-----------------------------------quote:Gorinchem onderzoekt mogelijke stemfraude bij verkiezingen gemeenteraad
De gemeente Gorinchem doet onderzoek naar mogelijke stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen week. Dat gebeurt in overleg met de politie en het Openbaar Ministerie, na signalen over fraude met volmachten.
De vermoedens ontstonden na het bekijken van de verslagen die stembureaus na de verkiezingen van woensdag 18 maart opstelden. Daarin zouden opvallende gebeurtenissen zijn vastgelegd. Ook inwoners van Gorinchem gaven signalen af dat het stemproces mogelijk niet volgens de regels is verlopen.
Zo zou bij een stembureau in wijkcentrum Rozenobel een kandidaat op de kieslijst vijf keer zijn langsgekomen, telkens met een of twee personen. Die stemmers hadden meerdere volmachten bij zich waarmee zij stemmen uitbrachten.
"De signalen die tot mij zijn gekomen, neem ik buitengewoon serieus", aldus burgemeester Melissant-Briene van Gorinchem in een verklaring.
'Voor de socials'
De kandidaat zou tegen leden van het stembureau hebben gezegd erbij te zijn "om foto's te maken voor de socials".
Bij het stembureau werden 135 van de 650 stemmen uitgebracht met een volmacht, wat volgens het verslag van het stembureau een "relatief groot aantal" was. Er wordt nu onderzoek gedaan. Bij dat onderzoek worden ook inwoners betrokken die hebben gestemd via een volmacht.
"Inwoners moeten erop kunnen rekenen dat nadat zij hun stem hebben uitgebracht er een betrouwbare verkiezingsuitslag komt", aldus de burgemeester. "Mocht stemfraude worden geconstateerd, dan worden de noodzakelijke vervolgstappen gezet."
De huidige gemeenteraad wordt vanavond in een speciale bijeenkomst bijgepraat over de zaak. Bij de verkiezingen behaalden twee lokale partijen de meeste stemmen.
https://nos.nl/artikel/26(...)ezingen-gemeenteraad
Zegt niet zo veel als je niet weet hoeveel stembureaus er waren in Gorkum.quote:Bij het stembureau werden 135 van de 650 stemmen uitgebracht met een volmacht,
Ik ben ook razend nieuwsgierig maar het is ook wel goed dat het (nog) niet bekend is. Laat ze eerst maar nagaan of er iets niet in de haak is, dan een oordeel vellen en daarna pas bekend maken wie het was.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-----------------------------------
Ik ben wel nieuwsgierig van welke partij de betreffende kandidaat is
Ook een heel verhaal over iemand die haar moeder van 93 heeft geholpen met stemmen. Moet zo'n oudje dan zonder hulp stemmen?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:54 schreef Isdatzo het volgende:
Hier het PV van het stembureau in kwestie: https://www.gorinchem.nl/(...)m_Rozenobel_GR26.pdf
Vooral tweede toevoeging is natuurlijk wel frappant. Precies zelfde manier van volmachten aanleveren. Ik heb een keer bij een stembureau gezeten en een gemiddeld persoon moet kopie van legitimatie nog even uit jaszak halen of op mobiel zoeken.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:54 schreef Isdatzo het volgende:
Hier het PV van het stembureau in kwestie: https://www.gorinchem.nl/(...)m_Rozenobel_GR26.pdf
Ik lees in het proces-verbaal dat de betreffende bejaarde dame van 93 slechtziend is. Nu is hulp in het stemhokje alleen toegestaan als de kiezer wegens een fysieke beperking of handicap niet zelfstandig de stem kan uitbrengen. Slechtziendheid valt daar ook onder.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:33 schreef Starhopper het volgende:
Ook een heel verhaal over iemand die haar moeder van 93 heeft geholpen met stemmen. Moet zo'n oudje dan zonder hulp stemmen?
Interessant om te lezen. Toen mijn oma ging stemmen heeft een medewerker blijkbaar gepusht om mee het stemhokje in te mogen met haar. Gelukkig is ze mondig genoeg om nee te zeggen, maar dat vond ik ook een erg vreemde gang van zaken en vroeg me af of dat mag.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:54 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik lees in het proces-verbaal dat de betreffende bejaarde dame van 93 slechtziend is. Nu is hulp in het stemhokje alleen toegestaan als de kiezer wegens een fysieke beperking of handicap niet zelfstandig de stem kan uitbrengen. Slechtziendheid valt daar ook onder.
