https://vrtnws.be/p.BlEEp(...)bV8xNzc1MzI1MTgzOTk5quote:10 minuten geleden Vincent Merckx
Reuters: Israël klaar voor aanval op Iraanse energie-installaties
Israël bereidt zich voor om volgende week een aanval uit te voeren op Iraanse energie-infrastructuur. Dat zegt het persagentschap Reuters, dat sprak met een hooggeplaatste bron in het Israëlische leger. Israël zou enkel nog wachten op de goedkeuring van de Verenigde Staten.
Ik hoop toch van niet. Ze hadden al een probleem met de watervoorziening. Als dit er nog bijkomt wordt het leven voor de gewone Iraniër wel een stuk zwaarderquote:Op zaterdag 4 april 2026 20:06 schreef zakjapannertje het volgende:
Tijd om even te douchen en WC’s af te sluiten in Iran
[..]
https://vrtnws.be/p.BlEEp(...)bV8xNzc1MzI1MTgzOTk5
Ik woon op een fletje, heb geen reuzensalaris en houd het dus redelijk bescheiden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 19:58 schreef vosss het volgende:
[..]
Wellicht offtopic, maar over welke luidsprekers luister je dit?
Beetje knappe speakers?
Niets mis met Quadral.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:14 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik woon op een fletje, heb geen reuzensalaris en houd het dus redelijk bescheiden.
Nog steeds goed functionerende Denon F1-set met Quadral 2-weg speakers, plus Sony MDR CD-700-serie hoofdtelefoon. Allemaal eind jaren 90 gekocht, werkt nog prima.
Ik plug die hoofdtelefoon ook regelmatig in op mijn laptop. De speakers bij mijn laptop zijn zeer matig namelijk.
Heb inmiddels, naast de cd's, ook de nodige FLAC-bestanden op harde schijven staan.
En nog geen cd-speler met usb-aansluiting.
Ben best tevreden. Luister nog altijd met plezier naar zowel pop/rock als klassiek.
Nee... ik dacht destijds modern te moeten zijn en heb de minidisc-speler/recorder.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Niets mis met Quadral.
De Shogun vond ik een mooie lijn, alleen al om te zien.
En Denon, heb je ook dat cassettedeck met lade?
De DRM-550 is een Denon deck.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:21 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nee... ik dacht destijds modern te moeten zijn en heb de minidisc-speler/recorder.
Wel heb ik nog steeds een prima cassettedeck van Sony erbij. DRM-550.
Het kleurbeeld is: zilver (Denon), zwart (Sony, ook de hoofdtelefoon) en kersen (Quadral).
Ben niet zo van het beeld. Maar ik geniet van het geluid.
Lol. Is ook zo.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De DRM-550 is een Denon deck.
Maar dat geeft niet, goed spul.
Wees blij dat je een Denon deck hebt, zijn best goed en betrouwbaar.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:24 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Lol. Is ook zo.
Ik was in de war met de voorganger, van echt heel lang geleden. Toen die dubbele cassettedecks 'en vogue' waren.
Oei.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wees blij dat je een Denon deck hebt, zijn best goed.
De Sony's waren toen ook wel prima maar een stuk meer problemen mee nu.
Gaan we het nu hebben over fregatten.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:28 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Oei.
Dit wordt nu een hifi-draad.
En van hifi heb ik net zoveel verstand als van oorlog.
Nix dus.
Sony deck: was best fijn, maar had verhoudingsgewijs meer vastlopers.
Heb mij laten adviseren en destijds voor 50 gulden die nog nagenoeg nieuwe 2e hands Denon gekocht.
De Sony heb ik weggegeven met de waarschuwing van 'kan vastlopen' erbij.
Maar die gast was happy en hij kon uiteindelijk kiezen tussen 2 loopwerken.
Iedereen blij.
quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gaan we het nu hebben over fregatten.
Welk fregat heb je thuis?
Ik gebruik gewoon mijn bril.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Da's een oudje.
Ik gebruik deze: https://frigate.video/
Het werkt wel goed:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was inderdaad off-topic. Excuses daarvoor.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:43 schreef 3rr0r het volgende:
Ga lekker ergens anders priet praat doen joh
CNNquote:Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu confirmed that Israel attacked Iran’s petrochemical plants, after Tehran reported that strikes damaged multiple petrochemical companies in southwestern Iran’s Khuzestan Province on Saturday.
“I promised you that we would continue to crush the terrorist regime in Tehran, and that is exactly what we are doing,” Netanyahu said.
“After we destroyed 70% of their steel production capacity, which they use as raw material for their weapons against us, today we attacked their petrochemical plants. These two things are their money machine, to finance the war on terror against us and against the entire world,” he continued.
We bombarderen uit liefde.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:00 schreef xpompompomx het volgende:
De Iraanse bevolking heeft wel echt baat bij deze bombardementen he. Toch fijn dat je naast de last die je al had van het regime, nu ook nog heel je land kapot geschoten wordt door idioten die vonden dat je een paar weken terug in opstand had moeten komen.
Er is dus weinig veranderd, ondanks de oorlog en het gegeven dat Iran die oorlog al wekenlang heeft verloren.quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:56 schreef UitStraling het volgende:
Terwijl Europeanen stiekem gniffelen om de neergeschoten Amerikaanse vliegtuigen blijven ze in Iran gewoon jonge moedige mensen executeren.
De repressie en het bloedvergieten zal alleen nog maar erger worden in de doodsstrijd van het regime, volgens Amnesty International rekruteert het regime ook al kindjes van 12 jaar oud.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:02 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Er is dus weinig veranderd, ondanks de oorlog en het gegeven dat Iran die oorlog al wekenlang heeft verloren.
quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:00 schreef xpompompomx het volgende:
De Iraanse bevolking heeft wel echt baat bij deze bombardementen he. Toch fijn dat je naast de last die je al had van het regime, nu ook nog heel je land kapot geschoten wordt door idioten die vonden dat je een paar weken terug in opstand had moeten komen.
Ik bombardeer helemaal niksquote:
En dan over een paar jaar verbaasd zijn dat er mensen zijn die radicaliseren. En als ze dan ooit een aanval doen zijn zei de aanstichtersquote:Op zaterdag 4 april 2026 21:00 schreef xpompompomx het volgende:
In bepaalde contreien?quote:Op zaterdag 4 april 2026 20:56 schreef UitStraling het volgende:
Terwijl Europeanen stiekem gniffelen om de neergeschoten Amerikaanse vliegtuigen blijven ze in Iran gewoon jonge moedige mensen executeren.
Zo werkt dit niet, terroristisch vergif komt met de paplepel middels indoctrinatie.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En dan over een paar jaar verbaasd zijn dat er mensen zijn die radicaliseren. En als ze dan ooit een aanval doen zijn zei de aanstichters
Klopt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:05 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De repressie en het bloedvergieten zal alleen nog maar erger worden in de doodsstrijd van het regime, volgens Amnesty International rekruteert het regime ook al kindjes van 12 jaar oud.
Onder andere.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:11 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zo werkt dit niet, terroristisch vergif komt met de paplepel middels indoctrinatie.
In de oorlog tegen Saddam Hoessein werden kinderen van inheemse minderheden al gebruikt als mijnenopruimers.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:11 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Klopt.
In hoeverre het gaat om een doodsstrijd van het regime, moeten we nog even afwachten.
Wel is het zo dat dit voor deze islamistische sjiieten een existentiële oorlog is. Geen (onbeschaafd) middel zal onbeproefd worden gelaten.
Die ene uitzondering hier op FOK! inderdaad. Verder zie ik eigenlijk opmerkelijk weinig positieve reacties op het neerstorten van Amerikaanse vliegtuigen, vooral mensen die hopen dat die boordschutter niet door Iraniërs gepakt wordtquote:
Haat ook.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:11 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zo werkt dit niet, terroristisch vergif komt met de paplepel middels indoctrinatie.
Zelfde verhaal dus.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:13 schreef UitStraling het volgende:
[..]
In de oorlog tegen Saddam Hoessein werden kinderen van inheemse minderheden al gebruikt als mijnenopruimers.
Vooralsnog zie ik geen Israëlische en Amerikaanse 12-jarigen met een machinegeweer ronlopen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:17 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Zelfde verhaal dus.
Ook een existentiële oorlog voor die gasten.
En ook toen, op het oog, een oorlog die 'gewonnen' zou (moeten) worden door Irans tegenstander.
Die overigens niet schuwde om gifgas te gebruiken tegen burgers (inclusief kinderen).
Koerden, meende ik.
Nagenoeg alle wetten van beschaving worden in oorlogen door betrokken partijen overtreden.
Daarom is oorlog de meest kotsmisselijke en walgelijke uitvinding van de zogenaamd beschaafde mens.
Die waarheid is al eeuwen- en eeuwenoud.
Wel jammer van die school.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:20 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Vooralsnog zie ik geen Israëlische en Amerikaanse 12-jarigen met een machinegeweer ronlopen.
Ik heb hier in het topic geleerd dat terroristen geboren worden, niet gemaakt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:07 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
En dan over een paar jaar verbaasd zijn dat er mensen zijn die radicaliseren. En als ze dan ooit een aanval doen zijn zei de aanstichters
Dat is maar een klein voorbeeldje van de vele misdaden tegen de menselijkheid van het regime in Teheran natuurlijk, de executies gaan gewoon door, wel op iets mindere industriële schaal dan voorheen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar wat is het punt? Die jonge jongens worden nu alleen maar gerekruteerd omdat Amerika en Israël het land aanvallen.
Als je dat wil stoppen, moet je de oorlog stoppen.
quote:China fuelling Iran’s ballistic missiles
Sanctioned vessels carrying enough chemicals to produce hundreds of projectiles travel from Chinese to Iranian ports
Ships believed to be carrying Chinese chemicals for missile fuel have arrived in Iran, raising questions about Beijing’s support for the regime.
Four sanctioned Iran-flagged vessels have docked at Iranian ports since the war broke out, Telegraph analysis of shipping data show.
Another ship was floating offshore near Iranian waters, according to MarineTraffic, a ship-tracking and maritime analytics provider.
The ships are thought to be carrying sodium perchlorate, a precursor material used to produce solid-fuel propellants for missiles.
The vessels departed from Zhuhai’s Gaolan port, which is home to some of the largest liquid chemical storage terminals in China.
The Telegraph’s analysis, reviewed by experts, suggests that the vessels could have transported enough sodium perchlorate to produce hundreds of ballistic missiles.
It is not clear whether Iran has maintained the capacity to build new weapons after an extensive five-week bombing campaign by the US and Israel.
Miad Maleki, a former US treasury official working on Middle East sanctions, said: “Still, it’s definitely an indication that Iran is desperately trying to resupply, and to address the inventory shortage of rocket and missile fuel.
“Right now, they have a desperate need as they engage in a direct conflict. They are using their missiles; it is expected to see a surge in Iran importing these chemicals right now.”
US intelligence officials told CNN that up to half of all missile launchers in Iran remain intact despite claims to the contrary by Donald Trump and Israel.
All five ships identified by The Telegraph are part of the state-owned Islamic Republic of Iran Shipping Line Group (IRISL), which is sanctioned by the US, UK, EU, Switzerland and other European nations.
Mr Maleki, a senior adviser at the Foundation for Defence of Democracies, a US research institute, said the same ships involved in such shipments had been observed coming from the Gaolan port in the past.
He noted that it would be unlikely for Iran to use sanctioned vessels for humanitarian aid, as goods could easily be transported on non-sanctioned tankers to avoid running into issues along the way, particularly if they had to bunker at foreign ports.
