https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:45 schreef Richestorags het volgende: [..] Iran wil de revolutie wereldwijd verspreiden via o.a. de IRGC.
Maar via welke manier/route krijgen ze dan allerlei oorlogsmaterieel het land in?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bijv: https://en.wikipedia.org/(...)onal_Transport_Route
Ondanks de "stoere" woorden van Iran.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:46 schreef Haags het volgende:
[..]
Is het niet al een beetje klaar joh?
Dat hele Iran stelt geen ene pleuris voor.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is geen vals dilemma, maar een vraag. Wat zou jij liever zien?
Een wereld waarin niet één partij het voor het zeggen heeft maar meerdere blokken die in vrede met elkaar samenwerken. Blokken die niet geforceerd (mag wel vrijwillig) proberen uit te breiden en zich ook niet teveel met de andere blokken bemoeien of de andere blokken klein of gedestabiliseerd proberen te houden.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:16 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is een reëel dilemma. Het is immers de wereld waar we in leven. Wat is jouw voorstel?
Het doet vermoeden dat ze het e.e.a. sterk onderschat hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:46 schreef Haags het volgende:
[..]
Ik vraag mij af wat je in het Westen doet als je tegen het Westen bent en tegenstanders van het Westen toejuicht. Dan kun je toch beter daar gaan wonen? Ik ben dus voor beleid dat dit mensen geeft wat zij willen: een enkeltje uit het Westen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Waarom?
Deze mensen hebben hier toch ook vrijheid van meningsuiting?
Sommige mensen zijn gelukkig onder een dictatuur.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vraag mij af wat je in het Westen doet als je tegen het Westen bent en tegenstanders van het Westen toejuicht. Dan kun je toch beter daar gaan wonen? Ik ben dus voor beleid dat dit mensen geeft wat zij willen: een enkeltje uit het Westen.
Gaat echt lekker met dat America First en de meest vredelievende president ooit.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:44 schreef MissButterflyy het volgende:
De oorlog kost de Amerikanen 1 miljard euro PER DAG. Goedemorgen zeg.![]()
Je weet toch ook wel dat dit helaas onmogelijk is.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
Een wereld waarin niet één partij het voor het zeggen heeft maar meerdere blokken die in vrede met elkaar samenwerken. Blokken die niet geforceerd (mag wel vrijwillig) proberen uit te breiden en zich ook niet teveel met de andere blokken bemoeien of de andere blokken klein of gedestabiliseerd proberen te houden.
We leven nu in een wereld waarin de VS het meeste te zeggen heeft maar waar China dichtbij is gekomen. Iran speelt alleen een regionale rol. Ik wil niet dat één van deze partijen het voor het zeggen heeft in de wereld of over mij. Ik woon in de EU dus dat is mijn blok en ik wil dat de EU zo goed mogelijk functioneert maar ik wil zeker niet dat de EU de alleenheerser in de wereld is. EU als alleenheerser in de wereld zou natuurlijk zo zijn voordelen hebben voor mij als inwoner maar zou gegarandeerd gepaard gaan met immoreel en onwettelijk handelen dus om die redenen zou ik het alsnog niet willen.
Dus graag een gespreide machtsbalans met internationale wetten en regels waarin vrede, samenwerking en vooruitgang voorop staan. Weg met nationalisme en conservatisme in politieke en culturele zin
Klopt. Trump maait 30.000 demonstranten neer omdat ze tegen hem protesteren.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gaat echt lekker met dat America First en de meest vredelievende president ooit.
https://www.wsj.com/world(...)nd-missiles-59b3492cquote:Update 08:21 - Decennialang smeet Iran geld over de balk om ondergrondse "raketsteden" te bouwen. Knappe infrastructuur, natuurlijk ook allemaal tunnels en zo, alleen is het met de kennis van nu een totale blunder, concludeert de Wall Street Journal: Amerika en Israël precisiebombardeerden bovengrondse uit- en ingangen de afgelopen dagen helemaal de moeder, het aantal Iraanse raketlanceringen nam mede daardoor in een paar dagen tijd met 86% af volgens de VS.
Dit Iran?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]Kom op zeg, maak ze nou niet groter dan ze zijn. Als er geen olie was in Iran en als ze niet meededen aan Israël pesten waren ze echt niet interessant om aan te vallen.
"Bombarderen dagenlang helemaal de moeder"?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
https://www.wsj.com/world(...)nd-missiles-59b3492c
Dat zou een hoop verklaren.
Huh nee joh het Trump-regime heeft wel wat fascistoïde kenmerken maar nu overdrijf je toch behoorlijkquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:50 schreef HSG het volgende:
[..]
Klopt. Trump maait 30.000 demonstranten neer omdat ze tegen hem protesteren.
Als de VS dit echt denkt dan maken ze een grote fout. Tuurlijk, technologisch en kwalitatief lopen ze niet voorop maar ze zijn wel ontzettend taai. Door hun systeem, door hun ideologie en simpelweg omdat verdedigen makkelijker is dan aanvallen. Dit kan zomaar een herhaling worden van Vietnam of Afghanistan. Je kan nog zoveel wapens hebben, een hoop oorlogen zijn alsnog gewoon niet te winnen. De geschiedenis toont dit keer op keer.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:46 schreef Haags het volgende:
[..]
En landen die demonstranten neerknallen absoluut niet hoor.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh nee joh het Trump-regime heeft wel wat fascistoïde kenmerken maar nu overdrijf je toch behoorlijk
quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]Kom op zeg, maak ze nou niet groter dan ze zijn. Als er geen olie was in Iran en als ze niet meededen aan Israël pesten waren ze echt niet interessant om aan te vallen.
quote:Op zondag 1 maart 2026 22:29 schreef Frikandelbroodje het volgende: [..] Ik kan niet voor Rotator Richestorags spreken maar de Iraanse Khomeinisten zijn zelfs voor Midden-Oosterse begrippen bijzonder agressief. Het aansturen en uitvoeren van moordpartijen in Syrië op een schaal waarbij je het genocide zou kunnen noemen, Iraakse demonstranten vermoorden, terroristen bewapenen die dan wel Israël maar in feite vooral hun eigen bevolking terroriseren, dissidenten vermoorden en bomaanslagen plegen in Europa, Rusland ondersteunen met het naar de moeder bombarderen van Oekraïne en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wie zegt dat?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:54 schreef HSG het volgende:
[..]
En landen die demonstranten neerknallen absoluut niet hoor.
Ja boeiend. Ze roepen al jaren van alles.quote:
Daarvoor was de VN opgericht, maar die partij is al een tijdje haar geloofwaardigheid kwijt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
Een wereld waarin niet één partij het voor het zeggen heeft maar meerdere blokken die in vrede met elkaar samenwerken. Blokken die niet geforceerd (mag wel vrijwillig) proberen uit te breiden en zich ook niet teveel met de andere blokken bemoeien of de andere blokken klein of gedestabiliseerd proberen te houden.
We leven nu in een wereld waarin de VS het meeste te zeggen heeft maar waar China dichtbij is gekomen. Iran speelt alleen een regionale rol. Ik wil niet dat één van deze partijen het voor het zeggen heeft in de wereld of over mij. Ik woon in de EU dus dat is mijn blok en ik wil dat de EU zo goed mogelijk functioneert maar ik wil zeker niet dat de EU de alleenheerser in de wereld is. EU als alleenheerser in de wereld zou natuurlijk zo zijn voordelen hebben voor mij als inwoner maar zou gegarandeerd gepaard gaan met immoreel en onwettelijk handelen dus om die redenen zou ik het alsnog niet willen.
Dus graag een gespreide machtsbalans met internationale wetten en regels waarin vrede, samenwerking en vooruitgang voorop staan. Weg met nationalisme en conservatisme in politieke en culturele zin
Waarom tag jij mijquote:Op donderdag 5 maart 2026 09:49 schreef tesssssssss het volgende:
@:TAmaru
Iran just launched missiles toward Israel (per official IDF alert ~16 min ago). Defenses are intercepting; sirens active in central/southern areas—shelter in place per instructions.
This follows recent US-Israeli airstrikes on Iranian targets in retaliation for prior barrages. Conflict is escalating fast. Stay safe, monitor IDF/Home Front Command updates.
Bijzondere post, goed dat je uiteenzet hoe je het voor je ziet, maar het oogt erg naïef en nogal utopisch.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
[..]
Het is Geenstijl.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
"Bombarderen dagenlang helemaal de moeder"?
Wat is dit voor debiel taalgebruik voor een officieel kanaal.
De poging is voornamelijk verpest door de VS dus de woede en kritiek richting hun is gewoon terecht. En we kunnen het weer oppakken toch? We zijn zwak maar zijn nog niet dood.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Daarvoor was de VN opgericht, maar die partij is al een tijdje haar geloofwaardigheid kwijt.
Dus zijn we terug bij af.
Best een goeie poging, maar helaas.
Roepen?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja boeiend. Ze roepen al jaren van alles.
Poetin heeft ook de meest onaardige dingen geroepen over de EU.
De dictator van noord Korea roept ook al tientallen jaren zulke dingen over het westen.
Ze maken zich vooral heel erg groot, machtig en belangrijk voor hun bevolking.
Dat zie je nu nog, met de aanvallen op Iran. Ze roepen bijna dagelijks dat de Amerikanen en Israël hier spijt van krijgen en dat er vreselijke aanvallen terug gaan komen. Maar in daden blijkt het toch anders want ze vallen zelf met bosjes.
Het Iraanse regime is wild om zich heen aan te slaan. Moet je nagaan als dit soort mensen kernwapens hebben.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
https://x.com/clashreport/status/2029471093858214076
Azerbaijan wortd nu ook aangevallen.
Iran roept niet slechts, zij voegen de daad bij het woord. Dat is het probleem met dit regime. Men is al decennia bezig met het terroriseren van het Midden-Oosten en dan met name Israël. En om dit te kunnen doen moeten ook landen zoals Jemen en Libanon er helaas aan geloven.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja boeiend. Ze roepen al jaren van alles.
Poetin heeft ook de meest onaardige dingen geroepen over de EU.
De dictator van noord Korea roept ook al tientallen jaren zulke dingen over het westen.
Ze maken zich vooral heel erg groot, machtig en belangrijk voor hun bevolking.
Dat zie je nu nog, met de aanvallen op Iran. Ze roepen bijna dagelijks dat de Amerikanen en Israël hier spijt van krijgen en dat er vreselijke aanvallen terug gaan komen. Maar in daden blijkt het toch anders want ze vallen zelf met bosjes.
je kunt me altijd even een DM'tje sturen als je persoonlijk contact wil hoorquote:
Heb je m’n eerdere post niet gelezen?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Roepen?
Hoe denk je dat Hamas, Hezbollah, diverse extremistische milities in Syrië of de Houthi's zich constant kunnen blijven bewapenen?
Ik kan jou ook de vraag stellen waarom je in Nederland blijft en niet oprot naar de Verenigde Staten of Israel als je die landen zo geweldig vindt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:48 schreef HowardRoark het volgende:
Ik vraag mij af wat je in het Westen doet als je tegen het Westen bent en tegenstanders van het Westen toejuicht. Dan kun je toch beter daar gaan wonen? Ik ben dus voor beleid dat dit mensen geeft wat zij willen: een enkeltje uit het Westen.
Het is moeilijk om nationalisme en conservatisme echt uit te bannen en in kleine mate kan het ook wel bestaan maar je kunt er in ieder geval voor zorgen dat het niet van bovenaf wordt gevoed en ook dat buitenlandse mogenheden het niet voeden bij ons. Onderwijs is super belangrijk maar bijv. ook gewoon goede levensstandaarden creëren. We weten dat slechte leefomstandigheden dit soort dingen voedt en goede leefomstandigheden dit soort dingen doet afnemen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzondere post, goed dat je uiteenzet hoe je het voor je ziet, maar het oogt erg naïef en nogal utopisch.
Want hoe wil je bijvoorbeeld precies nationalisme en conservatisme wegkrijgen? En eigenlijk vervang je nationalisme met supranationalisme, wat op de grenzen van deze blokken ook weer potentieel voor conflict en frictie zorgt.
Ik vind Nederland ook een geweldig land, ik ben alleen absoluut geen voorstander van de Islamisering en de razendsnelle demografische veranderingen hier omdat dit aantoonbaar Nederland niet beter maakt. Ik ben een voorstander van inheemse Nederlandse cultuur, niet geïmporteerd multiculturalisme.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik kan jou ook de vraag stellen waarom je in Nederland blijft en niet oprot naar de Verenigde Staten of Israel als je die landen zo geweldig vindt.
Dat is de schuld van Turkije.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je lult dus maar wat. Waarvan akte.
Jij leest ook wat je wil lezen he. Er is nog wel een middenweg.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:03 schreef mcmlxiv het volgende:
Interessant. Om onze westerse waarden te behouden moeten we van onze rechtse fok vrienden de westerse waarden vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst inperken tot alleen rechts-nationalistische christelijke “vrijheden”. Ben je daar niet voor dan mag je van onze rechtse fok vrienden gedeporteerd worden naar minder vrije gebieden.
Goh, best een interessante opvatting van westerse waarden…..
Geldt ook voor jou. Lees wat ik eerder post.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Iran roept niet slechts, zij voegen de daad bij het woord. Dat is het probleem met dit regime. Men is al decennia bezig met het terroriseren van het Midden-Oosten en dan met name Israël. En om dit te kunnen doen moeten ook landen zoals Jemen en Libanon er helaas aan geloven.
Dan hadden we nu waarschijnlijk geen oorlog gehad. Israel kan het zich niet veroorloven om het risico te nemen dat een Iraanse raket met kernlading toch door hun afweersysteem komt.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:00 schreef HowardRoark het volgende:
Het Iraanse regime is wild om zich heen aan te slaan. Moet je nagaan als dit soort mensen kernwapens hebben.
Het is niet erg als je niet alle ins en outs kent, maar waarom dan zo stellig?quote:Op donderdag 5 maart 2026 09:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Maar ja een regime wat zo maar 30.000 inwoners afslachten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan hadden we nu waarschijnlijk geen oorlog gehad. Israel kan het zich niet veroorloven om het risico te nemen dat een Iraanse raket met kernlading toch door hun afweersysteem komt.
quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dan hadden we nu waarschijnlijk geen oorlog gehad. Israel kan het zich niet veroorloven om het risico te nemen dat een Iraanse raket met kernlading toch door hun afweersysteem komt.
Als Iran kernwapens had, had men nog veel intensiever het Midden-Oosten kunnen terroriseren en had men er tevens waarschijnlijk al wel eentje afgevuurd richting Israël. Als je ook ziet hoe ze nu te werk gaan, het is totaal losgeslagen. Ze vuren op alles en iedereen wat af. Van Cyprus tot Turkije, de Golfstaten, Saoedi-Arabië en schijnbaar dus ook Azerbeidzjan.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zeker, die middenweg hebben we in west-Europa perfect gevonden. Jouw soort wil die middenweg om zeep helpen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 10:05 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Jij leest ook wat je wil lezen he. Er is nog wel een middenweg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |