abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220339651
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:32 schreef Klopkoek het volgende:
Even los van ideologie, het is aantoonbaar toegenomen de laatste decennia (negeer even de vermeende link met BBP groei - dat is met snel stappen thuis Abundance denken).
Het is op zich wel een interessant grafiekje (waarbij nog steeds 50+ wordt gescoord overigens), maar je kan natuurlijk niet (terecht) de gesuggereerde correlatie willen negeren om vervolgens zelf een correlatie met een niet-geplot politiek Umfeld te creëren.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:39:31 #152
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220339660
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als de economische instabiliteit toe neemt en de prijsopdrijving toe neemt, neemt de armoede toe. Armoede is namelijk gerelateerd aan koopkracht.
Oke. Als je het zo zegt dan ben ik het met je eens :)

Maar ik denk wel: het zogeheten 'privatized Keynesianism' heeft een relatie met de toegenomen ongelijkheid (daarmee bedoel ik niet alleen, vwb Nederland juist vooral niet, inkomensongelijkheid)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator zaterdag 14 maart 2026 @ 12:39:59 #153
375570 crew  Cyan9
pi_220339670
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je bewijst mijn stelling: Klaver is niet de juiste man op links. Iemand die het spel beter speelt en begrijpt had met meer zetels Yesilgöz aan de kant kunnen schuiven.
Wie is dan volgens jou wel de juiste persoon op links? Daar heb je vast een idee over.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator zaterdag 14 maart 2026 @ 12:40:13 #154
236264 crew  capricia
pi_220339677
Dan nog:

Gl/PvdA had makkelijk veel meer stemmen moeten kunnen trekken na 'het slechtste kabinet ooit '.

En Klaver is nu het gezicht van de oppositie.
En toch zie ik ze niet goed uit de verf komen.
Of het linkse verhaal slaat niet goed aan. Of de boodschap is niet helder. Of misschien is Klaver zelf niet verfrissend.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:41:16 #155
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220339696
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is op zich wel een interessant grafiekje (waarbij nog steeds 50+ wordt gescoord overigens), maar je kan natuurlijk niet (terecht) de gesuggereerde correlatie willen negeren om vervolgens zelf een correlatie met een niet-geplot politiek Umfeld te creëren.
Ik zei meer dan dat.

Alweer: je negeert het aanhangen van het 'Realisme'. Dat is zero sum. Waarbij Nederland natuurlijk nogal veel buitenland telt. Je doet drie stappen naar rechts en je bent in Keulen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220339701
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat alles over Klaver zegt. Yesilgöz heeft als kreng meer te bieden dan vriendje Klaver. Dat zegt toch genoeg?
Het zegt vooral veel over hoeveel beter de machine van de VVD is ingesteld op onderhandelen en het onderste uit de kan willen, itt die van D66 en CDA.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:41:40 #157
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220339702
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:38 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je bewijst mijn stelling: Klaver is niet de juiste man op links. Iemand die het spel beter speelt en begrijpt had met meer zetels Yesilgöz aan de kant kunnen schuiven.
Klaver deed de verkiezingen niet, had GLPvdA minder zetels dan VVD en het CDA voelt ideologisch meer verwantschap met de VVD dan met de PvdA, google anders de Nolens-doctrine maar.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220339729
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:40 schreef capricia het volgende:
Of het linkse verhaal slaat niet goed aan. Of de boodschap is niet helder. Of misschien is Klaver zelf niet verfrissend.
Wat je eigen politieke kleur ook is, kan je denk ik vrij veilig stellen dat een Jetten is gegroeid en een Klaver minder tot niet.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220339739
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:40 schreef capricia het volgende:
Dan nog:

Gl/PvdA had makkelijk veel meer stemmen moeten kunnen trekken na 'het slechtste kabinet ooit '.

En Klaver is nu het gezicht van de oppositie.
En toch zie ik ze niet goed uit de verf komen.
Timmermans was een slechte keus. Dat helpt niet.

Maar inmiddels is in de meest recente peiling GLPvdA wel de grootste: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
pi_220339753
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Wat je eigen politieke kleur ook is, kan je denk ik vrij veilig stellen dat een Jetten is gegroeid en een Klaver minder tot niet.
Maar Klaver is ook niet de meest waarschijnlijke komende lijsttrekker. Maar wel de beste onderhandelaar met het kabinet voor nu.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:44:38 #161
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220339764
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:39 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Wie is dan volgens jou wel de juiste persoon op links? Daar heb je vast een idee over.
Dat is aan links om uit te vinden. Dat is mijn taak niet en ik voel me daar niet toe aangetrokken gezien ik politiek wees/neutraal ben. Ik reik de ingrediënten aan en één simpele constatering is dat Klaver het niet is. Was hij het wel, hadden we nu Klaver-1 gezien of Klaver in het minderheidskabinet. Want wat doet Yesilgöz erin en hij niet?

En waarom doe ik dat meer bij links dan bij rechts? Kijk naar het zetelaantal.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:47:11 #162
396550 Richestorags
pi_220339819
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het zegt vooral veel over hoeveel beter de machine van de VVD is ingesteld op onderhandelen en het onderste uit de kan willen, itt die van D66 en CDA.
Dat is de verdienste van de VVD. Iedereen kan zo'n machine krijgen.

De Sovjet-Unie had er vrij weinig aan om te zeggen "oh nee, Duitsland heeft een veel sterker leger dan wij" toen ze werden binnengevallen. In plaats daarvan richtten ze zich op hoe ze de Duitsers konden verslaan.

Ik wil dat Klaver als de Sovjet-Unie denkt in plaats van dat "de machine" van de VVD als een gegeven wordt genomen. Als China zo dacht vis a vis de VS, was het nog steeds nergens.
  Moderator zaterdag 14 maart 2026 @ 12:49:22 #163
375570 crew  Cyan9
pi_220339866
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:44 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat is aan links om uit te vinden. Dat is mijn taak niet en ik voel me daar niet toe aangetrokken gezien ik politiek wees ben. Ik reik de ingrediënten aan en één simpele constatering is dat Klaver het niet is. Was hij het wel, hadden we nu Klaver-1 gezien of Klaver in het minderheidskabinet. Want wat doet Yesilgöz erin en hij niet?

En waarom doe ik dat meer bij links dan bij rechts? Kijk naar het zetelaantal.
Je hoeft het wat mij betreft ook niet uit te vinden, ik was benieuwd of je er een idee over had.

Persoonlijk zou ik namelijk niet direct iemand weten die momenteel het beter zou kunnen doen. Nu ben ik ook een stuk minder kritisch over zijn rol.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_220339870
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik zei meer dan dat.

Alweer: je negeert het aanhangen van het 'Realisme'. Dat is zero sum. Waarbij Nederland natuurlijk nogal veel buitenland telt. Je doet drie stappen naar rechts en je bent in Keulen.
Realisme is ook niet één-op-één sluitend met zero-sum denken, al is de verleiding daar vrij groot. Een oorlog win je of verlies je immers. Zaken als handelsverdragen of een EU, bijvoorbeeld, waar een EU ten onrechte als zero-sum wordt geframed, maar juist versterkend kan werken.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 12:51:40 #165
396550 Richestorags
pi_220339909
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:49 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Je hoeft het wat mij betreft ook niet uit te vinden, ik was benieuwd of je er een idee over had.

Persoonlijk zou ik namelijk niet direct iemand weten die momenteel het beter zou kunnen doen. Nu ben ik ook een stuk minder kritisch over zijn rol.
Ik weet niet of die persoon nu bestaat. Maar men moet accepteren die te willen vinden, want met Klaver gaat het hem niet worden :)

Een matige speler kan functioneren in een geolied elftal, niet in een verliezend elftal.

Ben je het ermee eens dat hij iets heeft nagelaten doordat Yesilgöz met minder zetels wel in de minderheidsregering zit?
  Moderator zaterdag 14 maart 2026 @ 12:53:19 #166
236264 crew  capricia
pi_220339938
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Timmermans was een slechte keus. Dat helpt niet.

Maar inmiddels is in de meest recente peiling GLPvdA wel de grootste: https://www.peilingennederland.nl/alle-peilingen.html
Ik vind het vooral stuivertje wisselen tussen al die peilers wie er precies de grootste is. D66, VVD of toch GL-PvdA.
Er zijn echter nu geen verkiezingen.

En niet alleen Timmermans was een slechte keuze. Ook de nummer twee (Esmah Lahlah) was een totale aanfluiting. Niet zichtbaar. Ja. Die hele campagne was gewoon een tegenvaller. Maar daar zijn we het allemaal wel over eens.

Het zal mij verrassen als Klaver nu wel dat stemmenkanon blijkt te zijn.
En dan de fusie die nog eens afgerond moet worden. Het is ook niet voor niets dat in grote linkse gemeenten GroenLinks en PvdA ook nog helemaal niet samen op de lijst staan.

Ik ben zeer voor een grote, gezonde aansprekende oppositie in de kamer. En dat moet toch echt van GL-PvdA komen.
- Goethe, “Faust”
pi_220340095
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Onzin
Er waren diverse nieuwsberichten dat de verhoudingen niet helemaal lekker lagen gedurende de onderhandelingen.
  Moderator zaterdag 14 maart 2026 @ 13:14:02 #168
236264 crew  capricia
pi_220340205
In ander nieuws. Of eigenlijk wat al een tijdje speelt:

twitter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Benieuwd of Jetten die gaskraan zelf weer open gaat draaien.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:14:18 #169
396550 Richestorags
pi_220340208
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:00 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Er waren diverse nieuwsberichten dat de verhoudingen niet helemaal lekker lagen gedurende de onderhandelingen.
Het ligt altijd aan de ander. Klaver als slachtoffer en Yesilgöz als de kwade genius. Zoals Klaver onmachtig wordt gemaakt en Yesilgöz de kwade genius is, is niks anders dan PVV-retoriek. De hoefijzertheorie in werking.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:18:32 #170
396550 Richestorags
pi_220340235
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:14 schreef capricia het volgende:
In ander nieuws. Of eigenlijk wat al een tijdje speelt:

[ x ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Benieuwd of Jetten die gaskraan zelf weer open gaat draaien.
Tijd voor Jetten om zich te bewijzen. Hoe goed lees je de geopolitieke wereld of blijf je vasthouden aan ideologische platitudes?
pi_220340236
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:51 schreef Richestorags het volgende:
Ik weet niet of die persoon nu bestaat.
(Een type) Spekman. Die mag nu FNV gaan leiden.
  Moderator zaterdag 14 maart 2026 @ 13:19:09 #172
236264 crew  capricia
pi_220340238
quote:

[..]
En ook dat is deel van de onderhandelingen. :D
Heb alleen wel de indruk dat het CDA nogal onzichtbaar uit die onderhandelingen gekomen is.
- Goethe, “Faust”
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:19:53 #173
396550 Richestorags
pi_220340245
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 13:18 schreef nostra het volgende:

[..]
(Een type) Spekman. Die mag nu FNV gaan leiden.
Daar heb ik best respekt (pun intended) voor, die kerel ja.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 13:20:50 #174
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_220340249
quote:

[..]
Welke onderhandelingen, LOL. Er waren helemaal geen onderhandelingen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_220340252
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 12:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Wat alles over Klaver zegt. Yesilgöz heeft als kreng feeks meer te bieden dan vriendje Klaver. Dat zegt toch genoeg?
Wel de juiste scheldwoorden gebruiken :{w
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')