Er zijn meerdere onderzoeken geweest hoe we om moeten gaan met de huidige energiecrisis. Veruit de meeste Nederlanders vinden het verkeerd dat de overheid extra winst maakt op brandstof terwijl veel Nederlanders moeite hebben om de gestegen brandstofprijzen te betalen. Zij willen een tijdelijke accijnsverlaging tot het niveau waarop de overheid net zoveel verdiend op brandstofaccijns als voor de start van de oorlog in Iran.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 13:54 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wie bepaalt "wat er speelt onder Nederlanders"? Welke van de ruim 18 miljoen meningen is daarin leidend?
Dat dus. Het is zot dat de overheid voordeel haalt uit een crisis en vervolgende (noodlijden)de burgers in de kou laat zitten. Maar goed, dat noemen ze marktwerking die één kant op werkt.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 14:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn meerdere onderzoeken geweest hoe we om moeten gaan met de huidige energiecrisis. Veruit de meeste Nederlanders vinden het verkeerd dat de overheid extra winst maakt op brandstof terwijl veel Nederlanders moeite hebben om de gestegen brandstofprijzen te betalen. Zij willen een tijdelijke accijnsverlaging tot het niveau waarop de overheid net zoveel verdiend op brandstofaccijns als voor de start van de oorlog in Iran.
Je moet je thermostaat op 18 graden zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie. We moeten het samen doenquote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat dus. Het is zot dat de overheid voordeel haalt uit een crisis en vervolgende (noodlijden)de burgers in de kou laat zitten. Maar goed, dat noemen ze marktwerking die één kant op werkt.
Goed voorbeeld doet volgen!quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je moet je thermostaat op 18 graden zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie. We moeten het samen doen
Want meer overheidsgeld komt de burger niet ten goede?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 15:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat dus. Het is zot dat de overheid voordeel haalt uit een crisis en vervolgende (noodlijden)de burgers in de kou laat zitten. Maar goed, dat noemen ze marktwerking die één kant op werkt.
Maar ook dán kun je wel de thermostaat op 18 zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie gaan, denk ik?quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:22 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Tenzij je boterham door belastinggeld betaald wordt natuurlijk
Nee, het wordt weggehaald bij de burgers en verdwijnt in het overheidsapparaat, wordt weggegeven aan migranten en aan Amerikaans oorlogstuig, Oekraine, etc. Een deel komt inderdaad bij burgers terecht. Maar dat is meer vestzak-broekzak met een gat erin.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:19 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Want meer overheidsgeld komt de burger niet ten goede?
Kunnen en willen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar ook dán kun je wel de thermostaat op 18 zetten, de fiets pakken en met de trein op vakantie gaan, denk ik?
Ja ik wíl het in ieder geval niet, en ik doé het ook niet, behalve af en toe de fiets pakken, maar daar houdt het dan ook wel bij op.quote:
Linksom of rechtsom moeten we per direct minder gas en olie verbruiken om de weggevallen levering op te vangen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik wíl het in ieder geval niet, en ik doé het ook niet, behalve af en toe de fiets pakken, maar daar houdt het dan ook wel bij op.
Maar ik doe het ietsje minder, en jij ietsje meer, en dan doen we het alsnog sámen.
True story, maar ik heb mijn deel al wel gedaan dus anderen zijn nu aan zet.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom moeten we per direct minder gas en olie verbruiken om de weggevallen levering op te vangen.
Dat gaat doorgaans niet zo snel, uiteindelijk leiden hogere prijzen tot vraaguitval waardoor vraag en aanbod weer in evenwicht komen. Jammer genoeg zijn vooral armere landen dan zwaar de pisang. De beschikbaarheid van goedkope zonnecellen en batterijen kan daar echter veel verlichting brengen want de bevolkingen in die landen zijn geen grootverbruikers als het om het verbruik per persoon gaat. Met name de welvarende landen verder van de evenaar krijgen het moeilijk, waaronder dus ook Nederland. Er bestaat nog geen economisch rendabele mogelijkheid met hernieuwbare energie de seizoenen te overbruggen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 19:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom moeten we per direct minder gas en olie verbruiken om de weggevallen levering op te vangen.
En zo denkt iedereen erover, dat anderen moeten minderen.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 20:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True story, maar ik heb mijn deel al wel gedaan dus anderen zijn nu aan zet.
En dit is wat er gebeuren gaat. Olie en gas alleen voor de hoogste bieder.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 21:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat gaat doorgaans niet zo snel, uiteindelijk leiden hogere prijzen tot vraaguitval waardoor vraag en aanbod weer in evenwicht komen. Jammer genoeg zijn vooral armere landen dan zwaar de pisang. De beschikbaarheid van goedkope zonnecellen en batterijen kan daar echter veel verlichting brengen want de bevolkingen in die landen zijn geen grootverbruikers als het om het verbruik per persoon gaat. Met name de welvarende landen verder van de evenaar krijgen het moeilijk, waaronder dus ook Nederland. Er bestaat nog geen economisch rendabele mogelijkheid met hernieuwbare energie de seizoenen te overbruggen.
Ja. Alleen ik heb geen gas. Wat ik niet heb kan ik niet gebruiken. Zelfde geldt voor benzine. Dan kan ik wel geen stroom verbruiken omdat dat deels met gas wordt geproduceerd maar laat dan eerst anderen maar de thermostaat lager zetten.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En zo denkt iedereen erover, dat anderen moeten minderen.
[..]
En dit is wat er gebeuren gaat. Olie en gas alleen voor de hoogste bieder.
Alles wat je koopt heeft een energiecomponent. Die rekening krijg je vanzelf gepresenteerd.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja. Alleen ik heb geen gas. Wat ik niet heb kan ik niet gebruiken. Zelfde geldt voor benzine. Dan kan ik wel geen stroom verbruiken omdat dat deels met gas wordt geproduceerd maar laat dan eerst anderen maar de thermostaat lager zetten.
Zelfde geldt voor brandstof. Genoeg mensen die er niet aan willen, aan iets anders dan benzine of diesel en dan zal ik moeite moeten gaan doen terwijl ik dat al gedaan heb? No thanks.
Denk dat de grootste besparing te halen valt als meer mensen een warmtepomp nemen. Icm zonnepanelen heb je een hoger eigen verbruik en de efficientie ten opzichte van cv is gewoon gigantisch.quote:Op zaterdag 21 maart 2026 23:33 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En zo denkt iedereen erover, dat anderen moeten minderen.
[..]
En dit is wat er gebeuren gaat. Olie en gas alleen voor de hoogste bieder.
Dan ben ik blij dat ik geen benzine of diesel auto hebquote:Op zondag 22 maart 2026 00:02 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Alles wat je koopt heeft een energiecomponent. Die rekening krijg je vanzelf gepresenteerd.
Ja zeker in de winter! Ow, wacht ...quote:Op zondag 22 maart 2026 00:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk dat de grootste besparing te halen valt als meer mensen een warmtepomp nemen. Icm zonnepanelen heb je een hoger eigen verbruik en de efficientie ten opzichte van cv is gewoon gigantisch.
Ja, de elektriciteit die je verbruikt komt allemaal van zonnepanelen? Of misschien van windmolens?quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik geen benzine of diesel auto heb
Zeker 3.5-4 kwh thermische warmte per kwh elektra (in mijn geval).quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja zeker in de winter! Ow, wacht ...
Dat is fijn voor huizenbezitters die niet afhankelijk zijn van een VvE. De rest moet maar zien.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk dat de grootste besparing te halen valt als meer mensen een warmtepomp nemen. Icm zonnepanelen heb je een hoger eigen verbruik en de efficientie ten opzichte van cv is gewoon gigantisch.
Ik hoop dat ook voor de klanten van je werkgever. Als zij de hand op de knip houden ga je dat ook merken.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat ik geen benzine of diesel auto heb
Ja, dus je kunt je elektriciteitsaansluiting dan ook wel opzeggen, nietwaar?quote:Op zondag 22 maart 2026 00:08 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zeker 3.5-4 kwh thermische warmte per kwh elektra (in mijn geval).
Ja, wel 1.773 kWh! Oh nee, wat ontzettend veel in vergelijking met g....oh wacht.quote:Op zondag 22 maart 2026 00:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja zeker in de winter! Ow, wacht ...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |