Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.quote:Op donderdag 4 juni 2026 19:54 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het meest wrange is dat je nog gelijk hebt ook, Rusland gebruikt namelijk raketten van Noord Korea. Rusland gebruikt ook mandschappen vanuit Noord Korea.
Maar dat was natuurlijk helemaal niet het doel van je post.
De inschatting vanuit de VS en het westen is echt wel juist, of denk je echt dat het de bedoeling is om na 5 jaar oorlogsvoeren op ongeveer dezelfde grens te staan als in het begin van de oorlog, was dat het meesterplan van Rusland?
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.quote:Op donderdag 4 juni 2026 22:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.
Het doel van China (en hier gebruiken ze Rusland voor) is om deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Dus het is volledig volgens het masterplan van China dat deze oorlog 5 jaar duurt en niemand écht iets is opgeschoten.
Behalve zij, want de VS wordt zwakker (ze hebben nu veel minder raketten en munitie), Europa wordt zwakker, vooral financieel, Rusland wordt zwakker en verkopen hun kostbare grondstoffen (olie, gas) voor een prikkie aan China om hun vege lijf te redden. China zit handen wrijvend te genieten hoe drie grote mogendheden er op achteruit gaan en zijn aan het langste eind zullen trekken.
Welk voorraden?quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.
Mag niet van China )))quote:Op zaterdag 25 april 2026 22:52 schreef Wantie het volgende:
Analyse van hoe Rusland aast op Kazachstan.
De volgende oorlog?
De rest van je post is alles wel, maar deze zin is niet helemaal correct. Poetin heeft nog een leger van ~2M man, die de hele tijd binnen Rusland zelf is gebleven. Nationale Guarde, FSB, SVR, GRU, weet ik veel nog wat. Die zijn goedbetaalde prima uitgeruste eenheden die zijn bedoeld om de onrust binnenlands de kop in te drukken. Als Poetin ze naar Oekrane probeert te sturen, dan komen ze allemaal in opstand en zou de opmars van Prigozhin in 2023 op een kinderspel lijken.quote:Op woensdag 29 april 2026 18:30 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
De grip op de bevolking wordt langzaam verloren
De oorlog in Oekraïne is opgezet door Rusland.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?
Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.quote:Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.quote:Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
Europa is een continent, geen land.quote:Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.
China probeert een slaatje te slaan uit deze ontstane situatie, vooralsnog met groot succes. Europa kijkt zoals altijd machteloos toe, hopend op een initiatief van de VS waarbij ze zich dan als makke lammetjes bij kunnen aansluiten. Maar met Trump aan het roer blijft dat initiatief uit.
[..]
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.
De vraag is dus bij wie we ons moeten aansluiten. Ik ben totaal geen fan van Trump en ook niet per se van de VS, maar het alternatief China is nog veel erger. De mensenrechtenschendingen, executies, etc. zijn natuurlijk verwerpelijk, maar gebeuren soms ook in de VS. Het grote verschil is dat cultureel, historisch, religieus, qua taal en achtergrond de VS vele mijlen dichter bij ons ligt dan China ooit zal liggen. En dat is bepalend in deze.
Het is kiezen tussen twee kwade, maar uiteindelijk hoop ik dat de VS de chaos overleeft.
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.quote:Op maandag 8 juni 2026 13:29 schreef Wantie het volgende:
[..]
Europa is een continent, geen land.
Je kunt niet een continent vergelijken met twee landen.
Helaas stoot de VS Europese bondgenoten af.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.quote:Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.quote:Op maandag 8 juni 2026 18:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.
Top dat je dit zegt.quote:Op maandag 8 juni 2026 21:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.
De Amerikaanse bevolking zelf, hun mentaliteit, historie, religie, taal, cultuur, kunst, architectuur, kapitalisme, gevoel voor vrijheid, manier van communiceren, manier van in het leven staan, manier van politiek bedrijven etc. staan vele malen dichter bij Europa, dat dat Europa bij China staat en dat wordt zeker niet steeds onduidelijker.
Door de komst van social media, AI, etc. wordt juist steeds meer duidelijk dat Europa bij de VS hoort en absoluut niet bij China.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.quote:Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor.
...
Volgens mij was het de initiele bedoeling om de Kursk NPP in te nemen wat echter al direct mislukte, waarna het verhaal aangepast werd naar "grondgebied innemen om een betere onderhandelingspositie te krijgen", maar ook dat heeft niet mogen duren.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:06 schreef Idisrom het volgende:
Op 24 juli 2024 kondigde oppergeneraal Sirskyi aan, dat hij wist dat Oekraïne zou winnen, en ook hoe.
Ik denk dat hij toen doelde op de onverwachte Oekraïense inval in de oblast Koersk, dat vandaag precies twee jaar geleden begon.
Het doel was vooral om de druk op andere fronten weg te nemen, dat is gedeeltelijk gelukt, wat Rusland uiteindelijk goed voor elkaar heeft kunnen krijgen is om daar Noord Koreaanse troepen in te zetten, in het begin werden die gezien het tactisch onvermogen volledig in de pan gehakt, maar die konden zich wel degelijk aanpassen, gesteund ook door speciale Russisceh elite eenheden.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:25 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Volgens mij was het de initiele bedoeling om de Kursk NPP in te nemen wat echter al direct mislukte, waarna het verhaal aangepast werd naar "grondgebied innemen om een betere onderhandelingspositie te krijgen", maar ook dat heeft niet mogen duren.
Mja ik blijf erbij dat het doel hoogstwaarschijnlijk de kerncentrale daar was. Dit had idd gewicht in de schaal kunnen leggen bij (eventuele) onderhandelingen. Daarna werd het verhaal aangepast naar grondgebied veroveren om te ruilen en/of russ troepen weg leiden uit oekraine.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 20:29 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Het doel was vooral om de druk op andere fronten weg te nemen, dat is gedeeltelijk gelukt, wat Rusland uiteindelijk goed voor elkaar heeft kunnen krijgen is om daar Noord Koreaanse troepen in te zetten, in het begin werden die gezien het tactisch onvermogen volledig in de pan gehakt, maar die konden zich wel degelijk aanpassen, gesteund ook door speciale Russisceh elite eenheden.
Als dat het enige is dat er uiteindelijk mee aangetoond werd zou ik het eerder als fiasco klasseren in de zwarte pagina's van de oorlog...quote:Het gaf vooral aan dat Rusland niet de gang van de oorlog kan dicteren,
ok oekr ontwikkelt drones maar steunt voor de rest quasi volledig op westerse bewapening.quote:ook nu niet, Oekraine kan door de technologische ontwikkeling van drones wel degelijk belangrijke aanvallen op de logistiek uitvoeren, en belangrijker de oorlog voor de Russen zelf een stuk zichtbaarder maken waar het veel inwoners ook nog een economisch weet te raken.
Ja de ballistische raketten beginnen een probleem te worden nu de westerse luchtafweer uitgeput raakt.quote:Natuurlijk, Rusland kan met de ballistische raketten goed terugschieten, heeft wel degelijk de aanvallen op de steden daarmee opgevoerd, kan zeker ook tactisceh en vooral ook minder tactische doelen raken,
maar wat niet lukt is het uitschakelen van de mogelijkheid van Oekraine om aanvallen te blijven uitvoeren.
Er blijven idd geruchten komen over "een offensief" maar voorlopig blijft de opmars traag en gestaag, niet verwonderlijk gezien de versterkte steden in de defensielinie en de massale drones. Het is dan ook een uitputtingsoorlog en geen blitzkrieg. Of amerikaanse "shock and awe" (alhoewel we daar ook niet echt meer van kunnen spreken tegenwoordig, de grootste militaire macht zit na 4 maand al vast tegen een minderwaardige tegenstander. Net als hun machtige proxy Israel die al 3 jaar haar tanden stuk bijt op een zootje ongeregeld op een miniscuul lapje grond)quote:Want dat moet toch worden gezegd, er was geen noemenswardig lenteoffensief, er is helemaal geen zomeroffensief gekomen, en dat is niet omdat het voor Rusland logistiek op dit moment zo goed gaat.
Mobilisatie ? Zolang deze er niet is klasseer ik dit onder westerse propaganda.quote:De aankomende verplichte mobilisatie kan er echt wel eentje zijn die voor het Kremlin verkeerd gaat uitpakken, juist als Oekraine de aanvallen op Rusland zelf kan aanhouden waar het belangrijke zakenmensen veel geld kan kosten, is er wel degelijk een mogelijkheid dat er invloedrijke mensen andere keuzes gaan maken omdat het nu wel heel veel geld gaat kosten.
Tijd voor een update want de boel schuift op hoor. Maar nogmaals, het is een uitputtingsoorlog en geen blitzkrieg. En het duurt idd even vooraleer alle westerse oorlogsmateriaal vernietigd en uitgeput raakt.quote:Want laten we wel wezen, het was echt niet de bedoeling dat Rusland na 5 jaar oorlogsvoeren nog steeds in een loopgravenoorlog verwikkeld is in Donetsk en Luhansk,
Logisch dat je militair materiaal verplaatst als het geraakt kan worden. En in de rij staan voor tankstation...ja idd allemaal tijdelijke vervelende situaties maar zonder enig effect waar het telt ... the battlefield.quote:en waar op de Krim geen actieve marine en luchtmacht meer aanwezig is, en de bevolking in moeder Rusland zelf in de rij staat voor een tankstation.
quote:ChatGPT :
Oekraïne heeft de kerncentrale van Koersk (Kurchatov) nooit officieel als hoofddoel van de inval genoemd, al werd er door militaire analisten en het Kremlin vanaf het begin van de operatie in augustus 2024 wel sterk over gespeculeerd. Hoewel de centrale binnen bereik lag, bleek een fysieke bezetting militair te hoog gegrepen en politiek te riskant.
De rol van de kerncentrale van Koersk
Geen bezetting, wel druk: Analisten vermoedden dat Oekraïne de centrale in Kurchatov wilde gebruiken als nucleair wisselgeld, bijvoorbeeld om de door Rusland bezette Oekraïense kerncentrale van Zaporizja vrij te krijgen.
Logistieke dreiging: Het controleren of bedreigen van de infrastructuur rondom de centrale (zoals het energienetwerk) dwingt Rusland om gigantische defensieve middelen in te zetten die elders nodig zijn.
Drone-incidenten: Hoewel een grondoffensief de centrale niet bezette, zijn er wel herhaaldelijk drone-aanvallen in de buurt geweest. Zo leidde het neerschieten van een Oekraïense drone tot een tijdelijke brand bij een transformator van de centrale. De atoomwaakhond IAEA houdt de nucleaire veiligheid ter plekke scherp in de gaten.
Strategische context
Onderdeel van het offensief: Sinds het begin van de Oekraïense grondinval wordt er gespeculeerd dat de centrale, die op zo'n 60 kilometer van de grens ligt, een primair strategisch doelwit of pressiemiddel is.
Het hele doel van de Russische oorlog is naast de annexatie van Donetsk en Luhansk ook de landbrug naar de Krim te hebben zodat men de volledige controle over de Krim kon hebben.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 08:12 schreef UncleScorp het volgende:
Logisch dat je militair materiaal verplaatst als het geraakt kan worden
Snel een korte reactie maar ik heb het idee dat die genoemde 700 het totale teruggewonnen gebied is op rusland niet van die 26 dorpen. En ik denk dat ze gemeten hebben vanaf de diepste infiltraties die rusland ooit gehad heeft in die gebieden. Dan kan je wel op een redelijk groot gedeelte komen maar wat tegelijk niet echt reel is aangezien rusland nooit controle had over dat gebied dus idd een beetje propaganda.quote:Op zondag 16 augustus 2026 07:21 schreef Idisrom het volgende:
Op 12 augustus kwam het ANP met groot nieuws; Zelensky meldt op X dat zijn land dit jaar 745 km² aan grondgebied heeft veroverd op Rusland. Het gaat volgens hem om 26 dorpen in de regio's Donetsk, Zaporizja en Dnipropetrovsk. Zelensky meldt dat in het zuidoosten van het land een offensieve operatie met precisie is uitgevoerd. Hierbij waren verschillend eenheden van de strijdkrachten betrokken. De president spreekt van aanzienlijke verliezen voor het bezettingsleger met minstens 9550 doden en meer dan 6600 gewonden.
Nou lijkt mij 745 km² een veel te hoge schatting, en zelfs de al wekenlange optimistische Denys Davydov over de Oekraïense terreinwinsten meldde in zijn Youtube-video dat hier propaganda achter zit, en zelf kwam hij op 242 km² terreinwinst voor Oekraïne.
Ikzelf volg voor de veroverde km² voornamelijk Balkan Mapper, en dan kom je dit jaar op zo'n 160 km² terreinwinst voor Oekraïne in de gemeente Komar, oblast Donetsk, en ongeveer 210 km² in het zuidelijke stuk van de oblast Dnipropetrovsk.
Maar dankzij de post van @:skysherrif op 12-08-2026 17:40 uur en de video van HS Mapping is bekend welke 26 dorpen dat zijn. Ik heb heel veel moeten inzoomen op Google Maps en Mapcarta om het laatste dorp te vinden. En dan blijkt het begrip dorp wel ruim te zijn geïnterpreteerd. Er zitten gehuchten bij van voorheen 4, 8, 16, 23, 27 en 34 inwoners. Nou ja, ik kom oorspronkelijk van de boerderij en onze buren hadden 14 kinderen, dus ook 16 mensen.
Van de 26 dorpen zijn er acht gehuchten van voorheen tussen de 4 en 44 inwoners. Ook acht gehuchten zitten tussen de 100 en 199 inwoners. Vier plaatsen zitten tussen de 200 en 299 inwoners. Dan hou je per saldo nog zes dorpen over, waarvan de grootste voorheen 915 inwoners had.
De 26 'dorpen' zijn verdeeld over de oblast Zaporizja (4 stuks, totaal vh 315 inw. waarvan Novohryhorivka met vh 231 inw. de grootste is), de oblast Dnipropetrovsk( 12 stuks, totaal vh 2083 inw. waarvan Berezove met vh 585 inw en Ternove met vh 316 inw de grootste zijn) en de gemeente Komar (10 stuks, totaal vh 3492 inw., waarvan Zelenyi Hai met vh 915 inw, Piddubne met vh 686 inw, Myrne met vh 587 inw en Voskresenka met vh 532 inw de grootste zijn).
+++++++++++++++++++++++++++
Voor het perspectief. Ten zuiden van Dobropllia ligt een citadel van 10 dorpen. De eerste drie dorpen vanaf de oostkant zijn Chernihivka (vh 814 inw.), Svitle (vh 1290 inw.) en Vodianske (vh 1373 inw). Deze drie dorpen zijn waarschijnlijk afgelopen week door de Russen veroverd.
Maar over het frontnieuws kom ik later deze week met een update.
Overigens is inwoneraantal niet super interessant, behalve als het groot genoeg is om er een uitvals basis van te maken zoals pokrovsk nu en selydove daarvoor.quote:Op zondag 16 augustus 2026 07:21 schreef Idisrom het volgende:
Op 12 augustus kwam het ANP met groot nieuws; Zelensky meldt op X dat zijn land dit jaar 745 km² aan grondgebied heeft veroverd op Rusland. Het gaat volgens hem om 26 dorpen in de regio's Donetsk, Zaporizja en Dnipropetrovsk. Zelensky meldt dat in het zuidoosten van het land een offensieve operatie met precisie is uitgevoerd. Hierbij waren verschillend eenheden van de strijdkrachten betrokken. De president spreekt van aanzienlijke verliezen voor het bezettingsleger met minstens 9550 doden en meer dan 6600 gewonden.
Nou lijkt mij 745 km² een veel te hoge schatting, en zelfs de al wekenlange optimistische Denys Davydov over de Oekraïense terreinwinsten meldde in zijn Youtube-video dat hier propaganda achter zit, en zelf kwam hij op 242 km² terreinwinst voor Oekraïne.
Ikzelf volg voor de veroverde km² voornamelijk Balkan Mapper, en dan kom je dit jaar op zo'n 160 km² terreinwinst voor Oekraïne in de gemeente Komar, oblast Donetsk, en ongeveer 210 km² in het zuidelijke stuk van de oblast Dnipropetrovsk.
Maar dankzij de post van @:skysherrif op 12-08-2026 17:40 uur en de video van HS Mapping is bekend welke 26 dorpen dat zijn. Ik heb heel veel moeten inzoomen op Google Maps en Mapcarta om het laatste dorp te vinden. En dan blijkt het begrip dorp wel ruim te zijn geïnterpreteerd. Er zitten gehuchten bij van voorheen 4, 8, 16, 23, 27 en 34 inwoners. Nou ja, ik kom oorspronkelijk van de boerderij en onze buren hadden 14 kinderen, dus ook 16 mensen.
Van de 26 dorpen zijn er acht gehuchten van voorheen tussen de 4 en 44 inwoners. Ook acht gehuchten zitten tussen de 100 en 199 inwoners. Vier plaatsen zitten tussen de 200 en 299 inwoners. Dan hou je per saldo nog zes dorpen over, waarvan de grootste voorheen 915 inwoners had.
De 26 'dorpen' zijn verdeeld over de oblast Zaporizja (4 stuks, totaal vh 315 inw. waarvan Novohryhorivka met vh 231 inw. de grootste is), de oblast Dnipropetrovsk( 12 stuks, totaal vh 2083 inw. waarvan Berezove met vh 585 inw en Ternove met vh 316 inw de grootste zijn) en de gemeente Komar (10 stuks, totaal vh 3492 inw., waarvan Zelenyi Hai met vh 915 inw, Piddubne met vh 686 inw, Myrne met vh 587 inw en Voskresenka met vh 532 inw de grootste zijn).
+++++++++++++++++++++++++++
Voor het perspectief. Ten zuiden van Dobropllia ligt een citadel van 10 dorpen. De eerste drie dorpen vanaf de oostkant zijn Chernihivka (vh 814 inw.), Svitle (vh 1290 inw.) en Vodianske (vh 1373 inw). Deze drie dorpen zijn waarschijnlijk afgelopen week door de Russen veroverd.
Maar over het frontnieuws kom ik later deze week met een update.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |