abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 6 april 2026 @ 11:56:37 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220518421
Voor ons toekomstige huis (jaren-20 woning) (voortkomende uit mijn post in dit topic)zijn we op dit moment bezig met een vrij flinke renovatie/verbouwing, inclusief isolatie en alles wat daar verder bij komt kijken.

We hebben eigenlijk nog nauwelijks nagedacht over ventilatie/ventileren.
Op dit moment is het gewoon natuurlijke ventilatie; mechanische ventilatie zit er niet in.
Her en der zitten in de woning wat roosters in de kozijnen.

Nu vraag ik mij af wat handig is in een oud huis als dit.

Heeft iemand ervaring met het achteraf aanbrengen van ventilatie in een bestaande oudere woning? Bijvoorbeeld mechanische ventilatie of zelfs een WTW-systeem? Alle plafonds gaan er in de gehele woning nog uit of zijn er zelfs al uit.

Ik twijfel een beetje of zo’n WTW in een jaren-20 huis echt de moeite waard is, omdat je een oude woning toch nooit helemaal luchtdicht krijgt. Aan de andere kant: als je flink gaat isoleren, wil je natuurlijk ook weer geen gedoe krijgen met vocht of een benauwde lucht in huis...

Ben vooral benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt: wat werkt in de praktijk goed, waar liep je tegenaan, en zou je het achteraf weer zo doen? Alle ervaringen zijn welkom *O*

Ook zie ik door allerlei systemen en merken die gebruikt kunnen worden de spreekwoordelijke bomen in het bos niet meer.. de werkzaamheden zou ik grotendeels zelf uit willen voeren.
  Moderator maandag 6 april 2026 @ 14:24:27 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220519206
Ik heb geen inhoudelijke informatie voor je, maar, krijgen we wel een verbouwingstopic incl. foto's?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220519578
Als je gaat isoleren, zal je in zekere mate ook de muren dampdicht maken. Door de isolatie worden je buitenmuren minder warm, dus je wil voorkomen dat vocht uit de binnenruimte er zal condenseren. Door de afdichting van de muren zal ze meer moeten ventileren.
.
  maandag 6 april 2026 @ 16:01:37 #4
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220519612
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Voor ons toekomstige huis (jaren-20 woning) (voortkomende uit mijn post in dit topic)zijn we op dit moment bezig met een vrij flinke renovatie/verbouwing, inclusief isolatie en alles wat daar verder bij komt kijken.

We hebben eigenlijk nog nauwelijks nagedacht over ventilatie/ventileren.
Op dit moment is het gewoon natuurlijke ventilatie; mechanische ventilatie zit er niet in.
Her en der zitten in de woning wat roosters in de kozijnen.

Nu vraag ik mij af wat handig is in een oud huis als dit.

Heeft iemand ervaring met het achteraf aanbrengen van ventilatie in een bestaande oudere woning? Bijvoorbeeld mechanische ventilatie of zelfs een WTW-systeem? Alle plafonds gaan er in de gehele woning nog uit of zijn er zelfs al uit.

Ik twijfel een beetje of zo’n WTW in een jaren-20 huis echt de moeite waard is, omdat je een oude woning toch nooit helemaal luchtdicht krijgt. Aan de andere kant: als je flink gaat isoleren, wil je natuurlijk ook weer geen gedoe krijgen met vocht of een benauwde lucht in huis...

Ben vooral benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt: wat werkt in de praktijk goed, waar liep je tegenaan, en zou je het achteraf weer zo doen? Alle ervaringen zijn welkom *O*

Ook zie ik door allerlei systemen en merken die gebruikt kunnen worden de spreekwoordelijke bomen in het bos niet meer.. de werkzaamheden zou ik grotendeels zelf uit willen voeren.
Iedere dag ff een paar ramen tegenover elkaar open zetten? Lekker frisse lucht in je huis?
pi_220519642
Ik zou alleen mechanisch af gaan zuigen (badkamer/toilet/keuken). Natuurlijk zal er door alle kieren meer dan voldoende worden aangezogen.
  maandag 6 april 2026 @ 16:17:22 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220519673
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 16:10 schreef Alloch87 het volgende:
Ik zou alleen mechanisch af gaan zuigen (badkamer/toilet/keuken). Natuurlijk zal er door alle kieren meer dan voldoende worden aangezogen.
Raam open zetten in de keuken/badkamer samen met de afzuiging
  maandag 6 april 2026 @ 17:05:05 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220519914
quote:
Nadeel is dat je dan niet kan controleren waar er aangezogen wordt. Met vreemde koude tochstromen als gevolg.

Ik heb het hier in ieder geval "light" op de planning staan. Light omdat de boel al verbouwd is en ik niet de hele bende opnieuw open wil trekken. Dus een aantal veelgebruikte vertrekken waarvan ik weet hoe ik er met minimale ellende ventilatie kan aanleggen. Gewone ventilatie of WTW is ook een vraagstuk. Maar goed, laag op de priolijst.

@Seven. & Six hebben natuurlijk ook achteraf ventilatie aangelegd. Maar dan in een jaren 70 huis als ik mij niet vergis.
pi_220520098
Bij mijn broertje een fatsoenlijk D systeem aan gebracht en zoveel meer comfort dan die klote roosters boven ramen waar zowel tocht als geluid binnenkomt.

Als je het zelf doet valt het qua prijs nog wel mee wij waren rond 2020 zo'n ¤2000 kwijt dat zal nu wel ¤3000 zijn.
Brink systeem

Bij mijn ouders hadden ze veel geluidsoverlast door het rooster. Daar een light systeem van Itho toegepast.
Doet alleen de beneden verdieping maar geen geluid en tochklachten meer.

Beide zijn huizen uit begin jaren 50 waarbij de gevels met polystyreen zijn volgeblazen.

Ik zou zelf nooit meer anders willen en heb het in mijn nieuwbouw ook. Echter veel mensen blijven eigenwijs en passen bij een grote verbouwing alsnog een C systeem toe.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220520353
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 15:55 schreef Fer het volgende:
Als je gaat isoleren, zal je in zekere mate ook de muren dampdicht maken. Door de isolatie worden je buitenmuren minder warm, dus je wil voorkomen dat vocht uit de binnenruimte er zal condenseren. Door de afdichting van de muren zal ze meer moeten ventileren.
De binnenmuren worden juist warmer met als gevolg minder vocht, condensatie en (kans op) schimmel.

@Vonkenboer Isoleren is in alle opzichten voordeliger: voor je energierekening, je constructie en je gezondheid.

Wij ventileren door de houtkachel; die trekt de verbrandingslucht uit de kamer die wordt ingenomen door buitenlucht. In de zomer, boven een raam op een kier, beneden via de keukenafzuiging.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220520363
quote:
Dat dus. Via die afzuiging creëer je onderdruk waardoor verse buitenlucht weer intreedt. Even slim nadenken dat je geen WC lucht de keuken intrekt etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 07-04-2026 07:54:58 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 6 april 2026 @ 18:22:59 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220520443
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat dus. Via die afzuiging creëer je onderdruk waardoor verse buitenlucht weer intreedt. Even slim nadenken at je geen WC lucht de keuken intrekt etcd.
Mia, volgens mij kan je beter een raam open zetten in de keuken als je daar de afzuiging aanzet, net als in de badkamer.
pi_220520720
Na goede isolatie bleek de luchtvochtigheid in mijn huis ook grotendeels van de tijd boven de 60% te zijn: daar voor dus een luchtontvochtiger gekocht. Ook een co2 meter, als die wat hoog uit slaat zet je 5 minuten 2 ramen open. Temperatuur zakt nauwelijks, luchtkwaliteit is weer goed.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220520941
Ik zit voor onze woning na te denken over decentrale wtw ventilatie.

Dan heb je geen buizen door het huis heen, maar een ventilator met warmtewisselaar in de buitenmuur.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 6 april 2026 @ 21:53:59 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220522043
Isoleren en ventileren gaan hand in hand. Niks doen is in mijn optiek geen optie.

In onze vorige jaren '70 woning hebben we een mechanische ventilatie vervangen. We hadden overal dubbelglas, vloer, gevel en dakisolatie. De verbouwing destijds ging in verschillende fases. In fase 1 hadden we een ensuite badkamer op de begane vloer gemaakt. En het heeft een jaar of 2-3 geduurd voor we daar mechanische ventilatie hadden. In die periode hadden we vrijwel dagelijks een ontvochtiger draaien en dan nog hadden we wel eens koude klamme dagen. Binnen was op een rekje hangen was geen optie. Pas in fase 2 kwam de mechanische ventilatie en toen was het klaar met de vochtige lucht.

In onze huidige woning hebben we 2 WTW units hangen omdat we hier triple glas hebben zonder ventilatie, en ook alle natuurlijke ventilatie dicht gezet hebben. Dak, vloer en gevels zijn hier geïsoleerd en zonder enige natuurlijke ventilatie leek het ons beter om voor WTW te gaan. Het is wel een enorm buizen circus, wat dat betreft is mechanische ventilatie echt veel eenvoudiger en beter te overzien :+ . Maar je merkt het wel enorm in luchtkwaliteit.
Resistance is futile.
  maandag 6 april 2026 @ 22:09:04 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220522141
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 19:40 schreef Wantie het volgende:
Ik zit voor onze woning na te denken over decentrale wtw ventilatie.

Dan heb je geen buizen door het huis heen, maar een ventilator met warmtewisselaar in de buitenmuur.
Dat was ook ons plan. Maar toen ging de frees voor de vloerverwarming door onze elektra kabels op de eerste verdieping, en toen moesten we kiezen: de hele verdiepingsvloer ophogen of het plafond in de woonkamer verlagen voor de nieuwe kabel. Dus toen we toch het plafond moesten verlagen, hebben we genoeg verlaagd zodat er WTW buizen in konden.
Resistance is futile.
pi_220523226
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mia, volgens mij kan je beter een raam open zetten in de keuken als je daar de afzuiging aanzet, net als in de badkamer.
Wij hebben bewust geen openslaand keukenraam, wel kieren ...
  PR/Manusje van alles dinsdag 7 april 2026 @ 08:33:29 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_220523381
Sowieso aanbrengen als je de gelegenheid hebt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 7 april 2026 @ 09:11:27 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_220523519
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 07:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Wij hebben bewust geen openslaand keukenraam, wel kieren ...
Nu ben ik nieuwsgierig
Waarom bewust gekozen voor het niet kunnen open zetten van een raam in de keuken?
pi_220523551
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 09:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nu ben ik nieuwsgierig
Waarom bewust gekozen voor het niet kunnen open zetten van een raam in de keuken?
Vanwege de inbraakgevoeligheid. Bovendien hebben we een dubbele buitendeur, die we half open kunnen zetten, althans de bovenste helft:

http://www.zkkf.nl/foto/deuren/boerendeur2.jpg

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 07-04-2026 09:26:07 ]
  dinsdag 7 april 2026 @ 10:33:51 #20
36431 bleiblei
pi_220523876
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 09:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Vanwege de inbraakgevoeligheid. Bovendien hebben we een dubbele buitendeur, die we half open kunnen zetten, althans de bovenste helft:

http://www.zkkf.nl/foto/deuren/boerendeur2.jpg
Zijn dat soort deuren niet veel inbraakgevoeliger dan ramen met 3punts sluitingen die open kunnen?
pi_220524781
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 10:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zijn dat soort deuren niet veel inbraakgevoeliger dan ramen met 3punts sluitingen die open kunnen?
Ach waarschijnlijk heb je wel gelijk. Maar dit vinden wij wel gezellig. Een openslaand raam boven het aanrecht zou ook trouwens moeilijker te bedienen zijn vanwege hoogte.
pi_220529365
Wij hebben in ons huis uit 1920 wtw geïnstalleerd. Ja het is wat meer werk, maar als alles open ligt het enige moment om het te doen. Als je(goed) gaat isoleren wordt de luchtdichtheid sowieso al beter.

Systeem is wel wat duurder in aanleg maar hopelijk comfortabeler dan ventileren met roosters. Zeker als je Tripple glas neemt is dat eigenlijk gewoon zonde voor de isolatiewaarde.
  Moderator woensdag 8 april 2026 @ 21:30:33 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220537005
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Iedere dag ff een paar ramen tegenover elkaar open zetten? Lekker frisse lucht in je huis?
Uiteraard doen we dat in de toekomst maar doordat we huisdieren hebben is dat ook maar beperkt mogelijk en niet in iedere ruimte zijn ramen die open gezet kunnen worden.

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 14:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb geen inhoudelijke informatie voor je, maar, krijgen we wel een verbouwingstopic incl. foto's?
Wellicht dat ik af en toe wat deel van de verbouwing, maar een heel topic zit er niet in.
Ik had je al een priveberichtje gestuurd daarover.

quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 15:55 schreef Fer het volgende:
Precies dat, en nu zijn we ook in het stadium dat we er woningbreed nog wat mee kunnen.
Of in ieder geval een plan kunnen maken.

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:05 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nadeel is dat je dan niet kan controleren waar er aangezogen wordt. Met vreemde koude toch stromen als gevolg.

Ik heb het hier in ieder geval "light" op de planning staan. Light omdat de boel al verbouwd is en ik niet de hele bende opnieuw open wil trekken. Dus een aantal veelgebruikte vertrekken waarvan ik weet hoe ik er met minimale ellende ventilatie kan aanleggen. Gewone ventilatie of WTW is ook een vraagstuk. Maar goed, laag op de priolijst.

@:Seven. & Six hebben natuurlijk ook achteraf ventilatie aangelegd. Maar dan in een jaren 70 huis als ik mij niet vergis.
Dat is dan ook het nadeel, ongemerkt kun je dan tocht creëren. Wat voor systeem zou je dan op het oog hebben als je zelf iets zou willen maken? Ik ben al een tijdje aan het kijken naar allerlei systemen (C en D) van allerlei fabrikanten maar ik kom er niet echt uit wat handig is voor een dhz'r..

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Bij mijn broertje een fatsoenlijk D systeem aan gebracht en zoveel meer comfort dan die klote roosters boven ramen waar zowel tocht als geluid binnenkomt.

Als je het zelf doet valt het qua prijs nog wel mee wij waren rond 2020 zo'n ¤2000 kwijt dat zal nu wel ¤3000 zijn.
Brink systeem

Bij mijn ouders hadden ze veel geluidsoverlast door het rooster. Daar een light systeem van Itho toegepast.
Doet alleen de beneden verdieping maar geen geluid en tochklachten meer.

Beide zijn huizen uit begin jaren 50 waarbij de gevels met polystyreen zijn volgeblazen.

Ik zou zelf nooit meer anders willen en heb het in mijn nieuwbouw ook. Echter veel mensen blijven eigenwijs en passen bij een grote verbouwing alsnog een C systeem toe.
Daarom is dit ook het punt dat ik er in een verbouwing wat mee kan (of in ieder geval in overweging moet nemen).
Hebben ze zelf een dergelijke systeem gemaakt of hebben ze de werkzaamheden laten doen?
light systeem van Itho? Kun je daar meer over vertellen? Google brengt mij in ieder geval nergens.

quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 18:12 schreef blomke het volgende:

@Vonkenboer Isoleren is in alle opzichten voordeliger: voor je energierekening, je constructie en je gezondheid.

Wij ventileren door de houtkachel; die trekt de verbrandingslucht uit de kamer die wordt ingenomen door buitenlucht. In de zomer, boven een raam op een kier, beneden via de keukenafzuiging.
Daarom willen we dat ook nu aanpakken, nu kunnen we het wegwerken in wanden en plafonds en ik verwacht niet de komende jaren nog zo intensief te verbouwen als dit project. De woning is voor het laatst echt grond aangepakt ik denk een jaar of 25 geleden. Daarna is het alleen heel goed bij gehouden.

quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 21:53 schreef Seven. het volgende:
Isoleren en ventileren gaan hand in hand. Niks doen is in mijn optiek geen optie.

In onze vorige jaren '70 woning hebben we een mechanische ventilatie vervangen. We hadden overal dubbelglas, vloer, gevel en dakisolatie. De verbouwing destijds ging in verschillende fases. In fase 1 hadden we een ensuite badkamer op de begane vloer gemaakt. En het heeft een jaar of 2-3 geduurd voor we daar mechanische ventilatie hadden. In die periode hadden we vrijwel dagelijks een ontvochtiger draaien en dan nog hadden we wel eens koude klamme dagen. Binnen was op een rekje hangen was geen optie. Pas in fase 2 kwam de mechanische ventilatie en toen was het klaar met de vochtige lucht.

In onze huidige woning hebben we 2 WTW units hangen omdat we hier triple glas hebben zonder ventilatie, en ook alle natuurlijke ventilatie dicht gezet hebben. Dak, vloer en gevels zijn hier geïsoleerd en zonder enige natuurlijke ventilatie leek het ons beter om voor WTW te gaan. Het is wel een enorm buizen circus, wat dat betreft is mechanische ventilatie echt veel eenvoudiger en beter te overzien :+ . Maar je merkt het wel enorm in luchtkwaliteit.
Hebben jullie een dergelijke installatie zelf bedacht en aangelegd of heeft een installateur jullie geholpen?
Welke systemen / merken hebben jullie hangen?

Zag dat ventilatieland ook adviezen geeft op basis van plattegronden en foto's.
Verder nog geen partij gevonden die dat doet.

quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2026 08:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Sowieso aanbrengen als je de gelegenheid hebt.
Dat is het plan, ik zoek alleen adviezen of partijen die daar in kunnen helpen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2026 21:09 schreef koentjuh18 het volgende:
Wij hebben in ons huis uit 1920 wtw geïnstalleerd. Ja het is wat meer werk, maar als alles open ligt het enige moment om het te doen. Als je(goed) gaat isoleren wordt de luchtdichtheid sowieso al beter.

Systeem is wel wat duurder in aanleg maar hopelijk comfortabeler dan ventileren met roosters. Zeker als je Tripple glas neemt is dat eigenlijk gewoon zonde voor de isolatiewaarde.
Welk systeem hebben jullie geplaatst? Aan het glas en de kozijnen rondom gaan we in eerste instantie niets doen. Het staat overal nog goed in de verf aan de buitenzijde en budget hebben we daar (nu) ook niet bepaald voor.

Iedereen bedankt voor zijn input tot nu toe! ^O^ :)
  woensdag 8 april 2026 @ 21:39:29 #24
36431 bleiblei
pi_220537077
Ik zou zelf voor een D gaan hier. Maar doordat we de boel al verbouwd hebben, een light versie. Dus niet alle kamers, alleen de kamers waar ik relatief eenvoudig bij kan vanaf de zolder. Dwz. Keuken, bijkeuken en een paar slaapkamers. Dat zijn wel meteen de grootste probleemruimtes bij ons qua ventilatie.

Maar als ik dit besloten had voor de verbouwing, had ik het netjes & volledig gedaan.
  woensdag 8 april 2026 @ 21:50:10 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220537191
Wij hebben het in beide huizen zelf bedacht en alles besteld bij ventilatie land of ventilatie shop. Met rondneuzen op tweakers kom je een heel eind.

Voor beide systemen raad ik je van harte aan om instucbare ventielen te voorzien. Het is echt aan de prijs, maar het maakt een enorm verschil in de afwerking en daar ga je geen spijt van krijgen. Wij hebben de Pradovent coanda.

Voor het berekenen van het benodigd vermogen van een wtw moet je uitgaan van verbruik (dus aantal personen in een gebruiksruimte, niet de inhoud van de ruimte zelf) en je wil zo min mogelijk luchtweerstand in de buizen zelf om geluid te voorkomen: grote diameter buizen (ik meen minimaal 12cm maar 20cm is beter, zeker op je hoofdbuizen). En je moet proberen om zo weinig mogelijk bochten aan te leggen. Je kunt inderdaad via de site van ventilatieshop wel zelf berekenen wat je aan buizen nodig hebt. Ruimtes zonder aanvoer en afvoer kun je ventileren door een kier van 1-2cm onder de deur, of een roostertje.
Resistance is futile.
pi_220537252
Wij hebben in ons 1935 huis een WTW unit geïnstalleerd (Zehnder ComfoAir Q350).

Ik was er eerst heel skeptisch over; ik ben vanuit huis altijd gewend gewoon een raam/deur open te gooien. En dat is eigenlijk minder ideaal wanneer je zo’n WTW-systeem installeert.

Maar in de praktijk blijkt dat systeem heel niet zo’n moeite te hebben met dat punt (onze kat zet de achterdeur vaak genoeg open, ook in de winter…) en ik merk dat het klimaat in huis echt heel prettig en constant is. Zeker in de winter geen koude tochtvlagen ) tenzij kat, maar je hoeft geen raam open te zetten om te ventileren…), en in de zomerhitte wanneer je toch de ramen en deuren dicht houdt, wordt het ook niet zo muf.

Het was wel even puzzelen ja, om alle aanvoer en afvoerpunten op de juiste plek te krijgen zonder de oude plafonds open te breken. Dus we hebben bijvoorbeeld een doorgang vanaf de zolder (waar de unit) staat via een bestaande inbouwkast naar de daaronder gelegen woonkamer gemaakt. En in de eetkamer hebben we gebruik gemaakt van de schoorsteen en schouw, om daar de buis doorheen te trekken naar de eetkamer.

De afvoer vanaf de unit gaat via het dak, de aanvoer van verse lucht moest daar natuurlijk niet direct bij liggen dus gaat via een raampje in de achtergevel op zolder, daarvoor hebben we plexiglas met een ronde doorgang voor de buis besteld.

Het betekende ook dat we wat drempels hebben moeten vervangen (deuren inkorten kan ook) om het hele systeem van afvoer en aanvoer door het huis wel werkend te houden. Ter verduidelijking: In de woonkamer voeren we verse lucht aan, maar het is wel prettig dat het dan toch onder de dichte deur door nog verder kan stromen richting de hal waar het weer afgevoerd wordt.

Het is een aardige financiële investering en kost wat moeite/denkwerk om aan te leggen. Ik zag er zelf het nut niet zo van in, maar ik denk wel dat het hier toch de moeite waard is geweest. Ondanks dat ik dus nog steeds wel een raam of deur open zet, maar dat is vooral om de geluiden buiten te kunnen horen ;)
  woensdag 8 april 2026 @ 21:59:02 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220537270
WTW is idd alleen interessant als alles toch al open ligt, naderhand ruimte moeten maken voor het buizen circus is onbegonnen werk.

Wij hebben uiteindelijk 2 plafonds verlaagd (woonkamer/eetkamer en toilet beneden), 2 koven gebouwd (woonkamer en op de overloop naar zolder) en dat laten stucen.

We moeten nog 1 plafond verlagen in de hal, daar kijken we nu nog tegen het buizen circus aan :') ). En we hebben nog een buizenknooppunt open liggen onderaan de zoldertrap. De oplossing daar is dus om een plateautje van ~1x1m daar overheen te zetten, die dan gelijk ook de opgang is naar de zoldertrap.

Eigenlijk was de logistiek van hoe al die buizen weg te werken nog de lastigste puzzel in een bestaand huis. En we kijken nog wel even tegen de laatste buizen aan ook wegens andere klusprioriteiten. Welke unit, buizen en ventielen was eigenlijk best snel bedacht.
Resistance is futile.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:11:34 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220537381
@Candaasje superslim om je schoorsteen en schouw te gebruiken!
Resistance is futile.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:11:42 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220537384
Ter illustratie even alle foto's uit het archief getrokken.

Buizenknooppunt op de overloop, hier komt dus nog een plateau overheen als opgang naar de zolder:

Voor de koof in de woonkamer moesten we gaten laten boren in het beton om dat knooppunt direct aan te laten sluiten op de unit in de kelder.

De buizen moesten ook nog het hoekje om, niet optimaal maar wij hebben uiteindelijk geen last van geluid:

De buizen die je tegen het plafond ziet, zijn 12cm en die gaan dus via het nog te verlagen plafond in de gang boven de keldertrap langs naar de unit in de kelder.

Even checken met Six. voor de overwegingen om de bovenverdieping en benedenverdieping van elkaar te scheiden. Dat was omdat de capaciteit beter te verdelen en de buizen voor de bovenverdieping waren echt al heel lang.

[ Bericht 4% gewijzigd door Seven. op 08-04-2026 22:19:20 ]
Resistance is futile.
  woensdag 8 april 2026 @ 22:17:03 #30
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220537427
Brink heeft een wtw voor bestaande woningen waarbij je geen toevoerkanalen nodig hebt.

Misschien dat Itho iets vergelijkbaars heeft (die genoemde light?)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_220537983
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 21:30 schreef Vonkenboer het volgende:

Welk systeem hebben jullie geplaatst? Aan het glas en de kozijnen rondom gaan we in eerste instantie niets doen. Het staat overal nog goed in de verf aan de buitenzijde en budget hebben we daar (nu) ook niet bepaald voor.

Iedereen bedankt voor zijn input tot nu toe! ^O^ :)
Ik moet dat even uitzoeken, als je wel eens door onze straat fietst of rijdt dan heb je vast gezien dat er nog veel activiteit plaats vindt. Het buizensysteem ligt erin, maar de unit zelf moet nog geplaatst worden. Het wordt er een met een enthalpiewisselaar, die zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid beter op peil blijft, anders droogt je lucht erg snel uit. Ik dacht dat die van stiebel was, maar dat moet ik even nazoeken.

Bij het buizensysteem kan ik je in bestaande bouw die groene flex buizen aanraden; dat kan je prima zelf doen. Hier hebben ze DYKA air gebruikt, dat zijn vaste buizen die voor de doe het zelf-er wat minder handzaam zijn.

Door de omvang van de woning (circa 330m2) hebben we twee gescheiden systemen gemaakt (boven en beneden). Die gaan in eerste instantie op de zolder aan elkaar geknoopt worden op 1 box, maar geven de flexibiliteit om er twee boxen achter te zetten als de enkele box in de praktijk te “hard moet werken”. Wat hierboven ook al wordt gezegd kan je de wtw berekenen op aantal personen ipv m2. Dat hebben wij nu ook gedaan maar als dat in de praktijk niet werkt kunnen we er twee systemen van maken. Op m3 zouden we namelijk een mega installatie nodig hebben gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')