abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220496735
Vandaag was de rechtszaak van Inez Weski. Vanwege werk heb ik het niet kunnen volgen dus ik heb de tv maar aangeslingerd (wat ik overigens niet vaak doe).

Ik kijk naar Vandaag Inside en zij wijten dat Inez Weski schuldig is. Ik kijk naar Rtl Tonight en ook zij wijten Inez Weski schuldig. Ook Nieuwsuur gaat ervan uit dat zij schuldig is.

Feiten? Niet te vinden. Alleen opiniemakers aan tafel.

WNL en Pauw en de Wit overigens niet gekeken. Bij de eerste is Kees Berghuis (ex persvoorlichter van de VVD) hoofdredacteur. En bij de tweede zitten meestal drie vvd'ers aan tafel met Elodie Verweij, Arend Jan Boekstein en Christianne van der Wal. Lubach kijk ik ook niet meer want de eindredacteur is getrouwd met ex minister Ollongren.
pi_220496743
Ik denk dat Weski ook moreel failliet zal blijken en zo heb ik niemand over wie jij het hebt hoog zitten dus dan maakt het allemaal niet zo veel uit.
-nee-
  Moderator vrijdag 3 april 2026 @ 07:31:46 #3
5428 crew  miss_sly
pi_220497045
Dan had je Pauw en de Wit wel moeten kijken, want daar werd, vond ik, juist wel genuanceerd hierover gesproken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 april 2026 @ 08:06:01 #4
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220497164
Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet naar al die vreselijke talkshows te kijken.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_220497258
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2026 08:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet naar al die vreselijke talkshows te kijken.
Kom op zeg, niet met zulk soort eenvoudige oplossingen komen.

Sommige mensen pijnigen zichzelf namelijk graag.
pi_220498286
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 april 2026 07:31 schreef miss_sly het volgende:
Dan had je Pauw en de Wit wel moeten kijken, want daar werd, vond ik, juist wel genuanceerd hierover gesproken.
Ik zal het straks effe checken
quote:
Wat ik dus normaliter ook doe. Ik kijk bijv niet vaak naar een Fox News in de VS maar weet wel zeker dat het propaganda is
pi_220508542
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2026 01:22 schreef Ambtenaar030 het volgende:
.

Feiten? Niet te vinden.

En je werkt doordeweek onder een grote dikke steen?
-
pi_220508989
https://www.ad.nl/redacti(...)de-lijn-werd-gelegd/

Moest ff zoeken maar ze is dan ook wel overduidelijk schuldig. Vandaar het gebrek aan argumenten wss.
pi_220514684
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 21:39 schreef SOG het volgende:
https://www.ad.nl/redacti(...)de-lijn-werd-gelegd/

Moest ff zoeken maar ze is dan ook wel overduidelijk schuldig. Vandaar het gebrek aan argumenten wss.
Wat een eenzijdig artikel, van een krant dat erom bekend staat niet aan fact checking te doen. Het artikel kon zo geschreven zijn door een officier van justitie.

Ook best bizar dat Weski blijkbaar een telefoontje van Taghi zou gekregen hebben wat een bewaker kon zien. Waarom is er toen niet ingegrepen of wist niemand er iets vanaf?
pi_220514703
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 17:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Wat een eenzijdig artikel, van een krant dat erom bekend staat niet aan fact checking te doen. Het artikel kon zo geschreven zijn door een officier van justitie.

Ook best bizar dat Weski blijkbaar een telefoontje van Taghi zou gekregen hebben wat een bewaker kon zien. Waarom is er toen niet ingegrepen of wist niemand er iets vanaf?
De rechtszaak speelt zich niet hier op fok af hé.
pi_220514740
Ze wordt beschuldigd van het doorspelen van informatie via persoonlijke textberichten tussen haar en de moccro maffia. Waardoor hun activiteiten toch konden worden doorgezet. Maar ze wist niks van de codewoorden af. Toch wilt Weski niet dat bepaalde textberichten worden openbaard. Begrijp ik dit goed. Zoiets hoorde ik op voorwaarheid.nl (willem engel en jeroen pols podcast)

Ik heb het vast fout gehoord want het interesseert me ook weinig. Behalve over het feit dat Weski uit het niets voor maanden werd ontvoerd door de staat. Dat is namelijk wel ernstig.
pi_220517111
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 17:30 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]

Tip: koop een bril
  maandag 6 april 2026 @ 01:18:15 #13
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220517135
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2026 17:38 schreef Memeowitz het volgende:
Ze wordt beschuldigd van het doorspelen van informatie via persoonlijke textberichten tussen haar en de moccro maffia. Waardoor hun activiteiten toch konden worden doorgezet. Maar ze wist niks van de codewoorden af. Toch wilt Weski niet dat bepaalde textberichten worden openbaard. Begrijp ik dit goed. Zoiets hoorde ik op voorwaarheid.nl (willem engel en jeroen pols podcast)

Ik heb het vast fout gehoord want het interesseert me ook weinig. Behalve over het feit dat Weski uit het niets voor maanden werd ontvoerd door de staat. Dat is namelijk wel ernstig.
Wat? Nee man, ze is in een safe house gezet voor haar eigen veiligheid!

Ik vind het trouwens best een triest verhaal, zou me niets verbazen als ze dit heeft gedaan omdat Taghi en z'n kliek gedreigd hebben om haar familie op een beestachtige manier te vermoorden.
pi_220518079
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 01:18 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Wat? Nee man, ze is in een safe house gezet voor haar eigen veiligheid!

Ik vind het trouwens best een triest verhaal, zou me niets verbazen als ze dit heeft gedaan omdat Taghi en z'n kliek gedreigd hebben om haar familie op een beestachtige manier te vermoorden.
Ik denk dat ze daar ook beter kan blijven eigenlijk. Voor haar eigen veiligheid.
Ben benieuwd of haar familie nu ook beveiligd wordt.
pi_220519604
quote:
Het probleem is dat er geen linkse media meer is in Nederland.

Sommigen denken dat NRC daar onder valt, maar hun agenda is toch echt het "19e eeuwse liberalisme". Zo schrijven ze zelf.

Alle media in handen van DPG zijn sowieso niet links en de troep van nu.nl al helemaal niet (elke week wel een artikel over asielzoekers of over hoe slecht de Wet Betaalbare Huur wel niet is).

Nederlanders zouden media in handen van (globalistisch verbonden) miljardairs veel meer moeten wantrouwen. In vergelijking met omringende landen is men veel te goedgelovig hier.

In de jaren 70, ja, toen had je wel linkse media (maar: Telegraaf grootste krant, Elsevier grootste magazine en TROS en EO grootste ledenomroepen). De dynamiek met machtige verenigingen achter hen en stichtingen is heel anders (de vakbond was aandeelhouder van De Volkskrant).

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 16:01:45 ]
  maandag 6 april 2026 @ 16:01:28 #16
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519610
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 15:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Sommigen denken dat NRC daar onder valt, maar hun agenda is toch echt het "19e eeuwse liberalisme". Zo schrijven ze zelf.

Alle media in handen van DPG zijn sowieso niet links en de troep van nu.nl al helemaal niet (elke week wel een artikel over asielzoekers of over hoe slecht de Wet Betaalbare Huur wel niet is).

Nederlanders zouden media in handen van (globalistisch verbonden) miljardairs veel meer moeten wantrouwen. In vergelijking met omringende landen is men veel te goedgelovig hier.
Dit probleem zou ik keihard kunnen smoren als ik ervoor zou kiezen om rechts te zijn. Helaas heb ik dat spelletje nog niet geheel onder controle.
pi_220519611
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 15:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat vind je van Joop en de Groene?
pi_220519620
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 16:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wat vind je van Joop en de Groene?
Zijn marginaal (is al vaker gezegd) en worden afgeknepen door de platforms.

Vallen beiden onder dit patroon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spin_Dictators

Joop is veel kleiner dan GeenStijl én krijgt niet eens overheidsgeld (Joop wordt betaald door het ledengeld). GeenStijl/Powned krijgt wel geld van de overheid
pi_220519626
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 16:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Zijn marginaal (is al vaker gezegd) en worden afgeknepen door de platforms.

Vallen beiden onder dit patroon:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spin_Dictators

Joop is veel kleiner dan GeenStijl én krijgt niet eens overheidsgeld (Joop wordt betaald door het ledengeld). GeenStijl/Powned krijgt wel geld van de overheid
Er is dus wel linkse media. Maar je vindt het te marginaal. De Groene is toch ook wel links?
pi_220519632
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 16:01 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dit probleem zou ik keihard kunnen smoren als ik ervoor zou kiezen om rechts te zijn. Helaas heb ik dat spelletje nog niet geheel onder controle.
De eenzijdigheid is een serieus probleem voor de democratie. Linkse krachten zijn langzaam weggedrukt en onderdrukt in Nederland (er is een reden waarom de VVD al heel lang van de ledenomroepen af wil, verdeling van zendtijd op basis van ledenaantallen, en ledenomroepen ook niet meer campagne mogen voeren).
pi_220519636
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 16:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De eenzijdigheid is een serieus probleem voor de democratie. Linkse krachten zijn langzaam weggedrukt en onderdrukt in Nederland (er is een reden waarom de VVD al heel lang van de ledenomroepen af wil, verdeling van zendtijd op basis van ledenaantallen, en ledenomroepen ook niet meer campagne mogen voeren).
Oh, de VVD zit er weer achter. :+
Ik had het kunnen weten.
Ik ben weer weg hier.
pi_220519639
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 16:06 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De Groene is toch ook wel links?
Het is overduidelijk veel minder eenzijdig links dan dat Telegraaf en EW rechts zijn.

Voor de rest ga ik met jou niet in discussie. Heeft geen enkele zin. Ik laat het erbij dat zulke media worden afgeknepen (door platforms) en hoogstens gedoogd in de marge.
pi_220519647
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 16:09 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Oh, de VVD zit er weer achter. :+
De partij van de elite (maar dan ook echt) en al 50 jaar vrijwel onafgebroken aan de macht. Die al heel lang een Amerikaans medialandschap voor zich zien als einddoel.
pi_220519654
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 16:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De partij van de elite (maar dan ook echt) en al 50 jaar vrijwel onafgebroken aan de macht. Die al heel lang een Amerikaans medialandschap voor zich zien als einddoel.
Je bent vast een groot complot op het spoor. Met De Andere Krant.

Laat je ons weten wanneer je het ontrafeld hebt?
  maandag 6 april 2026 @ 17:11:13 #25
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_220519938
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2026 16:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je bent vast een groot complot op het spoor. Met De Andere Krant.

Laat je ons weten wanneer je het ontrafeld hebt?
Hij heeft het al ontrafeld :r
pi_220519977
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:11 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Hij heeft het al ontrafeld :r
Maar ja, wie zit er dan weer achter de VVD? En wat vindt de Andere Krant daar van?
pi_220520019
Boekestijn is een D66’er
Vakman pur sang
pi_220520056
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 16:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Er zijn zelfs libertarische sentimenten in de VVD. Geen AOW, geen WW, geen sociale zekerheid en geen zorg.
pi_220520108
quote:
Lubach kijk ik ook niet meer want de eindredacteur is getrouwd met ex minister Ollongren.
Dat gaat wel diep allemaal.... Dus mogelijk trekt Ollongren via haar man aan de touwtjes in de eindredactie daar... Mmmm. Verdacht. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220520111
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat gaat wel diep allemaal.... Dus mogelijk trekt Ollongren via haar man aan de touwtjes in de eindredactie daar... Mmmm. Verdacht. :)
Zou best kunnen
pi_220520115
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Maar wie is er nu de eindbaas?
:D
pi_220520119
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Kan je gewoon stoppen met dat dom getroll
pi_220520127
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:39 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Zou best kunnen
Ja alles wel. Maar het is voor jou dus een reden om niet meer te kijken... Dat lijkt me best een zwaar leven met al die mogelijke verbanden in een al complexe wereld.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_220520133
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:40 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Kan je gewoon stoppen met dat dom getroll
Misschien moet je zelf eens stoppen met mensen voor trol uit te maken.
pi_220520232
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja alles wel. Maar het is voor jou dus een reden om niet meer te kijken... Dat lijkt me best een zwaar leven met al die mogelijke verbanden in een al complexe wereld.
Het is best simpel. Ik voel mij moreel superieur als ik mij niet bezig hou met organisaties die de schijn van belangenverstrengeling hebben.

Macht corrumpeert en integriteit wordt alleen beloond zonder (old boys) netwerken
  maandag 6 april 2026 @ 17:57:14 #36
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_220520252
quote:
Vandaag was de rechtszaak van Inez Weski. Vanwege werk heb ik het niet kunnen volgen dus ik heb de tv maar aangeslingerd (wat ik overigens niet vaak doe).

Ik kijk naar Vandaag Inside en zij wijten dat Inez Weski schuldig is. Ik kijk naar Rtl Tonight en ook zij wijten Inez Weski schuldig. Ook Nieuwsuur gaat ervan uit dat zij schuldig is.

Feiten? Niet te vinden. Alleen opiniemakers aan tafel.

WNL en Pauw en de Wit overigens niet gekeken. Bij de eerste is Kees Berghuis (ex persvoorlichter van de VVD) hoofdredacteur. En bij de tweede zitten meestal drie vvd'ers aan tafel met Elodie Verweij, Arend Jan Boekstein en Christianne van der Wal. Lubach kijk ik ook niet meer want de eindredacteur is getrouwd met ex minister Ollongren.
:? :? :? :?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_220520590
Overal ook in België.
twitter

Moreel failiet want het zijn niet meer dan staatspropaganda kanalen vandaag de dag.
  Moderator maandag 6 april 2026 @ 18:54:02 #38
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220520602
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 18:52 schreef Memeowitz het volgende:
Overal ook in België.
[ x ]
Moreel failiet want het zijn niet meer dan staatspropaganda kanalen vandaag de dag.
"X" is dat inderdaad.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220520647
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 18:52 schreef Memeowitz het volgende:
Overal ook in België.
[ x ]
X als bron lol

X is de moderne hep gestaen op Feestboek echt woar.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 19:03:32 ]
pi_220520724
quote:
14s.gif Op maandag 6 april 2026 18:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
"X" is dat inderdaad.
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 19:03 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
X als bron lol

X is de moderne hep gestaen op Feestboek echt woar.
Het verwijst gewoon naar een artikel van HLN.BE

Jammer he?
pi_220521239
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Pepijn!

Even resumerend:

• De publieke omroep was te links.

• Laten we de leden van GeenStijl vragen om lid te worden, en het medialandschap radicaal om te gooien.

• Dit vertrouwt de Telegraaf niet. Zij zijn bij uitstek de media die de publieke omroep kunnen redden in bittere tijden. Wakker worden allemaal!

• Er wordt een vliegtuig uit de lucht geschoten door de Russen! Politiek Den Haag ligt te slapen en zorgt ervoor dat we bijna door de altijd verdoemde EU een associatieverdrag met Oekraïne in worden gerommeld. Gelukkig hebben we PowNews met de huisfilosoof en de meesterinterviewer en 'luis in de pels van politiek Den Haag' op de buis die Nederland scherp houdt met GeenPeil. Dit grandioze succes hadden die linkse publieke omroepen nooit voor elkaar gekregen!

• Meesterinterviewer begint een politieke partij, VoorNederland, en faalt meesterlijk. Huisfilosoof begint ook een politieke partij en komt met een advocaatje als handlanger de Tweede Kamer in geslopen.

• Ondanks PowNed en WNL blijft de publieke omroep te links.

• Ambtenaartje Pepijn van Houwelingen, die van dat glorieuze referendum GeenPeil en de huisvriend van de huisfilosoof, is de redder in nood. Arnold Karskens erbij, en eindelijke zijn we verlost van de linkse bias op de publieke omroep. Ongehoord!

• De publieke omroep blijft te links. En uiteraard blijven die linkse graaiers veel te duur.

• Rechts geeft het goede voorbeeld. PowNed en AVROTROS vormen een droomteam. WNL pakt de achterban van 50PLUS en CDA mee. En wat doen de graaiers van de BNNVARA? Uiteraard niks.

• De publieke omroep blijft te links. Zelfs als NPO 2 en 3 weggesneden zijn.

• Ambtenaartje Pepijn van Houwelingen, die van Ongehoord Nederland, wordt aangesteld als voorzitter van een volkstribunaal om het media-apparaat eens goed door te lichten.

• Nederland krijgt een staatsomroep: Ongehoord Nederland.
pi_220521474
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 19:15 schreef Memeowitz het volgende:

[..]
[..]
Het verwijst gewoon naar een artikel van HLN.BE

Jammer he?
Dan plaats je het artikel van een legitieme bron. Feestboek/Twitter achtige linkjes open ik niet.
pi_220521556
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2026 17:38 schreef Memeowitz het volgende:

Dat is helemaal geen feit :?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220521900
Nee, en door. Zo'n TT kan beter in BNW.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_220522319
quote:
10s.gif Op maandag 6 april 2026 21:25 schreef nostra het volgende:
Nee, en door.
Het antwoord is 'ja'.

Twintig jaar geleden had je op TV nog meerdere serieuze actualiteitenrubrieken - ieder door een half miljoen bekeken - en onderzoeksjournalistiek in plaats van dom suggestief gebabbel en talkshowgeklets.

Maar als het aan de VVD ligt wordt het hier net Amerika. We zijn al aardig op weg.
pi_220522335
Dit wordt weer een leuke discussie tussen Klopkoek en Nostra :)
pi_220522361
Ondertussen bij Pauw en de Wit. Een glunderende Arend Jan Boekestein die geniet van hoe Trump tekeer gaat op social media en Iran bedreigd. De man die overigens voor de Irak oorlog was vanwege Saddam zijn kernwapens en daarna oepsie zei, effe Apeldoorn bellen, toen deze niet gevonden werden.

Bij "linkse" Eva mag een oorlogsveteraan vertellen hoe mooi ze het vindt dat de gevonden piloot in Iran het overleefd heeft. Geen woord over wat die man daar uberhaupt deed.

Wij zijn geen haar beter dan Rusland. Ik ga in elk geval geen tv meer kijken de komende tijd ;(

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 22:57:04 ]
pi_220522443
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 22:35 schreef Klopkoek het volgende:
Het antwoord is 'ja'.

Twintig jaar geleden had je op TV nog meerdere serieuze actualiteitenrubrieken - ieder door een half miljoen bekeken - en onderzoeksjournalistiek in plaats van dom suggestief gebabbel en talkshowgeklets.

Maar als het aan de VVD ligt wordt het hier net Amerika. We zijn al aardig op weg.
Twintig jaar geleden las iedereen ook nog de krant en kreeg je nieuws via Startpagina.

Over de kwaliteit van onderzoeksjournalistiek zijn diverse onderzoeken gedaan:

Onderzoeksjournalistiek in Nederland (DSP, 2018)

quote:
Afgaande op een aantal grote successen van de onderzoeksjournalistiek de afgelopen jaren (met in Nederland de publicaties rondom de Teevendeal door Nieuwsuur-journalist Bas Haan als veelbekroond hoogtepunt) maakt de onderzoeksjournalistiek een bloeiperiode door. Er zijn nieuwe online initiatieven ontstaan die (mede) aan onderzoeksjournalistiek doen zoals Follow The Money en De Correspondent; datajournalistiek biedt nieuwe mogelijkheden om grote hoeveelheden digitale gegevens te ‘ontginnen’ met onder meer onthullingen uit de Panama papers en Paradise papers tot gevolg; er ontstaan allerlei nieuwe samenwerkingsvormen (incidenteel en structureel, nationaal en internationaal) die de kracht en impact van de onderzoeksjournalistiek vergroten; de financieringsmogelijkheden nemen toe (particulier maar ook via lokale en regionale mediafondsen) en er is een steeds ruimer aanbod aan bij- en nascholing op (aspecten van) onderzoeksjournalistiek. Ook de landelijke politiek schaart zich achter het belang van onderzoeksjournalistiek als controlerend mechanisme en stelt geld ter beschikking voor de bevordering ervan. Daar kan een beeld tegenover geplaatst worden van een onderzoeksjournalistiek die niet de tijd en (financiële) middelen krijgt die zij behoort te hebben, waardoor er onderwerpen blijven liggen en het controlerend mechanisme dus niet optimaal wordt benut. Hoewel een beperkt aantal media een eigen onderzoeksredactie heeft of een apart budget voor onderzoeksjournalistiek, geldt voor de meeste redacties dat het vrijstellen van journalistieke capaciteit voor onderzoeksjournalistiek, vanwege het tijdsintensieve karakter ervan, op gespannen voet staat met de doorlopende journalistieke nieuwsvoorziening. Bij sommige media valt die keuze vaker uit in het voordeel van onderzoeksjournalistiek dan bij andere. Deze spanning is het duidelijkst zichtbaar bij de regionale journalistiek, zowel bij kranten als radio en tv, waar het aantal redacteuren beperkt is. Onderzoeksjournalistiek moet dan een bewuste keuze zijn, met als goed voorbeeld De Limburger die structureel capaciteit vrijmaakt voor onderzoeksjournalistiek. Onderzoeksjournalistiek kost veel tijd en is daarom duur. Soms is de impact van een onderzoeksjournalistieke productie groot, maar het betekent niet dat hierdoor het aantal lezers en kijkers, en daarmee de inkomsten, toeneemt; het nieuws wordt door andere media overgenomen en de oorsprong ervan raakt uit beeld. Voor private media waar commerciële doelstellingen leidend zijn, is de keuze voor onderzoeksjournalistiek daarom niet vanzelfsprekend; er is (ook) een ideële doelstelling nodig. Op lokaal niveau is de onderzoeksjournalistiek nagenoeg afwezig (waarbij opgemerkt wordt dat ook ‘gewone’ journalistiek, in de zin van oorspronkelijke berichtgeving, zeer beperkt aanwezig is). Regionale media zijn vanwege hun beperkte bezetting, slechts mondjesmaat in staat om aan het lokale niveau recht te doen. Als we het perspectief verleggen van onderzoeksjournalistiek naar onderzoeksjournalisten blijkt een tweedeling zichtbaar (die trouwens binnen de gehele beroepsgroep van journalisten speelt) van journalisten op vaste contracten enerzijds en zzp’ers anderzijds. De laatsten blijven vaak (niet altijd) achter in beloning en arbeidsvoorwaarden hetgeen hun positie penibel maakt. Zzp’ers zijn vaak ongeorganiseerd hetgeen hun onderhandelingspositie zwakker maakt. Vrouwen lijken oververtegenwoordigd onder zzp’ers. Het initiatief De Coöperatie, waar je als zzp’er lid van kunt worden en die je ondersteunt in faciliteiten, financiering en publicatiemogelijkheden, biedt een model dat de beroepspraktijk van zzp’ers kan ondersteunen en versterken. Tegelijkertijd zijn gevestigde media krachtig en machtig, waardoor de genoemde tweedeling waarschijnlijk nog wel even blijft bestaan. Tenslotte hebben onderzoeksjournalisten het niet makkelijk als het gaat om toegankelijkheid van bronnen en de bescherming van hun veiligheid. Tegenwerking door overheden en bedrijven, ondoordringbare linies van persvoorlichters en juridische procedures die tegen journalisten worden aangespannen maken het werk lastig en risicovol. En zo ontstaat een beeld van een onderzoeksjournalistiek als een glas dat half vol of half leeg is, al naar gelang de positie die je kiest.
VVOJ Rapport Onderzoeksjournalistiek in Nederland (2022)

Wat minder inhoudelijk en een hoop gezeur over diversiteit en witte mannen. Wel met een aardig grafiekje over de politieke voorkeur van onderzoeksjournalisten:

|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_220522457
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 22:44 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Ondertussen bij Pauw en de Wit. Een glunderende Arend Jan Boekestein die geniet van hoe Trump tekeer gaat op social media en Iran bedreigd. De man die overigens voor de Irak oorlog was vanwege Saddam zijn kernwapens en daarna oepsie zei, effe Apeldoorn bellen, toen deze niet gevonden werden.

Bij "linkse" Eva mag een oorlogsveteraan vertellen hoe mooi ze het vindt dat de gevonden piloot in Iran het overleefd heeft. Geen woord over wat die man daar uberhaupt deed.

Wij zijn geen haar beter dan Rusland. Ik ga in elk geval geen tv meer kijken de komende tijd ;(
Walgelijk die JA21 snake oil verkoper. Een echte grifter.

Gaat alleen om het belang van de olie en gas sector. De Remco de Boer types.

Het is niet zo alsof openen Groningen de gasprijzen zou laten dalen (het is één Europese gasmarkt) en het argument van de leveringszekerheid valt nog te bezien.
pi_220522515
Het rechtse EenVandaag (toen TweeVandaag) was 15-25 jaar terug ook veel beter.

Minder leunend op voxpops en Hart van Nederland taferelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')