abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:29:06 #251
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220342059
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:27 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Geen zin om die podcast af te luisteren, maar Rita had niks in te brengen, was indertijd net zo'n roeptoeter als Caroline.
Leuk hè? Al die spinoffs van CDA en VVD.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 14 maart 2026 @ 17:44:09 #252
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220342162
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:15 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ik vind het lastig, zij sluit de PvdA/gl uit en de PVV plus heeft wat noten op de zang tijdens de campagne dat ze alleen in een rechts kabinet wil en dat er niet aan de HRA gekomen mag worden
Tot mijn verbijstering kies men er toch voor om met haar in de regering te gaan zitten terwijl ik de boven genoemde acties niet bepaald uitnoidigend vind
Wat heeft Klaver misdaan bij het CDA en D66
Het verschil in zetels is te klein om daar over te vallen
De redenen daarvoor kunnen uiteenlopend zijn:
-Bontenbal en Jetten zijn niet zo centrum en verbindend als ze zich voordoen / deden, wat we kunnen zien zeker bij Jetten
-Klaver is een risico op speerpunt migratie (waar continu kabinetten op vallen)
-Yesilgöz komt met een meer ervaren ploeg met bestuurservaring
-Yesilgöz onderhandelt beter

Etc. Etc.

quote:
Nu de plannen bekend zijn is het me wel duidelijk, D66 ligt aardig op de lijn van de VVD en de inbreng van het CDA is vrij minimaal naar mijn mening
Wat een aanwijzing is dat met name het CDA slecht tegen Yesilgöz / de VVD is opgewassen of het stiekem wel best vindt.

quote:
Overigens heb altijd de indruk gehad dat jij meer in de rechtse hoek zat ipv het midden zoals je zelf aan geeft maar misschien heb ik dat verkeerd ingeschat
Qua asielbeleid zit ik wel in de "rechtse" hoek. Op economisch, milieukundig, stikstof, woningmarkt gebied zie ik mezelf meer als "links".
pi_220342199
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:44 schreef Richestorags het volgende:

[..]
De redenen daarvoor kunnen uiteenlopend zijn:
-Bontenbal en Jetten zijn niet zo centrum en verbindend als ze zich voordoen / deden, wat we kunnen zien zeker bij Jetten
-Klaver is een risico op speerpunt migratie (waar continu kabinetten op vallen)
-Yesilgöz komt met een meer ervaren ploeg met bestuurservaring
-Yesilgöz onderhandelt beter

Etc. Etc.
[..]
Wat een aanwijzing is dat met name het CDA slecht tegen Yesilgöz / de VVD is opgewassen of het stiekem wel best vindt.
[..]
Qua asielbeleid zit ik wel in de "rechtse" hoek. Op economisch, milieukundig, stikstof, woningmarkt gebied zie ik mezelf meer als "links".
Ja dan heb ik mijn indruk inderdaad gehaald in de topics over asiel, hier maak je een wat linksere indruk maar lastig stemmen lijkt me dat want geen enkele partij heeft deze mix,
  zaterdag 14 maart 2026 @ 18:34:03 #254
396550 Richestorags
pi_220342410
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:49 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja dan heb ik mijn indruk inderdaad gehaald in de topics over asiel, hier maak je een wat linksere indruk maar lastig stemmen lijkt me dat want geen enkele partij heeft deze mix,
Ik zou willen dat links in Nederland opschuift naar de Deense Sociaaldemocratie.

Links moet w.m.b. accepteren dat men in Europa migratie helemaal beu is. Ra ra ra, waarom schuift heel Europa naar rechts? Er zijn genoeg andere linkse topics waar linkse partijen het verschil kunnen maken.

Die andere topics zijn ook minder gepolariseerd en sterker nog, op best veel vlakken bestaat er onvrede over rechtse partijen. Wie is er nou blij met de keuzes van dit kabinet bijvoorbeeld?
pi_220342859
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 17:23 schreef Klopkoek het volgende:
Rita Verdonk: "Mark Rutte heeft het land waardeloos achtergelaten"

Studio Sedee · Episode

Verstand komt met de jaren.
Verstand? Die twee waren elkaars kemphanen, nog even een dolkje in de rug en een paar honderd vangen voor een podcastje.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220342869
En Bontenbal wilde over links. Zei hij althans.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:24:45 #257
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_220342889
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:21 schreef nostra het volgende:

[..]
Verstand? Die twee waren elkaars kemphanen, nog even een dolkje in de rug en een paar honderd vangen voor een podcastje.
Toch weer een boodschappenwagen vol in ruil voor een pikant kwootje.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_220343061
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:23 schreef nostra het volgende:
En Bontenbal wilde over links. Zei hij althans.
Bontenbal wilde over links en rechts, CDA zit graag in het midden van een coalitie.
pi_220343099
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Ik zou willen dat links in Nederland opschuift naar de Deense Sociaaldemocratie.

Links moet w.m.b. accepteren dat men in Europa migratie helemaal beu is. Ra ra ra, waarom schuift heel Europa naar rechts? Er zijn genoeg andere linkse topics waar linkse partijen het verschil kunnen maken.

Die andere topics zijn ook minder gepolariseerd en sterker nog, op best veel vlakken bestaat er onvrede over rechtse partijen. Wie is er nou blij met de keuzes van dit kabinet bijvoorbeeld?
Links 'moet' niks. Je moet vooral je standpunten niet aanpassen aan wat 'de wens van het volk' zou zijn, echte politici die het beste voor hun land willen blijven bij wat zij denken dat het beste is, of je daar nu wel of geen zetels mee wint doet er niet toe.

Als je een linkse anti-migratie partij wil: SP heeft dat even geprobeerd en verdwenen bijna uit de Kamer.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:40:26 #260
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220343136
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 18:34 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het is een rechts verzinsel dat links voor onbeperkte migratie zou zijn.

Overigens staat progressief nu op 60 zetels in de peilingen. Dat is min of meer het normale aantal sinds 1967.

Het is net zo goed centrumrechts dat een probleem heeft (of hun ware aard komt nu naar boven, nu Uncle Sam wegvalt). Vroeger konden CDA en VVD met hun tweetjes regeren en de neoliberale sloophamer uitrollen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_220343141
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bontenbal wilde over links en rechts, CDA zit graag in het midden van een coalitie.
Hij kreeg een "je moet kiezen" vraagsessie bij, ik meen Dit is de Dag van de EO. Links of rechts werd, weifelend, links.
pi_220343197
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
Het is een rechts verzinsel dat links voor onbeperkte migratie zou zijn.

Het is niet zozeer het aantal natuurlijk, maar wel de manier waarop. Naïeve projectjes als De Stek helpen dan niet echt voor de beeldvorming, helemaal niet als je een debat daarover vervolgens werkelijk ridiculiseert. Daarbij is migratie een stuk breder dan asiel en heeft zowel rechts als links uiteindelijk baat bij een zeker plussaldo, mits je althans de huidige welvaart en basale zorg op niveau wil houden.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:48:44 #263
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220343255
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Hij kreeg een "je moet kiezen" vraagsessie bij, ik meen Dit is de Dag van de EO. Links of rechts werd, weifelend, links.
Bontenbal zei natuurlijk ook: ik heb altijd goed samengewerkt met VVD en die wil ik er als eerste bij. Dat weet jij ook heel goed.

https://www.ad.nl/politie(...)an-gl-pvda~aac86ab2/

In 2020 schreef hij op Twitter, over waarom eerder links dan rechts. "Nee. Ik heb liever een groot GroenLinks dan een groot PVV of FvD. Het allerliefst een groot CDA."

Hij snapt het :) Snapt dat je kleur moet kiezen.

Dat doet dat steeds bruinere partijtje van jou ook... Liever PVV (en FvD - zie verslag Koolmees, zie wat er langzaam lokaal gaat ontwikkelen) dan GroenLinks.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:50:51 #264
396550 Richestorags
pi_220343281
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Links 'moet' niks. Je moet vooral je standpunten niet aanpassen aan wat 'de wens van het volk' zou zijn, echte politici die het beste voor hun land willen blijven bij wat zij denken dat het beste is, of je daar nu wel of geen zetels mee wint doet er niet toe.

Als je een linkse anti-migratie partij wil: SP heeft dat even geprobeerd en verdwenen bijna uit de Kamer.
Vreemd. Een andere naam voor politicus is "volksvertegenwoordiger". Welk volk vertegenwoordig jij als je beleid voorstelt wat niemand wil?
pi_220343293
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Bontenbal zei natuurlijk ook: ik heb altijd goed samengewerkt met VVD en die wil ik er als eerste bij. Dat weet jij ook heel goed.

https://www.ad.nl/politie(...)an-gl-pvda~aac86ab2/

In 2020 schreef hij op Twitter, over waarom eerder links dan rechts. "Nee. Ik heb liever een groot GroenLinks dan een groot PVV of FvD. Het allerliefst een groot CDA."

Hij snapt het :) Snapt dat je kleur moet kiezen.

Dat doet dat steeds bruinere partijtje van jou ook... Liever PVV (en FvD - zie verslag Koolmees, zie wat er langzaam lokaal gaat ontwikkelen) dan GroenLinks.
Het is nu JA21 dat de voorkeur heeft hè, Forum is allang afgevallen. Dat ze twee keer de PVV-trap ingevallen zijn is wel wat sneu inderdaad, maar bon.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:52:00 #266
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220343295
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is niet zozeer het aantal natuurlijk, maar wel de manier waarop. Naïeve projectjes als De Stek helpen dan niet echt voor de beeldvorming, helemaal niet als je een debat daarover vervolgens werkelijk ridiculiseert.
Wie ridiculiseerde dat debat nou werkelijk?

Rechts deed dat:
https://www.volkskrant.nl(...)t-tekenend~b9a90a00/

Inderdaad, genoeg rechtse websites en door Orban gefinancierde NieuweRechts en DDS troep (en bots op sociale media) om de "beeldvorming" te sturen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:54:45 #267
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220343331
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:51 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is nu JA21 dat de voorkeur heeft hè, Forum is allang afgevallen. Dat ze twee keer de PVV-trap ingevallen zijn is wel wat sneu inderdaad, maar bon.
Alweer: alleen maar omdat PVV onbetrouwbaar is gebleken. Niet de inhoud of principes. Je manipuleert en glibbert erop los.

Sowieso wil JA21 zelf graag PVV en FvD erbij hebben... Daar is Eerdmans heel duidelijk over geweest.

Gaat de VVD dan mee? Ja dat gaan ze, al dan niet als gedoger. Jij ook.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 14 maart 2026 @ 19:57:58 #268
396550 Richestorags
pi_220343383
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Rechts deed dat:
https://www.volkskrant.nl(...)t-tekenend~b9a90a00/

Inderdaad, genoeg rechtse websites en door Orban gefinancierde NieuweRechts en DDS troep (en bots op sociale media) om de "beeldvorming" te sturen.
Over gebrek aan zelfreflectie gesproken...
pi_220343394
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:50 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Vreemd. Een andere naam voor politicus is "volksvertegenwoordiger". Welk volk vertegenwoordig jij als je beleid voorstelt wat niemand wil?
Een volksvertegenwoordiger wordt verkozen voor zijn of haar eigen standpunten. Sowieso zou ik het nooit met mijn geweten overeen kunnen komen als ik zo zou denken: op zulke belangrijke dossiers je mening aanpassen omdat dat electoraal beter zou zijn.

Verder blijkt het onderzoek na onderzoek dat de meerderheid van de kiezers eigenlijk minder anti-migratie is dan de meerderheid van de kamer.
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:02:00 #270
396550 Richestorags
pi_220343446
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een volksvertegenwoordiger wordt verkozen voor zijn of haar eigen standpunten. Sowieso zou ik het nooit met mijn geweten overeen kunnen komen als ik zo zou denken: op zulke belangrijke dossiers je mening aanpassen omdat dat electoraal beter zou zijn.
Maar het komt wel met je geweten overéén om vast te houden aan je eigen principes, ook als het land dat niet wil?

quote:
Verder blijkt het onderzoek na onderzoek dat de meerderheid van de kiezers eigenlijk minder anti-migratie is dan de meerderheid van de kamer.
Migratie <> asiel.
pi_220343474
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 19:52 schreef Klopkoek het volgende:

Zie het filmpje.

https://www.at5.nl/artike(...)sitie-wordt-gesteund
  zaterdag 14 maart 2026 @ 20:07:53 #272
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_220343509
quote:
In Amsterdam weet men wel beter dan "de beeldvorming". In oktober 2025 werd met 73% opkomst overweldigend voor links gestemd. Peilingen voor de gemeenteraad geven weer een linkse overwinning aan (lekker zuur stukje in het NRC een paar dagen terug).

In diezelfde gemeente heeft jouw bruine partijtje de FvD rechts en conservatief ingehaald, onder leiding van MeToo verzinner Wijnants.

In veruit de meeste gemeenten wordt FvD door de VVD niet uitgesloten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_220343525
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Maar het komt wel met je geweten overéén om vast te houden aan je eigen principes, ook als het land dat niet wil?
Ja, want juist voor het vasthouden van je principes ben je als volksvertegenwoordiger gekozen. Dat is je kerntaak.

quote:
[..]
Migratie <> asiel.
Ook op asiel is dat gewoon een feit. Geen enkele asielzoeker meer binnen laten wil bijvoorbeeld bijna niemand.
Dit speelt al jaren: https://www.trouw.nl/poli(...)aar-waarom~b69f0c96/
pi_220343531
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
In Amsterdam weet men wel beter. In oktober 2025 werd met 73% opkomst overweldigend voor links gestemd. Peilingen voor de gemeenteraad geven weer een linkse overwinning aan (lekker zuur stukje in het NRC een paar dagen terug).

In diezelfde gemeente heeft jouw bruine partijtje de FvD rechts en conservatief ingehaald, onder leiding van MeToo verzinner Wijnants.

In veruit de meeste gemeenten wordt FvD door de VVD niet uitgesloten.
Ja en de CU ging ook met Forum, maar dat heeft allemaal niets te maken met het debat waar het over ging.
pi_220343564
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2026 20:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja en de CU ging ook met Forum, maar dat heeft allemaal niets te maken met het debat waar het over ging.
CU ging met PVV (in Flevoland), nog nergens met FvD geloof ik. En ik hoop dat dat zo blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')