Het was uiteraard wel beter geweest als de moeder en dochter dit vooraf hadden aangegeven. Dan had de voorzitter haar in eerste instantie de leesloupe kunnen aanbieden, en als dat niet voldoende zou zijn geweest, alsnog toestemming geven dat haar dochter haar in het stemhokje helpt.
Dit is inderdaad een heel vreemde gang van zaken en volgens mij mag het ook niet. Als je zoiets meemaakt, kun je bezwaar maken en dan moet de voorzitter een aantekening maken van het bezwaar in het proces-verbaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:13 schreef Lotje83 het volgende:
Interessant om te lezen. Toen mijn oma ging stemmen heeft een medewerker blijkbaar gepusht om mee het stemhokje in te mogen met haar. Gelukkig is ze mondig genoeg om nee te zeggen, maar dat vond ik ook een erg vreemde gang van zaken en vroeg me af of dat mag.
Dit is toch gewoon heel onopvallend, die aantallen..vind je ook niet?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De uitschieters
Wel toevallig dat de D66, Ilhan heet, die ene Ilhan aan de overkant van de zee zeker als voorbeeld.
Verder scoren Ali en Farid ook goed.
Weer wat Turken en Marokkanen die de boel belazeren, je verwacht het niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De uitschieters
Wel toevallig dat de D66, Ilhan heet, die ene Ilhan aan de overkant van de zee zeker als voorbeeld.
Of even de hele familie en kennissenkring ingeschakeld. Een stem op de persoon, niet op de inhoud.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Weer wat Turken en Marokkanen die de boel belazeren, je verwacht het niet.
Daar ga jij niet over.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:46 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Of even de hele familie en kennissenkring ingeschakeld. Een stem op de persoon, niet op de inhoud.
Is dit echt?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De uitschieters
Werd daar ook veel met volmachten gestemd ja?quote:Op dinsdag 24 maart 2026 21:58 schreef epicbeardman het volgende:
Amerikaanse taferelen, doet me denken aan de Biden winst.
Het gaat om 135 van de 650 stemmen in dit stembureau. Mijn ervaring is dat meestal zo'n 10% als volmachtstem wordt uitgebracht, maar daar zit per stembureau wel variatie in. Als los aantal zegt het niet zoveel.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 16:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zegt niet zo veel als je niet weet hoeveel stembureaus er waren in Gorkum.
Zijn het er 4 of 5 zit het wel bij het gemiddelde, zijn het er 58, zit het wel in de outliers/uitschieters idd.
Dit! En het gebeurt gewoon overal. Hier in de binnenstad heeft ook elke moslim die gaat stemmen 2 volmachten bij zich. Ze halen ze in de moskee of bij de buren op. Het is legaal, maar feitelijk ook 'stemmen ronselen'.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:38 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Weer wat Turken en Marokkanen die de boel belazeren, je verwacht het niet.
Ik snap je, aan de andere kant moet je ook oppassen dat mensen langs bejaarden gaan om ze op te halen en ze te 'helpen met stemmen'.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:33 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ook een heel verhaal over iemand die haar moeder van 93 heeft geholpen met stemmen. Moet zo'n oudje dan zonder hulp stemmen?
Ik denk dat Nederlanders op de #1 met name stemmen en allochtonen andere allochtoonse namen zoeken op de lijst.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De uitschieters
Ilhan is volgens de website van D66 Gorinchem de fractievoorzitter.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De uitschieters
https://d66.nl/gorinchem/mensen/ilhan-tekir/quote:Ilhan werkt als controller bij de gemeente Utrecht. Daar ondersteunt hij culturele instellingen en initiatieven – altijd vanuit de vraag: wat kan er wél? Die rol als mogelijkmaker past hem. Hij kent het speelveld van binnenuit: hoe plannen tot stand komen, waar systemen haperen, en hoe je ruimte maakt binnen de werkelijkheid van beleid. Ook in de raad brengt hij dat mee: een scherp oog en de wil om dingen in beweging te zetten. Voor nu, maar ook voor de generaties na ons.
Dan verliest D66 een zetel.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:27 schreef S95Sedan het volgende:
Vrij simpele oplossing lijkt mij, elke stem op deze 3 kandidaten ongeldig verklaren.
Gaan we dan met terugwerkende kracht ook die VVD/TON Rita veroordelen voor fraude? Plus een hoop andere mensen die met voorkeur stemmen zijn gekozen?quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:27 schreef S95Sedan het volgende:
Vrij simpele oplossing lijkt mij, elke stem op deze 3 kandidaten ongeldig verklaren.
Ik heb er geen statistieken van bijgehouden, maar mijn ervaring als stembureaulid is dat Turken en Marokkanen inderdaad vaker volmachtstemmen uitbrengen dan autochtone Nederlanders. In verreweg de meeste gevallen gaat het dan wel gewoon om familie.quote:Op woensdag 25 maart 2026 10:50 schreef Gia het volgende:
Dit! En het gebeurt gewoon overal. Hier in de binnenstad heeft ook elke moslim die gaat stemmen 2 volmachten bij zich. Ze halen ze in de moskee of bij de buren op. Het is legaal, maar feitelijk ook 'stemmen ronselen'.
Ik ben bang dat dit niet verenigbaar is met de onderbuik van @Cupfighterquote:Op dinsdag 24 maart 2026 22:06 schreef epicbeardman het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De uitschieters
Klopt ik dacht aan andere partijen maar had het mis, dat geef ik toe, doen jullie dat ook als jullie mis zitten met jullie onderbuikgevoelens?quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:28 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben bang dat dit niet verenigbaar is met de onderbuik van @:cupfighter
Ja hoor, ik kijk meestal naar de feiten in tegenstelling tot amoebes die zich aan de randen van het hoefijzermodel bevinden.quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:30 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Klopt ik dacht aan andere partijen maar had het mis, dat geef ik toe, doen jullie dat ook als jullie mis zitten met jullie onderbuikgevoelens?
Goh wat?quote:
quote:Op woensdag 25 maart 2026 16:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Goh wat?
Lijkt me nogal voorbarig en bovenal ongefundeerd om deze mensen verdacht te maken. Ze springen eruit qua aantal stemmen, maar dat kan net zo goed betekenen dat ze succesvol campagne hebben gevoerd en/of veel mensen uit eigen kring hebben weten te mobiliseren.
Ik heb naar de resultaten van drie willekeurige andere stembureaus in Gorinchem gekeken, en die laten voor deze drie kandidaten eenzelfde patroon zien. Daarmee lijkt een succesvolle campagne en/of mobilisatie van eigen kring me meer waarschijnlijk dan fraude.
Stemmen ronselen is gewoon verboden. Als blijkt dat dat inderdaad het geval is geweest is uitsluiten de enigste juiste optie. Nu en van elke aankomende verkiezingen.quote:Op woensdag 25 maart 2026 13:44 schreef 215 het volgende:
[..]
Gaan we dan met terugwerkende kracht ook die VVD/TON Rita veroordelen voor fraude? Plus een hoop andere mensen die met voorkeur stemmen zijn gekozen?
Ik denk dat het verstandiger is om eerst even de uitslag van het onderzoek af te wachten voor je hier ongefundeerde beschuldigingen met naam en toenaam de lucht in slingert. We weten nog steeds niet wie het is of van welke welke partij).
Dat bepaalde personen heel veel voorkeurstemmen krijgen is geen uitzondering.
edit:
Als ie vijf keer terug is geweest met mensen met volmacht dan moet je het eerder in de twintig stemmen zoeken dan in de vijftig plus.
Ja, het mag gewoon niet. Was ook ergens anders zo'n rel over.quote:Op dinsdag 24 maart 2026 17:33 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Bij een fysieke beperking of handicap mag je wel in het stemhokje geholpen worden. En dat was hier het geval, de betreffende dame van 93 was slechtziend.quote:Op woensdag 25 maart 2026 17:52 schreef TweedeKlum het volgende:
Ja, het mag gewoon niet. Was ook ergens anders zo'n rel over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |