Geheel met je eens maar waar ik op reageer is dat er hier tot in het oneindige en met stelligheid gespeculeerd wordt wie en welke partij het betreft.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:45 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Stemmen ronselen is gewoon verboden. Als blijkt dat dat inderdaad het geval is geweest is uitsluiten de enigste juiste optie. Nu en van elke aankomende verkiezingen.
Als het in het verleden of toekomst ook voorkomt/is voorgekomen bij andere lui dan is mijn antwoord hetzelfde.
prachtigquote:Op woensdag 25 maart 2026 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit! En het gebeurt gewoon overal. Hier in de binnenstad heeft ook elke moslim die gaat stemmen 2 volmachten bij zich. Ze halen ze in de moskee of bij de buren op. Het is legaal, maar feitelijk ook 'stemmen ronselen'.
En hoe ga je dit handhaven? Wat als Mohammed of Rob/Jesse naar verschillende stembureau's gaan met alleen verschillende de volmachten? hoe ga je dan achterhalen dat het Mo/Rob of Jesse was die al deze volmachten heeft ingediend.quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Vanuit een bepaalde optiek vind ik dat er best wel veel ophef wordt gemaakt over het ronselen van volmachtstemmen. Het is wellicht niet netjes en het is op een of andere manier verboden en strafbaar, maar wat is er eigenlijk zo fout aan? Er zijn zelfs voorstellen om het verbod op het ronselen van volmachtstemmen verder aan te scherpen.
Het aantal volmachtstemmen dat je naast je eigen stem mag uitbrengen is beperkt tot twee. Dat moet ook absoluut niet hoger worden. Zolang die beperking bestaat, kun je de verkiezingsuitslag nauwelijks beïnvloeden door volmachtstemmen te ronselen.
Het is uiteraard uit den boze als iemand misbruik maakt van een afhankelijkheidsrelatie om een volmachtstem los te peuteren, bijvoorbeeld een werkgever en een personeelslid.
Maar voor de rest zie ik niet in wat er voor kwaad in zit om iemand te vragen om een volmacht af te geven.
Zo te lezen heb je:quote:Op woensdag 25 maart 2026 18:30 schreef epicbeardman het volgende:
En hoe ga je dit handhaven? Wat als Mohammed of Rob/Jesse naar verschillende stembureau's gaan met alleen verschillende de volmachten? hoe ga je dan achterhalen dat het Mo/Rob of Jesse was die al deze volmachten heeft ingediend.
Dit wordt nl. niet geregistreerd, en als het dan wel zo was zijn komen ze er pas laat na de uitslag erachter.
We willen hier geen Amerikaanse toestanden waar iedereen zo maar volmachten in stembussen kunnen gooien zonder zich te identificeren. Er kan ook gehosseld worden met identiteitskaarten in bepaalde kringen. Zeker als je allemaal Mo/Rob of Jesse heet.
Je hebt geen idee he, hoe het werkt in Nederlandquote:Op woensdag 25 maart 2026 18:30 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
En hoe ga je dit handhaven? Wat als Mohammed of Rob/Jesse naar verschillende stembureau's gaan met alleen verschillende de volmachten? hoe ga je dan achterhalen dat het Mo/Rob of Jesse was die al deze volmachten heeft ingediend.
Dit wordt nl. niet geregistreerd, en als het dan wel zo was zijn komen ze er pas laat na de uitslag erachter.
We willen hier geen Amerikaanse toestanden waar iedereen zo maar volmachten in stembussen kunnen gooien zonder zich te identificeren. Er kan ook gehosseld worden met identiteitskaarten in bepaalde kringen. Zeker als je allemaal Mo/Rob of Jesse heet.
Jij wel blijkbaar.quote:Op donderdag 26 maart 2026 06:52 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Je hebt geen idee he, hoe het werkt in Nederland
Wat hij zegt kan helemaal niet. Ik weet dat omdat ik op stembureaus werk maar iedere chimpansee kan dat na 3 seconden googlen checken. Zie ook de post van kip_frites_appelmoesquote:Op donderdag 26 maart 2026 09:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij wel blijkbaar.
Hoezo weet jij dat zo goed dan?
Klopt maar dat vertelde ze dus niet vooraf.....quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij een fysieke beperking of handicap mag je wel in het stemhokje geholpen worden. En dat was hier het geval, de betreffende dame van 93 was slechtziend.
Regels die ooit ingevoerd zijn omdat het in sommige (plattelands)gemeenten min of gebruik was dat volmachten op grote schaal ingezameld werden, tegen een vergoeding. Doosje eieren, dat idee.quote:Op donderdag 26 maart 2026 10:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Wat hij zegt kan helemaal niet. Ik weet dat omdat ik op stembureaus werk maar iedere chimpansee kan dat na 3 seconden googlen checken. Zie ook de post van kip_frites_appelmoes
quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:58 schreef epicbeardman het volgende:
Amerikaanse taferelen, doet me denken aan de Biden winst.
Ik stem nooit op #1.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:58 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik denk dat Nederlanders op de #1 met name stemmen en allochtonen andere allochtoonse namen zoeken op de lijst.
Ik kan mij niet herinneren dat Denk dat ooit heeft gedaan.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:40 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik dacht fvd of denk, maar die doen zo te zien beide niet mee daar.
Ik heb vorige week een keer per ongeluk twee biljetten aan iemand gegeven. Hij kwam er netjes een terug brengen, ik schaamde me behoorlijk durf ik wel te zeggen. Gelukkig zijn de meeste mensen hier normaal gesproken eerlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:08 schreef raptorix het volgende:
Ik heb trouwens wel eens een stembiljet te veel gehad in het stembureau, ze schrokken best wel toen ik dat aangaf
Niet per ongeluk 2x hetzelfde nummer op een stembiljet gezet en dus te weinig geteld? Of dat nog een keer gecontroleerd?quote:Op donderdag 26 maart 2026 12:08 schreef raptorix het volgende:
Ik heb trouwens wel eens een stembiljet te veel gehad in het stembureau, ze schrokken best wel toen ik dat aangaf
Waarschijnlijk gewoon weer de extreemrechtse gemeenschap.quote:Op donderdag 26 maart 2026 21:17 schreef Alpha0 het volgende:
Burgemeester doet aangifte wegens stemfraude, ronselen en omkopen van kiezers
Mag ik vermoeden binnen welke gemeenschap dit speelt?
Het pv staat er gewoon, waarom zou je niet eerst kijken voor het roepen?quote:Op donderdag 26 maart 2026 22:41 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Waarschijnlijk gewoon weer de extreemrechtse gemeenschap.
Waar precies?quote:Op donderdag 26 maart 2026 22:45 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Het pv staat er gewoon, waarom zou je niet eerst kijken voor het roepen?
En als een kiezer die abusievelijk een stembiljet teveel krijgt, het niet meldt en ze gewoon invult en in de stembus gooit, dan heb je aan het eind van de avond na het tellen dus een stembiljet meer dan het aantal ingeleverde stempassen en volmachten.quote:Op donderdag 26 maart 2026 22:00 schreef 215 het volgende:
Ik heb vorige week een keer per ongeluk twee biljetten aan iemand gegeven. Hij kwam er netjes een terug brengen, ik schaamde me behoorlijk durf ik wel te zeggen. Gelukkig zijn de meeste mensen hier normaal gesproken eerlijk.
Nee moet wel zeggen, dat ik een volmacht had, en in Amsterdam stemden we destijds dus voor stad, stadsdeel, en substadsdeel, dus totaal 6 formulieren en ik had er 7quote:Op donderdag 26 maart 2026 22:31 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Niet per ongeluk 2x hetzelfde nummer op een stembiljet gezet en dus te weinig geteld? Of dat nog een keer gecontroleerd?
Haha, met zulke aantallen kan het ook bijna niet altijd goed gaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 06:42 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee moet wel zeggen, dat ik een volmacht had, en in Amsterdam stemden we destijds dus voor stad, stadsdeel, en substadsdeel, dus totaal 6 formulieren en ik had er 7
Ondanks dat Nederlanders met verkiezingen inderdaad niet altijd goed weten wat goed voor ze is, is het zeer waarschijnlijk dat de gene die frauderen sowieso niet goed voor ze zijn...quote:Op vrijdag 27 maart 2026 08:09 schreef SebbeSwensje het volgende:
Is misschien ook maar goed zo. Nederlanders weten niet wat goed is voor ze.
Ik wist niet dat die stadsdelen ook nog onderverdeeld waren in substadsdelen. Ik lees dit nu voor het eerst.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 06:42 schreef raptorix het volgende:
Nee moet wel zeggen, dat ik een volmacht had, en in Amsterdam stemden we destijds dus voor stad, stadsdeel, en substadsdeel, dus totaal 6 formulieren en ik had er 7
Dat is al enige tijd afgeschaft, geloof jaar of 12 terug, wel jammer want werkte best wel goed, het is natuurlijk super gericht op ultra lokale problemen zoals overlast en afval.quote:Op vrijdag 27 maart 2026 17:04 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik wist niet dat die stadsdelen ook nog onderverdeeld waren in substadsdelen. Ik lees dit nu voor het eerst.
Omdat de mysterie gemaakt wordt om de afkomst en partij te beschermen. We weten inmiddels meer hier.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 09:30 schreef Breekfast het volgende:
Waarom hangt er nog zoveel mysterie over de vraag vanuit welke hoek dat stemmen ronselen kwam?
Ik bedoel, als iemand (of meerdere personen) in een stad van 40.000 inwoners alle huizen langs gaat om stempassen te vragen, dan is de kans toch vrij groot dat er inwoners zijn die precies weten wie dat hebben gedaan?
Ik gok op die Turkse mijnheer, stond geloof ik op plek 7quote:Op zaterdag 28 maart 2026 10:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Omdat de mysterie gemaakt wordt om de afkomst en partij te beschermen. We weten inmiddels meer hier.
Er valt idd wel wat te zeggen over het bestaansrecht van die volmachten. Ik begrijp ook dat het wel bestaat, maar het is en blijft een risicoquote:Op maandag 30 maart 2026 18:03 schreef FlippingCoin het volgende:
typisch dat dat ook weer uit bepaalde hoek komt, schaf heel dat volmacht maar af, kan niet meer met de nieuwe bevolking.
Onverstandig om het helemaal af te schaffen. Zo goed als alle volmachten worden op correcte wijze ingezet. Zonder dat systeem gaan er tienduizenden stemmen verloren.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:03 schreef FlippingCoin het volgende:
typisch dat dat ook weer uit bepaalde hoek komt, schaf heel dat volmacht maar af, kan niet meer met de nieuwe bevolking.
Zit al een max van 2 op en je moet ze gebruiken als je zelf ook gaat stemmenquote:Op maandag 30 maart 2026 18:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Onverstandig om het helemaal af te schaffen. Zo goed als alle volmachten worden op correcte wijze ingezet. Zonder dat systeem gaan er tienduizenden stemmen verloren.
Je zou wel maximaal 2 of 3 volmachten toe kunnen staan.
het is onhoudbaar met die figurenquote:Op maandag 30 maart 2026 18:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Onverstandig om het helemaal af te schaffen. Zo goed als alle volmachten worden op correcte wijze ingezet. Zonder dat systeem gaan er tienduizenden stemmen verloren.
Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer van 2025 werden in totaal 10.571.990 stemmen uitgebracht, waarvan 991.649 door middel van een volmacht. Het aantal volmachtstemmen is dus bijna een tiende deel van het totaal aantal stemmen.quote:Op maandag 30 maart 2026 18:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Hoe vaak komt zo iets voor in Nederland?quote:
Dat staat gewoon in de link, maar omdat ik de beroerdste niet ben en zelf ook wel eens lui ben is hier jouw antwoord:quote:Op dinsdag 31 maart 2026 07:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hoe vaak komt zo iets voor in Nederland?
quote:Het is een historisch besluit, want in Nederland is het nog nooit eerder voorgekomen dat mensen opnieuw naar de stembus moeten vanwege het vermoeden van fraude.
Tuurlijk. Elke moslim.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:50 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit! En het gebeurt gewoon overal. Hier in de binnenstad heeft ook elke moslim die gaat stemmen 2 volmachten bij zich. Ze halen ze in de moskee of bij de buren op. Het is legaal, maar feitelijk ook 'stemmen ronselen'.
Misschien niet elke, maar zeker 95%. Ik heb nog nooit een moslim gezien zonder volmachten, jij wel?quote:
Ik nog nooit eentje met.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 08:25 schreef Durmada het volgende:
[..]
Misschien niet elke, maar zeker 95%. Ik heb nog nooit een moslim gezien zonder volmachten, jij wel?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |