quote:Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs
Energiearmoede
Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken
De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen
Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)quote:'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'
Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
En dan op z'n Nederlands moet het natuurlijk in de al bestaande opslagenquote:Op woensdag 11 maart 2026 09:53 schreef jcdragon het volgende:
Nee echt?
Nederland moet noodvoorraad gas aanleggen om nieuwe crisis te voorkomen https://www.nu.nl/economi(...)is-te-voorkomen.html
Of gewoon het verbruik drastisch terugdringenquote:Op woensdag 11 maart 2026 09:53 schreef jcdragon het volgende:
Nee echt?
Nederland moet noodvoorraad gas aanleggen om nieuwe crisis te voorkomen https://www.nu.nl/economi(...)is-te-voorkomen.html
Wat geen enkel probleem is. Wanneer je als overheid 40% daarvan als strategische noodvoorraad in gebruik neemt, dan kunnen de handelaren gewoon van de resterende 60% gebruik maken. Das minder dan ze gewend zijn, dus zullen ze hun handelswijze daarop moeten aanpassen.quote:Op woensdag 11 maart 2026 10:20 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
En dan op z'n Nederlands moet het natuurlijk in de al bestaande opslagen
Zit toch wel een risico aan denk ik. Heb je geen voorraad kom je al snel in de problemen bij zoiets wat nu speelt in en door de oorlog in Iran. Voorraad geeft ook wat ademruimtequote:Op woensdag 11 maart 2026 13:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
België bijvoorbeeld heeft een totale opslagcapaciteit waar ze in de winter nog geen 2 weken mee vooruit kunnen. Die krijgen in de zomer dus veel minder gas geleverd dan in de winter. Kwestie van andere inkoop en andere planning rond de leveringen. Maar ook dat blijkt prima te werken.
Natuurlijk zit daar meer risico in. Maar het paniekerige "Nederland heeft de opslagen maar voor X % gevuld terwijl omringende landen op Y % zitten" slaat nergens op als je buiten beschouwing laat dat wij in Nederland met X % langer vooruit kunnen dan die andere landen met hun hogere Y %.quote:Op donderdag 19 maart 2026 07:11 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Zit toch wel een risico aan denk ik. Heb je geen voorraad kom je al snel in de problemen bij zoiets wat nu speelt in en door de oorlog in Iran. Voorraad geeft ook wat ademruimte
Klopt inderdaad.quote:Op donderdag 19 maart 2026 07:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk zit daar meer risico in. Maar het paniekerige "Nederland heeft de opslagen maar voor X % gevuld terwijl omringende landen op Y % zitten" slaat nergens op als je buiten beschouwing laat dat wij in Nederland met X % langer vooruit kunnen dan die andere landen met hun hogere Y %.
Ongeacht de hoeveelheid voorraad wordt deze ofwel tegen de dagprijzen verkocht. Ofwel tegen de prijs van het langlopende contract. Dus de kale prijzen zullen niet heel anders zijn dan in NL.quote:Op donderdag 19 maart 2026 07:47 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Klopt inderdaad.
Hoe zou het nu met die gasprijzen in België zitten? Weinig voorraad = duur, of valt dat ook wel mee?
Natuurlijk is dat wel een probleem. Stel je haalt de helft van de huidige opslag van de markt voor je noodvoorraad. Dan is er voor de handelaars minder ruimte om bij lage prijzen te vullen. Dan zullen de vergoedingen die zij moeten betalen stijgen waardoor het minder aantrekkelijk is überhaupt de opslag te vullen. Oftewel het dempende effect neemt af en je krijgt hogere prijzenquote:Op woensdag 11 maart 2026 13:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wat geen enkel probleem is. Wanneer je als overheid 40% daarvan als strategische noodvoorraad in gebruik neemt, dan kunnen de handelaren gewoon van de resterende 60% gebruik maken. Das minder dan ze gewend zijn, dus zullen ze hun handelswijze daarop moeten aanpassen.
De huidige handelswijze in NL is dat we het hele jaar door wekelijks ongeveer dezelfde hoeveelheid gas geleverd krijgen. Als het wat goedkoper is een beetje meer, als het gas wat duurder is een beetje minder. In de zomer worden met die leveringen gestaag de voorraden gevuld, in de winter trekken we ze weer gestaag leeg.
Als onze gasvoorraad aan het begin van de winter helemaal gevuld is, kunnen we daar enkele maanden mee vooruit.
In veel andere landen is de opslagcapaciteit ten opzichte van het dagelijks gebruik in de winter veel kleiner. Die landen kennen daarom een heel ander patroon in leveringen. En kennelijk werkt dat prima.
België bijvoorbeeld heeft een totale opslagcapaciteit waar ze in de winter nog geen 2 weken mee vooruit kunnen. Die krijgen in de zomer dus veel minder gas geleverd dan in de winter. Kwestie van andere inkoop en andere planning rond de leveringen. Maar ook dat blijkt prima te werken.
Dat sowieso.quote:Op woensdag 11 maart 2026 13:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of gewoon het verbruik drastisch terugdringen
tientallen??quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:10 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Ieder extra geïsoleerd huis is winst, zowel qua comfort, duurzaamheid, stookkosten als afhankelijkheid van gas. Doorgaans ook nog een duurzame investering aangezien de meeste huizen nog tientallen jaren blijven staan.
Dat hoef je mij met mijn huis uit 1905 niet uit te leggenquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
tientallen??
een modern gefundeerd huis gebouwd na 1980 blijft 100 + jaar staan
woningen gebouwd voor 1970 dat is aan aflopende zaak, slopen en opnieuw bouwen met heipalen
ik snap niet dat men die oude flatwoningen van voor 1960 niet sloopt en opnieuw bouwt , en dan hoger en kleinere eenhedenquote:Op donderdag 19 maart 2026 09:43 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat hoef je mij met mijn huis uit 1905 niet uit te leggenVorig jaar beneden alles geïsoleerd en een slechte muur vervangen, dus nog 100 moet met onderhoud ook wel lukken.
Maar ot: alle woningen van mensen in energiearmoede (vaak sociale huur) isoleren kost ca 3 miljard.
Een jaar verlaging van de benzineaccijns, wat vooral naar hogere inkomens gaat, kost 1,5 miljard.
Ik weet welke keuze ik zou maken.
Schrikbarend.quote:Op donderdag 19 maart 2026 09:07 schreef jcdragon het volgende:
Gasprijs schiet enorm omhoog na aanval op grote gasvelden Midden-Oosten https://www.nu.nl/algemee(...)n-midden-oosten.html
Zeer sterke stijging Europese gasprijs: 35 procent erbij na aanvallen Midden-Oosten: https://www.rtl.nl/nieuws(...)laties-midden-oosten
We zitten goed zolang er maar geen gekke onverwachte dingen gebeuren.quote:Op woensdag 11 maart 2026 09:53 schreef jcdragon het volgende:
Nee echt?
Dan hebben ze ook stroom als het niet waait. Je punt?quote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Kerncentrales...
Als we nu eens voortvarend aan de slag waren gegaan met de energietransitie, had de behoeft aan gas, benzine en diesel al ongeveer gehalveerd kunnen zijn.
Maar mensen wachten liever op waterstof/kerncentrales.
In luchtfietserijland wel ja. Waterstof is hoogstens iets voor de end game over 80 jaar of zo, kerncentrales zijn 30 jaar tegengehouden door de politiek. En nu blijkt de energietransitie ook te duur en kan het net het niet aan, want die is daar niet op gemaakt en komt die ook niet verder dan iets minder dan 1% transitie per jaar nu het lage fruit geplukt is. Wahwah. End dat is vanuit een gebied op de wereld die daadwerkelijk aan het minderen zijn tegen een hoge prijs.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 17:51 schreef Ivo1985 het volgende:
Kerncentrales...
Als we nu eens voortvarend aan de slag waren gegaan met de energietransitie, had de behoeft aan gas, benzine en diesel al ongeveer gehalveerd kunnen zijn.
Maar mensen wachten liever op waterstof/kerncentrales.
Nee, en begreep dat ze hier ook niet over nadenken. Groningen blijft dicht riep Rob Van de weekquote:Op vrijdag 20 maart 2026 15:43 schreef Vallon het volgende:
Is Groningse gasveld al geopend voor (uitsluitend) binnenlands/reserve gebruik ?
Daarmee kunnen "we" met gemak het 't de komende 30-40 uitzingen in afwachting van die kerncentrales.
En nee elders - been there - is het beven van een ondergrond ook geen reden om in paniek te raken.
Je moet natuurlijk wel wel rekening meehouden.
De ernst is vooral dat Nederlands beleid ontbreekt om te zorgen voor schadeloosstelling.
Enne mijn part krijg elke gas(t)houder, met schade, een zwembad bedekt met zonnepanelen.
Rob riep deze week ook dat hij de accijnzen op benzine niet (tijdelijk) zal verlagen omdat dat slecht voor het milieu is. Die man weet totaal niet wat er speelt onder de Nederlanders.quote:Op vrijdag 20 maart 2026 19:34 schreef cinderloom het volgende:
[..]
Nee, en begreep dat ze hier ook niet over nadenken. Groningen blijft dicht riep Rob Van de week
Dat kan ook niet want de nederlandse bevolking is ondertussen heel divers qua opvattingen en overtuigingen. Het kind wordt ondertussen met het badwater weggespoeld. Operatie geslaagd, maar de patient ligt op overlijdenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Rob riep deze week ook dat hij de accijnzen op benzine niet (tijdelijk) zal verlagen omdat dat slecht voor het milieu is. Die man weet totaal niet wat er speelt onder de Nederlanders.
Wie bepaalt "wat er speelt onder Nederlanders"? Welke van de ruim 18 miljoen meningen is daarin leidend?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 12:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Rob riep deze week ook dat hij de accijnzen op benzine niet (tijdelijk) zal verlagen omdat dat slecht voor het milieu is. Die man weet totaal niet wat er speelt onder de Nederlanders.
Er zijn meerdere onderzoeken geweest hoe we om moeten gaan met de huidige energiecrisis. Veruit de meeste Nederlanders vinden het verkeerd dat de overheid extra winst maakt op brandstof terwijl veel Nederlanders moeite hebben om de gestegen brandstofprijzen te betalen. Zij willen een tijdelijke accijnsverlaging tot het niveau waarop de overheid net zoveel verdiend op brandstofaccijns als voor de start van de oorlog in Iran.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wie bepaalt "wat er speelt onder Nederlanders"? Welke van de ruim 18 miljoen meningen is daarin leidend?
Dat dus. Het is zot dat de overheid voordeel haalt uit een crisis en vervolgende (noodlijden)de burgers in de kou laat zitten. Maar goed, dat noemen ze marktwerking die één kant op werkt.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn meerdere onderzoeken geweest hoe we om moeten gaan met de huidige energiecrisis. Veruit de meeste Nederlanders vinden het verkeerd dat de overheid extra winst maakt op brandstof terwijl veel Nederlanders moeite hebben om de gestegen brandstofprijzen te betalen. Zij willen een tijdelijke accijnsverlaging tot het niveau waarop de overheid net zoveel verdiend op brandstofaccijns als voor de start van de oorlog in Iran.
Je moet je thermostaat op 18 graden zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie. We moeten het samen doenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat dus. Het is zot dat de overheid voordeel haalt uit een crisis en vervolgende (noodlijden)de burgers in de kou laat zitten. Maar goed, dat noemen ze marktwerking die één kant op werkt.
Goed voorbeeld doet volgen!quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je moet je thermostaat op 18 graden zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie. We moeten het samen doen
Want meer overheidsgeld komt de burger niet ten goede?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat dus. Het is zot dat de overheid voordeel haalt uit een crisis en vervolgende (noodlijden)de burgers in de kou laat zitten. Maar goed, dat noemen ze marktwerking die één kant op werkt.
Maar ook dán kun je wel de thermostaat op 18 zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie gaan, denk ik?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tenzij je boterham door belastinggeld betaald wordt natuurlijk
Nee, het wordt weggehaald bij de burgers en verdwijnt in het overheidsapparaat, wordt weggegeven aan migranten en aan Amerikaans oorlogstuig, Oekraine, etc. Een deel komt inderdaad bij burgers terecht. Maar dat is meer vestzak-broekzak met een gat erin.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Want meer overheidsgeld komt de burger niet ten goede?
Kunnen en willen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ook dán kun je wel de thermostaat op 18 zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie gaan, denk ik?
Ja ik wíl het in ieder geval niet, en ik doé het ook niet, behalve af en toe de fiets pakken, maar daar houdt het dan ook wel bij op.quote:
Linksom of rechtsom moeten we per direct minder gas en olie verbruiken om de weggevallen levering op te vangen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik wíl het in ieder geval niet, en ik doé het ook niet, behalve af en toe de fiets pakken, maar daar houdt het dan ook wel bij op.
Maar ik doe het ietsje minder, en jij ietsje meer, en dan doen we het alsnog sámen.
True story, maar ik heb mijn deel al wel gedaan dus anderen zijn nu aan zet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom moeten we per direct minder gas en olie verbruiken om de weggevallen levering op te vangen.
Dat gaat doorgaans niet zo snel, uiteindelijk leiden hogere prijzen tot vraaguitval waardoor vraag en aanbod weer in evenwicht komen. Jammer genoeg zijn vooral armere landen dan zwaar de pisang. De beschikbaarheid van goedkope zonnecellen en batterijen kan daar echter veel verlichting brengen want de bevolkingen in die landen zijn geen grootverbruikers als het om het verbruik per persoon gaat. Met name de welvarende landen verder van de evenaar krijgen het moeilijk, waaronder dus ook Nederland. Er bestaat nog geen economisch rendabele mogelijkheid met hernieuwbare energie de seizoenen te overbruggen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom moeten we per direct minder gas en olie verbruiken om de weggevallen levering op te vangen.
En zo denkt iedereen erover, dat anderen moeten minderen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True story, maar ik heb mijn deel al wel gedaan dus anderen zijn nu aan zet.
En dit is wat er gebeuren gaat. Olie en gas alleen voor de hoogste bieder.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat gaat doorgaans niet zo snel, uiteindelijk leiden hogere prijzen tot vraaguitval waardoor vraag en aanbod weer in evenwicht komen. Jammer genoeg zijn vooral armere landen dan zwaar de pisang. De beschikbaarheid van goedkope zonnecellen en batterijen kan daar echter veel verlichting brengen want de bevolkingen in die landen zijn geen grootverbruikers als het om het verbruik per persoon gaat. Met name de welvarende landen verder van de evenaar krijgen het moeilijk, waaronder dus ook Nederland. Er bestaat nog geen economisch rendabele mogelijkheid met hernieuwbare energie de seizoenen te overbruggen.
Ja. Alleen ik heb geen gas. Wat ik niet heb kan ik niet gebruiken. Zelfde geldt voor benzine. Dan kan ik wel geen stroom verbruiken omdat dat deels met gas wordt geproduceerd maar laat dan eerst anderen maar de thermostaat lager zetten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En zo denkt iedereen erover, dat anderen moeten minderen.
[..]
En dit is wat er gebeuren gaat. Olie en gas alleen voor de hoogste bieder.
Alles wat je koopt heeft een energiecomponent. Die rekening krijg je vanzelf gepresenteerd.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja. Alleen ik heb geen gas. Wat ik niet heb kan ik niet gebruiken. Zelfde geldt voor benzine. Dan kan ik wel geen stroom verbruiken omdat dat deels met gas wordt geproduceerd maar laat dan eerst anderen maar de thermostaat lager zetten.
Zelfde geldt voor brandstof. Genoeg mensen die er niet aan willen, aan iets anders dan benzine of diesel en dan zal ik moeite moeten gaan doen terwijl ik dat al gedaan heb? No thanks.
Denk dat de grootste besparing te halen valt als meer mensen een warmtepomp nemen. Icm zonnepanelen heb je een hoger eigen verbruik en de efficientie ten opzichte van cv is gewoon gigantisch.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
En dit is wat er gebeuren gaat. Olie en gas alleen voor de hoogste bieder.
Dan ben ik blij dat ik geen benzine of diesel auto hebquote:Op zondag 22 maart 2026 00:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Alles wat je koopt heeft een energiecomponent. Die rekening krijg je vanzelf gepresenteerd.
Ja zeker in de winter! Ow, wacht ...quote:Op zondag 22 maart 2026 00:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk dat de grootste besparing te halen valt als meer mensen een warmtepomp nemen. Icm zonnepanelen heb je een hoger eigen verbruik en de efficientie ten opzichte van cv is gewoon gigantisch.
Ja, de elektriciteit die je verbruikt komt allemaal van zonnepanelen? Of misschien van windmolens?quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik geen benzine of diesel auto heb
Zeker 3.5-4 kwh thermische warmte per kwh elektra (in mijn geval).quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja zeker in de winter! Ow, wacht ...
Dat is fijn voor huizenbezitters die niet afhankelijk zijn van een VvE. De rest moet maar zien.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk dat de grootste besparing te halen valt als meer mensen een warmtepomp nemen. Icm zonnepanelen heb je een hoger eigen verbruik en de efficientie ten opzichte van cv is gewoon gigantisch.
Ik hoop dat ook voor de klanten van je werkgever. Als zij de hand op de knip houden ga je dat ook merken.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik geen benzine of diesel auto heb
Ja, dus je kunt je elektriciteitsaansluiting dan ook wel opzeggen, nietwaar?quote:Op zondag 22 maart 2026 00:08 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zeker 3.5-4 kwh thermische warmte per kwh elektra (in mijn geval).
Ja, wel 1.773 kWh! Oh nee, wat ontzettend veel in vergelijking met g....oh wacht.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja zeker in de winter! Ow, wacht ...
Ik ook voor iedereen die een brandstofvoertuig rijdt.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik hoop dat ook voor de klanten van je werkgever. Als zij de hand op de knip houden ga je dat ook merken.
Met een verbruik van gemiddeld circa 1 kuub gas en circa 60 kwh per maand lukt het mij lastig verder te minderen in energieverbruik met een appartementquote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Waarom heb je nog gas? Kost je nu ¤35 per m3 ofzo.quote:Op zondag 22 maart 2026 01:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Met een verbruik van gemiddeld circa 1 kuub gas en circa 60 kwh per maand lukt het mij lastig verder te minderen in energieverbruik met een appartement
Ik kook nog wel op gas. Er worden nu door de woningstichting zonnepanelen aangeboden die op het dak van het complex komen waarvoor ik me heb aangemeld. Zodra dat project van start gaat, vermoedelijk eind April ga ik informeren voor een elektrische boiler en hoe vervolgens van het gasnet af te komen, officieel dus zonder kosten etc.quote:Op zondag 22 maart 2026 01:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom heb je nog gas? Kost je nu ¤35 per m3 ofzo.
Niet iedereen heeft de optie tot gasloos te zijn hequote:Op zondag 22 maart 2026 01:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Waarom heb je nog gas? Kost je nu ¤35 per m3 ofzo.
Ik woon in een complex wat begin 90er jaren is gebouwd, de CV heb ik nooit aan, ook in de winter vind ik dat onnodig. 's winters douche ik heel kort warm, de rest van't jaar koud. Voor de CV-combiketel heb ik dus liever een elektrische boiler in de plaats, zeker nu er zonnecellen beschikbaar komen. Het gas kan wat mij betreft dan helemaal weg. Koken kan ook elektrisch, die platen heb ik al. Gebruik ze nu nog nauwelijks, tenzij het geld oplevert vanwege negatieve stroomprijzen.quote:Op zondag 22 maart 2026 02:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft de optie tot gasloos te zijn he
Ik woon zelf in een appartement van 1910, ik kan niet zomaar van het gas af
Niet dat ik daar trouwens behoefte aan heb, want zelfs als ik niet stook is het altijd minimaal 16 graden hier, ook als ik kachel/gas niet zou gebruiken kom ik prima winter door
Als je huurt gaat de stichting dat niet toestaan. Die moeten bij een nieuwe verhuur alles weer laten aansluiten.quote:Op zondag 22 maart 2026 01:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik kook nog wel op gas. Er worden nu door de woningstichting zonnepanelen aangeboden die op het dak van het complex komen waarvoor ik me heb aangemeld. Zodra dat project van start gaat, vermoedelijk eind April ga ik informeren voor een elektrische boiler en hoe vervolgens van het gasnet af te komen, officieel dus zonder kosten etc.
Nee, die moeten even gezamenlijk hun VvE laten functioneren. De VvE ben je als eigenaren van appartementsrechten immers zelfquote:Op zondag 22 maart 2026 00:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is fijn voor huizenbezitters die niet afhankelijk zijn van een VvE. De rest moet maar zien.
Ja, je wordt gewoon voorzitter en neemt alle beslissingen zelf, nietwaar? Inspraak en stemmen is voor sukkels.quote:Op zondag 22 maart 2026 09:05 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, die moeten even gezamenlijk hun VvE laten functioneren. De VvE ben je als eigenaren van appartementsrechten immers zelf
Dan heb je gewoon pech gehad. Simpel.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je wordt gewoon voorzitter en neemt alle beslissingen zelf, nietwaar? Inspraak en stemmen is voor sukkels.
Nee,je zorgt voor een werkgroep die een goed plan opstelt met een correcte doorrekening.quote:Op zondag 22 maart 2026 12:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je wordt gewoon voorzitter en neemt alle beslissingen zelf, nietwaar? Inspraak en stemmen is voor sukkels.
quote:
Maak er maar jaren van. Ik zou de Nabucco pijpleiding als de sodemieter alsnog aanleggen als ik de EU was:quote:Vorige week meldde het kabinet dat het de gaswinning in eigen bodem niet wil herstarten vanwege de belofte aan de Groningers. Experts vragen zich af of de regering bij dit besluit kan blijven in de huidige energiecrisis, die naar verwachting nog maanden zal duren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |