik wil zeggen dat je niet elk risico kan uitsluiten. Angst is een slechte raadgever. Een paar willekeurige tegenvoorbeelden:
New York 2022: 23-24 graden
Londen 2025: 22 graden
Berlijn 2025: 26 graden

Naar mijn weten ligt men er daar niet zo wakker van. De Nederlandse poldercultuur heeft zo zijn nadelen, namelijk dat iedereen zijn zegje moet kunnen doen en dat alles moet worden uitgesproken.

[ Bericht 2% gewijzigd door core2duo op 01-06-2026 19:12:52 ]
  dinsdag 2 juni 2026 @ 02:39:52 #46
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_220939615
Ik ga niet de HM van Aruba lopen over een kleine week. Er is datzelfde weekend een muziekfestival en ik vond dat leuker om te bezoeken. Ik drink bijna nooit omdat autorijden en alcohol niet samengaan en dit festival is 5 min lopen van mn huis. Dus... geen HM. Met 30 graden is het het vast te heet :P
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:39:33 #47
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220940499
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 02:39 schreef slacker_nl het volgende:
Ik ga niet de HM van Aruba lopen over een kleine week. Er is datzelfde weekend een muziekfestival en ik vond dat leuker om te bezoeken. Ik drink bijna nooit omdat autorijden en alcohol niet samengaan en dit festival is 5 min lopen van mn huis. Dus... geen HM. Met 30 graden is het het vast te heet :P
Heel gezond toch? Het moet wel leuk blijven.
pi_220942560
Gisteren mijn eerste carbonschoenen gekocht, saucony endorphin pro 4. Heb er een aantal geprobeerd maar op de meesten voelde ik me net bambi on ice met als toppunt de Hoka Cielo, alsof je op een soort kunstschaatsen aan het lopen was. Uiteindelijk geredeneerd dat ik nu ook Saucony Guide loop en Brooks Hyperion, dat ingevoerd in ChatGpt en die raadde de Endorphin 4 aan. Met test-lopen liep het lekker, volgende week een 10km wedstrijd erop doen en zien wat er gebeurt.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:25:44 #49
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_220945683
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:39 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Heel gezond toch? Het moet wel leuk blijven.
Ik had het pas veel later door dat het op dezelfde dag was. Maar goed, ik vond het feestje meer waard. Hardlopen doen we wel in de ochtend. Pakken we een trailtje.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_220946485
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:05 schreef core2duo het volgende:

[..]
Mooi staaltje van kleinburgerlijkheid. Je kan ook door een fatbike overreden worden. Waarmee ik wil zeggen dat je niet elk risico kan uitsluiten. Angst is een slechte raadgever. Een paar willekeurige tegenvoorbeelden:
New York 2022: 23-24 graden
Londen 2025: 22 graden
Berlijn 2025: 26 graden

Naar mijn weten ligt men er daar niet zo wakker van. De Nederlandse poldercultuur heeft zo zijn nadelen, namelijk dat iedereen zijn zegje moet kunnen doen en dat alles moet worden uitgesproken.
Dit gaat niet om zomaar een risicootje op een hitteberoerte, maar om de druk op de zorg.

Deze discussie is eigenlijk heel simpel. Als er te weinig ambulances zijn, vroeger beginnen (met mogelijk minder deelnemers vanwege reisafstand) of afgelasten.

Dus ja, het zou heel verstandig zijn als veel voorjaarslopen naar februari of maart gaan. En van september naar oktober.

Marathon Amsterdam is nu ook in november.

Prima.
  woensdag 3 juni 2026 @ 08:26:08 #51
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220947599
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 22:37 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Dit gaat niet om zomaar een risicootje op een hitteberoerte, maar om de druk op de zorg.

Deze discussie is eigenlijk heel simpel. Als er te weinig ambulances zijn, vroeger beginnen (met mogelijk minder deelnemers vanwege reisafstand) of afgelasten.

Dus ja, het zou heel verstandig zijn als veel voorjaarslopen naar februari of maart gaan. En van september naar oktober.

Prima.
Exact. in Groningen moesten ze opschalen naar GRIP1, ambulances moesten uit andere regio's komen. Dan leg je dus extra druk op de zorg.
pi_220947638
quote:

[..]

Prima.
Is Amsterdam verplaatst recent dan? Volgens hun eigen communicatie is het 18 oktober. Afgelopen jaar was het 19 oktober.
pi_220949462
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 08:37 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Is Amsterdam verplaatst recent dan? Volgens hun eigen communicatie is het 18 oktober. Afgelopen jaar was het 19 oktober.
Ik dacht dat te hebben gelezen, maar dat is inderdaad niet zo. Nog altijd in oktober.
  woensdag 3 juni 2026 @ 13:58:29 #54
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220950383
Zeg, voor wie geinteresseerd is, de inschrijvingen voor Marathon Enschede zijn alweer open.

Ik heb mezelf net ingeschreven voor de Halve van Nieuwkoop. 7.50 :D
Oh en de TT Run Assen HM :o

[ Bericht 34% gewijzigd door SEMTEX op 03-06-2026 14:22:40 ]
pi_220952786
quote:

[..]

Prima.
Dan is het misschien weer te koud. Wat ik me afvraag wat Nederland anders maakt dan de rest van de wereld, waar dit probleem blijkbaar niet speelt. Is er een tekort aan zorgcapaciteit, is het aantal deelnemers in verhouding tot de bevolkingsomvang hier erg hoog? Wat misschien de druk op de zorg kan verklaren.
pi_220954853
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 20:06 schreef core2duo het volgende:

[..]
Dan is het misschien weer te koud. Wat ik me afvraag wat Nederland anders maakt dan de rest van de wereld, waar dit probleem blijkbaar niet speelt. Is er een tekort aan zorgcapaciteit, is het aantal deelnemers in verhouding tot de bevolkingsomvang hier erg hoog? Wat misschien de druk op de zorg kan verklaren.
Ja, er is een tekort aan zorgcapaciteit ja. En dat ligt niet aan geld, maar aan mensen. Door vergrijzing zijn er steeds meer oudere mensen, die ook nog eens steeds ouder worden en vaak meer klachten krijgen. Er is niet genoeg personeel te vinden.

Even voor jouw beeldvorming: Momenteel werken 1,5 miljoen mensen in de zorg. Dat zijn er al gauw 30.000 te weinig. In 2040 loopt dat tekort (als we niks doen) op tot 300.000 mensen

Dat is er aan de hand. Dat is je al een paar keer verteld, maar dat lijk je niet te willen geloven.

Dus de schaarse zorg gebruiken we liever voor het geval je tante een auto-ongeluk krijgt of iets dergelijks en niet om jou te helpen omdat je zo nodig te lang te hard in te warm weer wil hardlopen.
pi_220955170
Zou het ook niet kunnen dat qua infrastructuur Nederland een perfect hardloopland is, dat daarom veel mensen lopen en sinds corona ook nog veel meer mensen willen lopen maar minder getraind zijn?
pi_220955826
quote:
14s.gif Op woensdag 3 juni 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
Zeg, voor wie geinteresseerd is, de inschrijvingen voor Marathon Enschede zijn alweer open.

Ik heb mezelf net ingeschreven voor de Halve van Nieuwkoop. 7.50 :D
Oh en de TT Run Assen HM :o
De Zandvoort run is ook erg leuk als je van circuits houd :)
Ik ben zelf racefan en dan merk je pas de hoogteverschillen die je op TV niet zo goed ziet :)
  donderdag 4 juni 2026 @ 08:32:22 #59
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220956043
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 07:22 schreef raptorix het volgende:

[..]
De Zandvoort run is ook erg leuk als je van circuits houd :)
Ik ben zelf racefan en dan merk je pas de hoogteverschillen die je op TV niet zo goed ziet :)
Dat is geen halve marathon, helaas...
pi_220956047
quote:
2s.gif Op donderdag 4 juni 2026 08:32 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat is geen halve marathon, helaas...
Gewoon de strandlus 2 keer lopen :+
pi_220956148
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 22:56 schreef kalinhos het volgende:
Zou het ook niet kunnen dat qua infrastructuur Nederland een perfect hardloopland is, dat daarom veel mensen lopen en sinds corona ook nog veel meer mensen willen lopen maar minder getraind zijn?
Hardlopen is zeker veel populairder geworden, dat zie je aan de snelheid waarmee evenementen uitverkopen. Ik weet niet of er in Nederland vergeleken met andere landen relatief veel lopers/loopevenementen zijn irt het aantal inwoners en zorgcapaciteit.

Maar het is een mythe dat er meer incidenten zijn door de nieuwe, minder goed getrainede lopers. Het zijn net zo goed de ervaren lopers die een hitteberoerte krijgen.
pi_220964456
Gisteren was de Jeroen Boschloop in Den Bosch.

En!

Voor het eerst 10 kilometer onder 45 minuten *G* *G*
pi_220966223
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 11:17 schreef mosselmossel het volgende:
Gisteren was de Jeroen Boschloop in Den Bosch.

En!

Voor het eerst 10 kilometer onder 45 minuten *G* *G*
Die heb ik ook gelopen, ook m'n PR scherper gesteld, met maar liefst 1 seconde.
pi_220972974
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:51 schreef valleilijn het volgende:
Hier ook de warmte getrotseerd op de halve marathon in Utrecht. Ik voelde al meteen dat het veel warmer en zwaarder was dan in Leiden een paar weken geleden, dus ook de ambities bijgesteld. Ik ben met de 1:50 pacegroep gaan lopen en dat uiteindelijk volgehouden tot km 18. Ik had wel door kunnen pushen maar zat een beetje kramp in m'n linkerkuit en een blaar onder mn grote teen, dus ervoor gekozen om op een wat rustiger tempo (5:30-45) uit te lopen. Gefinished in 1:51:30 dus een prima tijd voor deze warmte.

Ik zag ook in de laatste 5km best wat mensen op de grond liggen met EHBO erbij, ook geen fijn gezicht. Gelukkig had ik zelf nooit het gevoel dat ik echt oververhit raakte, bij elke post water gedronken en wat over mn shirt gegooid hielp wel.

Wat denk ik ook wel hielp is voor het eerst een keer een gestructureerde carb load gedaan, oftewel even uitgerekend hoeveel ik zou moeten loaden (ongeveer 600 gram aan carbs de dag ervoor) en even in een excel sheetje uitgerekend hoeveel dat dan ongeveer is bovenop mn normale voeding. Dat kwam uit op vier krentenbollen, 100gram zoute sticks (ook lekker wat zout om vocht vast te houden) en 100gram winegums :9~
Ook vier gels weten te beuken onderweg. Ik heb er misschien niet direct harder door gelopen, maar in m'n herstel meteen er na scheelde het wel heel veel, ik had een stuk minder honger de rest van de middag, en nu eigenlijk ook heel weinig spierpijn ^O^
Ik had de marathon gelopen, 3u 45min over gedaan , in december zonder training nog 3u20 dus het verval was behoorlijk door de hitte.

Voor mij de laatste marathon tussen mei en september.

Zin in Den Haag marathon :). En daarvoor nog een HM in Rome.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')