En dat is niet zo.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:05 schreef Toby56 het volgende:
Trump heeft van een andere goede vriend, Zelensky, begrepen dat je een oorlogssituatie kunt gebruiken om verkiezingen uit te stellen.
Ik weet niet of MAGA nou zo warm loopt voor MIGA.quote:
Ff serieus, hoe vaak moet jou verteld worden dat de Oekraïnse grondwet die verkiezingen blokkeert. Dat is geen plannetje van Zelensky.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:05 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Tsja.
Soldaten zijn doorgaans kanonnenvoer. En generaals doen doorgaans wat de commander in chief van ze eist.
Het zullen eerder de stemgerechtigden zijn, soldaat of niet, die wakker moeten worden.
Als ze die mogelijkheid krijgen tenminste. Trump heeft van een andere goede vriend, Zelensky, begrepen dat je een oorlogssituatie kunt gebruiken om verkiezingen uit te stellen. Sindsdien heeft hij daar al meerdere malen publiekelijk van gedagdroomd.
Interessante claim, maar waar baseer je deze verhoudingen nu precies op?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Er is nog een aanzienlijke minderheid van de Iraanse bevolking van ongeveer 25% die de islamitische republiek steunt.
Daarnaast is er een groot deel van de Iraanse bevolking van ongeveeer de helft die weliswaar geen islamitische republiek meer wil, maar eigenlijk ook niet weet wat ze dan wel willen, of niet de verwachting hebben dat een ander politiek systeem verbetering zou brengen. Deze groep is dus eigenlijk neutraal of apolitiek.
En dan is er dus ongeveer 25% van de bevolking die wel graag een ander politiek systeem wil, maar hopeloos verdeeld is over de vraag wat er dan voor in de plaats moet komen.
Al met al heeft de islamitische republiek dus nog steeds de beste kaarten.
Voor Trump doet dat helemaal niet ter zake. Hij laat gewoon iedere jurist uitzoeken wat er mogelijk is met martial law en dergelijke. In iedere wetgeving zijn wel wat mazen te vinden.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat is niet zo.
Oekraine heeft wetten die dat dicteren, de VS niet.
quote:Rode Kruis vreest catastrofe in Libanon, land kan nieuwe crisis niet aan
6 maart 2026
Het Rode Kruis vreest voor een humanitaire ramp in Libanon, nu honderdduizenden mensen op de vlucht slaan voor aanhoudende aanvallen. De ontheemding is enorm, ziet ook het Libanese Rode Kruis. De organisatie helpt de bevolking met medische hulp en ondersteunt bij opvang, maar de noden zijn gigantisch.
Een groot deel van de inwoners van Libanon zoekt veiligheid in een land dat uitgeput is door conflict en het economisch al jaren zwaar heeft. Mensen slapen op straat en in hun auto’s. Rode Kruis-directeur Harm Goossens: “Dit kan Libanon absoluut niet aan. Eind 2024 zaten de inwoners in dezelfde situatie: ook toen raakten veel mensen ontheemd en werden hun huizen verwoest. Maar de omvang van dit conflict lijkt groter. Dit kan ontaarden in een humanitaire catastrofe, als het aanhoudt.”
Alles staat onder druk
Een van de grootste uitdagingen die het Rode Kruis nu ziet, zijn voldoende opvanglocaties. Op de plekken waar mensen samengepakt zijn, in wijken, dorpen en steden, hoopt het vuilnis zich snel op. Water en gezondheidsservices komen onder druk te staan en de hulpgoederen vliegen er doorheen. Goossens: “Die moeten zo snel mogelijk worden aangevuld, anders ontstaan er problemen op de langere termijn.”
Het Libanese Rode Kruis biedt medische zorg, via ambulances, mobiele posten en met zoekteams die eropuit gaan na een aanval. Hulpverleners evacueren mensen, delen noodhulpspullen, voedsel en water uit en runnen een bloedbank. Ook helpen zij bij het opzetten van opvanglocaties. Goossens: “Ik was in september vorig jaar nog op bezoek bij de Libanese collega’s. Het is een ongelofelijke organisatie, met meer dan 12.000 vrijwilligers die zich keer op keer inzetten, ook al raakt het geweld ook hun levens.”
Naleving humanitair oorlogsrecht essentieel
Naast Libanon treft dit geweld ook andere delen van de regio, zoals Iran. “In Teheran vinden veel aanvallen plaats. Ik maak me echt zorgen over de veiligheid van de inwoners en de vele duizenden mensen die nu vluchten. Ook de collega’s daar doen levensreddend werk, door gewonden te verzorgen en hulpgoederen uit te delen. Het is ontzettend moeilijk om een goed beeld te krijgen van hun werk, omdat het internet niet werkt. Maar we weten dat zij dag in, dag uit levens redden.”
Het Rode Kruis is aanwezig in alle landen die geraakt worden door dit conflict, met noodhulp en medische zorg. “Maar de echte oplossing ligt bij de-escalatie en het naleven van het humanitair oorlogsrecht door de strijdende partijen. Door deze escalatie komen de levens van miljoenen mensen in gevaar; degenen die toch al het zwaarst geraakt zijn door het conflict. Hulpverleners staan onder grote druk en we blijven benadrukken dat zij beschermd zijn. Onze hulp mag absoluut niet lijden onder deze spanningen en moet altijd doorgang vinden”, aldus Goossens.
100k banenverlies ook deze maand. Hoe is het met de prijs van de eieren?quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:31 schreef MissButterflyy het volgende:
Ja, ben echt benieuwd hoe de midterms en de volgende verkiezingen daar gaan verlopen.
Iran moet worden gedekoloniseerd van de islam. Alleen dan heeft een toekomst.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 15:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Al met al heeft de islamitische republiek dus nog steeds de beste kaarten.
Nou, aan die F-35 die overvliegt.quote:
Nou, dat gaat niet gebeuren natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:40 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Iran moet worden gedekoloniseerd van de islam. Alleen dan heeft een toekomst.
Ik had het tussen aanhalingstekens moeten zetten; daar heb je wel een punt.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:20 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ff serieus, hoe vaak moet jou verteld worden dat de Oekraïnse grondwet die verkiezingen blokkeert. Dat is geen plannetje van Zelensky.
Ik ben wel van mening dat Israël en de VS verantwoordelijk zijn voor de vluchtelingen (Libanezen en Iraniërs). Mocht opvang in de regio niet lukken, dan dienen zij de opvang te verstrekken in eigen landquote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:37 schreef Toby56 het volgende:
https://www.rodekruis.nl/(...)uwe-crisis-niet-aan/
[..]
Helaas, daar mag Europa weer voor gaan opdraaien, met dank aan oorlogscriminelen Netanyahu en Trump. Jetten kan beter de ambassadeurs van Israël en de VS op het matje roepen dan die van Iran.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:53 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik ben wel van mening dat Israël en de VS verantwoordelijk zijn voor de vluchtelingen (Libanezen en Iraniërs). Mocht opvang in de regio niet lukken, dan dienen zij de opvang te verstrekken in eigen land
Dat 'ambassadeur op het matje roepen' is ook een grote wassen neus. Daar trekt niemand zich iets van aan. Gewoon de vluchtelingen linea recta doorsturen naar de VS. Grond zat daar. En volgens Trump ook geld zatquote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:57 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
[..]
Helaas, daar mag Europa weer voor gaan opdraaien, met dank aan oorlogscriminelen Netanyahu en Trump. Jetten kan beter de ambassadeurs van Israël en de VS op het matje roepen dan die van Iran.
Omdat je allerlei tegenstrijdige verhalen hoort over die school en het denk ik nog te vroeg is om exact te achterhalen wat er daar precies gebeurd is en door wie.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:59 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik had overigens wel wat meer commotie verwacht m.b.t. het bombarderen van die school in Iran. Is dat zeker dat het of Israël of de VS is geweest? Waarom zijn de reacties vanuit Europa en Amerika (incl. de Trump achterban) tot dusver zo mild?
Het wordt overschaduwd door de oorlog zelf. Er zijn ook nog een hele hoop dingen niet duidelijk, ook in dat Reuters artikel van vandaag niet, maar dat komt nog wel.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:59 schreef Stoorzendert het volgende:
Ik had overigens wel wat meer commotie verwacht m.b.t. het bombarderen van die school in Iran. Is dat zeker dat het of Israël of de VS is geweest? Waarom zijn de reacties vanuit Europa en Amerika (incl. de Trump achterban) tot dusver zo mild?
Ik heb gisteren al Gaza (71.000 plaatsen vrijgekomen) en de Westelijke Jordaanoever (wordt toch al heel veel gebouwd) gesuggereerd.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 16:53 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik ben wel van mening dat Israël en de VS verantwoordelijk zijn voor de vluchtelingen (Libanezen en Iraniërs). Mocht opvang in de regio niet lukken, dan dienen zij de opvang te verstrekken in eigen land
Ook al zou blijken dat het een VS/Israël-vergissing was, dan valt nog niet uit te sluiten dat de Commander In Chief het afdoet als "fake news... Reuters and AP have always been fake news, they also said that Russa helped us in 2016 and they have never confirmed that the 2020 election was stolen. They have always been Democrats and liars. It's a shame."quote:Op vrijdag 6 maart 2026 17:05 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het wordt overschaduwd door de oorlog zelf. Er zijn ook nog een hele hoop dingen niet duidelijk, ook in dat Reuters artikel van vandaag niet, maar dat komt nog wel.
Achteraf ws foutje bedankt dus wanneer de directe buren de IRGC zijn. Het lijkt (mij) dus vooral collateral.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 14:24 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Er stond een militaire basis naast. Men heeft zich in het gebouw vergist, zo lijkt het.
quote:Op vrijdag 6 maart 2026 17:11 schreef Discombobulate het volgende:
Bijzonder dat nepnieuws toch ineens echt nieuws kan worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |