abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 4 juni 2026 @ 20:56:09 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_220961119
nergens, zeg ik ook nergens, vreemde opmerking

ik geloof alleen niet dat ze de be all, end all of armoured warfare zijn, het slagveld geeft me gewoon gelijk voor zover dat kan

maakt ze niet nutteloos, zou prettig zijn als je me geen woorden in de mond probeert te leggen ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_220961779
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 19:54 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Het meest wrange is dat je nog gelijk hebt ook, Rusland gebruikt namelijk raketten van Noord Korea. Rusland gebruikt ook mandschappen vanuit Noord Korea.

Maar dat was natuurlijk helemaal niet het doel van je post.

De inschatting vanuit de VS en het westen is echt wel juist, of denk je echt dat het de bedoeling is om na 5 jaar oorlogsvoeren op ongeveer dezelfde grens te staan als in het begin van de oorlog, was dat het meesterplan van Rusland?
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.

Het doel van China (en hier gebruiken ze Rusland voor) is om deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Dus het is volledig volgens het masterplan van China dat deze oorlog 5 jaar duurt en niemand écht iets is opgeschoten.

Behalve zij, want de VS wordt zwakker (ze hebben nu veel minder raketten en munitie), Europa wordt zwakker, vooral financieel, Rusland wordt zwakker en verkopen hun kostbare grondstoffen (olie, gas) voor een prikkie aan China om hun vege lijf te redden. China zit handen wrijvend te genieten hoe drie grote mogendheden er op achteruit gaan en zijn aan het langste eind zullen trekken.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220973317
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2026 22:46 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Rusland wordt een vazalstaat van het machtige China. Hoewel ze demografisch dichter bij Europa staan, is hun aversie tegen de westerse hegemonie te groot. Dit geldt ook voor China en hierin vinden ze elkaar.

Het doel van China (en hier gebruiken ze Rusland voor) is om deze oorlog zo lang mogelijk te laten duren. Dus het is volledig volgens het masterplan van China dat deze oorlog 5 jaar duurt en niemand écht iets is opgeschoten.

Behalve zij, want de VS wordt zwakker (ze hebben nu veel minder raketten en munitie), Europa wordt zwakker, vooral financieel, Rusland wordt zwakker en verkopen hun kostbare grondstoffen (olie, gas) voor een prikkie aan China om hun vege lijf te redden. China zit handen wrijvend te genieten hoe drie grote mogendheden er op achteruit gaan en zijn aan het langste eind zullen trekken.
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?

Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_220973616
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 22:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Die heeft hij niet genoemd. Maar rusland kan putten uit voorraden.
Welk voorraden?
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 22:52 schreef Wantie het volgende:
Analyse van hoe Rusland aast op Kazachstan.
De volgende oorlog?
Mag niet van China )))
I carried the fire before I knew its name.
pi_220973648
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 18:30 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
De grip op de bevolking wordt langzaam verloren
De rest van je post is alles wel, maar deze zin is niet helemaal correct. Poetin heeft nog een leger van ~2M man, die de hele tijd binnen Rusland zelf is gebleven. Nationale Guarde, FSB, SVR, GRU, weet ik veel nog wat. Die zijn goedbetaalde prima uitgeruste eenheden die zijn bedoeld om de onrust binnenlands de kop in te drukken. Als Poetin ze naar Oekrane probeert te sturen, dan komen ze allemaal in opstand en zou de opmars van Prigozhin in 2023 op een kinderspel lijken.
I carried the fire before I knew its name.
pi_220973732
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?

Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
De oorlog in Oekraïne is opgezet door Rusland.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zondag 7 juni 2026 @ 10:46:37 #57
88831 Shreyas
De beste
pi_220977170
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2026 17:11 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Voor tzelfde geld was gans deze opzet de initiele bedoeling van de VS, die alle chaos gestart hebben om hun hegemonie te proberen behouden. Europa opzetten tegen Rusland en zo beiden te verzwakken (na leegknijpen oekraine). En daarna Iran aanvallen om China te isoleren qua energie.
Hegseth heeft letterlijk gezegd dat Europa moet overnemen wat betreft oekraine, zodat de VS zich kan focussen op China. Dus mij lijkt alle initiatief in de huidige oorlogen toch van de VS te komen. Of hoe zie jij de oekraine oorlog opgezet door China?
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.

China probeert een slaatje te slaan uit deze ontstane situatie, vooralsnog met groot succes. Europa kijkt zoals altijd machteloos toe, hopend op een initiatief van de VS waarbij ze zich dan als makke lammetjes bij kunnen aansluiten. Maar met Trump aan het roer blijft dat initiatief uit.

quote:
Indien nodig zal de VS zich terugtrekken op haar westelijk halfrond (daarom Venezuela, Cuba...) om daarna de rest van de wereld in chaos en oorlog te storten zodat iedereen bij hen moet komen voor energie, wapens etc. En zij zo verder hun immense staatsschuld onderhouden, na het wegvallen van de golfstaten en de petrodollar.
Maar zou idd best kunnen dat China hier triomfantelijk uitkomt, maar ook zij hebben ntl afzetmarkt en handel nodig. Dus benieuwd wie deze chaos overleeft.
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.

De vraag is dus bij wie we ons moeten aansluiten. Ik ben totaal geen fan van Trump en ook niet per se van de VS, maar het alternatief China is nog veel erger. De mensenrechtenschendingen, executies, etc. zijn natuurlijk verwerpelijk, maar gebeuren soms ook in de VS. Het grote verschil is dat cultureel, historisch, religieus, qua taal en achtergrond de VS vele mijlen dichter bij ons ligt dan China ooit zal liggen. En dat is bepalend in deze.

Het is kiezen tussen twee kwade, maar uiteindelijk hoop ik dat de VS de chaos overleeft.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 8 juni 2026 @ 11:22:05 #58
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220984870
De 'blokkade' van de Krim.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220985591
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:

[..]
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor. Hun empire brokkelt af, economisch gezien redden ze het niet tegen de overige grootmachten. Hun bevolking neemt al decennia lang af. Om mee te tellen in de wereld willen ze de oude USSR weer herstellen, Oekraïne was destijds hun brainport, veel kennis en technologie kwam daar vandaag. Poetin heeft Oekraïne nodig om zich weer te kunnen meten met de VS, China en Europa. Hij dacht echter dat hij binnen een paar maanden controle zou hebben over Oekraïne en er een pion kon installeren zoals in Belarus. Niets is minder waar, hij heeft volledig vergist in de veerkracht van Zelensky en de Oekraïnse bevolking.

China probeert een slaatje te slaan uit deze ontstane situatie, vooralsnog met groot succes. Europa kijkt zoals altijd machteloos toe, hopend op een initiatief van de VS waarbij ze zich dan als makke lammetjes bij kunnen aansluiten. Maar met Trump aan het roer blijft dat initiatief uit.
[..]
Kijk uiteindelijk zullen China en de VS de enige twee grootmachten zijn. Europa is te veel verdeeld en ziet de urgentie niet. We zijn hier druk bezig met fors geld uitgeven aan zaken als klimaat/milieu, sociale zekerheid, immigratie, etc. En niemand hier wil een euro inleveren. Dat is niet per se slecht, maar je wint er geen oorlog mee.

De vraag is dus bij wie we ons moeten aansluiten. Ik ben totaal geen fan van Trump en ook niet per se van de VS, maar het alternatief China is nog veel erger. De mensenrechtenschendingen, executies, etc. zijn natuurlijk verwerpelijk, maar gebeuren soms ook in de VS. Het grote verschil is dat cultureel, historisch, religieus, qua taal en achtergrond de VS vele mijlen dichter bij ons ligt dan China ooit zal liggen. En dat is bepalend in deze.

Het is kiezen tussen twee kwade, maar uiteindelijk hoop ik dat de VS de chaos overleeft.
Europa is een continent, geen land.

Je kunt niet een continent vergelijken met twee landen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220986955
quote:
1s.gif Op maandag 8 juni 2026 13:29 schreef Wantie het volgende:

[..]
Europa is een continent, geen land.

Je kunt niet een continent vergelijken met twee landen.
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220987110
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Helaas stoot de VS Europese bondgenoten af.
Tot en met dreigen van het annexeren van grondgebied waar EU burgers wonen.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  maandag 8 juni 2026 @ 18:31:44 #62
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220987222
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 17:39 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Correct, daarom zeg ik ook dat het zal gaan tussen de VS en China. Ik hoop dat de individuele Europese landen zich blijven scharen achter de VS, omdat het alternatief China nog erger is.
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220988618
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 18:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Tegenwoordig wordt dat steeds onduidelijker.
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.

De Amerikaanse bevolking zelf, hun mentaliteit, historie, religie, taal, cultuur, kunst, architectuur, kapitalisme, gevoel voor vrijheid, manier van communiceren, manier van in het leven staan, manier van politiek bedrijven etc. staan vele malen dichter bij Europa, dat dat Europa bij China staat en dat wordt zeker niet steeds onduidelijker.

Door de komst van social media, AI, etc. wordt juist steeds meer duidelijk dat Europa bij de VS hoort en absoluut niet bij China.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_220988663
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2026 21:04 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Totaal niet, maar leuke opmerking voor de bühne, ik begrijp dat de aversie tegen Trump groot is, ook bij mij hoor, daar niet van. Maar Trump is een passant, die is straks weg. Zelfs als hij herkozen mag worden door een vage grondwetswijziging leeft die man echt geen twintig jaar meer.

De Amerikaanse bevolking zelf, hun mentaliteit, historie, religie, taal, cultuur, kunst, architectuur, kapitalisme, gevoel voor vrijheid, manier van communiceren, manier van in het leven staan, manier van politiek bedrijven etc. staan vele malen dichter bij Europa, dat dat Europa bij China staat en dat wordt zeker niet steeds onduidelijker.

Door de komst van social media, AI, etc. wordt juist steeds meer duidelijk dat Europa bij de VS hoort en absoluut niet bij China.
Top dat je dit zegt.
Dit zie ik ook zo, en vind al die rare beweringen dat we china moeten opzoeken en de VS als agressor moeten zien ridicul.
Vakman pur sang
pi_220992393
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2026 10:46 schreef Shreyas het volgende:
De oorlog is niet opgezet door China, noch door de VS. Rusland is verantwoordelijk hiervoor.
...
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Dit is niet het topic om hier verder over in discussie te gaan.
Toch wil ik nog even meegeven dat alles wat er momenteel gebeurt reeds letterlijk gepland was door de VS.

Zie de inhoudstafel van het doc "Extending Russia" uit 2019

https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/AD1086696.pdf

Economic Measures
Recent Russian Economic Performance
Measure 1: Hinder Petroleum Exports
Measure 2: Reduce Natural Gas Exports and Hinder Pipeline Expansions
Measure 3: Impose Sanctions
Measure 4: Enhance Russian Brain Drain

CHAPTER FOUR
Geopolitical Measures

Measure 1: Provide Lethal Aid to Ukraine
Measure 2: Increase Support to the Syrian Rebels
Measure 3: Promote Regime Change in Belarus
Measure 4: Exploit Tensions in the South Caucasus
Measure 5: Reduce Russian Influence in Central Asia
Measure 6: Challenge Russian Presence in Moldova

Zo is er ook een paper Path to Persia voor wat er nu gaande is in Iran.

Verder heb je gelijk dat het uiteindelijk kiezen is tussen de pest en cholera, waarin de VS misschien de beste keuze is.
Bovenstaande toont echter aan dat zij geen enkele actie uit de weg gaan voor hun eigen gewin en letterlijk over lijken gaan , ook van hun bondgenoten.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 12:05:29 #66
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221086985
De oorlog in de Zwarte Zee zit in een nieuwe fase waarin Oekraïne en Rusland elkaar steeds effectiever neutraliseren. Britse en Noorse marinecommandanten waarschuwen dat NAVO-marines moeite hebben om de lessen uit dit conflict te vertalen naar doctrine en aanschaf.

Oekraïne gebruikt een geïntegreerde maritieme strategie: exportcorridors openhouden, Rusland zee-toegang ontzeggen met onbemande aanvallen, amfibische dreiging afschrikken en sinds 2025 ook de Russische schaduwvloot economisch treffen. Dit leverde aanvankelijk grote successen op, maar is nu veranderd in een patstelling.

Een sleutelpunt is aanpassing: Russische tegenmaatregelen hebben de effectiviteit van Oekraïense USV-aanvallen teruggebracht van 80–90% naar ongeveer 2% bij niet-gecoördineerde acties. Tegelijkertijd kopieert Rusland de Oekraïense tactieken en ontwikkelt het snel tegentechnologie. Innovatie en tegenreactie volgen elkaar daardoor extreem snel op.

De oorlog laat ook zien dat oude dreigingen terugkomen in nieuwe vormen, zoals drones die als zeemijnen werken en de noodzaak om luchtverdediging op zee te brengen via kleine vaartuigen.

NAVO worstelt vooral met twee lessen: Oekraïne accepteert onveilige, mobiele communicatie voor snelheid, en moderne oorlog vereist massale schaal en snelle mobilisatie, iets waar NAVO nauwelijks op is ingericht.

Conclusie: onbemande systemen zijn belangrijk, maar vervangen klassieke oorlogsschepen niet. Toekomstige marines hebben beide nodig: schepen voor aanwezigheid en afschrikking, en drones voor gevechtsvoering.

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 2 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')