abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 april 2026 @ 17:57:27 #26
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220621331
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:51 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Zelfs onder je username heb je het over vrede, maar wel smachten naar Russisch gas :')
Als je zijn recente pohi checkt, blijkt dat hij tegenwoordig een behoorlijke FvD adept is, die zich in veel punten kan vinden.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220622904
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 16:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je vooral veel ruimte zoekt, kan ik je Antarctica van harte aanbevelen. Of, als je er ook gewoon wilt kunnen wonen: Groenland of Alaska. Als je het liever warm hebt zijn Mongolië of de Sahara ook goede keuzes. Australië is een apart geval: het hele land is super leeg, behalve de oostkust. Daar woont iedereen op een kluitje. Dus daar kun je kiezen.

Maar het aantal bewoners per vierkante kilometer zegt ook hoe graag de bewoners er willen wonen. Dus in Monaco is het uitstekend vertoeven en in die eerste vijf wil je waarschijnlijk nog niet dood gevonden worden. Wat ook vrij gemakkelijk is, door hun enorme onherbergzaamheid. Daar overleven is niet eenvoudig. En je moet daar zelf voor je stroomvoorziening zorgen. En je schone water. Je riolering. Alles, eigenlijk.

En wij staan pas op de 29ste plaats qua bevolkingsdichtheid, dus zo vol is het hier niet eens. En hier is het goed vertoeven. Als je leeg wilt, maar toch beschaving en herkenbare dingen kan ik je Suriname aanraden.
Je komt met een drogargument aan.

De echte test is als volgt: als je als land geen gratis voorzieningen aanbiedt, geen voorrang op een woning, geen speciale expat korting, hoeveel zouden er dan komen?

Ik denk veel minder. Verder: er is ook flink wat emigratie. Mensen vertrekken ook.

En veel mensen op aarde zitten vast. Dat heet birth luck, of bad luck. Doe je weinig aan als je net op aarde komt.
pi_220622972
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:07 schreef Homey het volgende:
De echte test is als volgt: als je als land geen gratis voorzieningen aanbiedt, geen voorrang op een woning, geen speciale expat korting, hoeveel zouden er dan komen?
Dat is een goede vraag inderdaad. De vraag stellen is haar beantwoorden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220623305
quote:
14s.gif Op maandag 20 april 2026 17:32 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]
Ik ga hier eerdaags een eigen topic aan wijden.

Want het is een scherpe en goede opmerking van je. Maar ik ben marxist en hoe komt het dan dat ik me juist bij 'linkse' mensen vaak groen en geel erger?
Waarom lopen arbeiders gillend weg bij GroenLinks? Of antifa? Of XR? En zelfs bij de SP

Dat hele gezeur over zwarte Piet ook bij 'links'. Ik ken zoveel allochtonen en echt niemand van hen heeft moeite met zwarte Piet. Maar 'links' heeft moeite met zwarte Piet, maar geen moeite met de 5% NAVO-Trump norm waardoor elke gewone man of vrouw kopje onder gaat. Woke is geen links. Woke is etteren en irriteren. Je zou bijna zeggen dat 'woke' is geintieerd door krachten die er belang bij hebben dat links kopje onder gaat. Door de CIA wellicht?

Ik heb nu even geen tijd, maar ik ga er later denk ik iets over schrijven.
Ik zou me zelf geen marxist noemen, maar herken veel van wat je schrijft. Waar is het echte links van Joop de Uyl gebleven? De verwende jongens en meisjes van wat nu PRO heet zijn alleen maar geobsedeerd door het klimaat. En inderdaad, allerlei rare denkbeelden die dan “woke” worden genoemd. Dat een jongen een meisje kan zijn, als hij dat wil.
  Moderator maandag 20 april 2026 @ 22:35:39 #30
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220623485
Moeten nieuwe huizen nog aangesloten worden op het elektriciteitsnet?

Met zonnepanelen en krachtige thuisbatterijen kom je al heel ver. Alleen in de winter kan het nog een uitdaging worden want grijze dagen… Misschien nog een klein windmolen in de tuin als extra
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220623622
In mijn dorp zijn de meeste mensen weer hout aan het stoken. Houtblokken, resthout, planken, balkjes, noem maar op - alles de kachel in.

Slecht voor de gezondheid en slecht voor het milieu. Maar indirect gestimuleerd door de overheid want gas is veel te duur en het elektriciteitsnet zit vol.

En de grootste partij die dit voorstaat, noemt zich ironisch genoeg “Progressief Nederland” terwijl ze hand-in-hand zingend terugkeren naar de middeleeuwen.
pi_220623654
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:52 schreef Kottnauer het volgende:
In mijn dorp zijn de meeste mensen weer hout aan het stoken. Houtblokken, resthout, planken, balkjes, noem maar op - alles de kachel in.

Slecht voor de gezondheid en slecht voor het milieu. Maar indirect gestimuleerd door de overheid want gas is veel te duur en het elektriciteitsnet zit vol.

En de grootste partij die dit voorstaat, noemt zich ironisch genoeg “Progressief Nederland” terwijl ze hand-in-hand zingend terugkeren naar de middeleeuwen.
Prachtig
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_220623796
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:07 schreef Homey het volgende:

[..]
Je komt met een drogargument aan.

Ik denk veel minder. Verder: er is ook flink wat emigratie. Mensen vertrekken ook.

En veel mensen op aarde zitten vast. Dat heet birth luck, of bad luck. Doe je weinig aan als je net op aarde komt.
Je hebt geen idee hoe dat allemaal werkt?
pi_220623810
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 21:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is een goede vraag inderdaad. De vraag stellen is haar beantwoorden.
Ja, als we er via een Nexit en dichte grenzen voor zorgen dat het hier een derdewereldland wordt, dan zullen weinig buitenlanders hier nog willen wonen. Ook weinig Nederlanders, zodra ze zich realiseren wat er is gebeurd. De heel conservatieve posters die daar het hardst voor pleiten zijn dan ook de eerste die het land ontvluchten. Want die denken alleen aan zichzelf.
pi_220623814
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 22:10 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Ik zou me zelf geen marxist noemen, maar herken veel van wat je schrijft. Waar is het echte links van Joop de Uyl gebleven? De verwende jongens en meisjes van wat nu PRO heet zijn alleen maar geobsedeerd door het klimaat. En inderdaad, allerlei rare denkbeelden die dan “woke” worden genoemd. Dat een jongen een meisje kan zijn, als hij dat wil.
Als je een FvD voorstander bent, kun je geen echte Marxist zijn. Onmogelijk.
pi_220623823
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 22:35 schreef capuchon_jongen het volgende:
Moeten nieuwe huizen nog aangesloten worden op het elektriciteitsnet?

Met zonnepanelen en krachtige thuisbatterijen kom je al heel ver. Alleen in de winter kan het nog een uitdaging worden want grijze dagen… Misschien nog een klein windmolen in de tuin als extra
Ja, ik ben een groot voorstander van mensen die niet op het aardgas- en stroomnet aangesloten willen worden te laten bouwen wat ze leuk vinden. En dan komen ze er na de eerste winter achter dat je met een pelletkachel je computer en telefoon niet kunt gebruiken.

De interessante vraag is dan: krijgen ze daarna alsnog aansluitingen, of moeten ze het maar uitzoeken? Als andere mensen ook geen aansluiting kunnen krijgen, is het niet meer dan redelijk om ze gewoon in hun sop te laten gaarkoken.
pi_220624023
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je een FvD voorstander bent, kun je geen echte Marxist zijn. Onmogelijk.
No true Scotsman
pi_220627326
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt geen idee hoe dat allemaal werkt?
Jij niet nee. Maakt niet heel veel uit verder.
pi_220628622
Ik had aan TenneT gevraagd wat er gebeurt met het stroomoverschot aan het begin van de middag. Blijkbaar verkopen we dat aan het buitenland, maar ik begrijp er niet veel van. Wie kan dat uitleggen?
pi_220628743
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik had aan TenneT gevraagd wat er gebeurt met het stroomoverschot aan het begin van de middag. Blijkbaar verkopen we dat aan het buitenland, maar ik begrijp er niet veel van. Wie kan dat uitleggen?
AI?

Stel je voor dat stroom een soort magische limonade is die uit de stopcontacten komt.

Iedereen in Nederland heeft die limonade nodig om de televisie aan te zetten of de lampjes te laten branden.
Soms schijnt de zon heel hard op alle zonnepanelen op de daken.

Die zonnepanelen zijn net kleine fabriekjes die héél veel limonade maken. Omdat de zon zo hard zijn best doet, maken ze op dat moment veel meer limonade dan wij in Nederland kunnen opdrinken.

### De grote limonade-kraan
We kunnen die extra limonade niet zomaar bewaren in een emmer, want stroom moet eigenlijk meteen gebruikt worden.

Wat doen we dan?
1. **De buren bellen:** We kijken of de buren (zoals Duitsland of België) ook dorst hebben.
2. **De kraan openzetten:** We hebben hele lange, dikke rietjes (dat zijn de grote stroomkabels) die naar het buitenland lopen.
3. **Verkopen:** Omdat zij op dat moment wel wat extra limonade kunnen gebruiken voor hun eigen tv’s en lampen, sturen wij onze extra stroom door die rietjes naar hen toe.
### Waarom doen we dat?

Als we de kraan niet openzetten en de stroom nergens naartoe kan, wordt het "limonade-meer" te vol.
Dat is niet goed voor de kabels.

Door het aan het buitenland te geven, helpen we de buren én zorgen we dat onze eigen stroomkabels veilig blijven.

Soms krijgen we er zelfs centjes voor terug, maar het allerbelangrijkste is dat de stroom altijd precies op de goede plek terechtkomt!
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220628817
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:17 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
AI?

Stel je voor dat stroom een soort magische limonade is die uit de stopcontacten komt.

Iedereen in Nederland heeft die limonade nodig om de televisie aan te zetten of de lampjes te laten branden.
Soms schijnt de zon heel hard op alle zonnepanelen op de daken.

Die zonnepanelen zijn net kleine fabriekjes die héél veel limonade maken. Omdat de zon zo hard zijn best doet, maken ze op dat moment veel meer limonade dan wij in Nederland kunnen opdrinken.

### De grote limonade-kraan
We kunnen die extra limonade niet zomaar bewaren in een emmer, want stroom moet eigenlijk meteen gebruikt worden.

Wat doen we dan?
1. **De buren bellen:** We kijken of de buren (zoals Duitsland of België) ook dorst hebben.
2. **De kraan openzetten:** We hebben hele lange, dikke rietjes (dat zijn de grote stroomkabels) die naar het buitenland lopen.
3. **Verkopen:** Omdat zij op dat moment wel wat extra limonade kunnen gebruiken voor hun eigen tv’s en lampen, sturen wij onze extra stroom door die rietjes naar hen toe.
### Waarom doen we dat?

Als we de kraan niet openzetten en de stroom nergens naartoe kan, wordt het "limonade-meer" te vol.
Dat is niet goed voor de kabels.

Door het aan het buitenland te geven, helpen we de buren én zorgen we dat onze eigen stroomkabels veilig blijven.

Soms krijgen we er zelfs centjes voor terug, maar het allerbelangrijkste is dat de stroom altijd precies op de goede plek terechtkomt!

Ik ben geen debiel, ik weet hoe het werkt. Wat ik niet begrijp is wat de gegevens op die website precies zeggen. Een simpel overzicht van hoeveel we iedere dag importeren en exporteren ben ik daar bijvoorbeeld niet tegengekomen. Of, althans, dat lijkt er wel te zijn, maar dat geeft een error als je het selecteert.
pi_220628894
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 23:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, als we er via een Nexit en dichte grenzen voor zorgen dat het hier een derdewereldland wordt, dan zullen weinig buitenlanders hier nog willen wonen. Ook weinig Nederlanders, zodra ze zich realiseren wat er is gebeurd. De heel conservatieve posters die daar het hardst voor pleiten zijn dan ook de eerste die het land ontvluchten. Want die denken alleen aan zichzelf.
Alles verder ok?
pi_220628915
Het is trouwens wel wat te makkelijk om alleen de politiek de schuld te geven van de huidige problemen.

Het netbeheer is een samenspel tussen politiek, de netbeheerders en de ACM. De netbeheerders hebben ook als taak om langetermijnprognoses te maken van de elektriciteitsvraag. En de ACM schept de kaders waarbinnen de netbeheerders mogen investeren in het elektriciteitsnet. En naar het schijnt heeft bijvoorbeeld de ACM hierin een negatieve rol gespeeld, door vooral te toetsen op efficiëntie en kosten.

Onderstaand uit een artikel van de NOS:
quote:
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft jarenlang waarschuwingen genegeerd dat het elektriciteitsnet overbelast zou raken. De toezichthouder lette vooral op zo laag mogelijke kosten, waardoor het net onvoldoende werd uitgebreid.

De ACM had meer ruimte kunnen en moeten bieden voor investeringen, zeggen netbeheerders, onderzoekers en wetenschappers tegen Nieuwsuur. De ACM weerspreekt dat en benadrukt behoedzaam te hebben geopereerd om te voorkomen dat er onnodige investeringen werden gedaan.

Landelijk staan inmiddels meer dan 6700 bedrijven en maatschappelijke instellingen op een wachtlijst om aangesloten te worden op het net. Nieuwe aanvragen worden pas na maanden of zelfs jaren gehonoreerd. Dat remt de economische groei én de energietransitie: nieuwe bedrijvigheid komt niet van de grond en bestaande bedrijven kunnen niet uitbreiden of hun processen verduurzamen.

Dit had deels voorkomen kunnen worden als de ACM minder strikt op kosten had getoetst. Al in 2008 waarschuwt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) dat de energietransitie vraagt om forse investeringen in het elektriciteitsnet. Er zou volgens de onderzoekers "vooral gekoerst" zijn op efficiëntie en lage kosten, terwijl langetermijndoelen zoals duurzaamheid "minder aandacht dreigen te krijgen".
  dinsdag 21 april 2026 @ 20:40:51 #44
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_220628918
Derdewereldland Nederland.
pi_220628979
Elektrische auto's gebruiken om stroom te transporteren? Dat kunnen de burgers zelf doen en dan hoeft de overheid niet te investeren in infrastructuur.
pi_220628996
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
Elektrische auto's gebruiken om stroom te transporteren? Dat kunnen de burgers zelf doen en dan hoeft de overheid niet te investeren in infrastructuur.
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.

Het gaat allemaal over inertie, een net dat exact op 50hz moet draaien moet enige zware inertie hebben, dat doen nu de kolen en gascentrales
Vakman pur sang
pi_220629006
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kan niet, niet voldoende zekerheid op laadmomenten en te weinig capaciteit ook het het net op wijknivo.

Het gaat allemaal over inertie, een net dat exact op 50hz moet draaien moet enige zware inertie hebben, dat doen nu de kolen en gascentrales
Ja, het was grappig bedoeld. Dat was de reactie die ik van bepaalde mensen had verwacht.
pi_220629043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, het was grappig bedoeld. Dat was de reactie die ik van bepaalde mensen had verwacht.
Oh ja haha
Vakman pur sang
  dinsdag 21 april 2026 @ 21:11:51 #49
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_220629160
De act van TenneT en iedereen tuint er in
pi_220629466
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 21:11 schreef xzaz het volgende:
De act van TenneT en iedereen tuint er in
elaborate?