Iedere dag ff een paar ramen tegenover elkaar open zetten? Lekker frisse lucht in je huis?quote:Op maandag 6 april 2026 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Voor ons toekomstige huis (jaren-20 woning) (voortkomende uit mijn post in dit topic)zijn we op dit moment bezig met een vrij flinke renovatie/verbouwing, inclusief isolatie en alles wat daar verder bij komt kijken.
We hebben eigenlijk nog nauwelijks nagedacht over ventilatie/ventileren.
Op dit moment is het gewoon natuurlijke ventilatie; mechanische ventilatie zit er niet in.
Her en der zitten in de woning wat roosters in de kozijnen.
Nu vraag ik mij af wat handig is in een oud huis als dit.
Heeft iemand ervaring met het achteraf aanbrengen van ventilatie in een bestaande oudere woning? Bijvoorbeeld mechanische ventilatie of zelfs een WTW-systeem? Alle plafonds gaan er in de gehele woning nog uit of zijn er zelfs al uit.
Ik twijfel een beetje of zo’n WTW in een jaren-20 huis echt de moeite waard is, omdat je een oude woning toch nooit helemaal luchtdicht krijgt. Aan de andere kant: als je flink gaat isoleren, wil je natuurlijk ook weer geen gedoe krijgen met vocht of een benauwde lucht in huis...
Ben vooral benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt: wat werkt in de praktijk goed, waar liep je tegenaan, en zou je het achteraf weer zo doen? Alle ervaringen zijn welkom![]()
Ook zie ik door allerlei systemen en merken die gebruikt kunnen worden de spreekwoordelijke bomen in het bos niet meer.. de werkzaamheden zou ik grotendeels zelf uit willen voeren.
Raam open zetten in de keuken/badkamer samen met de afzuigingquote:Op maandag 6 april 2026 16:10 schreef Alloch87 het volgende:
Ik zou alleen mechanisch af gaan zuigen (badkamer/toilet/keuken). Natuurlijk zal er door alle kieren meer dan voldoende worden aangezogen.
Nadeel is dat je dan niet kan controleren waar er aangezogen wordt. Met vreemde koude tochstromen als gevolg.quote:Op maandag 6 april 2026 16:10 schreef Alloch87 het volgende:
Ik zou alleen mechanisch af gaan zuigen (badkamer/toilet/keuken). Natuurlijk zal er door alle kieren meer dan voldoende worden aangezogen.
De binnenmuren worden juist warmer met als gevolg minder vocht, condensatie en (kans op) schimmel.quote:Op maandag 6 april 2026 15:55 schreef Fer het volgende:
Als je gaat isoleren, zal je in zekere mate ook de muren dampdicht maken. Door de isolatie worden je buitenmuren minder warm, dus je wil voorkomen dat vocht uit de binnenruimte er zal condenseren. Door de afdichting van de muren zal ze meer moeten ventileren.
Dat dus. Via die afzuiging creëer je onderdruk waardoor verse buitenlucht weer intreedt. Even slim nadenken dat je geen WC lucht de keuken intrekt etc.quote:Op maandag 6 april 2026 16:10 schreef Alloch87 het volgende:
Mia, volgens mij kan je beter een raam open zetten in de keuken als je daar de afzuiging aanzet, net als in de badkamer.quote:Op maandag 6 april 2026 18:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Via die afzuiging creëer je onderdruk waardoor verse buitenlucht weer intreedt. Even slim nadenken at je geen WC lucht de keuken intrekt etcd.
Dat was ook ons plan. Maar toen ging de frees voor de vloerverwarming door onze elektra kabels op de eerste verdieping, en toen moesten we kiezen: de hele verdiepingsvloer ophogen of het plafond in de woonkamer verlagen voor de nieuwe kabel. Dus toen we toch het plafond moesten verlagen, hebben we genoeg verlaagd zodat er WTW buizen in konden.quote:Op maandag 6 april 2026 19:40 schreef Wantie het volgende:
Ik zit voor onze woning na te denken over decentrale wtw ventilatie.
Dan heb je geen buizen door het huis heen, maar een ventilator met warmtewisselaar in de buitenmuur.
Wij hebben bewust geen openslaand keukenraam, wel kieren ...quote:Op maandag 6 april 2026 18:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mia, volgens mij kan je beter een raam open zetten in de keuken als je daar de afzuiging aanzet, net als in de badkamer.
Nu ben ik nieuwsgierigquote:Op dinsdag 7 april 2026 07:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Wij hebben bewust geen openslaand keukenraam, wel kieren ...
Vanwege de inbraakgevoeligheid. Bovendien hebben we een dubbele buitendeur, die we half open kunnen zetten, althans de bovenste helft:quote:Op dinsdag 7 april 2026 09:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nu ben ik nieuwsgierig
Waarom bewust gekozen voor het niet kunnen open zetten van een raam in de keuken?
Zijn dat soort deuren niet veel inbraakgevoeliger dan ramen met 3punts sluitingen die open kunnen?quote:Op dinsdag 7 april 2026 09:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Vanwege de inbraakgevoeligheid. Bovendien hebben we een dubbele buitendeur, die we half open kunnen zetten, althans de bovenste helft:
http://www.zkkf.nl/foto/deuren/boerendeur2.jpg
Ach waarschijnlijk heb je wel gelijk. Maar dit vinden wij wel gezellig. Een openslaand raam boven het aanrecht zou ook trouwens moeilijker te bedienen zijn vanwege hoogte.quote:Op dinsdag 7 april 2026 10:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn dat soort deuren niet veel inbraakgevoeliger dan ramen met 3punts sluitingen die open kunnen?
Uiteraard doen we dat in de toekomst maar doordat we huisdieren hebben is dat ook maar beperkt mogelijk en niet in iedere ruimte zijn ramen die open gezet kunnen worden.quote:Op maandag 6 april 2026 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Iedere dag ff een paar ramen tegenover elkaar open zetten? Lekker frisse lucht in je huis?
Wellicht dat ik af en toe wat deel van de verbouwing, maar een heel topic zit er niet in.quote:Op maandag 6 april 2026 14:24 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb geen inhoudelijke informatie voor je, maar, krijgen we wel een verbouwingstopic incl. foto's?
Precies dat, en nu zijn we ook in het stadium dat we er woningbreed nog wat mee kunnen.quote:Op maandag 6 april 2026 15:55 schreef Fer het volgende:
Als je gaat isoleren, zal je in zekere mate ook de muren dampdicht maken. Door de isolatie worden je buitenmuren minder warm, dus je wil voorkomen dat vocht uit de binnenruimte er zal condenseren. Door de afdichting van de muren zal ze meer moeten ventileren.
Dat is dan ook het nadeel, ongemerkt kun je dan tocht creëren. Wat voor systeem zou je dan op het oog hebben als je zelf iets zou willen maken? Ik ben al een tijdje aan het kijken naar allerlei systemen (C en D) van allerlei fabrikanten maar ik kom er niet echt uit wat handig is voor een dhz'r..quote:Op maandag 6 april 2026 17:05 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nadeel is dat je dan niet kan controleren waar er aangezogen wordt. Met vreemde koude toch stromen als gevolg.
Ik heb het hier in ieder geval "light" op de planning staan. Light omdat de boel al verbouwd is en ik niet de hele bende opnieuw open wil trekken. Dus een aantal veelgebruikte vertrekken waarvan ik weet hoe ik er met minimale ellende ventilatie kan aanleggen. Gewone ventilatie of WTW is ook een vraagstuk. Maar goed, laag op de priolijst.
@:Seven. & Six hebben natuurlijk ook achteraf ventilatie aangelegd. Maar dan in een jaren 70 huis als ik mij niet vergis.
Daarom is dit ook het punt dat ik er in een verbouwing wat mee kan (of in ieder geval in overweging moet nemen).quote:Op maandag 6 april 2026 17:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Bij mijn broertje een fatsoenlijk D systeem aan gebracht en zoveel meer comfort dan die klote roosters boven ramen waar zowel tocht als geluid binnenkomt.
Als je het zelf doet valt het qua prijs nog wel mee wij waren rond 2020 zo'n ¤2000 kwijt dat zal nu wel ¤3000 zijn.
Brink systeem
Bij mijn ouders hadden ze veel geluidsoverlast door het rooster. Daar een light systeem van Itho toegepast.
Doet alleen de beneden verdieping maar geen geluid en tochklachten meer.
Beide zijn huizen uit begin jaren 50 waarbij de gevels met polystyreen zijn volgeblazen.
Ik zou zelf nooit meer anders willen en heb het in mijn nieuwbouw ook. Echter veel mensen blijven eigenwijs en passen bij een grote verbouwing alsnog een C systeem toe.
Daarom willen we dat ook nu aanpakken, nu kunnen we het wegwerken in wanden en plafonds en ik verwacht niet de komende jaren nog zo intensief te verbouwen als dit project. De woning is voor het laatst echt grond aangepakt ik denk een jaar of 25 geleden. Daarna is het alleen heel goed bij gehouden.quote:Op maandag 6 april 2026 18:12 schreef blomke het volgende:
@Vonkenboer Isoleren is in alle opzichten voordeliger: voor je energierekening, je constructie en je gezondheid.
Wij ventileren door de houtkachel; die trekt de verbrandingslucht uit de kamer die wordt ingenomen door buitenlucht. In de zomer, boven een raam op een kier, beneden via de keukenafzuiging.
Hebben jullie een dergelijke installatie zelf bedacht en aangelegd of heeft een installateur jullie geholpen?quote:Op maandag 6 april 2026 21:53 schreef Seven. het volgende:
Isoleren en ventileren gaan hand in hand. Niks doen is in mijn optiek geen optie.
In onze vorige jaren '70 woning hebben we een mechanische ventilatie vervangen. We hadden overal dubbelglas, vloer, gevel en dakisolatie. De verbouwing destijds ging in verschillende fases. In fase 1 hadden we een ensuite badkamer op de begane vloer gemaakt. En het heeft een jaar of 2-3 geduurd voor we daar mechanische ventilatie hadden. In die periode hadden we vrijwel dagelijks een ontvochtiger draaien en dan nog hadden we wel eens koude klamme dagen. Binnen was op een rekje hangen was geen optie. Pas in fase 2 kwam de mechanische ventilatie en toen was het klaar met de vochtige lucht.
In onze huidige woning hebben we 2 WTW units hangen omdat we hier triple glas hebben zonder ventilatie, en ook alle natuurlijke ventilatie dicht gezet hebben. Dak, vloer en gevels zijn hier geïsoleerd en zonder enige natuurlijke ventilatie leek het ons beter om voor WTW te gaan. Het is wel een enorm buizen circus, wat dat betreft is mechanische ventilatie echt veel eenvoudiger en beter te overzien. Maar je merkt het wel enorm in luchtkwaliteit.
Dat is het plan, ik zoek alleen adviezen of partijen die daar in kunnen helpen.quote:Op dinsdag 7 april 2026 08:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Sowieso aanbrengen als je de gelegenheid hebt.
Welk systeem hebben jullie geplaatst? Aan het glas en de kozijnen rondom gaan we in eerste instantie niets doen. Het staat overal nog goed in de verf aan de buitenzijde en budget hebben we daar (nu) ook niet bepaald voor.quote:Op dinsdag 7 april 2026 21:09 schreef koentjuh18 het volgende:
Wij hebben in ons huis uit 1920 wtw geïnstalleerd. Ja het is wat meer werk, maar als alles open ligt het enige moment om het te doen. Als je(goed) gaat isoleren wordt de luchtdichtheid sowieso al beter.
Systeem is wel wat duurder in aanleg maar hopelijk comfortabeler dan ventileren met roosters. Zeker als je Tripple glas neemt is dat eigenlijk gewoon zonde voor de isolatiewaarde.
Ik moet dat even uitzoeken, als je wel eens door onze straat fietst of rijdt dan heb je vast gezien dat er nog veel activiteit plaats vindt. Het buizensysteem ligt erin, maar de unit zelf moet nog geplaatst worden. Het wordt er een met een enthalpiewisselaar, die zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid beter op peil blijft, anders droogt je lucht erg snel uit. Ik dacht dat die van stiebel was, maar dat moet ik even nazoeken.quote:Op woensdag 8 april 2026 21:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Welk systeem hebben jullie geplaatst? Aan het glas en de kozijnen rondom gaan we in eerste instantie niets doen. Het staat overal nog goed in de verf aan de buitenzijde en budget hebben we daar (nu) ook niet bepaald voor.
Iedereen bedankt voor zijn input tot nu toe!![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |