abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220613384
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 april 2026 13:46 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je hier doelt op het wegvallen van de persoonlijke begrenzingen en gescheidenheid door een diepe perceptie van het werkelijke?
Ja, onder andere.
pi_220614526
quote:
2s.gif Op zondag 19 april 2026 12:24 schreef Mijk het volgende:

[..]
Doet me denken aan Leo Gura, dit youtubechannel zal een ware schatkamer voor je zijn.
Ik zal er eens naar kijken, thanks!
pi_220614552
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 12:31 schreef Mijk het volgende:

[..]
we doen het zelfde, want oook ik ben bezig met een boek hierover :) Je zit sterk in de juiste richting.
Wow wat gaaf! Ja het framework staat nu. Nu verdiepen.

Ben je al ver met je boek?
pi_220614610
-

[ Bericht 64% gewijzigd door KoningWouter op 19-04-2026 19:21:36 ]
  Moderator zondag 19 april 2026 @ 20:02:37 #55
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220615289
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 18:56 schreef KoningWouter het volgende:

[..]
Wow wat gaaf! Ja het framework staat nu. Nu verdiepen.

Ben je al ver met je boek?
ik weet niet of het waarde is. Maarik ga t op papierzetten zo goed ik kan. Maargoed, ook dat gaat niets "bewijzen", je kunt enkel voor jezelf bewijzen. Zolang men dat niet inziet, gaat nooit iets bewezen worden, en allhelemaal geen god. Vraag 2D mario om aan Luigi uit te leggen wat diepte is.....

Truth is stranger than fiction.
As above, so below.
pi_220618122
Zojuist heb ik een nieuw essay geschreven:
https://fractalisme.nl/th(...)nging-your-own-life/

Het is eigenlijk een stuk naast:
https://fractalisme.nl/as(...)breaking-of-pattern/

Ik heb besloten vooral vanuit de eerste persoon te spreken om aan te geven hoe belangrijk het is dat de persoon op het individueel niveau verandert.

Ik kreeg er vanmorgen een vraag over op Reddit. Van hoe kan ik Fractalisme gebruiken in mijn dagelijks leven...

Nou zo. :)
pi_220621143
quote:
3s.gif Op zondag 19 april 2026 20:02 schreef Mijk het volgende:

[..]
ik weet niet of het waarde is. Maarik ga t op papierzetten zo goed ik kan. Maargoed, ook dat gaat niets "bewijzen", je kunt enkel voor jezelf bewijzen. Zolang men dat niet inziet, gaat nooit iets bewezen worden, en allhelemaal geen god. Vraag 2D mario om aan Luigi uit te leggen wat diepte is.....

Truth is stranger than fiction.
Afgaande op je posts hier in F&L (en R&P) is het zeker waard om je gedachten in een boek te bundelen. Ik ben i.i.g. wel benieuwd en zou zo’n boek zeker willen lezen. Laat het ons hier weten als het zover is.

En wat is bewijs? Bewijs is niets meer dan het overtuigen van 1) het verstand dat iets waar is 2) binnen de grenzen van onze waargenomen “realiteit”. En juist die twee staan in deze materie ter discussie. Of zoals in de film The Matrix verwoord wordt:

Neo: “What is the Matrix?”
Morpheus: “No one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself.”

Je kunt het misschien niet volledig overbrengen in woorden, maar je kunt wel de weg wijzen naar die ervaring, zoals Jezus, Boeddha en andere spirituele leraren dat ook hebben gedaan.
  maandag 20 april 2026 @ 23:02:28 #58
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220623663
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 17:30 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Afgaande op je posts hier in F&L (en R&P) is het zeker waard om je gedachten in een boek te bundelen. Ik ben i.i.g. wel benieuwd en zou zo’n boek zeker willen lezen. Laat het ons hier weten als het zover is.

En wat is bewijs? Bewijs is niets meer dan het overtuigen van 1) het verstand dat iets waar is 2) binnen de grenzen van onze waargenomen “realiteit”. En juist die twee staan in deze materie ter discussie. Of zoals in de film The Matrix verwoord wordt:

Morpheus: “No one can be told what the Matrix is. You have to see it for yourself.”

Je kunt het misschien niet volledig overbrengen in woorden, maar je kunt wel de weg wijzen naar die ervaring, zoals Jezus, Boeddha en andere spirituele leraren dat ook hebben gedaan.
Overtuigen heeft niets met de definitie van bewijs te maken.

En waarom Jezus en Boeddha voor het karretje spannen van je gedachte. Vind het maar van een laag en warrig niveau. Maak er dan Jantje van Leiden en Lou de Palingboer van. Die sluiten daar beter bij aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Panterjong op 21-04-2026 06:29:48 ]
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_220623699
quote:

[..]
we doen het zelfde, want oook ik ben bezig met een boek hierover :) Je zit sterk in de juiste richting.
Ben ook benieuwd naar het boek.
  dinsdag 21 april 2026 @ 06:09:12 #60
511677 EsserS
Just show it!
pi_220624147
quote:

Dit is waarschijnlijk de meest onzinnige definitie die ik ooit heb gelezen. Bewijs is in de basis geen psychologisch proces van "overtuiging" want iemand kan overtuigd zijn van een complottheorie maar dat maakt het geen bewijs. Bewijs is in de wetenschap en logica een objectieve toetsing aan de werkelijkheid die falsifieerbaar moet zijn. Wat je schrijft is warrig omdat je twee verschillende categorieën door elkaar haalt namelijk objectieve feiten (dingen die we in de gedeelde wereld kunnen meten en bewijzen) en subjectieve ervaring (dingen die in het menselijk bewustzijn plaatsvinden). Je probeert ons wijs te maken dat de objectieve feiten ondergeschikt zijn aan de subjectieve ervaring door de definitie van bewijs aan te passen. Het is een klassiek voorbeeld van intellectuele "schone schijn": je wil graag beweren dat je "iets diepers" ziet, maar omdat je het niet kan uitleggen of bewijzen, verwerp je het gereedschap van logica en ratio die we gebruiken om feiten te scheiden van fantasie (of leugens). Wat jij eigenlijk in essentie beweert is het volgende: schaf de rechtspraak maar af want elk bewijs is fictie, het is een product van de mentale (matrix)toestand van een "observator". Ik hoef niet uit te leggen dat ik zo'n uitspraak maar 'vreemd' vind, to put it mildly.

Het is weer het zelfde vals gezongen liedje met jou. Je "mening" is wankel en slap omdat het immuniteit tegen kritiek probeert te creëren. Iemand die stelt dat "bewijs" subjectief is en dat "ervaring" niet in woorden te vatten is, heeft het gesprek al beëindigd voordat het begon. Het is een manier om jezelf onkwetsbaar op te stellen in een discussie terwijl je eigenlijk geen begin van een inhoudelijk fundament hebt. Het is in essentie een manier om te zeggen: "ik heb gelijk en als jij dat niet vindt, ben je gewoon nog niet verlicht genoeg." Dat is een ontstellend krachteloze wijze van redeneren. Je moet je diep, diep schamen.

[ Bericht 4% gewijzigd door EsserS op 21-04-2026 07:20:16 ]
In Data We Trust
  dinsdag 21 april 2026 @ 06:23:13 #61
511677 EsserS
Just show it!
pi_220624175
quote:

[..]
Leg eens uit. Op basis waarvan weet jij zeker dat "je sterk in de juiste richting" zit? Kan je dat aantonen of blijft het weer steken bij persoonlijke gedachtes met af en toe verwijzingen naar "wijsheden" uit de bronstijd of youtube videos uit de moderne tijd. Wat wil je bereiken met dat boek? Waarom zou de wereld staan te wachten op een (zoveelste) boek met ideeën die waarschijnlijk gevoed zijn met onbewijsbare, persoonlijke overtuigingen? Waarom?

Als je toch dat boek afschrijft en laat uitgeven (zoek je dan een zakelijk ingestelde, rationeel denkende uitgever, een esoterische of doe je het dan in eigen beheer?) dan hoop ik toch echt dat er dan een leesbare publicatie verschijnt zonder kromme zinnen en interessant klinkende Engels vocabulaire. Ik wil best je boek redigeren hoor. Ik heb daar veel ervaring mee.

[ Bericht 2% gewijzigd door EsserS op 21-04-2026 10:24:30 ]
In Data We Trust
  dinsdag 21 april 2026 @ 07:09:13 #62
511677 EsserS
Just show it!
pi_220624222
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:02 schreef Panterjong het volgende:

[..]

En waarom Jezus en Boeddha voor het karretje spannen van je gedachte. Vind het maar van een laag en warrig niveau. Maak er dan Jantje van Leiden en Lou de Palingboer van. Die sluiten daar beter bij aan.
Of de virtuele geesteswereld van Gordon Heuckeroth of desnoods Caroline van der Plas? Alles is even waarschijnlijk en zelfs mogelijk volgens de "esoterische discipelen van de waarheid" van dit forum. "Bewijs is voor de dwazen", volgens hen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 21-04-2026 10:02:32 ]
In Data We Trust
pi_220624553
Ben weer druk geweest vandaag. Vier nieuwe kern pagina's.

The Demiurge:
https://fractalisme.nl/the-demiurge/

Vril
https://fractalisme.nl/vril/

Loosh
https://fractalisme.nl/loosh/

Archons
https://fractalisme.nl/archons/

Dan heb ik voor zover ik weet de architectuur gemapped. Het is nu duidelijk wat er, volgens mij, in de wereld aan de hand is. :)
pi_220628924
Zo vandaag een paar gevaarlijke pagina's toegevoegd waar ik even een nachtje over moet slapen.

Ik denk wel dat ik nu de complete top-down architectuur er in heb maar ik ben er nog niet.

Vooral die Diamond Soul en Black Diamond Soul vind ik eng. Maar ik heb ze niet voor niets genoteerd.

De komende dagen ga ik aan de slag met het The Source menu en The Demiurge menu.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 20:46:30 #66
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220628958
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 06:23 schreef EsserS het volgende:
Leg eens uit. Op basis waarvan weet jij zeker dat "je sterk in de juiste richting" zit?
Op basis van wat ik weet hierover denk ik dat hij in de juiste richting zit.
As above, so below.
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 20:57:39 #67
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220629056
quote:
Nee dat gaat ook niet, al tracht ik dat wel zo goed als ik kan.

Ik heb een start gemaakt, maar dit is van dermate formaat dat ik af en toe niet de kracht heb om verder te gaan, daarom schrijf ik zo nu en dan gewoon losse stukken. Structurering en alles komt later wel.
As above, so below.
  dinsdag 21 april 2026 @ 23:23:17 #68
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220629944
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:42 schreef KoningWouter het volgende:
Zo vandaag een paar gevaarlijke pagina's toegevoegd waar ik even een nachtje over moet slapen.

Ik denk wel dat ik nu de complete top-down architectuur er in heb maar ik ben er nog niet.

Vooral die Diamond Soul en Black Diamond Soul vind ik eng. Maar ik heb ze niet voor niets genoteerd.

De komende dagen ga ik aan de slag met het The Source menu en The Demiurge menu.
Hoewel het niet overkomt als mijn ding of iets dat mij interesseert wil ik het niet afdoen als gezever.

Het komt allemaal over alsof je er goed over hebt nagedacht en al langer bezig bent met deze materie. Je weet het allemaal veroverwogen uiteen te zetten.

Voor mij gaat het me misschien ook een beetje boven m'n pet.

Ik zoek wat meer duiding...

Kun je mij als hobby-theoloog en amateur-exegeet in enkele zinnen uitleggen wat de kern is van je verhaal, wat de achtergrond ervan is en welk doel je ermee wilt bereiken.

Wellicht had ik me beter in kunnen lezen en kan ik antwoorden op m'n vragen achterhalen in dit topic of op je site. Vergeef me dan m'n luiheid.
pi_220630060
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 23:23 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Hoewel het niet overkomt als mijn ding of iets dat mij interesseert wil ik het niet afdoen als gezever.

Het komt allemaal over alsof je er goed over hebt nagedacht en al langer bezig bent met deze materie. Je weet het allemaal veroverwogen uiteen te zetten.

Voor mij gaat het me misschien ook een beetje boven m'n pet.

Ik zoek wat meer duiding...

Kun je mij als hobby-theoloog en amateur-exegeet in enkele zinnen uitleggen wat de kern is van je verhaal, wat de achtergrond ervan is en welk doel je ermee wilt bereiken.

Wellicht had ik me beter in kunnen lezen en kan ik antwoorden op m'n vragen achterhalen in dit topic of op je site. Vergeef me dan m'n luiheid.
Nouja het komt er in een zin op neer dat ik de werkelijkheid beschrijf als een fractaal; een formule. Wat ik met de website probeer te bereiken is om wat duiding te geven hoe in mijn optiek de werkelijkheid in elkaar zit. Vooral met zaken zoals de Epstein Files merk ik dat mensen vragen aan het stellen zijn van zou er dan toch iets meer zijn dan determinisme. Dat antwoord probeer ik te geven.
  woensdag 22 april 2026 @ 03:53:56 #70
511677 EsserS
Just show it!
pi_220630291
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:46 schreef Mijk het volgende:

[..]
Op basis van wat ik weet hierover denk ik dat hij in de juiste richting zit.
Wat "weet" je dan echt? Eindigt "jouw weten" dan nooit met twijfel? Twijfel is niet het einde van kennis maar de motor erachter. Wetenschap is in feite de georganiseerde vorm van twijfel: we gaan ervan uit dat iets waar is, totdat we een betere verklaring vinden. Jij bent duidelijk geen twijfelaar. Daarom is alles wat jij beweert, hoogst twijfelachtig. En dat is nu eenmaal de paradox van de esoterische mens als jij.
In Data We Trust
  woensdag 22 april 2026 @ 05:26:59 #71
511677 EsserS
Just show it!
pi_220630375
Dus beste @Mijk, wat moet ik toch aan met jou want wat is er bekend over "De Geloof Niet lijst" van Boeddha? Ik heb het even opgezocht. De Boeddha zei tegen de Kalama's:

Ga niet af op wat je hebt gehoord door overlevering.
Ga niet af op tradities, alleen omdat ze generaties lang zijn doorgegeven.
Ga niet af op geruchten.
Ga niet af op heilige geschriften.
Ga niet af op louter logische redeneringen of gissingen.
Ga niet af op oppervlakkige vergelijkingen.
Ga niet af op wat logisch lijkt.
Ga niet af op wat lijkt op gezond verstand.
Ga niet af op wat je hebt geaccepteerd na nadenken over een visie.
Ga niet af op wat lijkt op een mogelijkheid.
En ga niet af op het idee: 'Deze leraar is respectabel, dus hij moet gelijk hebben.'"

Boeddha, een zeer wijs man zoals je weet, zei dus parafraserend doch feitelijk: "gebruik je gezond verstand, verwar je gedachten niet met de werkelijkheid en staar je niet blind op je eigen redeneringen maar kijk naar de feiten van je eigen ervaring."

Waarom wijst Gij, o man van de diepe doch onbewezen inzichten, Boeddha af? Waarom toch?
In Data We Trust
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 12:08:09 #72
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220632331
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 05:26 schreef EsserS het volgende:
Dus beste @:Mijk, wat moet ik toch aan met jou want wat is er bekend over "De Geloof Niet lijst" van Boeddha? Ik heb het even opgezocht. De Boeddha zei tegen de Kalama's:

Ga niet af op wat je hebt gehoord door overlevering.
Ga niet af op tradities, alleen omdat ze generaties lang zijn doorgegeven.
Ga niet af op geruchten.
Ga niet af op heilige geschriften.
Ga niet af op louter logische redeneringen of gissingen.
Ga niet af op oppervlakkige vergelijkingen.
Ga niet af op wat logisch lijkt.
Ga niet af op wat lijkt op gezond verstand.
Ga niet af op wat je hebt geaccepteerd na nadenken over een visie.
Ga niet af op wat lijkt op een mogelijkheid.
En ga niet af op het idee: 'Deze leraar is respectabel, dus hij moet gelijk hebben.'"

Boeddha, een zeer wijs man zoals je weet, zei dus parafraserend doch feitelijk: "gebruik je gezond verstand, verwar je gedachten niet met de werkelijkheid en staar je niet blind op je eigen redeneringen maar kijk naar de feiten van je eigen ervaring."

Waarom wijst Gij, o man van de diepe doch onbewezen inzichten, Boeddha af? Waarom toch?
Klopt, ik sta volledig achter dat van Buddha, maar denk je dat het ook bestaat dat iemand heeft ervaren wat hij wist? Of is dat niet mogelijk? Want dat is de fout imo, jij gaat er vanuit dat we hier enkel op geschriften afgaan, da's een aanname van jouw kant.
As above, so below.
pi_220632393
Maar dan vervolgens zijn er de vier edele waarheden waarvan het vierde, het achtvoudig pad. Als Boeddha zo wijs was dan had hij toch moeten inzien hoe dat mensen weer verenigt en doet volgen want hij is die respectabele leraar die verlichting bereikt heeft, wat dat ook mag betekenen.

Juist dat bereiken acht ik behorend bij ego, er is immers een pad en de beloning aan het eind, 'daar'. Wederom worden zoekers dus uitgenodigd de uiterlijke weg van kennis te gaan in de zoektocht naar antwoorden. En dan ontstaat er een heel leger aan goeroes die verlicht geraakt zijn en nu op de stoel zitten om hongerige toehoorders toe te spreken die het zelf willen bereiken en ervaren. Is dat niet een ultieme egotrip. Wie zal ook de woorden in twijfel trekken en of zelfs tegen spreken want de goeroe is immers de wijze verlichtte mens.

Maar naar mijn mening is er niet zoiets als verlichting, er is juist sprake van wegvallen omdat de leugen in het ware gezien wordt. In tegenstelling tot conceptuele kennis overdracht waarbij mensen zich moeten afvragen hoe ze dat kunnen toepassen in hun leven is dat inzien juist een diep begrijpen omdat de innerlijke bloem aanwezig is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 13:42:00 #74
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220632924
quote:
7s.gif Op woensdag 22 april 2026 12:17 schreef bedachtzaam het volgende:
Maar dan vervolgens zijn er de vier edele waarheden waarvan het vierde, het achtvoudig pad. Als Boeddha zo wijs was dan had hij toch moeten inzien hoe dat mensen weer verenigt en doet volgen want hij is die respectabele leraar die verlichting bereikt heeft, wat dat ook mag betekenen.

Juist dat bereiken acht ik behorend bij ego, er is immers een pad en de beloning aan het eind, 'daar'. Wederom worden zoekers dus uitgenodigd de uiterlijke weg van kennis te gaan in de zoektocht naar antwoorden. En dan ontstaat er een heel leger aan goeroes die verlicht geraakt zijn en nu op de stoel zitten om hongerige toehoorders toe te spreken die het zelf willen bereiken en ervaren. Is dat niet een ultieme egotrip. Wie zal ook de woorden in twijfel trekken en of zelfs tegen spreken want de goeroe is immers de wijze verlichtte mens.

Maar naar mijn mening is er niet zoiets als verlichting, er is juist sprake van wegvallen omdat de leugen in het ware gezien wordt. In tegenstelling tot conceptuele kennis overdracht waarbij mensen zich moeten afvragen hoe ze dat kunnen toepassen in hun leven is dat inzien juist een diep begrijpen omdat de innerlijke bloem aanwezig is.
Eens, tis terug keren naar de natuurlijke staat. Dat Buddha die verlichting noemde bijv, komt enkel omdat het verlichtend voelt zodra dat ego wegvalt. Er valt nogal wat van je schouders dan. Maar het is gewoon puur natuur idd.

Verder las ik een quote;
"If people understood Jesus, there would be no Christianity, same goes for if people understood Buddha, Buddhism wouldn't exist."

En die slaat wel de spijker op z'n kop imo.
As above, so below.
  woensdag 22 april 2026 @ 19:27:29 #75
511677 EsserS
Just show it!
pi_220635002
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 12:08 schreef Mijk het volgende:

[..]
Klopt, ik sta volledig achter dat van Buddha, maar denk je dat het ook bestaat dat iemand heeft ervaren wat hij wist? Of is dat niet mogelijk? Want dat is de fout imo, jij gaat er vanuit dat we hier enkel op geschriften afgaan, da's een aanname van jouw kant.
Nee dat begrijp ik heus wel. Je gaat uit van gedachten die tot je komen via biologische hersenprocessen. En aangezien ik hier al uitgebreid heb verteld over welke misleidingen je dan te wachten staat (wetenschappelijk aangetoond) en je toetst dit niet aan de werkelijkheid blijft de vraag staan: "wat weet je nou echt zeker"?
In Data We Trust
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 19:35:52 #76
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220635069
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:27 schreef EsserS het volgende:

[..]
Nee dat begrijp ik heus wel. Je gaat uit van gedachten die tot je komen via biologische hersenprocessen. En aangezien ik hier al uitgebreid heb verteld over welke misleidingen je dan te wachten staat (wetenschappelijk aangetoond) en je toetst dit niet aan de werkelijkheid blijft de vraag staan: "wat weet je nou echt zeker"?
Niets.
As above, so below.
pi_220635899
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 23:02 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Wat wij in het dagelijks taalgebruik ‘bewijs’ noemen, komt vaak neer op wat iemand voldoende overtuigt op basis van wat we waarnemen en interpreteren. Dat is ook de context waarin Mijk het gebruikte in zijn post: dat er geen bewijs is om anderen te overtuigen, alleen jezelf, en daar reageerde ik op. Bewijs kan dus wel als doel hebben om te overtuigen op basis van goede redenen, en in die zin is het dus niet volledig los van elkaar te zien.

In discussies over mystiek of esoterie staan zaken die wij waarnemen, of wat wij als “realiteit” zien, ter discussie, en dus ook wat wij onder ‘bewijs’ (wat onze zintuigen registreren) verstaan. Dan wordt ‘bewijs’ automatisch minder objectief en meer ervaringsgericht. Dat laatste, de persoonlijke ervaring, is moeilijk over te dragen, je kunt er alleen maar naar verwijzen.

Daarom noemde ik figuren als Jezus en Boeddha. Dat deed ik niet om ze als autoriteit “voor mijn karretje te spannen”, maar omdat ze zelf op dat probleem wezen. Ze verwezen naar iets wat volgens hen ervaarbaar is, maar niet volledig in woorden/taal uit te drukken is. Het gebruik van bijv. gelijkenissen of paradoxen (waarmee je het mensen alleen moeilijker maakt om je te begrijpen) is een manier om mensen dichter bij een ervaring te brengen die ze niet alleen met het verstand/rationeel kunnen begrijpen.

Dat je dat “warrig” vindt, begrijp ik. Dat probleem hadden dus de toehoorders en zelfs de discipelen met uitspraken van Jezus en Boeddha. Zonder ervaring klinkt het snel als vaag of warrig taalgebruik, maar dat is dus precies waar de discussie om gaat. Vandaar ook Mijks vergelijking met de tweedimensionale Mario die aan Luigi moet uitleggen wat diepte is.
pi_220635912
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 april 2026 20:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee dat gaat ook niet, al tracht ik dat wel zo goed als ik kan.

Ik heb een start gemaakt, maar dit is van dermate formaat dat ik af en toe niet de kracht heb om verder te gaan, daarom schrijf ik zo nu en dan gewoon losse stukken. Structurering en alles komt later wel.
Je kunt zoiets volgens mij ook niet afdwingen of forceren, het ontstaat vanuit inspiratie en inzicht en komt dan als vanzelf op gang. Ik denk dat dit voor veel schrijvers geldt, zeker wanneer het onderwerpen als mystiek en esoterie betreft. No pressure.
  Moderator woensdag 22 april 2026 @ 23:02:17 #79
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220636502
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2026 21:25 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Wat wij in het dagelijks taalgebruik ‘bewijs’ noemen, komt vaak neer op wat iemand voldoende overtuigt op basis van wat we waarnemen en interpreteren. Dat is ook de context waarin Mijk het gebruikte in zijn post: dat er geen bewijs is om anderen te overtuigen, alleen jezelf, en daar reageerde ik op. Bewijs kan dus wel als doel hebben om te overtuigen op basis van goede redenen, en in die zin is het dus niet volledig los van elkaar te zien.

In discussies over mystiek of esoterie staan zaken die wij waarnemen, of wat wij als “realiteit” zien, ter discussie, en dus ook wat wij onder ‘bewijs’ (wat onze zintuigen registreren) verstaan. Dan wordt ‘bewijs’ automatisch minder objectief en meer ervaringsgericht. Dat laatste, de persoonlijke ervaring, is moeilijk over te dragen, je kunt er alleen maar naar verwijzen.

Daarom noemde ik figuren als Jezus en Boeddha. Dat deed ik niet om ze als autoriteit “voor mijn karretje te spannen”, maar omdat ze zelf op dat probleem wezen. Ze verwezen naar iets wat volgens hen ervaarbaar is, maar niet volledig in woorden/taal uit te drukken is. Het gebruik van bijv. gelijkenissen of paradoxen (waarmee je het mensen alleen moeilijker maakt om je te begrijpen) is een manier om mensen dichter bij een ervaring te brengen die ze niet alleen met het verstand/rationeel kunnen begrijpen.

Dat je dat “warrig” vindt, begrijp ik. Dat probleem hadden dus de toehoorders en zelfs de discipelen met uitspraken van Jezus en Boeddha. Zonder ervaring klinkt het snel als vaag of warrig taalgebruik, maar dat is dus precies waar de discussie om gaat. Vandaar ook Mijks vergelijking met de tweedimensionale Mario die aan Luigi moet uitleggen wat diepte is.
Ja en dat niet alleen.

Je kunt je afvragen waarom iemand uberhaupt iets probeert te bewijzen (wie dan ook) als je direct al vindt dat "zodra er geen bewijs is, iets fantasie is". Het is toch al fantasie in de eerste benadering hiervan ómdat er geen bewijs is? Dus waarom dan trachten bewijs te vinden van iets wat toch al fantasie is door t ontbreken ervan.

Met diezelfde stelling, was E=MC² dus altijjd fantasie, tot einstein het aantoonde... toen ineens niet meer. :P En ieder logisch redenerend persoon, begrijpt dat dit áltijd al zo was, enkel niet aangetoond.

Dus als iemand 3x met datzelfde komt heeft discussie, dialoog of gesprek al geen zin meer, laat staan als iemand 10x en oneindig erop doorhamert terwijl het er gewoonweg niet is lol.
As above, so below.
  woensdag 22 april 2026 @ 23:38:58 #80
511677 EsserS
Just show it!
pi_220636616
quote:
2s.gif Op woensdag 22 april 2026 19:35 schreef Mijk het volgende:

[..]
Niets.
Dat wilde ik horen.
In Data We Trust
pi_220638696
Ik zit nog even een essay door te lezen van een paar weken geleden en vind het toch wel erg gepast om het nog eens op te halen:

https://fractalisme.nl/the-three-pillars-of-western-esotericism/
  donderdag 23 april 2026 @ 12:07:00 #82
511677 EsserS
Just show it!
pi_220638872
Zo ver ik het begrijp stelt het essay dat persoonlijke en spirituele groei (wat dat ook mag inhouden) niet ligt in het kiezen voor óf structuur (meesterschap) óf overgave (liefde) maar in het continu vasthouden van de spanning tussen beide.

Het grootste risico is de "valstrik van de abstractie". Je waarschuwt terecht voor intellectuele arrogantie maar het is zelf een zeer abstracte en intellectuele verhandeling over die balans. Ik geloof er niks van dat jij of de lezer (in ieder geval ondergetekende) denkt dat je "het midden" kan bereiken simpelweg door de concepten te begrijpen en de "diagnostische kaart" te kunnen lezen. Het is een zeer complex intellectueel kader dat beoogt zelfbedrog te doorbreken maar dat nu juist kan worden gebruikt om het te maskeren. Daardoor wordt "wijsheid" gesimuleerd zonder de daadwerkelijke, vaak pijnlijke, praktische integratie, een psychologisch proces, te hebben doorlopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 23-04-2026 14:35:02 ]
In Data We Trust
  donderdag 23 april 2026 @ 12:42:12 #83
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220639084
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 11:42 schreef KoningWouter het volgende:
Ik zit nog even een essay door te lezen van een paar weken geleden en vind het toch wel erg gepast om het nog eens op te halen:

https://fractalisme.nl/the-three-pillars-of-western-esotericism/
In hoeverre heb je je laten inspireren door kaballa?
pi_220639571
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:42 schreef Panterjong het volgende:

[..]
In hoeverre heb je je laten inspireren door kaballa?
Het inzicht kwam gewoon ineens. Ik heb er vaak in willen duiken maar heb het uiteindelijk gebruikt om dit duidelijk te maken.
pi_220639590
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:07 schreef EsserS het volgende:
Zo ver ik het begrijp stelt het essay dat persoonlijke en spirituele groei (wat dat ook mag inhouden) niet ligt in het kiezen voor óf structuur (meesterschap) óf overgave (liefde) maar in het continu vasthouden van de spanning tussen beide.

Het grootste risico is de "valstrik van de abstractie". Je waarschuwt terecht voor intellectuele arrogantie maar het is zelf een zeer abstracte en intellectuele verhandeling over die balans. Ik geloof er niks van dat jij of de lezer (in ieder geval ondergetekende) denkt dat je "het midden" kan bereiken simpelweg door de concepten te begrijpen en de "diagnostische kaart" te kunnen lezen. Het is een zeer complex intellectueel kader dat beoogt zelfbedrog te doorbreken maar dat nu juist kan worden gebruikt om het te maskeren. Daardoor wordt "wijsheid" gesimuleerd zonder de daadwerkelijke, vaak pijnlijke, praktische integratie, een psychologisch proces, te hebben doorlopen.
Scherp gezien, en je raakt precies de kern van waar ik zelf ook huiverig voor ben. De 'valstrik van de abstractie' is de grootste vijand van dit framework. Je kunt de hele 'diagnostische kaart' uit je hoofd kennen en alsnog een low-resolution leven leiden.

Het kader is inderdaad complex, maar de bedoeling is niet om wijsheid te simuleren. De bedoeling is om de 'ruis' van je eigen patronen zo scherp in beeld te krijgen dat de frictie onvermijdelijk wordt. De kaart is er alleen om je te vertellen dat de pijn die je voelt geen 'foutje' is, maar een signaal (Friction as Signal).

De integratie is inderdaad een psychologisch en vaak fysiek pijnlijk proces. Voor mij persoonlijk betekent het bijvoorbeeld nuchter blijven op momenten dat alles in me roept om verdoving. Zonder die 'modder op de schoenen' is het framework inderdaad alleen maar een intellectuele verhandeling.

Ik waardeer je kritiek, want het houdt de resolutie scherp: Fractalisme is alleen waar als het in de actie (in de supermarkt, in de familie, in de stilte) overleeft. De rest is inderdaad alleen maar maskerade.

Ik heb de website aangepast door een disclaimer aan het essay toe te voegen en op de "how to read fractalism"

Bedankt voor de opmerking!
pi_220642233
quote:
3s.gif Op woensdag 22 april 2026 23:02 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja en dat niet alleen.

Je kunt je afvragen waarom iemand uberhaupt iets probeert te bewijzen (wie dan ook) als je direct al vindt dat "zodra er geen bewijs is, iets fantasie is". Het is toch al fantasie in de eerste benadering hiervan ómdat er geen bewijs is? Dus waarom dan trachten bewijs te vinden van iets wat toch al fantasie is door t ontbreken ervan.

Met diezelfde stelling, was E=MC² dus altijjd fantasie, tot einstein het aantoonde... toen ineens niet meer. :P En ieder logisch redenerend persoon, begrijpt dat dit áltijd al zo was, enkel niet aangetoond.

Dus als iemand 3x met datzelfde komt heeft discussie, dialoog of gesprek al geen zin meer, laat staan als iemand 10x en oneindig erop doorhamert terwijl het er gewoonweg niet is lol.
Zoiets had ik ook in feedback aangegeven: veel theorieën en hypothesen zijn ooit begonnen als ideeën. Als die toen meteen als “fantasie” waren afgedaan, was een groot deel van de wetenschap nooit tot ontwikkeling gekomen. Dus die stellige houding van “geen bewijs = fantasie” is daarom op zichzelf niet echt wetenschappelijk. In de wetenschap geldt eerder dat als iets niet bewezen is, dan wordt daar simpelweg geen oordeel over gevormd.

Daarnaast wordt in onderwerpen als mystiek, esoterie en filosofie juist wat wij als “realiteit” aannemen ter discussie gesteld, en dus ook wat we via onze zintuigen waarnemen en als “bewijs” beschouwen. M.a.w. wat wij bewijs noemen, is daar niet de maatstaf voor (hogere) waarheid.

Dus i.p.v. “geen bewijs = fantasie” zou je in die context eerder kunnen zeggen: “bewijs = fantasie”, omdat het immers onderdeel is van samsara.
pi_220642426
Of anders gezegd: je kunt een staat als nirwana niet 'binnen' de kringloop van samsara brengen. En dat is wel wat men probeert te doen als men dit soort staten of ervaringen wil "bewijzen".
pi_220642501
De bekende boeddhistische filosoof Chandrakirti zei bijvoorbeeld dat nirwana fantasie is, omdat dat een concept is 'binnen' samsara. Het is taal. Dit moet niet verkeerd begrepen worden, in de zin dat die staat niet bestaat, maar dat de beschrijving niet overeenkomt met de directe ervaring ervan; die is niet in woorden te vangen.
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 18:31:48 #89
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220645876
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 22:48 schreef ejtleeditnA het volgende:
De bekende boeddhistische filosoof Chandrakirti zei bijvoorbeeld dat nirwana fantasie is, omdat dat een concept is 'binnen' samsara. Het is taal. Dit moet niet verkeerd begrepen worden, in de zin dat die staat niet bestaat, maar dat de beschrijving niet overeenkomt met de directe ervaring ervan; die is niet in woorden te vangen.
Exact dit.

Dat is dezelfde hyperloop die we ; "Desire to be desireless", contradictie.

I don't make rules, i just live by them.
As above, so below.
pi_220646069
Ik heb gepoogd verlichting in woorden te vatten, dat doe ik hier:

https://fractalisme.nl/i-am-the-formula/

:)
  Moderator vrijdag 24 april 2026 @ 19:28:46 #91
57816 crew  Mijk
BAM
pi_220646196
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 21:53 schreef ejtleeditnA het volgende:

Dus i.p.v. “geen bewijs = fantasie” zou je in die context eerder kunnen zeggen: “bewijs = fantasie”, omdat het immers onderdeel is van samsara.
Het probleem met dit, is dat 990/1000 van de mensen waarmee je spreekt niet weet waar je het over hebt als je Samsara zegt.

Van die 10 die over blijven zeggen 5 direct; bs
3 die gewoon caren er om wat dan ook.
En dan houd je maar 2 personen over die serieus ns gaan kijken wat dat dan betekent. En dit zijn "sunny-day" cijfers.
As above, so below.
pi_220649627
Ik heb even een nieuw topic geopend. Dit is groter dan alleen de Void. Graag verhuizen.

Bedankt!

F&L / Fractalisme: Een raamwerk voor patronen, resolutie en de weg naar...
pi_220651661
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 19:28 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het probleem met dit, is dat 990/1000 van de mensen waarmee je spreekt niet weet waar je het over hebt als je Samsara zegt.

Van die 10 die over blijven zeggen 5 direct; bs
3 die gewoon caren er om wat dan ook.
En dan houd je maar 2 personen over die serieus ns gaan kijken wat dat dan betekent. En dit zijn "sunny-day" cijfers.
De bewoording die ik gebruikte heb ik wat ongelukkig gekozen. Aan het einde van mijn post kon ik niet direct een passend Nederlands woord vinden, waardoor de tekst ineens een boeddhistische/hindoeïstische toon krijgt door het gebruik van de term ‘samsara’. Misschien was ‘wereldse illusie’ (maya) een betere keuze geweest.

Het is vergelijkbaar met een situatie waarin je je ‘binnen’ een computerspel (= wereld) bevindt, met zijn eigen regels van nullen en enen (= bewijs/natuurwetten), en van daaruit het bestaan van de onderliggende hardware probeert aan te tonen, de bron van die nullen en enen. Dat is niet mogelijk. Je kunt de bron van die nullen en enen (de wereld van de hardware) niet aantonen met diezelfde nullen en enen. Je belandt dan in een soort cirkelredenering of contradictie, zoals je eerder aangaf.

Verder zal je altijd mensen tegenkomen die ergens niet in geloven, ook al zijn het zogenaamde wetenschappelijke feiten. Het gaat naar mijn mening daarom niet om het overtuigen van anderen, maar om het overtuigen van jezelf, om jezelf te bevrijden en aan jezelf te werken. Dat is al meer dan genoeg om je mee bezig te houden. Je trekt daardoor vanzelf mensen aan die begrijpen waar je het over hebt, of die tenminste openstaan om dat te leren.
pi_220651670
Op dezelfde wijze is dit “wartaal” als je niet weet waar het over gaat:

pi_220686672
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2026 19:57 schreef Mijk het volgende:
Dit is waarom Boeddhisten dus mediteren he, dan schep je een ruimte tussen de limbic en de neocortex waardoor je in kunt grijpen alvorens het patroon(samsara) je overneemt.

Dus zodra je de neiging krijgt en direct t ego volgt die overgenomen wordt door de neiging cq emotie, wordt door meditatie ruimte geschept tussen de 2 zodat het je niet direct overneemt, en je dus zelf, zonder automatisme kunt reageren.

Dat is waarom je serieuze Boeddhisten ook zelden in emotie ziet schieten, omdat ze kunnen ingrijpen met het bewustzijn alvorens de emotie hen stuurt.

Dit is dan ook waar Schematherapie over gaat, patroon herkenning :+
Mooi stukje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')