abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 31 maart 2026 @ 21:18:18 #76
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_220477920
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:02 schreef Postbus100 het volgende:
Op zich een leuk stel. Ook fijne presentator. (Jomai gaat Chantal momenteel voorbij in mijn voorkeuren voor presentatoren).

Het is me alleen wel duidelijk geworden dat meedoen aan dit programma steeds meer een enorm voorrecht is. En dat het je anders amper meer lukt.

Overigens ook wel pure armoe (en het failliet van de samenleving) dat je je huurhuis opzegt en bij je ouders op zolder gaat wonen om geld uit te sparen :'(
Ja, dit zijn wel de mensen die er het meeste voor gelaten hebben.

Maar inderdaad, deze ongelijkheid gaat nog decennia natrillen
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_220479839
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 21:10 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Grote 4 kamer flat in de Venserpolder. In haar geliefde Amsterdam. In 1 minuut op de ring. Alleen geen tuin.

Maar alle starters willen meteen een huis voor het hele leven.
Das dus geen gezinswoning.
pi_220480315
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 06:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Das dus geen gezinswoning.
Dan een utopie in die regio.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_220480634
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 11:45 schreef Chea49 het volgende:
Denken mensen nooit over na, koop een huis op 1 inkomen en niet op 2. :Y
Ja, de jaren '90 belde. Mijn vrouw en ik verdienen beiden bovenmodaal, ons huishoudeninkomen is een stuk boven de ton per jaar. Daarmee zou ons budget inclusief eigen geld rond de 550k zijn. Dat heb je eigenlijk ook wel volledig nodig tegenwoordig, maar ik ken maar heel weinig mensen die ruim meer dan een ton in hun eentje verdienen.

Daarbij snap ik ook wel dat mensen bepaalde eisen hebben, ook starters. Wij wonen nu in ons tweede huurhuis. Eerst een klein appartementje en nu een hoekhuis met drie slaapkamers, goede tuin en een oprit voor meerdere auto's. Een huis kopen zou leuk zijn, maar dan ga ik niet weer terug naar een appartementje omdat dat dan maar van onszelf zou zijn. In het dagelijkse leven merk je er niks van of je huis nou gehuurd of gekocht is, dus je wil er qua wooncomfort ook wel een beetje op vooruit gaan.
  woensdag 1 april 2026 @ 10:11:04 #80
244108 StevenHyde
Bastognekoekadept, Flatbeat
pi_220480830
Ik verwonder me, vooral dit seizoen, wel over dat beperkte zoekgebied wat de meesten opgeven.
Dit stel, daar was die man echt een feestnummer. Hoe hij de hele tijd uit zijn ogen keek. Had er een beetje creapy gevoel bij. En de hele tijd over de uitbouw. Benieuwd in hoeveel jaar die er gaat komen.
pi_220481803
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 16:58 schreef Meke het volgende:

[..]
Ik denk dat letterlijk iedereen hier over nadenkt, maar uiteindelijk wil je ook wel een fijn huis en in deze woningmarkt is het zo ongeveer onmogelijk om op één inkomen een eengezinswoning te kopen
Dat begrijp ik heel goed maar het blijft een enorm risico. ;)
pi_220481823
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Kun jij een mooi overzichtje maken van de gezinswoningen op max 1 uur rijden van Amsterdam die door deze mensen op één inkomen gekocht kan worden?
Misschien even wachten met kopen en geen 3de kind krijgen? Jonge mensen komen in de problemen met die hoge prijzen tegenwoordig. Is ook een klote tijd om nu een eigen huis te willen? :{
pi_220481839
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 maart 2026 20:58 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Volgens mij was het de bedoeling dat er een grote kast zou komen (vermoedelijk op maat/inbouw) voor de jassen, en daar was het budget voor op.

Een staande kapstok had natuurlijk prima gekund. Snap niet waarom ze dat niet hebben gedaan :')
Staande kapstok neemt denk ik te veel ruimte in beslag. Heb zelf ook zo´n ding gehad maar snel overgestapt op een kapstok aan de muur, scheelt erg veel ruimte.
pi_220481893
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2026 09:49 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ja, de jaren '90 belde. Mijn vrouw en ik verdienen beiden bovenmodaal, ons huishoudeninkomen is een stuk boven de ton per jaar. Daarmee zou ons budget inclusief eigen geld rond de 550k zijn. Dat heb je eigenlijk ook wel volledig nodig tegenwoordig, maar ik ken maar heel weinig mensen die ruim meer dan een ton in hun eentje verdienen.

Daarbij snap ik ook wel dat mensen bepaalde eisen hebben, ook starters. Wij wonen nu in ons tweede huurhuis. Eerst een klein appartementje en nu een hoekhuis met drie slaapkamers, goede tuin en een oprit voor meerdere auto's. Een huis kopen zou leuk zijn, maar dan ga ik niet weer terug naar een appartementje omdat dat dan maar van onszelf zou zijn. In het dagelijkse leven merk je er niks van of je huis nou gehuurd of gekocht is, dus je wil er qua wooncomfort ook wel een beetje op vooruit gaan.
Ik ben inderdaad een oude dame en niet zo gewend aan die enorme bedragen tegenwoordig voor een eigen huis. Heel verstandig om te huren maar kennelijk was dat voor dit stel geen optie? Weet niet waarom. Ik ging van huren naar de koop van een boerderijtje midden in het groen. Dat kon toen nog op 1 inkomen. De jongeren hebben het wat dat betreft best wel moeilijk met het vinden van een eigen plekje.
pi_220482325
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:59 schreef Chea49 het volgende:

[..]
Misschien even wachten met kopen en geen 3de kind krijgen? Jonge mensen komen in de problemen met die hoge prijzen tegenwoordig. Is ook een klote tijd om nu een eigen huis te willen? :{
Want als je even wacht komen er spontaan fatsoenlijke gezinswoningen van 2,5 ton beschikbaar?
  woensdag 1 april 2026 @ 13:52:20 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220482759
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:57 schreef Chea49 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik heel goed maar het blijft een enorm risico. ;)
Ja leuk, maar het is in de meeste gevallen geen keuzemenu meer.
Als de gewone Nederlander op 1 inkomen een huis moet kopen dan kunnen ze geen huis kopen.

Dat "vroeger was alles beter" sentiment is leuk, maar je hebt er niets aan.
Vroeger kocht men op het gezinsinkomen een huis, tegenwoordig koopt men op het gezinsinkomen een huis, het verschil is dat er vroeger 1 inkomen was en nu 2 inkomens.

Dat, en het jarenlange graaien van de boomergeneratie met hun aflossingsvrije hypotheken is de oorzaak van de huidige huizenprijzen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 1 april 2026 @ 14:00:15 #87
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_220482812
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 13:52 schreef Leandra het volgende:

Dat, en het jarenlange graaien van de boomergeneratie met hun aflossingsvrije hypotheken is de oorzaak van de huidige huizenprijzen.
Deze boomer heeft een huurhuis en niet voldoende geld om een koopwoning te verkrijgen. ;(
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 1 april 2026 @ 14:01:00 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220482818
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 12:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Want als je even wacht komen er spontaan fatsoenlijke gezinswoningen van 2,5 ton beschikbaar?
Gewoon de helft bieden en je poot stijfhouden, dan belt de verkoper je na een half jaar wel op om te vragen of je het alsjeblieft nog wilt kopen :+
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 1 april 2026 @ 14:01:58 #89
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220482823
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 14:00 schreef golfer het volgende:

[..]
Deze boomer heeft een huurhuis en niet voldoende geld om een koopwoning te verkrijgen. ;(
Het was dan ook geen reactie op jou maar op iemand die denkt dat ze nog met de voorwaarden van 1984 kunnen kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 1 april 2026 @ 14:04:47 #90
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220482840
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 11:59 schreef Chea49 het volgende:

[..]
Denk dat geloof wel eens een rol kan spelen in hun voornemen nog verder te vermenigvuldigen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 1 april 2026 @ 14:11:52 #91
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_220482882
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 13:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja leuk, maar het is in de meeste gevallen geen keuzemenu meer.
Als de gewone Nederlander op 1 inkomen een huis moet kopen dan kunnen ze geen huis kopen.

Dat "vroeger was alles beter" sentiment is leuk, maar je hebt er niets aan.
Vroeger kocht men op het gezinsinkomen een huis, tegenwoordig koopt men op het gezinsinkomen een huis, het verschil is dat er vroeger 1 inkomen was en nu 2 inkomens.

Nou, ik wil wel graag even wat nuanceren. Ook vroeger kon lang niet iedereen een huis kopen. Toen ik jong was (ik ben nu 54) was kopen ook al iets voor de (hogere) middenklasse en verder. In mijn milieu (arbeidersklasse, een aanzienlijk grote groep binnen de samenleving destijds), was het een uitzondering en was huren waartoe je veelal je leven lang was veroordeeld.

Ik geloof trouwens niet dat dat destijds als probleem werd ervaren. Het was zoals het was. Maar het is dus zeker niet zo dat kopen vroeger bereikbaar was voor het merendeel van de Nederlanders.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 1 april 2026 @ 14:51:08 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220483139
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 14:11 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]
Nou, ik wil wel graag even wat nuanceren. Ook vroeger kon lang niet iedereen een huis kopen. Toen ik jong was (ik ben nu 54) was kopen ook al iets voor de (hogere) middenklasse en verder. In mijn milieu (arbeidersklasse, een aanzienlijk grote groep binnen de samenleving destijds), was het een uitzondering en was huren waartoe je veelal je leven lang was veroordeeld.

Ik geloof trouwens niet dat dat destijds als probleem werd ervaren. Het was zoals het was. Maar het is dus zeker niet zo dat kopen vroeger bereikbaar was voor het merendeel van de Nederlanders.
En dit idd, de verhouding huurwoning vs koopwoning is zo ongeveer omgedraaid sinds de jaren 70.

Vroeger was het 60% huur en 40% koop, tegenwoordig is het bijna omgekeerd.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_220483315
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 14:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het was dan ook geen reactie op jou maar op iemand die denkt dat ze nog met de voorwaarden van 1984 kunnen kopen.
Doe eens rustig, dat zie je mij niet schrijven. Natuurlijk is alles veel duurder geworden en de huizenmarkt onbereikbaar voor de jongeren van nu. Je denkt erg kortzichtig en dat wij, de oudere generatie, het zo gemakkelijk hadden. Laat ik dan bij deze maar beweren dat de jongeren nogal verwend zijn en klagen dat ze niets meer kunnen kopen. Jij je zin. :{w
pi_220483328
quote:

[..]

_O_
pi_220483464
quote:

[..]

Ik had ook de indruk dat als je vroeger wilde huren, dat je dan gewoon een makelaar belde, en dat je een paar huizen kon bezichtigen, en dat je er één kon huren.

Nu bel je de makelaar, en dan mag je smeken dat je één van de tien mensen bent die mag bezichtigen, en dan moet je maar hopen dat je uitverkoren bent om die studio van 1600 euro te mogen bewonen. Of het huis van 2300 euro.

Er is gewoon een enorme schaarste in de huurdersmarkt ;(

Geen idee hoe dat vroeger was, maar mijn ouders konden gewoon een huis huren toen ze dat wilden. Volgens mij was dat best wel eenvoudig (begin jaren '90 praat ik dan over).
Somebody that I used to know
  woensdag 1 april 2026 @ 16:01:32 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220483784
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 15:20 schreef Chea49 het volgende:

[..]
Doe eens rustig, dat zie je mij niet schrijven. Natuurlijk is alles veel duurder geworden en de huizenmarkt onbereikbaar voor de jongeren van nu. Je denkt erg kortzichtig en dat wij, de oudere generatie, het zo gemakkelijk hadden. Laat ik dan bij deze maar beweren dat de jongeren nogal verwend zijn en klagen dat ze niets meer kunnen kopen. Jij je zin. :{w
Ik denk helemaal niet dat "jullie" de "oudere generatie" het zo makkelijk hadden, ik denk wel dat ze de huizenmarkt verpest hebben met hun aflossingsvrije hypotheken, daar hebben ze iig de HRA kapot mee gemaakt.

Verder ben ik niet degene die hier zit te roepen dat op 2 inkomens kopen zo riskant is, en daarmee vooral blijk geven van een totaal achterhaald beeld van de huizenmarkt, het is simpelweg geen optie meer om een gezinswoning op één inkomen te kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 1 april 2026 @ 16:04:05 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220483808
quote:
2s.gif Op woensdag 1 april 2026 15:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ik had ook de indruk dat als je vroeger wilde huren, dat je dan gewoon een makelaar belde, en dat je een paar huizen kon bezichtigen, en dat je er één kon huren.

Nu bel je de makelaar, en dan mag je smeken dat je één van de tien mensen bent die mag bezichtigen, en dan moet je maar hopen dat je uitverkoren bent om die studio van 1600 euro te mogen bewonen. Of het huis van 2300 euro.

Geen idee hoe dat vroeger was, maar mijn ouders konden gewoon een huis huren toen ze dat wilden. Volgens mij was dat best wel eenvoudig (begin jaren '90 praat ik dan over).
Welk "vroeger" bedoel je dan? Tijdens de jaren 80 "geen woning, geen kroning" vroeger?

De ouders van een vriendin van mij moesten nog bij haar ouders intrekken toen ze trouwden, want geen woning.
En dan hebben we het over ongeveer 1970, Utrecht.

Boven een bepaald segment is het nog steeds niet lastig, en ja, op veel plekken kun je voor ¤ 1.600 per maand makkelijk iets huren, de grote steden vallen niet onder die plekken.
Daarbuiten gaat dat voor dat bedrag nog prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator woensdag 1 april 2026 @ 16:04:17 #98
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_220483809
quote:
2s.gif Op woensdag 1 april 2026 15:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik hoorde laatst zelfs dat er wordt overboden op de huurdersmarkt :') Gewoon elke maand een paar honderd euro extra betalen, echt bizar :o
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
pi_220484460
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 12:08 schreef Chea49 het volgende:

[..]
Ik ben inderdaad een oude dame en niet zo gewend aan die enorme bedragen tegenwoordig voor een eigen huis. Heel verstandig om te huren maar kennelijk was dat voor dit stel geen optie? Weet niet waarom. Ik ging van huren naar de koop van een boerderijtje midden in het groen. Dat kon toen nog op 1 inkomen. De jongeren hebben het wat dat betreft best wel moeilijk met het vinden van een eigen plekje.
Omdat een sociale huurwoning niet te krijgen is, een huurwoning in de randstad al snel 1200-1800 euro kost.
Een hypotheek is een stuk goedkoper.
pi_220484476
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2026 17:21 schreef NedKelly het volgende:

[..]
Omdat een sociale huurwoning niet te krijgen is, een huurwoning in de randstad al snel 1200-1800 euro kost.
Een hypotheek is een stuk goedkoper.
Hypotheek goedkoper met de huidige rentes? Dat denk ik niet.

Maandlasten huis 300k ¤1700 p maand. Netto ¤1450 ongeveer. Annuïteitenhypotheek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')