Maar juist daar hebben we als mensheid heel veel te winnen Mijk, orde tussen de oren betekent immers ook een ordelijke wereld. Je haalt Krishnamurti aan en dat was toch wel zijn boodschap, de innerlijke revolutie. Niet zozeer die van jou of mij als persoon maar juist die van de mens en daarom moet dat fundament er toch echt onder. In feite is dat ook al behoorlijk uiteen gezet als het gaat om menselijk gedrag en innerlijke processen.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, inner peace, het belanrijjkste wat je als mens kunt hebben in dit leven.
Ook dit is wat ik bedoel met het materialistische (shakti) denken... je denkt enkel in toepasbaarheden in het materiele, niet in de psyche, het gaat om de psyche.
Moderne psychologie baseert zich niet op een 'dark side', maar onderzoekt gedrag vnl. vanuit de sociale psychologie, biologie en ontwikkelingspsychologie.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het fundament komt van Jung's shadowwork... lees eerst ns waar dat over gaat, hier bijvoorbeeld, goed artikel , en daarna ns gedetailleerd kijken wat Schematherapie (patronen herkennen, Samsara (buddhism/hinduism, sanskrit term)) EMDR (traumaverwerking), net als ERT en CGT, wat deze therapien doen.
Dat maakt het misschien helderder waarom ik dit zeg. Zolang je niet tot in detail deze content kent, kun je Quatsch roepen, maar dat is hetzelfde als een voetbalwedstrijd beoordelen die je niet gezien hebt.
ik waardeer je eerlijkheid dat er geen bewijs is. Maar daar zit precies de kern: je stelt dat ik emoties niet kan 'bewijzen' maar dat klopt niet. We kunnen neurologische activiteit, hormoonspiegels en fysieke reacties meten. De sensatie is privé maar het fenomeen is toetsbaar.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:05 schreef Mijk het volgende:
Ja,kijk dat jij iets aangetoond wil zien wat ik niet aan kan tonen en er ook weinig aan kan doen dat dat niet aantoonbaar is, dan kun je blijven roepen BS zolang het niet aangetoond is. Maar voor mij is het niet zo zeer nodig omdat ik voor mezelf weet daar dit over gaat en als je goed genoeg op internet rondzoekt, is er vele malen meer bullshit te vinden in spiritualiteit dan daadwerelijke kennis.
Maar als je die laatste vindt, en goed toepast, dan kun je voor jezelf iets aantonen, datgeen wat ik dus niet kan voor jou. Net zoals dat jij je emotie niet aan kunt tonen voor mij (de daadwerelijke sensatie). Dat is waarom ik met dat voorbeeld kom.
Dus zolang je blijft schoppen met wetenschap (dus Shakti, daarom gebruikte ik die term ook, materialistisch denken en de psyche wegzetten als zweverig in zn totaliteit, want dat is waar het naar neigt, en ik neem het je niet kwalijk, want zo werkt het in héél het westen), dan kun je beter in W&T posten ipv hier blijven schreeuwen om bewijs wat er niet is op dit moment.
Dan kun je beter tegen een muur aan gaan praten, die zegt nog eerder wat terug dan dat ik (of Ali, of iemand anders, wie dan ook) ineens bewijs tovert voor datgeen waar geen bewijs voor aan te dragen is op dit moment. Evengoed als dat de daadwerkelijke sensatie van de emotie niet te bewijzen valt op dit moment.
En dan kom ik een keer met GIGA lappen aan onderbouwing (die zijn eenvoudig terug te vinden als je op mij zoekt met quotes van Jung, Adyashanti, Eckhart Tolle, Krishnamurti, Shadowwork, enzovoorts)., dan wordt dat direct afgedaan als zweverige onzin die niet aangetoond is. En dat terwijl de meestel therapien in de psychologie vandaag de dag dáárop gebaseerd zijn, de werken van Freud/Jung/Nietszsche.
Dus ja, ik kan er dan ook weinig aan doen dat psychologie zich nou eenmaal niet goed leent voor HARD bewijs. Dus harder erom gillen of vragen, werkt niet.
Het enige wat je kunt doen is eens proberen vanuit een totaal ander perspectief hier naar te kijken, met behulp van behoorlijk diepgaande posts die ik (en anderen, zoals Jappie) hierover hebben gemaakt op dit forum, spirituele boeken, en/of chatGPT achtige tooling, om erachter te komen hoe dit werkt.
Verder kan ik er lastig op ingaan zolang er om bewijs geschreeuwd blijft worden; het is er niet, simple as that.
Helemaal mee eens. Hopelijk vind je het niet erg dat ik hier verder op in ga want "het onbewuste" is een interessant onderwerp.quote:Op zaterdag 11 april 2026 03:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moderne psychologie baseert zich niet op een 'dark side', maar onderzoekt gedrag vnl. vanuit de sociale psychologie, biologie en ontwikkelingspsychologie.
Jung is in die zin niet wetenschappelijk genoeg. Het is te subjectief, te theoretisch, niet onderworpen aan standaardisatie.
Dat is het verschil tussen Jung en Freud en de moderne psychologie: de psychoanalyse was vooral interpretatief, en de moderne psychologie is veel meer empirisch. De wetenschappelijke moderne psychologie beschouwt Freud en Jung daarom zeker als invloedrijk en grondleggend, maar niet meer als serieuze bron van informatie voor verder onderzoek. Dit zijn gewoon feiten.
Jouw kennis is achterhaald, je gaat niet mee met de voortschrijdende wetenschappelijkequote:Op vrijdag 10 april 2026 22:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het fundament komt van Jung's shadowwork... lees eerst ns waar dat over gaat, hier bijvoorbeeld, goed artikel , en daarna ns gedetailleerd kijken wat Schematherapie (patronen herkennen, Samsara (buddhism/hinduism, sanskrit term)) EMDR (traumaverwerking), net als ERT en CGT, wat deze therapien doen.
Dat maakt het misschien helderder waarom ik dit zeg. Zolang je niet tot in detail deze content kent, kun je Quatsch roepen, maar dat is hetzelfde als een voetbalwedstrijd beoordelen die je niet gezien hebt.
“Ja maar, dat is mijn waarheid”quote:Op zaterdag 11 april 2026 08:09 schreef EsserS het volgende:
Dus: kunnen we concluderen dat niet geldt dat 'wat goed voelt in je hoofd', gelijk gesteld kan worden als een universele waarheid?
Het aanbevelen van overtuigingen van esoterisch totaal ontspoorde mensen die logica en gezond verstand hooghartig opzij schuiven, zijn geen cadeautjes maar een belediging voor de menselijke ratio.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:05 schreef Mijk het volgende:
Het enige wat je kunt doen is eens proberen vanuit een totaal ander perspectief hier naar te kijken, met behulp van behoorlijk diepgaande posts die ik (en anderen, zoals Jappie)
Tja, ik moet wel een beetje glimlachen om je woordkeuze. Ik heb mezelf hier achter mijn scherm in elk geval niet horen gillen. Volgens mij stelde ik een vrij rustige, methodische vraag naar het fundament van je bewering. Maar ik begrijp dat het makkelijker is om de vraag als 'lawaai' te bestempelen dan om hem inhoudelijk te beantwoorden.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:05 schreef Mijk het volgende:
Dus ja, ik kan er dan ook weinig aan doen dat psychologie zich nou eenmaal niet goed leent voor HARD bewijs. Dus harder erom gillen of vragen, werkt niet.
Dit ja, met een paar nuances.quote:Op zaterdag 11 april 2026 07:17 schreef EsserS het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Hopelijk vind je het niet erg dat ik hier verder op in ga want "het onbewuste" is een interessant onderwerp.
Het is eigenlijk best grappig: waar Carl Jung de menselijke geest zag als een diepe, mistige oceaan vol mystieke symbolen en eeuwenoude geesten zien we onze psyche tegenwoordig veel meer als een hypermoderne supercomputer die razendsnel op de achtergrond draait. Die verschuiving van "mystiek" naar "efficiëntie" vertelt precies het verhaal van waarom Jung in de academische wereld een beetje naar de achtergrond is verdwenen, terwijl zijn invloed in ons dagelijks leven nog steeds voelbaar is.
Jung was een pionier, een soort ontdekkingsreiziger die met een fakkel door de duistere grotten van de geest liep. Hij geloofde dat we allemaal verbonden waren via een 'collectief onbewuste', een soort gedeelde harde schijf vol archetypen zoals de Held of de Moeder. Dat is een prachtig, bijna poëtisch beeld dat nog steeds enorm inspireert in de kunst en de filmwereld. Maar de moderne wetenschap is een stuk nuchterder geworden. We willen tegenwoordig cijfers zien, scans en bewijzen. En tja, hoe meet je in hemelsnaam een "universele ziel"? Omdat Jungs ideeën niet te bewijzen of te ontkrachten zijn, hebben moderne psychologen ze langzaam ingeruild voor modellen die je wél in een laboratorium kunt testen.
Die moderne 'supercomputer-visie' op ons brein,wat we het cognitief onbewuste noemen, werkt eigenlijk heel geruststellend. Stel je voor dat je elke ochtend bewust zou moeten nadenken over hoe je je veters strikt, hoe je een banaan pelt of hoe je de toon van je partner moet interpreteren. Je zou voor de lunch al mentaal opgebrand zijn. Daarom heeft ons brein een geniale taakverdeling gemaakt: het 'bewuste' (Systeem 2) mag de ingewikkelde problemen oplossen zoals je belastingaangifte terwijl het 'onbewuste' (Systeem 1) de rest regelt.
Dit onbewuste is geen kelder vol verdrongen trauma’s of spirituele gidsen maar een meester in patroonherkenning. Het verwerkt miljoenen prikkels per seconde zonder dat jij het doorhebt. Als je een kamer binnenloopt en je voelt direct dat er een gespannen sfeer hangt dan is dat niet een mysterieuze zesde zintuig of een archetype dat tot je spreekt. Het is je interne supercomputer die in een fractie van een seconde piepkleine signalen oppikt: de stand van iemands wenkbrauwen, de korte stilte die valt, de lichaamshouding van de aanwezigen. Jouw onbewuste vergelijkt die data razendsnel met duizenden eerdere ervaringen en geeft je een 'onderbuikgevoel'. Dat is geen magie, spiritualiteit of esoterie, dat is pure dataverwerking op topsnelheid.
Zelfs Jungs ideeën over wie we zijn, onze persoonlijkheid, hebben diezelfde transformatie ondergaan. Hij gaf ons de termen introversie en extraversie maar hij dacht in vaste types, in hokjes. De moderne psychologie kijkt daar nu naar als een set schuifregelaars op een mengpaneel. Met modellen zoals de Big Five meten we hoe die schuifjes bij jou staan afgesteld. Het is minder statisch en veel genuanceerder. Je bent niet simpelweg 'een introvert' omdat je zo geboren bent. Je hebt een bepaalde biologische drempel voor prikkels en je supercomputer reageert daarop door je vaker richting de rust te sturen.
Jung was dus eigenlijk de alchemist die droomde van goud en magie terwijl de moderne psycholoog de scheikundige is die naar de moleculen kijkt. We hebben de mystiek van de 'geest' ingeruild voor de logica van het 'brein'. Zijn werk blijft een schitterende inspiratiebron voor wie op zoek is naar betekenis en symboliek in het leven maar als we willen begrijpen hoe we beslissingen nemen, hoe we leren en hoe we ons gedragen, vertrouwen we tegenwoordig liever op de stille, razendsnelle processor in ons hoofd die alles op rolletjes laat lopen zonder dat we er ooit een handleiding voor hoefden te lezen.
Neemt niet weg dat sommigen baat hebben bij een Jungiaanse therapeutische aanpak. Dit kan worden gecategoriseerd als toevalstreffer want wetenschap zoekt altijd naar "het meest aannemelijke, het meest waarschijnlijke", niet naar het "zekere". Dus @:Mijk mag blijven zweren bij Jung, hij mag dit echter niet als een universele waarheid voor de gehele mensheid aanprijzen.
En hier raak je dus een punt wat mij regelmatig stoort in jouw benadring van zaken op dit forum.quote:Op zaterdag 11 april 2026 06:58 schreef EsserS het volgende:
[..]
ik waardeer je eerlijkheid dat er geen bewijs is. Maar daar zit precies de kern: je stelt dat ik emoties niet kan 'bewijzen' maar dat klopt niet. We kunnen neurologische activiteit, hormoonspiegels en fysieke reacties meten. De sensatie is privé maar het fenomeen is toetsbaar.
De moderne psychologie probeert ook maar wat, het is juist de analytische medische wetenschap die m.b.v. van moderne fysische (fMRI) technieken, het brein kan doorgronden. Wat Freud en Jung betreft: die waren behoorlijk vooruitstrevend mede door (de invloed van) het fictieve opperwezen en hun aardse vertegenwoordigers, de prullenbak in te vegen.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kortom: Jung en Freud probeerden op basis van individuele casussen een theorie te creëren om het menselijk gedrag te verklaren, maar hun kennis van biologie, genetica en neurologie was veel te laag om daar een model voor te ontwikkelen dat voldoende grond is in de observeerbare realiteit om er op bewijs gebaseerde therapeutische methoden en verklarende modellen voor te ontwikkelen. Dankzij de moderne psychologie hebben we die nu wel.
Moderne psychologie en medische wetenschap zijn nu dus juist steeds meer met elkaar verbonden dmv neuropsychologie en medische psychologie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:45 schreef blomke het volgende:
[..]
De moderne psychologie probeert ook maar wat, het is juist de analytische medische wetenschap die m.b.v. van moderne fysische (fMRI) technieken, het brein kan doorgronden. Wat Freud en Jung betreft: die waren behoorlijk vooruitstrevend mede door (de invloed van) het fictieve opperwezen en hun aardse vertegenwoordigers, de prullenbak in te vegen.
Psychologie hobbelt achter de harde medische wetenschap aan. Zoals theologen achter de natuurwetenschappen aan hobbelen. Of allang verzand zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moderne psychologie en medische wetenschap zijn nu dus juist steeds meer met elkaar verbonden dmv neuropsychologie en medische psychologie.
Sterke aanvulling. Je slaat de spijker op de kop en brengt de discussie precies naar de plek waar hij nu, in 2026, hoort: de biologie van de mens. Waar ik Jung eerder als een soort 'filosofische ontdekkingsreiziger' omschreef, trek jij de vergelijking door naar de hardware van ons brein. En je hebt gelijk, die nuances maken het plaatje pas echt compleet.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit ja, met een paar nuances.
Je brein is ook een voorspelmachine. Zodra de realiteit niet overeenkomt met de verwachtingen, is er een soort kortsluiting en moet je brein zich weer aanpassen.
Ook is het brein natuurlijk wel degelijk een opslagruimte voor trauma's. Maar die trauma's zijn opnieuw vastgelegd door middel van connecties in het brein die circuits vormen. Zodra het brein een patroon herkent (of ook maar denkt te herkennen), lichten die circuits op en beïnvloedt dat je gedrag.
Vooral de amygdala speelt hierin een belangrijke rol, het is een soort bedreigingsdetectiesysteem.
Langdurige bedreiging leidt dan ook vaak ertoe dat de amygdala groter en veel actiever wordt. Daardoor raken mensen veel meer op hun hoede, hebben moeite met vertrouwen. Dat leidt weer tot verhoogde sympathische activiteit via adrenaline, cortisol, en andere stresshormonen. Langdurige verhoogde stress met verhoogde cortisol kan ervoor zorgen dat je lichaam constant in een vecht-vlucht-modus raakt. Dat heeft weer invloed op je spijsvertering, kan neuronen beschadigen (vooral in de hippocampus die verantwoordelijk is voor geheugen), en andere problemen veroorzaken, omdat je lichaam constant in verhoogde staat van alertheid is en niet meer kan ontspannen. Op den duur kan dat tot allerlei gezondheidsproblemen leiden.
Daarom is de medische psychologie ook erg interessant.
En het verklaart ook waarom trauma op latere leeftijd tot allerlei gedragsproblemen kan leiden. Je lichaam moet staat van alertheid en onmiddellijke actie prioriteren boven ontwikkeling. Copingmechanismen die kortstondig iemand uit de brand moeten helpen, worden persoonlijkheidstrekken, simpelweg omdat het brein niet evalueert of iets moreel of op de lange termijn nuttig is, maar wil overleven. Die persoonlijkheidstrekken worden karakter, en als de schade groot genoeg is, kan dat zo'n 'dark side' versterken: minder empathisch vermogen (of juist groter om gedrag van anderen te kunnen voorspellen en gevaren voor te zijn), hogere agressiviteit, ongezonde manieren van relaties aangaan, enzovoorts. Het brein raakt 'stuck in a loop' en probeert daar uit te komen door steeds opnieuw hetzelfde circuit te activeren.
Therapie kan helpen om uit zo'n circuit te breken, voornamelijk cognitieve gedragstherapie. Je traint jezelf om niet op de automatische piloot met situaties om te gaan, maar om met je prefrontale cortex de lagere gedeelten van je brein, zoals het limbische systeem (voor emoties) en het autonomie zenuwstelsel (dat voor stress en dergelijke zorgt) meer meester te worden. Je wordt je bewust van de patronen van je eigen brein, en omdat je een zekere mate van agency hebt, kun je jezelf nieuwe gewoonten aanleren. Op den duur leidt dat tot nieuwe circuits omdat je brein plastisch is, en zo kun je dus daadwerkelijk genezen van trauma's. In die zin is een 'trauma' net zo fysiek als dat het psychologisch is: er liggen biologische processen aan ten grondslag.
Dan is er natuurlijk ook nog onze genetische opmaak. Trauma's en gedrag van onze voorouders worden in zekere zin doorgegeven via het DNA. Daardoor zijn sommige mensen veel meer geneigd om verslaafd te raken bijvoorbeeld, net zoals ziekten in families worden doorgegeven.
Kortom: Jung en Freud probeerden op basis van individuele casussen een theorie te creëren om het menselijk gedrag te verklaren, maar hun kennis van biologie, genetica en neurologie was veel te laag om daar een model voor te ontwikkelen dat voldoende grond is in de observeerbare realiteit om er op bewijs gebaseerde therapeutische methoden en verklarende modellen voor te ontwikkelen. Dankzij de moderne psychologie hebben we die nu wel.
Dat wil dus ook niet zeggen dat niets wat Freud en Jung zeiden enige basis in de realiteit heeft. Uiteraard zijn er aspecten van hun theorieën die relevant zijn omdat ze gebaseerd zijn op observaties, maar als je serieus aan de slag wilt met jezelf, kun je beter naar het totaalplaatje van wat een mens is kijken: een lichaam, een brein, een geschiedenis, een sociale omgeving. Iets als een 'collectief onbewuste' heb je simpelweg niet nodig om meer kennis over jezelf te krijgen. Dergelijke ideeën worden praktisch alleen ervaren in alternatieve staten van bewustzijn, die biologisch gezien overeenkomen met de staat van je brein in hypnose, tussen slaap en wakker, en psychose. In die staat zijn je cognitieve capaciteiten veel lager, je kritische denkvermogen neemt af en je bent veel vatbaarder voor suggesties. Daardoor zijn ideeën en inzichten die je in die staat opdoet vaak erg overtuigend, het lijkt de absolute waarheid.
In werkelijkheid worden er simpelweg circuits aangelegd die je hogere brein nooit in normale staat zou aanvaarden, omdat het kritische denken aan de rem zou trekken. Daarom zijn dat soort theorieën ook nooit te falsificeren: je gelooft erin op basis van zeer sterke overtuigingen opgedaan in subjectieve ervaringen. Maar zodra je ze als model wilt gebruiken om voorspellingen te doen, zoals dat bij een gedegen wetenschappelijke theorie moet kunnen, valt zo'n model uit elkaar: het is niet te falsificeren. Daardoor is het ook erg lastig voor mensen die zulke ervaringen hebben gehad om er nog van af te stappen: het zou betekenen dat ze hun hele paradigma van de wereld weer moet terugdraaien naar een begrip van de wereld dat nu juist inferieur lijkt wanneer je je in zo'n alternatieve staat van bewustzijn bevindt. Dat is een downgrade die grote gevolgen heeft voor hoe je naar de wereld, anderen en jezelf kijkt, en daarom zullen velen dit constant aanvechten, hoeveel bewijs en logica je ook levert, en hoe makkelijk het ook is om aan te tonen dat zulke theorieën simpelweg 'verklaringen van alles' zijn die simpele wetenschappelijke toetsing niet doorstaan.
Het zijn twee verschillende takken die elkaar aanvullen. Neuropsychologie en medische psychologie gaan ook met daadwerkelijk fysiek onderzoek gepaard. Het verschil is dat de medische wetenschap zich vooral op puur fysieke processen zal leiden (denk aan het weghalen van een hersentumor), terwijl de psychologie meer ingaat op gedragsverandering. De twee vullen elkaar dus prima aan, maar omdat de medische wetenschap zich vooral focust op fysieke processen en de psychologie zich op gedrag, zou je ook kunnen stellen dat de psychologie de medische wetenschap als fundament gebruikt om een toren te bouwen waar mensen ook op hogere niveaus in kunnen wonen. Het is leuk als je tumor verwijderd is, maar als je daarna de rest van je leven met gedragsproblemen te kampen hebt omdat er geen psychologische hulp is, heb je nog steeds een groot probleem.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Psychologie hobbelt achter de harde medische wetenschap aan. Zoals theologen achter de natuurwetenschappen aan hobbelen. Of allang verzand zijn.
Dit is dus een fout in jouw patroonherkenning. Je begrijpt me meestal gewoon niet. Ik heb een veel wetenschappelijkere en analytischere benadering dan je denkt. Ik ben daarmee alleen tot andere conclusies en overtuigingen gekomen dan de huidige consensus en meerderheidsopinie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:57 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dank voor deze scherpe verdieping! Had ik van jou als iemand die logica, gezond verstand en wetenschap maar zozo vindt, niet verwacht.
Ik ben ook verbaasd. Ik dacht altijd dat je tegen de wetenschap was. Had ik dus toch verkeerd.quote:Op zaterdag 11 april 2026 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is dus een fout in jouw patroonherkenning. Je begrijpt me meestal gewoon niet. Ik heb een veel wetenschappelijkere en analytischere benadering dan je denkt. Ik ben daarmee alleen tot andere conclusies en overtuigingen gekomen dan de huidige consensus en meerderheidsopinie.
Ik waardeer het enorm dat je zo open deelt wat je stoort in mijn aanpak. Het helpt om de kaarten op tafel te leggen. Je raakt een fundamenteel punt: waar trekken we de grens tussen de 'binnenkant' (onze persoonlijke ervaring) en de 'buitenkant' (de aantoonbare wereld)?quote:Op zaterdag 11 april 2026 13:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En hier raak je dus een punt wat mij regelmatig stoort in jouw benadring van zaken op dit forum.
De biologische activiteit van een emotie is toetsbaar: je kunt hersenactiviteit, hartslag, stressniveaus etc. meten. Dus op basis van waarnemingen kunnen we tot de conclusie komen dat het lichaam in een bepaalde staat raakt.
Veel mensen zullen ook kunnen rapporteren dat ze die staat op een vergelijkbare manier ervaren: opgejaagd, verdrietig, vrolijk, enzovoorts.
Maar dan is er de schakel van biologische processen meten naar de subjectieve ervaring ervan.
Waar jij steeds op aan wilt dringen, is dat de subjectieve ervaring ook 'bewezen' moet worden voordat iemand een claim mag doen over de realiteit zoals die persoon die ervaart.
En dat is wat mij betreft niet redelijk. Je kunt niet van iemand verlangen dat diegene zijn subjectieve ervaringen van iets aan je bewijst voordat je die persoon serieus hoeft te nemen, of met respect hoeft te behandelen. Dat is mijn persoonlijke waardeoordeel daar in ieder geval over.
Het is juist dit niet serieus nemen van de subjectieve ervaringen van mensen die ertoe leidt dat mensen zich genegeerd voelen, of niet gezien, of onterecht niet serieus genomen. Dat gaat met allerlei risico's gepaard, in professionele settings kan het ook tot verliezen of een gebrek aan veiligheid leiden. Sommige mensen hebben nu eenmaal een brein dat sneller bepaalde patronen herkent, en daardoor ook beter in staat zijn om voorspellingen te doen over mogelijke risico's bijvoorbeeld. Die niet serieus nemen omdat iemand niet 'kan bewijzen' dat die subjectieve patroonherkenning klopt en de voorspellende analyse sterk is, is simpelweg onverstandig.
Het raakt wat mij betreft ook aan wat we hier op dit subforum aan het doen zijn: filosofie en levensbeschouwing zijn zeer persoonlijke aangelegenheden, juist meer gebaseerd op subjectieve ervaringen in het leven dan abstracte of zelfs op bewijs gebaseerde theorieën.
De wetenschap en het bewijs zijn als de objectieve beschrijving van een schilderij. Ze zeggen wat over kleuren, vormen, de lijst. Zoals de wereld ook structuur, kleur, vorm, enzovoorts heeft.
Maar levensbeschouwing en filosofie gaan over betekenis: wat betekent deze ervaring voor mij? Wat betekent deze gebeurtenis? Wat betekent dit leven?
Dat zijn persoonlijke invullingen die we van elkaar serieus kunnen nemen zonder constant te vragen om 'bewijs' voor de een of andere stelling. Want dat is ook een categoriefout: je vraagt iemand die beschrijft wat een schilderij voor diegene betekent om aan te tonen dat het schilderij mooi is.
Daarmee sla je elke uitwisseling van ideeën dood.
Dat is een scherp en sportief weerwoord. Je hebt gelijk. Als ik ervan uitga dat we niet op dezelfde golflengte zitten qua methode en je verrast me vervolgens met een messcherpe biologische analyse dan moet ik inderdaad mijn eigen 'patroonherkenning' even kalibreren. Excuses daarvoor. Het is goed om te horen dat we de taal van de analyse allebei spreken.quote:Op zaterdag 11 april 2026 14:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is dus een fout in jouw patroonherkenning. Je begrijpt me meestal gewoon niet. Ik heb een veel wetenschappelijkere en analytischere benadering dan je denkt. Ik ben daarmee alleen tot andere conclusies en overtuigingen gekomen dan de huidige consensus en meerderheidsopinie.
Tja, t heeft voor mij persoonlijk spot on gewerkt allemaal, het komt ook overeen met spirituele leren en als je door de regels heen leest; ook met de bijbel.quote:Op zaterdag 11 april 2026 03:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moderne psychologie baseert zich niet op een 'dark side', maar onderzoekt gedrag vnl. vanuit de sociale psychologie, biologie en ontwikkelingspsychologie.
Jung is in die zin niet wetenschappelijk genoeg. Het is te subjectief, te theoretisch, niet onderworpen aan standaardisatie.
Dat is het verschil tussen Jung en Freud en de moderne psychologie: de psychoanalyse was vooral interpretatief, en de moderne psychologie is veel meer empirisch. De wetenschappelijke moderne psychologie beschouwt Freud en Jung daarom zeker als invloedrijk en grondleggend, maar niet meer als serieuze bron van informatie voor verder onderzoek. Dit zijn gewoon feiten.
Net of dit waarheid bepaalt of niet lol, ik weet allang dat de wetenschap niet goed weet waar Psychologie over gaat, laat staan spiritualiteit en religies. Dat die site niet jouw wetenschap heeft als background van schrijvers, wil niet zeggen dat daar onzin staat, als je Jung's Archetypen, psychologische typen en alles leest, zie je duidelijk terug dat hetgeen wat hier staat, van hem komt. CW7 en CW8 ook.quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Niet bepaald the lancet, niet?
quote:Op vrijdag 10 april 2026 22:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De redactie, een waar schatkamer aan vooraanstaande psychologen en cognitiewetenschappers
https://www.highexistence.com/team/
LOL
Wellicht ben jij degene die zich eens serieus moet inlezen
SPOILER: Toepasselijk ookOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Paraphrase van Jung's werk, want ik vraag me af hoeveel mensen die post hebben gelezen ipv direct een oordeel erover te hebben. Dat vat Jung's shadowwork samen,tis niet zo dat ik zeg dat dat de wetenschappelijke onderbouwing is. Echter, als je de huidige therapien (zoals EMDR en Schematherapie dus ernaast legt, en Gabor Mate ook bij uitstek), dan zie je dat het sterk overeen komt met wat Jung's CW7, CW8, Psychologische typen én Archetypen te vertellen hebben, zo ook "Undiscovered Self".
Dus ja, zeggen dat ik me beter in moet lezen terwijl je niet eens leest of begrijpt wat de stelling is,... cmon.As above, so below.
PUNT.quote:Op zaterdag 11 april 2026 19:12 schreef Mijk het volgende:
Dus voor mij heeft Jung's werk zeer veel waarde gehad, wat iemand daar verder van vindt, dat doet voor mij persoonlijk niet zo ter zake.
Wat jij wilt. Ik vind helemaal mooi.quote:Op zaterdag 11 april 2026 20:00 schreef EsserS het volgende:
[..]
PUNT.
Verdere toevoegingen maken je betoog zwak en betekenisloos want het heeft niks te maken met logica, gezond verstand, algemene kennis en wetenschap.
Die smiley is je gegund! Het is natuurlijk een heerlijke positie om in te verkeren: een overtuiging hebben die zo immuun is voor kritiek dat de mening van de buitenwereld er simpelweg niet meer toe doet. Ergens ben ik daar bijna jaloers op. Het moet een heel rustig hoofd geven.quote:
Ik ben niet immuun voor kritiek, ik weet voor mezelf hoe dit werkt, en dat is ruimvoldoende.quote:Op zaterdag 11 april 2026 20:59 schreef EsserS het volgende:
[..]
Die smiley is je gegund! Het is natuurlijk een heerlijke positie om in te verkeren: een overtuiging hebben die zo immuun is voor kritiek dat de mening van de buitenwereld er simpelweg niet meer toe doet. Ergens ben ik daar bijna jaloers op. Het moet een heel rustig hoofd geven.
Maar laten we eerlijk zijn: die laconieke houding is ook een beetje een vluchtroute, vind je niet? Zodra we zeggen "voor mij heeft het waarde en wat de rest vindt doet er niet toe" trekken we een muur op waar de logica niet meer overheen komt. En dat is jammer, want een forum is juist bedoeld om ideeën tegen elkaar aan te laten kletsen en te kijken welke barsten vertonen en welke overeind blijven. Het punt dat ik probeer te maken, is dat 'persoonlijke waarde' en 'objectieve waarheid' twee totaal verschillende sporten zijn. Je kunt enorm veel waarde hechten aan een kompas dat altijd naar het zuiden wijst omdat je de kleur zo mooi vindt maar als we samen een bos uit moeten komen, vertrouw ik toch liever op het exemplaar dat de magnetische wetten van de aarde volgt.
Jung is een fantastische gids voor wie van dromen en symbolen houdt, het is prachtige poëzie voor de ziel. Maar zodra we proberen te begrijpen hoe de menselijke geest écht werkt, hoe trauma’s biologisch worden opgeslagen of hoe onze hersenen beslissingen nemen dan hebben we aan 'persoonlijke waarde' niet genoeg. Dan hebben we de onverbiddelijke meetlat van de wetenschap nodig. Gezond verstand dicteert dat we een theorie niet serieus kunnen nemen alleen maar omdat we er een goed gevoel bij krijgen. Het mooie van de logica is namelijk: die is waar of je er nu in gelooft of niet. Of je nu fan bent van de zwaartekracht of haar 'persoonlijk niet zo relevant' vindt, ze houdt je met beide benen op de grond.
Ik gun je je fascinatie voor Jung van harte maar ik hoop dat je begrijpt dat ik de voorkeur geef aan een wereldbeeld (zelfbeeld wellicht?) dat niet instort zodra iemand om bewijs vraagt. Want zeg nu zelf: is een inzicht dat de toets van het gezond verstand niet kan doorstaan, uiteindelijk niet gewoon een heel mooi verpakte illusie?
Ik ben benieuwd of je die uitdaging aan durft te gaan of dat je het liever bij die glimlach houdt! Ik vermoed dat je blijft lachen (tot het je is vergaan).
Ook dit is een amusante, het is juist t loskomen van de illusiequote:Op zaterdag 11 april 2026 20:59 schreef EsserS het volgende:
Want zeg nu zelf: is een inzicht dat de toets van het gezond verstand niet kan doorstaan, uiteindelijk niet gewoon een heel mooi verpakte illusie?
Kijk, nu komen we ergens! Dank voor je zeer uitgebreide reactie. Al moest ik wel even fronsen om je aanname dat ik "te lui" zou zijn om me in te lezen. Dat is een nogal bijzondere conclusie. Het feit dat ik kritisch ben op Jung betekent niet dat ik zijn werk niet ken. Het betekent dat ik het heb gewogen en op basis van moderne maatstaven te licht heb bevonden.quote:Op zaterdag 11 april 2026 21:41 schreef Mijk het volgende:
Ik ben niet immuun voor kritiek, ik weet voor mezelf hoe dit werkt, en dat is ruimvoldoende.
Ik vind het juist goed als iemand alles in twijfel trekt, ik heb alles in twijfel moeten trekken waar ik 100% van overtuigd was, en dat was geen makkelijke. Zoals ik zei; ik was ook diehard atheist.
De huidige therapien, en Gabor Mate bijv, als grote naam nu in de psychologie bewijzen het al, maar als je te lui bent om in te lezen op Jung, boeken van jung, spiritualiteit van bijv Adyashanti/Alan Watts/Krishnamurti, en blijft roepen om bewijs, dan ga je er niet achter komen, en ook niet bewezen krijgen op dit moment. Dus ja, de keuze ligt bij jezelf, niet bij mijn glimlach.
En als je daar allemaall geen zin in hebt, tja, mij heb je er niet mee, ik vind prima.
Nee, dit is projectie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:03 schreef EsserS het volgende:
Er zit bovendien een interessante denkfout in je betoog. Je stelt dat ik me moet verdiepen in Jung, Alan Watts en Krishnamurti om de "waarheid" te zien maar dat is een beetje de omgekeerde wereld. Het is alsof je zegt: "je moet eerst in elfjes geloven voordat je ze kunt zien." In de wereld van de ratio en het gezond verstand werkt het andersom. We bekijken eerst de bewijzen en als die solide zijn, volgt de overtuiging. Jij doet overduidelijk het omgekeerde: je laat je eerst overtuigen en zoekt dan selectief naar bewijzen. Dit is een methodologische janboel op weg naar klaarheid en echtheid.
Laten we eerlijk zijn: je schuift hier de bewijslast wel heel makkelijk opzij door het "projectie" te noemen. De metafoor van de elfjes die je gebruikt, legt precies de vinger op de zere plek van onze discussie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:04 schreef Mijk het volgende:
Nee, dit is projectie.
Je moet niet eerst in elfjes geloven voordat je ze kunt zien.
Je moet weten hoe te kijken en dat leren hunteachings, en dan zie je ze.
In de metafoor dan. En als je goed kijkt, dan zie je dat ze t zelfde vertellen als jung.
Same story different version.
En dit, vraag even aan adyashanti hoe dit werkt, die berg.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:03 schreef EsserS het volgende:
Mijn keuze is inderdaad niet afhankelijk van jouw glimlach maar van de houdbaarheid van een argument. Ik heb er juist álle zin in om de diepte in te gaan maar ik weiger om de ladder van de logica los te laten terwijl ik naar beneden klim. Want zonder die ladder ben je niet aan het onderzoeken maar aan het zweven. En hoewel zweven prima kan voelen, brengt het ons niet dichter bij een toetsbare waarheid.
Kun je wat vertellen dan over Jung's werk, als je er zoveel vanaf weet, want als dat zo zou zijn, dan zie je ook dat dit in huidige therapien verwerkt is. En die lijk je niet te zien, dus dat bewijst voor mij dat je;quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:12 schreef EsserS het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn: je schuift hier de bewijslast wel heel makkelijk opzij door het "projectie" te noemen. De metafoor van de elfjes die je gebruikt, legt precies de vinger op de zere plek van onze discussie.
Je zegt: "je moet weten hoe te kijken en dat leren hun teachings, en dan zie je ze." Als we de "teachings" van Jung, Watts of Krishnamurti eerst als een waarheid moeten aannemen om de patronen te zien die zij beschrijven, dan zijn we niet aan het onderzoeken, maar aan het bevestigen. Dat is de definitie van confirmation bias. In de wetenschap en de logica werkt het precies andersom: we proberen een theorie juist onderuit te halen. Als de theorie dan nog steeds blijft staan, dán heb je iets dat de naam "waarheid" verdient.
Het feit dat Jung, Watts en de anderen "hetzelfde verhaal vertellen", is vanuit een analytisch oogpunt ook niet zo verrassend. Ze putten allemaal uit dezelfde bron: de menselijke verbeeldingskracht en onze aangeboren neiging om overal betekenis en bezieling in te zien. Dat ze hetzelfde vertellen, bewijst niet dat hun verhaal waar is. Het bewijst alleen dat de menselijke psyche een sterke voorkeur heeft voor bepaalde narratieven. Dat is antropologisch interessant maar het is geen biologisch of psychologisch bewijs voor hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.
Mijn gezonde verstand zegt me dit: als ik een speciale bril moet opzetten om de "elfjes" te zien, is de kans statistisch gezien vele malen groter dat de bril de elfjes projecteert dan dat die elfjes er daadwerkelijk zijn.
Dat is geen projectie van mijn kant dat is simpelweg het hanteren van Ockhams Scheermes: de eenvoudigste verklaring is meestal de juiste. De eenvoudigste verklaring hier is dat deze spirituele leraren prachtige filosofische systemen hebben gebouwd die intern consistent zijn maar die buiten hun eigen bubbel van aannames weinig standhouden tegenover de harde data van de neurologie en de logica. Ik vind het prima om naar die verhalen te luisteren, ze zijn cultureel rijk en menselijk boeiend. Maar laten we niet doen alsof "leren hoe je moet kijken" een objectieve analysemethode is. Het is een inwijding in een geloofssysteem. En daar wringt de schoen: op een forum voor filosofie en levensovertuiging (mijn kompas is ratio, logica, gezond verstand en wetenschap) zoek ik naar inzichten die ook overeind blijven als je die speciale bril niet op hebt.
Zonder logica als anker is elke "teaching" immers even waar als de andere en dan eindigen we in een woud vol verschillende elfjes waar niemand meer de weg uit weet. Zullen we de bril even afzetten en kijken wat er dan overblijft?
Dit laat ook zien dat er NUL bovennatuurlijks aan is... dat is wat jullie (bewijszoekers) ervan maken, maar ik geloof helemaal niet in die cloaks van bijbel of welke religie dan ook. Het is symboliek.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:12 schreef Mijk het volgende:
[..]
En dit, vraag even aan adyashanti hoe dit werkt, die berg.
Ik zal je de zoektocht besparen, maar dit sums it up pretty good;
Bekijk deze YouTube-video
Het is een klassieke reflex: als iemand het niet met je eens is, zal diegene het wel "niet begrijpen". Maar laten we die aanname even parkeren. Ik ken het werk van Jung prima, van zijn concepten over individuatie en de schaduw tot de synchroniciteit en de archetypen. Juist omdat ik de content ken, kan ik zien waar de schoen wringt met de moderne wetenschap.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:13 schreef Mijk het volgende:
Kun je wat vertellen dan over Jung's werk, als je er zoveel vanaf weet, want als dat zo zou zijn, dan zie je ook dat dit in huidige therapien verwerkt is. En die lijk je niet te zien, dus dat bewijst voor mij dat je;
A) De content niet goed begrijpt.
B) Het niet kent.
Van mij mag je die video met die vage aanbeveling van jou laten zien hoor. Als jij het belangrijk vind om je overtuiging zo kracht bij te zetten, is dat prima. Maar ik ga slapen. Welterusten.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:15 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit laat ook zien dat er NUL bovennatuurlijks aan is... dat is wat jullie (bewijszoekers) ervan maken, maar ik geloof helemaal niet in die cloaks van bijbel of welke religie dan ook. Het is symboliek.
Dat is de misvatting.
Hij staat er al toch, als je dit al vaag vindt.... tja, slaapze.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:27 schreef EsserS het volgende:
[..]
Van mij mag je die video met die vage aanbeveling van jou laten zien hoor. Als jij het belangrijk vind om je overtuiging zo kracht bij te zetten, is dat prima. Maar ik ga slapen. Welterusten.
Maar de paradox is hem nu dus juist dat jouw voorkeur uitgaat naar die benadering omdat jouw eigen brein die als veilig heeft gevlagd.quote:Op zaterdag 11 april 2026 18:03 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dat is een scherp en sportief weerwoord. Je hebt gelijk. Als ik ervan uitga dat we niet op dezelfde golflengte zitten qua methode en je verrast me vervolgens met een messcherpe biologische analyse dan moet ik inderdaad mijn eigen 'patroonherkenning' even kalibreren. Excuses daarvoor. Het is goed om te horen dat we de taal van de analyse allebei spreken.
Toch intrigeert je opmerking me. Je zegt dat je een wetenschappelijke benadering hanteert maar dat je simpelweg tot andere conclusies komt dan de consensus. Dat is een fascinerend uitgangspunt want daar zit precies de crux van wat wetenschap zo'n prachtig, maar onverbiddelijk instrument maakt. Wetenschap is namelijk meer dan een setje feiten waar we het over eens zijn. Het is een methode van meest waarschijnlijke verklaringen. Het mooie van logica en gezond verstand is dat ze ons dwingen om de lat voor bewijsvoering telkens een stukje hoger te leggen. Als ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen een verklaring die steunt op miljarden observeerbare data-punten (zoals de genetica of geologie) en een verklaring die steunt op een letterlijke interpretatie van teksten uit de bronstijd dan wijst mijn interne kompas, puur analytisch gezien, naar de data.
Dat is voor mij de kern van 'gezond verstand'. We kiezen de verklaring die de minste onbewezen aannames nodig heeft. Zodra we uitzonderingen gaan maken voor pratende slangen of een tijdlijn van 6.000 jaar terwijl de hele natuurkunde en biologie een ander verhaal vertellen dan verlaten we wat mij betreft het terrein van de analyse en stappen we over naar dat van de persoonlijke overtuiging. En dat mag natuurlijk maar laten we het dan niet 'wetenschappelijk' noemen.
Het is een beetje als een puzzel van 10.000 stukjes waarbij 9.900 stukjes een prachtig landschap vormen maar de laatste 10 stukjes die we in onze zak hebben zitten een plaatje van een kasteel vormen. Een analytische geest zal dan concluderen dat die 10 stukjes waarschijnlijk bij een andere puzzel horen in plaats van te beweren dat het hele landschap eigenlijk een kasteel is. Ik vind het oprecht boeiend dat je die twee werelden probeert te verenigen. Het laat zien dat we allebei zoeken naar een fundament. Maar voor mij blijft dat fundament gebouwd op wat we collectief (dus met velen) kunnen toetsen, meten en herhalen. De waarheid kan tegen een stootje van de logica. Ze heeft geen bescherming nodig van onze persoonlijke conclusies. Zullen we die analytische bril op blijven houden? Het maakt de discussie er in ieder geval een stuk spannender op.
Eens, op die manier wordt wetenschap ook een religie.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de paradox is hem nu dus juist dat jouw voorkeur uitgaat naar die benadering omdat jouw eigen brein die als veilig heeft gevlagd.
Dat is dus een subjectieve beoordeling en geen objectieve maatstaf.
Die beoordeling is ook gegarandeerd gebaseerd op beperkte informatie. Want het soort idyllische beeld dat je van 'wetenschap' schetst, heeft natuurlijk geen fluit met de werkelijkheid te maken. De wetenschappelijke consensus is net zo goed het product van vele subjectieve geesten die in een sociale omgeving, onderhevig aan allerlei sociaal-psychologische foefjes, met elkaar strijden. Daarbij gelden belangen als macht, invloed, geld, propaganda, enzovoorts enzovoorts. Uiteindelijk is jouw kijk op zaken dus slechts het subjectieve product van jouw brein dat een set overtuigingen heeft aangenomen omdat het ervan overtuigd is dat het daarmee kan overleven. Maar over de waarheid of 'feiten' zegt het niets.
Dat is een interessante poging om de rollen om te draaien! Je argument is eigenlijk: "iedereen heeft een bril op dus niemand ziet de echte wereld." Hoewel dat filosofisch gezien een leuk gedachte-experiment is, loopt het in de praktijk direct tegen de muur van de realiteit aan.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar de paradox is hem nu dus juist dat jouw voorkeur uitgaat naar die benadering omdat jouw eigen brein die als veilig heeft gevlagd.
Dat is dus een subjectieve beoordeling en geen objectieve maatstaf.
Die beoordeling is ook gegarandeerd gebaseerd op beperkte informatie. Want het soort idyllische beeld dat je van 'wetenschap' schetst, heeft natuurlijk geen fluit met de werkelijkheid te maken. De wetenschappelijke consensus is net zo goed het product van vele subjectieve geesten die in een sociale omgeving, onderhevig aan allerlei sociaal-psychologische foefjes, met elkaar strijden. Daarbij gelden belangen als macht, invloed, geld, propaganda, enzovoorts enzovoorts. Uiteindelijk is jouw kijk op zaken dus slechts het subjectieve product van jouw brein dat een set overtuigingen heeft aangenomen omdat het ervan overtuigd is dat het daarmee kan overleven. Maar over de waarheid of 'feiten' zegt het veel minder. Daarom kun je jouw 'wetenschappelijk gefundeerde' wereldbeeld hier ook niet als hamer gebruiken om elk ander geluid te verpletteren alsof het de enige geldige standaard voor waarheid is.
quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hij staat er al toch, als je dit al vaag vindt.... tja, slaapze.
Zat handvaten dacht ik zo @:bedachtzaam , maar men blijkt t niet te willen zien of ermee te werken, dan houdt t snel op, heb mn best weer ns gedaan
Ik heb gezegd dat ik ging slapen, niet dat ik de video niet wil zien.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hij staat er al toch, als je dit al vaag vindt.... tja, slaapze.
Zat handvaten dacht ik zo @:bedachtzaam , maar men blijkt t niet te willen zien of ermee te werken, dan houdt t snel op, heb mn best weer ns gedaan
@Mijk, het blijft wel erg stil nu het concreet wordt. Ik merk dat zodra ik de overstap maak van spirituele metaforen naar de feitelijke werking van onze grijze massa, de discussie ineens stokt. Is dit de befaamde "stille wijsheid" of heb je simpelweg geen rationeel antwoord op de vraag hoe Jungs symbolenwereld rijmt met de moderne neurologie? Het is nogal makkelijk om anderen "luiheid" te verwijten (zoals je hiervoor deed) maar zelf de inhoudelijke confrontatie met de wetenschap uit de weg gaan als het lastig wordt, vind ik eerlijk gezegd een zwaktebod.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:22 schreef EsserS het volgende:
Ik ben benieuwd: hoe rijm jij Jungs onbewijsbare symbolenwereld met wat we vandaag de dag weten over de fysieke werking van onze grijze massa? Of is dat ook weer een kwestie van "de juiste bril opzetten"?
Het klinkt natuurlijk heel harmonieus om te zeggen dat je "fan bent van beiden" maar daar zit precies de kern van ons meningsverschil. Ik ben namelijk ook een groot liefhebber van symboliek en verhalen, ze geven kleur, betekenis en emotie aan ons leven. Maar ik maak een messcherp onderscheid tussen de methode om betekenis te vinden en de methode om de werkelijkheid te verklaren. Jij gooit ze keer op keer op één hoop en dat is waar de logica spaak loopt.quote:Op zaterdag 11 april 2026 22:38 schreef Mijk het volgende:
[..]
Eens, op die manier wordt wetenschap ook een religie.
Ik ben fan van beiden, zowel de symbolische, als de wetenschap.
Je beschrijft hier tamelijk goed waarom ik stopte met op jou te reageren.quote:Op zondag 12 april 2026 10:01 schreef Mijk het volgende:
Ja ik heb niet het idee dat het enig zin heb wat ik ga reageren, buiten dat worden je posts wat aanvallender over niet normaal kunnen nadenken, desinformatie verspreiden en spuien, zieken en aan het prutsen enzovoorts. Dit stel ik neit op prijs en nodigt niet uit voor verdere vruchtbare discussie. Ik heb je een aantal zaken aangereikt om hiermee zelf te kunnen kijken hoe je dit doet.
Als jj dat niet wilt. Ik vind het goed. Blijf vooral posten dat het zulke bullshit is, net waar je je tijd aan wilt besteden
Die begrijp ik zeker. De enige manier hoe je hierachter kunt komen is zelf op dit moment, en dat kost behoorlijk veel tijd en energie. En ik snap prima waarom men dit niet aanneeemt, dat moet je ook niet doen imo. Dit gaat enkel over volledige zelf acceptatie,en daarmee verlies van ego (Datgeen wat zich druk maakt om wat de rest vd wereld denkt), en daarmee is "Nirvana" of "Hemel" dus zo'n grote vrijheid, meer is het niet.quote:Op zondag 12 april 2026 10:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je beschrijft hier tamelijk goed waarom ik stopte met op jou te reageren.
Accepteer eerst dat je mentaal bezig bent met rukken voor een spiegel en alleen maar zoekt naar bevestiging (wat je hindert verder te komen)quote:Op zondag 12 april 2026 10:05 schreef Mijk het volgende:
[..]
Die begrijp ik zeker. De enige manier hoe je hierachter kunt komen is zelf op dit moment, en dat kost behoorlijk veel tijd en energie. En ik snap prima waarom men dit niet aanneeemt, dat moet je ook niet doen imo. Dit gaat enkel over volledige zelf acceptatie,en daarmee verlies van ego (Datgeen wat zich druk maakt om wat de rest vd wereld denkt), en daarmee is "Nirvana" of "Hemel" dus zo'n grote vrijheid, meer is het niet.
Dus als jij mij zegt hoe ik "volledige zelfacceptatie" kan bewijzen, dan hoor ik t wel.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |