Hoe lang was het 20 graden? Een uurtje?quote:Op woensdag 15 april 2026 19:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ruim 20 graden, hele dag zon.
Koelvestje maar vast binnen handbereik gelegd.
Zag net dat de kans op relatief lage temperaturen vrij aanzienlijk zijn komende tijd. Koelvestje maar weer opgeborgenquote:Op woensdag 15 april 2026 21:00 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hoe lang was het 20 graden? Een uurtje?
Je kan beter een cool vestje klaarleggen
Zondag en maandag iets frisser. Eigenlijk te koud, maar dat zijn de grillen van april. Daarna weer 15/16, waarschijnlijkquote:Op woensdag 15 april 2026 21:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zag net dat de kans op relatief lage temperaturen vrij aanzienlijk zijn komende tijd. Koelvestje maar weer opgeborgen
Heb vanaf begin mei wel ca 20 graden nodig voor de planten. Nachten 10.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zondag en maandag iets frisser. Eigenlijk te koud, maar dat zijn de grillen van april. Daarna weer 15/16, waarschijnlijk
Vanaf begin mei niet meer onder de 20 is akkoord!quote:Op woensdag 15 april 2026 21:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Heb vanaf begin mei wel ca 20 graden nodig voor de planten. Nachten 10.
Regel maar met de planten. Ik vind het NU prima buitenquote:Op donderdag 16 april 2026 07:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Vanaf begin mei niet meer onder de 20 is akkoord!
In de zomer ongetwijfeld weer terreur buienquote:Op donderdag 16 april 2026 09:14 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is wel een beetje het beeld voor de komende maanden. Alleen zaterdag nog wat spatjes.
Laten we het hopen. Het is alweer verrekte lang geleden dat we van een mooi zomers onweerspectakel konden genieten.quote:Op donderdag 16 april 2026 10:02 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In de zomer ongetwijfeld weer terreur buien
quote:Op donderdag 16 april 2026 09:14 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is wel een beetje het beeld voor de komende maanden. Alleen zaterdag nog wat spatjes.
quote:Vooruitzichten
Vanaf zaterdag licht wisselvallig en vanaf zondag ook lagere temperaturen. Dinsdag en woensdag waarschijnlijk droog.
Donderdag 23 april tot en met donderdag 30 april
Aanvankelijk grote kans (60-70% kans) op een vrij koel en licht wisselvallig weertype. De onzekerheid in de temperatuur is groter dan gemiddeld.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/verwachtingen
Moet je je niet zo druk maken. Krap 20 graden, dus aangenaam vertoeven. Heb vanochtend ff in de tuin gewerkt.quote:
Speeltuintje geweest met te weinig schaduwquote:Op vrijdag 17 april 2026 17:10 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Moet je je niet zo druk maken. Krap 20 graden, dus aangenaam vertoeven. Heb vanochtend ff in de tuin gewerkt.
Mooi dat het joch straks naar school kan.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Speeltuintje geweest met te weinig schaduw
Neequote:Op vrijdag 17 april 2026 17:19 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Mooi dat het joch straks naar school kan.
Allemaal een keuze.quote:Op vrijdag 17 april 2026 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Speeltuintje geweest met te weinig schaduw
Heb ik niet eens gebruiktquote:Op vrijdag 17 april 2026 19:18 schreef Zipportal het volgende:
Winterdekbed kan er weer vanaf. @:haags
Keuze van de vrouw deze speeltuin. Slecht gekozen, ze is weer eens verbrandquote:Op vrijdag 17 april 2026 18:12 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Allemaal een keuze.
Ik ben weer een moestuin begonnen
De afmetingen moet ik even nalopen, maar best nog wel een stukje. Ik deed dat vroeger met mijn opa op hetzelfde stuk land. Mijn opa is er niet meer, maar 2 ooms wonen nog in die woning en dat land is lang niet gebruikt. Redelijke klei grond wat best zwaar spitten is. 10-15 minuten fietsen van m'n huis. Andere oom en tante gaan meedoen. De bedoeling is diverse sla soorten, courgette, pompoen, zomer wortels, sperziebonen, ui, radijs, tomaten, komkommers, paprika, boerenkool en wellicht nog wel wat .quote:Op vrijdag 17 april 2026 20:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Keuze van de vrouw deze speeltuin. Slecht gekozen, ze is weer eens verbrand
Nice, hoe groot en wat ga je erin zetten allemaal?
Verwacht maar niet veel regen. Koufront is niet zo actief. Komende 2 weken ook nog bar weinig. Nu was de grond van de tuin nog vrij nat, maar na spitten en harken droogt het de komende weken snel op. Regentonnen fixenquote:Op vrijdag 17 april 2026 21:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
Hopelijk morgen wel wat regen. Best droog de toplaag al
Dit ja, vooral de nachttemperaturen mogen wat omhoog. Wil de tomaten, aubergine, paprika's, jalapeno's en andere warmtminnende gewassen uitplanten in de kas. Beetje een groot risico nu met amper 5 graden 's nachts.quote:Op woensdag 15 april 2026 21:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Heb vanaf begin mei wel ca 20 graden nodig voor de planten. Nachten 10.
Tomaten en komkommers heb ik wel al in de kas staan. Dat gaat prima. Planten zijn vaak sterker dan we denken.quote:Op zaterdag 18 april 2026 13:33 schreef Twieki het volgende:
[..]
Dit ja, vooral de nachttemperaturen mogen wat omhoog. Wil de tomaten, aubergine, paprika's, jalapeno's en andere warmtminnende gewassen uitplanten in de kas. Beetje een groot risico nu met amper 5 graden 's nachts.
Tof!! Goede plannen en so far uitstekende keuze aan groentesquote:Op zaterdag 18 april 2026 11:14 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De afmetingen moet ik even nalopen, maar best nog wel een stukje. Ik deed dat vroeger met mijn opa op hetzelfde stuk land. Mijn opa is er niet meer, maar 2 ooms wonen nog in die woning en dat land is lang niet gebruikt. Redelijke klei grond wat best zwaar spitten is. 10-15 minuten fietsen van m'n huis. Andere oom en tante gaan meedoen. De bedoeling is diverse sla soorten, courgette, pompoen, zomer wortels, sperziebonen, ui, radijs, tomaten, komkommers, paprika, boerenkool en wellicht nog wel wat .
[..]
Verwacht maar niet veel regen. Koufront is niet zo actief. Komende 2 weken ook nog bar weinig. Nu was de grond van de tuin nog vrij nat, maar na spitten en harken droogt het de komende weken snel op. Regentonnen fixen
Ja, dat dus. Mijn tomatenplanten zitten ondertussen in P11 potjes maar staan wel gewoon in de kas. Afgehard zijn ze dus ook al. Maar ze op de definitieve plek uitplanten, dat vind ik dan nog een risico nu, juist vanwege de lage nachttemperaturen. Je wilt niet dat je eigen gezaaide tomaten bij één graad vorst al 't loodje leggen.quote:Op zaterdag 18 april 2026 19:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
Al zie ik dat we komende week wel erg koude nachten krijgen met potentieel vorst aan de grond. Misschien toch maar wat kacheltjes laten draaien in de kassen..
Wind zit soms wel in de verkeerde hoekquote:Op zondag 19 april 2026 23:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pluim laat wel godenweertje zien voorlopig. Niks meer aan doen voorlopig
Nooit zoveel last van hier. Echt zelden dat ik denk 'het waait vervelend (hard)'.quote:Op maandag 20 april 2026 07:03 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wind zit soms wel in de verkeerde hoek
Misschien moet je je eens bij het schrijven van dit soort posts bedenken dat je in het deel van Nederland woont met verreweg de laagste gemiddelde windsnelheid.quote:Op maandag 20 april 2026 08:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nooit zoveel last van hier. Echt zelden dat ik denk 'het waait vervelend (hard)'.
Zo lang het vrijwel droog (en zonnig) is, is het een goede richting. Positief in dit geval zijn de bijkomende temperaturen. Veel fijner dan een zuidstroming.
Bedoel meer de verkeerde hoek. NW/N/NO is frissere aanvoer. Beter ZOquote:Op maandag 20 april 2026 08:41 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Nooit zoveel last van hier. Echt zelden dat ik denk 'het waait vervelend (hard)'.
Zo lang het vrijwel droog (en zonnig) is, is het een goede richting. Positief in dit geval zijn de bijkomende temperaturen. Veel fijner dan een zuidstroming.
ZO is de verkeerde hoek. N(O) is veel beterquote:Op maandag 20 april 2026 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Bedoel meer de verkeerde hoek. NW/N/NO is frissere aanvoer. Beter ZO
Waarom zou ik mijn mening moeten bijstellen aan de hand van de windsnelheid in Schubbekutteveen?quote:Op maandag 20 april 2026 09:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Misschien moet je je eens bij het schrijven van dit soort posts bedenken dat je in het deel van Nederland woont met verreweg de laagste gemiddelde windsnelheid.
Niet in de lente of zomer iig. Wind is nu NO en wat levert dat op? Redelijke wind, grijze treurnis en fris weerquote:Op maandag 20 april 2026 13:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
ZO is de verkeerde hoek. N(O) is veel beter
Grijze treurnis, kom op zegquote:Op maandag 20 april 2026 18:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Niet in de lente of zomer iig. Wind is nu NO en wat levert dat op? Redelijke wind, grijze treurnis en fris weer
Ik had het over nu. Vanmiddag was wel ok. De wind draaide later in de middag nog. Sinds een uur of 16 is het toch vrij bewolkt, fris en winderig hier. Het is nu 8 graden. Tamelijk koudquote:Op maandag 20 april 2026 18:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Grijze treurnis, kom op zeg
Vandaag was: redelijk veel zon, afgewisseld met wat wolkenvelden. Niet veel wind (windstoten van wel 26 km/u gemeten) en een graad of 14-15.
Daar is helemaal niks mis mee, ietwat fris voor de tijd van het jaar, maar 19 graden is ietwat te warm. Je zit gewoon in de 'normale bandbreedte'.
En de rest van de week ziet er met 16-19 graden, veel zon en weinig wind ook gewoon goed uit.
Nee, moet zo vergaderen.quote:Op maandag 20 april 2026 19:44 schreef RamboDirk het volgende:
Het is een avondje wat koeler en grijs. User @:invictus belt 113
Wat heb je gezaaid?quote:Op maandag 20 april 2026 19:44 schreef MissHobje het volgende:
Was vandaag best wel een mooie dag, heel veel zon, wat wolken en alle buien trokken langs maar niets gevallen
Tikkeltje fris maar ach dikke wintertrui maakt alles beter
Had nog allerlei bloem en kruiden zaadjes in mijn kweekbakken gedaan voor het balkon. ff opstartje gemaakt,
Sweet!quote:Op zaterdag 18 april 2026 11:14 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De afmetingen moet ik even nalopen, maar best nog wel een stukje. Ik deed dat vroeger met mijn opa op hetzelfde stuk land. Mijn opa is er niet meer, maar 2 ooms wonen nog in die woning en dat land is lang niet gebruikt. Redelijke klei grond wat best zwaar spitten is. 10-15 minuten fietsen van m'n huis. Andere oom en tante gaan meedoen. De bedoeling is diverse sla soorten, courgette, pompoen, zomer wortels, sperziebonen, ui, radijs, tomaten, komkommers, paprika, boerenkool en wellicht nog wel wat .
[..]
Verwacht maar niet veel regen. Koufront is niet zo actief. Komende 2 weken ook nog bar weinig. Nu was de grond van de tuin nog vrij nat, maar na spitten en harken droogt het de komende weken snel op. Regentonnen fixen
Moestuingoden hierquote:Op maandag 20 april 2026 22:47 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Sweet!
Ik ben vandaag ook begonnen met spitten. Veeeeel te laat, vind ikzelf. Ben normaal altijd wel klaar op 1 April.
Dan zijn de tuffels maar wat later dit jaar
Hoofdmoot voor mij? Pepers...veel pepers. Gewoon in de buitenlucht op de volkstuin. Kilo's haal ik er altijd af
Dikke Poblano's, Jalapenos, Serrano's, Ghost Peppers, Habaneros etc.
Ze staan nu allemaal flink te groeien in de bijkeuken.
Naast de vleestomaten. Dit jaar 4 soorten. Dat is de nieuwe hobby
Verder aardappels, uien, sjalotten, zoete aardappelen en meloenen (laatste 2 altijd lastig). Broccoli, bieten, Paksoy, Paprika's, Tomatillo's, 1 Courgette en 1 Butternut. En later kolen en spruiten... Tuin is ongeveer 120 m2
Ik vind het echt bijzonder leuk allemaal
Er stond bij mij veel onkruid, dus dat spit ik onder. Maar ook om de grond los te maken e.d.quote:Op dinsdag 21 april 2026 06:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Moestuingoden hier
Moet je spitten ivm de ondergrond? Wij spitten nooit hier namelijk.
Grond even los maken. Al het organische materiaal eronder en wat lucht erin.quote:Op dinsdag 21 april 2026 06:49 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Moestuingoden hier
Moet je spitten ivm de ondergrond? Wij spitten nooit hier namelijk.
quote:Op dinsdag 21 april 2026 07:02 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Er stond bij mij veel onkruid, dus dat spit ik onder. Maar ook om de grond los te maken e.d.
Altijd doen wat goed werkt (voor jou) natuurlijk. Don't fix it, if it ain't broken.quote:Op dinsdag 21 april 2026 07:14 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Grond even los maken. Al het organische materiaal eronder en wat lucht erin.
Werkt altijd goed
True..merk ook inderdaad dat als ik het ieder voorjaar die, dat het ook geen zware klus is. Er zit standaard al lekker veel lucht in. En zag gisteren dat er flink wat wormen aanwezig waren.quote:Op dinsdag 21 april 2026 07:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
[..]
Altijd doen wat goed werkt (voor jou) natuurlijk. Don't fix it, if it ain't broken.
Wij hebben hier gemerkt dat niet spitten juist weer beter werkt. Een deel doen we wel met een woelvork bewerken. Daarmee blijft o.a. het bodemleven veel beter intact en de grond kan meer vocht vasthouden. In geval van @:INViCTuS (bij een verse start) zou ik denk ik overigens ook eenmalig de grond goed losmaken.
De voorbereidingen en het aanplanten is misschien wel de leukste fase van het moestuinierenquote:Op dinsdag 21 april 2026 08:43 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
True..merk ook inderdaad dat als ik het ieder voorjaar die, dat het ook geen zware klus is. Er zit standaard al lekker veel lucht in. En zag gisteren dat er flink wat wormen aanwezig waren.
Vandaag alles zwart maken en morgen het eerste spul erin.
Dille, basiclicum, koriander , kleine hangtomaatjes, veld bloemen, spaanse margrieten en nog iets blauwigs..quote:
Overgewaaid, geen idee hoe en of dat kan. Meestal vermeerderen ze zich via (lange) uitlopers.quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:29 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dille, basiclicum, koriander , kleine hangtomaatjes, veld bloemen, spaanse margrieten en nog iets blauwigs..
Oh en er kwam op mijn andere balkon spontaan aardbeien plant op, zit nu al bloesem in ..nu had vorig jaar mijn naaste buurvrouw op dr balkon overal aardbeien.. overgewaaid wellicht?
Nou ik ben er blij mee haha lekker aardbeitjes op beschuitquote:Op dinsdag 21 april 2026 13:58 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Overgewaaid, geen idee hoe en of dat kan. Meestal vermeerderen ze zich via (lange) uitlopers.
Goddelijk weertje vandaag!
Kom met spitten echt vet veel wormen tegen. Goede grond wel. We gaan ongeveer 50m2 gebruiken, waarschijnlijkquote:Op dinsdag 21 april 2026 08:51 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
De voorbereidingen en het aanplanten is misschien wel de leukste fase van het moestuinieren![]()
![]()
Goed bezig! Wormen zijn onze beste vrienden
Kun je best wat mee met 50m2quote:Op dinsdag 21 april 2026 19:27 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Kom met spitten echt vet veel wormen tegen. Goede grond wel. We gaan ongeveer 50m2 gebruiken, waarschijnlijk
Het is zalig, al is de wind nog steeds erg koud, maar uit de wind is het al branden. En die lage luchtvochtigheid is een zegequote:Op woensdag 22 april 2026 11:14 schreef INViCTuS het volgende:
Kaiserwetter in Nederland! Geen enkele wolk en luchtvochtigheid van 40 hier. Ideaal in de zomer dit.
Kurkdroog en zonnig lenteweer.quote:Op woensdag 22 april 2026 08:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
Pluim ziet er ook zeer goed uit
Ook leuk voor de insectenquote:Op woensdag 22 april 2026 12:28 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Kurkdroog en zonnig lenteweer.
Leuk voor activiteiten en genietmomenten, niet voor de bodem en voor hooikoortspatiėnten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |