abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220425516
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Zit jouw uitdaging dan niet vooral in het sociale aspect? Solli's zijn nou eenmaal ook een verkooppraatje van jezelf en als je wel kan schakelen met de (vaak wat sociaal onhandigere) techneuten en niet met de HR miepjes, dan lijkt het eerder daaraan te schorten.
Ja, ik ben veel te eerlijk, ik maak niet gewoon een verkooppraatje dat ze willen horen. Liegen vind ik lastig. Ik ben wel ook heel aardig en ik heb nog nooit te horen gekregen dat mijn kennis van zaken niet voldoende was. Ik ben eerder overgekwalificeerd.

Dat zie je ook op LinkedIn: de mensen met een groot netwerk (veel berichtjes en likes), die zich goed kunnen verkopen (mooi lulverhaal) scoren het hoogste. Inhoudelijke kennis en kunde is dan geen vereiste, dat kan de HR afdeling toch niet beoordelen.
pi_220425522
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een goede indicatie vind ik altijd hoe de sollicitant over zijn vorige werkgever praat (want zo praat hij in de toekomst over jou) en of hij wel eens langer dan een jaar ergens heeft gewerkt.
Ja, dat werkverleden. Je moet braaf op je plek blijven zitten en alleen ergens weg gaan als ze failliet gaan, of mogelijk bij een grote reorganisatie als je er nog niet zo lang werkte.
pi_220425530
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Of een keer belasting gaan heffen bij de sterkste schouders? Is dat een idee?
En de inkomsten verhogen tot er geen subsidies en toeslagen meer nodig zijn. En hopen huizen bouwen en de HRA afschaffen.
pi_220425534
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:55 schreef SymbolicFrank het volgende: [..] Maar dan moet je wel op gesprek kunnen komen. Mij lukt dat zelden: te oud, geen opleiding, versnipperd werkverleden. Ik heb ook aan mijn jobcoach gevraagd of ik de enige was die problemen had met werk vinden, maar hij verzekerde me dat dat heel gebruikelijk was voor mensen van mijn leeftijd (59), zeker als ze meer praktijkervaring dan diploma's hadden.
Ja, voor mensen van 55+ is het zelfs is een zeer ruime markt gewoon lastig werk vinden. Dat is helaas van alle tijden. De angst is vaak dat zo iemand minder mee kan komen met nieuwe ontwikkelingen en dat zo iemand vaker lichamelijke klachten heeft. Is zeker niet altijd terecht, maar om door dat vooroordeel heen te komen kan soms moeilijk zijn. En dan heb je natuurlijk ook nog de reden dat je nu geen werk hebt, daar moet je op zo'n leeftijd wel een goede verklaring voor hebben meestal.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220425539
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 07:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij jullie zijn de eisen dus ook heel hoog? Wat zijn de criteria?
Dat hangt helemaal van de functie af. Eerder dit jaar nog iemand aangenomen zonder ervaring in het werkveld, maar hij was wel erg enthousiast. Daarvoor hebben we iemand die juist wel ervaring had zelfs afgewezen. Mijn ervaring is dat van enthousiasme in brief en gesprek veel afhangt, er moet een klik zijn…
pi_220425546
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, voor mensen van 55+ is het zelfs is een zeer ruime markt gewoon lastig werk vinden. Dat is helaas van alle tijden. De angst is vaak dat zo iemand minder mee kan komen met nieuwe ontwikkelingen en dat zo iemand vaker lichamelijke klachten heeft. Is zeker niet altijd terecht, maar om door dat vooroordeel heen te komen kan soms moeilijk zijn. En dan heb je natuurlijk ook nog de reden dat je nu geen werk hebt, daar moet je op zo'n leeftijd wel een goede verklaring voor hebben meestal.
Ik ben heel intelligent en als ik iets tegenkom dat ik nog niet ken, zoek ik het uit. Autodidact. Maar dat zie je niet terug in mijn diploma's. Terwijl mijn collega's meestal gewoon van 08:30 tot 17:00 hun ding doen en weinig interesse hebben in het leren van nieuwe dingen.
pi_220425558
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:09 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat hangt helemaal van de functie af. Eerder dit jaar nog iemand aangenomen zonder ervaring in het werkveld, maar hij was wel erg enthousiast. Daarvoor hebben we iemand die juist wel ervaring had zelfs afgewezen. Mijn ervaring is dat van enthousiasme in brief en gesprek veel afhangt, er moet een klik zijn…
Ja, ik had gesolliciteerd voor een functie van werkplekbeheerder, omdat ik zulke processen heb geautomatiseerd en daar leiding aan heb gegeven. Het bleek te gaan om een eenvoudige functie van helpdeskmedewerker en ik ben meteen afgewezen omdat ik daar niet heel enthousiast op reageerde. De technische details zijn niet ter sprake gekomen.
pi_220425584
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, ik ben veel te eerlijk, ik maak niet gewoon een verkooppraatje dat ze willen horen. Liegen vind ik lastig. Ik ben wel ook heel aardig en ik heb nog nooit te horen gekregen dat mijn kennis van zaken niet voldoende was. Ik ben eerder overgekwalificeerd.

