abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220643791
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Waarom zou je je huis potdicht willen maken?
Omdat je dan meer controle hebt over je ventilatie. Als je moet vertrouwen op wat gleuven boven je ramen, dan is de hoeveelheid ventilatie bijvoorbeeld compleet afhankelijk van hoe hard het waait en van welke kant de wind komt. Met een CO2-sensor/ luchtvochtigheidssensor regelt het ook automatisch bij als er meer of minder ventilatie nodig is. En dan springt hij ook automatisch op de hogere stand als je eens bezoek hebt of gaat automatisch op de spaarstand als er niemand thuis is.
Kortom, altijd precies genoeg maar nooit te weinig ventilatie. En vooral dat laatste gebeurt toch wel regelmatig als mensen in een oudere woning wonen, en dan in de winter ventilatieroosters dicht gaan stoppen omdat het zo tocht of omdat het gas zo duur is...

Door controle te hebben over waar je ventilatie naar binnen en buiten gaat, voorkom je ook de oncomfortabele tocht in de buurt van je ramen. Dat is misschien nog wel het allergrootste voordeel wat je dagelijks ervaart.

En je hebt gefilterde frisse lucht in je woning. Voor mij persoonlijk maakt dat niet zo veel uit, maar mijn vrouw heeft sterke hooikoorts, en slaapt simpelweg beter als de slaapkamer pollenvrij gehouden wordt met een goed HEPA filter.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator donderdag 14 mei 2026 @ 11:48:08 #52
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220789524
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:31 schreef knoopie het volgende:
Wij hebben bij de verbouwing van onze woning alles omgebouwd naar triple glas, alles zo veel mogelijk luchtdicht en uiteindelijk ook een mechanische be- en ontluchting met wtw die ook de luchtvochtigheid weer terug geeft.
Het huis is ongeveer uit 1904, maar het was een gigantische verbouwing waarin wij van drie arbeiderswoningen met de wc nog op de gang één grote woning gemaakt hebben, dus aangezien we geen enkele binnenmuur, plafond of zelfs vloer meer hadden liggen, was beluchting gemakkelijk direkt mee te nemen.
Dat is nogal een hele verbouwing, en dan begrijp ik ook wel dat je dit soort installaties direct meeneemt.
Hier zal het in die zin veel minder ingrijpend zijn. Ook triple glas staat niet op onze planning.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 09:31 schreef knoopie het volgende:
Bij een volgende verbouwing zou ik wel een paar zaken anders aan pakken, en waarschijnlijk vooral meer decentraal werken, en wel vanwege twee redenen:
Door de relatief lange leidingen met heel verschillende lengtes is het systeem moeilijk in te regelen. En omdat alles aan hetzelfde systeem hangt, hebben bijvoorbeeld open of dichte deuren best veel invloed op de rest van het systeem.
In oude woningen is het het lastig om het systeem zo perfect aan te leggen dat er nooit verontreiniging in komt. Maar door de lange leidingen is het nu veel moeilijker om het te reinigen. En theoretisch zal het best mogelijk zijn om een systeem te maken waar nooit verontreiniging in zal komen. Maar als je in de praktijk over de levensduur van een huis kijkt, is het wel heel onrealistisch om te verwachten dat er nooit eens een filter ondicht is, of op een andere manier er rotzooi in komt. Dan wil ik wel de mogelijkheid hebben het ooit schoon te kunnen maken.
Decentraal heeft hier ook de voorkeur, vooral ook omdat het qua leidingen denk ik beter te verwerken is en ik ook niet vreselijk lange leidingen krijg.

De "vuile" ruimten zitten in het huis vooral beneden (keuken, bijkeuken, toilet, badkamer) terwijl de "schone" ruimten vooral boven zijn. De WTW komt waarschijnlijk ook boven te hangen omdat dit de enige plek is waar ik de unit denk ik makkelijk kwijt kan. Hebben jullie alles zelf aangelegd?

Momenteel heb ik een aanvraag uitstaan bij ventilatieland voor een WTW advies, ben benieuwd waar hun mee komen.

Handige tips! Bedankt! ^O^

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 09:27 schreef Zolena het volgende:
Wij hebben een kleine wtw geplaatst toen we ventilatieroosters weghaalden bij het vervangen van de oude tuindeuren.
Die is dus als vervangng van het rooster en ventileert maar 1 plek. Geen leidingen alleen twee gaten naar buiten.

Ik vind het fijn. Geen vochtproblemen, bijna geen fijnstof (ik had een metertje gekocht om het te kunnen checken) en vooral, geen tocht meer.
Dat kan voor een enkele kamer een goed alternatief zijn ^O^ en ook die hebben best goede rendementen.
Mooie oplossing! ^O^
pi_220799303
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2026 11:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dat is nogal een hele verbouwing, en dan begrijp ik ook wel dat je dit soort installaties direct meeneemt.
Hier zal het in die zin veel minder ingrijpend zijn. Ook triple glas staat niet op onze planning.
[..]
Decentraal heeft hier ook de voorkeur, vooral ook omdat het qua leidingen denk ik beter te verwerken is en ik ook niet vreselijk lange leidingen krijg.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte. Theoretisch is één grote warmtewisselaar per woning waarschijnlijk goedkoper en efficienter. Maar in de praktijk zijn lange leidingen lastiger schoon te maken en als ze echt lang en bochtig moeten zijn, wordt het inregelen ook moeilijker en heb je meer kans op stromingsgeluiden. Daarom zou ik bij het achteraf inbouwen nu eerder decentraal gaan.
quote:
De "vuile" ruimten zitten in het huis vooral beneden (keuken, bijkeuken, toilet, badkamer) terwijl de "schone" ruimten vooral boven zijn. De WTW komt waarschijnlijk ook boven te hangen omdat dit de enige plek is waar ik de unit denk ik makkelijk kwijt kan. Hebben jullie alles zelf aangelegd?
In de keuken zou ik heel goed nadenken wat je met de afzuigkap doet. Een afzuigkap heeft over het algemeen veel te veel capaciteit om direct aan een warmtewisselaar te hangen, of je moet het overdimensioneren enkel voor de afzuigkap. Bovendien is die lucht bijzonder smerig, dus wil je eigenlijk niet in je systeem hebben. Maar je wil ook niet een afzuigkap naar buiten zonder een bijbehorende luchtstroom naar binnen...
Afhankelijk van de situatie zou ik de volgende keer waarschijnlijk een recirculatieafzuigkap nemen, zodat er geen rare onbalans in de beluchting ontstaat. Als je een afgesloten keuken hebt, kan je het ook als een afgesloten ruimte beschouwen en helemaal buiten de wtw houden.

Voor de badkamer zou ik een volgende keer nadenken over het combineren van de ventilatie met een warmtepompboiler. Want in principe wil je daar vooral ventileren tijdens en na het douchen, en dat is precies het moment dat de warmtepompboiler zijn warme lucht nodig heeft. Maar dat werkt natuurlijk niet als je een warmtepompboiler hebt die je overdag aanzet om de stroom van je zonnepanelen te gebruiken, want dan kan je alleen overdag douchen tussen 11:00 en 15:00. :P Dus dat is ook afhankelijk van je situatie.

Wij hebben van het ventilatiesysteem niks zelf geinstalleerd. Dat was toen een deal bij het kopen van de woning, dat de verkoper het naar onze tekeningen renoveerde.
quote:
Momenteel heb ik een aanvraag uitstaan bij ventilatieland voor een WTW advies, ben benieuwd waar hun mee komen.

Handige tips! Bedankt! ^O^
[..]
Dat kan voor een enkele kamer een goed alternatief zijn ^O^ en ook die hebben best goede rendementen.
Mooie oplossing! ^O^
Bijkomend voordeel is dat je bij een decentraal systeem ook per ruimte op de spaarstand kan zetten als er toch niemand is (CO2-sensor bijvoorbeeld zelfs automatisch te doen). De meeste ruimtes ben je 2/3 van de tijd niet. Dat spaart niet alleen warmte die naar buiten gaat, maar ook elektriciteit voor de ventilators.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 10:35:10 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_220799727
@knoopie: Heb je tips qua goede decentrale systemen? Merken bijvoorbeeld?
pi_220799891
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 10:35 schreef bleiblei het volgende:
@:knoopie: Heb je tips qua goede decentrale systemen? Merken bijvoorbeeld?
Nee sorry, daar heb ik dus (nog) geen praktische ervaring mee, dus durf ik weinig over te zeggen. Ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de situatie welke oplossing het meest praktisch is. Zo zijn er oplossingen die in het raamkozijn ingebouwd zitten: super praktisch als je de muur al geisoleerd hebt, en toch je ramen moet vervangen. Maar als je al nieuwe ramen hebt en je muur nog moet doen, dan is dat natuurlijk niet de meest logische oplossing.

Wat mij ontzettend stoort is de deels absurde prijs voor die technisch eigenlijk relatief simpele dingen. Zeker een cross-flow warmtewisselaar is ten slotte niet veel meer dan een paar plaatjes aluminium en twee ventilatoren. Eventueel nog met een CO2 en LV-sensor. Waarom moet dat bijna per kamer 1000 euro kosten als ik dat van Zehnder of Brink wil kopen?
Ik heb er wel eens over nagedacht of ik niet een open source warmtewisselaar ga bedenken en op internet zet. Met een 3d-printer, standaard ventilators en wat lasergesneden aluminium heb je dat zo voor elkaar.

edit: @Vonkenboer, excuses voor het off-topic gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')