https://www.nrc.nl/nieuws(...)iran-oorlog-a4924204quote:Het probleem van slinkende voorraden zou volgens de analisten kunnen verklaren waarom de Amerikaanse president Donald Trump suggereert om de oorlog tegen Iran af te schalen. „Het zou jaren kunnen duren om te vervangen wat in slechts 16 dagen is verbruikt”, stellen de onderzoekers.
Dat dit jaren kan duren, kan volgens de auteurs ook strategische gevolgen hebben voor de Verenigde Staten. „Het vermindert het vermogen van de VS om elders af te schrikken of te verdedigen, zoals het beschermen van Taiwan of het ondersteunen van Oekraïne.”
quote:Building Tanks While the Ukrainians Master Drones
The war games served as proof of Ukraine’s potential, not only as a fighting force but also as a supplier of weapons to the rest of Europe. Eric Schmidt, a former Google CEO, has invested in Ukrainian drone manufacturers and believes that the Ukrainians could one day overtake their Western peers in the arms market. “They will be the primary arms supplier to all of Europe,” Schmidt told the audience at a security conference in Germany last month. Ukrainian drones, he said, “are so inexpensive; they are so battle-tested.”
Papperger, of course, sees it differently. The rise of cheap drones poses a direct threat to his business model. To continue winning multibillion-dollar contracts for tanks and artillery, he needs to convince his clients that these weapons will remain essential to wars of the future. Ukraine has made that a much greater challenge.
When I asked him whether Ukrainian companies would one day sell their drones to NATO, he sighed and shook his head. They would not make it through the alliance’s bureaucracy, he said: “They need a NATO qualification.” Western regulators could, in other words, keep them off the European market by requiring licenses that Ukrainian firms might find hard to get.
Even adopting Ukrainian know-how seems difficult in that environment. During our tour of the factory in Unterlüss, my guide explained the complexity of changing anything about the design of a German weapons system. “Any adjustment needs to be recertified by the procurement agency,” a department within the Ministry of Defense, Weisswange said. Any change to the material used to make the barrel of a tank, he said, would take at least a year to certify. “The quality controls are very strict, and the costs are very high.”
In the end, Rheinmetall has a strong incentive to continue making the expensive weapons it has made for much of its history, even if they can be blown apart by drones that cost less than the average smartphone.
Terminatorsquote:Op vrijdag 24 april 2026 11:54 schreef Perrin het volgende:
Budanov heeft een verrassing in petto.
[ x ]
dit horen we al decenniaquote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:32 schreef Perrin het volgende:
De Oekraïense oorlog heeft een harde realiteit blootgelegd: goedkope drones hebben tanks en artillerie grotendeels gedateerd gemaakt. Met een paar honderd dollar kunnen drones voertuigen vernietigen die miljoenen kosten. Toch blijven westerse defensiebedrijven zoals Rheinmetall massaal investeren in tanks en “exquise” wapensystemen.
De CEO van Rheinmetall wuift de drone-revolutie grotendeels weg en noemt Oekraïense innovaties “lego-achtig”, terwijl Oekraïne juist laat zien dat massaproductie van simpele, goedkope drones extreem effectief is. In het frontgebied is een 20–30 mijl brede “kill zone” ontstaan waar vrijwel alles wat beweegt wordt opgespoord en vernietigd door drones.
Ondanks dit verschuivende slagveld blijft Europa vasthouden aan oude militaire logica: dure platforms, trage bureaucratie en lange certificeringstijden. Daardoor kan innovatie nauwelijks worden doorgevoerd. Oekraïne daarentegen produceert miljoenen drones per jaar en verschuift zijn hele oorlogsstrategie richting goedkope, schaalbare systemen.
Conclusie: de westerse defensie-industrie loopt achter de feiten aan en blijft investeren in wapens die op het moderne slagveld steeds makkelijker uitgeschakeld worden, terwijl de echte militaire revolutie al is gebeurd — en die komt niet uit de traditionele wapenfabrieken.
[..]
Ik denk dat die geen juiste voorstelling van zaken is...quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
toch zie je bij elke push van beide kampen in dit conflict tanks voorop gaan gevolgd door pantservoertuigen, en ondersteund door zware artillerie waarom zou dit zijn?
Ow ok, duidelijke argumenten ...quote:Op zaterdag 25 april 2026 14:06 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik denk dat die geen juiste voorstelling van zaken is...
Je ziet toch 1000 filmpjes van gasten op motoren en atvs? Tanks zie je weinig meer. Misschien ze er nog maar weinig van, dat zal ook meespelen.quote:
quote:A very productive meeting with the Crown Prince of Saudi Arabia, Mohammed bin Salman Al Saud.
We appreciate our constructive cooperation.
There is a strategic security arrangement that we are actively developing across three key areas.
The first is the export of Ukrainian security expertise and capabilities in air defense.
The second is energy cooperation, which makes Ukraine more resilient in this difficult time.
The third is the area of food security.
Dan is het belangrijk te weten wat de verhouding qua productie is.quote:Op zaterdag 25 april 2026 14:17 schreef phpmystyle het volgende:
Wat interessante gezichtspunten van Reisner:
• er gebeurt weinig
[*]vehicle loss verhouding Oekraine versus Rusland ligt op 1:2
• Oekraine heeft lichtelijk drone overwicht
• de Russen gaan in de zomer weer druk zetten
Bekijk deze YouTube-video
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.quote:Op zaterdag 25 april 2026 21:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dan is het belangrijk te weten wat de verhouding qua productie is.
Yup, ze hebben nog heel veel drones uit de Sovjettijd.quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.
nu di zijn bijna op dacht ikquote:Op zaterdag 25 april 2026 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.
Je trekt nu zelf alles in twijfel, behalve je eigen bron...quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:44 schreef phpmystyle het volgende:
Je kan alles wel in twijfel trekken. Maar die Reisner lijkt het meest reele verhaal te hebben zonder allemaal pretenties. Heel veel bronnen zijn nogal partijdig, of zitten er aldoor naast.
valt mee. Maar die Boekesteijn of de wit achtige analyses zijn volstrekt onbruikbaar.quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je trekt nu zelf alles in twijfel, behalve je eigen bron...
poetin gaat niet en volgende oorlog beginnen meer niet daar en niet hier, nooit meerquote:Op zaterdag 25 april 2026 22:52 schreef Wantie het volgende:
Analyse van hoe Rusland aast op Kazachstan.
De volgende oorlog?
En de Oekraïense kansen?quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:56 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
valt mee. Maar die Boekesteijn of de wit achtige analyses zijn volstrekt onbruikbaar.
Ik sta open voor alles.
Overigens was die Reisner pessimistischer omtrent de Russische kansen in vergelijking met eerdere analyses.
Wie weet.quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
poetin gaat niet en volgende oorlog beginnen meer niet daar en niet hier, nooit meer
deze manier van oorlog voeren gaat hem boven de pet
nee men dacht dat doet ie inderdaad in 3 dagenquote:Op zaterdag 25 april 2026 23:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wie weet.
Iedereen dacht ook dat Poetin ook niet zo stom zou zijn om Oekraïne aan te vallen.
En ziedaar...
Tot nu toe jaagt hij zijn eigen bevolking door de gehaktmolen in Oekraïne.quote:Op zaterdag 25 april 2026 23:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee men dacht dat doet ie inderdaad in 3 dagen
nee Poetin is goed ziek van oorlog voeren met ouwe tanks , dronken soldaten en corrupte generaals die de roebel fondsen gebruiken voor hun nieuwe zwembad ipv nieuwe tanks
Poetin die schijt peuken voor de eigen bevolking
Rusland had nooit een echte persvrijheid, maar wat men nu aan het doen is met steeds meer sociale media zoals whatsapp, telegram aan banden proberen te leggen geeft wel degelijk aan dat de veiligheidsdiensten bezig zijn om alle mogelijke bedreigingen in de kiem te smoren.quote:Op zaterdag 25 april 2026 23:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Tot nu toe jaagt hij zijn eigen bevolking door de gehaktmolen in Oekraïne.
Dus hoezo is hij bang voor ze.
En gelijk hadden ze.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit horen we al decennia
eerst zou het antitankgeschut de tank overbodig maken
daarna de antitankraket
daarna de antitankhelikopters
nu de drone
toch zie je bij elke push van beide kampen in dit conflict tanks voorop gaan gevolgd door pantservoertuigen, en ondersteund door zware artillerie waarom zou dit zijn?
quote:Op vrijdag 15 november 2024 17:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Wat denk je over de berichten in Kupiansk? De Russen beweren een deel van de industriële zone te hebben ingenomen, de Oekraïners ontkennen.
Deze berichten zijn terug te lezen op de eerste pagina van het vorige deel (#30), nu bijna anderhalve jaar geleden.quote:Op vrijdag 15 november 2024 18:31 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Onduidelijk daar. Gistermorgen schenen de Russen een (voetbal?)stadion in het noorden van Koepjansk bereikt te hebben. Maar gisteravond berichtten de meeste mappers weer, dat de Russen weer waren teruggedrongen met veel verliezen.
Noord-Koepjansk ligt tegen de bossen aan, waardoor de situatie daar zo onduidelijk is om te zien wie waar is.
+++++++++++++++++++++++++
....knip.....
Bron: ADquote:‘Het voelt als kantelmoment’: Oekraïne dringt Russische troepen 113 km² terug aan het front
Oekraïne heeft de Russische troepen de afgelopen dertig dagen met 113 vierkante kilometer teruggedrongen op het slagveld. Dat blijkt uit een analyse van het Britse magazine The Economist. Het is voor het eerst in bijna drie jaar dat de Oekraïense troepen opnieuw het initiatief hadden in de oorlog.
Buitenlandredactie
11 mei 2026, 15:11
Laatste update: 15:57
De winter was nog erg zwaar voor Oekraïne, met voortdurende Russische aanvallen op steden en energie-infrastructuur. Het aangekondigde lenteoffensief van Moskou draaide echter uit op een mislukking. In april verloren de Russische troepen zelfs netto grondgebied. Dat was voor het eerst sinds augustus 2024, toen Oekraïne de Russische regio Koersk binnenviel.
.......knip.....
Berichtgeving in Nederland is bedoeld voor interne consumptie: beeld schetsen dat wij aan het winnen zijn.quote:Op maandag 11 mei 2026 16:54 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Bron: AD
Ik zie ook andere Nederlandse nieuwssites langskomen met een zelfde soort bericht.
Maar klopt het wel?
Ik kom de afgelopen 30 dagen met een andere conclusie. Niet dat de Russen echt aan de winnende hand zijn, en het zogenaamde lente-offensief is volgens mij ook nog niet begonnen.
Maar dat de Russen zijn teruggedrongen, klopt volgens mij niet.
Vanaf 8 april tot 9 mei (daarna is een paar dagen wapenstilstand) komen de meeste mappers tot een per saldo Russische gebiedsuitbreiding. Ik pak Balkan Mapper hier als bron over deze 32 dagen.
Oblast Donetsk:
Lyman en omgeving: + 3,5 km²
Ten westen van Siversk richting Slovjansk: + 20,7 km²
Ten oosten van Kramatorsk: + 8,4 km²
Kostjantynivka en omgeving: + 15,7 km²
Richting Druzhkivka: 4 km²
Richting Dobropillia: 11,1 km²
Ten noorden en westen van Pokrovsk: 27,5 km²
Oleksandrohrad (= ten westen van Komar): 7 km²
Totaal oblast Donetsk: + 97,9 km²
Oblast Soemy:
In Shostka raion (in het uiterste noorden): 5,4 km²
Ten noorden van de stad Soemy: 37,5 km²
Ten oosten van de stad Soemy: 64,7 km²
Totaal oblast Soemy: + 107,6 km²
PS: de hoofdstad Soemy wordt zelf niet bedreigd. En ik denk dat het hoofdmotief van de Russen voor de veroveringen in Soemy voornamelijk is het lokken van meer Oekraïense soldaten naar dit front vanaf de andere fronten.
Oblast Kharkiv:
Omgeving Vovchansk: 42,2 km²
Omgeving Dvorechna: - 6,4 km² = in Oekraïens voordeel
De oostoever van de Oskilrivier bij Koepjansk: 29,4 km²
Omgeving Borova: - 1,6 km² = in Oekraïens voordeel
Totaal oblast Kharkiv: + 63,5 km²
Oblast Dnipropetrovsk
Novopavlivka: 3,1 km²
Omgeving Berezova: 13,6 km²
Totaal oblast Dnipropetrovsk: + 16,7 km²
Oblast Zaporidzja:
Ten westen van Goeljajpole: + 6 km²
Omgeving Orikhiv: -0,5 km² = in Oekraïens voordeel
Ten noorden van Kamjanske: -39,5 km² = in Oekraïens voordeel
Totaal oblast Zaporidzja: -34 km² = in Oekraïens voordeel
Wat gunstig voor Oekraïne uitpakt in deze periode is een grotere bufferzone ten zuiden van de hoofdstad Zaporidzja. Maar in het overige zie ik nog geen terugdringing van Russische troepen.
meer een beetje het derde gevecht om hetzelfde aardappelveld met 4 krotten erop en twee ouwe koeienquote:Op maandag 11 mei 2026 17:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Berichtgeving in Nederland is bedoeld voor interne consumptie: beeld schetsen dat wij aan het winnen zijn.
Geen idee of de Russen nu inleveren, zijn er mutaties waar te nemen op ISW?
Nee, op basis van de gegevens van Suriyakmaps:quote:Op maandag 11 mei 2026 16:54 schreef Idisrom het volgende:
Ik zie ook andere Nederlandse nieuwssites langskomen met een zelfde soort bericht.
Maar klopt het wel?
Ook daar hangt het af van de bron. Dit is bijvoorbeeld de data van deepstate, een bron gelieerd met de Oekraïnse strijdkrachten:quote:Op maandag 11 mei 2026 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Deze berichten zie je de laatste dagen vaker. Lijkt alsof het om dezelfde berichten gaat als die over februari of maart, toen ze de fscto wel gebied wonnen, vermengd met wat nieuwe situaties zoals nog meer drones en aanvallen op de olieinstallaties.
Ik vind het apart.
Terwilj er nu best wat interessante ontwikkelingen zijn, de zware aanval op Kyiv, nadat Oekraine in bezet Oekranisch gebied wel een heel belangrijke groep 'studenten' heeft uitgeschakeld geeft al aan dat Rusland de controle aan het verliezen is. Het verlies van deze FSB groep die daar gehuisvest was is een blammage voor het Russische leger die dit niet heeft kunnen voorkomen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 20:42 schreef Idisrom het volgende:
De komende maand ga ik het nieuws in dit theater, zoals de Britten dat zo noemen, even niet meer volgen.
Leuk, maar als het straks weer winter is schuift het momentum weer richting Rusland.quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:57 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Terwilj er nu best wat interessante ontwikkelingen zijn, de zware aanval op Kyiv, nadat Oekraine in bezet Oekranisch gebied wel een heel belangrijke groep 'studenten' heeft uitgeschakeld geeft al aan dat Rusland de controle aan het verliezen is. Het verlies van deze FSB groep die daar gehuisvest was is een blammage voor het Russische leger die dit niet heeft kunnen voorkomen.
Daarbij de aankondigingen dat men systematische aanvallen op militaire en commando centra in Kyiv gaan uitvoeren de komende tijd is een nog belangrijker signaal dat men controle of militair overwicht wil uitstralen terwijl men dat niet heeft, iets wat men namelijk al deed aanvallen op Kyiv, maar nu extra wil benoemen.
Als er hele belangrijke militaire doelen zijn of beslissings en commando centra die men al had kunnen raken, dan was dat allang gebeurd, men is al in 2022 gestart met de oorlog, men heeft niet de juiste informatie of de doelen zijn te goed beveiligd,
Niet voor niets is de zware raket die Rusland heeft gelanceerd niet op Kyiv zelf gericht, want als deze niet te onderscheppen raket door de luchtverdediging boven Kyiv wel wordt neergehaald dan is de reputatie schade voor Rusland niet te overzien, dus gebruik je het op doelen in minder goed beschermd gebied.
Je ziet dat Oekraine door de ontwikkeling in drone oorlogsvoering, ook tijdens trainingen met Navo troepen echt hele grote stappen maakt, Rusland heeft nu geen veilige wegen meer om de Krim te bevoorraden, alle ferry boten zijn uitgeschakeld, de Krimbrug moet vaak om veiligheidsredenen dicht, en de landcorridor is in range van Oekrainsche drones.
Dit betekent dat Rusland op de Krim wat men verliest niet meer gemakkelijk kan vervangen, waardoor de vrijheid om doelen te bestoken steeds groter wordt, en waar op dit moment de Russische marine niet meer uitvaart omdat de veiligheid door de aanwezigheid van lucht en zeedrones niet meer kan worden gegarandeerd, dit betekent dat Oekraine steeds meer vrij spel krijgt, Rusland steeds meer aanvallen krijgt te verwerken waar geen Kremlin retoriek tegenop kan.
Het betreft maar één kleuter die een bepaalde grootheidswaanzin had en had ingeschat een snelle 'regime change' te kunnen bewerkstelligen.quote:Op zondag 31 mei 2026 02:34 schreef kree het volgende:
ik snap die hele oorlog nog steeds niet, het is paar kleuters aan de hoge top die met mensenlevens spelen over een stukje grond wat niks waard is.
Dat is natuurlijk de vraag, afgelopen winter was het aan het front ook niet echt veel wat Rusland heeft laten zien, het lente offensief was eigenlijk er eentje die Rusland gebied heeft gekost, en zelfs de meest positieve Z-bloggers uit Rusland snappen ook wel dat het zomeroffensief geen enkele kans van slagen heeft.quote:Op zondag 31 mei 2026 02:12 schreef Shreyas het volgende:
Leuk, maar als het straks weer winter is schuift het momentum weer richting Rusland.
eens en kun je je afvragen wat het nut nog is. ,maar oke. Rusland zal niet terug deinzen omdat dat gezichtsverlies is (wel de beste optie)quote:Op maandag 1 juni 2026 20:11 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het betreft maar één kleuter die een bepaalde grootheidswaanzin had en had ingeschat een snelle 'regime change' te kunnen bewerkstelligen.
Waar het mis ging is in de eerste dagen dat het luchtafweer van Oekraine niet was waar Rusland dacht dat het was, waardoor van de 2 groepen luchtlandingstroepen er een vliegtuig kon worden neergeschoten waardoor maar één vliegveld nabij Kyiv heeft kunnen innemen.
Daardoor heeft Oekraine de verdediging wel kunnen organiseren en heeft men de Russische troepen kunnen terugdringen en voorkomen dat men de gewenste airlift voor het zwaardere materieel niet kunnen uitvoeren.
Toen de blitzkrieg mislukt was krijg je de situatie die het nu is, waar Rusland zich hopeloos vastloopt in de door Oekraine opgeworpen verdediginglinies, ja men kon stukje bij stukje gebied veroveren, maar het hele verassingseffect is eraf en door de ontwikkelingen in de drone technologie waar de logistiek van Rusland nu echt effectie kan worden aangepakt zorgt ervoor dat het voor Rusland wel een hele dure exercitie aan het worden is om te blijven doorgaan.
[..]
Dat is natuurlijk de vraag, afgelopen winter was het aan het front ook niet echt veel wat Rusland heeft laten zien, het lente offensief was eigenlijk er eentje die Rusland gebied heeft gekost, en zelfs de meest positieve Z-bloggers uit Rusland snappen ook wel dat het zomeroffensief geen enkele kans van slagen heeft.
Die Russen blijven militair gezien ongekend machtig. Is dit nu allemaal met Chinees geld en Chinese makelij? Want zelf zijn ze toch wel door hun voorraden en financiën heen zou je denken.quote:
Het meest wrange is dat je nog gelijk hebt ook, Rusland gebruikt namelijk raketten van Noord Korea. Rusland gebruikt ook mandschappen vanuit Noord Korea.quote:Op woensdag 3 juni 2026 21:44 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Die Russen blijven militair gezien ongekend machtig. Is dit nu allemaal met Chinees geld en Chinese makelij? Want zelf zijn ze toch wel door hun voorraden en financiën heen zou je denken.
JIj en Perren hebben beiden niet gelijk. Jullie zitten beiden in een uiterste. Spec doet alsof drones niks zijn en Perren doet alsof tanks achterhaald zijn. Enigszins gechargeerd natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 april 2026 13:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
dit horen we al decennia
eerst zou het antitankgeschut de tank overbodig maken
daarna de antitankraket
daarna de antitankhelikopters
nu de drone
toch zie je bij elke push van beide kampen in dit conflict tanks voorop gaan gevolgd door pantservoertuigen, en ondersteund door zware artillerie waarom zou dit zijn?
Waar doe ik alsof drones niks zijn?quote:Op donderdag 4 juni 2026 20:47 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
JIj en Perren hebben beiden niet gelijk. Jullie zitten beiden in een uiterste. Spec doet alsof drones niks zijn en Perren doet alsof tanks achterhaald zijn. Enigszins gechargeerd natuurlijk.
De waarheid is dat in een moderne oorlog zowel drone's als tanks nodig zijn. Wil je echt (grote) stukken grond veroveren dan wil je drones hebben om de verdediging al wat te vermoeien, liefst in combinatie met artilleriebeschietingen en an beschietingen door gevechtsvliegtuigen. Uiteindelijk stuur je de infanterie die kant op maar die wil je wel beschermen met zware voertuigen en dan komen de tanks.
Als er iets is dat Rusland vs Oekraïne en Iran vs USA laten zien dan is het dat we niet meer om drones heen kunnen maar ook dat we nog steeds behoefte hebben aan tanks, vliegtuigen, oorlogsschepen etc.
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:54 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het meest wrange is dat je nog gelijk hebt ook, Rusland gebruikt namelijk raketten van Noord Korea. Rusland gebruikt ook mandschappen vanuit Noord Korea.
Maar dat was natuurlijk helemaal niet het doel van je post.
De inschatting vanuit de VS en het westen is echt wel juist, of denk je echt dat het de bedoeling is om na 5 jaar oorlogsvoeren op ongeveer dezelfde grens te staan als in het begin van de oorlog, was dat het meesterplan van Rusland?
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.quote:Op donderdag 4 juni 2026 22:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.
Het doel van China (en hier gebruiken ze Rusland voor) is om deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Dus het is volledig volgens het masterplan van China dat deze oorlog 5 jaar duurt en niemand écht iets is opgeschoten.
Behalve zij, want de VS wordt zwakker (ze hebben nu veel minder raketten en munitie), Europa wordt zwakker, vooral financieel, Rusland wordt zwakker en verkopen hun kostbare grondstoffen (olie, gas) voor een prikkie aan China om hun vege lijf te redden. China zit handen wrijvend te genieten hoe drie grote mogendheden er op achteruit gaan en zijn aan het langste eind zullen trekken.
Welk voorraden?quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.
Mag niet van China )))quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:52 schreef Wantie het volgende:
Analyse van hoe Rusland aast op Kazachstan.
De volgende oorlog?
De rest van je post is alles wel, maar deze zin is niet helemaal correct. Poetin heeft nog een leger van ~2M man, die de hele tijd binnen Rusland zelf is gebleven. Nationale Guarde, FSB, SVR, GRU, weet ik veel nog wat. Die zijn goedbetaalde prima uitgeruste eenheden die zijn bedoeld om de onrust binnenlands de kop in te drukken. Als Poetin ze naar Oekrane probeert te sturen, dan komen ze allemaal in opstand en zou de opmars van Prigozhin in 2023 op een kinderspel lijken.quote:Op woensdag 29 april 2026 18:30 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
De grip op de bevolking wordt langzaam verloren
De oorlog in Oekraïne is opgezet door Rusland.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?
Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.quote:Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
Europa is een continent, geen land.quote:Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.
China probeert een slaatje te slaan uit deze ontstane situatie, vooralsnog met groot succes. Europa kijkt zoals altijd machteloos toe, hopend op een initiatief van de VS waarbij ze zich dan als makke lammetjes bij kunnen aansluiten. Maar met Trump aan het roer blijft dat initiatief uit.
[..]
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.
De vraag is dus bij wie we ons moeten aansluiten. Ik ben totaal geen fan van Trump en ook niet per se van de VS, maar het alternatief China is nog veel erger. De mensenrechtenschendingen, executies, etc. zijn natuurlijk verwerpelijk, maar gebeuren soms ook in de VS. Het grote verschil is dat cultureel, historisch, religieus, qua taal en achtergrond de VS vele mijlen dichter bij ons ligt dan China ooit zal liggen. En dat is bepalend in deze.
Het is kiezen tussen twee kwade, maar uiteindelijk hoop ik dat de VS de chaos overleeft.
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.quote:Op maandag 8 juni 2026 13:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Europa is een continent, geen land.
Je kunt niet een continent vergelijken met twee landen.
Helaas stoot de VS Europese bondgenoten af.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.quote:Op maandag 8 juni 2026 18:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.
Top dat je dit zegt.quote:Op maandag 8 juni 2026 21:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.
De Amerikaanse bevolking zelf, hun mentaliteit, historie, religie, taal, cultuur, kunst, architectuur, kapitalisme, gevoel voor vrijheid, manier van communiceren, manier van in het leven staan, manier van politiek bedrijven etc. staan vele malen dichter bij Europa, dat dat Europa bij China staat en dat wordt zeker niet steeds onduidelijker.
Door de komst van social media, AI, etc. wordt juist steeds meer duidelijk dat Europa bij de VS hoort en absoluut niet bij China.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.quote:Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor.
...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |