abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220472457
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het is gewoon heel lastig omdat die launchers in containers zitten en gewoon een beetje rondrijden heel de dag met vrachtwagens
Met de hightech spionage sattelieten ism ai kan ik me niet voorstellen dat niet elke vrachtwagen na 1 lancering getracked kan worden. ;)
  dinsdag 31 maart 2026 @ 09:12:18 #52
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_220472467
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Met de hightech spionage sattelieten ism ai kan ik me niet voorstellen dat niet elke vrachtwagen na 1 lancering getracked kan worden. ;)
Dan heb je een verkeerd beeld.

Zelfs in het minieme Gaza moesten ze met boots on the ground erin omdat ze van alles niet gevonden kregen.
pi_220472469
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:07 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Daar zijn ze helemaal niet toe in staat.

Overigens: de straat van Hormuz is niet dicht. Er liggen geen mijnen oid.

Hij wordt gecontroleerd door Iran. Mag jij er door -of betaal je- wil Lloyds je schip verzekeren. In het andere geval niet.
Daarom is ook de enige optie als de VS zich terugtrekt een diplomatieke. Dat zou de beste uitkomst zijn. 1% tol aan Iran ofzo, ik bedenk maar wat.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 09:14:12 #54
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220472473
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 08:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
De situatie in Irak is inderdaad onderbelicht.

De oorlog tussen de VS, Israël en Iran heeft zich uitgebreid tot een regionale crisis, en Irak wordt daar steeds dieper in meegezogen. Waar Bagdad zich na de aanvallen van 7 oktober 2023 nog wist te positioneren als een voorzichtige bemiddelaar tussen Iran en de VS, brokkelt dat evenwicht nu snel af.

Pro-Iraanse milities vallen Amerikaanse doelen in Irak aan, terwijl de VS op hun beurt luchtaanvallen uitvoert op diezelfde groepen. Ook Iran zelf voert aanvallen uit, onder meer in Iraaks Koerdistan en op olie-installaties. Zo ontstaat een gevaarlijke spiraal van vergelding die de stabiliteit van Irak ondermijnt en de relatie met Washington onder druk zet.

Tegelijk is de Iraakse staat te zwak en verdeeld om dit geweld effectief te beheersen. Het veiligheidsapparaat is versnipperd, milities opereren deels buiten staatscontrole, en de politieke leiding zit vast in een impasse zonder duidelijke regering. Dit vergroot het risico op interne conflicten.

Economisch is Irak uiterst kwetsbaar. Het land is bijna volledig afhankelijk van olie-inkomsten, die zwaar worden geraakt door de oorlog en verstoringen in de Straat van Hormuz. Dalende inkomsten, stijgende prijzen en energieproblemen voeden sociale onrust, die al vóór de oorlog zichtbaar was.

Daarnaast blijft Irak sterk afhankelijk van Iran voor energie en handel, terwijl regionale spanningen juist druk zetten op die relatie. Tegelijk zien sommige Iraakse politici in de crisis een kans om minder afhankelijk te worden van Teheran en de banden met Golfstaten en het Westen te versterken—al brengt een verzwakt Iran ook nieuwe risico’s met zich mee.

Kortom: Irak zit klem. Het land wordt militair, politiek en economisch meegetrokken in een conflict dat het juist probeerde te vermijden. Zolang de oorlog voortduurt, neemt de kans toe dat Irak opnieuw afglijdt in instabiliteit en chaos.

[..]

In Irak is de hoogste politieke leiding vooral in een onmogelijke spagaat. Een spagaat tussen Amerikaanse druk en ook enigszins hen zelf dat Amerika niet volledig wil verliezen maar aan de andere kant vanuit vrijwel alle Sjieten en zeker in deze oorlog alle sympathie onder hen dat bij Iran ligt en de publieke opinie wil dat de Amerikaanse invloed in Irak nu voor eens en altijd wordt afgesneden: militaire basissen met name. Overigens heeft al voor deze oorlog het Iraakse parlement een verzoek daarover bij de Amerikanen ingediend om de basissen in Irak te beëindigen maar hebben de Amerikanen dat altijd geprobeerd te traineren om proberen basissen in Irak te behouden.

De Iraakse dimensie aan dit conflict is zeer onderbelicht. Met de moord op Khamenei is Amerika ook in indirecte oorlog met vrijwel alle Iraakse Sjieten die in deze oorlog volledig op de hand van Iran zitten en waaruit Iraakse milities een flink aantal strijders kunne recruteren voor deze “jihad” dan dat zij al hebben. We hebben het over 20+ miljoen Iraakse Sjieten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door recidivist op 31-03-2026 09:19:20 ]
enkelband
pi_220472497
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:00 schreef Viesdik het volgende:
Ik krijg hier echt de rillingen van.
Als je zo naar de wereldgeschiedenis kijkt en je normen en waarden zo blootlegt.. Dan ben je de duivel zelve.

Pure haat en minachting voor alles dat leeft hier op aarde.

[ x ]
Lindsey Graham brengt in mij het slechtste qua gedachten naar boven.
Daar laat ik het verder bij.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220472508
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:14 schreef recidivist het volgende:

[..]
In Irak is de hoogste politieke leiding vooral in een onmogelijke spagaat. Een spagaat tussen Amerikaanse druk en ook enigszins hen zelf dat Amerika niet volledig wil verliezen maar aan de andere kant vanuit vrijwel alle Sjieten en zeker in deze oorlog alle sympathie onder hen dat bij Iran ligt en de publieke opinie wil dat de Amerikaanse invloed in Irak nu voor eens en altijd wordt afgesneden: militaire basissen met name. Overigens heeft al voor deze oorlog het Iraakse parlement een verzoek daarover bij de Amerikanen ingediend om de basissen in Irak te beëindigen maar hebben de Amerikanen dat altijd geprobeerd te traineren om proberen basissen in Irak te behouden.

De Iraakse dimensie aan dit conflict is zeer onderbelicht. Met de moord op Khamenei is Amerika ook in indirecte oorlog met vrijwel alle Iraakse Sjieten die in deze oorlog volledig op de hand van Iran zitten en waaruit Iraakse milities een flink aantal strijders kunne recruteren voor deze “jihad” dan dat zij al hebben. We hebben het over 20+ miljoen Iraakse Sjieten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Raar hoor.
De Amerikanen hadden Irak toch al 'opgeknapt' met die invasie in 2003?
Staat zelfs op wiki: result coalition victory.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_220472538
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Viesdik op 31-03-2026 11:38:25 ]
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220472555
Het appelsap kookt hard moment :P

twitter
pi_220472570
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:38 schreef Since2003 het volgende:
Het appelsap kookt hard moment :P

[ x ]
Als dat gebeurd, al zie ik niet in hoe, dan blijven we over met structureel hoge olieprijzen die ook nooit meer gaan dalen (tot het huidige niveau althans).

Al verwacht ik sowieso dat de olieprijzen minimaal een half jaar hoog zullen blijven en nog verder gaan stijgen (verwacht geen snel einde aan dit conflict).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 31 maart 2026 @ 09:51:37 #60
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220472600
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:43 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Als dat gebeurd, al zie ik niet in hoe, dan blijven we over met structureel hoge olieprijzen die ook nooit meer gaan dalen (tot het huidige niveau althans).

Al verwacht ik sowieso dat de olieprijzen minimaal een half jaar hoog zullen blijven en nog verder gaan stijgen (verwacht geen snel einde aan dit conflict).
Het is niet alleen olie. Ook gas, kunstmest, helium (ontzettend belangrijk voor chipindustrie, luchtvaart, MRI-scans, lassen), zwavel. Alleen de eerste-orde-effecten zijn al indrukwekkend, laat staan de tweede-orde-effecten en derde-orde-effecten.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 31 maart 2026 @ 09:54:11 #61
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220472614
quote:

[..]

Hm ander scenario is dat Iran de boel weer open gooit maar met permanente tol. 2 miljoen per schip is een mooi inkomen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_220472615
Vandaag komt mijn levering zodat ik deze winter er lekker warmpjes bij zit. Trump kan mijn rug op met zijn epic fail missie. ^p^
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  dinsdag 31 maart 2026 @ 09:55:57 #63
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220472627
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Hm ander scenario is dat Iran de boel weer open gooit maar met permanente tol. 2 miljoen per schip is een mooi inkomen.
In yuan te betalen.

The (Declining) Status of the US Dollar as Global Reserve Currency: Central Banks Diversify into other Currencies & Gold

Dat zou wel de nekslag voor de dollar zijn.

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 31 maart 2026 @ 09:55:58 #64
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220472628
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:00 schreef Viesdik het volgende:
Ik krijg hier echt de rillingen van.
Als je zo naar de wereldgeschiedenis kijkt en je normen en waarden zo blootlegt.. Dan ben je de duivel zelve.

Pure haat en minachting voor alles dat leeft hier op aarde.

[ x ]
Oh?
Hij heeft wel een Punt!
Zie dresden, duizenden bommenwerpers gooiden die stad in as en de gealieerden hebben zo in een dag meer slachtoffers gemaakt dan israel in 2 jaar urban warfare.
De grootste issue is dat het voor een tegenstander niet uit maakt wat men doet, zolang WIJ de westerse cultuur het maar netjes doen, Als er een burger slachtoffer valt door een westerse bom word dit breed uitgemeten!
Toen de eerste paar dagen Iran aan het moorden sloeg deed men het internet op slot zodat men niet kon zien wat voor gruwel daden werden uitgevoerd.

En dan nog even dit in 3 dagen tijd werden in de stad Al-Fashir vorig jaar 60.000 mensen uitgemoord sommige bronnen melden dat er misschien wel honderduizenden werden vermoord. en serieus je moet goed zoeken om dit nieuws te vinden en op de dag of dagen er na kwam het amper in het nieuws!
Dat is dus in 3 dagen het elfde misschien wel meer dan in Gaza en zelfs de aantallen van Gaza word getwijfeld en hoeveel waren er hamas gangers want de orginele cijfers komen als bron Hamas zelf.
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220472642
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:55 schreef theguyver het volgende:

[..]
Oh?
Hij heeft wel een Punt!
Zie dresden, duizenden bommenwerpers gooiden die stad in as en de gealieerden hebben zo in een dag meer slachtoffers gemaakt dan israel in 2 jaar urban warfare.
De grootste issue is dat het voor een tegenstander niet uit maakt wat men doet, zolang WIJ de westerse cultuur het maar netjes doen, Als er een burger slachtoffer valt door een westerse bom word dit breed uitgemeten!
Toen de eerste paar dagen Iran aan het moorden sloeg deed men het internet op slot zodat men niet kon zien wat voor gruwel daden werden uitgevoerd.

En dan nog even dit in 3 dagen tijd werden in de stad Al-Fashir vorig jaar 60.000 mensen uitgemoord sommige bronnen melden dat er misschien wel honderduizenden werden vermoord. en serieus je moet goed zoeken om dit nieuws te vinden en op de dag of dagen er na kwam het amper in het nieuws!
Dat is dus in 3 dagen het elfde misschien wel meer dan in Gaza en zelfs de aantallen van Gaza word getwijfeld en hoeveel waren er hamas gangers want de orginele cijfers komen als bron Hamas zelf.
Zolang de aanrichter geen Israël is boeit niemand Sudan is.

En anders verzinnen we wel een manier om alsnog Israël de schuld te geven.
Corporate translator
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 10:03:03 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220472658
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Denk dat ze single use zijn dus tenzij je elke vrachtwagen stukschiet gaat je ai er niks mee kunnen

Iran is een heel groot land, je kunt die dingen letterlijk overal verstoppen

1 telefoontje (hoeft niet eens beantwoord te worden) en hij begint te rijden en als hij binnen bereik is schiet hij 2 raketten

Het front is ook bewust heel breed dus het is heel lastig te verdededigen tenzij je desron15 in de Persische golf zelf wilt leggen en dat zullen ze wel niet willen

Dit komt ook allemaal schijnbaar als een hele grote verrassing, daardoor lijkt het allemaal heel wat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220472661
quote:

[..]
Oh?
Hij heeft wel een Punt!

En naar aanleiding van de verschrikkelijke dingen die de mensheid in de 2e wereld oorlog gedaan heeft hebben we als wereld het oorlogsrecht verder opgetuigd met het Verdrag van Genève in 1949.

De kennis van recente geschiedenis blijkt bij sommigen weer ondermaats te zijn waarmee mensen menen een valide punt te hebben waarom nu misdaden tegen de menselijkheid wel weer goed te praten zijn.. :')
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 10:03:49 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220472662
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Deze man :')
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:07:45 #69
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_220472676
Ik zie dat onze huis magaatjes nog steeds wanhopig links aan moslim te verbinden? Mooi man!

Tja best jammer dat in de realiteit uitsluitend rechtse belangen en rechts gekonkel de moslim wereld tot een uiterst onaangename plaats hebben omgetoverd.

Dat links dan ook niet Joodse en niet blanke slachtoffers best belangrijk vindt is lastig voor Maga, dat begrijp ik
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 10:09:10 #70
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220472691
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 09:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Zeg je nou dat Trumpo en Benno hierna orde op zaken gaan stellen in Darfur?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:10:21 #71
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220472706
quote:

[..]

De prijzen zullen sowieso hoger blijven dan voor de oorlog het geval was. In het meest gunstige geval word de Straat van Hormuz een vaarroute waar tol geheven word, hoeveel dat gaat zijn moeten we afwachten maar zeker is dat de kosten op de consument word verhaald en dat betekend dus dat we hogere prijzen voor zo ongeveer alles gaan betalen.
pi_220472725
quote:

[..]
Oh?
Hij heeft wel een Punt!

Ik heb werkelijk geen idee hoe ik moet reageren op zo'n gebrek aan historisch besef.

Het goedpraten van het gebruik van kernwapens is echt van een schokkend niveau. Lindsey Graham heeft nodig een enkeltje gesticht nodig, idioot dat 't is.
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 10:12:18 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220472735
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:07 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik zie dat onze huis magaatjes nog steeds wanhopig links aan moslim te verbinden? Mooi man!

Tja best jammer dat in de realiteit uitsluitend rechtse belangen en rechts gekonkel de moslim wereld tot een uiterst onaangename plaats hebben omgetoverd.

Dat links dan ook niet Joodse en niet blanke slachtoffers best belangrijk vindt is lastig voor Maga, dat begrijp ik
Ik zie dat je nog steeds heel wanhopig dit plaatje op probeert te zetten maar niemand ernaar lijkt te willen luisteren

Donderdag weer?
pi_220472749
:D
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:20:17 #75
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220472768
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:11 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik moet reageren op zo'n gebrek aan historisch besef.

Het goedpraten van het gebruik van kernwapens is echt van een schokkend niveau. Lindsey Graham heeft nodig een enkeltje gesticht nodig, idioot dat 't is.
Waarom had de VS nukes ingezet?
Ik zeg niet dat ik het gooien van een bom goedkeur absoluut niet maar, wat was de reden waarom de VS deze hadden gebruikt?
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
pi_220472782
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:20 schreef theguyver het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat ik het gooien van een bom goedkeur absoluut niet maar, wat was de reden waarom de VS deze hadden gebruikt?
Daar zijn meerder theorieën over. In ieder geval om te testen voor hun. En het vermoeden is dat deze bommen de capitulatie van iets versneld heeft maar of het doden van rond de 200.000 burgers noodzakelijk was is echt de vraag .
pi_220472796
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:20 schreef theguyver het volgende:

[..]
Tja, daar is de VS het zelf ook niet echt over eens. Ik denk dat de bommen op Hiroshima en Nagasaki een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de VS zijn die als een waarschuwing zou moeten gelden, en niet als iets om na te streven. Een zwarte bladzijde die laat zien hoe groot de gevolgen voor burgers zijn als de reactie niet proportioneel is.

Maar ik begrijp dus dat je deze oorlog gelijkstelt aan de 2e wereldoorlog?
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:30:46 #78
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220472809
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:27 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Tja, daar is de VS het zelf ook niet echt over eens. Ik denk dat de bommen op Hiroshima en Nagasaki een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de VS zijn die als een waarschuwing zou moeten gelden, en niet als iets om na te streven. Een zwarte bladzijde die laat zien hoe groot de gevolgen voor burgers zijn als de reactie niet proportioneel is.

Maar ik begrijp dus dat je deze oorlog gelijkstelt aan de 2e wereldoorlog?
Helemaal mee eens. De doelen (de gekozen steden) werden ook niet perse gekozen om militaire redenen.

Kyoto kreeg toevallig geen bom omdat iemand in in dat kamertje waar de boel besloten werd er was geweest met zijn vrouw, en hij het zonde zou vinden als alle tempels zouden verdwijnen.

Er was toen ook een hoop weerstand tegen het gebruik ervan trouwens. Ook de president wou het liever niet.

De discussie erna was trouwens ook bijzonder. Iets wat vaak niet verteld wordt maar de VS overwoog om een uranium wereldbank op te zetten, waar iedereen uranium zou kunnen halen voor hun eigen bom. Pas daarna dacht men dat het misschien beter was als alleen de VS ze hadden, maar toen Rusland een paar maanden later al een test deed kon dat eigenlijk ook niet meer gehandhaafd worden.
pi_220472819
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:10 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
De prijzen zullen sowieso hoger blijven dan voor de oorlog het geval was. In het meest gunstige geval word de Straat van Hormuz een vaarroute waar tol geheven word, hoeveel dat gaat zijn moeten we afwachten maar zeker is dat de kosten op de consument word verhaald en dat betekend dus dat we hogere prijzen voor zo ongeveer alles gaan betalen.
120 tankers per dag, 2 miljoen per tanker. Dat is een kleine 88 miljard euro per jaar. En daar gaan ze vast geen wapens van kopen/ontwikkelen.
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 10:33:14 #80
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220472820
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Daar zijn meerder theorieën over. In ieder geval om te testen voor hun. En het vermoeden is dat deze bommen de capitulatie van iets versneld heeft maar of het doden van rond de 200.000 burgers noodzakelijk was is echt de vraag .
Het idee achter het gebruik de kernbommen was dat men bang was dat Operation Downfall (de invasie van Japan) nog bloediger zou worden en nog meer Amerikaanse slachtoffers zou opleveren dan de invasies van Iwo Jima en Okinawa. Dat zou aan het thuisfront ook moeilijk te verkopen zijn, want over Iwo Jima en Okinamwa werden aan het thuisfront al vragen gesteld, laat staan hoe dat zou gaan bij de vele malen grotere aantallen slachtoffers die aan Amerikaanse zijde zouden valllen bij een invasie van Japan.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:36:12 #81
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220472833
In feite gaan Amerikanen al met hun leven betalen, of er nou wel of niet boots on the ground komen

Republicans are eyeing massive cuts to health care spending in order to scrounge up $200 billion for Donald Trump’s reckless war in Iran.

https://newrepublic.com/p(...)onald-trump-iran-war
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:42:48 #82
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220472865
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:24 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Niet iets veel, De Vs deed aan island hopping en het laatste eiland wat ze inamen was Okinawa of te wel Japans grond gebied, En er vielen totaal ruim 200.000 doden. Er sneuvelden meer dan 107.000 Japanse militairen en tienduizenden burgers, vaak door zelfmoord of kruisvuur. Aan Amerikaanse zijde vielen ruim 12.000 doden en ruim 36.000 gewonden
En er was na die verschrikkelijk slag totaal geen indicatie dat Japan ook maar in de buurt was tot overgave.
Tja hoe verder hoeveel doden vallen er wel niet als men het Hoofdeiland van japan moet binnen vallen als Japan zich niet overgeeft?
Men schatte op miljoenen doden van beide kanten burgers en militairen, dus men gooide de eerste Bom en Japan was in shock maar reageerde niet de 2e bom viel en op dat zelfde moment viel rusland Mantsjoerije aan en toen Rusland won besloot Japan zich enkele dagen later over te geven.

De VS had nog een 3e bom die was nog niet klaar..
Deze bom werd ontmanteld en bizarre wending de bom die nooit gegooid heeft heet wel gezorgd voor 2 doden want die waren met de kern aan het prutsen!!

een half jaar er voor hadden de VS Tokyo trouwens al in de as gelegd wat ongeveer het zelfde aantal slachtoffers had gemaakt misschien wel meer als 1 atoombom!

Maar de mogelijkheid dat de VS maar 1 bom nodig had om zoveel te vernietigen was wel iets waardoor Japan zich uiteindelijk overgaf!
pi_220472881
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
In feite gaan Amerikanen al met hun leven betalen, of er nou wel of niet boots on the ground komen

Republicans are eyeing massive cuts to health care spending in order to scrounge up $200 billion for Donald Trump’s reckless war in Iran.

Geen zorgen, de Donald komt morgen met een zorgverzekering plan
pi_220472884
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:42 schreef theguyver het volgende:

[..]
Niet iets veel, De Vs deed aan island hopping en het laatste eiland wat ze inamen was Okinawa of te wel Japans grond gebied, En er vielen totaal ruim 200.000 doden. Er sneuvelden meer dan 107.000 Japanse militairen en tienduizenden burgers, vaak door zelfmoord of kruisvuur. Aan Amerikaanse zijde vielen ruim 12.000 doden en ruim 36.000 gewonden
En er was na die verschrikkelijk slag totaal geen indicatie dat Japan ook maar in de buurt was tot overgave.
Tja hoe verder hoeveel doden vallen er wel niet als men het Hoofdeiland van japan moet binnen vallen als Japan zich niet overgeeft?
Men schatte op miljoenen doden van beide kanten burgers en militairen, dus men gooide de eerste Bom en Japan was in shock maar reageerde niet de 2e bom viel en op dat zelfde moment viel rusland Mantsjoerije aan en toen Rusland won besloot Japan zich enkele dagen later over te geven.

De VS had nog een 3e bom die was nog niet klaar..
Deze bom werd ontmanteld en bizarre wending de bom die nooit gegooid heeft heet wel gezorgd voor 2 doden want die waren met de kern aan het prutsen!!

een half jaar er voor hadden de VS Tokyo trouwens al in de as gelegd wat ongeveer het zelfde aantal slachtoffers had gemaakt misschien wel meer als 1 atoombom!

Maar de mogelijkheid dat de VS maar 1 bom nodig had om zoveel te vernietigen was wel iets waardoor Japan zich uiteindelijk overgaf!
Er speelde ook mee dat vrijwel de hele wereld geschokt was dat de VS bereid was zoveel burgerslachtoffers te veroorzaken. Dat kun je zien als iets goeds, ik vind dat dit niet goed te praten valt. Het is niet voor niets dat veel van de wetenschappers achter de atoombom er veel spijt van hebben, en dat de ontwikkeling (en het gebruik) van de atoombom geleid heeft tot een splitsing van de wereld voor de atoombom en erna. De landen die kernwapens hebben zijn vrijwel onaantastbaar omdat het risico bestaat dat ze ze gebruiken.

Maargoed terug naar het punt. Het idee dat er mensen in de regering van de VS zitten die het acceptabel vinden om een atoombom te droppen op een ander land vind ik een heel zorgelijke ontwikkeling.
pi_220472905
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:48 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Er speelde ook mee dat vrijwel de hele wereld geschokt was dat de VS bereid was zoveel burgerslachtoffers te veroorzaken. Dat kun je zien als iets goeds, ik vind dat dit niet goed te praten valt. Het is niet voor niets dat veel van de wetenschappers achter de atoombom er veel spijt van hebben, en dat de ontwikkeling (en het gebruik) van de atoombom geleid heeft tot een splitsing van de wereld voor de atoombom en erna. De landen die kernwapens hebben zijn vrijwel onaantastbaar omdat het risico bestaat dat ze ze gebruiken.

Maargoed terug naar het punt. Het idee dat er mensen in de regering van de VS zitten die het acceptabel vinden om een atoombom te droppen op een ander land vind ik een heel zorgelijke ontwikkeling.
Dat was in de eerste term van Trump al duidelijk, die wou kernbommen gooien op orkanen. :')

Misschien moeten we eens stoppen met selectief verontwaardigd zijn. Nu likken we als land Trump zijn kont, tot hij Groenland vroeg of laat binnenvalt. Die besef is er nog steeds niet voldoende
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:57:59 #86
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220472939
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:33 schreef Toefjes het volgende:

[..]
120 tankers per dag, 2 miljoen per tanker. Dat is een kleine 88 miljard euro per jaar. En daar gaan ze vast geen wapens van kopen/ontwikkelen.
Natuurlijk. En vast zwaarder geschut om zich te verdedigen en aan te vallen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 10:58:36 #87
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220472943
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:52 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Dat was in de eerste term van Trump al duidelijk, die wou kernbommen gooien op orkanen. :')

Misschien moeten we eens stoppen met selectief verontwaardigd zijn. Nu likken we als land Trump zijn kont, tot hij Groenland vroeg of laat binnenvalt. Die besef is er nog steeds niet voldoende
Trump had eerder ook al zo'n uitspraak van "Als we ze hebben, waarom gebruiken we ze dan niet? " 8)7
  dinsdag 31 maart 2026 @ 10:59:00 #88
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220472946
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Israëliërs hebben wel gewoon netjes healthcare 😎

Het is echter wel noodzakelijk dat Amerika de Israëlische oorlog tegen Iran voert en met louter Amerikaanse boots on the ground.
enkelband
pi_220472959
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:59 schreef recidivist het volgende:

[..]

Het is echter wel noodzakelijk dat Amerika de Israëlische oorlog tegen Iran voert en met louter Amerikaanse boots on the ground.
Israel krijgt Libanon en de VS Iran, dat is dan "eerlijk" verdeeld.

Vechten tegen Hezbollah dat louter bestaat uit mannen met Russische wapens of tegen de Iraanse Revolutionaire Garde dat decennia heeft kunnen trainen in het thuisfront en de laatste wapens heeft. Lastig hoor.
  dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:11 #90
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_220472969
https://x.com/IRAN_in_NL/status/2038704390895247492

Verder heeft Sjoerd de Groot een mooi interview met de ambassadeur van Iran gegeven om ook zijn visie kenbaar te maken. Sjoerd van is de Antifascistische oud verzet-strijders, AFVN onder meer.

Uiteraard is er e.e.a. aan te merken op de regering in Tehran, maar wellicht voor sommigen hier ook eens interessant een ander geluid te horen.

Bekijk deze YouTube-video
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:17 #91
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220472970
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:59 schreef recidivist het volgende:

[..]

Op kosten van de Amerikaanse belastingbetaler waarschijnlijk. _O-
pi_220472973
quote:
11s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zeg je nou dat Trumpo en Benno hierna orde op zaken gaan stellen in Darfur?
Nee ik wil ermee zeggen dat als de aanrichter van een genocide geen westers land is of Israël gaan we wel een manier verzinnen om alsnog het westen en/of Israël de schuld te geven.
Corporate translator
pi_220473004
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:03 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hoeveel miljarden euro's zal Israel krijgen van de Nederlandse staat in ruil voor wapens nadat de VVD, D66 en CDA klaar zijn met bezuinigingen op de sociale zekerheid, zorg en onderwijs? Geheel volgens libertarische filosofie natuurlijk.
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 11:13:59 #94
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220473022
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:10 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Hoeveel miljarden euro's zal Israel krijgen van de Nederlandse staat in ruil voor wapens nadat de VVD, D66 en CDA klaar zijn met bezuinigingen op de sociale zekerheid, zorg en onderwijs? Geheel volgens libertarische filosofie natuurlijk.
zijn goede wapens, battle tested

ik zie het probleem njet
  dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:06 #95
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_220473030
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 10:48 schreef beefkeek het volgende:

[..]

Je weet dat de VS en GB dit al enige tijd deden he, zoals ik aangaf Tokyo en Dresden waren ver voor de atoombom!
in totaal hebben de gealieerden ongeveer1,4 miljoen slachtoffers gemaakt aan burger slachtoffers tijdens de duur van de gehele wereld oorlog!
Puur door Bombardementen

Duitsland: 353.000 – 635.000 burgerdoden.
Japan: 330.000 – 500.000 burgerdoden.
Frankrijk: 67.000 – 68.778 burgerdoden door Britse en Amerikaanse bombardementen.
Italië: 60.000 – 100.000 burgerdoden.
Nederland: Ongeveer 10.000 burgerdoden na 15 mei 1940 door geallieerde acties.
Hongarije: 19.135 – 30.000 doden.
Roemenië: 7.693 burgerdoden.
pi_220473035
quote:
88s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:13 schreef sp3c het volgende:

[..]
zijn goede wapens, battle tested

ik zie het probleem njet
Mwahhh tegen Iran wilt het niet echt lukken.

Tegen baby's en vrouwen lijken ze wel oppermachtig te zijn
  dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:52 #97
508729 recidivist
zedendelinquent
pi_220473036
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:03 schreef xpompompomx het volgende:
Niets verbaasd mij meer in deze. Dus het zou zeker kunnen ja.
enkelband
  Moderator dinsdag 31 maart 2026 @ 11:19:01 #98
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220473055
Ook mooi, nadat Trump heeft verkondfigd dat ze in S.A. zijn ass kunnen kussen is S.A. zelf maar zaken gaan doen met Oekraïne zonder de VS hierin te consulteren en de VS is er niet blij mee. _O-

twitter
pi_220473061
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:15 schreef theguyver het volgende:

[..]
Je weet dat de VS en GB dit al enige tijd deden he, zoals ik aangaf Tokyo en Dresden waren ver voor de atoombom!

Dat je niet ingaat op het Verdrag van Genève uit 1949 met de uitbereiding van oorlogsmisdaden om toch burgerdoden na deze verschrikkingen zoveel mogelijk te voorkomen is nogal hoe zullen we het zeggen bijzonder. ..
pi_220473067
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:15 schreef theguyver het volgende:

[..]
in totaal hebben de gealieerden ongeveer1,4 miljoen slachtoffers gemaakt aan burger slachtoffers tijdens de duur van de gehele wereld oorlog!
Puur door Bombardementen

Duitsland: 353.000 – 635.000 burgerdoden.
Japan: 330.000 – 500.000 burgerdoden.
Frankrijk: 67.000 – 68.778 burgerdoden door Britse en Amerikaanse bombardementen.
Italië: 60.000 – 100.000 burgerdoden.
Nederland: Ongeveer 10.000 burgerdoden na 15 mei 1940 door geallieerde acties.
Hongarije: 19.135 – 30.000 doden.
Roemenië: 7.693 burgerdoden.
Ja, dat weet ik. Dat praat het nog niet goed.

Sterker nog, de bovenstaande lijst laat heel duidelijk zien waarom er afspraken gemaakt zijn in het verdrag van Geneve. Er is toen gezegd: "Dit nooit weer"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')