https://nieuws.nl/economi(...)ge-aow-aan-te-vullenquote:Steeds vaker ondersteuning nodig om onvolledige AOW aan te vullen
02 mrt , 8:16
AMSTELVEEN (ANP) - Nederland telt steeds meer ouderen die aanvullende inkomensondersteuning ontvangen omdat ze geen volledige AOW krijgen. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) voorziet komende jaren een toename met ruim de helft. In 2040 gaat het volgens de organisatie waarschijnlijk om 94.000 huishoudens op een AOW-bevolking van ongeveer 4,6 miljoen mensen.
Dit komt doordat er steeds meer mensen zijn die niet hun hele werkende leven in Nederland hebben gewoond. In Nederland bouwt iedereen AOW op door de vijftig jaar vóór de pensioengerechtigde leeftijd onafgebroken hier te werken of te wonen. Voor ieder jaar dat iemand geen AOW-rechten opbouwt, wordt de uitkering met 2 procent gekort. Wie bijvoorbeeld op latere leeftijd naar Nederland komt, ontvangt dus een lagere AOW.
Er bestaat wel een vangnet om te voorkomen dat deze mensen onder het bestaansminimum komen: de aanvullende inkomensondersteuning ouderen (AIO). De afgelopen tien jaar is het aantal huishoudens dat hiervan gebruikmaakt al met zo'n 35 procent toegenomen.
De overheid heeft er niet echt een belang bij om daar transparant in te zijn, dat zou immers het draagvlak voor asielmigratie nog verder doen inkrimpen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:
Nu vraag mij af of er al duidelijk eens in kaart gebracht is wat de hieraan verbonden kosten zijn voor nu en in de toekomst, omdat de overheid weet hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk mogen blijven en hoeveel gezien hun onvolledige opbouw aanspraak moeten maken op deze aanvullende inkomensondersteuning.
Zou wel passen in de huidige tijdgeest. Gewoon werken tot je letterlijk dood neervalt op je werk.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
Eventueel aangevuld met subsidies. Bijstand of AOW maakt netto onder de streep nu al niet veel uit. Het verschil zit in sollicitatie plicht bij bijstand en AOW niet, en dat is het dan ook.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Overigens wordt AOW vroeg of laat toch wel afgeschaft en komen er uitkeringen voor in de plaats voor mensen die echt niet meer kunnen werken en weinig vermogen hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is toch logisch dat als mensen ooit een verblijfsvergunning hebben gekregen, ze ook een keer de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken.quote:Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
https://nieuws.nl/economi(...)ge-aow-aan-te-vullen
Hier lees ik nog maar weinig over.
Dit neemt dus elk jaar stevig toe net als de kosten hiervan. Burgers die niet voldoende AOW hebben opgebouwd en daarom een beroep moeten doen op aanvullende inkomensondersteuning. De aanvulling zorgt ervoor dat je onder de streep hetzelfde bedrag overhoudt als iemand met een volledige AOW, maar dan wel met voorwaarden m.b.t. vermogen e.d. Het geld komt dan (gedeeltelijk) uit de AIO-pot en niet uit de AOW-pot.
Ik vermoed dat het in beperkte aantallen autochtone burgers zijn die een lang verblijf in het buitenland hebben gehad en veel meer nog om personen die hier als asielzoeker zijn gekomen, een verblijfsvergunning hebben gekregen en uiteindelijk de Nederlandse nationaliteit hebben verkregen.
Nu vraag mij af of er al duidelijk eens in kaart gebracht is wat de hieraan verbonden kosten zijn voor nu en in de toekomst, omdat de overheid weet hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk mogen blijven en hoeveel gezien hun onvolledige opbouw hierop aanspraak moeten maken op deze aanvullende inkomensondersteuning. Natuurlijk kan je deze mensen niet onder de armoedegrens laten leven, dit is in allerlei opzichten onwenselijk.
Er bekruipt mij het gevoel dat deze, hoogstwaarschijnlijk zeer aanzienlijke kosten, meespelen in het motief van rampkabinet Jetten om tegen eerdere afspraken in weer aan de AOW-leeftijd te morrelen.
Daarnaast is de AOW een omslagstelsel, er wordt niets, 0,0 gespaard. De werkenden van nu betalen direct de AOW van de huidige AOW-gerechtigden. Daaraan komt men echter al tekort en dat tekort wordt vanuit de staatskas aangevuld.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Of ze nu een volledige AOW krijgen of onvolledig met aanvulling maakt voor het sommetje weinig uit.
quote:AI Overview
Door de aanhoudende vergrijzing stijgen de AOW-uitgaven, waardoor er een toenemend tekort in de financiering ontstaat, wat in de Miljoenennota 2026 wordt geadresseerd. In 2024 kwam van de 52 miljard euro aan AOW-uitgaven al 28 miljard uit de algemene middelen (belastinggeld), en dit tekort loopt verder op.
Oke, feit is dat iemand die niet werkt een uitkering ontvangt. Of dat nu AOW is of bijstand etc. Uiteraard kun je die AOW leeftijd verhogen. Maar word je werkloos boven de 60 en vind geen werk word het na de ww dan bijstand met dan wel sollicitatie plicht ipv AOW. Blijft mbt kosten gelijk als je ook aan subsidies denkt.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast is de AOW een omslagstelsel, er wordt niets, 0,0 gespaard. De werkenden van nu betalen direct de AOW van de huidige AOW-gerechtigden. Daaraan komt men echter al tekort en dat tekort wordt vanuit de staatskas aangevuld.
[..]
Nee, ze hadden daar vrijwillig kunnen blijven betalen voor hun aow zodat hun rechten blevenquote:Op woensdag 4 maart 2026 21:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Die mensen kunnen hun ondersteuning gewoon aanvragen in het land waar ze de ontbrekende AOW-oopbouwjaren verbleven.
Zou mijn logische beredenering zijn.
Het is gewoon een aanvulling uit de bijstand tot bijstand niveau, als er vermogen is of ander inkomen dan krijg je het nietquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit neemt dus elk jaar stevig toe net als de kosten hiervan. Burgers die niet voldoende AOW hebben opgebouwd en daarom een beroep moeten doen op aanvullende inkomensondersteuning. De aanvulling zorgt ervoor dat je onder de streep hetzelfde bedrag overhoudt als iemand met een volledige AOW, maar dan wel met voorwaarden m.b.t. vermogen e.d. Het geld komt dan (gedeeltelijk) uit de AIO-pot en niet uit de AOW-pot.
Ik vermoed dat het in beperkte aantallen autochtone burgers zijn die een lang verblijf in het buitenland hebben gehad en veel meer nog om personen die hier als asielzoeker zijn gekomen, een verblijfsvergunning hebben gekregen en uiteindelijk de Nederlandse nationaliteit hebben verkregen.
Nu vraag mij af of er al duidelijk eens in kaart gebracht is wat de hieraan verbonden kosten zijn voor nu en in de toekomst, omdat de overheid weet hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk mogen blijven en hoeveel gezien hun onvolledige opbouw hierop aanspraak moeten maken op deze aanvullende inkomensondersteuning.
Natuurlijk kan je deze mensen niet onder de armoedegrens laten leven, dit is in allerlei opzichten onwenselijk.
Er bekruipt mij het gevoel dat deze, hoogstwaarschijnlijk zeer aanzienlijke kosten, meespelen in het motief van rampkabinet Jetten om tegen eerdere afspraken in weer aan de AOW-leeftijd te morrelen.
quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:26 schreef Ivo1985 het volgende:
Die mensen kunnen hun ondersteuning gewoon aanvragen in het land waar ze de ontbrekende AOW-oopbouwjaren verbleven.
iedereen die in Nederland woont en leeft heeft recht op aanvulling van de AOW tot bijstandsniveauquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Nu vraag mij af of er al duidelijk eens in kaart gebracht is wat de hieraan verbonden kosten zijn voor nu en in de toekomst, omdat de overheid weet hoeveel asielzoekers hier uiteindelijk mogen blijven en hoeveel gezien hun onvolledige opbouw hierop aanspraak moeten maken op deze aanvullende inkomensondersteuning. Natuurlijk kan je deze mensen niet onder de armoedegrens laten leven, dit is in allerlei opzichten onwenselijk.
Dat kan als men het lijfrente sparen met dezelfde voorwaarden voor iedereen mogelijk maakt dus niet alleen voor de vrije beroepen als ZZP en adviseurs en dergquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:22 schreef KvanG het volgende:
Mensen die jarenlang in een ander land hebben gewoond dat min of meer hetzelfde systeem hanteert als Nederland, zou dat een optie zijn. Ik zou echter niet weten of er landen zijn die dat doen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:26 schreef Ivo1985 het volgende:
nogmaalsquote:Op woensdag 4 maart 2026 21:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Mensen die jarenlang in een ander land hebben gewoond dat min of meer hetzelfde systeem hanteert als Nederland, zou dat een optie zijn. Ik zou echter niet weten of er landen zijn die dat doen.
AOW is 50% van het minimumloon voor gehuwden met partner , ook al heeft de partner geen inkomen, en dat is netto al lager dan bijstandsniveauquote:iedereen die in Nederland woont en leeft heeft recht op aanvulling van de AOW en ander inkomen of vermogen tot bijstandsniveau
quote:AI-overzicht
Een aanvulling op uw AOW, de Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO), is mogelijk als uw totale netto-inkomen onder het sociaal minimum ligt door een onvolledige AOW-opbouw.
U moet de AOW-leeftijd hebben, in Nederland wonen, weinig eigen vermogen hebben en geen of geringe andere inkomsten hebben.
Sociale Verzekeringsbank | SVB
Sociale Verzekeringsbank | SVB
+2
Linksom of rechtsom hoeft het natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de Nederlandse belastingbetaler te zijn dat er mensen zijn die jarenlang elders gewoond hebben en bijna niets hebben opgebouwd.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Mensen die jarenlang in een ander land hebben gewoond dat min of meer hetzelfde systeem hanteert als Nederland, zou dat een optie zijn. Ik zou echter niet weten of er landen zijn die dat doen.
Wetten kunnen worden aangepast.quote:Op woensdag 4 maart 2026 21:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
iedereen die in Nederland woont en leeft heeft recht op aanvulling van de AOW tot bijstandsniveau
Tja je kunt mensen nu eenmaal niet onder bijstandsniveau laten leven ongeacht leeftijd.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom hoeft het natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van de Nederlandse belastingbetaler te zijn dat er mensen zijn die jarenlang elders gewoond hebben en bijna niets hebben opgebouwd.
bijstandsniveau blijft bijstandsniveauquote:
opmerkelijk hoe iedereen denkt dat AOW ers schat hemeltje rijk zijn met hun bijstand plus uitkeringquote:Op woensdag 4 maart 2026 19:15 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Nogmaals: wetten kunnen gewijzigd worden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bijstandsniveau blijft bijstandsniveau
iedereen heeft recht op minimaal bijstand zelfs statushouders en ook mensen die de AOW leeftijd bereikt hebben, doch 20 jaar buiten Nederland hebben gewoond en dus 40% AOW missen
Je kunt ook niet oneindig geld blijven uitdelen terwijl er niets tegenover staat.quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Tja je kunt mensen nu eenmaal niet onder bijstandsniveau laten leven ongeacht leeftijd.
wat wil je wijzigen dan >??quote:Op woensdag 4 maart 2026 22:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nogmaals: wetten kunnen gewijzigd worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |