abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2026 @ 12:07:31 #51
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_220532959
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 12:03 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Je kunt je ook wel afvragen waarom de Nederlandse belastingbetaler geld moet ophoesten voor een bedrijf welke al jaren willens en wetens alle milieuregels overtreed, de eigenaar miljarden aan omzet heeft en er geen enkele garantie is dat het wat gaat opleveren.

Je kunt er best een argument voor maken dat je de bedrijvigheid wilt behouden maar laat de eigenaar daar zelf voor betalen.
Precies dat dus. Tata maakt gewoon winst, toch? Dus hoezo hebben ze geld van de overheid nodig om de boel te renoveren? Andere bedrijven moeten toch ook gewoon zelf hun investeringen betalen, dus waarom Tata niet?
pi_220532981
quote:
2s.gif Op woensdag 8 april 2026 12:07 schreef Tijn het volgende:

[..]
Precies dat dus. Tata maakt gewoon winst, toch? Dus hoezo hebben ze geld van de overheid nodig om de boel te renoveren? Andere bedrijven moeten toch ook gewoon zelf hun investeringen betalen, dus waarom Tata niet?
De wereld houdt niet op bij de Nederlandse grenzen. Bovendien geeft Nederland altijd al geld aan bedrijven die dingen bouwen die we belangrijk vinden om zelf te hebben, zoals windmolens en zonne-energie.

Er zijn geen domme vragen, maar dit lijkt me op z'n minst basiskennis.
pi_220533225
quote:

[..]
De overheid stelt nieuwe eisen en wil niet dat de fabriek verdwijnt. Dat de overheid dan een deel van veranderingen subsideert is toch niet zo gek? Tata heeft ook de optie om te verkassen naar een plek waar minder eisen zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220533229
quote:

[..]
Dat is toch duidelijk. Met partijen als D66 en VVD is er altijd geld om uit te delen aan bedrijven. Bedrijven hebben het harder nodig dan het onderwijs of de gezondheidszorg natuurlijk.
pi_220533239
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
De overheid stelt nieuwe eisen en wil niet dat de fabriek verdwijnt. Dat de overheid dan een deel van veranderingen subsideert is toch niet zo gek? Tata heeft ook de optie om te verkassen naar een plek waar minder eisen zijn.
Een bedrijf heeft niet even zomaar zoveel werknemers met vergelijkbare skills op een andere locatie. Dat soort hopeloze blufs van bedrijven moet je altijd callen. Tata kan helemaal niet verplaatsen met minder kosten. En kunnen ze het wel kan het TATA personeel in een land als Nederland altijd wel wat anders vinden.
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 12:53:49 #56
236264 crew  capricia
pi_220533254
De Nederlandse overheid voert een gericht industriebeleid, ook bij Tata Steel.
Al jaren. En er zijn gewoon afspraken gemaakt.

https://www.rijksoverheid(...)e%20maatwerkafspraak.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 12:57:06 #57
236264 crew  capricia
pi_220533280
quote:

[..]
Ook andere bedrijven/sectoren waar ons industriebeleid zich op focust, kunnen investeringen vanuit de overheid verwachten.

Daar is toch niets vreemds aan?
https://www.hezelburcht.c(...)innovatieve%20chemie.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 8 april 2026 @ 13:04:33 #58
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220533325
Ik heb meer dan een groot begrip voor een faciliterende overheid (zo is Silicon Valley ook ontstaan, met DARPA, universiteiten e.d.) maar zodra je het dan gaat hebben over belastingheffing slaan alle stoppen door. Of verschuilt men zich achter 'het kan niet' en 'kapitaal is mobiel' (en doet men geen serieuze poging dit wereldwijd en Europees te ondervangen).

Los daarvan voelt het voor mij als een nieuwe RSV. Zoals anderen hier ook hebben opgemerkt.

Het is best raar om eerst het geld over te maken om pas daarna de afspraken te maken (en te controleren op de regering daar werk van maakt). En Nederland is in Europa gewoon niet de beste plek, en een best dure plek.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 13:29:21 #59
236264 crew  capricia
pi_220533475
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 13:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb meer dan een groot begrip voor een faciliterende overheid (zo is Silicon Valley ook ontstaan, met DARPA, universiteiten e.d.) maar zodra je het dan gaat hebben over belastingheffing slaan alle stoppen door. Of verschuilt men zich achter 'het kan niet' en 'kapitaal is mobiel' (en doet men geen serieuze poging dit wereldwijd en Europees te ondervangen).

Los daarvan voelt het voor mij als een nieuwe RSV. Zoals anderen hier ook hebben opgemerkt.

Het is best raar om eerst het geld over te maken om pas daarna de afspraken te maken (en te controleren op de regering daar werk van maakt). En Nederland is in Europa gewoon niet de beste plek, en een best dure plek.
Volgens mij hebben we (Nederland en de EU) zo ongeveer al 30 jaar een laissez faire (dus gewoon vrije marktwerking) industriebeleid gehad. En zijn we pas sinds kort weg van een passief economisch beleid en stappen over op een actief, strategisch industriebeleid.

Kun je best discussiėren over welke sectoren je dan in wil investeren. Maar dat we actiever en vooral gerichter een beleid voeren, ben ik helemaal voor.

https://www.clingendael.o(...)jven%20en%20sectoren.
- Goethe, “Faust”
pi_220533533
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 12:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
En kunnen ze het wel kan het TATA personeel in een land als Nederland altijd wel wat anders vinden.
De hoogwaardige medewerkers wel, de duizenden anderen niet. De bakker die levert aan Tata ook niet. En niemand gaat dat werk vinden in dat gebied, dus dat gebied kun je dan de komende decennia afschrijven omdat er geen winkels, scholen en andere voorzieningen meer zijn.

Leer van Limburg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220533550
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 13:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ze gaan dus ook pas geld over maken na garanties. Er is nu niet besloten dat er 2 miljard naar Tata gaat, er is besloten dat de overheid de gesprekken mag gaan voeren onder welke voorwaarden er 2 miljard naar Tata gaat.
pi_220533816
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 12:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Welke eisen?

Dat RWS verplicht wordt de kilo's extra staalslakken die vrijkomen bij de vergroening van TATA te gebruiken bij de verbreding A27?

Win-win voor Indiaanse multinational!

Als je toch die 5% NAVO-norm perse wil halen, koop je dan gewoon als overheid in, of beding veto-recht voor de overheid en werknemers bij strategische beslissingen. In plaats van lukraak met geld te strooien.
  woensdag 8 april 2026 @ 14:39:48 #63
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220534061
https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/s/Sm7Z2pjRVi

Veelzeggend plaatje. De huizenprijzen exploderen hier.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220534103
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze gaan dus ook pas geld over maken na garanties. Er is nu niet besloten dat er 2 miljard naar Tata gaat, er is besloten dat de overheid de gesprekken mag gaan voeren onder welke voorwaarden er 2 miljard naar Tata gaat.
Mogen van mij zeer strenge voorwaarden zijn
pi_220534105
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:39 schreef Klopkoek het volgende:
https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/s/Sm7Z2pjRVi

Veelzeggend plaatje. De huizenprijzen exploderen hier.
Ow, We zitten niet eens in de top 10 van Europa. _O-
Beetje middelmatig.
  woensdag 8 april 2026 @ 14:49:28 #66
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220534292
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:41 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ow, We zitten niet eens in de top 10 van Europa. _O-
Beetje middelmatig.
huizenprijsstijging. De lonen zijn in Oost Europa ook veel harder gestegen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220534300
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
huizenprijsstijging. De lonen zijn in Oost Europa ook veel harder gestegen.
Ja stijging.
De stijging is dus een beetje middelmatig.
Portugal is zelfs al meer.
  woensdag 8 april 2026 @ 14:57:23 #68
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220534357
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja stijging.
De stijging is dus een beetje middelmatig.
Portugal is zelfs al meer.
zelfs? Portugal staat bekend om zijn compleet verneukte huizenmarkt, net als Nederland. Een hele hoop buitenlands kapitaal dat een betaalbaar huis voor Portugezen onmogenlijk maakt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_220534362
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
zelfs? Portugal staat bekend om zijn compleet verneukte huizenmarkt, net als Nederland.
Je zou ook minder mensen kunnen toelaten. :P
  woensdag 8 april 2026 @ 14:58:53 #70
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220534369
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je zou ook minder mensen kunnen toelaten. :P
Opvallend dat juist Nederland en Portugal, landen met relatief weinig vluchtelingen, zo'n verneukte huizenmarkt kennen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 8 april 2026 @ 15:14:21 #71
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220534442
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 14:57 schreef -XOR- het volgende:

[..]
zelfs? Portugal staat bekend om zijn compleet verneukte huizenmarkt, net als Nederland. Een hele hoop buitenlands kapitaal dat een betaalbaar huis voor Portugezen onmogenlijk maakt.
Daar heb ik genoeg van voorbij zien komen. Mede doordat ze scheutig zijn geweest met Russen toelaten en ander dubieus volk. Je kunt een Portugees paspoort gewoon kopen (de rechtse droom: burgerrechten af laten hangen van geld). Krijg je versneld de nationaliteit.

Ik ben zeer benieuwd hoe dat met Nederland zit. De hypotheekrenteaftrek is zeker een factor maar dat kan het niet alleen zijn. Is het structurele tekort van 140000 woningen (en heel lang is het overheidsbeleid geweest om een klein tekort te hebben) groter dan in andere landen? Ook is bekend dat de kabinetten Rutte meerdere malen de leenruimte hebben vergroot

https://www.volkskrant.nl(...)en-stijgen~b4baff81/
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220534488
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 15:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Daar heb ik genoeg van voorbij zien komen. Mede doordat ze scheutig zijn geweest met Russen toelaten en ander dubieus volk. Je kunt een Portugees paspoort gewoon kopen (de rechtse droom: burgerrechten af laten hangen van geld). Krijg je versneld de nationaliteit.

Ik ben zeer benieuwd hoe dat met Nederland zit. De hypotheekrenteaftrek is zeker een factor maar dat kan het niet alleen zijn. Is het structurele tekort van 140000 woningen (en heel lang is het overheidsbeleid geweest om een klein tekort te hebben) groter dan in andere landen? Ook is bekend dat de kabinetten Rutte meerdere malen de leenruimte hebben vergroot

Er zijn hier gewoon te veel mensen voor het aantal woningen.
En dat zul je altijd zien..mensen trekken nu eenmaal graag naar daar waar er meer rijkdom en kansen is.
pi_220534560
Ik kijk met enige vertraging, maar JA21 en zeker de heer Clemminck zelf zijn echt wel verschrikkelijk in het Groningendebat. Niet alleen het hele ontkennen van emotionele schade, maar ze ontkennen zelfs dat de schade aan de huizen die je gewoon kunt zien (zelfs een zogenaamd aarbevingsbestendig huis, net opgeleverd, dat na Zeerijp 74 scheuren had, dat is geen gebrek aan onderhoud) door de aardbevingen kan komen.

Hij blijft het ook consequent trillingen noemen, ipv bevingen. Om het te kleineren.
  woensdag 8 april 2026 @ 15:33:53 #74
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220534574
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 15:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hier ook een aardig artikel:

https://www.volkskrant.nl(...)gen-woning~bd234261/

Komt erop neer dat er te weinig rekening is gehouden met de demografische ontwikkelingen: het was al bekend dat het aantal eenpersoonshuishoudens explosief aan het stijgen was maar daar werd niet op gebouwd. Dit is overigens een artikel van 2015 dus nog van voor de grote Syriėrinflux.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  woensdag 8 april 2026 @ 15:56:21 #75
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_220534674
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2026 15:30 schreef Hanca het volgende:
Ik kijk met enige vertraging, maar JA21 en zeker de heer Clemminck zelf zijn echt wel verschrikkelijk in het Groningendebat. Niet alleen het hele ontkennen van emotionele schade, maar ze ontkennen zelfs dat de schade aan de huizen die je gewoon kunt zien (zelfs een zogenaamd aarbevingsbestendig huis, net opgeleverd, dat na Zeerijp 74 scheuren had, dat is geen gebrek aan onderhoud) door de aardbevingen kan komen.

Hij blijft het ook consequent trillingen noemen, ipv bevingen. Om het te kleineren.
Heeft vast kennissen bij de NAM die hem geld beloofd hebben :')
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')