quote:
Op donderdag 14 mei 2026 11:48 schreef Vonkenboer het volgende:[..]
Dat is nogal een hele verbouwing, en dan begrijp ik ook wel dat je dit soort installaties direct meeneemt.
Hier zal het in die zin veel minder ingrijpend zijn. Ook triple glas staat niet op onze planning.
[..]
Decentraal heeft hier ook de voorkeur, vooral ook omdat het qua leidingen denk ik beter te verwerken is en ik ook niet vreselijk lange leidingen krijg.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte. Theoretisch is één grote warmtewisselaar per woning waarschijnlijk goedkoper en efficienter. Maar in de praktijk zijn lange leidingen lastiger schoon te maken en als ze echt lang en bochtig moeten zijn, wordt het inregelen ook moeilijker en heb je meer kans op stromingsgeluiden. Daarom zou ik bij het achteraf inbouwen nu eerder decentraal gaan.
quote:
De "vuile" ruimten zitten in het huis vooral beneden (keuken, bijkeuken, toilet, badkamer) terwijl de "schone" ruimten vooral boven zijn. De WTW komt waarschijnlijk ook boven te hangen omdat dit de enige plek is waar ik de unit denk ik makkelijk kwijt kan. Hebben jullie alles zelf aangelegd?
In de keuken zou ik heel goed nadenken wat je met de afzuigkap doet. Een afzuigkap heeft over het algemeen veel te veel capaciteit om direct aan een warmtewisselaar te hangen, of je moet het overdimensioneren enkel voor de afzuigkap. Bovendien is die lucht bijzonder smerig, dus wil je eigenlijk niet in je systeem hebben. Maar je wil ook niet een afzuigkap naar buiten zonder een bijbehorende luchtstroom naar binnen...
Afhankelijk van de situatie zou ik de volgende keer waarschijnlijk een recirculatieafzuigkap nemen, zodat er geen rare onbalans in de beluchting ontstaat. Als je een afgesloten keuken hebt, kan je het ook als een afgesloten ruimte beschouwen en helemaal buiten de wtw houden.
Voor de badkamer zou ik een volgende keer nadenken over het combineren van de ventilatie met een warmtepompboiler. Want in principe wil je daar vooral ventileren tijdens en na het douchen, en dat is precies het moment dat de warmtepompboiler zijn warme lucht nodig heeft. Maar dat werkt natuurlijk niet als je een warmtepompboiler hebt die je overdag aanzet om de stroom van je zonnepanelen te gebruiken, want dan kan je alleen overdag douchen tussen 11:00 en 15:00.

Dus dat is ook afhankelijk van je situatie.
Wij hebben van het ventilatiesysteem niks zelf geinstalleerd. Dat was toen een deal bij het kopen van de woning, dat de verkoper het naar onze tekeningen renoveerde.
quote:
Momenteel heb ik een aanvraag uitstaan bij ventilatieland voor een WTW advies, ben benieuwd waar hun mee komen.
Handige tips! Bedankt!

[..]
Dat kan voor een enkele kamer een goed alternatief zijn

en ook die hebben best goede rendementen.
Mooie oplossing!

Bijkomend voordeel is dat je bij een decentraal systeem ook per ruimte op de spaarstand kan zetten als er toch niemand is (CO2-sensor bijvoorbeeld zelfs automatisch te doen). De meeste ruimtes ben je 2/3 van de tijd niet. Dat spaart niet alleen warmte die naar buiten gaat, maar ook elektriciteit voor de ventilators.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P