abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220892248
quote:
0s.gif Op zondag 10 mei 2026 23:53 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Golazo Rotterdam was een tientje meer dan de door Le Champion georganiseerde Amsterdam Marathon waar Le Champion een stichting is.

Golazo heeft wat goodwill verneukt met dat 5,- voor een loting vragen (toch snel 160k gepakt) maar marathons in grote steden kosten nou eenmaal geld.
Tegelijkertijd zie ik nu ¤55 voor de halve marathon Rotterdam en denk ik toch: prijzig voor zo’n stukkie… :+
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220894742
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:31 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Leiden is elke keer net in hetzelfde weekend in Mei waarop het warm is.

Ik loop zondag in Groningen de halve marathon. Gelukkig blijft de temperatuur dan steken op 23 graden.
Zondag marathon Utrecht :).

Wordt geen snelle tijd met dit weer, ik heb mijn zinnen gezet op de marathon Den Haag op 1 november :D.

Ik las ergens dat 8 graden de meest ideale temperatuur is .
  woensdag 27 mei 2026 @ 11:09:37 #28
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220896559
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 22:17 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Zondag marathon Utrecht :).

Wordt geen snelle tijd met dit weer, ik heb mijn zinnen gezet op de marathon Den Haag op 1 november :D.

Ik las ergens dat 8 graden de meest ideale temperatuur is .
Ik zag trouwens dat Naarden sinds kort ook een halve marathon heeft. Helaas was-ie snel vol.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220913133
Nou de Halve van Rotterdam in september was ook binnen 20 minuten uitverkocht :')
Je kan je op de wachtlijst laten zetten, heb het voor de vorm maar even gedaan, benieuwd of daar wat uit komt.
pi_220913171
Was t volledig vergeten tot iemand me om 10:15 reminde, nog direct een startbewijs kunnen kopen :o

Maar moet zeggen eigenlijk ook gekocht uit een soort fomo, geen idee hoe ik begin september erbij loop. Maar met dat dashboard raak je ‘m altijd nog wel kwijt.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220920993
Volledig vergeten, ik denk dat ik voor de halve van Haarlem ga
  zaterdag 30 mei 2026 @ 18:33:04 #32
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220922332
Ik ben in Groningen voor de (Halve) marathon van Groningen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_220924472
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 18:33 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ben in Groningen voor de (Halve) marathon van Groningen.
Succes en veel plezier!

Ik heb vandaag mijn allereerste (ultra) trail run gedaan. Rondjes van 3.5 km a 80 hoogtemeters op en over de VAM berg. Erg tof en ook erg pittig. Ik deed mee in de 4 uur groep en wou eigenlijk 8 ronden lopen, maar heb het bij 7 moeten houden. Ik had nog 35 minuten voor de laatste ronde, maar ik zat al stikkapot. Niet meer gedaan uiteindelijk.
pi_220929711
Ik liep vanochtend de halve marathon van Groningen. Door weinig training heb ik niet mijn beste tijd neergezet, maar was allang blij om te kunnen finishen
pi_220931571
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 21:15 schreef TommyL0204 het volgende:

[..]
Succes en veel plezier!

Ik heb vandaag mijn allereerste (ultra) trail run gedaan. Rondjes van 3.5 km a 80 hoogtemeters op en over de VAM berg. Erg tof en ook erg pittig. Ik deed mee in de 4 uur groep en wou eigenlijk 8 ronden lopen, maar heb het bij 7 moeten houden. Ik had nog 35 minuten voor de laatste ronde, maar ik zat al stikkapot. Niet meer gedaan uiteindelijk.
Die wedstrijd leek me ook erg leuk ja! Cool dat je zo ver kwam.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
  maandag 1 juni 2026 @ 08:09:15 #36
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220933486
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2026 15:50 schreef ok01 het volgende:
Ik liep vanochtend de halve marathon van Groningen. Door weinig training heb ik niet mijn beste tijd neergezet, maar was allang blij om te kunnen finishen
De omstandigheden waren zwaar! Blijkbaar 7 mensen die medische hulp nodig hadden en/of een hitteberoerte hadden, vooral in het laatste stuk van de halve marathon. En ik zie ook in mijn Garmin log dat mijn hartslag ineens omhoog schoot in de laatste 2km naar 172 (180 is meestal de piek waarbij ik weet dat ik te ver ga), terwijl mijn pace al was teruggezakt naar 6:05. Het was wel de binnenstad met veel asfalt en vanaf denk 18/19km ging de zon ook feller schijnen, maar het voelde niet veel zwaarder. Er zijn vast mensen die op dat stuk een eindsprintje zijn gaan trekken. Ik had echt die energie niet meer.