Four vessels – the Hamouna, Barzin, Shabdis and Rayen – have all arrived since March 22, after spending, on average, three weeks at sea in transit. A fifth – the Zardis – appears close to docking, and is floating in waters near Iran with an initial estimated arrival for April 2.
The Hamouna, previously called the Canreach – vessel name changes are used to skirt global sanctions – had the longest journey, departing on Feb 19, about a week before the war began. The vessel then spent five weeks sailing global waters, before arriving in Iran’s port city of Bandar Abbas on March 26. The vessel was probably delayed because of the outbreak of war.
In early 2025, shipments on two sanctioned vessels in the IRISL fleet – the Golban and the Jairan – carried enough bags of sodium perchlorate to yield anywhere from 102 to 157 missiles, according to Prof Jeffrey Lewis, a leading arms control expert in the US and a professor at the James Martin Centre for Nonproliferation Studies.
The vessels that The Telegraph tracked are about double in size to those two ships, and could potentially stack far more pallets containing sodium perchlorate.
Using the known amounts on the Golban and Jairan as a guide, it can be estimated that Iran, in theory, may have imported enough raw material to produce an additional 785 missiles.
That means Iran could easily continue firing 10 to 30 missiles a day for another month, as estimated by war monitors and analysts.
However, given the continued bombing of Iran by the US and Israel, production facilities may be destroyed by the time the chemicals are delivered, noted Prof Lewis.
But “the existence of the sodium perchlorate shipments tells us that Iran is still producing missiles – as long as they are happening, that seems to signal the Iranians have a production capability”.
Iran may have also received more than five vessels’ worth of materials from China in wartime.
Vessels can turn off their automatic tracking systems, stopping the transmission of data, such as vessel position, course and destination, which can make them almost impossible to follow.
Most of the vessels tracked by The Telegraph, for instance, appear to have turned off those systems at some point along their journeys, limiting the amount of open-source positional data available.
For two vessels, the destination port, as reported by the ship itself, was false – claiming to be Vietnam, though ship-tracking data clearly put them in Iran at the end of their journeys.
Other information to help identify sanctioned ships can also be “easily spoofed, with infinite new tricks and innovations with respect to ship registries, flags, paint and ownership structures”, said Isaac Kardon, a senior fellow at the Carnegie Endowment for International Peace, a DC-based think tank.
Most vessels tracked by The Telegraph arrived in the port city of Bandar Abbas, with only one docking in Chabahar. Upon arrival, cargo could be trucked anywhere in Iran for use.
In April 2025, an explosion hit Bandar Abbas – so powerful that it was felt more than 30 miles away. At least 70 people were killed and more than 1,000 injured.
Reddish smoke billowed over the area, suggesting the burning of a chemical compound., suggesting the burning of a chemical compound.
A source within Iran’s security establishment later told the New York Times that the explosion had been caused by sodium perchlorate, which is used to make ammonium perchlorate – solid propellant for ballistic missiles.
Three days after the port explosion, the US released new sanctions against Iran and China “for their role in a network procuring ballistic missile propellant ingredients”, specifically listing sodium perchlorate.
Mr Maleki said: “Iran has historically imported these chemicals very routinely, because they need them. They have rockets and missiles that they provide to Russia; they sell to the Russians for the war in Ukraine; they provide to their proxy groups in Iraq.”
That China continues to allow these shipments during wartime “shows that this is a regular flow”, said Mr Kardon. “They are exploiting the fact that these are commercial goods, commercial cargoes. They aren’t shipping the missiles or warheads themselves; anything that is lethal.”
The Telegraph
Laat eens zien waar dat staat?quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:22 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb hier in het topic geleerd dat terroristen geboren worden, niet gemaakt.
Toegegeven, die bronnen zou je in bepaalde contreien betwisten, maar wie ben ik.
Xi en Poetin dromen al zo lang van een Nieuwe Wereldorde.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:26 schreef recidivist het volgende:
Was te verwachten. De Chinezen en Russen gaan proberen de Amerikaanse imperialistische ambities “voor eens en altijd in Iran te begraven” dmv (semi)wapenleveringen, intel delen mbt Amerikaanse posities etc.
[..]
De executies in vele landen gaan gewoon door.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:25 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dat is maar een klein voorbeeldje van de vele misdaden tegen de menselijkheid van het regime in Teheran natuurlijk, de executies gaan gewoon door, wel op iets mindere industriële schaal dan voorheen.
Je hebt gelijk, het was indoctrinatie die met de paplepel ingegoten wordt. Wel fijn te zien dat de eerder genoemde contreien van zich laten horen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:26 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Laat eens zien waar dat staat?
Ik denk namelijk dat je een beetje jokt.
En wat Israël en de VS doen voorkomt dat niet, lost het niet op, heeft ook niet hun prioriteit.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:25 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dat is maar een klein voorbeeldje van de vele misdaden tegen de menselijkheid van het regime in Teheran natuurlijk, de executies gaan gewoon door, wel op iets mindere industriële schaal dan voorheen.
Ik denk niet dat 90 miljoen Iraniërs staan te springen om te vechten tegen degenen die vechten tegen het regime dat hen al decennia onder de duim houdt.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:29 schreef WillemVOC het volgende:
Wat heb ik 4 weken geleden voorspeld"? Dat Iran dit nooit kon verliezen en de VS dit nooit gaat winnen. Ben benieuwd wat er zogenaamd over 48 uur gaat gebeuren. Tot nu toe een hoop geschreeuw zonder wol van de VS en trumlp
Ze maken 0 kans tegen 90 miljoen iraniers
Niets doen is geen optie.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En wat Israël en de VS doen voorkomt dat niet, lost het niet op, heeft ook niet hun prioriteit.
Wat is je punt nu eigenlijk?
Helder gedacht.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 90 miljoen Iraniërs staan te springen om te vechten tegen degenen die vechten tegen het regime dat hen al decennia onder de duim houdt.
Dat hoeft ook niet vrijwillig te gebeuren.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 90 miljoen Iraniërs staan te springen om te vechten tegen degenen die vechten tegen het regime dat hen al decennia onder de duim houdt.
In Israel maken ze zich ook op voor executies, Ben Gvir poseerde trots met hun galgenkamer. Het regime van zowel Israel als Iran is achterlijk.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En wat Israël en de VS doen voorkomt dat niet, lost het niet op, heeft ook niet hun prioriteit.
Wat is je punt nu eigenlijk?
Ik denk dat minimaal 50 miljoen Iraniers hun land willen verdedigenquote:Op zaterdag 4 april 2026 21:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, het is maar hoe je winnen en verliezen definieert hè. Per saldo denk ik dat er in deze oorlog eigenlijk alleen maar verliezers zijn tot nu toe.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:29 schreef WillemVOC het volgende:
Wat heb ik 4 weken geleden voorspeld"? Dat Iran dit nooit kon verliezen en de VS dit nooit gaat winnen. Ben benieuwd wat er zogenaamd over 48 uur gaat gebeuren. Tot nu toe een hoop geschreeuw zonder wol van de VS en trumlp
We deden dan ook niet "niets", we hadden een diplomatieke route maar die is door Trump om zeep geholpen.quote:
Dat is de uitslag van iedere oorlog.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, het is maar hoe je winnen en verliezen definieert hè. Per saldo denk ik dat er in deze oorlog eigenlijk alleen maar verliezers zijn tot nu toe.
10 miljoen binnenslands (alhoewel daar ook een hoop opportunisten tussen zitten), in Libanon 30.000 strijders, 100.000 in Jemen, 10.000 in Gaza, dan heb je het gros Ayatollah getrouwen wel gehad.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet vrijwillig te gebeuren.
Een gros is 144.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
10 miljoen binnenslands (alhoewel daar ook een hoop opportunisten tussen zitten), in Libanon 30.000 strijders, 100.000 in Jemen, 10.000 in Gaza, dan heb je het gros Ayatollah getrouwen wel gehad.
