Nogmaals: wetten kunnen gewijzigd worden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als het niet gaat om te werken om welke reden dan ook houd het op. Er zijn zoveel vetschillende uitkeringen en subsidies dat de AOW niet alleen het probleem is al zou je die afschaffen heb je nu eenmaal met een bestaansminimum te maken.
en in dat geval mag er , zoals jij wilt inderdaad geen ander inkomen of vermogen zijn want het aanvuldeel is een bijstandsdeelquote:Op woensdag 4 maart 2026 22:32 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
AOW uitsluitend over de jaren dat je AOW hebt opgebouwd.
Ontbrekende jaren opbouw niet aanvullen met een extra gratis uitkering.
Men kan dat prima zelf oplossen, al dan niet met een oudedagsvoorziening uit het land waar men tijdens de jaren zonder AOW-opbouw verbleef
Zucht: niet als we de wet zodanig wijzigen dat dat recht er niet meer automatisch is voor mensen die hebben lopen lanterfanten in het buitenland.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
aanvulling tot bijstand niveau ,
en in dat geval mag er , zoals jij wilt inderdaad geen ander inkomen of vermogen zijn want het aanvuldeel is een bijstandsdeel
zou er recht op een ander inkomen zijn wat dan ook dan heb je geen recht op aanvulling .
het is puur aanvulling uit en tot bijstand
Ook al heb je alles in je leven vergokt je hebt recht op minimaal bijstand
of alles vergokt hebbenquote:Op woensdag 4 maart 2026 22:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zucht: niet als we de wet zodanig wijzigen dat dat recht er niet meer automatisch is voor mensen die hebben lopen lanterfanten in het buitenland.
quote:AI-overzicht
Het klopt dat in Nederland iedereen die rechtmatig in het land verblijft en niet in het eigen levensonderhoud kan voorzien, in beginsel recht heeft op bijstand tot het sociaal minimum, mits men voldoet aan bepaalde voorwaarden.
Hier zijn de belangrijkste regels en nuanceringen:
Woonadres/Domicilie: U moet in Nederland wonen (woonplaats hebben). Als u geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, kunt u een briefadres aanvragen om toch een uitkering te kunnen krijgen.
Rechtmatig verblijf: U moet Nederlander zijn of een geldige verblijfsvergunning hebben (niet-Nederlanders).
Inkomens- en vermogenstoets: U heeft pas recht op bijstand als u niet genoeg eigen inkomen of vermogen heeft (zoals spaargeld of een auto met hoge waarde) om van te leven.
Geen andere voorziening: U heeft alleen recht op bijstand als u geen aanspraak kunt maken op een andere uitkering (zoals WW of WIA).
Samenwonen: Als u samenwoont, wordt het inkomen en vermogen van uw partner meegerekend.
Dit kan betekenen dat u samen minder of geen recht heeft.
quote:AI-overzicht
U heeft recht op een aanvulling op uw AOW (de AIO-aanvulling van de SVB) als u in Nederland woont, de AOW-leeftijd heeft, geen of een onvolledige AOW-uitkering ontvangt, weinig tot geen inkomsten heeft en niet beschikt over te veel vermogen.
De aanvulling vult uw inkomen aan tot het sociaal minimum.
Sociale Verzekeringsbank | SVB
Sociale Verzekeringsbank | SVB
+4
Uiteraard kun je wetten aanpassen. Maar hoe zie je dat voor je als mensen onder het bestaansminimum moeten leven. Je kunt de AOW zelfs afschaffen(niet mijn idee). Is ook een plan. Maar geen werk door welke omstandigheden dsn ook is altijd een vorm van het krijgen van een uitkering met eventueel subsidies.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: wetten kunnen gewijzigd worden.
Hoe het nu geregeld is, is dus helemaal niet relevant voor de discussie hoe over hoe het ook/anders/beter geregeld kan worden.
Ieman die van zijn 15 de jaar tot 35 ste jaar in de Filipijnen aan watersurfen gedaan heeft , die mist als als ie 68 jaar is een 20 jaar AOW uitkering, dis 40% AOW uitkering jaquote:Op woensdag 4 maart 2026 22:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Uiteraard kun je wetten aanpassen. Maar hoe zie je dat voor je als mensen onder het bestaansminimum moeten leven. Je kunt de AOW zelfs afschaffen(niet mijn idee). Is ook een plan. Maar geen werk door welke omstandigheden dsn ook is altijd een vorm van het krijgen van een uitkering met eventueel subsidies.
Lees je wel. Ik heb het uiteindelijk over de kosten waarbij ik zelfs aangaf dat bij het krijgen van bijstand een sollicitatieplicht van toepassing wat natuurlijk ook inhoud dat je niet zomaar in het buitenland kunt verblijven.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kolossale onzin. De Bijstand kent diverse toetsen op het gebied van inkomen en vermogen, de AOW niet. Ook mogen bij de AOW alle bijverdiensten gehouden worden, bij de Bijstand wordt dat juist van de uitkering afgehaald.
quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom hoeft het natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de Nederlandse belastingbetaler te zijn dat er mensen zijn die jarenlang elders gewoond hebben en bijna niets hebben opgebouwd.
Ik (73) heb een AOW uitkering voor alleenstaanden en een volledig ongedeeld ABP eindloon pensioen , vermogen uit eigen woning en een stuk salaris, want ik werk nog 3 dagen per week , totaal 52.000 belastbaar, wat is daar mis mee?/quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Kolossale onzin. De Bijstand kent diverse toetsen op het gebied van inkomen en vermogen, de AOW niet. Ook mogen bij de AOW alle bijverdiensten gehouden worden, bij de Bijstand wordt dat juist van de uitkering afgehaald.
Wees gerust. Het huidige kabinet heeft de plannen om in het sociaal stelsel behoorlijk te snoeien. Niet mijn voorkeur.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:59 schreef Chadi het volgende:
Dit land is gewoon klaar. Het sociaal systeem is er niet op gebouwd om zoveel mensen te ondersteunen. De verhoudingen zijn scheef gegroeid.
Ik zie daar niet echt de politieke wil voor, ben benieuwd van welke politieke krachten die moet komen. Daarnaast zullen er de nodige internationale verdragen van toepassing zijn die beschermen tegen een aanpassing van de wet zoals jij die voorstelt, uiteraard kan je daar met genoeg politieke wil overeenstappen, echter eens we dat punt bereiken, denk ik dat gezien de mogelijkheden die dat geeft, er urgentere zaken zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zucht: niet als we de wet zodanig wijzigen dat dat recht er niet meer automatisch is voor mensen die hebben lopen lanterfanten in het buitenland.
Hoe dan, als ze geen vermogen hebben en elders ook geen/onvoldoende oudedagsvoorziening hebben opgebouwd? Het is bepaald niet vanzelf sprekend dat mensen elders een oudedagsvoorziening naar Nederlands niveau hebben opgebouwd. In sommige landen is er uberhaupt geen sprake van opbouw van oudedagsvoorziening en zelfs als je iets zou hebben opgebouwd is het niet ondenkbaar dat door o.a. politieke instabiliteit hetgeen je hebt opgebouwd niet langer beschikbaar is, wanneer je met pensioen gaat. Denk aan landen die verdwijnen na burgeroorlogen en dergelijke.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Men kan dat prima zelf oplossen, al dan niet met een oudedagsvoorziening uit het land waar men tijdens de jaren zonder AOW-opbouw verbleef
Als de taart niet of nauwelijks groter wordt en er steeds meer mondjes gevuld moeten worden, dan krijgt een ieder een kleiner stukje taart, om die realiteit kan je uiteindelijk moeilijk heen lijkt me.quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wees gerust. Het huidige kabinet heeft de plannen om in het sociaal stelsel behoorlijk te snoeien. Niet mijn voorkeur.
humanoid robots gaan het werk voor ons doen , al het werk, ook jouw werk , de BTW gaat naar 40% en contant betalen is afgelopenquote:Op donderdag 5 maart 2026 00:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de taart niet of nauwelijks groter wordt en er steeds meer mondjes gevuld moeten worden, dan krijgt een ieder een kleiner stukje taart, om die realiteit kan je uiteindelijk moeilijk heen lijkt me.
En wanneer gaat dat dan gebeuren, in 2050quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
humanoid robots gaan het werk voor ons doen , al het werk, ook jouw werk , de BTW gaat naar 40% en contant betalen is afgelopen
iedereen die krijgt een basis inkomen
WAO, AOW ,IOAW , WW en ZW is dan allemaal basisinkomen , een 70% van het minimumloon
quote:AI Overview
AI profitability is currently split between high-margin infrastructure providers and struggling application developers. While 71% of firms report AI-driven revenue gains, over 90% of AI initiatives often fail to show immediate, significant ROI. Infrastructure (GPUs, data centers) is currently more profitable than building generative AI software
het werk van een glazenwasser dat zal nog wel even blijven, het werk van een advocaat en dat van een accountant en een administrateur gaat verdwijnenquote:Op donderdag 5 maart 2026 00:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
En wanneer gaat dat dan gebeuren, in 2050![]()
De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar de praktijk weerbarstig.
[..]
Nou ja dat ligt eraan. Nu moet er veel naar defensie, klimaat, asiel. Het ligt er maar aan waar je dan gaat korten.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:05 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de taart niet of nauwelijks groter wordt en er steeds meer mondjes gevuld moeten worden, dan krijgt een ieder een kleiner stukje taart, om die realiteit kan je uiteindelijk moeilijk heen lijkt me.
Op donderdag 5 maart 2026 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
Er zijn een hoop mensen die echt wel 16 uur in de week kunnen werken maar het vertikken. Ga desnoods vrijwilligers werk doen om het land te helpen zodat we minder kwijt zijn aan groen en dat soort ongein. Ga in je wijk aan de slag en help mee waar het kan en waar je kan.quote:Op woensdag 4 maart 2026 23:56 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wees gerust. Het huidige kabinet heeft de plannen om in het sociaal stelsel behoorlijk te snoeien. Niet mijn voorkeur.
de overheid is druk met stikstof en wolvenquote:Op donderdag 5 maart 2026 00:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen die echt wel 16 uur in de week kunnen werken maar het vertikken. Ga desnoods vrijwilligers werk doen om het land te helpen zodat we minder kwijt zijn aan groen en dat soort ongein. Ga in je wijk aan de slag en help mee waar het kan en waar je kan.
Da ga ik niet over oordelen wat iemand wel en niet kan. Bovendien zeker onder ouderen die nog gezond zijn doen vrijwilligers werk. Maar als het niet meer gaat dsn houd het op. En rotte appels die misbruik maken van het systeem zullen er vast zijn want die vind je ook terug op een werkvloer.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen die echt wel 16 uur in de week kunnen werken maar het vertikken. Ga desnoods vrijwilligers werk doen om het land te helpen zodat we minder kwijt zijn aan groen en dat soort ongein. Ga in je wijk aan de slag en help mee waar het kan en waar je kan.
Niet met een eigen woningquote:Op woensdag 4 maart 2026 21:52 schreef michaelmoore het volgende:
voordeel is dat je wel allerlei soorten toeslagen krijgt als zorgtoeslag en huurtoeslag
Je hebt toch van de HRA voordeel genoten, dus niet zo jammeren svpquote:Op donderdag 5 maart 2026 00:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet met een eigen woning
En heb je je hele leven ijverig gespaard (of belegd) voor je ouwe dag en ¤ 146.011 bij mekaar gesappeld, dan de eerste ook niet
Dan krijg je HRA, dat is ongeveer hetzelfde , tenzij je volledig afgelost hebtquote:
Klopt. Bovendien mag je blij zijn niet afhankelijk te moeten zijn van subsidies. Waar ik wel moeite mee heb is met de grensgevallen die net iets te veel verdienen en er net buiten vallen. Die groep is de klos.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt toch van de HRA voordeel genoten, dus niet zo jammeren svp
quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je hebt toch van de HRA voordeel genoten, dus niet zo jammeren svp
En als je woning vrij van hypotheek is?quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan krijg je HRA, dat is ongeveer hetzelfde ,
Niet dat de BV Nederland die afgelost heeft hequote:tenzij jhe volledeig afgelost hebt
De meesten die een woning kopen hebben gebruik gemaakt van HRA, weinigen hebben de cash zo voorhanden zonder hypotheek een woning te kunnen kopen.quote:Op donderdag 5 maart 2026 00:59 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
En als je woning vrij van hypotheek is?
[..]
Niet dat de BV Nederland die afgelost heeft he![]()
Van de HRA kun je je hypotheek niet aflossen hoorquote:Op donderdag 5 maart 2026 02:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De meesten die een woning kopen hebben gebruik gemaakt van HRA, weinigen hebben de cash zo voorhanden zonder hypotheek een woning te kunnen kopen.
heel Nederland leeft van de gratis toeslagen, aftrekken en subsidies en maar schelden op mensen die een uitkering krijgen waar ze wel premie voor betaald hebbenquote:Op donderdag 5 maart 2026 00:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt. Bovendien mag je blij zijn niet afhankelijk te moeten zijn van subsidies. Waar ik wel moeite mee heb is met de grensgevallen die net iets te veel verdienen en er net buiten vallen. Die groep is de klos.
ik denk eerder dat men het uitgesteld loon principe van de lijfrente gaat afschaffen, dat levert veel meer opquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |