abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220255314
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is en flinke achtbaan in de gemeentefinanciën. Het ravijnjaar is bij veel gemeenten plots verdampt maar veel is incidenteel geld en er ligt een grote vervangingsopgave voor allerlei voorzieningen (na de oorlog zijn er 50 jaar lang heel veel woonwijken, scholen, wegen, zwembaden, riolen etc. aangelegd die nu hard aan vervanging of groot onderhoud toe zijn).
Plus dat overal weer flink gebouwd moet gaan worden.

En met inderdaad hooguit een procent of 15 aan eigen structurele belastingen, zet dat ook maar weinig zoden aan de dijk. Daardoor zijn gemeenten erg afhankelijk van de grillen van het Rijk. En die zijn nu even gunstig, menig gemeente mag kan vanuit de opvang van Oekraïners nu een mooi Poetin-theater of -zwembad financieren :+.
Dat Ravijnjaar is echt nog niet verdwenen, veel gemeentes gaan de komende 3 jaar gewoon een begrotingstekort hebben.

En het klopt dat je als gemeente maar heel beperkt bent in keuzes, al die SPUKS die korte termijn zijn en extreem gespecificeerd kun je eigenlijk heel weinig mee. En dus zeker geen theater of zwembad financieren.

En de jeugdzorg: ik ben wel van mening dat de uitvoering bij de gemeentes leggen in principe een goed idee is. Een gemeente heeft bijvoorbeeld ook contact met schoolbesturen, waardoor je ook een deel van de instroom zo kunt regelen. En nee, koeknuffelen zal bijna geen enkele gemeente financieren, dat is echt een karikatuur er van maken. Gemeentes doen over het algemeen gewoon een aanbesteding en kiezen dan echt niet de koeknuffelaar als partner.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_220255349
Er is een nieuwe memo-Palmen:
https://www.trouw.nl/binn(...)ris-palmen~bd0b6b35/

En nu ligt Palmen dus onder vuur, terwijl zij juist is blijven zitten omdat ze onbesproken was...

Vanavond debat, dat kan wel eens behoorlijk spannend worden. Er zal geen partij haar nek voor Palmen willen uitsteken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 4 maart 2026 @ 13:00:43 #183
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_220255663
Ik snap de belang van Sandra Palmen hierin niet om dit terzijde te schuiven...

Ach Sandra
  woensdag 4 maart 2026 @ 15:20:13 #184
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220256857
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:18 schreef Hanca het volgende:

En nu ligt Palmen dus onder vuur, terwijl zij juist is blijven zitten omdat ze onbesproken was...

Vanavond debat, dat kan wel eens behoorlijk spannend worden. Er zal geen partij haar nek voor Palmen willen uitsteken.
Ik dacht vanmiddag ook al zoals ik het in die link lees?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220256917
quote:
5s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:20 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Ik dacht vanmiddag ook al zoals ik het in die link lees?
Je hebt gelijk, begint 16:30
https://www.tweedekamer.n(...)viteit?id=2026A01168
  woensdag 4 maart 2026 @ 15:28:26 #186
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220256921
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 15:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, begint 16:30
https://www.tweedekamer.n(...)viteit?id=2026A01168
:P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 4 maart 2026 @ 16:31:08 #187
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220257340
Het begint
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220257382
Dit is nou met recht een doofpotaffaire.
  woensdag 4 maart 2026 @ 16:39:03 #189
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220257389
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:38 schreef Firuze60 het volgende:
Dit is nou met recht een doofpotaffaire.
Het is werkelijk schandalig.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  woensdag 4 maart 2026 @ 16:47:45 #190
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220257428
Ik ben benieuwd hoe D66 er nu in staat.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220257457
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 12:18 schreef Hanca het volgende:

Er mag ook wel eens een zuivering onder de ambtenaren bij Financiëen plaats gaan vinden. Elke ambtenaar die het überhaupt acceptabel acht om, willens en wetens, in strijd met de wet te handelen zou op staande voet ontslagen moeten worden.
pi_220257463
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:51 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Er mag ook wel eens een zuivering onder de ambtenaren bij Financiëen plaats gaan vinden. Elke ambtenaar die het überhaupt acceptabel acht om, willens en wetens, in strijd met de wet te handelen zou op staande voet ontslagen moeten worden.
Dat wilde ik net posten, een flinke opruiming bij die ambtenaren.
pi_220257467
quote:

[..]
Het is de vraag of dit tegen de wet is. Moreel onjuist lijkt het zeker, maar dat is niet altijd ook wettelijk onjuist.
pi_220257479
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:47 schreef Puzzie het volgende:
Ik ben benieuwd hoe D66 er nu in staat.
Een maidenspeech dus, dat doe je niet als je echt veel spanning verwacht lijkt me.
  woensdag 4 maart 2026 @ 16:57:24 #195
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_220257494
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een maidenspeech dus, dat doe je niet als je echt veel spanning verwacht lijkt me.
Gehuichel wmb
Wat ik al wel had verwacht op de een of andere manier
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_220257510
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:53 schreef Hanca het volgende:
Het is de vraag of dit tegen de wet is. Moreel onjuist lijkt het zeker, maar dat is niet altijd ook wettelijk onjuist.
Ze concluderen toch zelf al dat een rechter het niet goed zou keuren? Als de overheid denkt dat zij de wet overtreedt verwacht ik van iedere ambtenaar die enigszins verantwoordelijkheden heeft een pro-actief optreden om dat recht te trekken. Daar heb je niet eerst een uitspraak van een rechter voor nodig, en zeker niet in een casus waarin de overheid er al een grote bende van heeft gemaakt.
pi_220257522
Wie was dit net met een maidenspeech, is mij even ontgaan?
pi_220257558
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2026 16:59 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Ze concluderen toch zelf al dat een rechter het niet goed zou keuren? Als de overheid denkt dat zij de wet overtreedt verwacht ik van iedere ambtenaar die enigszins verantwoordelijkheden heeft een pro-actief optreden om dat recht te trekken. Daar heb je niet eerst een uitspraak van een rechter voor nodig, en zeker niet in een casus waarin de overheid er al een grote bende van heeft gemaakt.
Dit memo is niet per sé opgesteld door dezelfde mensen als die de informatie achterhouden. Er werken een heleboel, echt een heleboel, mensen aan die toeslagenaffaire. Dus sowieso is de vraag of die mensen dan zelf schuld hebben, de meeste ambtenaren zullen sowieso gewoon de richtlijn volgen. Mensen ontslaan omdat ze hun werk uitvoeren zoals van hogerhand is opgedragen, dat vind ik dan ook weer echt niet kunnen.
Sowieso lijkt een nieuwe ontslaggolf bij financiën me erg slecht voor de voortgang van dit dossier.

Ik ben echt benieuwd wat Palmen gaat melden.
pi_220257564
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:02 schreef Firuze60 het volgende:
Wie was dit net met een maidenspeech, is mij even ontgaan?
Mathlouti van D66.
pi_220257632
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:
Dit memo is niet per sé opgesteld door dezelfde mensen als die de informatie achterhouden. Er werken een heleboel, echt een heleboel, mensen aan die toeslagenaffaire. Dus sowieso is de vraag of die mensen dan zelf schuld hebben, de meeste ambtenaren zullen sowieso gewoon de richtlijn volgen. Mensen ontslaan omdat ze hun werk uitvoeren zoals van hogerhand is opgedragen, dat vind ik dan ook weer echt niet kunnen.
Als het van hogerhand is opgedragen gaan ambtenaren natuurlijk vrijuit en moet de hogere hand aangepakt worden (overigens niet alleen qua dienstverband maar ook strafrechtelijk). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat men in het hogere ambtelijke kader er alles aan doet om ministers en staatssecretarissen uit de wind te houden. Zelfs als dat tot kwesties als de Toeslagenaffaire leidt. Dat is een cultuurprobleem dat keihard moet worden uitgeroeid.
pi_220257651
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:20 schreef Kowloon het volgende:

[..]
Als het van hogerhand is opgedragen gaan ambtenaren natuurlijk vrijuit en moet de hogere hand aangepakt worden (overigens niet alleen qua dienstverband maar ook strafrechtelijk). Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat men in het hogere ambtelijke kader er alles aan doet om ministers en staatssecretarissen uit de wind te houden. Zelfs als dat tot kwesties als de Toeslagenaffaire leidt. Dat is een cultuurprobleem dat keihard moet worden uitgeroeid.
Maar de top is al vervangen bij financiën. Twee keer volgens mij, zelfs. En in elk geval één keer echt volledig van buiten gehaald. Op een gegeven moment moet je ook erkennen dat dat dan blijkbaar ook niet de oplossing is.

Neemt niet weg dat ambtenaren die bewust de wet overtreden uiteraard geen ambtenaar kunnen zijn en misschien zelfs strafrechtelijk vervolgd moeten worden, zoals iedereen die de wet overtreedt.
pi_220257690
Ik snap zwartgelakte letters over de namen van de ambtenaren nog wel, maar welke teksten werden dan nog meer zwartgelakt?
pi_220257698
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:24 schreef Hanca het volgende:
Maar de top is al vervangen bij financiën. Twee keer volgens mij, zelfs. Op een gegeven moment moet je ook erkennen dat dat dan blijkbaar ook niet de oplossing is.
Hoe kan die cultuur dan worden aangepakt? Meer afstand creëren tussen ministers en staatssecretarissen en ambtenaren? Ambtenaren meer middelen geven om tegen de wens van ministers en staatssecretarissen in te gaan?
pi_220257708
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sowieso lijkt een nieuwe ontslaggolf bij financiën me erg slecht voor de voortgang van dit dossier.

Ik ben echt benieuwd wat Palmen gaat melden.
Hangt ook een beetje van hoedanigheid af.

Als je 50 memos per dag krijgt en er ergens op bladzijde 35 een bijzinnetje staat kan ik me wel voorstellen dat dat langs je heen gaat.

Aan de andere kant blijft ze wel verantwoordelijk.

Wat me echter meer stoort is dat er zowel uitvoerende ambtenaren dit doen en de hogere laag ambtenaren dit verplichten/ok vinden/opleggen.

Dan kun je wel wijzen naar een staatssecretaris die niet optreed/dat heeft gemist, maar de rot zit echter een laag dieper.
pi_220257713
quote:

[..]
Helemaal eens, en dan ook meteen de hele toeslagenoperatie weg. _O_
pi_220257716
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2026 09:54 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is en flinke achtbaan in de gemeentefinanciën. Het ravijnjaar is bij veel gemeenten plots verdampt
Goh :D

Het is echt zó jammer voor gemeenten dat ze geen geld overhouden voor stokpaardjes. Echt, zó jammer!
pi_220257745
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:35 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat me echter meer stoort is dat er zowel uitvoerende ambtenaren dit doen en de hogere laag ambtenaren dit verplichten/ok vinden/opleggen.

Dan kun je wel wijzen naar een staatssecretaris die niet optreed/dat heeft gemist, maar de rot zit echter een laag dieper.
Ja, mee eens.

Het kan overigens ook best zijn dat daar diepere menselijke onvolkomenheden aan ten grondslag liggen. Immers, mensen zijn ook in staat geweest vernietigingskampen op te zetten. Wat mij wel fascineert is hoe organisaties van mensen tot verschrikkelijke zaken in staat zijn terwijl het grootste deel van de mensen in die organisaties daar in beginsel niet op uit zullen zijn.
pi_220257781
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:36 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Helemaal eens, en dan ook meteen de hele toeslagenoperatie weg. _O_
Jij vindt ook dat de overheid bij box 3 het fictief rendement weer mag invoeren, met wat opplussen voor de gemiste jaren dus laten we zeggen 14%?

En jij vindt ook dat de overheid huizen van de pandjesbazen waar jij je altijd zo voor inzet mag onteigenen als het lijkt dat ze iets hebben gedaan wat misschien fout kan zijn geweest?

Of moet de overheid zich dan wel aan de wet en uitspraken van rechters houden? Pas op wat je wenst, jij wenst hier een overheid die boven de wet staat, dat kan zich zo tegen je gaan keren en dan ben je machteloos.
pi_220257784
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Het is echt zó jammer voor gemeenten dat ze geen geld overhouden voor stokpaardjes. Echt, zó jammer!
Dat ravijn is er dus nog gewoon, alleen iets minder diep: https://www.nu.nl/economi(...)-2-miljard-euro.html

Een tekort van 2 miljard.
pi_220257791
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2026 17:37 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Dat is dus juist niet het geval. Ze hebben heel veel incidenteel geld gekregen afgelopen jaren. En dat maakt allerlei stokpaardjes juist beter te realiseren. Er is vaak nog wel een partij bezuinigingen alvast ingeboekt maar die gaan ze veelal niet meer realiseren omdat er plots geld tegen de plinten opklotst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')