SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze vluchtelingen horen in de regio opgevangen te worden of er moet strenger gecontroleerd worden aan de grens. Iets wat je zelfs nu gematigden of progressieven hoort zeggen.
Nu Trump, Netanyahu en Putin de halve wereld in de fik zetten, bommen gooien op Oekrainers, Palestijnen of Iranezen hoor je deze mensen vrijwel niet. Ze juichen het zelfs soms toe. En zelfs als Trump Groenland wilt binnenvallen, wat niet gebeurt is omdat de senaat van de VS daar fel op tegen was. Hoor je ze niet of vinden ze het prima.
Nu vraag ik mij af. Wat speelt er af in de hoofden van deze mensen? Dat je tegen vluchtelingen bent kan ik nog ergens begrijpen. Maar dat je oorlog toejuicht, dat gaat er bij mij vrijwel niet in. En naar mijn idee is er te weinig oog/kritiek voor.
Natuurlijk speelt rechtse media ook een rol. Een WNL/Powned/Telegraaf doet nu bijv alsof ze voor de vrijheid van het Iraanse volk zijn om binnenkort als miljoenen vluchtelingen Europa en Nederland bereiken items te maken over Iraanse hangjongeren, het liefst bij een AZC en deze hele groep over een kamp te scheren.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Al 25 jaar lees ik de grootste kolder over vluchtelingen. Ze werken niet, ze integeren niet of ze nemen een verschrikkelijke geloof/idelogie mee.
Deze vluchtelingen horen in de regio opgevangen te worden of er moet strenger gecontroleerd worden aan de grens. Iets wat je zelfs nu gematigden of progressieven hoort zeggen.
Nu Trump, Netanyahu en Putin de halve wereld in de fik zetten, bommen gooien op Oekrainers, Palestijnen of Iranezen hoor je deze mensen vrijwel niet. Ze juichen het zelfs soms toe. En zelfs als Trump Groenland wilt binnenvallen, wat niet gebeurt is omdat de senaat van de VS daar fel op tegen was. Hoor je ze niet of vinden ze het prima.
Nu vraag ik mij af. Wat speelt er af in de hoofden van deze mensen? Dat je tegen vluchtelingen bent kan ik nog ergens begrijpen. Maar dat je oorlog toejuicht, dat gaat er bij mij vrijwel niet in. En naar mijn idee is er te weinig oog/kritiek voor.
Natuurlijk speelt rechtse media ook een rol. Een WNL/Powned/Telegraaf doet nu bijv alsof ze voor de vrijheid van het Iraanse volk zijn om binnenkort als miljoenen vluchtelingen Europa en Nederland bereiken items te maken over Iraanse hangjongeren, het liefst bij een AZC en deze hele groep over een kamp te scheren.We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opdringen en niet bereid zijn zich aan te passen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom ben je niet tegen vluchtelingen? Zou je zelf ook vluchteling willen zijn?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:00 schreef ReplaR het volgende:
[..]
We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opdringen en niet bereid zijn zich aan te passen.
Wat vindt jij van een PVV/FvD dat Oekrainers wilt terugsturen naar het front? Zou dit moeten?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:00 schreef ReplaR het volgende:
[..]
We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opdringen en niet bereid zijn zich aan te passen.
Er zijn heel wat groepen vluchtelingen geweest in de loop der geschiedenis. Hongaren in de jaren 50, Vietnamese bootvluchtelingen, heden ten dage een boel Oekraiense vluchtelingen. Kan jij eens een aantal voorbeelden geven hoe deze groepen 'hun religie en cultuur' hebben willen opdringen ?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:00 schreef ReplaR het volgende:
[..]
We zijn niet tegen vluchtelingen, we zijn tegen vluchtelingen die hun cultuur/religie willen opringen en niet bereid zijn zich aan te passen.
Bij jou niet, maar bij hun wel.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 11:55 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Maar dat je oorlog toejuicht, dat gaat er bij mij vrijwel niet in.
Precies.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik denk eerder dat populisten (de verontruste burger) de titel Rechts of Rechts conservatief hebben toegeeigend, en ik heb het gevoel dat rechts of recht-conservatieve nadenkende mensen (e.g. Bolkestijn) dit een ontrustende ontwikkeling vinden .....
Bolkestein was zelf een aanjager en wegbereider van dit rechts populisme. Hij vond besturen met PVV en FvD dikke prima (en Rutte met hem, inhoudelijk gezien).quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
Ik denk eerder dat populisten (de verontruste burger) de titel Rechts of Rechts conservatief hebben toegeeigend, en ik heb het gevoel dat rechts of recht-conservatieve nadenkende mensen (e.g. Bolkestijn) dit een ontrustende ontwikkeling vinden .....
Neuh, hij zit er aardig dichtbij.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Precies.
Doen alsof alles wat rechts of conservatief is tegen vluchtelingen is en al die onzin van PVV/FvD/JA21 gelooft, lijkt me niet correct. Ik vind de TT dus wat te kort door de bocht.
Wat is de bron hiervan?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:33 schreef Klopkoek het volgende:
De onzin van een harde scheiding tussen zogenaamd fatsoenlijk rechts en radicaal rechts hier alweer uitgebeeld (het CDA alweer uitgezonderd)
[ afbeelding ]
Stop de eens met de bezweringsformule
Dit dus. Niet alleen Nederland, het hele Europese continent is gewoon te klein om alle vluchtelingen/asielzoekers op te vangen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:48 schreef Kottnauer het volgende:
Niemand is “tegen vluchtelingen”.
Waar wel veel mensen tegen zijn, is het huidige beleid van een ongelimiteerde instroom van migranten (waaronder ook vluchtelingen).
Er is geen limiet en er is geen plan. Nederland stroomt vol en raakt overbevolkt. Er ontstaan overal tekorten, qua ruimte, huisvesting, etc.
En de continue opname (geen tijdelijke opvang) van migranten lost verder ook niets op. Het is niet zo dat er nu minder oorlogen zijn. Of minder hongersnood in Afrika.
Deze oud-JOVDer is een goed voorbeeld van het diffuse onderscheid tussen centrum-rechts en uiterst-rechts (het moderne CDA staat daar wel buiten - hun leiders, kader en kiezers).quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:47 schreef spapaars het volgende:
Zo sprak een boze heer, beter bekend als een eikel, een mafkees.
https://www.mediacourant.(...)-te-links-amsterdam/
Links doet dat ook.quote:
Het is niet wel/niet maar een continuüm.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:06 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Links doet dat ook.
Net zoals de religieuze zeloten dat doen. Of de geldwolven. Ieder mens denkt in de eerste plaats aan zichzelf.
Politici die het oprecht goed voor hebben met de mensheid binnen hun grenzen, hebben een helse taak hieraan.
Morele richtsnoeren zijn net zo veranderlijk als 'eeuwenoude' tradities.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is niet wel/niet maar een continuüm.
https://www.sciencedirect(...)ii/S0047272719301379
https://philarchive.org/archive/ARVBNF
Het "private vices and public benefits" (Mandeville) argument, en morele richtsnoer.
Je mist de essentie: egoïsme wordt door rechts-liberalen (en andere rechtse ideologieën) niet alleen erkend maar bejubeld en aangemoedigd. Dat heeft logischerwijs zijn effecten op het gedrag ten opzichte van christendemocratische deugdethiek en 'linkse' mensen. En welke systemen een land en gemeenschap, de leiders, in elkaar zetten om dit te kanaliseren en niet te kanaliseren.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:20 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Morele richtsnoeren zijn net zo veranderlijk als 'eeuwenoude' tradities.
Een wat?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je mist de essentie: egoïsme wordt door rechts-liberalen (en andere rechtse ideologieën) niet alleen erkend maar bejubeld en aangemoedigd. Dat heeft logischerwijs zijn effecten op het gedrag ten opzichte van christendemocratische deugdethiek en 'linkse' mensen. En welke systemen een land en gemeenschap, de leiders, in elkaar zetten om dit te kanaliseren en niet te kanaliseren.
Jouw opmerking van 'iedereen denkt in de eerste plaats aan zichzelf' mist een belangrijk deel en dat dit geen dichotomie is.
Heb het opgezocht en ik snap er nog steeds de ballen van.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:41 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Een wat?
Ik ben een vrouw en ik wil oprecht het beste voor elk mens op deze blauwe knikker.
Mannen, vrouwen en kinderen. Criminelen wens ik wat anders toe, maar dat past beter in een ander topic.
Ik stem al sinds mijn politieke bewustzijn op de SP. Gewoon omdat deze partij mij het meest aanspreekt.
Ik heb jarenlang een duidelijk rechtse kijk aangehangen ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken. Ik was warm pleitbezorger van marktwerking, geloofde in de zelfredzaamheid van burgers en bedrijven en was een groot voorstander van globalisering. Het etiket libertarisch zou op mij duidelijk van toepassing zijn geweest.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:32 schreef LangeTabbetje het volgende:
'Aan jezelf denken' is geen kwestie van ja of nee. Ja/nee keuzes zijn een dichotomie.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 16:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Heb het opgezocht en ik snap er nog steeds de ballen van.![]()
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dichotomie
En dat, mijn beste, is nu precies het probleem van onze huidige gemeenschap.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 18:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
'Aan jezelf denken' is geen kwestie van ja of nee. Ja/nee keuzes zijn een dichotomie.
De kunst van een beschaving is om dit te kanaliseren, beperken en/of zodanig te gebruiken dat we er allemaal beter van worden. Er is een verschil tussen deze drijfveer erkennen en de drijfveer toejuichen/verheerlijken. Dat verheerlijken verklaart het verschil in doorsnee gedrag tussen 'links' en 'rechts'. Zeker nu de herinnering aan WO2 steeds verder vervaagd en wordt vervormd.
Wanneer het wordt vernauwd naar een ja/nee stelling dan denkt inderdaad iedereen primair aan zichzelf. Zoals jij dat stelt. Zonder genoeg voedsel en water naar binnen kun je ook niks betekenen voor een ander. Logischerwijs gaat je eigen voortbestaan voorop, maar de uitdaging is (helaas in toenemende mate gesaboteerd door rechts) om dit te kanaliseren, matigen of productief aan te wenden. Dat is een beschaving, waardoor een middenklasse kan ontstaan (IMF zegt al jaren dat de huidige mate van ongelijkheid economische groei kost).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |