Het begint altijd leuk, de VN, EU en zo.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daarvoor was de VN opgericht, maar die partij is al een tijdje haar geloofwaardigheid kwijt.
Dus zijn we terug bij af.
Best een goeie poging, maar helaas.
Klopt maar geenstijl vertaling.quote:
Heeft niets met opluchten te maken.quote:Op donderdag 5 maart 2026 08:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je de baas bent 'mag' je alles, wie houdt je tegen?
Je kunt daar wel luidkeels over klagen, maar wat voor verschil maakt het uit wat jij (of ik) daarvan vinden?
Lucht het op?
Net zoals alle andere goederen, via rail en truck.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar via welke manier/route krijgen ze dan allerlei oorlogsmaterieel het land in?
Jij vult nu voor de VS in waarom die aanvalt, terwijl de Trump regering met geen enkele eenduidige reden komt waarom ze nu Iran aanvallen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 08:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De VS valt Iran niet aan vanwege een 'belief'. De VS valt Iran aan omdat het een gevaar is en men in Iran herhaaldelijk heeft uitgesproken de VS en Israël (een grote bondgenoot van de VS) te willen vernietigen. Het Iraanse regime is verantwoordelijk voor de gehele destabilisatie in de Midden-Oosten, denk aan Palestijnse terreurgroeperingen, Hezbollah, Houthi's en Syrië.
Maar moslims hebben toch ook een dictatuur nodig? Althans, dat was wat ik hier op Fok! altijd las.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Heeft niets met opluchten te maken.
Het is de simpele constatering dat de VS de huidige oorlog is gestart en niet Iran, en als mensen terug willen grijpen naar gebeurtenissen uit het verleden, dan komen we uit bij de VS die de democratie in Iran om zeep heeft geholpen ten vafeure van de dictatuur, om zijn eigen oliebelangen veilig te stellen....
Ik ben Iran helemaal niet aan het bagatelliseren. Dat is een aanname van jou.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is niet erg als je niet alle ins en outs kent, maar waarom dan zo stellig?
Heb je enig idee van de schaal waarop Iran terreur ondersteunt? Ken je de doelstellingen van de Islamitische Revolutie? Wat de consequenties zijn van het blokkeren van de straat van Hormuz? Wat er zou kunnen gebeuren als Iran nucleaire wapens heeft?
En, last but not least, Iran zit in een omgeving waar de bulk van de strategische olie- en gasvoorraden liggen en die de verbinding vormt tussen Europa, Azië en Afrika. Iran heeft laten zien niet terug te deinzen voor het aanvallen van o.a. Saudische olievelden.
Waar komt de behoefte vandaan om Iran telkens te bagatelliseren?
hET iS AltIjd De sChulD vAn de VS!quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij vult nu voor de VS in waarom die aanvalt, terwijl de Trump regering met geen enkele eenduidige reden komt waarom ze nu Iran aanvallen.
Verder heeft de VS een zeer lange reputatie van het destabiliseren van het Midden Oosten.
Daar hebben ze Iran niet voor nodig.
Pakistan heeft in 1971 in het toenmalige Oost-Pakistan, het latere Bangladesh, een hele genocide aangericht. De schattingen van het aantal doden loopt op tot 3 miljoen. Toch vonden de Amerikanen het een goed idee om Pakistan kernwapens te geven. Het was de Amerikaanse regering die druk uitoefende op Nederland om Abdul Qadeer Khan niet te arresteren en hem zijn gang te laten gaan.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:07 schreef Candymannetje het volgende:
Maar ja een regime wat zo maar 30.000 inwoners afslachten.
Moet je zo'n regime ook kernwapens geven?
Dat is een utopie.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
Een wereld waarin niet één partij het voor het zeggen heeft maar meerdere blokken die in vrede met elkaar samenwerken. Blokken die niet geforceerd (mag wel vrijwillig) proberen uit te breiden en zich ook niet teveel met de andere blokken bemoeien of de andere blokken klein of gedestabiliseerd proberen te houden.
We leven nu in een wereld waarin de VS het meeste te zeggen heeft maar waar China dichtbij is gekomen. Iran speelt alleen een regionale rol. Ik wil niet dat één van deze partijen het voor het zeggen heeft in de wereld of over mij. Ik woon in de EU dus dat is mijn blok en ik wil dat de EU zo goed mogelijk functioneert maar ik wil zeker niet dat de EU de alleenheerser in de wereld is. EU als alleenheerser in de wereld zou natuurlijk zo zijn voordelen hebben voor mij als inwoner maar zou gegarandeerd gepaard gaan met immoreel en onwettelijk handelen dus om die redenen zou ik het alsnog niet willen.
Dus graag een gespreide machtsbalans met internationale wetten en regels waarin vrede, samenwerking en vooruitgang voorop staan. Weg met nationalisme en conservatisme in politieke en culturele zin
Die change gaat niet zomaar komen. Iran heeft prachtige kaarten op dit moment.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is een utopie.
Als je gewoon de situatie meeneemt zoals het is. Dan is Amerika een westers land en zorgt het er op dit moment voor dat Rusland een onderhandelspartner minder heeft, zodra de regime change in Iran is gerealiseerd.
Dat is ongelooflijk positief voor 'het westen'.
Geef me één voorbeeld uit het verleden, eentje maar, waarin een regime is veranderd door enkel te bombarderen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is een utopie.
Als je gewoon de situatie meeneemt zoals het is. Dan is Amerika een westers land en zorgt het er op dit moment voor dat Rusland een onderhandelspartner minder heeft, zodra de regime change in Iran is gerealiseerd.
Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Misschien bestaat een ‘Iran’ binnenkort niet meer maar valt het in delen uit elkaar.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:18 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Die change gaat niet zomaar komen. Iran heeft prachtige kaarten op dit moment.
Via welk land dan? Welk buurland van Iran gaat nu nog dat soort dingen doorlaten?quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Net zoals alle andere goederen, via rail en truck.
Een dictatuur vloeit vaak automatisch voort uit een zeer autoritaire en totalitaire ideologie als de Islam.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar moslims hebben toch ook een dictatuur nodig? Althans, dat was wat ik hier op Fok! altijd las.
Waar zeg ik dat dat op die manier mogelijk is dan? maar ik heb de hoop dat men 'doorzet'. En als niet dan kan je met enkel bombardementen wel het regime zodanig verzwakken, dat ze hun agenda minder goed kunnen realiseren.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geef me één voorbeeld uit het verleden, eentje maar, waarin een regime is veranderd door enkel te bombarderen.
Nee, de instabiliteit van het Midden-Oosten komt voornamelijk door de ongeciviliseerde en primitieve culturen van de mensen daar, waar Islam dan weer een grote rol in speelt. En aangezien zulke culturen op den duur altijd voor kommer, kwel, conflict en oorlog zorgen, is het soms nodig dat er even tegen wordt opgetreden.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:18 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Het verneuken van het MO is idd de schuld van de VS.
Via de Kaspische zee. En verder hebben Turkmenistan en Iran kennelijk nog een vrij goede relatie, dus wie weet komt er daar ook van alles de grens over.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Via welk land dan? Welk buurland van Iran gaat nu nog dat soort dingen doorlaten?
Welke perfecte middenweg hebben we nu dan?quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:08 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Zeker, die middenweg hebben we in west-Europa perfect gevonden. Jouw soort wil die middenweg om zeep helpen.
O dus omdat andere landen het doen mag Iran het ook ofzo?quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Pakistan heeft in 1971 in het toenmalige Oost-Pakistan, het latere Bangladesh, een hele genocide aangericht. De schattingen van het aantal doden loopt op tot 3 miljoen. Toch vonden de Amerikanen het een goed idee om Pakistan kernwapens te geven. Het was de Amerikaanse regering die druk uitoefende op Nederland om Abdul Qadeer Khan niet te arresteren en hem zijn gang te laten gaan.
Israel heeft de afgelopen twee jaar naar schatting 70 duizend Palestijnen vermoord in de Gazastrook. Dat land heeft ook kernwapens.
Dus waarom zo Iran ze ineens niet mogen hebben?
- De olieprijs is enorm gestegen, wat goed is voor de Russen;quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is een utopie.
Rare logica is dat altijd. Moslimlanden met wat meer vrijheden en democratischere instelling zoals Senegal, Albanië, Maleisië zijn een stuk prettiger en betrouwbaarder dan die gare ideologische dictaturen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar moslims hebben toch ook een dictatuur nodig? Althans, dat was wat ik hier op Fok! altijd las.
Bombardement van Japan.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:20 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Geef me één voorbeeld uit het verleden, eentje maar, waarin een regime is veranderd door enkel te bombarderen.
Daar zijn ook grondgevechten geweest. En hele bloederige ook!quote:
Dat klopt, maar ze vroeg om een voorbeeld waarbij het regime veranderde. Dit veranderde door het bombardement. Of het de perfecte oplossing is is een andere vraag.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar zijn ook grondgevechten geweest. En hele bloederige ook!
En dan hebben we het over een atoombom hè.
Twee zelfs.
Om nou een atoombom op Teheran te gooien is ook zo wat. Het ging om de bevolking aldaar toch?quote:
Maar niet op het grondgebied van Japan zelf als je het hebt over de 5 eilanden. Okinawa en Iwo Jima zijn prefecturen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar zijn ook grondgevechten geweest. En hele bloederige ook!
En dan hebben we het over een atoombom hè.
Twee zelfs.
Weer flink aantal intercepties, rookwolken rond Aspire Zone. Al Jazeera noemt nog steeds de Amerikaanse ambassade als doel.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jack does it in real time...
Zelfs daarmee lukte het niet. Het enige effect dat de atoombommen hadden (samen met de Invasie van Mantsjoerije door de USSR die gelijktijdig plaatsvond) was dat Japan zich overgaf. Daarna waren er wel degelijk "boots on the ground" nodig. Bovendien mocht Hirohito gewoon op de troon blijven zitten.quote:
Exact dit.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:09 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Het begint altijd leuk, de VN, EU en zo.
Wat landen met dezelfde normen en waarden vormen samen een alliantie.
Maar dan moet het groeien, moeten er steeds meer bij, steeds meer andere landen erbij met andere normen en waarden en voor je het weet zitten landen als Iran er in en zitten ze te vertellen hoe andere landen mensenrechten schenden
Tja, als je naar uitzonderingen moet grijpen. Albanië en Maleisië zijn trouwens maar voor iets meer dan de helft Islamitisch.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:31 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Rare logica is dat altijd. Moslimlanden met wat meer vrijheden en democratischere instelling zoals Senegal, Albanië, Maleisië zijn een stuk prettiger en betrouwbaarder dan die gare ideologische dictaturen.
Doen we gewoon 3x Monaco of zo.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:43 schreef StateOfMind het volgende:
Als het goed is, zijn er in april (volgende maand dus al) 2 Formule 1 races in die regio.
Bahrein en SA.
Ik heb zo een vermoeden dat die niet door gaan
Of er komen safetycars met Patriots.
Dat was de vraag niet.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Om nou een atoombom op Teheran te gooien is ook zo wat. Het ging om de bevolking aldaar toch?
In Estland?quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:43 schreef bianconeri het volgende:
Diesel is hier gewoon 30 cent in prijs gestegen.... Gelukkig hebben we de zondag ervoor nog getankt, toen was het overigens ook al 10 cent duurder dan net daarvoor.
Lekker kansloos oorlogje voeren om de macht te krijgen over olie, maar ondertussen heeft de hele wereld er last van.
Wel eentje zoals in de andere Arabische landen. Buigen naar de VS. Dan is het allemaal goed en praten we niet over vrijheid of wat dan ook.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Boots on the ground voor de bezetting ja, Japan had zich toen al overgegeven. Dat de keizer mocht blijven zitten was puur pragmatisch, die werd als goddelijk gezien door de Japanners.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:42 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zelfs daarmee lukte het niet. Het enige effect dat de atoombommen hadden (samen met de Invasie van Mantsjoerije door de USSR die gelijktijdig plaatsvond) was dat Japan zich overgaf. Daarna waren er wel degelijk "boots on the ground" nodig. Bovendien mocht Hirohito gewoon op de troon blijven zitten.
Hoewel gruwelijk, is dat juist een minder zwaarwegend argument. Dat is geen bedreiging voor de wereldvrede. Telkens sloeg niet op jou. Je bent Iran wel aan het bagatelliseren want als je alleen de doelstellingen van de Islamitische Revolutie erbij pakt zou je weten dat hun doel wel degelijk religieuze dominantie is. Sterker nog: complete overheidsorganen zijn daarvoor ingericht.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:15 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben Iran helemaal niet aan het bagatelliseren. Dat is een aanname van jou.
En ‘telkens’ nog wel.
Je weet dat ik helemaal voor was om Iran aan te vallen na de massamoorden op demonstranten.
Ik vroeg je of je de doelstellingen van de Islamitische Revolutie kende? De klok die het einde van Israël aankondigt? En nee, de hele wereld zou ze niet lukken maar in het MO waren ze flink op weg. Op haar hoogtepunt controleerde Iran Yemen, Libanon, Syrië en Irak. Stuurde het terreurnetwerken als Hamas, Hezbollah, Kata'ib Hezbollah en de Houthis aan. Het heeft Rusland van een zeer effectief terreurwapen tegen Oekraïne voorzien. Het viel Saudische raffinaderijen aan en dreigde continu met de blokkade van de straat van Hornuz. Maar nog belangrijker: Iran was volop raketinformatie via Noord-Korea aan het verkrijgen en had hoogontwikkeld uranium. Wat zouden ze van plan zijn?quote:Maar laten we nu niet doen alsof Iran een gevaar was voor de hele wereld, en de wereld in zijn greep probeerde te krijgen.
Juist door het systematische vleugellam maken en de sancties is de effectiviteit van Iran enigszins ingedamd. Maar dit regime is net zo gek als Hamas en veel capabeler.quote:Na 5 dagen is er bijna niks meer over van hun hele oorlogsvloot, legerleiding, raketinstallaties en de vernietiging daarop gaat nog door.
Ze hebben uit wanhoop even om zich heen geslagen maar het ziet er niet best uit voor Iran. Ze stellen eigenlijk maar weinig voor. Maak ze niet groter dan ze zijn.
Vertaald.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:52 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Boots on the ground Grondtroepen voor de bezetting ja, Japan had zich toen al overgegeven. Dat de keizer mocht blijven zitten was puur pragmatisch, die werd als goddelijk gezien door de Japanners.
Uhm, ik denk dat Iran niet onze grootste zorg zal zijn in Europa.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat er verder gaat gebeuren. Misschien bestaat een ‘Iran’ binnenkort niet meer maar valt het in delen uit elkaar.
Oh ik zie dat je totaal geen kennis hebt over het midden oosten en hoe afhankelijk jij en je leven is van het midden oosten. Succes in je bubbel.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, de instabiliteit van het Midden-Oosten komt voornamelijk door de ongeciviliseerde en primitieve culturen van de mensen daar, waar Islam dan weer een grote rol in speelt. En aangezien zulke culturen op den duur altijd voor kommer, kwel, conflict en oorlog zorgen, is het soms nodig dat er even tegen wordt opgetreden.
Dan 3 keer Zandvoortquote:
Ik ben het ermee eens, maar is er volgens jou wel een verschil tussen landen als Syrië, Irak en Afghanistan aan de ene kant en landen als Saudi-Arabië en de UAE aan de andere kant? En waar Iran dan thuishoort in die verdeling weet ik ook niet precies; misschien wel nergens, want de Iraniërs zijn Perzen, dus dat is ook weer anders.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, de instabiliteit van het Midden-Oosten komt voornamelijk door de ongeciviliseerde en primitieve culturen van de mensen daar, waar Islam dan weer een grote rol in speelt. En aangezien zulke culturen op den duur altijd voor kommer, kwel, conflict en oorlog zorgen, is het soms nodig dat er even tegen wordt opgetreden.
Kunnen ze eventueel vervangen met wat Europese circuits.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:43 schreef StateOfMind het volgende:
Als het goed is, zijn er in april (volgende maand dus al) 2 Formule 1 races in die regio.
Bahrein en SA.
Ik heb zo een vermoeden dat die niet door gaan
Of er komen safetycars met Patriots.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |