abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 20:56:09 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220961119
nergens, zeg ik ook nergens, vreemde opmerking

ik geloof alleen niet dat ze de be all, end all of armoured warfare zijn, het slagveld geeft me gewoon gelijk voor zover dat kan

maakt ze niet nutteloos, zou prettig zijn als je me geen woorden in de mond probeert te leggen ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220961779
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:54 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het meest wrange is dat je nog gelijk hebt ook, Rusland gebruikt namelijk raketten van Noord Korea. Rusland gebruikt ook mandschappen vanuit Noord Korea.

Maar dat was natuurlijk helemaal niet het doel van je post.

De inschatting vanuit de VS en het westen is echt wel juist, of denk je echt dat het de bedoeling is om na 5 jaar oorlogsvoeren op ongeveer dezelfde grens te staan als in het begin van de oorlog, was dat het meesterplan van Rusland?
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.

Het doel van China (en hier gebruiken ze Rusland voor) is om deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Dus het is volledig volgens het masterplan van China dat deze oorlog 5 jaar duurt en niemand écht iets is opgeschoten.

Behalve zij, want de VS wordt zwakker (ze hebben nu veel minder raketten en munitie), Europa wordt zwakker, vooral financieel, Rusland wordt zwakker en verkopen hun kostbare grondstoffen (olie, gas) voor een prikkie aan China om hun vege lijf te redden. China zit handen wrijvend te genieten hoe drie grote mogendheden er op achteruit gaan en zijn aan het langste eind zullen trekken.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220973317
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:46 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.

Het doel van China (en hier gebruiken ze Rusland voor) is om deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Dus het is volledig volgens het masterplan van China dat deze oorlog 5 jaar duurt en niemand écht iets is opgeschoten.

Behalve zij, want de VS wordt zwakker (ze hebben nu veel minder raketten en munitie), Europa wordt zwakker, vooral financieel, Rusland wordt zwakker en verkopen hun kostbare grondstoffen (olie, gas) voor een prikkie aan China om hun vege lijf te redden. China zit handen wrijvend te genieten hoe drie grote mogendheden er op achteruit gaan en zijn aan het langste eind zullen trekken.
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?

Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_220973616
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 22:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.
Welk voorraden?
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 22:52 schreef Wantie het volgende:
Analyse van hoe Rusland aast op Kazachstan.
De volgende oorlog?
Mag niet van China )))
I carried the fire before I knew its name.
pi_220973648
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:30 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
De grip op de bevolking wordt langzaam verloren
De rest van je post is alles wel, maar deze zin is niet helemaal correct. Poetin heeft nog een leger van ~2M man, die de hele tijd binnen Rusland zelf is gebleven. Nationale Guarde, FSB, SVR, GRU, weet ik veel nog wat. Die zijn goedbetaalde prima uitgeruste eenheden die zijn bedoeld om de onrust binnenlands de kop in te drukken. Als Poetin ze naar Oekrane probeert te sturen, dan komen ze allemaal in opstand en zou de opmars van Prigozhin in 2023 op een kinderspel lijken.
I carried the fire before I knew its name.
pi_220973732
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?

Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
De oorlog in Oekraïne is opgezet door Rusland.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
  zondag 7 juni 2026 @ 10:46:37 #57
88831 Shreyas
De beste
pi_220977170
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.

China probeert een slaatje te slaan uit deze ontstane situatie, vooralsnog met groot succes. Europa kijkt zoals altijd machteloos toe, hopend op een initiatief van de VS waarbij ze zich dan als makke lammetjes bij kunnen aansluiten. Maar met Trump aan het roer blijft dat initiatief uit.

quote:
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.

De vraag is dus bij wie we ons moeten aansluiten. Ik ben totaal geen fan van Trump en ook niet per se van de VS, maar het alternatief China is nog veel erger. De mensenrechtenschendingen, executies, etc. zijn natuurlijk verwerpelijk, maar gebeuren soms ook in de VS. Het grote verschil is dat cultureel, historisch, religieus, qua taal en achtergrond de VS vele mijlen dichter bij ons ligt dan China ooit zal liggen. En dat is bepalend in deze.

Het is kiezen tussen twee kwade, maar uiteindelijk hoop ik dat de VS de chaos overleeft.
  maandag 8 juni 2026 @ 11:22:05 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220984870
De 'blokkade' van de Krim.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220985591
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:

[..]
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.

China probeert een slaatje te slaan uit deze ontstane situatie, vooralsnog met groot succes. Europa kijkt zoals altijd machteloos toe, hopend op een initiatief van de VS waarbij ze zich dan als makke lammetjes bij kunnen aansluiten. Maar met Trump aan het roer blijft dat initiatief uit.
[..]
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.

De vraag is dus bij wie we ons moeten aansluiten. Ik ben totaal geen fan van Trump en ook niet per se van de VS, maar het alternatief China is nog veel erger. De mensenrechtenschendingen, executies, etc. zijn natuurlijk verwerpelijk, maar gebeuren soms ook in de VS. Het grote verschil is dat cultureel, historisch, religieus, qua taal en achtergrond de VS vele mijlen dichter bij ons ligt dan China ooit zal liggen. En dat is bepalend in deze.

Het is kiezen tussen twee kwade, maar uiteindelijk hoop ik dat de VS de chaos overleeft.
Europa is een continent, geen land.

Je kunt niet een continent vergelijken met twee landen.
Die 50k Noord-Koreaanse levens gaan evengoed Oekraïense levens vernietigen. Het is de zoveelste meesterzet van Russische president - phpmystyle
pi_220986955
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Europa is een continent, geen land.

Je kunt niet een continent vergelijken met twee landen.
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
pi_220987110
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Helaas stoot de VS Europese bondgenoten af.
Tot en met dreigen van het annexeren van grondgebied waar EU burgers wonen.
  maandag 8 juni 2026 @ 18:31:44 #62
38496 Perrin
pi_220987222
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.
pi_220988618
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 18:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.

De Amerikaanse bevolking zelf, hun mentaliteit, historie, religie, taal, cultuur, kunst, architectuur, kapitalisme, gevoel voor vrijheid, manier van communiceren, manier van in het leven staan, manier van politiek bedrijven etc. staan vele malen dichter bij Europa, dat dat Europa bij China staat en dat wordt zeker niet steeds onduidelijker.

Door de komst van social media, AI, etc. wordt juist steeds meer duidelijk dat Europa bij de VS hoort en absoluut niet bij China.
pi_220988663
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 21:04 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.

De Amerikaanse bevolking zelf, hun mentaliteit, historie, religie, taal, cultuur, kunst, architectuur, kapitalisme, gevoel voor vrijheid, manier van communiceren, manier van in het leven staan, manier van politiek bedrijven etc. staan vele malen dichter bij Europa, dat dat Europa bij China staat en dat wordt zeker niet steeds onduidelijker.

Door de komst van social media, AI, etc. wordt juist steeds meer duidelijk dat Europa bij de VS hoort en absoluut niet bij China.
Top dat je dit zegt.
Dit zie ik ook zo, en vind al die rare beweringen dat we china moeten opzoeken en de VS als agressor moeten zien ridicul.
Vakman pur sang
pi_220992393
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor.
...
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Dit is niet het topic om hier verder over in discussie te gaan.
Toch wil ik nog even meegeven dat alles wat er momenteel gebeurt reeds letterlijk gepland was door de VS.

Zie de inhoudstafel van het doc "Extending Russia" uit 2019

https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD1086696.pdf

Economic Measures
Recent Russian Economic Performance
Measure 1: Hinder Petroleum Exports
Measure 2: Reduce Natural Gas Exports and Hinder Pipeline Expansions
Measure 3: Impose Sanctions
Measure 4: Enhance Russian Brain Drain

CHAPTER FOUR
Geopolitical Measures

Measure 1: Provide Lethal Aid to Ukraine
Measure 2: Increase Support to the Syrian Rebels
Measure 3: Promote Regime Change in Belarus
Measure 4: Exploit Tensions in the South Caucasus
Measure 5: Reduce Russian Influence in Central Asia
Measure 6: Challenge Russian Presence in Moldova

Zo is er ook een paper Path to Persia voor wat er nu gaande is in Iran.

Verder heb je gelijk dat het uiteindelijk kiezen is tussen de pest en cholera, waarin de VS misschien de beste keuze is.
Bovenstaande toont echter aan dat zij geen enkele actie uit de weg gaan voor hun eigen gewin en letterlijk over lijken gaan , ook van hun bondgenoten.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:05:29 #66
38496 Perrin
pi_221086985
De oorlog in de Zwarte Zee zit in een nieuwe fase waarin Oekraïne en Rusland elkaar steeds effectiever neutraliseren. Britse en Noorse marinecommandanten waarschuwen dat NAVO-marines moeite hebben om de lessen uit dit conflict te vertalen naar doctrine en aanschaf.

Oekraïne gebruikt een geïntegreerde maritieme strategie: exportcorridors openhouden, Rusland zee-toegang ontzeggen met onbemande aanvallen, amfibische dreiging afschrikken en sinds 2025 ook de Russische schaduwvloot economisch treffen. Dit leverde aanvankelijk grote successen op, maar is nu veranderd in een patstelling.

Een sleutelpunt is aanpassing: Russische tegenmaatregelen hebben de effectiviteit van Oekraïense USV-aanvallen teruggebracht van 80–90% naar ongeveer 2% bij niet-gecoördineerde acties. Tegelijkertijd kopieert Rusland de Oekraïense tactieken en ontwikkelt het snel tegentechnologie. Innovatie en tegenreactie volgen elkaar daardoor extreem snel op.

De oorlog laat ook zien dat oude dreigingen terugkomen in nieuwe vormen, zoals drones die als zeemijnen werken en de noodzaak om luchtverdediging op zee te brengen via kleine vaartuigen.

NAVO worstelt vooral met twee lessen: Oekraïne accepteert onveilige, mobiele communicatie voor snelheid, en moderne oorlog vereist massale schaal en snelle mobilisatie, iets waar NAVO nauwelijks op is ingericht.

Conclusie: onbemande systemen zijn belangrijk, maar vervangen klassieke oorlogsschepen niet. Toekomstige marines hebben beide nodig: schepen voor aanwezigheid en afschrikking, en drones voor gevechtsvoering.

twitter
pi_221458284
Ik was een maand lang op het Chinese platteland. En daar heb je geen internet met het Westen, en ook het nieuws buiten de eigen regio interesseert daar niemand wat. Dus over Oekraïne heb ik niets mee gekregen.

Eind juni was ik terug, en toen viel mij het volgende op m.b.t. de fronten.
Eerst de oblast Donetsk.
De Russen hadden een groot stuk van de stad Kostjantynivka 'veroverd'. Een maand daarvoor was nog minder dan 30% door de Russen benaderd, en eind juni was het meer dan 80%.
Ook ten westen van Siversk hadden de Russen terrein gewonnen, en was de verovering van grotendeels Rai-Oleksandrivka het meest opvallend. Rai-Oleksandrivka is de eerste plaats ten westen van Siversk wat voorheen iets meer dan 1.000 inwoners had. Alle andere dorpen daar zijn echt kleine dorpjes. Het gebied ten westen van Siversk is wel op hooggelegen terrein.

De Oekraïners hadden daarentegen terrein heroverd ten westen en noordwesten van de stad Lyman. En aan het zuidwestelijke front hadden de Oekraïners weer delen van de gemeente Komar in de oblast Donetsk heroverd (niet de hoofdplaats Komar zelf). Die heroverde delen in het westen en noordwesten van de gemeente Komar waren ongeveer in juli vorig jaar in handen van de Russen gekomen.

Buiten de oblast Donetsk zag ik Oekraïense vooruitgang in de omgeving van Novopavlivka, oblast Dnipropetrovsk, en een verdere oprukking van Oekraïne richting Kamjanske, oblast Zaporizja.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In juli heb ik weer dagelijks het frontnieuws gevolgd. De mappers krijgen wel steeds minder bezoekers. En de door mij geliefde Weeb Union is er zelfs mee gestopt. Hij zag eruit als het prototype van een bebaarde zolderkamerautist, maar ik mocht zijn analyses met droge humor wel.

Ik doe vandaag alleen wat in juli volgens mij tot nu toe aan het front in de oblast Donetsk is gebeurd. Op de andere fronten kom ik volgende week terug.

Over de stad Kostjantynivka is sinds een week de controle niet meer in Oekraïense handen. Dat is nog niet hetzelfde dat de Russen de stad volledig 100% onder controle hebben. Het duurt nog wel enige tijd voordat de gebouwen zijn gecontroleerd op achtergebleven Oekraïense eenheden.
Ter vergelijking: vorig jaar eind juli werd door de meeste mappers geconstateerd dat de vlakbij gelegen stad Chasiv Yar volledig in handen van de Russen was gekomen. Maar later zijn de Oekraïners toch weer doorgedrongen in het zuidoostelijke zuidwestelijke deel van die stad. Zelfs nu is de stad Chasiv Yar niet volledig onder Russische controle.

++++++++++++++++++

Ten noorden van Pokrovsk liggen de steden Rodynske en Bilytske. Beide zijn het compacte steden met veel hoogbouw voor de (vroegere) mijnbouwwerkers. Even leek het erop dat deze steden vorig jaar begin augustus zouden worden veroverd door de Russen. Ik dacht voornamelijk om de toevoerroutes naar de stad Pokrovsk af te gaan sluiten. Pokrovsk was op dat moment nog volledig onder Oekraïense controle.
Maar nu bijna een jaar later kan worden geconstateerd dat Oekraïne geen deel van Rodynske meer onder controle heeft. Volgens de Engelstalige Wikipedia was in 2007 80% van het woningbestand in een noodsituatie, het grootste probleem was het repareren van het dak. Er is het afgelopen jaar zoveel heen en weer gevochten in Rodynske dat nu niet alleen de daken moeten worden gerepareerd.

Ook Bilytske ligt voornamelijk in puin. Deze stad is de laatste week ook in Russische handen gekomen. Het lijkt erop dat de Russische aanval de komende tijd zich concentreert op de stad Dobropillia, om daarna een front te gaan creëren ten westen van de steden Druzhkivka, Kramatorsk en Slovjansk.
Ten oosten van Kramatorsk zijn de Russen ook al dichtbij gekomen, op minder dan 6 kilometer van de oostkant van de stad. Maar een Russische aanval van die kant lijkt voorlopig nog in de ijskast te zitten, omdat de Russische toevoer bemoeilijkt wordt door het Siverkyi-Donets Donbaskanaal. De Russen zijn dit kanaal wel overgestoken, maar dat is wat anders dan grote troepenverplaatsingen over het kanaal te kunnen zetten.

+++++++++++++++++++++++++++++

De Oekraïners hebben de laatste weken meer terrein veroverd in de gemeente Komar; volgens Balkan Mapper ruim 40 km² sinds 1 juli.

De stad Lyman is ook nog voor het grootste deel in Oekraïense handen. Hier wordt de laatste negen maanden hevig gevochten, zonder dat een van de beide partijen een overwicht krijgt.

Edit 19:50 uur: Zuidoostelijke deel van Chasiv Yar moet zijn zuidwestelijke deel van Chasiv Yar

[ Bericht 1% gewijzigd door Idisrom op 29-07-2026 19:51:34 ]
pi_221492146
Recapitulatie van de maand juli 2026. De gehanteerde cijfers in ver- of heroveringen zijn van Balkan Mapper, al hoewel ik ook wel andere mappers volg

Het front is weer meer in beweging gekomen. in de maand juli 2026 is de Russische vooruitgang per saldo 363 km². Dat is meer dan de twee voorgaande maanden tezamen. Over juni 2026 was het saldo 174 km² in Russisch voordeel en over mei 2026 was het saldo 84 km² in Russisch voordeel.

+++++++++++++++++++++++++++

Aan het zuidelijke front, in de oblasten Zaporidzja en Dnipropetrovsk was per saldo het Russisch voordeel maar 5 km² in beide oblasten. En de gestage Oekraïense opmars richting Kamjanske is hier in juli tot stilstand gekomen.

In de oblast Donetsk is aan het front in het zuidwesten in de gemeente Komar 41 km² door de Oekraïners veroverd. Maar daar staat tegenover dat Oekraïne aan de overige fronten in deze oblast 176 km² is kwijtgeraakt. Dat betekent nog niet dat de Russen daar nu ineens zelf zo succesvol zijn. Het kan ook zijn, dat de nieuwe Oekraïense oppergeneraal Drapaty zijn manschappen laat terugtrekken van bepaalde fronten, die hij kansloos acht, en om daarmee andere fronten dan te versterken. Voorbeelden zijn Bilytske en Chasiv Yar, dat eind juli 2026 vrij plotseling opnieuw door Oekraïne is opgegeven. Nu Kostjantynivka niet meer onder Oekraïense controle was, had het weinig zin om dan nog wel het zuidoosten van Chasiv Yar te verdedigen, wetende dat de aanvoer van nieuwe hulpmiddelen en mensen hier steeds moeilijker wordt.

Onder de vorige generaal Sirkyi werd wel vastgehouden aan bepaalde posities in het hoger gelegen Chasiv Yar, met de doelstelling dat daarmee de weg naar Kostjantynivka zou worden geblokkeerd.
Maar Kostjantynivka is uiteindelijk voornamelijk door de Russen veroverd via de andere kant, de zuidwestelijke kant. Nadat de Russische aanval via de zuidoostelijke kant wel was vastgelopen. Aan deze kant kwamen de Russen op 24 oktober 2025 voor het eerst Kostjantynivka binnen. Het heeft dus negen maanden geduurd, voordat Oekraïne de controle over deze stad is kwijtgeraakt.
Sirskyi was de generaal die nog wel voor elke vierkante meter wilde doorvechten, gezien zijn uitspraak op 15 juli 2026, toen hij zei dat de Russen in de Donetsk regio voor elke veroverde vierkante kilometer meer dan 400 man verliezen.
Op 26 juni 2026 zei Syrskyi dat Rusland nog 721.300 soldaten had. Met dit soort berekeningen zou Rusland straks door al zijn manschappen heen zijn, en dan zou nog steeds 3.000 km² van de oblast Donetsk niet zijn veroverd.
Na het ontslag van de minister van Defensie Fedorov heeft Zelensky onder druk van de publieke opnie met andere generaals en militairen gesproken, en is toen tot de conclusie gekomen dat Sirskyi niet meer op het goede pad zat. En waarschijnlijk heeft Drapaty een andere opvatting, en wil die niet te lang vasthouden aan de laatste vierkante kilometers op bepaalde uithoeken van fronten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

In de noordelijke oblasten Soemy en Kharkiv is in juli 2026 per saldo 224 km² door de Russen veroverd.
De grootste terreinwinst voor de Russen hier was ten zuidoosten en oosten van Vovtsjansk met 102 veroverde km².
De plaats Vilcha (voorheen 1.640 inw.), 5 km ten zuiden van Vovtsjansk is eind juli weer heroverd door de Russen. De Russen hadden eerder dit jaar deze plaats ook al veroverd, maar Vilcha is later in 2026 door Oekraïne weer heroverd.
Op 17 km ten zuidoosten van Vovtsjansk ligt Bilyi Kolodyaz (vh 3.950 inw) met vlak daarbij Yurchenka (vh 933 inw). Deze plaatsen zijn niet veroverd, maar worden intussen wel van dichtbij aan drie kanten bedreigd door de Russen.

De Russische veroveringen in de buurt van Dvorichna (10,3 km²), omgeving Koepjansk (15,3 km²) en omgeving Borova (14,7 km²) waren daarentegen summier.
pi_221511159
Op 24 juli 2024 kondigde oppergeneraal Sirskyi aan, dat hij wist dat Oekraïne zou winnen, en ook hoe.
Ik denk dat hij toen doelde op de onverwachte Oekraïense inval in de oblast Koersk, dat vandaag precies twee jaar geleden begon. De maximumterreinwinst voor Oekraïne werd bereikt tussen 22 en 29 augustus 2024, en bedroeg op het hoogste punt ongeveer 875 km².
In maart 2025 heroverden de Russen de belangrijkste plaats Soedzja, en vlak daarna was het gebeurd met de Oekraïense bezetting van een klein deel van de oblast Koersk.

Op een heel klein stukje na. Bij de plaats Tetkino hielden de Oekraïners tot begin deze week een paar vierkante kilometer nog bezet. Deze week hield deze laatste bezetting daar op. Ik dacht in eerste instantie dat de nieuwe oppergeneraal Drapaty zijn eenheid zich daar had laten terugtrekken.
Maar vandaag zag ik bij de mapper Roy dat de Russen de Oekraïense plaats Ryzhivka, dat ligt tegenover de grens bij Tetkino, ook hadden ingenomen. Ik denk niet dat dat de bedoeling was van de eventuele Oekraïense terugtrekking.

Op dit moment bezetten de Russen totaal ongeveer 625 tot 650 km² van de oblast Soemy, verspreid over diverse fronten.
pi_221511236
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Op 24 juli 2024 kondigde oppergeneraal Sirskyi aan, dat hij wist dat Oekraïne zou winnen, en ook hoe.
Ik denk dat hij toen doelde op de onverwachte Oekraïense inval in de oblast Koersk, dat vandaag precies twee jaar geleden begon.
Volgens mij was het de initiele bedoeling om de Kursk NPP in te nemen wat echter al direct mislukte, waarna het verhaal aangepast werd naar "grondgebied innemen om een betere onderhandelingspositie te krijgen", maar ook dat heeft niet mogen duren.

[ Bericht 1% gewijzigd door UncleScorp op 07-08-2026 10:33:43 ]
pi_221515024
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 10:25 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Volgens mij was het de initiele bedoeling om de Kursk NPP in te nemen wat echter al direct mislukte, waarna het verhaal aangepast werd naar "grondgebied innemen om een betere onderhandelingspositie te krijgen", maar ook dat heeft niet mogen duren.
Het doel was vooral om de druk op andere fronten weg te nemen, dat is gedeeltelijk gelukt, wat Rusland uiteindelijk goed voor elkaar heeft kunnen krijgen is om daar Noord Koreaanse troepen in te zetten, in het begin werden die gezien het tactisch onvermogen volledig in de pan gehakt, maar die konden zich wel degelijk aanpassen, gesteund ook door speciale Russisceh elite eenheden.

Het gaf vooral aan dat Rusland niet de gang van de oorlog kan dicteren, ook nu niet, Oekraine kan door de technologische ontwikkeling van drones wel degelijk belangrijke aanvallen op de logistiek uitvoeren, en belangrijker de oorlog voor de Russen zelf een stuk zichtbaarder maken waar het veel inwoners ook nog een economisch weet te raken.
Natuurlijk, Rusland kan met de ballistische raketten goed terugschieten, heeft wel degelijk de aanvallen op de steden daarmee opgevoerd, kan zeker ook tactisceh en vooral ook minder tactische doelen raken, maar wat niet lukt is het uitschakelen van de mogelijkheid van Oekraine om aanvallen te blijven uitvoeren.

Want dat moet toch worden gezegd, er was geen noemenswardig lenteoffensief, er is helemaal geen zomeroffensief gekomen, en dat is niet omdat het voor Rusland logistiek op dit moment zo goed gaat.
De aankomende verplichte mobilisatie kan er echt wel eentje zijn die voor het Kremlin verkeerd gaat uitpakken, juist als Oekraine de aanvallen op Rusland zelf kan aanhouden waar het belangrijke zakenmensen veel geld kan kosten, is er wel degelijk een mogelijkheid dat er invloedrijke mensen andere keuzes gaan maken omdat het nu wel heel veel geld gaat kosten.

Want laten we wel wezen, het was echt niet de bedoeling dat Rusland na 5 jaar oorlogsvoeren nog steeds in een loopgravenoorlog verwikkeld is in Donetsk en Luhansk, en waar op de Krim geen actieve marine en luchtmacht meer aanwezig is, en de bevolking in moeder Rusland zelf in de rij staat voor een tankstation.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_221516824
quote:
0s.gif Op donderdag 6 augustus 2026 20:29 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het doel was vooral om de druk op andere fronten weg te nemen, dat is gedeeltelijk gelukt, wat Rusland uiteindelijk goed voor elkaar heeft kunnen krijgen is om daar Noord Koreaanse troepen in te zetten, in het begin werden die gezien het tactisch onvermogen volledig in de pan gehakt, maar die konden zich wel degelijk aanpassen, gesteund ook door speciale Russisceh elite eenheden.
Mja ik blijf erbij dat het doel hoogstwaarschijnlijk de kerncentrale daar was. Dit had idd gewicht in de schaal kunnen leggen bij (eventuele) onderhandelingen. Daarna werd het verhaal aangepast naar grondgebied veroveren om te ruilen en/of russ troepen weg leiden uit oekraine.
En als het afleiden van troepen idd gelukt was, hebben de oekr daar toch maar bitter weinig profijt en baat uit gehaald.
Ze hebben in Kursk uiteindelijk onnoemelijk veel (elite) troepen en kostbaar materiaal verloren.

quote:
Het gaf vooral aan dat Rusland niet de gang van de oorlog kan dicteren,
Als dat het enige is dat er uiteindelijk mee aangetoond werd zou ik het eerder als fiasco klasseren in de zwarte pagina's van de oorlog...
quote:
ook nu niet, Oekraine kan door de technologische ontwikkeling van drones wel degelijk belangrijke aanvallen op de logistiek uitvoeren, en belangrijker de oorlog voor de Russen zelf een stuk zichtbaarder maken waar het veel inwoners ook nog een economisch weet te raken.
ok oekr ontwikkelt drones maar steunt voor de rest quasi volledig op westerse bewapening.
En de bevolking economisch raken ? Dacht dat de economie gekelderd ging zijn door sanctiepakketten ? 20 ondertussen...
En volgens mij hardt het de russen eerder in hun overtuiging om de oorlog af te maken.
quote:
Natuurlijk, Rusland kan met de ballistische raketten goed terugschieten, heeft wel degelijk de aanvallen op de steden daarmee opgevoerd, kan zeker ook tactisceh en vooral ook minder tactische doelen raken,
maar wat niet lukt is het uitschakelen van de mogelijkheid van Oekraine om aanvallen te blijven uitvoeren.
Ja de ballistische raketten beginnen een probleem te worden nu de westerse luchtafweer uitgeput raakt.
En over de al of niet tactische doelen ga ik me niet uitspreken. Beide kampen gaan steeds verbloemen wat geraakt werd of wat zij geraakt hebben.
En logisch dat zolang de oorlog duurt, oekr ook aanvallen uitvoert ?

quote:
Want dat moet toch worden gezegd, er was geen noemenswardig lenteoffensief, er is helemaal geen zomeroffensief gekomen, en dat is niet omdat het voor Rusland logistiek op dit moment zo goed gaat.
Er blijven idd geruchten komen over "een offensief" maar voorlopig blijft de opmars traag en gestaag, niet verwonderlijk gezien de versterkte steden in de defensielinie en de massale drones. Het is dan ook een uitputtingsoorlog en geen blitzkrieg. Of amerikaanse "shock and awe" (alhoewel we daar ook niet echt meer van kunnen spreken tegenwoordig, de grootste militaire macht zit na 4 maand al vast tegen een minderwaardige tegenstander. Net als hun machtige proxy Israel die al 3 jaar haar tanden stuk bijt op een zootje ongeregeld op een miniscuul lapje grond)

quote:
De aankomende verplichte mobilisatie kan er echt wel eentje zijn die voor het Kremlin verkeerd gaat uitpakken, juist als Oekraine de aanvallen op Rusland zelf kan aanhouden waar het belangrijke zakenmensen veel geld kan kosten, is er wel degelijk een mogelijkheid dat er invloedrijke mensen andere keuzes gaan maken omdat het nu wel heel veel geld gaat kosten.
Mobilisatie ? Zolang deze er niet is klasseer ik dit onder westerse propaganda.
En ja de aanvallen op Rusland ... sja, ik ben van mening dat zulke initiatieven meer zouden opbrengen moesten ze deze op het front inzetten want verder bereiken ze niet echt het beoogde doel.
En ja ook in Rusland, net als in de VS, zijn er zakenmensen die rijk worden van een zolang mogelijk voortdurende oorlog.
quote:
Want laten we wel wezen, het was echt niet de bedoeling dat Rusland na 5 jaar oorlogsvoeren nog steeds in een loopgravenoorlog verwikkeld is in Donetsk en Luhansk,
Tijd voor een update want de boel schuift op hoor. Maar nogmaals, het is een uitputtingsoorlog en geen blitzkrieg. En het duurt idd even vooraleer alle westerse oorlogsmateriaal vernietigd en uitgeput raakt.
Eens de laatste 2 versterkte defensiesteden vallen wordt het wsl een ander verhaal.
quote:
en waar op de Krim geen actieve marine en luchtmacht meer aanwezig is, en de bevolking in moeder Rusland zelf in de rij staat voor een tankstation.
Logisch dat je militair materiaal verplaatst als het geraakt kan worden. En in de rij staan voor tankstation...ja idd allemaal tijdelijke vervelende situaties maar zonder enig effect waar het telt ... the battlefield.
En oekr aanvallen op olie- en graanschepen heeft hen ondertussen hun maritieme handel gekost, wat voor oekr een financiele aderlater is. Waar de russen in 2022 nog instemden met de VN smeekbede om een graandeal om de graanexport vanuit Odessa toe te laten, heeft oekr hen nu een vrijgeleide gegeven om de graanexport volledig af te sluiten, als je zelf graanschepen aanvalt ...

Soit, mijn initiele reactie ging enkel over Kursk. Ik ga hier dan ook niet verder uitweiden en laat het woord aan de oorlogsverslaggevers alhier die hun best doen een objectief overzicht te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door UncleScorp op 07-08-2026 10:33:07 ]
  Moderator vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:37:18 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221516895
Maar 'we gaan die kerncentrale innemen zonder reden' is nooit het verhaal geweest

Het verhaal is van start tot finish hetzelfde geweest, tijdelijk grond innemen om lucht te creeeren voor eenheden elders aan het front die zwaar onder druk stonden op dat moment

Dat is heel helder gecommuniceerd en dat verhaal is nooit aangepast
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221517263
Klopt.
Correctie : het verhaal is nooit aangepast geweest.

quote:
ChatGPT :

Oekraïne heeft de kerncentrale van Koersk (Kurchatov) nooit officieel als hoofddoel van de inval genoemd, al werd er door militaire analisten en het Kremlin vanaf het begin van de operatie in augustus 2024 wel sterk over gespeculeerd. Hoewel de centrale binnen bereik lag, bleek een fysieke bezetting militair te hoog gegrepen en politiek te riskant.

De rol van de kerncentrale van Koersk
Geen bezetting, wel druk: Analisten vermoedden dat Oekraïne de centrale in Kurchatov wilde gebruiken als nucleair wisselgeld, bijvoorbeeld om de door Rusland bezette Oekraïense kerncentrale van Zaporizja vrij te krijgen.
Logistieke dreiging: Het controleren of bedreigen van de infrastructuur rondom de centrale (zoals het energienetwerk) dwingt Rusland om gigantische defensieve middelen in te zetten die elders nodig zijn.
Drone-incidenten: Hoewel een grondoffensief de centrale niet bezette, zijn er wel herhaaldelijk drone-aanvallen in de buurt geweest. Zo leidde het neerschieten van een Oekraïense drone tot een tijdelijke brand bij een transformator van de centrale. De atoomwaakhond IAEA houdt de nucleaire veiligheid ter plekke scherp in de gaten.

Strategische context
Onderdeel van het offensief: Sinds het begin van de Oekraïense grondinval wordt er gespeculeerd dat de centrale, die op zo'n 60 kilometer van de grens ligt, een primair strategisch doelwit of pressiemiddel is.
  vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:36:58 #75
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_221521552
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 augustus 2026 08:12 schreef UncleScorp het volgende:
Logisch dat je militair materiaal verplaatst als het geraakt kan worden
Het hele doel van de Russische oorlog is naast de annexatie van Donetsk en Luhansk ook de landbrug naar de Krim te hebben zodat men de volledige controle over de Krim kon hebben.
Want in 2014 heeft men de Krim ingenomen omdat men de zeehaven wilde blijven houden omdat deze niet bevriest.

Als je na 5 jaar dan geen actieve miliraire zeehaven en luchtmacht op de Krim kunt hebben omdat ze in het bereik liggen van Oekraine, dan is er toch wel ergens een misrekening gemaakt.

En dat is precies iets wat er bij jouw gebrabbelverder niet uit komt, namelijk dat Rusland zich compleet heeft verkeken, want de blitzkrieg was natuurlijk wel degelijk de bedoeling.
En wat het nu kost aan mensen en materieel voor de beperkte en langzame terreinwinst op sommige plakken waar het achterland van moeder Rusland zoals aangegeven nu ook gereaakt wordt, is echt wel een probleem voor het Kremlin.

En wees niet bang, die mobilisatie gaat er komen, want met de huidige verliezen en beperkte aanwas is anders elke offensieve aspiratie onmogelijk.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_221582945
Op 12 augustus kwam het ANP met groot nieuws; Zelensky meldt op X dat zijn land dit jaar 745 km² aan grondgebied heeft veroverd op Rusland. Het gaat volgens hem om 26 dorpen in de regio's Donetsk, Zaporizja en Dnipropetrovsk. Zelensky meldt dat in het zuidoosten van het land een offensieve operatie met precisie is uitgevoerd. Hierbij waren verschillend eenheden van de strijdkrachten betrokken. De president spreekt van aanzienlijke verliezen voor het bezettingsleger met minstens 9550 doden en meer dan 6600 gewonden.

Nou lijkt mij 745 km² een veel te hoge schatting, en zelfs de al wekenlange optimistische Denys Davydov over de Oekraïense terreinwinsten meldde in zijn Youtube-video dat hier propaganda achter zit, en zelf kwam hij op 242 km² terreinwinst voor Oekraïne.
Ikzelf volg voor de veroverde km² voornamelijk Balkan Mapper, en dan kom je dit jaar op zo'n 160 km² terreinwinst voor Oekraïne in de gemeente Komar, oblast Donetsk, en ongeveer 210 km² in het zuidelijke stuk van de oblast Dnipropetrovsk.

Maar dankzij de post van @skysherrif op 12-08-2026 17:40 uur en de video van HS Mapping is bekend welke 26 dorpen dat zijn. Ik heb heel veel moeten inzoomen op Google Maps en Mapcarta om het laatste dorp te vinden. En dan blijkt het begrip dorp wel ruim te zijn geïnterpreteerd. Er zitten gehuchten bij van voorheen 4, 8, 16, 23, 27 en 34 inwoners. Nou ja, ik kom oorspronkelijk van de boerderij en onze buren hadden 14 kinderen, dus ook 16 mensen.
Van de 26 dorpen zijn er acht gehuchten van voorheen tussen de 4 en 44 inwoners. Ook acht gehuchten zitten tussen de 100 en 199 inwoners. Vier plaatsen zitten tussen de 200 en 299 inwoners. Dan hou je per saldo nog zes dorpen over, waarvan de grootste voorheen 915 inwoners had.
De 26 'dorpen' zijn verdeeld over de oblast Zaporizja (4 stuks, totaal vh 315 inw. waarvan Novohryhorivka met vh 231 inw. de grootste is), de oblast Dnipropetrovsk( 12 stuks, totaal vh 2083 inw. waarvan Berezove met vh 585 inw en Ternove met vh 316 inw de grootste zijn) en de gemeente Komar (10 stuks, totaal vh 3492 inw., waarvan Zelenyi Hai met vh 915 inw, Piddubne met vh 686 inw, Myrne met vh 587 inw en Voskresenka met vh 532 inw de grootste zijn).

Voor het perspectief. Ten zuiden van Dobropllia ligt een citadel van 10 dorpen. De eerste drie dorpen vanaf de oostkant zijn Chernihivka (vh 814 inw.), Svitle (vh 1290 inw.) en Vodianske (vh 1373 inw). Deze drie dorpen zijn waarschijnlijk afgelopen week door de Russen veroverd.
Maar over het frontnieuws kom ik later deze week met een update.
pi_221582966
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 07:21 schreef Idisrom het volgende:
Op 12 augustus kwam het ANP met groot nieuws; Zelensky meldt op X dat zijn land dit jaar 745 km² aan grondgebied heeft veroverd op Rusland. Het gaat volgens hem om 26 dorpen in de regio's Donetsk, Zaporizja en Dnipropetrovsk. Zelensky meldt dat in het zuidoosten van het land een offensieve operatie met precisie is uitgevoerd. Hierbij waren verschillend eenheden van de strijdkrachten betrokken. De president spreekt van aanzienlijke verliezen voor het bezettingsleger met minstens 9550 doden en meer dan 6600 gewonden.

Nou lijkt mij 745 km² een veel te hoge schatting, en zelfs de al wekenlange optimistische Denys Davydov over de Oekraïense terreinwinsten meldde in zijn Youtube-video dat hier propaganda achter zit, en zelf kwam hij op 242 km² terreinwinst voor Oekraïne.
Ikzelf volg voor de veroverde km² voornamelijk Balkan Mapper, en dan kom je dit jaar op zo'n 160 km² terreinwinst voor Oekraïne in de gemeente Komar, oblast Donetsk, en ongeveer 210 km² in het zuidelijke stuk van de oblast Dnipropetrovsk.

Maar dankzij de post van @:skysherrif op 12-08-2026 17:40 uur en de video van HS Mapping is bekend welke 26 dorpen dat zijn. Ik heb heel veel moeten inzoomen op Google Maps en Mapcarta om het laatste dorp te vinden. En dan blijkt het begrip dorp wel ruim te zijn geïnterpreteerd. Er zitten gehuchten bij van voorheen 4, 8, 16, 23, 27 en 34 inwoners. Nou ja, ik kom oorspronkelijk van de boerderij en onze buren hadden 14 kinderen, dus ook 16 mensen.
Van de 26 dorpen zijn er acht gehuchten van voorheen tussen de 4 en 44 inwoners. Ook acht gehuchten zitten tussen de 100 en 199 inwoners. Vier plaatsen zitten tussen de 200 en 299 inwoners. Dan hou je per saldo nog zes dorpen over, waarvan de grootste voorheen 915 inwoners had.
De 26 'dorpen' zijn verdeeld over de oblast Zaporizja (4 stuks, totaal vh 315 inw. waarvan Novohryhorivka met vh 231 inw. de grootste is), de oblast Dnipropetrovsk( 12 stuks, totaal vh 2083 inw. waarvan Berezove met vh 585 inw en Ternove met vh 316 inw de grootste zijn) en de gemeente Komar (10 stuks, totaal vh 3492 inw., waarvan Zelenyi Hai met vh 915 inw, Piddubne met vh 686 inw, Myrne met vh 587 inw en Voskresenka met vh 532 inw de grootste zijn).

Voor het perspectief. Ten zuiden van Dobropllia ligt een citadel van 10 dorpen. De eerste drie dorpen vanaf de oostkant zijn Chernihivka (vh 814 inw.), Svitle (vh 1290 inw.) en Vodianske (vh 1373 inw). Deze drie dorpen zijn waarschijnlijk afgelopen week door de Russen veroverd.
Snel een korte reactie maar ik heb het idee dat die genoemde 700 het totale teruggewonnen gebied is op rusland niet van die 26 dorpen. En ik denk dat ze gemeten hebben vanaf de diepste infiltraties die rusland ooit gehad heeft in die gebieden. Dan kan je wel op een redelijk groot gedeelte komen maar wat tegelijk niet echt reel is aangezien rusland nooit controle had over dat gebied dus idd een beetje propaganda.

Heb trouwens ook een paar keer daar gepost over zuiden van dobropilia (en nog crucialer misschien Russische opmars bij toretsk, toretske en torets ten westen van konstianyka. Ook is rusland langzaam de hoogtes bij slaviansk en kramatorsk ten oosten aan het veroveren en stilletjes zijn er steeds meer infiltraties weer in kupiansk ook. Maar schrijf daar maar een uitgebreider stuk over :)
pi_221582978
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2026 07:21 schreef Idisrom het volgende:

Maar dankzij de post van @:skysherrif op 12-08-2026 17:40 uur en de video van HS Mapping is bekend welke 26 dorpen dat zijn. Ik heb heel veel moeten inzoomen op Google Maps en Mapcarta om het laatste dorp te vinden. En dan blijkt het begrip dorp wel ruim te zijn geïnterpreteerd. Er zitten gehuchten bij van voorheen 4, 8, 16, 23, 27 en 34 inwoners. Nou ja, ik kom oorspronkelijk van de boerderij en onze buren hadden 14 kinderen, dus ook 16 mensen.

Overigens is inwoneraantal niet super interessant, behalve als het groot genoeg is om er een uitvals basis van te maken zoals pokrovsk nu en selydove daarvoor.

Een dorp van 16 personen kan heel interessant zijn als het op een bepaalde hoogte ligt waarvanuit drone piloten kunnen opereren of artillerie kan worden opgesteld.

Of als een bepaald dorp een zeer goed gegraven loopgraven systeem heeft.

Of in dit geval bij komar, Oekraïne rusland terug over de rivier geduwd heeft en daar weer een stukje natuurlijke buffer heeft. Daarom is Oekraïne daar nu vooral geswitched naar filia en dachne om ze daar ook terug de rivier over te duwen

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 2 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')