Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding (Crowdfinance) • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.WOZ-waarde Peildatum WOZ-waarde 01-01-2025 442.000 euro 01-01-2024 399.000 euro 01-01-2023 387.000 euro
Volgens de kaart is 250 een gewoon woonhuis. Op hetzelfde perceel, achter het woonhuis, staat een opstal met de nummers 250-2 t/m 4. Ieder ruim een halve ton aan waarde.
Als die opstal meetelt voor de zekerheid dan lijkt het me dik voor elkaar, maar dat staat niet vermeld.
[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 16-03-2026 14:29:34 ]
[..] Je ontvangt vanzelf een betaalverzoek. Gemiddeld duurt het zo'n 3 weken voor je die krijgt, soms iets langer.
Ik zat er niet ver naast. Pavarotti was vrijdag 20 februari live gegaan, dat was afgelopen vrijdag 3 weken geleden. Vanmorgen kwam het betaalverzoek.
Ik zie nu trouwens in de leningovereenkomst dat bij vervroegde aflossing niet meer 2% moet worden betaald door de leningnemer aan de investeerders, maar 1% plus de reeds betaalde fee van 0,035% over de afgeloste termijnen. Terugkijkend naar mijn eerder gedane investeringen is dat ergens tussen augustus en november vorig jaar veranderd.
[..] Het grootste risico dat je met die dames loopt is Donald Trump: Lening is in Trump Dollars.... Dat risico is groter dan een normaal valuta risico.
Dat klopt.
Do I wanna know? L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Laatste stukje van Globe bearings nummer 4 is afgelost. We wisten vooraf dat dit waarschijnlijk kortlopend met beperkt rendement zou zijn dus verder geen klachten daarover. Meer een kritische noot naar mijzelf dat met 2,2% rendement dit echt de moeite van de administratie niet waard is.
Komt vast wel vol, maar nu zonder mij, ben benieuwd waarom dit vorig jaar op het laatste moment werd teruggetrokken en nu alsnog gepubliceerd.
Dat staat in de pitch.
quote:
De ondernemer heeft destijds uiteindelijk besloten de aankoop uit te stellen. 2025 was namelijk het eerste jaar waarin hij zich volledig op De Duikse Hoef kon richten, aangezien hij daarvoor gelijktijdig nog twee apotheken exploiteerde. Het was voor hem belangrijk om eerst aan te tonen dat hij de geprognosticeerde groei kon waarmaken. Uit de inmiddels beschikbare realisatiecijfers over 2025 blijkt dat de prognose van destijds zelfs is overtroffen. Hierdoor kunnen de financieringslasten op basis van de jaarcijfers 2025 reeds worden gedragen en heeft de ondernemer besloten alsnog over te gaan tot aankoop.
Die groei is natuurlijk goed, zowel voor ondernemer als investeerders, maar dat plus de lagere LTV zorgt wel voor een lagere rente en ook voor mij is de nu geboden 6,5% te laag. Bij 7 of 7,5 had ik hem nog wel overwogen.
Ik ben er geweest en het valt bijzonder tegen. Je wordt wel ingehaald door 70-jarige bokjes bij het beklimmen van bergen. Costa Rica was nog slechter, leek net de USA qua obesitas. Mexico daarentegen
Do I wanna know? L’État, c’est la grande fiction à travers laquelle tout le monde s’efforce de vivre aux dépens de tout le monde.
Op dinsdag 17 maart 2026 13:13 schreef Faraday01 het volgende: Laatste stukje van Globe bearings nummer 4 is afgelost. We wisten vooraf dat dit waarschijnlijk kortlopend met beperkt rendement zou zijn dus verder geen klachten daarover. Meer een kritische noot naar mijzelf dat met 2,2% rendement dit echt de moeite van de administratie niet waard is.
Dat het zeer waarschijnlijk al snel (voor een groot deel) afgelost zou worden was voor mij nu juist de reden dat ik deze meegenomen had. Als het voor 1 januari al afgelost zou zijn, zou dat weer wat schelen qua box 3 belasting.. Alleen ging de verhoging van het fictieve rendement niet door, waardoor mijn te betalen bedrag aan belasting ook in 2026 net wat minder is dan de algemene heffingskorting en ik dus niets zal hoeven betalen. Maar dat was ten tijde van de investering nog niet bekend. De afgeloste bedragen had ik januari aangevuld tot mijn vaste bedrag weer geinvesteerd in de volgende Globe Bearings, dus dat rendeert gewoon verder.
Ik neem hem zelf ook mee. Ik hoop voor de beste man dat het allemaal goed gaat komen, ik zie de nodige (opstart)risico's. Waarschijnlijk beunt hij nu ook al in zijn vrije tijd en zal hij al wel wat klantjes hebben, maar zal toch flink moeten opschalen voor voldoende omzet om zijn lasten te betalen en er een inkomen uit te halen. Binnen nu en een jaar, als hij ook moet gaan aflossen.
De startende garagist heeft even de handen uit de mouwen gestoken kennelijk, want de eerste vervroegde 10% aflossing is al binnen. Chapeau!
[..] Ben al lang niet meer bij Lendahand op de site geweest. Wat betekent A-rating in Peru? Een eerste hypotheek op een Inca tempel?
Volgens mij zit de rating op de tussenpersoon (waar je feitelijk aan leent); soms hebben ze ook directe leningen met dan ook een hogere rente (en risico). Helaas geen Inca-tempel.
[..] Of de coach heeft hem een te hoge lening aangepraat?
Ik zit er niet in, maar even de lening terug gezocht. Er zat ook een bedrag voor inventaris/voorraad en werkkapitaal in. Misschien is hem daarvoor een te hoog aangepraat of heeft hij bij nader inzien daar toch minder voor nodig. Of hij heeft een onverwacht meevallertje.
Op dinsdag 17 maart 2026 16:04 schreef impact9 het volgende: Ik krijg een mail dat de Coffee Cat open zou staan. Echter zie ik geen inschrijvingsmogelijkheid. Meer mensen last van?
Op dinsdag 17 maart 2026 16:04 schreef impact9 het volgende: Ik krijg een mail dat de Coffee Cat open zou staan. Echter zie ik geen inschrijvingsmogelijkheid. Meer mensen last van?
[..] Ik zit er niet in, maar even de lening terug gezocht. Er zat ook een bedrag voor inventaris/voorraad en werkkapitaal in. Misschien is hem daarvoor een te hoog aangepraat of heeft hij bij nader inzien daar toch minder voor nodig. Of hij heeft een onverwacht meevallertje.
Ik hoop het voor hem, van dat meevallertje dan, want hij kon als starter die ruimte nog wel eens hard nodig hebben als zaken wat minder voorspoedig lopen in het begin.
Op dinsdag 17 maart 2026 16:22 schreef Collin63 het volgende: Het aflos schema van het katten cafe klopt ook niet. Ik heb 500 euro ingelegd en over 7 jaar krijg ik 1150 euro terug!
[..] ik zat juist om 16.00uur klaar. Toen hij niet open ging heb ik alles weer dichtgegooid.
Het ging deze keer niet zo soepel met de livegang. Kreeg een email met een link naar de pitch waarmee ik niet kon investeren en na inschrijving stond het betaalschema helemaal verkeerd. Maar goed. Nu staat alles weer goed. Op naar de volgende.
[..] Nu klopt het schema van het aflossen niet meer. Volgens het schema krijgen we de eerste aflossing 9 mei dat moet 9 april zijn.
Klopt het gaat hier over de rente, morgen Collin maar weer eens bellen. Was laatst ook al het geval met ahdema, daar mist ook een rentetermijn van februari.
[..] Ja, ook gemist. Je kan niet eens meer vatsoenlijk wat anders doen.
En ondertussen blijven de (deel)aflossingen binnen komen. Deze week al weer een SiG project dat afgelost is en 2 projecten bij Collin (gedeeltelijk) afgelost.
Op dinsdag 17 maart 2026 09:58 schreef nostra het volgende: Voor 6,5% ga ik wel Peruaanse vrouwen subsidiëren met een A-rating bij Lendahand.
Let wel dat je naast het wisselkoersrisico bij dollarprojecten ook nog 0.3% conversiekosten betaald. Wat mij betreft de 0.5% hogere rente niet waard, vooral nadat ik een keer een negatief rendement had op een verder wel goed verlopen project. De meeste investeerders bij Lendahand lijken daar ook zo over te denken want de europrojecten zitten binnen no-time vol. Ik steek niks extra's meer in Lendahand maar omdat het ook wat voor het goede doel is laat ik de auto-invest alle terugbetalingen in Europrojecten herinvesteren.
Toch bijzonder, 4 maart jl live gaan, 9 maart akte passeren en dan 17 maart vervroegd 14k aflossen. Ik heb dat in ieder geval nog niet eerder aan de hand gehad in mijn portefeuilles.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze verhuren die 4 panden aan het eigen bedrijf. Ik zie nergens balans/winst cijfers van dat bedrijf. En dat zou handig zijn want als het eigen bedrijf omvalt dan zit je met 4 panden zonder huurder en die niet 123 van eigenaar zullen wisselen....... Ik blijf er van af.
[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 18-03-2026 00:09:57 ]
Nog steeds geen aflossing van Autobedrijf T. van R*ijn. Zou in januari aflossen, geen herfinanciering via Collin, zou onroerend goed gaan verkopen. Mag wel eens een update over komen al dan niet met een stevig verhoogde rente
[..] Ze verhuren die 4 panden aan het eigen bedrijf. Ik zie nergens balans/winst cijfers van dat bedrijf. En dat zou handig zijn want als het eigen bedrijf omvalt dan zit je met 4 panden zonder huurder en die niet 123 van eigenaar zullen wisselen....... Ik blijf er van af.
Ik ook, maar ben wel benieuwd wat nou precies “gebouwschop” is, waarvan zij kennelijk componenten leveren. Een rare verbastering van Bauerschaft wellicht?
[ Bericht 2% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 18-03-2026 09:58:04 ]
Op woensdag 18 maart 2026 09:52 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Ik be [..] Ik ook, maar ben wel benieuwd wat nou precies “gebouwschop” is, waarvan zij kennelijk componenten leveren. Een rare verbastering van Bauerschaft wellicht?
Het is sowieso een rammelende vertaling van een Duits woord, ze doen aanvullende leveringen bij de bouw van woningen maar geen idee hoe zoiets in het Nederlands heet, misschien was dat tegelijk ook het probleem van Google Translate.
Een Bauernschaft is meen ik een gehucht.... (paar huizen zonder kerk).
Collin, zojuist via de app een basisinleg gedaan in de fam Mulder, echter via de website kom ik deze zowel bij huidige als toekomstige investeringskansen niet meer tegen. Niets alles lijkt gelijk te lopen.
Op woensdag 18 maart 2026 09:52 schreef gaanmetdiebanaan het volgende: Ik be [..] Ik ook, maar ben wel benieuwd wat nou precies “gebouwschop” is, waarvan zij kennelijk componenten leveren. Een rare verbastering van Bauerschaft wellicht?
Chatgpt denkt dat ze gebouwschil bedoelen in deze zin.
De gebouwschil = alles wat de binnenkant van een gebouw van buiten scheidt, zoals: ramen deuren gevels daken zonwering / overkappingen
Op woensdag 18 maart 2026 11:10 schreef peterc het volgende: Collin, zojuist via de app een basisinleg gedaan in de fam Mulder, echter via de website kom ik deze zowel bij huidige als toekomstige investeringskansen niet meer tegen. Niets alles lijkt gelijk te lopen.
Kun je de url van dit project hier plaatsen? Ik zie hem ook nergens en meen me te herinneren dat het wel een interessant project was.