"Deuren open zetten voor migranten" doet natuurlijk geen enkele progressieve regering. Orban is vooral goed geweest in mensen rechteloos en weerloos maken.quote:Op zondag 12 april 2026 15:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Volgens mij verwacht niemand dat hier, ik heb het in ieder geval niet benoemd gezien.
niet tegenhouden of niet terugsturen is niet tegenhouden of wel toelaten of deur opzetten ofquote:Op zondag 12 april 2026 16:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Deuren open zetten voor migranten" doet natuurlijk geen enkele progressieve regering. Orban is vooral goed geweest in mensen rechteloos en weerloos maken.
Goed man, met zulke info kunnen we tenminste een normale discussie voeren. 👍quote:Op zondag 12 april 2026 15:45 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die andere ben ik kwijt.
Maar dit is de belangrijkste.
Volgens FVD heeft deze 800.000 subsidie ontvangen.
Daar heeft FVD kamervragen over gesteld..
Sorry ik had idd kunnen weten dat je geen relevante informatie zou hebben.quote:Op zondag 12 april 2026 16:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Doe je nu expres zo achterlijk?
Ik las op een forum dat Orban al een paleis in Moscou heeft gekregen van Poetin:quote:Op zondag 12 april 2026 19:02 schreef Breekfast het volgende:
Ik denk niet dat Orban zijn verlies gaat accepteren. Die gaat de noodtoestand uitroepen en/of de verkiezingen ongeldig verklaren.
het is nog maar de vraag of Orban verloren heeftquote:Op zondag 12 april 2026 19:02 schreef Breekfast het volgende:
Ik denk niet dat Orban zijn verlies gaat accepteren. Die gaat de noodtoestand uitroepen en/of de verkiezingen ongeldig verklaren.
quote:Viktor Orbán kan met minder stemmen toch meer zetels halen en zo heeft hij dat geregeld
Amsterdam- Volgens vrijwel alle peilingen gaat de Hongaarse premier Viktor Orbán met zijn Fidesz-partij een forse nederlaag tegemoet tegen de Tisza-partij van zijn jonge rivaal Peter Magyar.
Dat wil echter niet zeggen dat de meeste stemmen ook gaan gelden.
Orbán heeft in de zestien jaar dat hij aan de macht is het electorale systeem danig naar zijn hand gezet.
9 minuten geleden
Dat systeem is „precies wat je kan verwachten in een land dat Rubiks Cube uitvond”, stelt Ralph Schöllhammer, een Oostenrijkse wetenschapper aan de regeringsgezinde Universiteit van Boedapest tegen The New York Times.
Orbán heeft sinds hij in 2010 terugkeerde als premier het kiesstelsel grondig overhoop gegooid.
Minder parlementszetels
Om te beginnen verminderde hij het aantal parlementszetels van 386 naar 199, een drastische ingreep die ook het opnieuw intekenen van de kiesdistricten noodzakelijk maakte.
Dat gaf de partij van Orbán de kans om die districten waar de oppositie een meerderheid had groter te maken. Districten waar Orbáns Fidesz-partij de meerderheid had werden juist kleiner gemaakt.
Op die manier kon Orbán met minder stemmen toch meer zetels binnenhalen.
En om het allemaal nog ingewikkelder te maken heeft Hongarije ook nog eens een vreemde mengvorm van een districtenstelsel en een stelsel van evenredige vertegenwoordiging.
Bij de parlementsverkiezingen brengt een Hongaar twee stemmen uit, één voor de lokale kandidaat in zijn district en één voor de partij van zijn keuze.
Weinig evenredigs
In het districtenstelsel worden 106 parlementszetels verdeeld, de kandidaat met de meeste stemmen krijgt de zetel. Om de 93 overgebleven zetels wordt door de partijen gestreden in een stelsel van evenredige vertegenwoordiging. Dat gaat echter op een dergelijke ingewikkelde manier dat er weinig evenredigs aan is..
Dit inderdaad.quote:Op zondag 12 april 2026 13:34 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Weet iemand of ze aan exitpolls doen?
Nee, geen exit polls. Schijnt zelfs verboden te zijn, begreep ik. De eerste uitslagen zullen wel snel volgen.quote:
quote:Op zondag 12 april 2026 19:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het is nog maar de vraag of Orban verloren heeft
[..]
Op nu.nl stond na 20;00 uur.quote:Op zondag 12 april 2026 19:40 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, geen exit polls. Schijnt zelfs verboden te zijn, begreep ik. De eerste uitslagen zullen wel snel volgen.
Ja, en daarnaast is er door Orbán een kiesstelsel met twee stemmen opgetuigd dat op het eerste oog sterk lijkt op het Duitse stelsel, maar dat in werkelijkheid niet is. Het is vooral heel voordelig voor de situatie dat één partij aanmerkelijk groter is dan de andere partijen. Oftewel exact de situatie waar Fidesz in zat op dat moment.quote:Op zondag 12 april 2026 19:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De methode heet gerrymanderinhg of kiesrechgeografie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesrechtgeografie
Eerste resultaten wijzen zo te zien op een grote meerderheid voor Tisza, waarbij de vraag vooral is of het een tweederde meerderheid wordt.quote:Op zondag 12 april 2026 20:13 schreef Frikandelbroodje het volgende:
https://vtr.valasztas.hu/ogy2026
Telling is hier bij te houden.
Orban had altijd al een super meerderheid, met die extreemrechtse partij.quote:Op zondag 12 april 2026 20:42 schreef Hexagon het volgende:
Lijkt dat die extreemrechtse partij wel eens de sleutel naar de supermeerderheid kan zijn.
Waarom zou je willen dat een corrupte leider aan t roer blijft staan.quote:Op zondag 12 april 2026 20:51 schreef Cruzinats het volgende:
De kiesdrempel is 5%, dus hopen dat Mi Hazánk daarboven blijft, dan behoudt Orban tenminste zijn meerderheid.
Hoe? Ik lees overal dat het erom spant of Magyar een supermeerderheid krijgt. Hoe kan Orban dan nog een een meerderheid behalen?quote:Op zondag 12 april 2026 20:51 schreef Cruzinats het volgende:
De kiesdrempel is 5%, dus hopen dat Mi Hazánk daarboven blijft, dan behoudt Orban tenminste zijn meerderheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |