Maar de top is al vervangen bij financiën. Twee keer volgens mij, zelfs. En in elk geval één keer echt volledig van buiten gehaald. Op een gegeven moment moet je ook erkennen dat dat dan blijkbaar ook niet de oplossing is.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:20 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Als het van hogerhand is opgedragen gaan ambtenaren natuurlijk vrijuit en moet de hogere hand aangepakt worden (overigens niet alleen qua dienstverband maar ook strafrechtelijk). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat men in het hogere ambtelijke kader er alles aan doet om ministers en staatssecretarissen uit de wind te houden. Zelfs als dat tot kwesties als de Toeslagenaffaire leidt. Dat is een cultuurprobleem dat keihard moet worden uitgeroeid.
Hoe kan die cultuur dan worden aangepakt? Meer afstand creëren tussen ministers en staatssecretarissen en ambtenaren? Ambtenaren meer middelen geven om tegen de wens van ministers en staatssecretarissen in te gaan?quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:24 schreef Hanca het volgende:
Maar de top is al vervangen bij financiën. Twee keer volgens mij, zelfs. Op een gegeven moment moet je ook erkennen dat dat dan blijkbaar ook niet de oplossing is.
Hangt ook een beetje van hoedanigheid af.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit memo is niet per sé opgesteld door dezelfde mensen als die de informatie achterhouden. Er werken een heleboel, echt een heleboel, mensen aan die toeslagenaffaire. Dus sowieso is de vraag of die mensen dan zelf schuld hebben, de meeste ambtenaren zullen sowieso gewoon de richtlijn volgen. Mensen ontslaan omdat ze hun werk uitvoeren zoals van hogerhand is opgedragen, dat vind ik dan ook weer echt niet kunnen.
Sowieso lijkt een nieuwe ontslaggolf bij financiën me erg slecht voor de voortgang van dit dossier.
Ik ben echt benieuwd wat Palmen gaat melden.
Helemaal eens, en dan ook meteen de hele toeslagenoperatie weg.quote:Op woensdag 4 maart 2026 16:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Er mag ook wel eens een zuivering onder de ambtenaren bij Financiëen plaats gaan vinden. Elke ambtenaar die het überhaupt acceptabel acht om, willens en wetens, in strijd met de wet te handelen zou op staande voet ontslagen moeten worden.
Gohquote:Op woensdag 4 maart 2026 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is en flinke achtbaan in de gemeentefinanciën. Het ravijnjaar is bij veel gemeenten plots verdampt
Ja, mee eens.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat me echter meer stoort is dat er zowel uitvoerende ambtenaren dit doen en de hogere laag ambtenaren dit verplichten/ok vinden/opleggen.
Dan kun je wel wijzen naar een staatssecretaris die niet optreed/dat heeft gemist, maar de rot zit echter een laag dieper.
Jij vindt ook dat de overheid bij box 3 het fictief rendement weer mag invoeren, met wat opplussen voor de gemiste jaren dus laten we zeggen 14%?quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Helemaal eens, en dan ook meteen de hele toeslagenoperatie weg.
Dat ravijn is er dus nog gewoon, alleen iets minder diep: https://www.nu.nl/economi(...)-2-miljard-euro.htmlquote:Op woensdag 4 maart 2026 17:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Goh
Het is echt zó jammer voor gemeenten dat ze geen geld overhouden voor stokpaardjes. Echt, zó jammer!
Dat is dus juist niet het geval. Ze hebben heel veel incidenteel geld gekregen afgelopen jaren. En dat maakt allerlei stokpaardjes juist beter te realiseren. Er is vaak nog wel een partij bezuinigingen alvast ingeboekt maar die gaan ze veelal niet meer realiseren omdat er plots geld tegen de plinten opklotst.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Goh
Het is echt zó jammer voor gemeenten dat ze geen geld overhouden voor stokpaardjes. Echt, zó jammer!
Hoe kom jij aan die gedachte, want ik ben nog geen enkel raadslid tegen gekomen die geen buikpijn heeft omdat er de komende 3 jaar een flink tekort is, beginnend met dit jaar. En ik heb er toch tientallen vanuit het hele land digitaal of in levende lijve gezien de afgelopen maanden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is dus juist niet het geval. Ze hebben heel veel incidenteel geld gekregen afgelopen jaren. En dat maakt allerlei stokpaardjes juist beter te realiseren. Er is vaak nog wel een partij bezuinigingen alvast ingeboekt maar die gaan ze veelal niet meer realiseren omdat er plots geld tegen de plinten opklotst.
Wat een gelulquote:Op woensdag 4 maart 2026 17:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is dus juist niet het geval. Ze hebben heel veel incidenteel geld gekregen afgelopen jaren. En dat maakt allerlei stokpaardjes juist beter te realiseren. Er is vaak nog wel een partij bezuinigingen alvast ingeboekt maar die gaan ze veelal niet meer realiseren omdat er plots geld tegen de plinten opklotst.
quote:De gemeenten hielden gezamenlijk 2 miljard euro over in 2024. Dat overschot kwam onder meer door "beperkingen in de uitvoeringskracht waardoor niet alle plannen zijn uitgevoerd en geld overblijft", schrijft BDO.
Ja, dat verwachten ze weer. Net als het ravijnjaar verwacht werd.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ravijn is er dus nog gewoon, alleen iets minder diep: https://www.nu.nl/economi(...)-2-miljard-euro.html
Een tekort van 2 miljard per jaar.
Het ravijn is er nog wel maar al twee jaar opgeschoven. Met de dikke jaarrekeningen van afgelopen jaren, komen er gewoon weer ambitieuze collegeprogramma’s. Los van dat er structureel zeker problemen zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ravijn is er dus nog gewoon, alleen iets minder diep: https://www.nu.nl/economi(...)-2-miljard-euro.html
Een tekort van 2 miljard per jaar.
Het tekort in de uitvoering zit hem met name in de woningbouw, dat maar niet meer doen dan?quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:58 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, dat verwachten ze weer. Net als het ravijnjaar verwacht werd.
Die kerel van de BDO heeft gelijk, gewoon realistisch begroten. Maar dat willen gemeenten niet.
Neuh. Ze moeten weg wegens incompetentie, vervolgen hoeft niet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij vindt ook dat de overheid bij box 3 het fictief rendement weer mag invoeren, met wat opplussen voor de gemiste jaren dus laten we zeggen 14%?
En jij vindt ook dat de overheid huizen van de pandjesbazen waar jij je altijd zo voor inzet mag onteigenen als het lijkt dat ze iets hebben gedaan wat misschien fout kan zijn geweest?
Of moet de overheid zich dan wel aan de wet en uitspraken van rechters houden? Pas op wat je wenst, jij wenst hier een overheid die boven de wet staat, dat kan zich zo tegen je gaan keren en dan ben je machteloos.
En je denkt dat ze dat geld niet alsnog gaan besteden?quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Wat een gelulHet staat ook in dat artikel hier boven:
[..]
Ik heb nog geen raadslid ontmoet dat het met je eens is. Ambitie genoeg, maar iedereen heeft buikpijn omdat het niet uitgevoerd kan worden.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het ravijn is er nog wel maar al twee jaar opgeschoven. Met de dikke jaarrekeningen van afgelopen jaren, komen er gewoon weer ambitieuze collegeprogramma’s. Los van dat er structureel zeker problemen zijn.
NWS / Gemeenten kregen kwart van hun nieuwbouwplannen niet van de grondquote:Op woensdag 4 maart 2026 17:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het tekort in de uitvoering zit hem met name in de woningbouw, dat maar niet meer doen dan?
quote:Gemeenten noemen meerdere redenen voor het niet halen van de eigen bouwambities. Meer dan tachtig gemeenten zeggen last te hebben van de tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures van omwonenden.
"Die plannen ontmoeten vaak veel weerstand in de nabije omgeving, waarbij bewoners ook vaak de gemeenteraad opzoeken om zich over de plannen te uiten", legt gemeenten Krimpen aan den IJssel uit. "Ook wordt er regelmatig beroep ingesteld tegen een bestemmingsplan. Zo'n procedure kost veel tijd en houdt de start van de bouw lang op."
In Wageningen zijn twee grote projecten twee jaar vertraagd door procedures bij de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland.
Stikstof
De tweede grote vertrager die gemeenten noemen is stikstof. Daar wijzen 64 gemeenten op. Ze klagen dat de onzekerheid over de regelgeving belemmerend werkt.
"Doordat het landelijk beleid ten aanzien van stikstof steeds wijzigt, hebben veel plannen vertraging opgelopen", meldt de gemeente Bloemendaal in een toelichting. De gemeente, die nabij een Natura 2000-gebied ligt, slaagt er niet in voldoende woningen te bouwen.
Pijnacker-Nootdorp prijst zich daarentegen gelukkig dat ze op schema ligt. "De gemeente heeft het geluk dat het buiten een Natura-2000 gebied ligt en dus geen grote stikstofproblematiek kent."
Kosten en congestie
Andere veelgenoemde oorzaken voor vertraging zijn oplopende bouw- en materiaalkosten, het overvolle stroomnet en personeelstekort bij bouwers of gemeenten zelf. Tenslotte wijzen tientallen gemeenten op de tijdrovende bouw- en vergunningsprocedures.
Te veel ambitie is het probleem juist.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb nog geen raadslid ontmoet dat het met je eens is. Ambitie genoeg, maar iedereen heeft buikpijn omdat het niet uitgevoerd kan worden.
Jij wilde de hele afdeling van de Toeslagenaffaire afschaffen. Ik neem aan dat je dan de compensatie stop zet, want de afdeling die het moet uitvoeren is er niet meer. Daarmee zeg je dan dat de overheid ongestraft mensen mag duperen.quote:Op woensdag 4 maart 2026 17:59 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Neuh. Ze moeten weg wegens incompetentie, vervolgen hoeft niet.
Uiteraard, gemeenten doen niet anders dan geld uitgeven dat ze niet hebben.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En je denkt dat ze dat geld niet alsnog gaan besteden?
De compensatie is al gedaan.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wilde de hele afdeling van de Toeslagenaffaire afschaffen. Ik neem aan dat je dan de compensatie stop zet, want de afdeling die het moet uitvoeren is er niet meer.
Nee. De slachtoffers zijn gecompenseerd.quote:Daarmee zeg je dan dat de overheid ongestraft mensen mag duperen.
Ja, dat zeg ik. Daar zit die te hoge budgettering. Puur woningbouw. Puur vanwege mensen die bezwaar maken. Maar jij zegt dat de gemeentes dus maar moeten stoppen met ambities op woningbouw... gaat niemand het verder met je eens zijn.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
NWS / Gemeenten kregen kwart van hun nieuwbouwplannen niet van de grond
[..]
Nee, dus. Absoluut niet.quote:Op woensdag 4 maart 2026 18:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De compensatie is al gedaan.
[..]
Nee. De slachtoffers zijn gecompenseerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |