abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220493379
quote:
9s.gif Op donderdag 2 april 2026 16:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Jaloers op zo'n spannend leven.
Schijnbaar wel spannend genoeg voor men om te klagen over 'al die kutbedrijven met hun megawinsten'.
  donderdag 2 april 2026 @ 17:36:01 #52
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_220493385
Als werknemer bij een bedrijf die niet het landelijke gemiddelde als CAO verhoging krijgt, maar iemand die wel huur moet betalen, zou het wel eens chill zijn als de gemiddelde loonsverhoging eens niet zo hard stijgt aangezien dan de huur ook niet zo hard stijgt.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_220493417
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 15:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Onderzoeken, nationaal en internationaal: Loon-prijsspiraal is amper een ding.
Onzin. Het is er wel degelijk, de verwachting was dat het effect mee zou vallen omdat de inflatie wel weer naar 2% zou gaan. Dat is nog steeds niet gebeurd en gaat nu ook niet meer gebeuren. Dus de spiraal wordt weer aangewakkerd.
pi_220493431
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Onzin. Het is er wel degelijk, de verwachting was dat het effect mee zou vallen omdat de inflatie wel weer naar 2% zou gaan. Dat is nog steeds niet gebeurd en gaat nu ook niet meer gebeuren. Dus de spiraal wordt weer aangewakkerd.
Nee, want de lonen zijn fors gestegen en inflatie is nog steeds maar 3,5% ofzo, waar de huizenmarkt en energie de grootste stijgers in zijn.
  donderdag 2 april 2026 @ 17:43:07 #55
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220493436
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen fabeltje. Vergelijk de inflatie in Nederland eens met omringende landen, en vergelijk de loonsverhogingen daar weer mee. Overduidelijk verband.
Correlatie is geen causaal verband.

Die inflatie hadden we de jaren ervoor ook zonder significante loonsverhogingen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Forum Admin donderdag 2 april 2026 @ 17:49:27 #56
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220493496
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Alle bedrijven draaien recordwinsten? Jeetje, dat wist ik niet! Het is maar goed dat je zulke duidelijke cijfers daarover hebt, anders zou ik je misschien niet geloven.
Ik zeg niet "alle" bedrijven. Probeer het nog eens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin donderdag 2 april 2026 @ 17:51:31 #57
pi_220493525
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:35 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Schijnbaar wel spannend genoeg voor men om te klagen over 'al die kutbedrijven met hun megawinsten'.
Ook dat doe ik niet.

Wat een moeilijk vervelende manier van discussiëren is dit zeg, moedwillig opmerkingen fout interpreteren en daar vervolgens over gaan krijsen
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220493561
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het is geen fabeltje. Vergelijk de inflatie in Nederland eens met omringende landen, en vergelijk de loonsverhogingen daar weer mee. Overduidelijk verband.
Eerst was er de hoge inflatie. Pas anderhalf, twee jaar later begonnen de lonen daar een beetje op in te lopen.
In de tussentijd liep een modale werknemer mooi wel anderhalf tot twee jaar lang zo'n 300 euro bruto per maand achter op de inflatie. De meeste werknemers hebben nooit een éénmalige uitbetaling ontvangen om die achterstand, cumulatief een bedrag van duizenden euro's gecompenseerd te krijgen.

Los van bovenstaande: in België en Luxemburg ontvangen werknemers automatisch een inflatiecorrectie op hun salaris. Hoe kan jouw bewering waarheid zijn als de inflatie daar, ondanks de loonsverhogingen die de inflatie volgen, niet de pan uit rijst?
  donderdag 2 april 2026 @ 18:10:19 #59
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220493642
Maar over de bonussen voor de toplaag hoor je ze dan weer niet. Verder prima hoor, had al niet eens gestemd met de afgelopen onderhandeling. Heb mijn natje en mijn droogje en vind het verder wel best.

Zou wel meer vrije dagen willen of zo'n regeling dat je onbeperkt dagen hebt, want dan hoef ik niet meer op te sparen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 2 april 2026 @ 18:29:34 #60
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220493864
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:30 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Het zal wel autistisch dat ik daar op let ja.

Daarnaast lees ik standaard de ingrediënten vanwege allergieën (van anderen thuis) en vooral zoutgehalte ( in mijn geval).

Daarmee zie / voel je automatisch ook de rest van de inhoud.

Zouden meer mensen moeten doen trouwens, ingrediënten lezen, maar dat terzijde.
Ik heb een notenallergie, dus weten wat er in een product zit is voor mij letterlijk van levensbelang. Maar ik houd echt niet bij wat precies het nettogewicht van een zak chips, een pot saus, of een blok feta is.

Verder helemaal eens dat mensen er goed aan zouden doen om te weten wat ze allemaal precies kopen.
Huilen dan.
pi_220493899
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Eerst was er de hoge inflatie. Pas anderhalf, twee jaar later begonnen de lonen daar een beetje op in te lopen.
In de tussentijd liep een modale werknemer mooi wel anderhalf tot twee jaar lang zo'n 300 euro bruto per maand achter op de inflatie. De meeste werknemers hebben nooit een éénmalige uitbetaling ontvangen om die achterstand, cumulatief een bedrag van duizenden euro's gecompenseerd te krijgen.

Los van bovenstaande: in België en Luxemburg ontvangen werknemers automatisch een inflatiecorrectie op hun salaris. Hoe kan jouw bewering waarheid zijn als de inflatie daar, ondanks de loonsverhogingen die de inflatie volgen, niet de pan uit rijst?
Omdat de looneisen hier veel hoger zijn. De inflatiecorrectie is al lang geleden geweest, de loonsverhogingen zijn al jaren hoger dan de inflatie. Dus is de inflatie hoger en duurt langer om weer terug naar niveau te gaan dan in die landen.
pi_220493911
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik zeg niet "alle" bedrijven. Probeer het nog eens.
Je zegt ook niet welke dan wel. Dus is het maar weer inhoudsloos onderbuikgelul.
  Forum Admin donderdag 2 april 2026 @ 18:38:30 #63
pi_220493928
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:34 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je zegt ook niet welke dan wel. Dus is het maar weer inhoudsloos onderbuikgelul.
Nog steeds viesmad over je ban zie ik. Tweede keer, reageer dan niet op me.

Je weet zelf ook dat het geen onderbuik gelul is trouwens. Daarom sla je er ook zo hard op aan en moet je mijn woorden verdraaien en zelfs moedwillig verkeerd interpreteren om een "punt" te maken. Je komt vooral heel sneu over met je gezaag naar mijn kant, heel de tijd.

[ Bericht 6% gewijzigd door Straatcommando. op 02-04-2026 18:44:34 ]
pi_220493993

[ Bericht 64% gewijzigd door Mutsaers__78 op 02-04-2026 19:06:51 (Dit ging helemaal nergens over) ]
  Forum Admin donderdag 2 april 2026 @ 18:45:56 #65
pi_220494000
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:44 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Waarom reageer je dan op mij? Nogmaals: doei.
Je zit op een forum en ik reageer op wie ik wil.

Wel grappig dat zowel jij en dakka om de oren krijgen dat jullie er compleet naast zitten en het antwoord is vingers in de oren, weglopen of persoonlijk worden.
pi_220494018

[ Bericht 100% gewijzigd door Mutsaers__78 op 02-04-2026 19:07:19 (Dit ging helemaal nergens over) ]
  Forum Admin donderdag 2 april 2026 @ 18:47:50 #67
pi_220494034
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
[..]
Tenzij jij jezelf wil pijnigen natuurlijk.
Dat gaat niet over jou.

Ben je dronken ofzo?
pi_220494070

[ Bericht 100% gewijzigd door Mutsaers__78 op 02-04-2026 19:07:43 (Dit ging helemaal nergens over) ]
  donderdag 2 april 2026 @ 18:51:43 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220494091
Echt gezellie hier
Huilen dan.
  Forum Admin donderdag 2 april 2026 @ 18:54:45 #70
pi_220494133
quote:
17s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
Echt gezellie hier
Tja, ik kan er weinig aan doen als mensen zo ontzettend vervelend menen te moeten discussiëren.

Lijkt wel iets van de laatste tijd te zijn. Gewoon heel bewust een bericht verkeerd interpreteren en dan heel boos worden.
pi_220494154
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:38 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Nog steeds viesmad over je ban zie ik. Tweede keer, reageer dan niet op me.

Je weet zelf ook dat het geen onderbuik gelul is trouwens. Daarom sla je er ook zo hard op aan en moet je mijn woorden verdraaien en zelfs moedwillig verkeerd interpreteren om een "punt" te maken. Je komt vooral heel sneu over met je gezaag naar mijn kant, heel de tijd.

Neuh. Het is gewoon interessant hoe weinig inhoud er steeds maar weer uit komt. Dus vraag ik daar dan maar naar. Niet mijn probleem als er vervolgens niets uit komt :)
pi_220494334
Werknemers willen geld, werkgevers willen niet betalen, circle of life G.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220494373
Leuk, zo'n scheldpartij maar om het ontopic te houden: https://www.dnb.nl/algeme(...)n-in-het-eurogebied/

DNB zegt het duidelijk:

quote:
Waarom de prijzen van diensten in Nederland meer stijgen
De prijs van diensten wordt voor een belangrijk deel bepaald door loonkosten. De loongroei is in Nederland al enige jaren hoger dan in het eurogebied, omdat onze arbeidsmarkt krapper is. Volgens de laatste cijfers is de werkloosheidsvoet in Nederland 3,9% en in het eurogebied 6,3%. Dat betekent dat personeel in Nederland schaarser is, waardoor de lonen hier sneller stijgen. Als gevolg daarvan zijn de prijzen van diensten in Nederland de afgelopen jaren sneller gestegen dan in andere landen van het eurogebied. De afgelopen maand had de diensteninflatie de grootste bijdrage aan het inflatieverschil.

Waarom de inflatie van goederen in Nederland afwijkt
De inflatie van industriële goederen exclusief energie was in Nederland tussen februari en september 2025 hoger dan die van het eurogebied. Als we kijken naar specifieke goederen dan zien we bijvoorbeeld dat in augustus en september de inflatie van kleding in Nederland hoger is. De hogere loongroei speelt hier waarschijnlijk ook een rol: omdat Nederlandse huishoudens meer te besteden hebben is de vraag naar goederen hoger. Daarnaast was ook de inflatie van goederen voor het huis (meubelen, inrichting en onderhoud) in september hoger in Nederland. In Nederland stijgen de huizenprijzen sneller dan in andere landen van het eurogebied en zit het aantal woningtransacties in de lift. Als meer mensen een huis kopen is er ook meer vraag naar spullen voor inrichting en onderhoud.
Daar komt nu dus nog de effecten van de oorlog bovenop.
pi_220494508
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:16 schreef Ludachrist het volgende:
Werknemers willen geld, werkgevers willen niet betalen, circle of life G.
Het probleem is alleen dat werkgevers het geld wel hebben en de werknemers niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 2 april 2026 @ 19:36:22 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220494531
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Het probleem is alleen dat werkgevers het geld wel hebben en de werknemers niet.
Daarom hebben werknemers vakbonden uitgevonden, en daarover doen de werkgevers nu huillie-huillie.
Huilen dan.
pi_220494618
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:34 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat klopt, daarom willen werknemers dus meer geld.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_220494661
quote:
7s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Daarom hebben werknemers vakbonden uitgevonden, en daarover doen de werkgevers nu huillie-huillie.
Neuh. Het is meer dat nog hogere looneisen juist averechts werken, ook voor de werknemer. Zeker voor de werknemers die niet onder een cao vallen.
  donderdag 2 april 2026 @ 19:51:55 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220494759
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:48 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Neuh. Het is meer dat nog hogere looneisen juist averechts werken, ook voor de werknemer. Zeker voor de werknemers die niet onder een cao vallen.
Oooooh dus die werkgevers zijn eigenlijk vooral heel begaan met het lot van de werknemers, en in het bijzonder diegenen die niet onder een CAO vallen.

Kijk zo leer ik nog eend wat!
Huilen dan.
pi_220494833
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:51 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Oooooh dus die werkgevers zijn eigenlijk vooral heel begaan met het lot van de werknemers, en in het bijzonder diegenen die niet onder een CAO vallen.

Kijk zo leer ik nog eend wat!
quote:
De prijs van diensten wordt voor een belangrijk deel bepaald door loonkosten. De loongroei is in Nederland al enige jaren hoger dan in het eurogebied, omdat onze arbeidsmarkt krapper is. Volgens de laatste cijfers is de werkloosheidsvoet in Nederland 3,9% en in het eurogebied 6,3%. Dat betekent dat personeel in Nederland schaarser is, waardoor de lonen hier sneller stijgen. Als gevolg daarvan zijn de prijzen van diensten in Nederland de afgelopen jaren sneller gestegen dan in andere landen van het eurogebied. De afgelopen maand had de diensteninflatie de grootste bijdrage aan het inflatieverschil.
🦆
pi_220494852
quote:

[..]
Dat is omdat het systeem niet werkt of eerlijk is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_220495044
quote:
17s.gif Op donderdag 2 april 2026 18:51 schreef Isdatzo het volgende:
Echt gezellie hier
De sfeer is goed en er heerst een homogene vastberadenheid. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 2 april 2026 @ 20:15:54 #82
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220495054
Geen idee waar dit over gaat.
Ruim 36% loonsverhoging gehad sinds 2022 en bijna 49% sinds 2022.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_220495065
quote:
Zeker voor de werknemers die niet onder een cao vallen.
Dit is inderdaad waar. Dit door de scheefgroei waar wel een CAO is en waar niet.
pi_220495081
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:15 schreef Nicksanders het volgende:
Jij bekijkt dit net zoals een bepaalde moderator uitsluitend vanuit je eigen perspectief zonder enig sociaal geweten. Ik vind dat nooit zo'n mooie attitude.

Het raakt mij niet dus het boeit me niet, zoiets. Maar toch even best recalcitrant irritant melden, dat is echt vervelend.
pi_220495176
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:15 schreef Nicksanders het volgende:
Omdat je jaren zwaar werd onderbetaald en nu nog steeds LOL.
Percentages zeggen niets het gaat om absolute bedragen. Dat je nu 60k per jaar vangt is nog steeds kut.
pindazakje
pi_220495184
Het jaarlijkse artikel komt weer terug. :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 2 april 2026 @ 20:30:52 #87
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220495215
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
🦆
+eend gegeven voor de 🦆
Huilen dan.
pi_220495318
Tuurlijk weer loonmatiging propageren.
Kan die plaat er niet een keer af.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220495348
quote:

[..]
Waarom werkt het averechts dan voor die mensen die niet onder een CAO vallen.

En ook altijd dat gejammer over "concurrentiepositie". Met een lage werkloosheid en al 1,7 miljoen arbeidsmigranten in Nederland is het helemaal niet erg dat er wat onrendabele toko's verdwijnen doordat er leefbare salarissen betaald moeten gaan worden.
Ook is het gewoon een keihard feit dat de afgelopen decennia de werknemers maar een beperkt deel van de toegenomen arbeidsproductiviteit hebben teruggezien in hun salarissen. De inkomensongelijkheid tussen de middenklasse en de top is fors gegroeid. Er is dus wel degelijk geld zat. Alleen zijn werkgevers te beroerd om het te betalen aan degenen die het écht verdienen.

Een wettelijk vastgelegde inflatiecorrectie op de salarissen zou dit jaarlijkse onterechte gehuil van werkgevers voorgoed tot verleden tijd verklaren. Werknemers krijgen dan immers gegarandeerd koopkrachtbehoud. Vervolgens kunnen de CAO-onderhandelingen eindelijk eens inhoudelijk over andere belangrijke punten gaan. In plaats van telkens 90% aandacht voor de broodnodige loonsverhogingen.
pi_220495379
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 17:21 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
We hebben die toegenomen koopkracht alleen over de afgelopen 2 jaar. Kijk je naar de afgelopen 5 jaar, dan zie je dat er eerst een forse koopkrachtdaling was. En dat die afgelopen twee jaar slechts een beetje koopkrachtherstel vormden.
Dit dus lekker spelen met data.
Pak je vanaf 2008 erbij in vergelijking met winsten en topinkomens dan ga je helemaal huilen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220495436
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 19:55 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
[..]
🦆
Krappe arbeidsmarkt dus lonen gaan omhoog vanwege marktwerking.

Maar op 1 of andere manier werkt dat altijd maar 1 kant op.
pi_220495571
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom werkt het averechts dan voor die mensen die niet onder een CAO vallen.
Dat is nogal logisch. Hogere looneisen zorgen voor hogere inflatie. Daar hebben mensen die niet onder de cao vallen meer last van.

quote:
Een wettelijk vastgelegde inflatiecorrectie op de salarissen zou dit jaarlijkse onterechte gehuil van werkgevers voorgoed tot verleden tijd verklaren.
Prima, maar dan waren de afgelopen jaren de loonstijgingen dus een stuk minder hoog geweest. Nogmaals, zowel de eisen als de gemaakte afspraken over cao-lonen hebben de inflatie meer dan goed gemaakt. In zoverre dat die extra looneisen een stuwend effect op diezelfde inflatie hebben. Dat moet je niet negeren.
pi_220495574
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Krappe arbeidsmarkt dus lonen gaan omhoog vanwege marktwerking.

Maar op 1 of andere manier werkt dat altijd maar 1 kant op.
Wat? De lonen zijn veel harder gestegen dan de inflatie. Het effect daarvan is dat de inflatie ook hoger blijft.
pi_220495580
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:22 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat? De lonen zijn veel harder gestegen dan de inflatie. Het effect daarvan is dat de inflatie ook hoger blijft.
Lees je eigen stuk nog eens.
pi_220495590
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Lees je eigen stuk nog eens.
Daar staat precies wat ik zeg. :)
pi_220495612
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is nogal logisch. Hogere looneisen zorgen voor hogere inflatie. Daar hebben mensen die niet onder de cao vallen meer last van.
[..]
Dat is geen uitleg, slechts een herhaling van je ongefundeerde bewering.

Nogmaals: waarom hebben die mensen daar last van? Die vragen bij hun jaarlijkse beoordelingsgesprek zelf om een loonsverhoging en als ze die niet krijgen kunnen ze prima solliciteren in een sector waar ze wel enigszins gewaardeerd worden.
Zolang er op elk bedrijventerrein nog allerlei spandoeken te vinden zijn met "personeel gezocht" zitten werknemers zonder CAO vaak juist beter dan de werknemers die onder een CAO vallen als het op loonsverhogingen aankomt. Want als je onder een CAO valt wil de werkgever meestal niet individueel met de werknemer onderhandelen over salaris "want dat wordt al door de CAO geregeld", ookal blijft die CAO vaak achter bij de inflatie. Bij een bedrijf zonder CAO heb je wat dat betreft juist meer mogelijkheden. Je moet ze alleen wel pakken.

quote:
Prima, maar dan waren de afgelopen jaren de loonstijgingen dus een stuk minder hoog geweest. Nogmaals, zowel de eisen als de gemaakte afspraken over cao-lonen hebben de inflatie meer dan goed gemaakt. In zoverre dat die extra looneisen een stuwend effect op diezelfde inflatie hebben. Dat moet je niet negeren.
Alleen als je naar de hele beperkte periode van de afgelopen 2 jaar kijkt waren de stijgingen dan een stuk minder hoog geweest. Maar dan waren de werknemers niet in de jaren daarvoor 3000-5000 euro misgelopen door dat de CAO-lonen maar 2% omhoog gingen terwijl de inflatie op 10% lag.
pi_220495749
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Jij bekijkt dit net zoals een bepaalde moderator uitsluitend vanuit je eigen perspectief zonder enig sociaal geweten. Ik vind dat nooit zo'n mooie attitude.

Het raakt mij niet dus het boeit me niet, zoiets. Maar toch even best recalcitrant irritant melden, dat is echt vervelend.
Precies en het zijn die mensen die denken dat iedereen dat kan
Wel nieuws voor hem is dat de grootste deel van werkend Nederland .
Minimaal loon hebben met max 20% daar boven.
pi_220495815
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2026 21:28 schreef Ivo1985 het volgende:

Alleen als je naar de hele beperkte periode van de afgelopen 2 jaar kijkt waren de stijgingen dan een stuk minder hoog geweest. Maar dan waren de werknemers niet in de jaren daarvoor 3000-5000 euro misgelopen door dat de CAO-lonen maar 2% omhoog gingen terwijl de inflatie op 10% lag.
De inflatie lag maar heel kort op zo'n hoog niveau, als je mensen wil compenseren voor een eenmalige schok dan moet je dat ook eenmalig doen.

De inflatie is nu structureel hoger door harder gestegen lonen, nog harder stijgende lonen zorgt dus voor een structureel nog hogere inflatie. Dat is een versterkend effect bovenop de externe factoren die de inflatie al op gaan drijven (oorlog in Iran). Daardoor gaat een belangrijk deel van diezelfde loonsverhogingen dus verloren. Dat raakt vooral de werknemers zonder cao, maar ook de werknemers die wel onder de cao vallen kunnen dus minder met dat extra geld. Dat is waar niet alleen de werkgevers voor waarschuwen maar ook de DNB.

Nu kun je zeggen prima, die hogere inflatie is goed want het is het waard om nog hogere lonen te krijgen. Mag je vinden. Maar je moet niet de feiten ontkennen.
  donderdag 2 april 2026 @ 21:57:33 #99
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220495863
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2026 20:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Omdat je jaren zwaar werd onderbetaald en nu nog steeds LOL.
Percentages zeggen niets het gaat om absolute bedragen. Dat je nu 60k per jaar vangt is nog steeds kut.
Klopt percentages zeggen niks.
Maar 60k nee nog behoorlijk erboven.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  donderdag 2 april 2026 @ 22:00:06 #100
477768 TweedeKlum
Raheem the Dream
pi_220495893
Werkgevers en de DNB zijn hetzelfde als WC-eend.

Zwaargewicht Boot schreef daar al eens een leuk stukje over.

https://www.arnoudboot.nl(...)erland%20-%20NRC.pdf
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')