Ik geef aan dat het niet vrijwillig hoeft te gebeuren.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:46 schreef UitStraling het volgende:
[..]
10 miljoen binnenslands (alhoewel daar ook een hoop opportunisten tussen zitten), in Libanon 30.000 strijders, 100.000 in Jemen, 10.000 in Gaza, dan heb je het gros Ayatollah getrouwen wel gehad.
In 2023 wilde 81 procent van de Iraniërs al van hun regime af, dus ik denk dat je inschatting een zeer ruime is en eigenlijk gewoon helemaal nergens op gebaseerd is.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:43 schreef WillemVOC het volgende:
[..]
Ik denk dat minimaal 50 miljoen Iraniers hun land willen verdedigen
Mwoh, een oorlog kan prima eindigen met een strategische winst voor één van de partijen. Maar zover is het in dit conflict tot nu toe nog niet. Het doet vooral veel pijn bij iedereen tot nog toe. De meeste pijn bij Iran waarschijnlijk maar zolang Iran niet met de pootjes omhoog gaat liggen betekent dat niet zoveel.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:45 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is de uitslag van iedere oorlog.
Daarom beloven de meeste regeringen daarna ook vaak "nooit meer oorlog".
Oorlog kent alleen maar verliezers. Nouja, behalve ‘t volk wat een stijfje krijgt van bommen, zoals de halve zolen die hier hopen dat er atoombommen gedropt worden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:45 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat is de uitslag van iedere oorlog.
Daarom beloven de meeste regeringen daarna ook vaak "nooit meer oorlog".
Ik zou iemand die mij haat niet heel snel met een Kalasjnikov bewapenen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik geef aan dat het niet vrijwillig hoeft te gebeuren.
Dus ik doel niet op getrouwen.
In het MO hebben ze het bekende gezegde: 'een oorlog die niet verloren wordt is een overwinning'. Dat komt uit de Jom Kipoeroorlog toen Egypte niet van Israël kon winnen. Moslims verliezen altijd oorlogen en gooien het op een morele overwinning zodra ze niet compleet vernietigd zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, het is maar hoe je winnen en verliezen definieert hè. Per saldo denk ik dat er in deze oorlog eigenlijk alleen maar verliezers zijn tot nu toe.
Ik zou 'strategische' winst vervangen door Pyrrhus-overwinning.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Mwoh, een oorlog kan prima eindigen met een strategische winst voor één van de partijen. Maar zover is het in dit conflict tot nu toe nog niet. Het doet vooral veel pijn bij iedereen tot nog toe. De meeste pijn bij Iran waarschijnlijk maar zolang Iran niet met de pootjes omhoog gaat liggen betekent dat niet zoveel.
quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:49 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oorlog kent alleen maar verliezers.
quote:AI Overview
As of early April 2026, major defense contractor share prices are largely benefiting from increased global military spending. Top performers include Lockheed Martin (LMT), trading around \(\$622\), RTX Corporation (RTX) at roughly \(\$196\)–\(\$264\), and General Dynamics (GD) near \(\$94\)–\(\$100\), often driven by long-term government contracts
Ik zou iemand die mij haat ook niet snel financieel helpen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:50 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik zou iemand die mij haat niet heel snel met een Kalasjnikov bewapenen.
Wat natuurlijk de massale rekrutering van kinderen zal verklaren.
Ik denk dat er meer dan 50 miljoen zijn die heel blij zouden zijn als het regime weg is. Wat natuurlijk niet zomaar gaat gebeuren, ook al zegt Trump dat er al een regime change is.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:43 schreef WillemVOC het volgende:
[..]
Ik denk dat minimaal 50 miljoen Iraniers hun land willen verdedigen
Ik zou iedereen die pro-wapens is gewoon doodschieten.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik zou iemand die mij haat ook niet snel financieel helpen.
Laat dat maar aan de VS over.
Jij redeneert vanuit je luxe positie in het vrije Nederland.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:50 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik zou iemand die mij haat niet heel snel met een Kalasjnikov bewapenen.
Wat natuurlijk de massale rekrutering van kinderen zal verklaren.
Tja, Trump gaat ongeacht de uitkomst dit ook claimen als een gigantische overwinning, sterker nog, dat heeft hij al een paar keer gedaan.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:51 schreef RotatoR het volgende:
[..]
In het MO hebben ze het bekende gezegde: 'een oorlog die niet verloren wordt is een overwinning'. Dat komt uit de Jom Kipoeroorlog toen Egypte niet van Israël kon winnen. Moslims verliezen altijd oorlogen en gooien het op een morele overwinning zodra ze niet compleet vernietigd zijn.
Over 48uur zijn er zogenaamd onderhandelingen aan de gang met het nieuwe regime die Iran volgens Trump graag wil voeren. Deze zijn extreem productief. Niemand heeft ooit zulke productieve onderhandelingen gezien. Daardoor wordt als blijk van goede wil van Trump de deadline verschoven tot Sint Juttemis of tot wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen. Dat wordt nog door Trump bepaald. Art of the Dealquote:Op zaterdag 4 april 2026 21:29 schreef WillemVOC het volgende:
Omdat zowel Israël en Amerika de inschattingsfout hebben gemaakt dat het liquideren van de hoogste geestelijk leider het regime zodanig zou verzwakken dat ze uiteindelijk met de witte vlag zouden gaan zwaaien.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:48 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Een gros is 144.
Dat moet dus een makkie zijn.
Waarom duurt het al ruim 5 weken?
Nou ja, bekeerlingen zijn natuurlijk niet zo geboren. Dus dat is zeker niet helemaal juist.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:22 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb hier in het topic geleerd dat terroristen geboren worden, niet gemaakt.
Toegegeven, die bronnen zou je in bepaalde contreien betwisten, maar wie ben ik.
Hoe kan het dat zulke verstandige leiders zulke grote inschattingsfouten maken?quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Omdat zowel Israël en Amerika de inschattingsfout hebben gemaakt dat het liquideren van de hoogste geestelijk leider het regime zodanig zou verzwakken dat ze uiteindelijk met de witte vlag zouden gaan zwaaien.
Echter,
1. de moedigsten van het land zijn al geëxecuteerd of in gevangenschap wachtende op executie.
2. de overigen doodsbang en ongewapend zijn.
3. de tentakels van het islamo-fascistische regime tot in de haarvaten van de Iraanse maatschappij zitten.
Trump roept telkens iets anders maar Rubio is er altijd wel vrij duidelijk over geweest:quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Tja, Trump gaat ongeacht de uitkomst dit ook claimen als een gigantische overwinning, sterker nog, dat heeft hij al een paar keer gedaan.
Maar wat ze nou eigenlijk precies gingen doen in Iran blijft vaag. En het resultaat is tot nu toe vooral veel ellende wereldwijd.
quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:57 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Over 48uur zijn er zogenaamd onderhandelingen aan de gang met het nieuwe regime die Iran volgens Trump graag wil voeren. Deze zijn extreem productief. Niemand heeft ooit zulke productieve onderhandelingen gezien. Daardoor wordt als blijk van goede wil van Trump de deadline verschoven tot Sint Juttemis of tot wanneer Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen. Dat wordt nog door Trump bepaald. Art of the Deal
Of ze hebben gejokt over het doel en het gaat om het decimeren van Iran, en geen regime change/kernwapens/invloed/geld/ayatollah’squote:Op zaterdag 4 april 2026 21:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Omdat zowel Israël en Amerika de inschattingsfout hebben gemaakt dat het liquideren van de hoogste geestelijk leider het regime zodanig zou verzwakken dat ze uiteindelijk met de witte vlag zouden gaan zwaaien.
Echter,
1. de moedigsten van het land zijn al geëxecuteerd of in gevangenschap wachtende op executie.
3. de tentakels van het islamo-fascistische regime tot in de haarvaten van de Iraanse maatschappij zitten.
Ik zou zou ook redeneren als ik een inwoner van Qom zou zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij redeneert vanuit je luxe positie in het vrije Nederland.
Met andere woorden: het pleonasme kan weer van stal worden gehaald.quote:Op zaterdag 4 april 2026 21:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Echter,
Ik denk niet dat ze zo heel erg verstandig zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:00 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hoe kan het dat zulke verstandige leiders zulke grote inschattingsfouten maken?
Fijn dat je het van een minister moet hebben, omdat de grote baas van het land elke dag weer wat anders roept en aantoonbaar liegt over het al volledig verslagen zijn van de tegenstander.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:00 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Trump roept telkens iets anders maar Rubio is er altijd wel vrij duidelijk over geweest:
[ x ]
Rubio gaat een prima opvolger worden van Trump.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Fijn dat je het van een minister moet hebben, omdat de grote baas van het land elke dag weer wat anders roept en aantoonbaar liegt over het al volledig verslagen zijn van de tegenstander.
Het zou in elk geval al een vooruitgang zijn als hij in staat is coherente zinnen te vormen en een heel klein beetje in-topic te blijven, dat lijkt Rubio wél te kunnen.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:03 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Rubio gaat een prima opvolger worden van Trump.
En Rubio daarbij degene is die op zijn woorden zal moeten letten.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Fijn dat je het van een minister moet hebben, omdat de grote baas van het land elke dag weer wat anders roept en aantoonbaar liegt over het al volledig verslagen zijn van de tegenstander.
God verhoede het.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:03 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Rubio gaat een prima opvolger worden van Trump.
Ik weet niet wie de volgende president wordt maar iig een democraat.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:04 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het zou in elk geval al een vooruitgang zijn als hij in staat is coherente zinnen te vormen en een heel klein beetje in-topic te blijven, dat lijkt Rubio wél te kunnen.
Israël bereidt aanvallen Iraanse energiecentrales voor, wacht op groen licht VSquote:Iran reageert op dreigementen met eigen dreigement
Iran reageert op de dreigementen van de Verenigde Staten en Israel met een eigen dreigement. Het land waarschuwt dat als 'de escalatie doorzet' de hele regio voor de VS en Israël 'in een hel' verandert.
Eerder vandaag herinnerde de Amerikaanse president Donald Trump Iran aan zijn ultimatum: als Iran geen deal sluit of de Straat van Hormuz weer opent, zal 'de hel boven Iran losbarsten'. Het ultimatum loopt binnen 48 uur af.
Israël meldde aanvallen op Iraanse energiecentrales voor te bereiden, maar zegt te wachten op groen licht van de VS.
Dat denkt inmiddels de hele wereld. Misschien toch iets verstandiger geweest als ze het bij onderhandelen en diplomatie hadden gehouden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:02 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze zo heel erg verstandig zijn.
Nope.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:01 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik zou zou ook redeneren als ik een inwoner van Qom zou zijn.
Dat niet alleen, we gaan alleen meedoen voor de diplomatieke en humanitaire omstandigheden. We willen geen escalatie, maar een einde aan de vijandelijkheden.quote:Op zaterdag 4 april 2026 18:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Plus dat we, als EU, wat mij betreft ook nu al hulp aan moeten bieden met het weer opbouwen van allerlei installaties en daarnaast zouden we ook humanitaire hulp moeten aanbieden aan de getroffen landen. Want als wij het niet doen, springt China in dat gat.
quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:09 schreef alternatif het volgende:
zijn er nog meer mensen die geruchten hebben gehoord over trump en medical reed center??
Ik ben dan wel benieuwd welke Democraat in staat denkt te zijn het helse karwei aan te pakken van het uitvoeren - of in elk geval op gang proberen te brengen - van de herstelwerkzaamheden na twee termijnen Trump.quote:Op zaterdag 4 april 2026 22:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet wie de volgende president wordt maar iig een democraat.
Dan kan de VS bijkomen van 2,5 jaar Trump en 1,5 jaar Vance.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |