abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220395179
Al 25 jaar lees ik de grootste kolder over vluchtelingen. Ze werken niet, ze integeren niet of ze nemen een verschrikkelijke geloof/idelogie mee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze vluchtelingen horen in de regio opgevangen te worden of er moet strenger gecontroleerd worden aan de grens. Iets wat je zelfs nu gematigden of progressieven hoort zeggen.

Nu Trump, Netanyahu en Putin de halve wereld in de fik zetten, bommen gooien op Oekrainers, Palestijnen of Iranezen hoor je deze mensen vrijwel niet. Ze juichen het zelfs soms toe. En zelfs als Trump Groenland wilt binnenvallen, wat niet gebeurt is omdat de senaat van de VS daar fel op tegen was. Hoor je ze niet of vinden ze het prima.

Nu vraag ik mij af. Wat speelt er af in de hoofden van deze mensen? Dat je tegen vluchtelingen bent kan ik nog ergens begrijpen. Maar dat je oorlog toejuicht, dat gaat er bij mij vrijwel niet in. En naar mijn idee is er te weinig oog/kritiek voor.

Natuurlijk speelt rechtse media ook een rol. Een WNL/Powned/Telegraaf doet nu bijv alsof ze voor de vrijheid van het Iraanse volk zijn om binnenkort als miljoenen vluchtelingen Europa en Nederland bereiken items te maken over Iraanse hangjongeren, het liefst bij een AZC en deze hele groep over een kamp te scheren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220395220
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Al 25 jaar lees ik de grootste kolder over vluchtelingen. Ze werken niet, ze integeren niet of ze nemen een verschrikkelijke geloof/idelogie mee.

Deze vluchtelingen horen in de regio opgevangen te worden of er moet strenger gecontroleerd worden aan de grens. Iets wat je zelfs nu gematigden of progressieven hoort zeggen.

Nu Trump, Netanyahu en Putin de halve wereld in de fik zetten, bommen gooien op Oekrainers, Palestijnen of Iranezen hoor je deze mensen vrijwel niet. Ze juichen het zelfs soms toe. En zelfs als Trump Groenland wilt binnenvallen, wat niet gebeurt is omdat de senaat van de VS daar fel op tegen was. Hoor je ze niet of vinden ze het prima.

Nu vraag ik mij af. Wat speelt er af in de hoofden van deze mensen? Dat je tegen vluchtelingen bent kan ik nog ergens begrijpen. Maar dat je oorlog toejuicht, dat gaat er bij mij vrijwel niet in. En naar mijn idee is er te weinig oog/kritiek voor.

Natuurlijk speelt rechtse media ook een rol. Een WNL/Powned/Telegraaf doet nu bijv alsof ze voor de vrijheid van het Iraanse volk zijn om binnenkort als miljoenen vluchtelingen Europa en Nederland bereiken items te maken over Iraanse hangjongeren, het liefst bij een AZC en deze hele groep over een kamp te scheren.

SPOILER
We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opdringen en niet bereid zijn zich aan te passen.
pi_220395260
Aanpassen of oprotten

Bij geen gevaar meer in eigen land sowieso direct weer terug.
pi_220395415
Hele politiek is hypocriet :)
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
pi_220395512
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:00 schreef ReplaR het volgende:

[..]
We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opdringen en niet bereid zijn zich aan te passen.
Waarom ben je niet tegen vluchtelingen? Zou je zelf ook vluchteling willen zijn?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_220395562
quote:

[..]
Wat vindt jij van een PVV/FvD dat Oekrainers wilt terugsturen naar het front? Zou dit moeten?
pi_220395646
Ik denk eerder dat populisten (de verontruste burger) de titel Rechts of Rechts conservatief hebben toegeeigend, en ik heb het gevoel dat rechts of recht-conservatieve nadenkende mensen (e.g. Bolkestijn) dit een ontrustende ontwikkeling vinden .....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_220395664
quote:

[..]
We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opringen en niet bereid zijn zich aan te passen.
Er zijn heel wat groepen vluchtelingen geweest in de loop der geschiedenis. Hongaren in de jaren 50, Vietnamese bootvluchtelingen, heden ten dage een boel Oekraiense vluchtelingen. Kan jij eens een aantal voorbeelden geven hoe deze groepen 'hun religie en cultuur' hebben willen opdringen ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zaterdag 21 maart 2026 @ 12:44:55 #9
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220395737
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 11:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Maar dat je oorlog toejuicht, dat gaat er bij mij vrijwel niet in.
Bij jou niet, maar bij hun wel.
Het is een ver van mijn bed show.
"Who cares dat ze daar ergens wat Arabieren/negers/spleetogen af schieten, zolang wij er maar beter van worden. En eventuele vluchtelingen moeten ze gewoon aan de grens overhoop schieten".
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 12:59:09 #10
5428 crew  miss_sly
pi_220395847
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik denk eerder dat populisten (de verontruste burger) de titel Rechts of Rechts conservatief hebben toegeeigend, en ik heb het gevoel dat rechts of recht-conservatieve nadenkende mensen (e.g. Bolkestijn) dit een ontrustende ontwikkeling vinden .....
Precies.

Doen alsof alles wat rechts of conservatief is tegen vluchtelingen is en al die onzin van PVV/FvD/JA21 gelooft, lijkt me niet correct. Ik vind de TT dus wat te kort door de bocht.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_220395868
Probleem met oorlogen en andere conflicten is dat je grote vluchtelingenstromen creëert.
Het lijkt wel bezigheidstherapie van dit soort partijen om zichzelf aan het werk te houden.
  Moderator zaterdag 21 maart 2026 @ 13:20:36 #12
375570 crew  Cyan9
pi_220396050
Ik wil dit topic best een kans geven TS, maar met zo'n generaliserende TT en OP geef je weinig ruimte aan een inhoudelijke discussie.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:29:06 #13
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220396138
quote:
Bolkestein was zelf een aanjager en wegbereider van dit rechts populisme. Hij vond besturen met PVV en FvD dikke prima (en Rutte met hem, inhoudelijk gezien).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 21 maart 2026 @ 13:38:08 #14
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220396252
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 12:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Precies.

Doen alsof alles wat rechts of conservatief is tegen vluchtelingen is en al die onzin van PVV/FvD/JA21 gelooft, lijkt me niet correct. Ik vind de TT dus wat te kort door de bocht.
Neuh, hij zit er aardig dichtbij.

Alleen het CDA (van de laatste vijf jaar) valt buiten dat stramien.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:33:09 #15
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220396808
De onzin van een harde scheiding tussen zogenaamd fatsoenlijk rechts en radicaal rechts hier alweer uitgebeeld (het CDA alweer uitgezonderd)

Stop de eens met de bezweringsformule
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 21 maart 2026 @ 14:47:32 #16
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220396894
Zo sprak een boze heer, beter bekend als een eikel, een mafkees.
https://www.mediacourant.(...)-te-links-amsterdam/
pi_220396900
Niemand is “tegen vluchtelingen”.

Waar wel veel mensen tegen zijn, is het huidige beleid van een ongelimiteerde instroom van migranten (waaronder ook vluchtelingen).

Er is geen limiet en er is geen plan. Nederland stroomt vol en raakt overbevolkt. Er ontstaan overal tekorten, qua ruimte, huisvesting, etc.

En de continue opname (geen tijdelijke opvang) van migranten lost verder ook niets op. Het is niet zo dat er nu minder oorlogen zijn. Of minder hongersnood in Afrika.
pi_220397010
Rechts denkt alleen aan zichzelf.
En jij zit daar onrustig, en jij kijkt langs mij heen
En ik hoor in alles wat je zegt, de stem van iemand
Die bang is voor zichzelf
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:06:04 #19
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_220397011
Wat de regering vrijlaat, zijn de gelukzoekers die hier asiel zoeken vanuit veilige landen.
Zo creëer je onrust; rechts doet het opzettelijk, en links krijgt de schuld.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:17:27 #20
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220397070
Iraniërs bedoel je zeker? Jezus.

En wat is er precies hypocriet aan wat je beschrijft in je OP?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:18:32 #21
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_220397077
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
De onzin van een harde scheiding tussen zogenaamd fatsoenlijk rechts en radicaal rechts hier alweer uitgebeeld (het CDA alweer uitgezonderd)

[ afbeelding ]

Stop de eens met de bezweringsformule
Wat is de bron hiervan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_220397148
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:48 schreef Kottnauer het volgende:
Niemand is “tegen vluchtelingen”.

Waar wel veel mensen tegen zijn, is het huidige beleid van een ongelimiteerde instroom van migranten (waaronder ook vluchtelingen).

Er is geen limiet en er is geen plan. Nederland stroomt vol en raakt overbevolkt. Er ontstaan overal tekorten, qua ruimte, huisvesting, etc.

En de continue opname (geen tijdelijke opvang) van migranten lost verder ook niets op. Het is niet zo dat er nu minder oorlogen zijn. Of minder hongersnood in Afrika.
Dit dus. Niet alleen Nederland, het hele Europese continent is gewoon te klein om alle vluchtelingen/asielzoekers op te vangen.
Daar zijn de vluchtelingen niet mee geholpen, integendeel.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 15:34:36 #23
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220397178
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 14:47 schreef spapaars het volgende:
Zo sprak een boze heer, beter bekend als een eikel, een mafkees.
https://www.mediacourant.(...)-te-links-amsterdam/
Deze oud-JOVDer is een goed voorbeeld van het diffuse onderscheid tussen centrum-rechts en uiterst-rechts (het moderne CDA staat daar wel buiten - hun leiders, kader en kiezers).

Met één been in de VVD, met het andere been in FvD. Het was/is namelijk een financier van FvD en Baudet is een vriendje van hem (fotos van die twee op een trap van een privevliegtuig, op een rondvaartboot, op het kantoor in de Tweede Kamer, op een rechtse borrel).

Toen hij tonnen gaf aan Baudet was dit allemaal al bekend:
https://web.archive.org/w(...)n-neofascist-20.html

Jort Kelder zal nooit iets zeggen als: moet niet heel Nederland stemrecht krijgen in Velsen, waar ons strategisch belangrijke Tata Steel staat. Welnee, daar zijn acht FvD zetels en een fors rechtsere uitslag dan het gemiddelde van Nederland dikke prima. Kelder is trouwens ook een voorstander van censuskiesrecht, een echte antidemocraat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220397426
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 15:06 schreef Canopus het volgende:
Rechts denkt alleen aan zichzelf.
Links doet dat ook.
Net zoals de religieuze zeloten dat doen. Of de geldwolven. Ieder mens denkt in de eerste plaats aan zichzelf.
Politici die het oprecht goed voor hebben met de mensheid binnen hun grenzen, hebben een helse taak hieraan.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:17:38 #25
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220397591
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:06 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Links doet dat ook.
Net zoals de religieuze zeloten dat doen. Of de geldwolven. Ieder mens denkt in de eerste plaats aan zichzelf.
Politici die het oprecht goed voor hebben met de mensheid binnen hun grenzen, hebben een helse taak hieraan.
Het is niet wel/niet maar een continuüm.

https://www.sciencedirect(...)ii/S0047272719301379

https://philarchive.org/archive/ARVBNF

Het "private vices and public benefits" (Mandeville) argument, en morele richtsnoer.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220397629
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het is niet wel/niet maar een continuüm.

https://www.sciencedirect(...)ii/S0047272719301379

https://philarchive.org/archive/ARVBNF

Het "private vices and public benefits" (Mandeville) argument, en morele richtsnoer.
Morele richtsnoeren zijn net zo veranderlijk als 'eeuwenoude' tradities.
  zaterdag 21 maart 2026 @ 16:27:37 #27
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220397729
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:20 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Morele richtsnoeren zijn net zo veranderlijk als 'eeuwenoude' tradities.
Je mist de essentie: egoïsme wordt door rechts-liberalen (en andere rechtse ideologieën) niet alleen erkend maar bejubeld en aangemoedigd. Dat heeft logischerwijs zijn effecten op het gedrag ten opzichte van christendemocratische deugdethiek en 'linkse' mensen. En welke systemen een land en gemeenschap, de leiders, in elkaar zetten om dit te kanaliseren en niet te kanaliseren.

Jouw opmerking van 'iedereen denkt in de eerste plaats aan zichzelf' mist een belangrijk deel en dat dit geen dichotomie is.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220397940
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Je mist de essentie: egoïsme wordt door rechts-liberalen (en andere rechtse ideologieën) niet alleen erkend maar bejubeld en aangemoedigd. Dat heeft logischerwijs zijn effecten op het gedrag ten opzichte van christendemocratische deugdethiek en 'linkse' mensen. En welke systemen een land en gemeenschap, de leiders, in elkaar zetten om dit te kanaliseren en niet te kanaliseren.

Jouw opmerking van 'iedereen denkt in de eerste plaats aan zichzelf' mist een belangrijk deel en dat dit geen dichotomie is.
Een wat?

Ik ben een vrouw en ik wil oprecht het beste voor elk mens op deze blauwe knikker.
Mannen, vrouwen en kinderen. Criminelen wens ik wat anders toe, maar dat past beter in een ander topic.

Ik stem al sinds mijn politieke bewustzijn op de SP. Gewoon omdat deze partij mij het meest aanspreekt.
pi_220397965
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:41 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Een wat?

Ik ben een vrouw en ik wil oprecht het beste voor elk mens op deze blauwe knikker.
Mannen, vrouwen en kinderen. Criminelen wens ik wat anders toe, maar dat past beter in een ander topic.

Ik stem al sinds mijn politieke bewustzijn op de SP. Gewoon omdat deze partij mij het meest aanspreekt.
Heb het opgezocht en ik snap er nog steeds de ballen van. :@

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dichotomie :?
pi_220399188
quote:
Ik heb jarenlang een duidelijk rechtse kijk aangehangen ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken. Ik was warm pleitbezorger van marktwerking, geloofde in de zelfredzaamheid van burgers en bedrijven en was een groot voorstander van globalisering. Het etiket libertarisch zou op mij duidelijk van toepassing zijn geweest.

Ik kijk met afgrijzen naar de mensen die zich tegenwoordig sociaal-economisch rechts noemen. Juist als je streeft naar maximale individuele vrijheid, wat velen die zich tegenwoordig als sociaal-economisch rechts profileren claimen te doen, moet je juist open staan voor immigranten. Waarom zou jij immers wel recht op het bewonen van het stukje aarde dat toevallig Nederland heet en een ander mens dat niet? Waarom heb jij wel recht op vrijheid, vrede en voorspoed en een ander mens niet?

Hoewel ik zelf inmiddels duidelijk afgestapt ben van het libertarisme steekt mij dat selectief winkelen binnen het sociaal-economisch rechtse gedachtegoed nog steeds. Ik vind het ronduit walgelijk. Het lijkt wel een epidemie, werkelijk iedereen die tegenwoordig sociaal-economisch rechts is staat hatelijk tegenover immigratie. Bah!
  zaterdag 21 maart 2026 @ 18:27:36 #31
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220399248
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 16:44 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Heb het opgezocht en ik snap er nog steeds de ballen van. :@

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dichotomie :?
'Aan jezelf denken' is geen kwestie van ja of nee. Ja/nee keuzes zijn een dichotomie.

De kunst van een beschaving is om dit te kanaliseren, beperken en/of zodanig te gebruiken dat we er allemaal beter van worden. Er is een verschil tussen deze drijfveer erkennen en de drijfveer toejuichen/verheerlijken. Dat verheerlijken verklaart het verschil in doorsnee gedrag tussen 'links' en 'rechts'. Zeker nu de herinnering aan WO2 steeds verder vervaagd en wordt vervormd.

Wanneer het wordt vernauwd naar een ja/nee stelling dan denkt inderdaad iedereen primair aan zichzelf. Zoals jij dat stelt. Zonder genoeg voedsel en water naar binnen kun je ook niks betekenen voor een ander. Logischerwijs gaat je eigen voortbestaan voorop, maar de uitdaging is (helaas in toenemende mate gesaboteerd door rechts) om dit te kanaliseren, matigen of productief aan te wenden. Dat is een beschaving, waardoor een middenklasse kan ontstaan (IMF zegt al jaren dat de huidige mate van ongelijkheid economische groei kost).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220399288
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2026 18:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
'Aan jezelf denken' is geen kwestie van ja of nee. Ja/nee keuzes zijn een dichotomie.

De kunst van een beschaving is om dit te kanaliseren, beperken en/of zodanig te gebruiken dat we er allemaal beter van worden. Er is een verschil tussen deze drijfveer erkennen en de drijfveer toejuichen/verheerlijken. Dat verheerlijken verklaart het verschil in doorsnee gedrag tussen 'links' en 'rechts'. Zeker nu de herinnering aan WO2 steeds verder vervaagd en wordt vervormd.

Wanneer het wordt vernauwd naar een ja/nee stelling dan denkt inderdaad iedereen primair aan zichzelf. Zoals jij dat stelt. Zonder genoeg voedsel en water naar binnen kun je ook niks betekenen voor een ander. Logischerwijs gaat je eigen voortbestaan voorop, maar de uitdaging is (helaas in toenemende mate gesaboteerd door rechts) om dit te kanaliseren, matigen of productief aan te wenden. Dat is een beschaving, waardoor een middenklasse kan ontstaan (IMF zegt al jaren dat de huidige mate van ongelijkheid economische groei kost).
En dat, mijn beste, is nu precies het probleem van onze huidige gemeenschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')