Mocht het daadwerkelijk tot een treffen komen, dan vrees ik dat we weinig keuze hebben. Of laten we Polen de Baltische staten simpelweg in de steek omdat de kosten voor levensonderhoud wat duurder worden? Dat lijkt mij een verkeerd signaal richting het Kremlin, en ook een waarmee we ons eigen doodsvonnis tekenen.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het leger, de oppervlakte van het front en de uitrusting van Oekraïne is dan ook andere koek dan de Baltische staten. Die hebben geeneens een luchtmacht, zo goed als 0 tanks etc. Oekraïne produceert constant nieuwe innovaties (drones, afweer voor drones, marine drones etc.).
Vraag is of ze de Russen lang genoeg bezig kunnen houden (een dag of vijf) totdat de Polen, Britten, Scandinaviërs inclusief Finland, Duitsers, Fransen, Nederlanders en Belgen komen. Op die landen zal het aankomen denk ik. Vervolgens is het de vraag of er genoeg harde klappen kunnen worden uitgedeeld voordat de munitievoorraden kritisch beginnen te worden. Of de energieprijzen door het dak gaan. Of er te veel lijkzakken terugkomen.
Rusland is bereid een paar brigades op te offeren als dat uitputting op lange termijn betekent.
Nou als zelfs links en rechts het er al over eens zijn dat de NAVO weg moet, dan lijkt het me wel duideiljkquote:Op woensdag 8 april 2026 22:09 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dit dus.
Bekijk deze YouTube-video
Waarom vind je dat zo leuk?quote:Op donderdag 9 april 2026 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Jetten: NAVO onder hoogspanning, samen zoeken naar uitweg
https://www.rtl.nl/nieuws(...)utm_id=shareVideoURL
Popcorn![]()
Tja, zonder de VS zijn we nog altijd wel een flinke strijdmacht die niemand graag zou aanvallen ook al ziten we zonder de VS.quote:Op donderdag 9 april 2026 13:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Jetten: NAVO onder hoogspanning, samen zoeken naar uitweg
https://www.rtl.nl/nieuws(...)utm_id=shareVideoURL
Popcorn![]()
Beetje dom ook dat ze mee zijn gegaan met die F-35, maar goedquote:Op donderdag 9 april 2026 13:59 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Tja, zonder de VS zijn we nog altijd wel een flinke strijdmacht die niemand graag zou aanvallen als we zonder de VS zitten.
Het gaat er dan ook meer om wat de VS gaat doen met Groenland als ze uit de NAVO stappen.
Daarnaast zijn we ook nog sterk afhankelijk van de VS voor munitie en onderhoud van met name de F-35.
Polen zal zover voorzienbaar niet in Russische handen vallen.quote:Op donderdag 9 april 2026 13:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Mocht het daadwerkelijk tot een treffen komen, dan vrees ik dat we weinig keuze hebben. Of laten we Polen de Baltische staten simpelweg in de steek omdat de kosten voor levensonderhoud wat duurder worden? Dat lijkt mij een verkeerd signaal richting het Kremlin, en ook een waarmee we ons eigen doodsvonnis tekenen.
Maar laat een ding duidelijk zijn: de VS onder Trump schiet niemand in Europa te hulp.
Polen zal zo snel mogelijk zelf nucleaire wapens willen hebben.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:10 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Polen zal zover voorzienbaar niet in Russische handen vallen.
het is juist een thema waar een structureel deel van de leidende partij-elite, ook van de GOP zeker niet zomaar willoos Trump en populistische retoriek wil volgen:quote:Op donderdag 9 april 2026 14:07 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ik hoor en zie weinig protest vanuit de republikeinen of democraten zelf, klopt dat?
Hooguit is het wel zo dat het geklaag over NATO en claims dat amerika er geen voordeel van zou hebben aanslaat onder een bepaald deel van de conservatieve laag-opgeleiddde republikeinse stemmers, die graag dingen horen over hoe alles de schuld van buitenlanders is...quote:Republican senators McConnell and Tillis break with Trump on Nato withdrawal
They warned leaving the alliance would aid rivals, threaten US security and require Senate approval under 2024 law
A second Republican senator spoke out in defense of Nato on Thursday, joining Mitch McConnell and the Democrats, after Donald Trump said that he was “absolutely” considering withdrawing from the alliance after it refused to take part in the joint assault with Israel against Iran.
“Nato stood by America when we were under attack and came to our aid after the September 11th attacks. Their soldiers fought and died alongside our troops in Afghanistan,” said Thom Tillis, a Republican, and Jeanne Shaheen, a Democrat, who co-chair the Senate Nato observer group.
“Any president that contemplates attempting to withdraw from Nato is not only fulfilling Vladimir Putin and Xi Jinping’s greatest dreams but would be undermining America’s own national security interests.”
On Wednesday, McConnell, the former Senate Republican leader, along with Chris Coons, a Democrat, said in a joint statement: “Nato troops fought and died in Afghanistan and Iraq alongside American forces. The United States must not take this sacrifice – nor our allies’ commitment to make it again – lightly.
Een tijd terug hebben we in recordtempo onze enige autofabriek omgebouwd tot een fabriek waar drones voor Zelensky worden gebouwd. De NedCar fabriek in Born is nu een van de grootste leveranciers voor Oekraïne waarmee ze zichzelf verdedigen tegen de Russen.quote:Op donderdag 9 april 2026 12:19 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wapenfabriek kan gebouwd worden. Meteen werkgelegenheid voor de regio.
Klopt, ik heb daar vroeger ook gewerkt, toen ze nog BMW's en MINI's maakten. Drones en wapens lijken me een stuk nuttiger.quote:Op donderdag 9 april 2026 14:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een tijd terug hebben we in recordtempo onze enige autofabriek omgebouwd tot een fabriek waar drones voor Zelensky worden gebouwd. De NedCar fabriek in Born is nu een van de grootste leveranciers voor Oekraïne waarmee ze zichzelf verdedigen tegen de Russen.
Bron?quote:Op donderdag 9 april 2026 14:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een tijd terug hebben we in recordtempo onze enige autofabriek omgebouwd tot een fabriek waar drones voor Zelensky worden gebouwd. De NedCar fabriek in Born is nu een van de grootste leveranciers voor Oekraïne waarmee ze zichzelf verdedigen tegen de Russen.
Die zijn er alquote:Op donderdag 9 april 2026 12:08 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het leger, de oppervlakte van het front en de uitrusting van Oekraïne is dan ook andere koek dan de Baltische staten. Die hebben geeneens een luchtmacht, zo goed als 0 tanks etc. Oekraïne produceert constant nieuwe innovaties (drones, afweer voor drones, marine drones etc.).
Vraag is of ze de Russen lang genoeg bezig kunnen houden (een dag of vijf) totdat de Polen, Britten, Scandinaviërs inclusief Finland, Duitsers, Fransen, Nederlanders en Belgen komen. Op die landen zal het aankomen denk ik. Vervolgens is het de vraag of er genoeg harde klappen kunnen worden uitgedeeld voordat de munitievoorraden kritisch beginnen te worden. Of de energieprijzen door het dak gaan. Of er te veel lijkzakken terugkomen.
Rusland is bereid een paar brigades op te offeren als dat uitputting op lange termijn betekent.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)roductie-legerdronesquote:
Ja ik weet dat ze daar gemaakt worden maar je gaf aan dat ze 1 van de grootste leveranciers zijn. Dat ben ik nergens tegengekomen, ook niet in je link.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)roductie-legerdrones
Vanwege de gevoelige aard van wat ze maken zijn er geen precieze openbare cijfers bekend. wel is bekend waar
een groot deel van de drones voor bedoeld zijn en waar ze heen gaan.
Ja maar niet in de aantallen dat ze 500k Russen kunnen afwenden zonder versterking toch? Dat is meer onder het mom van "als Britse en Duitse soldaten worden aangevallen zijn Engeland en Duitsland ook betrokken" en helpen met standhouden tot de versterkingen komen. Maar correct me if I am wrong.quote:
De russen staan ook niet in de aantallen die nodig zijn aan de grens volgens mijquote:Op donderdag 9 april 2026 15:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ja maar niet in de aantallen dat ze 500k Russen kunnen afwenden zonder versterking toch? Dat is meer onder het mom van "als Britse en Duitse soldaten worden aangevallen zijn Engeland en Duitsland ook betrokken" en helpen met standhouden tot de versterkingen komen. Maar correct me if I am wrong.
Nee klopt maar ik noemde even een getal dat bij een serieuze poging zou horen. Maar goed, dat is zichtbaar en kan je ook op anticiperen.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
De russen staan ook niet in de aantallen die nodig zijn aan de grens volgens mij
En wat gaan ze dan doen met al hun basissen in de NAVO landen?quote:Op woensdag 8 april 2026 21:33 schreef RotatoR het volgende:
Als de VS uit de Navo stapt dan lijkt het me ook waarschijnlijk dat ze stoppen met de steun aan Oekraïne. 'Niet onze oorlog' zal het dan zijn, net zoals Europa dat nu over Iran zegt.
Oekraïne krijgt dan geen wapenleveringen en inlichtingeninformatie meer. Vorig jaar zagen we al kort wat er dan gebeurt: dat had vrijwel direct impact op het front. Europa is op dit moment nog steeds niet in staat om dat volledig over te nemen dus dat zou een serieus probleem zijn.
Daarnaast zal Poetin dan ook wel zijn kans grijpen om de Baltische Staten aan te vallen. Vrijwel alle inlichtingendiensten waarschuwen daar al geruime tijd voor.
Zodra de VS Groenland aanvalt, zijn die Amerikanen op die basissen onze krijgsgevangen.quote:Op donderdag 9 april 2026 15:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En wat gaan ze dan doen met al hun basissen in de NAVO landen?
Trump stapt er echt niet uit hoor, praatjesmaker.
Trump kan er ook niet uitstappenquote:Op donderdag 9 april 2026 15:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En wat gaan ze dan doen met al hun basissen in de NAVO landen?
Trump stapt er echt niet uit hoor, praatjesmaker.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |