quote:
Op vrijdag 10 april 2026 11:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:[..]
Dat hebben we zelf gedaan samen met een neefje welke w monteur is maar in principe is het niet heel moeilijk.
Je moet alleen heel goed over je kanalen van ca 160mm nadenken en in en uitblaas moeten en balans zijn en liefst zo ver mogelijk van elkaar zitten. Wij hebben veel rechthoekige instortkokers toegepast want dat nam minder ruimte in.
Bij mijn broertje een Brink flair 300 (zou nu een 400 kiezen) is duur en groot en paste net op zolder.
Mijn ouders een Itho Daalderop HRU 200 ECO gekozen. Die is eigenlijk voor appartementen maar is goedkoop en compact. Is niet voldoende voor een heel woonhuis.
Zal eens kijken naar Brink air

, ik ken alleen Duco..
Of ik kanalen rond 150mm kwijt kan worden in het plafond betwijfel ik, moet ik toch maar eens nameten.
Bouwkundig zijn er delen die ook niet met een kanaal te bereiken zijn.
Dat komt gewoon door de constructie van de woning.
Er is ooit in het verleden een dakkapel bij gecreëerd en uitgebouwd.
quote:
Bij mijn broertje alles versleept over de zoldervloer en dan bestaande schoorsteen in naar beneden.
Voor de keuken een koof gemaakt en hebben we eigenlijk plenum afzuiging. koker verwerkt in een voorzetwand.
Wc's en badkamer lagen te excentrisch daar hebben we standaard badkamer ventilatoren hangen maar wel met spleet zodat ze ook door de wtw die in de trappenhal hangt mee afgezogen worden.
Bij mijn ouders unit tegen het plafond van de bijkeuken geschroeft en dan inblaas in de woonkamer en afzuiging in de keuken. Lucht circuleert dan mooi rond.
Hier ook een deels open keuken, er zit nu nog een gemetselde boog in tussen woonkamer en keuken, maar deze gaat er nog uit. Op die manier zouden we daar wel flow kunnen crëeren.
Hier liggen de badkamer en toilet ook erg ver uit de buurt van de ruimte waar de ventilatiebox/wtw het beste zou kunnen hangen. Er is een bergzolder die vrij centraal in de woning ligt

.
quote:
Op zondag 12 april 2026 13:28 schreef Merel1808 het volgende:Als je alles open hebt liggen, ben je (vind ik) gek als je niet ten minste een poging doet om balansventilatie aan te leggen. Je huis wordt misschien nooit zo luchtdicht als een passief gebouwd nieuwbouwhuis, maar je gaat de komende 20-40 jaar (zolang als je tegen deze renovatie aan gaat kijken) vast in stapjes verbeteren, waarmee je huis steeds beter geïsoleerd en eventueel luchtdichter wordt, en dan moet je straks roosters boven je nieuwe geïsoleerde kozijnen met triple glas aanbrengen omdat je dan de plafonds niet meer open gaat trekken.
Dit is ook het punt dat het kan, of dat ik op ze minst even naar de kosten en (on)mogelijkheden wil kijken. Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik verwacht niet dat de kozijnen en al het glaswerk rondom ooit compleet vervangen gaan worden voor triple glass en dito kozijnen.
quote:
Op zondag 12 april 2026 13:28 schreef Merel1808 het volgende:Wij hebben een huis uit 1928 gerenoveerd recent, alles was op, dus alles mocht/moest nieuw, dat scheelt natuurlijk wel in zo'n keuze. We zijn van het gas af, nieuwe kozijnen met triple glas, balansventilatie, vloerverwarming, etc.
We hebben een klein stukje uitgebouwd naar de zijkant om een bijkeuken te maken, daar staat de hele WTW installatie. De buizen gaan beneden boven het verlaagd plafond langs (dat sowieso verlaagd moest omdat er ergens een grote stalen balk ligt die lager hangt dan de vloerbalken), ze gaan naar boven door een koof in 1 slaapkamer en boven ook weer door het verlaagd plafond naar de verschillende ruimtes.
Ik vind het klimaat binnen heel prettig, we hebben vooral triple glas gekozen voor de geluidsisolatie omdat we tegenover een ambulance/brandweerkazerne wonen, dus we hebben nooit de ramen open.
Alles laten uitvoeren of ook veelal zelf gedaan? Dat is wel heel fors verbouwen zeg!
Wat voor WTW installatie hebben jullie en hoe groot is jullie woning?
quote:
Op woensdag 8 april 2026 23:38 schreef koentjuh18 het volgende:Ik moet dat even uitzoeken, als je wel eens door onze straat fietst of rijdt dan heb je vast gezien dat er nog veel activiteit plaats vindt. Het buizensysteem ligt erin, maar de unit zelf moet nog geplaatst worden. Het wordt er een met een enthalpiewisselaar, die zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid beter op peil blijft, anders droogt je lucht erg snel uit. Ik dacht dat die van stiebel was, maar dat moet ik even nazoeken.
Bij het buizensysteem kan ik je in bestaande bouw die groene flex buizen aanraden; dat kan je prima zelf doen. Hier hebben ze DYKA air gebruikt, dat zijn vaste buizen die voor de doe het zelf-er wat minder handzaam zijn.
Ja, er is bij jullie nog behoorlijk wat beweging zag ik op bouwkundig gebied. Dit huis en jullie huis kan ik behalve de plaats waarin het ligt ook niet vergelijken met elkaar. Hier is het 110m², bij jullie het 3 dubbele

.
Die groene flex buizen is Duko geloof ik.
quote:
Op woensdag 8 april 2026 23:38 schreef koentjuh18 het volgende:Door de omvang van de woning (circa 330m2) hebben we twee gescheiden systemen gemaakt (boven en beneden). Die gaan in eerste instantie op de zolder aan elkaar geknoopt worden op 1 box, maar geven de flexibiliteit om er twee boxen achter te zetten als de enkele box in de praktijk te “hard moet werken”. Wat hierboven ook al wordt gezegd kan je de wtw berekenen op aantal personen ipv m2. Dat hebben wij nu ook gedaan maar als dat in de praktijk niet werkt kunnen we er twee systemen van maken. Op m3 zouden we namelijk een mega installatie nodig hebben gehad.
Je hebt dan bijna een volledige luchtbehandelingskast nodig, puur na volume van de woning gekeken.
Dat zal hier niet zo'n vaart lopen

, wij zijn al met 2 personen minder in het huishouden; en de woning is kleiner.
Bedankt voor je tips.
quote:
Ik heb er even nagekeken, erg interesant systeem maar door de layout van het huis niet echt voor ons toepasbaar.
Er is niet echt sprake van een centraal gelegen hal en aanpalende zolderruimte en dat lijkt toch wel het basis principe te zijn van deze installatie.
quote:
Op woensdag 8 april 2026 22:11 schreef Seven. het volgende:Ter illustratie even alle foto's uit het archief getrokken.
Buizenknooppunt op de overloop, hier komt dus nog een plateau overheen als opgang naar de zolder:
[
link |
afbeelding ]
[
link |
afbeelding ]
Voor de koof in de woonkamer moesten we gaten laten boren in het beton om dat knooppunt direct aan te laten sluiten op de unit in de kelder.
[
link |
afbeelding ]
[
link |
afbeelding ]
De buizen moesten ook nog het hoekje om, niet optimaal maar wij hebben uiteindelijk geen last van geluid:
[
link |
afbeelding ]
[
link |
afbeelding ]
De buizen die je tegen het plafond ziet, zijn 12cm en die gaan dus via het nog te verlagen plafond in de gang boven de keldertrap langs naar de unit in de kelder.
[
link |
afbeelding ]
[
link |
afbeelding ]
Even checken met Six. voor de overwegingen om de bovenverdieping en benedenverdieping van elkaar te scheiden. Dat was omdat de capaciteit beter te verdelen en de buizen voor de bovenverdieping waren echt al heel lang.
Bedankt voor het praktische inkijkje in de opbouw van zo'n systeem bij jullie, het geeft stof tot nadenken