abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220632977
quote:
14s.gif Op woensdag 22 april 2026 12:27 schreef probeer het volgende:
Bovendien .. hoe kom je anders aan senior programmeurs.
Dát wordt dus het grote probleem als je het mij vraagt, de doorstroom van beneden. In ieder geval in mijn vakgebied, waar de juniors sowieso al niet weten wat er 'onder water' gebeurt, laat staan als je daar AI overheen gooit.

Daarná wordt het veel meer een mensenvak, wat nooit vervangbaar gaat zijn door AI, maar dat kan je pas goed doen als je de vakinhoudelijke kennis uit je hoofd kent.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220633008
Het is wel echt de omgekeerde wereld dat D66 wordt verweten tegen die asielwet te stemmen :') . Een wet waar ze nooit voorstander van zijn geweest en waarbij D66 zich bij de formatie alleen heeft gecommitteerd aan het uitvoeren van de wetten mits ze door de kamers zouden komen.
  woensdag 22 april 2026 @ 14:23:07 #253
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633157
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 13:55 schreef Breekfast het volgende:
Het is wel echt de omgekeerde wereld dat D66 wordt verweten tegen die asielwet te stemmen :') . Een wet waar ze nooit voorstander van zijn geweest en waarbij D66 zich bij de formatie alleen heeft gecommitteerd aan het uitvoeren van de wetten mits ze door de kamers zouden komen.
D66 heeft mensen wijsgemaakt voor maatregelen om de asielinstroom in te perken te zijn en uiteindelijk bestond hun masterplan voor die maatregelen er dus uit om zelf tegen de Faber-wetten te stemmen om schone handen te houden en lekker principieel te zijn, andere partijen voor te laten stemmen zodat ze die wetten dan uit konden voeren, en dit alles zonder back-up plan. D66 verdient ook veel hoon.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220633248
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:23 schreef -XOR- het volgende:

[..]
D66 heeft mensen wijsgemaakt voor maatregelen om de asielinstroom in te perken te zijn en uiteindelijk bestond hun masterplan voor die maatregelen er dus uit om zelf tegen de Faber-wetten te stemmen om schone handen te houden en lekker principieel te zijn, andere partijen voor te laten stemmen zodat ze die wetten dan uit konden voeren, en dit alles zonder back-up plan. D66 verdient ook veel hoon.
Mensen hebben zichzelf blijkbaar wijs gemaakt dat D66 voor deze Faber-wetten zou gaan stemmen. D66 heeft altijd duidelijk aangegeven geen voorstander van die wetten te zijn.
  woensdag 22 april 2026 @ 14:46:03 #255
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633309
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:42 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Mensen hebben zichzelf blijkbaar wijs gemaakt dat D66 voor deze Faber-wetten zou gaan stemmen. D66 heeft altijd duidelijk aangegeven geen voorstander van die wetten te zijn.
Ze wilden wel dat ze zouden worden ingevoerd, maar wilden dat pontius pilatus. Dat, of ze hebben tijdens de campagne zitten jokken (dat denk ik en dat schreef ik destijds ook al).

Het plan was namelijk of dit, of het Europees asielpact als fallback, maar dat wilde PRO ook.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220633432
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ze wilden wel dat ze zouden worden ingevoerd, maar wilden dat pontius pilatus. Dat, of ze hebben tijdens de campagne zitten jokken (dat denk ik en dat schreef ik destijds ook al).

Het plan was namelijk of dit, of het Europees asielpact als fallback, maar dat wilde PRO ook.
Heb je een bron waarin Rob Jetten tijdens de campagne zijn specifieke steun heeft uitgesproken voor de twee asielwetten? Ik ben benieuwd.
  woensdag 22 april 2026 @ 14:54:30 #257
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633455
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Heb je een bron waarin Rob Jetten tijdens de campagne zijn specifieke steun heeft uitgesproken voor de twee asielwetten? Ik ben benieuwd.
Nee, natuurlijk niet, maar hij wilde wel strengere asielwetten. Blijkens het regeerakkoord moesten dat de Faberwetten worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door -XOR- op 22-04-2026 15:02:13 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220633479
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:54 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet, maar hij wilde wel strengere asielwetten. Blijkens uit het regeerakkoord moesten dat de Faberwetten worden.
Waar heeft Rob Jetten dan exact over gelogen? Over veronderstellingen die jij voor D66 invult die ze zelf nooit hebben uitgesproken?
  woensdag 22 april 2026 @ 15:07:42 #259
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633550
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:57 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Waar heeft Rob Jetten dan exact over gelogen? Over veronderstellingen die jij voor D66 invult die ze zelf nooit hebben uitgesproken?
Ikzelf niet he, zo naïef ben ik niet. Zoals ik destijds al schreef:

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 23:55 schreef -XOR- het volgende: [..] De hele stijging van D66 in de peilingen dreef op het narratief van de draai van Jetten op asiel. Dat hij dat geloofwaardig zo snel en zo vlak voor de verkiezingen heeft weten over te brengen zonder fundamenteel inhoudelijk van mening te zijn veranderd tekent zijn politiek talent.
Maar ik heb hier hele discussies gehad met mensen die oprecht dachten dat Jetten het licht had gezien en was veranderd in een soort Wilders light.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220633562
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ikzelf niet he, zo naïef ben ik niet. Zoals ik destijds al schreef:
[..]
Maar ik heb hier hele discussies gehad met mensen die oprecht dachten dat Jetten het licht had gezien en was veranderd in een soort Wilders light.
Ja, dat is natuurlijk niet het geval. Al denk ik wel degelijk dat D66 meer op migratie wil doen dan bijvoorbeeld PRO. Dus in die zin hangen ze qua standpunten op migratie ook wel degelijk tussen de rechtse- en de linkse- partijen in.
  woensdag 22 april 2026 @ 15:12:16 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633569
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:10 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ja, dat is natuurlijk niet het geval. Al denk ik wel degelijk dat D66 meer op migratie wil doen dan bijvoorbeeld PRO. Dus in die zin hangen ze qua standpunten op migratie ook wel degelijk tussen de rechtse- en de linkse- partijen in.
Niet dus, waar zijn de plannen dan?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220633579
Ik denk dat Theunissen echt wel een van de slechtste kamerleden/debaters is van de 150 (pvv of fvd daargelaten).
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220633581
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet dus, waar zijn de plannen dan?
Het is vooral even wachten op het Europese migratiepact en de plannend die daaruit voortvloeien.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_220633597
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:12 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Niet dus, waar zijn de plannen dan?
Ik ken niet het hele D66 verkiezingsprogramma uit mijn hoofd maar ze pleiten volgens mij voor:
1) EU migratiepact (wat blijkbaar al veel overeenkomt met de Faber-wetten). Hier is een partij als PRO bijv. een stuk kritischer op qua huidige invulling (te streng).
2) Snelle procedures en uitzetting voor asielzoekers die geen recht op asiel hebben
3) Spreidingswet
4) Degenen die wel recht op asiel hebben juist zo snel mogelijk laten integreren.
  woensdag 22 april 2026 @ 15:37:31 #265
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633697
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:17 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ik ken niet het hele D66 verkiezingsprogramma uit mijn hoofd maar ze pleiten volgens mij voor:
1) EU migratiepact (wat blijkbaar al veel overeenkomt met de Faber-wetten). Hier is een partij als PRO bijv. een stuk kritischer op qua huidige invulling (te streng).
2) Snelle procedures en uitzetting voor asielzoekers die geen recht op asiel hebben
3) Spreidingswet
4) Degenen die wel recht op asiel hebben juist zo snel mogelijk laten integreren.
Dat is het lijstje van PRO (en ja, ik weet dat die het EU migratiepact eigenlijk ook niet prettig vinden, maar daar hadden ze zich in een akkoord nog wel op laten vastpinnen). De draai op asiel van Jetten was er dus geen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220633778
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 12:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik geloof niet zo zeer dat AI echt veel mensen gaat vervangen. AI heeft geen denkvermogen, geen probleemoplossend vermogen. Alleen heel simpel werk kan het echt aan, met input van een mens (die de output nog weer moet controleren).

Simpel programmeerwerk, maar dan wel met een heel duidelijke opdracht. Veel meer zit er niet in en lijkt er ook niet echt in te gaan zitten, er zijn testen waar AI inmiddels slechter scoort dan anderhalf of twee jaar geleden.

Natuurlijk gaat er wel iets aan vervanging zijn, maar denk dat dat niet het grote probleem gaat worden qua werkloosheid. Robotica heeft ook de laatste decennia wel banen overgenomen, daardoor kwamen er ook niet echt problemen. Gewoon, omdat het allemaal veel minder over grote getallen gaat dan bepaalde mensen met belang bij zulke ontwikkelingen je willen laten denken.
Ik blijf altijd benieuwd naar jou bronnen. Ik hoor van mensen die nu alleen een eigen product maken waar xe vroeger hele teams programmeurs voor nodig hadden, ik hoor een vriend die zegt dat hij vooral bezig is met uitgebreide instructies geven en controleren ipv zelf programmeren. Zelfs ik ben zelf dingen aan het maken met nul programmeer ervaring.

Misschien zit ik aan de techoptimist kant, maar heb gewoon echt geen idee welke bronnen jij gebruikt.
pi_220633848
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 14:57 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Waar heeft Rob Jetten dan exact over gelogen? Over veronderstellingen die jij voor D66 invult die ze zelf nooit hebben uitgesproken?
Senatoren van D66 zijn gebeld door Jetten om voor de wetten te stemmen.
Jetten geeft elf ook aan dat hij ze heeft geprobeerd over te halen.
Bekijk deze YouTube-video
pi_220633877
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 16:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Senatoren van D66 zijn gebeld door Jetten om voor de wetten te stemmen.
Jetten geeft elf ook aan dat hij ze heeft geprobeerd over te halen.
Bekijk deze YouTube-video
Dat is eerder een teken dat Jetten nog behoorlijk ver is gegaan om de coalitiepartijen tegemoet te treden. Want nogmaals, ze zijn altijd tegen de 2 wetten van Faber geweest.
pi_220633890
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik blijf altijd benieuwd naar jou bronnen. Ik hoor van mensen die nu alleen een eigen product maken waar xe vroeger hele teams programmeurs voor nodig hadden, ik hoor een vriend die zegt dat hij vooral bezig is met uitgebreide instructies geven en controleren ipv zelf programmeren. Zelfs ik ben zelf dingen aan het maken met nul programmeer ervaring.

Misschien zit ik aan de techoptimist kant, maar heb gewoon echt geen idee welke bronnen jij gebruikt.
Ja, voor programmeren is het wel handig, dat schrijf ik ook. Maar dat is natuurlijk een vrij beperkte groep medewerkers. We hebben bijvoorbeeld ook weinig assemblagemedewerkers voor auto's meer nodig dankzij robotisering, maar is dat nu iets waardoor er veel banen verdwenen zijn?


Uiteindelijk is veel werk in de ICT implementatie, dingen aanpassen aan wensen van klanten en andere zaken die echt wel voor mensen zijn en niet met AI gaan gebeuren.

Ik verwacht ook dat er wel wat administratietaken worden overgenomen door AI (al kon je nou ook al veel automatisch goed zetten vanuit het inlezen van een bankrekening in een programma), maar AI gaat geen volledige jaarrekeningen afleveren.

Dus nogmaals: het is denk ik uiteindelijk vrij beperkt. Paar baantypen die uitgefaseerd raken of er anders uit gaan zien (input leveren en uitput controleren blijft nodig). En mijn bronnen? Tja, ik lees heel erg veel. Ook inderdaad juist techpessimisten, juist omdat die de laatste decennia vaker gelijk hadden dan de 'optimisten' (ik las 15 tot 20 jaar geleden al van die 'optimisten' dat binnen 5 jaar het accountancyvak qua AA verdwenen zou zijn).

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2026 16:17:48 ]
  woensdag 22 april 2026 @ 16:18:02 #270
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_220633901
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het is vooral even wachten op het Europese migratiepact en de plannend die daaruit voortvloeien.
Precies. Laten ze dat eerst maar uitrollen en kijken of dat werkt. Kunnen ze zich ondertussen met andere dossiers bezighouden. Alles wordt overschaduwd door asiel.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_220633925
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik blijf altijd benieuwd naar jou bronnen. Ik hoor van mensen die nu alleen een eigen product maken waar xe vroeger hele teams programmeurs voor nodig hadden, ik hoor een vriend die zegt dat hij vooral bezig is met uitgebreide instructies geven en controleren ipv zelf programmeren. Zelfs ik ben zelf dingen aan het maken met nul programmeer ervaring.

Misschien zit ik aan de techoptimist kant, maar heb gewoon echt geen idee welke bronnen jij gebruikt.
https://fortune.com/artic(...)ty-employment-study/
Thousands of CEOs admit AI had no impact on employment or productivity

Uiteindeijk komt AI ook amper vooruit in tegenstelling tot wat de AI verkoopmannetjes beloven. Zelfs iets als op google zoeken is nog altijd hit of miss. Het gaat dus nog wel even duren voor AI iets kan wat verantwoordelijkheid heeft boven de aller laagste functies binnen een bedrijf.
Al die AI bedrijven draaien ook gigantische verliezen en met stijgende energieprijzen en peperdure verslijtende hardware is hun business model totaal onhoudbaar.

Mensen zijn ook heel slecht in inschatten hoeveel tijd en werk AI bespaart. Mensen zijn soms langer de juiste prompt aan het zoeken dan het zelf doen zou kosten. Maar het menselijke brein werkt nou eenmaal zo dat mensen de keren onthouden dat het meteen werkte en wat sneller vergeten hoeveel ze er zelf nog in moeten stoppen.
pi_220633931
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 16:12 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Dat is eerder een teken dat Jetten nog behoorlijk ver is gegaan om de coalitiepartijen tegemoet te treden. Want nogmaals, ze zijn altijd tegen de 2 wetten van Faber geweest.
Ja, dus Jetten steunde die wetten van Faber gewoon. Waarom komt hij daar dan niet wat meer voor uit.
Eerlijkheid duurt duidelijk niet het langst bij dit type politicus.
  woensdag 22 april 2026 @ 16:24:21 #273
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220633933
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 16:12 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Dat is eerder een teken dat Jetten nog behoorlijk ver is gegaan om de coalitiepartijen tegemoet te treden. Want nogmaals, ze zijn altijd tegen de 2 wetten van Faber geweest.
D66 is zowel voor als tegen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 22 april 2026 @ 17:10:49 #274
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_220634186
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 15:54 schreef KaheemSaid het volgende:
Simpel programmeerwerk, maar dan wel met een heel duidelijke opdracht. Veel meer zit er niet in en lijkt er ook niet echt in te gaan zitten, er zijn testen waar AI inmiddels slechter scoort dan anderhalf of twee jaar geleden.
Definieer "simpel" voor wie vanuit wiens perspectief.
//--//
Waarbij AI wel degelijk bosjes zg. definieerbare "taken" overneemt waar je niet heel lang geleden nog iemand met wat kennis/ervaring nodig had. Het is ergens best frustrerend voor een eigen opgedane kennis/ervaring te bemerken dat je nu met een paar omschrijvingen en een dag of twee bijvijlen, via Claude c.s. een complete APP/web multiplatform applicatie incl documentatie kan laten uitspugen.
Er geen specifiek inhoudelijke (taal)kennis nodig is van wat het waarvoor moet doen. Laat staan in de operationele/beheersector waar het goed geld verdienen - met een vakmatig kunstje - al een tijdje voorbij is.

Op de vraag of productie(s) onderhouden moet gaan worden, is dan het antwoord vaker niet nodig; ze dan een nieuwe APP (laten) genereren met input van de (test)code als raamwerk.
Idem zie ik dat op expertniveau waar een (grote) hoeveelheid aan parate kennis in ervaring (en dat kunnen integreren) bepalend was voor een kunde. Nergens meer voor nodig om al die boekwerken te memoriseren.
Los daarvan is "programmeren" of beter "ontwerpen" op zichzelf een kunst dat relatief gezien voor weinigen is weggelegd.
Iedereen kan verven maar weinigen zijn in staat om te schilderen en laat staan 40 jaar lang daarin te kunnen vernieuwen. Op naar het elke 5 jaar je te moeten (laten) herscholen. Voor je het weet ben je treinconducteur die met z'n bodycam rondjes om de kerk doet.

Ik vrees dat heel veel taken die nu nog wat parate ervaring/kennis vragen, zullen verschuiven naar minder mensen die dat beheren en controleren. Het verschil is dan dat die persoon ipv zeg 1 taakobject afhandelt, er dan 10 of zelfs 100 doet. Maar goed, elke "revolutie" zet voorgaande groep - met hopelijk nog een zinvol bestaan - terug op haar steeds sneller achterhaalde plaats.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 22 april 2026 @ 18:09:34 #275
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_220634406
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 16:18 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Precies. Laten ze dat eerst maar uitrollen en kijken of dat werkt. Kunnen ze zich ondertussen met andere dossiers bezighouden. Alles wordt overschaduwd door asiel.
En hoe de wereld op hetmoment in elkaar steekt, gaan dat er alleen nog maar meer worden. Vroeg of laat komen daar hele vervelende dingen van.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')