Weinig gedigitaliseerd..quote:Op zondag 19 april 2026 11:08 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon een normale gang van zaken nadat een andere politieke partij de verkiezingen wint, toch?
Het lijkt me mogelijk dat als je hier eenmalig, bij de eerste parlementaire sessie, het Turkse/Marokkaanse/Surinaamse/Molukse volkslied laat horen het land in de fik vliegt.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 23:08 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt alles onder Woke gegooid...
Verder zie ik niet in waarom dit niet in Nederland zou kunnen.
Maar volgens mij speelt de situatie van Roma in Hongarije amper in Nederland.
Maar dan zie je Roma dus niet als Nederlanders.quote:Op zaterdag 2 mei 2026 23:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het lijkt me mogelijk dat als je hier eenmalig, bij de eerste parlementaire sessie, het Turkse/Marokkaanse/Surinaamse/Molukse volkslied laat horen het land in de fik vliegt.
Over de Roma in Nederland:
https://www.mensenrechten(...)er-van-discriminatie
https://www.risbo.nl/nieu(...)-afgelopen-decennium
Maar de wijze waarop Orban de Roma in een hoek zette en etnisch profileerde, nee, dat speelt in Nederland wrs. niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/15(...)rban-is-wraakzuchtigL’État, c’est la grande fiction ŕ travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Capitalism is a terrible system. Apart from all the fucking others.
Faber kreeg het juridisch ook niet rond en loog daar over tegen onder andere de pers.quote:Op donderdag 14 mei 2026 15:21 schreef Klopkoek het volgende:
[ x ]
Dit wilden Wilders en Faber (gesteund door JA21!!! @:nostra) in Nederland ook doen. Gelukkig ging NSC daar voor liggen.
Het kan dus jaren duren voordat je van noodwetgeving en regeren bij decreet af bent.
Ik wil hierbij wel aantekenen dat vooral de Clintel zijde ervan maakte dat opeens verregaande autoritaire maatregelen kunnen worden getroffen.quote:Op donderdag 14 mei 2026 16:10 schreef Monolith het volgende:
Politici die de noodtoestand misbruiken voor allerhande zaken die daar totaal niet onder vallen moet je sowieso niet willen hebben in een democratie. De noodtoestand is voor natuurrampen, pandemieën, oorlogen en dat soort zaken. Niet voor migranten of klimaatverandering.
Ik zie de relevantie niet zo. Laten we wel wezen, het handelen van de Nederlandse overheid heeft een volstrekt verwaarloosbaar effect op klimaatverandering. Het idee dat in Nederland ooit de noodtoestand zou moeten worden uitgeroepen vanwege klimaatverandering is totaal absurd.quote:Op donderdag 14 mei 2026 16:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik wil hierbij wel aantekenen dat vooral de Clintel zijde ervan maakte dat opeens verregaande autoritaire maatregelen kunnen worden getroffen.
De Engelse term is "climate emergency", wat niets meer inhoudt dan bij elk overheidsbeleid dit aspect met voorrang meewegen. De Telegraaf verdraaide het naar "klimaatnoodtoestand" of "klimaatnoodwetgeving" (na bepaalde stemmingen in het Europees Parlement en nationale parlementen).
Het is een niet helemaal correcte vertaling uit het Engels en Frans. Letterlijke vertaling uit het Frans - de tweede taal in de EU, de diplomatiek, de VN enz. - zou zijn "in staat van klimaaturgentie" en zeker niet "state of emergency" of "immediate critical danger" (enz.).
Met (voortaan) het parlement en de Raad van State buitenspel zetten heeft het niets van doen.
Dat van het parlement buitenspel zetten geen sprake was. In Hongarije of het 'plan Faber' duidelijk wel.quote:
Dit kun je natuurlijk over vrijwel elk hedendaags groot probleem/thema zeggen, niet in de laatste plaats migratie. Wanneer je helemaal op eigen houtje zou handelen.quote:Laten we wel wezen, het handelen van de Nederlandse overheid heeft een volstrekt verwaarloosbaar effect op klimaatverandering. Het idee dat in Nederland ooit de noodtoestand zou moeten worden uitgeroepen vanwege klimaatverandering is totaal absurd.
"Behoren tot de 25 grootste" is natuurlijk vrij misleidend als de nummer 1 100x meer uitstoot. En dat is waar we over praten. China stoot een derde van de CO2 uit, Nederland 0,3%.quote:Op donderdag 14 mei 2026 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat van het parlement buitenspel zetten geen sprake was. In Hongarije of het 'plan Faber' duidelijk wel.
[..]
Dit kun je natuurlijk over vrijwel elk hedendaags groot probleem/thema zeggen, niet in de laatste plaats migratie. Wanneer je helemaal op eigen houtje zou handelen.
In het jaar 1990, ongeveer het begin van enig klimaatbeleid, behoorde Nederland tot de 25 grootste uitstoters ter wereld (van de 208 landen), dus elke verantwoordelijkheid wegschuiven lijkt me niet houdbaar. De VS of China in zijn eentje zal de planeet ook niet kunnen redden.
Het is denk ik niet misleidend om aan te geven welke landen in de wereld wel even een beurt over kunnen slaan om hun CO2 te verminderen (Nederland is tav duurzaamheid zeker niet het beste jongetje van de klas). Wie in de rij van 208 landen een stap achteruit mag zetten.quote:Op donderdag 14 mei 2026 18:45 schreef Monolith het volgende:
[..]
"Behoren tot de 25 grootste" is natuurlijk vrij misleidend als de nummer 1 100x meer uitstoot. En dat is waar we over praten. China stoot een derde van de CO2 uit, Nederland 0,3%.
Je gaat voorbij aan het punt dat wat Nederland ook doet echt werkelijk geen reet boeit in het licht van klimaatverandering. Dat gegeven is ook waarom ik het aankaart in het licht van een eventuele noodtoestand.quote:Op donderdag 14 mei 2026 18:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is denk ik niet misleidend om aan te geven welke landen in de wereld wel even een beurt over kunnen slaan om hun CO2 te verminderen (Nederland is tav duurzaamheid zeker niet het beste jongetje van de klas). Wie in de rij van 208 landen een stap achteruit mag zetten.
We dwalen langzaam af.
De CO2 uitstoot van China daalt inmiddels. Na jarenlange stijging. Dit brengt ze nu ook economische voordelen en dominantie in een aantal sectoren en consumptiegoederen.
https://www.nu.nl/economi(...)r-niet-gestegen.html
https://www.carbonbrief.o(...)lling-for-21-months/
Deels gebeurt dat wel met draconische maatregelen, en dat is dan ook een reden om geen noodwetgeving oid te gebruiken.
Het kan zonder gekke dingen en noodwetten, in relatief arme landen.
https://www.theguardian.c(...)growth-low-emissions
quote:AI-overzicht
De typering dat de Hongaarse premier Viktor Orbán "wraakzuchtig" is, werd onlangs expliciet gebruikt door de oud-gouverneur van de Hongaarse centrale bank, András Simor.
Deze kwalificatie past in een bredere context van kritiek op zijn politieke stijl:
Politieke vergelding: Orbán heeft in het verleden zelf publiekelijk verklaard dat hij na verkiezingen "politieke en morele wraak" zou nemen op zijn tegenstanders.
Reactie op de EU: Hij gebruikt de term ook in omgekeerde zin door EU-sancties en rechtsstatelijke procedures tegen Hongarije af te doen als "wraak" en "chantage" vanuit Brussel.
Machtshouding: Critici en voormalige bondgenoten wijzen vaak op zijn onverzettelijke aard; hij wordt omschreven als een "vechter die nooit zal stoppen" en die elke vorm van oppositie als een persoonlijke aanval ziet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |