abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:50:33 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220397300
https://www.nieuwsblad.be(...)esten/143746599.html

quote:
Premier De Wever slaakt noodkreet in brief aan Europa: "China is onze economie aan het verwoesten"
Premier Bart de Wever richt een brief aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen, waarin hij oproept om de oneerlijke Chinese concurrentie harder aan te pakken. “China is onze economie aan het verwoesten en we moeten de moed hebben om de dingen bij hun naam te noemen.”

De Wever vreest voor de Chinese industrie en de impact daarvan op Europa. Hij wijst erop dat het land zijn “exportgedreven groeimiddel met name in strategische sectoren die verband houden met de groene transitie, de chemische industrie en de farmaceutische sector” versnelt. De stijging zorgt ervoor dat de dynamiek van de wereldhandel uit balans raakt, schrijft De Wever nog.

“Het handelstekort van de EU met China bedroeg in 2025 360 miljard, en de Amerikaanse invoerheffingen leiden ertoe dat de Chinese export zich nog meer op Europa richt.” Volgens De Wever is “Het algemene plaatje alarmerend”. In zijn vier pagina’s lange brief waarschuwt hij dat China “de industriële basis van Europa bedreigt”.

Eenzijdige samenwerking
Hij verwijt het land ook dat Europese bedrijven altijd maar aan het kortste eind trekken in een poging tot samenwerkingen met Peking. “Als Europese bedrijven in China investeren, vindt men manieren om hen achter te stellen en tot een overdracht van technologie te dwingen. Soms worden hun intellectuele rechten ronduit gestolen.”

In de andere richting werkt dat anders, vindt De Wever nog. “Wanneer Chinese bedrijven in de EU investeren, concurreren ze oneerlijk dankzij Chinese staatssubsidies, vermijden ze technologieoverdracht en nemen ze vaak hun eigen Chinese werknemers mee, waardoor de toegevoegde waarde van hun investeringen tot nul wordt gereduceerd of zelfs een bedreiging voor onze bedrijven vormt.”

Politiek drukmiddel
Hij haalt ook aan dat China die economische afhankelijkheid steeds vaker als politiek drukmiddel gebruikt. “Europa wordt geconfronteerd met toenemende risico’s als gevolg van Chinese cyberoperaties, spionage en de directe steun van Peking aan de Russische oorlogseconomie”, schrijft hij nog. “Een mogelijk conflict rond Taiwan zou nog ingrijpende gevolgen hebben voor de toeleveringsketens van halfgeleiders, die van cruciaal belang zijn voor België en de EU.”

“We moeten deze structurele bedreiging dan ook op het niveau van de Europese Raad onder ogen zien en daarop reageren om onze industrieën te redden”, roept onze premier op. “China is onze economie aan het verwoesten en we moeten de moed hebben om de dingen bij hun naam te noemen.”

Oplossingen
De Wever reikt meteen een paar mogelijke oplossingen aan om die afhankelijkheid van China te verminderen. Hij stelt voor om nauwer samen te werken met landen als de vs, Canada, Japan en India, “aangezien we allemaal met hetzelfde structurele probleem ten aanzien van China te maken hebben”.

Daarnaast is ook de samenwerking binnen de EU van groot belang, vindt hij. “We moeten bilaterale overeenkomsten van lidstaten met derde landen vermijden die slechts één van ons beschermen. In plaats daarvan moeten we als EU de rijen sluiten en afspraken maken over collectieve benadering om interne concurrentie te vermijden. We rekenen erop dat de Commissie hiertoe voorstellen doet.”

Risico’s
De Wever is zich er echter van bewust dat China hard kan terugslaan met vergeldingsmaatregelen. “De vraag is dus: zijn we bereid de pijn te verdragen? Mijn antwoord is ja, aangezien we op een punt zijn aangekomen waarvan er geen terugkeer mogelijk is en waarop we op korte termijn moeilijke keuzes ten aanzien van China moeten maken om onze industrieën, economieën en het welzijn van onze burgers op de lange termijn te beschermen.”

Hij sluit zijn brief af met de vraag om van dit onderwerp een belangrijk gespreksonderwerp te maken op de aankomende Europese top in Cyprus in april.
"China investeert wél in groene energie, oneerlijk!!!"
Nou, ga dan zelf ook investeren als EU :') De EU reguleert liever dan het investeert

Snap verder niet hoe de EU zoveel toelaat a la webshops als Temu/Aliexpress, die in China overigens niet op de markt komen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:52:10 #2
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220397311
Daarom: zet je af tegen chinese rotzooi. Brengt alleen maar ellende.

Geen Teemu geen goedkope elektrische baggerwagen, geen huawei, geen tiktok.

Weg met die bagger.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220397313
Wij kopen liever van die BYD kutbussen uit China dan dat we onze eigen bussen rond laten rijden. Dan vraag je er ook om naar de tyfus te gaan.
pi_220397325
De EU organiseert zijn eigen ondergang op basis van de zelfverzonnen klimaatreligie.

Paaseiland in het groot.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:57:35 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220397352
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:52 schreef Jahr00n het volgende:
Wij kopen liever van die BYD kutbussen uit China dan dat we onze eigen bussen rond laten rijden. Dan vraag je er ook om naar de tyfus te gaan.
Tja. Kenniseconomie worden is belangrijker voor de EU. Er moest op de hele industrie bezuinigd worden.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:00:01 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220397367
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:52 schreef inslagenreuring het volgende:

Weg met die bagger.
Weinig rotzooi aan Huawei. Temu? Ja, die zijn gemaakt voor onze markt. Dat bedrijf zou het geen dag overleven als ze in China zouden beginnen.

Qua auto ga ik voor de volgende wel voor een Byd, tenzij er een goed Europees alternatief komt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:02:33 #7
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220397387
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:00 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Weinig rotzooi aan Huawei. Temu? Ja, die zijn gemaakt voor onze markt. Dat bedrijf zou het geen dag overleven als ze in China zouden beginnen.

Qua auto ga ik voor de volgende wel voor een Byd, tenzij er een goed Europees alternatief komt.
Dus werk je mee aan waarvoor de Wever waarschuwt.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220397388
Wie maakt dan al die goedkope shitzooi in China? Dat zijn toch voornamelijk vrouwen en/of kinderen?

Of sla ik nu mijn zoveelste flater?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:10:16 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220397485
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:02 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dus werk je mee aan waarvoor de Wever waarschuwt.
Nee, daar werkt de EU aan mee door elke industrie kapot te maken waardoor men elders ter wereld betere producten verkocht worden.

Als de EU liever geld wil steken in oneindige regulering van een vrije markt i.p.v. investeringen... ja, dan vraag je er zelf om.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:10:39 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220397493
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:02 schreef Hiddendoe het volgende:
Wie maakt dan al die goedkope shitzooi in China? Dat zijn toch voornamelijk vrouwen en/of kinderen?

Of sla ik nu mijn zoveelste flater?
De minimumleeftijd voor arbeid is in China hoger dan in Nederland. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:12:24 #11
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220397521
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:10 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nee, daar werkt de EU aan mee door elke industrie kapot te maken waardoor men elders ter wereld betere producten verkocht worden.

Als de EU liever geld wil steken in oneindige regulering van een vrije markt i.p.v. investeringen... ja, dan vraag je er zelf om.
Vooral de eigen verantwoordelijkheid ontkennen.
pi_220397590
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:10 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De minimumleeftijd voor arbeid is in China hoger dan in Nederland. :')
Bron?
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:20:16 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220397631
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:17 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Bron?
http://www.npc.gov.cn/eng(...)20210914_384808.html

In China vanaf 16 met restricties, vanaf 18 volwaardig.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220397753
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:20 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
http://www.npc.gov.cn/eng(...)20210914_384808.html

In China vanaf 16 met restricties, vanaf 18 volwaardig.
Worden deze regels ook gecontroleerd of nageleefd?

Volgens mij niet echt, gezien het aantal klachten dat ik alleen al hier las over Ali-express.

Maar goed, ik ken de slogan 'Made in China' maar al te goed.

En ik ben ook nog niet de studentenprotesten destijds vergeten.
Je weet wel, die ene student die met een plastic tasje een rij tanks probeerde te stoppen.

pi_220397794
quote:

Weg met die bagger.
Inderdaad opzouten met die troep
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:32:39 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_220397813
Is in communistisch China de belastingdruk ook zo hoog dat het de moeite nauwelijks loont je nog in te spannen?
The End Times are wild
pi_220397913
quote:

Weg met die bagger.
En ook zo min mogelijk Amerikaanse producten/diensten. Eigen economie voorop!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:40:54 #18
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220397927
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
En ook zo min mogelijk Amerikaanse producten/diensten. Eigen economie voorop!
Het zou onverstandig zijn om die nu keihard van ons af te trappen. Daar de boel zo kan omdraaien.

Voor de rest best trapsgewijs afbouwen.
pi_220397935
De oplossing is simpel: bedrijven die uit China inkopen geen subsidies of gunningen geven. Eens kijken hoe lang men nog bij de Chinezen koopt.

Als ik online koop, koop ik trouwens bij Bol.com, niet bij de een of andere Chinese reus die rommel levert. Aan de andere kant: ik ben er niet vies van om werk van Chinese auteurs (boeken/films) te kopen, maar dan wel bij bol.com.

Tja, en dan kost het maar wat extra. Ik wil bol graag in stand houden.

Het uithollen en afhankelijk maken van de EU is niet goed. Daar moet echt actie tegen ondernomen worden.
pi_220398274
je kunt bepaalde dingen niet stoppen, zoals bijv de opkomst van AI en dergelijke. de opkomst van de chinese economie is net zoiets. heeft onze eigen economie nog wel bestaansrecht als china het allemaal veel efficiënter kan?

het feit dat china zo snel, goedkoop, en in hoge hoeveelheden goederen kan vervaardigen, betekent een stijging in de mondiale welvaart, dus ook in armere landen, die veelal "made in europe" niet kunnen betalen. voor een land in zuidoost-azië of afrika is een chinese EV van ¤10k een zegen voor de ontwikkeling, terwijl die europese ¤40k EV onbereikbaar is.

de WTO is ontworpen voor een wereld die niet meer bestaat. het chinese model vind ik juist goed, want zij houden de eigenaarschap over hun bedrijven, juist door die staatssteun. hier in het westen laten wij ons door de vrije markt compleet opkopen. staatskapitalisme vs liberaal kapitalisme enzo

ikzelf koop overigens precies nul van chinese webshops, maar dat is simpelweg omdat ik erg weinig dingen koop. ik bestel misschien een paar keer per jaar iets, en dan vooral een vervangende lamp of toner voor de printer.

ik zou dus zeggen, mr. wever, WIJ verwoesten onszelf, niet china.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 17:32:16 #21
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_220398378
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:32 schreef LXIV het volgende:
Is in communistisch China de belastingdruk ook zo hoog dat het de moeite nauwelijks loont je nog in te spannen?
Geen idee, maar ironisch genoeg is de verdeling van welvaart in Communistisch China vergelijkbaar met die in de VS. Ergo: een paar superrijken en heel veel armen. Ze gaan daar langzaam naar een vergelijkbaar oligarchisch systeem toe ook, waarbij erfelijkheid een rol begint te spelen - aldus de Economist deze week.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_220398420
Is in China niet de 996 werkweek? Dus zes dagen per week van negen tot negen uur werken?
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220398603
You reap what you sow, de Wever.

Je verzint dat CO2 iets met het klimaat van doen heeft (wat aantoonbaar onjuist is), maakt het moeilijk om nog langer in Europa te produceren, en gaat dan klagen dat productie naar China wordt verplaatst.

In Australië staan we qua industriële productie op gelijke voet met Panama. We maken niks. Waarom niet? Omdat elke vergadering begint met een land acknowledgement en gevolgd wordt door risico analyses. Wij mogen geen mannen meer aannemen. Er wordt alleen nog maar geouwehoerd, maar we doen niets meer.

Ik heb een bloedhekel aan de fascistische CCCP, die minderheden in concentratiekampen stopt en die organen operatief verwijdert en verkoopt. Maar ik heb een nog grotere hekel aan globalisten en hun woke henchmen aan de linkerkant van het politieke spectrum met hun verzonnen klimaathysterie (na religie de grootste scam die de wereld ooit heeft gezien) en woke regelgeving die het ons onmogelijk maken om ons brood te verdienen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 21-03-2026 21:47:35 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_220398902
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:30 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Doen ze ook Heel veel westerse bedrijven verplaatsen hun geldmachinietjes naar een derde wereld land.
Minder belasting, minder loonkosten, meer winst.

Burp..
pi_220399203
Economische concurrentie speelde zich lange tijd voornamelijk af tussen de Verenigde Staten, Europa en Japan en we hebben het dan over feitelijk één geopolitiek blok; terwijl andere delen van de wereld werden uitgebuit tegen zeer lage kosten en de winsten grotendeels naar het mondiale noorden vloeiden. Inmiddels heeft zich echter een vierde economische speler aangediend die niet tot dit blok behoort. Dat leidt onvermijdelijk tot spanningen: zelfs binnen één geopolitieke constellatie ontstaan al wrijvingen, laat staan wanneer een externe actor met een afwijkende wereldvisie zijn plaats onder de economische zon opeist. De mondiale economische 'taart' is immers niet onbeperkt; naarmate het aantal spelers toeneemt, wordt de concurrentie om dezelfde middelen en markten intenser.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
SPOILER
.

[ Bericht 5% gewijzigd door Peppert op 24-03-2026 20:40:09 ]
pi_220399244
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:41 schreef Telefoonvork het volgende:
De oplossing is simpel: bedrijven die uit China inkopen geen subsidies of gunningen geven. Eens kijken hoe lang men nog bij de Chinezen koopt.

Als ik online koop, koop ik trouwens bij Bol.com, niet bij de een of andere Chinese reus die rommel levert. Aan de andere kant: ik ben er niet vies van om werk van Chinese auteurs (boeken/films) te kopen, maar dan wel bij bol.com.

Tja, en dan kost het maar wat extra. Ik wil bol graag in stand houden.

Het uithollen en afhankelijk maken van de EU is niet goed. Daar moet echt actie tegen ondernomen worden.
Bol.com verkoopt dezelfde meuk als Temu. Dus of je het nou rechtsreeks koopt of via Bol.com, het maakt geen reet uit. Je sponsort China.
pi_220399272
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:32 schreef AgLarrr het volgende:
Geen idee, maar ironisch genoeg is de verdeling van welvaart in Communistisch China vergelijkbaar met die in de VS. Ergo: een paar superrijken en heel veel armen. Ze gaan daar langzaam naar een vergelijkbaar oligarchisch systeem toe ook, waarbij erfelijkheid een rol begint te spelen - aldus de Economist deze week.
Dat mag misschien zo zijn, maar er zijn toch een paar grote verschillen.

In China is iedereen ten minste wel voorzien van allerlei basisbehoeften zoals huisvesting, onderwijs, gezondheidszorg. Ook zorgt de Chinese overheid voor veiligheid. De situatie zoals die in veel Amerikaanse steden bestaat, waarbij hele stadsdelen beheerst worden door criminele bendes en dat zelfs de politie daar niet durft te komen, zul je in China niet tegenkomen.

Een ander verschil is dat China een sterke meritocratische traditie heeft. Ze hebben duizend jaar lang het mandarijnen systeem gehad. Bestuursambtenaar werd je niet op grond van afkomst of connecties maar op grond van kennis van de filosofie en daar moest je dan ook zware examens voor afleggen. Nu is het mandarijnen systeem zoals het vroeger bestond weliswaar afgeschaft, maar het idee dat mensen hun maatschappelijke positie moeten verdienen door kennis en bewezen kwaliteiten is nooit verlaten.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:18:57 #28
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399652
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:35 schreef 215 het volgende:
Is in China niet de 996 werkweek? Dus zes dagen per week van negen tot negen uur werken?
996 is al een paar jaar illegaal in China. Het gebeurt nog weleens, maar dat wordt hard gestraft.

Ironisch gezien is de praktijk in de VS wel legaal.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:21:07 #29
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399667
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:30 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Dan mag je 90% van de elektronica in je huis weggooien en niets nieuws meer kopen. :9
Energietransitie ook stoppen, want niet haalbaar zonder zonnepanelen uit China.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220399682
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:21 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dan mag je 90% van de elektronica in je huis weggooien en niets nieuws meer kopen. :9
Energietransitie ook stoppen, want niet haalbaar zonder zonnepanelen uit China.
Kan, maar ik ben geen Chinezenpijper zoals jij
Nep figuur
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:23:52 #31
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399692
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:32 schreef LXIV het volgende:
Ongeveer hetzelfde als Nederland. Wel fors lager voor lage inkomens vergeleken met Nederland.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:25:35 #32
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399707
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:22 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Kan, maar ik ben geen Chinezenpijper zoals jij
Nep figuur
Standaard cupfighter racistische reactie. Had dat over een andere bevolkingsgroep gezegd, en je stond er meteen bij :')

"Ik vind de overheid in China stom, dus nu gebruik ik 'Chinezen' als denigrerende term :(!!!!"
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:26:31 #33
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399718
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:27 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Bol.com verkoopt dezelfde meuk als Temu. Dus of je het nou rechtsreeks koopt of via Bol.com, het maakt geen reet uit. Je sponsort China.
De helft is tegenwoordig dropship uit China ja. Wat best geinig is wanneer je je realiseert dat die Temu troep in China niet verkocht wordt. :')
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:29:35 #34
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399745
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:32 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
De Chinese strategie is het opkrikken van mensen aan de bodem en het leven daarvan verbeteren i.p.v. de focus te leggen op hogere belastingen om de inkomens gelijker te maken.

Resultaat is dat 96% van de mensen in china een huis bezit. Geen enkel Europees land kan hetzelfde zeggen. Die zijn te druk met de vrije markt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220399758
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:25 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Standaard cupfighter racistische reactie. Had dat over een andere bevolkingsgroep gezegd, en je stond er meteen bij :')

"Ik vind de overheid in China stom, dus nu gebruik ik 'Chinezen' als denigrerende term :(!!!!"
Nep links figuur
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:32:26 #36
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399779
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:31 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Nep links figuur
Hele bevolkingsgroepen wegzetten als sub-human zoals jij doet, is wel echt links?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220399801
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:53 schreef Kottnauer het volgende:
De EU organiseert zijn eigen ondergang op basis van de zelfverzonnen klimaatreligie.

Paaseiland in het groot.
En deze Belgische knakker komt daar nu pas achter. Europa is allang verleden tijd.
pi_220399809
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:32 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hele bevolkingsgroepen wegzetten als sub-human zoals jij doet, is wel echt links?
Ik pretendeer niet overdadig links te zijn zoals jij doet
Je bent gewoon aandachtsgeil en nep met je vrouwenprofiel
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:35:40 #39
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399819
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:53 schreef Kottnauer het volgende:

Paaseiland in het groot.
China installeert in een jaar tijd in hun eentje meer klimaatneutrale energie dan de rest van de wereld bij mekaar opgeteld.
Het klimaat en de economie kunnen hand in hand.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  zaterdag 21 maart 2026 @ 19:39:43 #40
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220399856
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:34 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik pretendeer niet overdadig links te zijn zoals jij doet
Je bent gewoon aandachtsgeil en nep met je vrouwenprofiel
"Niet overdadig links" is wel een understatement. Ik ken zelfs extreemrechtse FvD'ers die vredelievender zijn dan dat ze bevolkingsgroepen zoals jij wegzet als minder waard dan menswaardig. :')

En dan durf je nog te spreken over mensen die op anderen neerkijken.

quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2026 21:47 schreef Cupfighter het volgende:
Weer die kut chinezen
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2025 18:22 schreef Cupfighter het volgende:
Kut Chinezen
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2024 20:22 schreef Cupfighter het volgende:
Schijt chinezen
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 13:55 schreef Cupfighter het volgende:
Ach die Chinezen kijken niet zo nauw
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2023 10:51 schreef Cupfighter het volgende:
Die kut Chinezen doen toch waar ze zin in hebben
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2023 17:38 schreef Cupfighter het volgende:
Raar volk toch die Chinezen zeg
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_220399873
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:18 schreef Mikeytt het volgende:
996 is al een paar jaar illegaal in China. Het gebeurt nog weleens, maar dat wordt hard gestraft.

Ironisch gezien is de praktijk in de VS wel legaal.
In de Verenigde Staten hebben veel mensen meerdere banen omdat ze het inkomen nodig hebben om rond te komen.
pi_220399885
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
"Niet overdadig links" is wel een understatement. Ik ken zelfs extreemrechtse FvD'ers die vredelievender zijn dan dat ze bevolkingsgroepen zoals jij wegzet als minder waard dan menswaardig. :')

En dan durf je nog te spreken over mensen die op anderen neerkijken.
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]

Ja ik vertrouw dat volk gewoon niet,
pi_220399924
Dus de Wever zegt wat Trump ook zegt, alleen dan wordt er (misschien) wel geluisterd ?
Vakman pur sang
pi_220399949
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 19:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het klimaat en de economie kunnen hand in hand.
Uiteraard. Tot de industriële revolutie gingen klimaat en economie hand in hand. Vanzelfsprekend.

De vraag is echter of klimaat en economische groei hand in hand kunnen. En het antwoord daarop is natuurlijk: nee. Dat kan niet, eEUwige groei is onmogelijk.

En China? Dat land profiteert gewoon handig van de onpeilbare stupiditeit van de EU-elite.
pi_220400226
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 17:13 schreef gwn_een_user het volgende:
je kunt bepaalde dingen niet stoppen, zoals bijv de opkomst van AI en dergelijke. de opkomst van de chinese economie is net zoiets. heeft onze eigen economie nog wel bestaansrecht als china het allemaal veel efficiënter kan?

het feit dat china zo snel, goedkoop, en in hoge hoeveelheden goederen kan vervaardigen, betekent een stijging in de mondiale welvaart, dus ook in armere landen, die veelal "made in europe" niet kunnen betalen. voor een land in zuidoost-azië of afrika is een chinese EV van ¤10k een zegen voor de ontwikkeling, terwijl die europese ¤40k EV onbereikbaar is.

de WTO is ontworpen voor een wereld die niet meer bestaat. het chinese model vind ik juist goed, want zij houden de eigenaarschap over hun bedrijven, juist door die staatssteun. hier in het westen laten wij ons door de vrije markt compleet opkopen. staatskapitalisme vs liberaal kapitalisme enzo

ikzelf koop overigens precies nul van chinese webshops, maar dat is simpelweg omdat ik erg weinig dingen koop. ik bestel misschien een paar keer per jaar iets, en dan vooral een vervangende lamp of toner voor de printer.

ik zou dus zeggen, mr. wever, WIJ verwoesten onszelf, niet china.
Het is niet dat het in China efficiënter kan, China gebruikt hun economie als oorlogsmiddel. Ze zijn er niet vies van om bedrijven met staatssubsidie flink te laten produceren om dat vervolgens in andere landen goedkoop aan te bieden en de lokale industrieën weg te concurreren omdat die zoals in de EU geen staatssteun mogen ontvangen.

De auto industrie is daar een mooi voorbeeld van, die worden in China in leven gehouden met flinke staatssubsidies waardoor we hier in de EU overspoelt worden met goedkopere auto's en de eigen industrieën kapot gaan en we staan erbij en kijken er naar want helpen mag niet want dat is staatssteun en dat is verboden in de EU vanwege oneerlijke concurrentie.

Maar als een ander land met staatssteun een product produceert en het hier op de markt pleurt is dat schijnbaar geen probleem en geen oneerlijke concurrentie. 8)7
pi_220400247
Alsof Europa hulp van China nodig heeft om de eigen economie naar de klote te helpen…
pi_220400406
Mensen, het spijt me, ik mag niemand meer liken.
pi_220402301
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 20:21 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Het is niet dat het in China efficiënter kan, China gebruikt hun economie als oorlogsmiddel. Ze zijn er niet vies van om bedrijven met staatssubsidie flink te laten produceren om dat vervolgens in andere landen goedkoop aan te bieden en de lokale industrieën weg te concurreren omdat die zoals in de EU geen staatssteun mogen ontvangen.

De auto industrie is daar een mooi voorbeeld van, die worden in China in leven gehouden met flinke staatssubsidies waardoor we hier in de EU overspoelt worden met goedkopere auto's en de eigen industrieën kapot gaan en we staan erbij en kijken er naar want helpen mag niet want dat is staatssteun en dat is verboden in de EU vanwege oneerlijke concurrentie.

Maar als een ander land met staatssteun een product produceert en het hier op de markt pleurt is dat schijnbaar geen probleem en geen oneerlijke concurrentie. 8)7
dan volg jij het allemaal niet zo goed. china is wél efficiënter.

kijk naar een bedrijf als BYD, zij maken hun eigen batterijen, hun eigen chips, hun eigen autostoelen, etc. de hele keten in eigen hand, totale verticale integratie, vaak zelfs in één fabriek. dat is gwn pure rauwe efficiëntie waar geen enkele subsidie tegenop kan.

in europa koopt een autofabrikant onderdelen in bij honderden verschillende (ja, vaak ook chinese) leveranciers. dat zorgt voor vertragingen, marges die overal tussen zitten, en logistieke kosten.

in de tijd dat wij in europa een vergadering plannen over de milieueffecten van een nieuwe fabriek, heeft china de fabriek al gebouwd en het eerste prototype getest.

de cyclus van ontwerp naar productie is in china vele malen korter. ze durven te falen, aan te passen en weer door te gaan. hier in europa is falen taboe, dus beginnen we nergens aan. wij worden kapot-gereguleerd door bureaucratie.

daarnaast hebben ze 1,4 miljard inwoners, laatst dat ik het checkte. ze kunnen sowieso produceren op een schaal die voor europese landen onvoorstelbaar is. als je tien miljoen stuks van iets maakt, is de prijs per stuk vele malen lager dan wanneer een fabriek in belgië of duitsland er 100.000 maakt.

kijk ook naar hun infra en logistiek. china heeft de afgelopen 2 decennia het beste logistieke netwerk ter wereld gebouwd. hun havens zijn bijna volledig geautomatiseerd, hun hogesnelheidstreinen voor vracht zijn ongeëvenaard.

een leuk voorbeeld dat ik hier altijd erbij haal: HS2. het VK heeft na 15 jaar plannen en bouwen nog geen meter operationeel HS2 spoor. het project is geplaagd door miljardenoverschrijdingen, de noordelijke helft is inmiddels geschrapt, en de kosten per km zijn de hoogste ter wereld.

in china hebben ze in 15 jaar tijd meer dan 45.000 km aan hogesnelheidslijn aangelegd. dat is genoeg om de aarde rond te gaan. ze leggen duizenden km per jaar aan.

ze leiden daar jaarlijks miljoenen ingenieurs op. hier hebben we een chronisch tekort aan technisch personeel, daar hebben ze een overschot aan hoogopgeleide mensen die bereid zijn hard te werken.

het is makkelijker om te zeggen, zij spelen vals, dan om te zeggen, ze zijn beter sneller en harder gaan werken dan wij.

natuurlijk hebben ze wel grote interne problemen...

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 22-03-2026 00:58:37 ]
pi_220402494
quote:

Weg met die bagger.
Ondertussen de winkels als kruidvat, action en enz verkopen de zelfde troep maar veel duurder.

Weet je wat de economie echt kapot gemaakt
De tweede kamer
pi_220402518

[ Bericht 21% gewijzigd door Peppert op 22-03-2026 03:17:44 (Verkeerde topique) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')