Je hebt geen idee hoe dat allemaal werkt?quote:Op maandag 20 april 2026 21:07 schreef Homey het volgende:
[..]
Je komt met een drogargument aan.
De echte test is als volgt: als je als land geen gratis voorzieningen aanbiedt, geen voorrang op een woning, geen speciale expat korting, hoeveel zouden er dan komen?
Ik denk veel minder. Verder: er is ook flink wat emigratie. Mensen vertrekken ook.
En veel mensen op aarde zitten vast. Dat heet birth luck, of bad luck. Doe je weinig aan als je net op aarde komt.
Ja, als we er via een Nexit en dichte grenzen voor zorgen dat het hier een derdewereldland wordt, dan zullen weinig buitenlanders hier nog willen wonen. Ook weinig Nederlanders, zodra ze zich realiseren wat er is gebeurd. De heel conservatieve posters die daar het hardst voor pleiten zijn dan ook de eerste die het land ontvluchten. Want die denken alleen aan zichzelf.quote:Op maandag 20 april 2026 21:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag inderdaad. De vraag stellen is haar beantwoorden.
Als je een FvD voorstander bent, kun je geen echte Marxist zijn. Onmogelijk.quote:Op maandag 20 april 2026 22:10 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Ik zou me zelf geen marxist noemen, maar herken veel van wat je schrijft. Waar is het echte links van Joop de Uyl gebleven? De verwende jongens en meisjes van wat nu PRO heet zijn alleen maar geobsedeerd door het klimaat. En inderdaad, allerlei rare denkbeelden die dan “woke” worden genoemd. Dat een jongen een meisje kan zijn, als hij dat wil.
Ja, ik ben een groot voorstander van mensen die niet op het aardgas- en stroomnet aangesloten willen worden te laten bouwen wat ze leuk vinden. En dan komen ze er na de eerste winter achter dat je met een pelletkachel je computer en telefoon niet kunt gebruiken.quote:Op maandag 20 april 2026 22:35 schreef capuchon_jongen het volgende:
Moeten nieuwe huizen nog aangesloten worden op het elektriciteitsnet?
Met zonnepanelen en krachtige thuisbatterijen kom je al heel ver. Alleen in de winter kan het nog een uitdaging worden want grijze dagen… Misschien nog een klein windmolen in de tuin als extra
No true Scotsmanquote:Op maandag 20 april 2026 23:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een FvD voorstander bent, kun je geen echte Marxist zijn. Onmogelijk.
Jij niet nee. Maakt niet heel veel uit verder.quote:Op maandag 20 april 2026 23:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je hebt geen idee hoe dat allemaal werkt?
AI?quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik had aan TenneT gevraagd wat er gebeurt met het stroomoverschot aan het begin van de middag. Blijkbaar verkopen we dat aan het buitenland, maar ik begrijp er niet veel van. Wie kan dat uitleggen?
Ik ben geen debiel, ik weet hoe het werkt. Wat ik niet begrijp is wat de gegevens op die website precies zeggen. Een simpel overzicht van hoeveel we iedere dag importeren en exporteren ben ik daar bijvoorbeeld niet tegengekomen. Of, althans, dat lijkt er wel te zijn, maar dat geeft een error als je het selecteert.quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
AI?
Stel je voor dat stroom een soort magische limonade is die uit de stopcontacten komt.
Iedereen in Nederland heeft die limonade nodig om de televisie aan te zetten of de lampjes te laten branden.
Soms schijnt de zon heel hard op alle zonnepanelen op de daken.
Die zonnepanelen zijn net kleine fabriekjes die héél veel limonade maken. Omdat de zon zo hard zijn best doet, maken ze op dat moment veel meer limonade dan wij in Nederland kunnen opdrinken.
### De grote limonade-kraan
We kunnen die extra limonade niet zomaar bewaren in een emmer, want stroom moet eigenlijk meteen gebruikt worden.
Wat doen we dan?
1. **De buren bellen:** We kijken of de buren (zoals Duitsland of België) ook dorst hebben.
2. **De kraan openzetten:** We hebben hele lange, dikke rietjes (dat zijn de grote stroomkabels) die naar het buitenland lopen.
3. **Verkopen:** Omdat zij op dat moment wel wat extra limonade kunnen gebruiken voor hun eigen tv’s en lampen, sturen wij onze extra stroom door die rietjes naar hen toe.
### Waarom doen we dat?
Als we de kraan niet openzetten en de stroom nergens naartoe kan, wordt het "limonade-meer" te vol.
Dat is niet goed voor de kabels.
Door het aan het buitenland te geven, helpen we de buren én zorgen we dat onze eigen stroomkabels veilig blijven.
Soms krijgen we er zelfs centjes voor terug, maar het allerbelangrijkste is dat de stroom altijd precies op de goede plek terechtkomt!
Alles verder ok?quote:Op maandag 20 april 2026 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, als we er via een Nexit en dichte grenzen voor zorgen dat het hier een derdewereldland wordt, dan zullen weinig buitenlanders hier nog willen wonen. Ook weinig Nederlanders, zodra ze zich realiseren wat er is gebeurd. De heel conservatieve posters die daar het hardst voor pleiten zijn dan ook de eerste die het land ontvluchten. Want die denken alleen aan zichzelf.
quote:De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft jarenlang waarschuwingen genegeerd dat het elektriciteitsnet overbelast zou raken. De toezichthouder lette vooral op zo laag mogelijke kosten, waardoor het net onvoldoende werd uitgebreid.
De ACM had meer ruimte kunnen en moeten bieden voor investeringen, zeggen netbeheerders, onderzoekers en wetenschappers tegen Nieuwsuur. De ACM weerspreekt dat en benadrukt behoedzaam te hebben geopereerd om te voorkomen dat er onnodige investeringen werden gedaan.
Landelijk staan inmiddels meer dan 6700 bedrijven en maatschappelijke instellingen op een wachtlijst om aangesloten te worden op het net. Nieuwe aanvragen worden pas na maanden of zelfs jaren gehonoreerd. Dat remt de economische groei én de energietransitie: nieuwe bedrijvigheid komt niet van de grond en bestaande bedrijven kunnen niet uitbreiden of hun processen verduurzamen.
Dit had deels voorkomen kunnen worden als de ACM minder strikt op kosten had getoetst. Al in 2008 waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat de energietransitie vraagt om forse investeringen in het elektriciteitsnet. Er zou volgens de onderzoekers "vooral gekoerst" zijn op efficiëntie en lage kosten, terwijl langetermijndoelen zoals duurzaamheid "minder aandacht dreigen te krijgen".
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
Elektrische auto's gebruiken om stroom te transporteren? Dat kunnen de burgers zelf doen en dan hoeft de overheid niet te investeren in infrastructuur.
Ja, het was grappig bedoeld. Dat was de reactie die ik van bepaalde mensen had verwacht.quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.
Het gaat allemaal over inertie, een net dat exact op 50hz moet draaien moet enige zware inertie hebben, dat doen nu de kolen en gascentrales
Oh ja hahaquote:Op dinsdag 21 april 2026 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, het was grappig bedoeld. Dat was de reactie die ik van bepaalde mensen had verwacht.
Nope. Er is geen act.quote:
quote:Stroomnet in Utrecht zit nu echt vol: stop op nieuwe en zwaardere aansluitingen
21-04-2026 o 20:46
Het stroomnet voor de provincie Utrecht gaat vanaf 1 juli voor een deel van het dekkingsgebied op slot. Alle nieuwe aanvragen voor aansluitingen komen op een wachtlijst. Dit geldt ook voor kleinverbruikers en voor mensen die thuis een zwaardere aansluiting willen.
Deze stop op nieuwe en zwaardere aansluitingen is nu afgekondigd door staatssecretaris Jo-Annes de Bat van Klimaat en Groene Groei, meldt de NOS. De CDA-bewindsman noemt dit 'het indrukken van een pauzeknop'. Hij geeft echter niet aan hoe lang die zogenaamde pauze duurt. De hoop is dat aanvragen voor aansluitingen op het stroomnet in Utrecht 'zo snel mogelijk' weer kunnen worden geaccepteerd. De NOS schrijft echter dat het nog jaren zou kunnen duren.
De nu genomen maatregel raakt zo'n 800.000 mensen. De provincie telt ongeveer 1,36 miljoen inwoners. Een stop voor aansluitingen op het stroomnet in een hele regio komt nu voor het eerst voor in Nederland. Eerder was er al krapte op delen van het stroomnet in verschillende regio's.
In februari waarschuwde netbeheerder TenneT al dat het stroomnet in Flevoland, Gelderland en Utrecht overvol zit en dat aansluitstops dreigen. De capaciteitsgrenzen voor de elektriciteitsinfrastructuur zijn bereikt en er zijn volgens het bedrijf 'krachtige maatregelen' nodig. Een aansluitstop kan grote gevolgen hebben voor de economie en voor verduurzaming. Netbeheerders investeren al geruime tijd miljarden in uitbreiding en verzwaring van het stroomnet. Dit kost echter jaren tijd en ondertussen blijft de toenemende vraag groter dan het net kan leveren.
Groter probleem nu afgewend?
De dreigende stroomstop voor Gelderland en Flevoland zou nu wel zijn afgewend. Voor Utrecht wordt het stroomnet nu verdeeld in vijf stukken, waarvan er vier niet op slot gaan. De staatssecretaris meldt verder dat er in de provincie wel genoeg capaciteit is gevonden om lopende woningbouwprojecten aan te sluiten op het stroomnet. Dit komt neer op ongeveer 35.000 woningen. De provincie verwacht dat één op de vijf woningbouwprojecten sneuvelt, wat vooral na volgend jaar gebeurt.
https://tweakers.net/nieu(...)e-aansluitingen.html
quote:De problemen met het overvolle stroomnet zijn pas echt voorbij als het net flink is verzwaard. Daarvoor moet een hoogspanningsstation bij Breukelen worden uitgebreid en er moet een nieuw station komen ten noorden van Utrecht. Dat is mogelijk pas in 2031 klaar, aangezien er nog geen definitieve locatie is.
https://nos.nl/artikel/26(...)e-aansluitingen-meer
Hier in het dorp, hebben we gewoon onze eigen laadpaal. Een buurman laadt in de avond, die van ons staat er overdag. Was ff wennen, maar waarom zou je in de stad willen wonen?quote:Op dinsdag 21 april 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.
Het gaat allemaal over inertie, een net dat exact op 50hz moet draaien moet enige zware inertie hebben, dat doen nu de kolen en gascentrales
Het is ook geen complot. Het zijn gewoon theorieën.quote:Op dinsdag 21 april 2026 22:07 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Nope. Er is geen act.
Verzin even een nieuwe complottheorie.
Er wordt ook niet echt vooruit gekeken door stroomleveranciers, of wel... ?quote:
Vooral door de politiek dus. Niet zo raar met 15 jaar de VVD als grootste partij.quote:Op woensdag 22 april 2026 08:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Er wordt ook niet echt vooruit gekeken door stroomleveranciers, of wel... ?
Punt is, dat de transportnetten ooit verplicht zijn afgesplitst van de productiebedrijven. Toen dat de politieke werkelijkheid werd, werden investeringen direct stop gezet. Wat de transprotbedrijven daarna deden, is een beetje buiten mijn gezichtsveld gebleven en ik denk dat de politiek zich verkeken heeft op het idee "de markt regelt het allemaal". Overigens zijn transportnetten nou precies niet vrijgegeven, i.t.t. tot de productie.quote:Op woensdag 22 april 2026 08:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je kunt de transportnetten niet zoals bij rails verdelen in baanvakken. Of zoals bij communicatie dat je alleen de inhoud aanlevert en het zelf niet transporteert. Bij stroom moet je altijd precies de juiste hoeveelheid met de juiste frequentie aanleveren en dat vereist nou eenmaal samenwerking en coördinatie. het is niet point-to-point, maar allemaal parallel.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat de transportnetten ooit verplicht zijn afgesplitst van de productiebedrijven. Toen dat de politieke werkelijkheid werd, werden investeringen direct stop gezet. Wat de transprotbedrijven daarna deden, is een beetje buiten mijn gezichtsveld gebleven en ik denk dat de politiek zich verkeken heeft op het idee "de markt regelt het allemaal". Overigens zijn transportnetten nou precies niet vrijgegeven, i.t.t. tot de productie.