Heb na de finish ook even op de grond gezeten, even bijkomen en het restant van mijn drink rugzak met isotoon spul leeggedronken (ik heb eindelijk begrepen dat de dikke vingers en ledematen die ik vaak na een wedstrijd heb komen door een tekort aan electrolyten en isotoon drinken kan dat weer -enigszins- aanvullen). Dat hielp. Toen ik terugliep naar de auto zag ik nog een nieuwe ambulance aankomen: https://www.bd.nl/binnenl(...)362b6974a4280f12b1f0 .

Ik ben alleen blij dat ik gewoon sub 2 heb gelopen, dat had ik niet meer verwacht. Ik heb er een klein beetje de rem op gezet, omdat ik niet op carbon schoenen liep vanwege een slecht helende blaar en mezelf een beetje meer naar de hak moest pushen om geen drukpuntpijn op mijn voervoet te krijgen. Ook was deze halve onderdeel van mijn Prorun 12 provincies challenge en met een tijd van 1:58 blijft mijn gemiddelde netjes overeind :) . Ik wist ook dat ik mezelf nog 264km naar huis moest rijden (ik heb voor het eerst zo'n enorme afstand gereden dit weekend), dus dat ik mezelf niet kapot mocht lopen.

Uiteraard weer veel media die nu weer pleiten voor geen wedstrijden bij deze temperaturen, maar met beleid en je PR van je afzetten kun je zoiets best uitlopen. Ik heb toch wel weer veel mensen gezien met te warme shirts, te lange broeken, jasjes, petten die ze tijdens het lopen al afrokken, geen extra water bij...
De mensen die ik op de grond zag liggen en die geholpen werden, leken echter profi lopers te zijn, gezonde jonge mensen die gewoon bevangen werden door de hitte.

[ Bericht 1% gewijzigd door SEMTEX op 01-06-2026 08:16:34 ]
pi_220933896
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:09 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
De omstandigheden waren zwaar! Blijkbaar 7 mensen die medische hulp nodig hadden en/of een hitteberoerte hadden, vooral in het laatste stuk van de halve marathon. En ik zie ook in mijn Garmin log dat mijn hartslag ineens omhoog schoot in de laatste 2km naar 172 (180 is meestal de piek waarbij ik weet dat ik te ver ga), terwijl mijn pace al was teruggezakt naar 6:05. Het was wel de binnenstad met veel asfalt en vanaf denk 18/19km ging de zon ook feller schijnen, maar het voelde niet veel zwaarder. Er zijn vast mensen die op dat stuk een eindsprintje zijn gaan trekken. Ik had echt die energie niet meer.

Heb na de finish ook even op de grond gezeten, even bijkomen en het restant van mijn drink rugzak met isotoon spul leeggedronken (ik heb eindelijk begrepen dat de dikke vingers en ledematen die ik vaak na een wedstrijd heb komen door een tekort aan electrolyten en isotoon drinken kan dat weer -enigszins- aanvullen). Dat hielp. Toen ik terugliep naar de auto zag ik nog een nieuwe ambulance aankomen: https://www.bd.nl/binnenl(...)362b6974a4280f12b1f0 .

Ik ben alleen blij dat ik gewoon sub 2 heb gelopen, dat had ik niet meer verwacht. Ik heb er een klein beetje de rem op gezet, omdat ik niet op carbon schoenen liep vanwege een slecht helende blaar en mezelf een beetje meer naar de hak moest pushen om geen drukpuntpijn op mijn voervoet te krijgen. Ook was deze halve onderdeel van mijn Prorun 12 provincies challenge en met een tijd van 1:58 blijft mijn gemiddelde netjes overeind :) . Ik wist ook dat ik mezelf nog 264km naar huis moest rijden (ik heb voor het eerst zo'n enorme afstand gereden dit weekend), dus dat ik mezelf niet kapot mocht lopen.

Uiteraard weer veel media die nu weer pleiten voor geen wedstrijden bij deze temperaturen, maar met beleid en je PR van je afzetten kun je zoiets best uitlopen. Ik heb toch wel weer veel mensen gezien met te warme shirts, te lange broeken, jasjes, petten die ze tijdens het lopen al afrokken, geen extra water bij...
De mensen die ik op de grond zag liggen en die geholpen werden, leken echter profi lopers te zijn, gezonde jonge mensen die gewoon bevangen werden door de hitte.
Lekker bezig!

Was inderdaad een pittige dit jaar. Kon opzich zelf nog wel tegen de hitte, maar ik raakte op een gegeven wel nogal uitgedroogd. Heb uiteindelijk de rest van de dag alleen maar op bed gelegen en water gedronken.

Desalniettemin ben in wel tevreden met mijn tijd van 2 uur een 22 minuten :)
Ik ga alleen volgend jaar wel zeker meer trainen evoor
pi_220933997
Hier ook de warmte getrotseerd op de halve marathon in Utrecht. Ik voelde al meteen dat het veel warmer en zwaarder was dan in Leiden een paar weken geleden, dus ook de ambities bijgesteld. Ik ben met de 1:50 pacegroep gaan lopen en dat uiteindelijk volgehouden tot km 18. Ik had wel door kunnen pushen maar zat een beetje kramp in m'n linkerkuit en een blaar onder mn grote teen, dus ervoor gekozen om op een wat rustiger tempo (5:30-45) uit te lopen. Gefinished in 1:51:30 dus een prima tijd voor deze warmte.

Ik zag ook in de laatste 5km best wat mensen op de grond liggen met EHBO erbij, ook geen fijn gezicht. Gelukkig had ik zelf nooit het gevoel dat ik echt oververhit raakte, bij elke post water gedronken en wat over mn shirt gegooid hielp wel.

Wat denk ik ook wel hielp is voor het eerst een keer een gestructureerde carb load gedaan, oftewel even uitgerekend hoeveel ik zou moeten loaden (ongeveer 600 gram aan carbs de dag ervoor) en even in een excel sheetje uitgerekend hoeveel dat dan ongeveer is bovenop mn normale voeding. Dat kwam uit op vier krentenbollen, 100gram zoute sticks (ook lekker wat zout om vocht vast te houden) en 100gram winegums :9~
Ook vier gels weten te beuken onderweg. Ik heb er misschien niet direct harder door gelopen, maar in m'n herstel meteen er na scheelde het wel heel veel, ik had een stuk minder honger de rest van de middag, en nu eigenlijk ook heel weinig spierpijn ^O^
  maandag 1 juni 2026 @ 09:05:09 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934068
Er waren veel loopevenementen dit weekend! Utrecht, Amersfoort, Groningen, de Rottedamloop, o.a.
pi_220934172
Vestingloop in Den Bosch was ook gisteren.
Wel bijzonder dat ze het voor elkaar krijgen om voor de 10km een route te verzinnen met een heen en weertje erin en alsnog een paar honderd meter tekort te komen.
  maandag 1 juni 2026 @ 09:21:40 #41
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934180
quote:
10s.gif Op maandag 1 juni 2026 09:20 schreef En1gma het volgende:
Vestingloop in Den Bosch was ook gisteren.
Wel bijzonder dat ze het voor elkaar krijgen om voor de 10km een route te verzinnen met een heen en weertje erin en alsnog een paar honderd meter tekort te komen.
[ afbeelding ]
Oh ja, ik zag bij iedereen inderdaad 9,7 of 9,8 op Strava :D .
  maandag 1 juni 2026 @ 10:34:12 #42
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934663
Daar hebben we de eerste poll al...
https://www.nu.nl/uitgeli(...)laats-te-vinden.html
'Boven de 20 graden hoort er geen marathon plaats te vinden'
  maandag 1 juni 2026 @ 10:35:35 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220934672
Net ingeschreven voor de Obvion run HM in Heerlen.
pi_220934745
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2026 08:09 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Netjes hoor sub 2 onder die omstandigheden!
pi_220937417
quote:
2s.gif Op maandag 1 juni 2026 10:34 schreef SEMTEX het volgende:
Daar hebben we de eerste poll al...
https://www.nu.nl/uitgeli(...)laats-te-vinden.html
'Boven de 20 graden hoort er geen marathon plaats te vinden'
Mooi staaltje van kleinburgerlijkheid. Je kan ook door een fatbike overreden worden. Waarmee ik wil zeggen dat je niet elk risico kan uitsluiten. Angst is een slechte raadgever. Een paar willekeurige tegenvoorbeelden:
New York 2022: 23-24 graden
Londen 2025: 22 graden
Berlijn 2025: 26 graden

Naar mijn weten ligt men er daar niet zo wakker van. De Nederlandse poldercultuur heeft zo zijn nadelen, namelijk dat iedereen zijn zegje moet kunnen doen en dat alles moet worden uitgesproken.

[ Bericht 2% gewijzigd door core2duo op 01-06-2026 19:12:52 ]
Dubbel gevaccineerd tegen vliegschaamte
  dinsdag 2 juni 2026 @ 02:39:52 #46
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_220939615
Ik ga niet de HM van Aruba lopen over een kleine week. Er is datzelfde weekend een muziekfestival en ik vond dat leuker om te bezoeken. Ik drink bijna nooit omdat autorijden en alcohol niet samengaan en dit festival is 5 min lopen van mn huis. Dus... geen HM. Met 30 graden is het het vast te heet :P
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 09:39:33 #47
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220940499
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 02:39 schreef slacker_nl het volgende:
Ik ga niet de HM van Aruba lopen over een kleine week. Er is datzelfde weekend een muziekfestival en ik vond dat leuker om te bezoeken. Ik drink bijna nooit omdat autorijden en alcohol niet samengaan en dit festival is 5 min lopen van mn huis. Dus... geen HM. Met 30 graden is het het vast te heet :P
Heel gezond toch? Het moet wel leuk blijven.
pi_220942560
Gisteren mijn eerste carbonschoenen gekocht, saucony endorphin pro 4. Heb er een aantal geprobeerd maar op de meesten voelde ik me net bambi on ice met als toppunt de Hoka Cielo, alsof je op een soort kunstschaatsen aan het lopen was. Uiteindelijk geredeneerd dat ik nu ook Saucony Guide loop en Brooks Hyperion, dat ingevoerd in ChatGpt en die raadde de Endorphin 4 aan. Met test-lopen liep het lekker, volgende week een 10km wedstrijd erop doen en zien wat er gebeurt.
  dinsdag 2 juni 2026 @ 20:25:44 #49
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_220945683
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 09:39 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Heel gezond toch? Het moet wel leuk blijven.
Ik had het pas veel later door dat het op dezelfde dag was. Maar goed, ik vond het feestje meer waard. Hardlopen doen we wel in de ochtend. Pakken we een trailtje.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_220946485
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2026 19:05 schreef core2duo het volgende:

[..]
Mooi staaltje van kleinburgerlijkheid. Je kan ook door een fatbike overreden worden. Waarmee ik wil zeggen dat je niet elk risico kan uitsluiten. Angst is een slechte raadgever. Een paar willekeurige tegenvoorbeelden:
New York 2022: 23-24 graden
Londen 2025: 22 graden
Berlijn 2025: 26 graden

Naar mijn weten ligt men er daar niet zo wakker van. De Nederlandse poldercultuur heeft zo zijn nadelen, namelijk dat iedereen zijn zegje moet kunnen doen en dat alles moet worden uitgesproken.
Dit gaat niet om zomaar een risicootje op een hitteberoerte, maar om de druk op de zorg.

Deze discussie is eigenlijk heel simpel. Als er te weinig ambulances zijn, vroeger beginnen (met mogelijk minder deelnemers vanwege reisafstand) of afgelasten.

Dus ja, het zou heel verstandig zijn als veel voorjaarslopen naar februari of maart gaan. En van september naar oktober.

Marathon Amsterdam is nu ook in november.

Prima.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')