Dat zie je ook op LinkedIn: de mensen met een groot netwerk (veel berichtjes en likes), die zich goed kunnen verkopen (mooi lulverhaal) scoren het hoogste. Inhoudelijke kennis en kunde is dan geen vereiste, dat kan de HR afdeling toch niet beoordelen.
Ik dagboek even mee. Eerlijkheid en likeability krijg ik ook heel vaak terug en mijzelf verkopen is ook niet mijn talent Helaas is werk vinden voor mij ook best een probleem nu ik uit de WIA kom, waarbij ik vreemd genoeg merk dat ik vooral uitgenodigd word als ik randje ondergekwalificeerd ben.

Heb mijn sollicitatieprocedure en zoektocht wel enorm aangepast en ontwikkeld, maar helaas word ik daarmee al zo’n 9 maanden regelmatig tweede. Hink nu steeds op twee gedachten. Ga ik energie steken in stage-lopen of een werkervaringsplek, terwijl ik uitgenodigd word, ga ik zo door of moet ik vooral leren netwerken?

Als ik dan Vijlbrief lees
quote:
Tegen al die mensen ga ik dus zeggen dat wij hard aan het werk zijn aan een systeem waarbij mensen niet meer werkloos worden en mensen gewoon, zodra ze hun baan verliezen, worden opgepakt en worden geholpen naar een andere baan.
Dan denk ik vooral hoe ga je dit bewerkstelligen?
pi_220425602
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik dagboek even mee. Eerlijkheid en likeability krijg ik ook heel vaak terug en mijzelf verkopen is ook niet mijn talent Helaas is werk vinden voor mij ook best een probleem nu ik uit de WIA kom, waarbij ik vreemd genoeg merk dat ik vooral uitgenodigd word als ik randje ondergekwalificeerd ben.

Heb mijn sollicitatieprocedure en zoektocht wel enorm aangepast en ontwikkeld, maar helaas word ik daarmee al zo’n 9 maanden regelmatig tweede. Hink nu steeds op twee gedachten. Ga ik energie steken in stage-lopen of een werkervaringsplek, terwijl ik uitgenodigd word, ga ik zo door of moet ik vooral leren netwerken?

Als ik dan Vijlbrief lees
[..]
Dan denk ik vooral hoe ga je dit bewerkstelligen?
Leren netwerken (slijmen). Maar dat bouw je vooral op met klantencontacten via je werk. Kruiwagens werken ook, uit je vriendenkring of familie. Maar die gaan je niet aanbevelen als er een flinke kans is dat je niet voldoet, waardoor ze een flater slaan.

Als je mensen gaat oppakken is het niet vrijwillig en meer slavernij, zoals ook met de Participatiewet.
pi_220425642
Tja, solliciteren blijft soms lastig. Wat mij geleerd is door een HR medewerker en wat bij mij wel hielp: je moet dat gesprek niet in gaan met "waarom wil ik deze baan graag hebben", maar "ik ben absoluut de meest geschikte voor deze baan en jullie verprutsen echt een kans als jullie mij laten lopen, jullie moeten mij graag willen hebben". Maar dat moet je wel in je hebben, die mentaliteit.

Maar ik zie hier eerlijk gezegd weinig kansen voor de politiek. Zoiets als recruiters bestaat al voor mensen die hulp nodig hebben om zichzelf te verkopen. Ik zie niet goed hoe de overheid hier echt bij kan helpen. Ze kunnen misschien actief mee helpen met zoeken naar sollicitatieplekken, maar vanaf dat moment kan de overheid denk ik weinig meer.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze bedrijven die iemand aannemen die al langere tijd in WW/bijstand/WIA/wajong oid zit een financiële beloning geven, omdat die toch net iets meer risico nemen dan als ze iemand bij een ander bedrijf weg plukken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:39:25 #12
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220425643
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je mensen gaat oppakken is het niet vrijwillig en meer slavernij, zoals ook met de Participatiewet.
We noemen het 'liberaal', terwijl we ons net als Milei en Diederik Boomsma in dit soort kringen begeven

https://en.wikipedia.org/wiki/Rod_Dreher
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220425651
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is taalgebruik van Vijlbrief. Hij bedoelt dat je zo iemand intensief gaat helpen. Hij zei dat ook over Groningers met aardbevingsschade, dat je zo iemand oppakt en zorgt dat het opgelost wordt.
pi_220425668
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is taalgebruik van Vijlbrief. Hij bedoelt dat je zo iemand intensief gaat helpen. Hij zei dat ook over Groningers met aardbevingsschade, dat je zo iemand oppakt en zorgt dat het opgelost wordt.
Als ik vroeger bij het UWV kwam, stond er een hele rij mensen klaar om me te helpen aan passend werk te komen. Tegenwoordig is dat de bijstand geworden en moet je zelfredzaam zijn. Er wordt wel gekeken of ze je aan het werk kunnen zetten, wat je niet mag weigeren.

Maar ik begrijp wat je bedoelt.
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:46:49 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220425670
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een gemiddelde sollicitatieprocedure duurt twee maanden. Het idee van Vijlbrief dat je helemaal geen WW nodig hebt is belachelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 25 maart 2026 @ 08:47:13 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220425674
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:04 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, dat werkverleden. Je moet braaf op je plek blijven zitten en alleen ergens weg gaan als ze failliet gaan, of mogelijk bij een grote reorganisatie als je er nog niet zo lang werkte.
Jij hebt nogal moeite met introspectie he? Het ligt altijd aan anderen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220425675
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Een gemiddelde sollicitatieprocedure duurt twee maanden. Het idee van Vijlbrief dat je helemaal geen WW nodig hebt is belachelijk.
Ja, dan heb je er zelf geen zeggenschap meer over.
pi_220425687
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Jij hebt nogal moeite met introspectie he? Het ligt altijd aan anderen.
Oh, nee, ik ken mijn slechte kanten en fouten uitstekend. Het is meestal een wisselwerking. Ik wordt vaak gezien als een betweter met belachelijke ideeën. En op het sociale vlak moet ik nog veel leren. Ik ben een typische Beta, of hoogpresterende autist, al naar gelang.

En ik begrijp, dat jij dat altijd uitstekend kunt duiden.
pi_220425692
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:46 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Klopt. Ik zei hier alleen dat hij met oppakken geen politie-actie bedoelt of dat je het niet letterlijk moet nemen, je moet het meer zien als "we pakken je dossier op en laten het niet meer los tot je werk hebt".

Hoe Vijlbrief dat wil regelen met een praktisch wegbezuinigde UWV is me een raadsel. En hoe hij denkt dat verkorten van de WW daar echt bij gaat helpen in geval van een crisis, als de banen niet voor het oprapen liggen, ook.
pi_220425714
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:39 schreef Hanca het volgende:
Tja, solliciteren blijft soms lastig. Wat mij geleerd is door een HR medewerker en wat bij mij wel hielp: je moet dat gesprek niet in gaan met "waarom wil ik deze baan graag hebben", maar "ik ben absoluut de meest geschikte voor deze baan en jullie verprutsen echt een kans als jullie mij laten lopen, jullie moeten mij graag willen hebben". Maar dat moet je wel in je hebben, die mentaliteit.
Dat laatste zit zeker wat in. Je moet niet vergeten dat werkgevers op zoek zijn naar iemand en zeker ook zichzelf moeten verkopen.
Toen ik zelf bij een gesprek dat een keer had, was dat toch wel een leuk gevoel. Al trok ik wel de conclusie dat mijn eigen baan leuker was :+
pi_220425722
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Ik zei hier alleen dat hij met oppakken geen politie-actie bedoelt of dat je het niet letterlijk moet nemen, je moet het meer zien als "we pakken je dossier op en laten het niet meer los tot je werk hebt".

Hoe Vijlbrief dat wil regelen met een praktisch wegbezuinigde UWV is me een raadsel. En hoe hij denkt dat verkorten van de WW daar echt bij gaat helpen in geval van een crisis, als de banen niet voor het oprapen liggen, ook.
Ze allemaal in de bijstand dumpen en van de Sociale Dienst een uitzendbureau maken, dat "met behoud van uitkering" goedkope baantjes heeft die je niet mag weigeren. Dat hebben ze hier ook geprobeerd. Dat was het doel van de Participatiewet.
  woensdag 25 maart 2026 @ 09:05:29 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220425780
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:39 schreef Hanca het volgende:

Maar ik zie hier eerlijk gezegd weinig kansen voor de politiek. Zoiets als recruiters bestaat al voor mensen die hulp nodig hebben om zichzelf te verkopen. Ik zie niet goed hoe de overheid hier echt bij kan helpen. Ze kunnen misschien actief mee helpen met zoeken naar sollicitatieplekken, maar vanaf dat moment kan de overheid denk ik weinig meer.

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat ze bedrijven die iemand aannemen die al langere tijd in WW/bijstand/WIA/wajong oid zit een financiële beloning geven, omdat die toch net iets meer risico nemen dan als ze iemand bij een ander bedrijf weg plukken.
En dat is toch ook begrijpelijk en geheel logisch, een bedrijf zoekt iemand die geknipt is voor een bepaalde rol en waar ze meer baten dan kosten aan hebben. Het draait om wat je voor het bedrijf kunt betekenen.

Een bedrijf is doorgaans geen liefdadigheidsinstelling.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220425785
quote:
10s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat laatste zit zeker wat in. Je moet niet vergeten dat werkgevers op zoek zijn naar iemand en zeker ook zichzelf moeten verkopen.
Toen ik zelf bij een gesprek dat een keer had, was dat toch wel een leuk gevoel. Al trok ik wel de conclusie dat mijn eigen baan leuker was :+
Dus als je zegt, dat je graag weer aan de slag wilt, heb je meteen verloren.
pi_220425802
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 08:51 schreef Hanca het volgende:

[..]

Vijlbrief heeft de Amerikaanse House of Cards gekeken.

America Works _O_
pi_220425805
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 09:05 schreef Perrin het volgende:

[..]
En dat is toch ook begrijpelijk en geheel logisch, een bedrijf zoekt iemand die geknipt is voor een bepaalde rol en waar ze meer baten dan kosten aan hebben. Het draait om wat je voor het bedrijf kunt betekenen.

Een bedrijf is doorgaans geen liefdadigheidsinstelling.
Nee, ze zoeken mensen die hun kunnen laten denken dat zij de geknipte kandidaat zijn. Dat is een groot verschil.

Een hele goede techneut die sociaal niet begaafd is, heeft bij jou niks te zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')