Off the record: hetzelfde staat te gebeuren met de stadsverwarmingsnetten.
TenneT is slechts een netbeheerder. Hoewel het bedrijf meer invloed heeft dan een particulier of veel mkb-bedrijven om druk uit te oefenen, is de speelruimte tegelijkertijd sterk beperkt. In de praktijk moet TenneT vaak langdurige en complexe procedures doorlopen wanneer grondeigenaren niet bereid zijn om tegen een vergoeding akkoord te gaan en te tekenen. Zelfs die tijdrovende trajecten bieden geen garantie dat projecten uiteindelijk doorgang vinden. In Utrecht is men volgens de NOS inmiddels al op zoek naar een tiende locatie, nadat negen eerdere trajecten zijn vastgelopen. Hoewel ik een absolute leek ben in deze juridische procedures, is het zeer aannemelijk dat ze bijzonder kostbaar zijn, zeker in termen van doorlooptijd. Dit onderstreept des te meer dat hier vooral om een maatschappelijk en politiek dossier gaat: zonder medewerking van politiek en maatschappij wordt het bijzonder lastig voor zo'n netbeheerder.quote:Op woensdag 22 april 2026 08:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
quote:In de regio Noord-Utrecht zoekt Tennet al lang naar een nieuwe locatie voor een hoogspanningsstation, zegt Van der Gaag. "Ze kijken nu naar een tiende locatie, de eerste negen opties zijn gesneuveld in de procedures. De ene gaat het niet door vanwege cultureel erfgoed, de andere keer door natuurregels. Nederland is gewoon traag, en daar betalen we nu in Utrecht de prijs voor."
https://nos.nl/artikel/26(...)oos-dat-dit-nodig-is
Marktwerking is gewoon in alle gevallen intens kut (post, zorg, stroom, etc), maar de neoliberaaltjes willen niet van hun heilige graal af.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat de transportnetten ooit verplicht zijn afgesplitst van de productiebedrijven. Toen dat de politieke werkelijkheid werd, werden investeringen direct stop gezet. Wat de transprotbedrijven daarna deden, is een beetje buiten mijn gezichtsveld gebleven en ik denk dat de politiek zich verkeken heeft op het idee "de markt regelt het allemaal". Overigens zijn transportnetten nou precies niet vrijgegeven, i.t.t. tot de productie.
Off the record: hetzelfde staat te gebeuren met de stadsverwarmingsnetten.
Ja of Nederland is gewoon vol. We zijn maar een klein landje met een klein oppervlak. Laat men dan ook eindelijk eens beslissen om grote datacenters tegen te gaan. We hebben de stroom of ruimte niet.quote:Op woensdag 22 april 2026 14:09 schreef Peppert het volgende:
[..]
Tennet is maar een netbeheerder. Het heeft meer macht dan een particulier of menig MKB-bedrijf om druk te zetten, maar is tegelijkertijd ook heel beperkt in haar bewegingsruimte en moet vaak ellenlange procedures aangaan als grondbezitters geen tekengeld accepteren om te tekenen en zelfs die ellenlange procedures zijn geen garanties dat ze uiteindelijk aan de slag kunnen. In Utrecht zijn ze ondertussen op zoek naar een 10de locatie nadat 9 eerdere procedures zijn gesneuveld. Ik heb 0 verstand van die juridische procedures maar die zullen ongetwijfeld extreem kostbaar zijn als het gaat om tijd. Het is een maatschappelijke-politieke casus: als dat niet mee wil werken dan wordt het een lastig verhaal om tempo in te krijgen.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |