Het is op zich wel een interessant grafiekje (waarbij nog steeds 50+ wordt gescoord overigens), maar je kan natuurlijk niet (terecht) de gesuggereerde correlatie willen negeren om vervolgens zelf een correlatie met een niet-geplot politiek Umfeld te creëren.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:32 schreef Klopkoek het volgende:
Even los van ideologie, het is aantoonbaar toegenomen de laatste decennia (negeer even de vermeende link met BBP groei - dat is met snel stappen thuis Abundance denken).
Oke. Als je het zo zegt dan ben ik het met je eensquote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als de economische instabiliteit toe neemt en de prijsopdrijving toe neemt, neemt de armoede toe. Armoede is namelijk gerelateerd aan koopkracht.
Wie is dan volgens jou wel de juiste persoon op links? Daar heb je vast een idee over.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je bewijst mijn stelling: Klaver is niet de juiste man op links. Iemand die het spel beter speelt en begrijpt had met meer zetels Yesilgöz aan de kant kunnen schuiven.
Ik zei meer dan dat.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:39 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is op zich wel een interessant grafiekje (waarbij nog steeds 50+ wordt gescoord overigens), maar je kan natuurlijk niet (terecht) de gesuggereerde correlatie willen negeren om vervolgens zelf een correlatie met een niet-geplot politiek Umfeld te creëren.
Het zegt vooral veel over hoeveel beter de machine van de VVD is ingesteld op onderhandelen en het onderste uit de kan willen, itt die van D66 en CDA.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat alles over Klaver zegt. Yesilgöz heeft als kreng meer te bieden dan vriendje Klaver. Dat zegt toch genoeg?
Klaver deed de verkiezingen niet, had GLPvdA minder zetels dan VVD en het CDA voelt ideologisch meer verwantschap met de VVD dan met de PvdA, google anders de Nolens-doctrine maar.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:38 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je bewijst mijn stelling: Klaver is niet de juiste man op links. Iemand die het spel beter speelt en begrijpt had met meer zetels Yesilgöz aan de kant kunnen schuiven.
Wat je eigen politieke kleur ook is, kan je denk ik vrij veilig stellen dat een Jetten is gegroeid en een Klaver minder tot niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:40 schreef capricia het volgende:
Of het linkse verhaal slaat niet goed aan. Of de boodschap is niet helder. Of misschien is Klaver zelf niet verfrissend.
Timmermans was een slechte keus. Dat helpt niet.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:40 schreef capricia het volgende:
Dan nog:
Gl/PvdA had makkelijk veel meer stemmen moeten kunnen trekken na 'het slechtste kabinet ooit '.
En Klaver is nu het gezicht van de oppositie.
En toch zie ik ze niet goed uit de verf komen.
Of het linkse verhaal slaat niet goed aan. Of de boodschap is niet helder. Of misschien is Klaver zelf niet verfrissend.
Maar Klaver is ook niet de meest waarschijnlijke komende lijsttrekker. Maar wel de beste onderhandelaar met het kabinet voor nu.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat je eigen politieke kleur ook is, kan je denk ik vrij veilig stellen dat een Jetten is gegroeid en een Klaver minder tot niet.
Dat is aan links om uit te vinden. Dat is mijn taak niet en ik voel me daar niet toe aangetrokken gezien ik politiek wees/neutraal ben. Ik reik de ingrediënten aan en één simpele constatering is dat Klaver het niet is. Was hij het wel, hadden we nu Klaver-1 gezien of Klaver in het minderheidskabinet. Want wat doet Yesilgöz erin en hij niet?quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:39 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Wie is dan volgens jou wel de juiste persoon op links? Daar heb je vast een idee over.
Dat is de verdienste van de VVD. Iedereen kan zo'n machine krijgen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zegt vooral veel over hoeveel beter de machine van de VVD is ingesteld op onderhandelen en het onderste uit de kan willen, itt die van D66 en CDA.
Je hoeft het wat mij betreft ook niet uit te vinden, ik was benieuwd of je er een idee over had.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:44 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is aan links om uit te vinden. Dat is mijn taak niet en ik voel me daar niet toe aangetrokken gezien ik politiek wees ben. Ik reik de ingrediënten aan en één simpele constatering is dat Klaver het niet is. Was hij het wel, hadden we nu Klaver-1 gezien of Klaver in het minderheidskabinet. Want wat doet Yesilgöz erin en hij niet?
En waarom doe ik dat meer bij links dan bij rechts? Kijk naar het zetelaantal.
Realisme is ook niet één-op-één sluitend met zero-sum denken, al is de verleiding daar vrij groot. Een oorlog win je of verlies je immers. Zaken als handelsverdragen of een EU, bijvoorbeeld, waar een EU ten onrechte als zero-sum wordt geframed, maar juist versterkend kan werken.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik zei meer dan dat.
Alweer: je negeert het aanhangen van het 'Realisme'. Dat is zero sum. Waarbij Nederland natuurlijk nogal veel buitenland telt. Je doet drie stappen naar rechts en je bent in Keulen.
Ik weet niet of die persoon nu bestaat. Maar men moet accepteren die te willen vinden, want met Klaver gaat het hem niet wordenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:49 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Je hoeft het wat mij betreft ook niet uit te vinden, ik was benieuwd of je er een idee over had.
Persoonlijk zou ik namelijk niet direct iemand weten die momenteel het beter zou kunnen doen. Nu ben ik ook een stuk minder kritisch over zijn rol.
Ik vind het vooral stuivertje wisselen tussen al die peilers wie er precies de grootste is. D66, VVD of toch GL-PvdA.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Timmermans was een slechte keus. Dat helpt niet.
Maar inmiddels is in de meest recente peiling GLPvdA wel de grootste: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
Er waren diverse nieuwsberichten dat de verhoudingen niet helemaal lekker lagen gedurende de onderhandelingen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Benieuwd of Jetten die gaskraan zelf weer open gaat draaien.I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
Het ligt altijd aan de ander. Klaver als slachtoffer en Yesilgöz als de kwade genius. Zoals Klaver onmachtig wordt gemaakt en Yesilgöz de kwade genius is, is niks anders dan PVV-retoriek. De hoefijzertheorie in werking.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er waren diverse nieuwsberichten dat de verhoudingen niet helemaal lekker lagen gedurende de onderhandelingen.
quote:Op zaterdag 14 maart 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
In ander nieuws. Of eigenlijk wat al een tijdje speelt:
[ x ]Tijd voor Jetten om zich te bewijzen. Hoe goed lees je de geopolitieke wereld of blijf je vasthouden aan ideologische platitudes?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Benieuwd of Jetten die gaskraan zelf weer open gaat draaien.
(Een type) Spekman. Die mag nu FNV gaan leiden.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:51 schreef Richestorags het volgende:
Ik weet niet of die persoon nu bestaat.
En ook dat is deel van de onderhandelingen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er waren diverse nieuwsberichten dat de verhoudingen niet helemaal lekker lagen gedurende de onderhandelingen.
Daar heb ik best respekt (pun intended) voor, die kerel ja.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 13:18 schreef nostra het volgende:
[..]
(Een type) Spekman. Die mag nu FNV gaan leiden.
Welke onderhandelingen, LOL. Er waren helemaal geen onderhandelingen.quote:Op zaterdag 14 maart 2026 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Wel de juiste scheldwoorden gebruikenquote:Op zaterdag 14 maart 2026 12:34 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat alles over Klaver zegt. Yesilgöz heeft als kreng feeks meer te bieden dan vriendje Klaver. Dat zegt toch genoeg?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |