Maar wat heb je nu dan bereikt?quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar de vakbonden (en de linkerkant van de kamer) hebben nu geroepen geen goede deal te willen maar de plannen van tafel, dus dat schiet niet op voor dit kabinet.
Misschien moeten ze als minderheidskabinet dan beginnen met een minder polariserend coalitieakkoord? Het is maar een idee hoor.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:06 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Maar de vakbonden (en de linkerkant van de kamer) hebben nu geroepen geen goede deal te willen maar de plannen van tafel, dus dat schiet niet op voor dit kabinet.
Je praat met meel in je mond. De overzichten van Kassa en EenVandaag zijn kraakhelder.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
De vrijheidsbijdrage is feitelijk een vlaktax met een licht nivellerend effect voor mensen die onder de 80k verdienen, het probleem is alleen dat heffingskortingen erdoor beïnvloed worden maar dat geldt voor iedere euro die je extra verdient en iedere euro die de overheid je teruggeeft.
Het bewijst vooral weer dat je eens moet stoppen met heffingskortingen en toeslagen, omdat zelfs goedbedoelde lichte nivellaties een (zeer licht) negatief effect kunnen hebben in specifieke gevallen.
Dan komen we weer nergens, er moeten juist keuzes gemaakt worden na jarenlange stilstand vanuit de politiek en keuzes zijn altijd polariserend.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:18 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien moeten ze als minderheidskabinet dan beginnen met een minder polariserend coalitieakkoord? Het is maar een idee hoor.
Nee dat zijn ze niet (buiten dat effecten op heffingskortingen in een vacuum bekijken al niet klopt) want als je kijkt naar absolute getallen dan zie je gewoon een min of meer rechte lijn vanaf 40k salaris met een paar zeer beperkte (10-20 euro per jaar) bulten door een heffingskortingeffect die je niet kan vermijden met de zeer beperkte dingen die je kan doen met de huidige ICT van de belastingdienst.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:23 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je praat met meel in je mond. De overzichten van Kassa en EenVandaag zijn kraakhelder.
over 40 jaar dan is het pensioenstelsel met het uitgesteld loon zoals we dat nu kennen ter ziele , en heeft iedereen een klein fiscale stimulans om pensioen zelfstandig te sparen bij een bank naar keuze, net als de vrije beroepenquote:Op donderdag 26 februari 2026 12:23 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Dan komen we weer nergens, er moeten juist keuzes gemaakt worden na jarenlange stilstand vanuit de politiek en keuzes zijn altijd polariserend.
Daarnaast ik hoop echt niet dat er nu iemand hier is die 40 jaar is die denkt dat de huidige pensioenafspraken over 29 jaar nog exact hetzelfde zijn. Als dit kabinet het niet beslist dan is het wel een volgend kabinet of het kabinet erna want de pensioenleeftijd gaat niet voor 30 jaar vaststaan.
Je moet welhaast bovenmenselijke politieke gaven hebben om dit in goede banen te leiden. Ik zie dit niet lang goed gaan. Zeker van de VVD verwacht ik dat ze gaan steigeren als er van alles gerepareerd moet worden. Die hebben grotendeels 'de formatie gewonnen' en hebben het meeste te verliezen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:09 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Zo zie je maar dat een minderheidskabinet niet gaat werken. Geen meerderheid en geen slagkracht om binnen het kabinet te beslissen. Maar misschien heb ik het mis. Ze zijn nog maar net begonnen. In het najaar (denk ik) gaat het erom spannen.
Zoals ik al schreef je praat met meel in je mond, je omschrijft hier een degressieve belasting. Ik kan het niet mooier maken dan het is, zo zijn de definities binnen de economische wetenschap.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Nee dat zijn ze niet (buiten dat effecten op heffingskortingen in een vacuum bekijken al niet klopt) want als je kijkt naar absolute getallen dan zie je gewoon een min of meer rechte lijn vanaf 40k salaris met een paar zeer beperkte (10-20 euro per jaar) bulten door een heffingskortingeffect die je niet kan vermijden met de zeer beperkte dingen die je kan doen met de huidige ICT van de belastingdienst.
Het begint iig al met een valse start over de AOW. Toch hoop ik dat ze het wel een tijdje volhouden, zit absoluut niet te wachten op weer verkiezingen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 12:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je moet welhaast bovenmenselijke politieke gaven hebben om dit in goede banen te leiden. Ik zie dit niet lang goed gaan. Zeker van de VVD verwacht ik dat ze gaan steigeren als er van alles gerepareerd moet worden. Die hebben grotendeels 'de formatie gewonnen' en hebben het meeste te verliezen.
Jetten zijn net dat inderdaad gaan ze de BOX 3 aanpassen en ook de AOW wijziging aanpassen , dus alles gaat terugquote:Op donderdag 26 februari 2026 12:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het begint iig al met een valse start over de AOW. Toch hoop ik dat ze het wel een tijdje volhouden, zit absoluut niet te wachten op weer verkiezingen.
Vanaf 2033, maakt voor de huidige begroting dus geen fluit uit.quote:Op donderdag 26 februari 2026 11:49 schreef capricia het volgende:
[..]
E.e.a. is dan ook al ingeboekt bij het kabinet Jetten. Veel zal er dan niet vanaf geweken gaan worden.
[ x ]
men moet het boxenstelsel afschaffen en het uitgesteld loon principe ook afschaffenquote:Op donderdag 26 februari 2026 13:04 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Vanaf 2033, maakt voor de huidige begroting dus geen fluit uit.
In zekere zin is het een impopulaire maatregel die ze enkel gedoe oplevert deze periode. Ik vind overigens terecht want de AOW is nu niet houdbaar ondat de rekening dan bij een kleinere groep werkenden gelegd wordt.
Dat vond ik bij Rutte ook. Wat dat betreft zijn we al wat gewend.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:14 schreef Lurf het volgende:
Het gaat niet eens om de inhoud bij het AOW-plan, maar om de boodschap (wederom) dat het kabinet geen betrouwbare onderhandelingspartner is. Natuurlijk krijgen ze de wind van voren. Ik zou Jetten inmiddels ook geen hand meer geven zonder mijn vingers na te tellen.
Terug naar de achterkamertjes 😱quote:Op donderdag 26 februari 2026 09:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is toch typische achterkamertjespolitiek waar 'men' vanaf wil?
Ik vraag me af of de levensverwachting in de toekomst steeds zal blijven stijgen, daar moet men ook naar kijken.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:04 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Vanaf 2033, maakt voor de huidige begroting dus geen fluit uit.
In zekere zin is het een impopulaire maatregel die ze enkel gedoe oplevert deze periode. Ik vind overigens terecht want de AOW is nu niet houdbaar ondat de rekening dan bij een kleinere groep werkenden gelegd wordt.
Ja, zo begreep ik het wel. Aan bestaande uitkeringen wordt niet gesleuteld.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:29 schreef cinderloom het volgende:
Begreep ik het goed in de interruptie met Wilders dat Jetten gaat kijken om de nieuwe aanpassingen in het wiastelsel alleen te laten gelden voor nieuwe gevallen?
Ik kreeg het niet goed mee ivm telefoongesprek
Het lijkt ook echt op een klimmuur..quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:37 schreef superniger het volgende:
BBB meneer gaat serieus in op een grap van Geert.
Zover ik mee kreeg is wel het plan om eraan te sleutelen, en gaat Jetten zich nu beraden of hij de bestaande gevallen buiten schot kan houden? Geen garantie nog geloof ik?quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:34 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, zo begreep ik het wel. Aan bestaande uitkeringen wordt niet gesleuteld.
vingers natellenquote:Op donderdag 26 februari 2026 13:14 schreef Lurf het volgende:
Het gaat niet eens om de inhoud bij het AOW-plan, maar om de boodschap (wederom) dat het kabinet geen betrouwbare onderhandelingspartner is. Natuurlijk krijgen ze de wind van voren. Ik zou Jetten inmiddels ook geen hand meer geven zonder mijn vingers na te tellen.
quote:Geert Wilders haalt uit: ‘Niet kabinet Jetten maar jatten!’
Geert Wilders haalt tijdens zijn interruptie uit naar de kersverse premier Rob Jetten.
Hij noemt het niet kabinet Jetten maar jatten.
Volgens hem wordt er teveel bezuinigd op de sociale voorzieningen en wordt er daarmee veel geld weggehaald bij de burgers. Wilders zegt te hopen dat het kabinet snel voorbij is.
Inmiddels oud nieuws en zelfs weer eens een oud riedeltje om naamgrappen te maken door de heer Zweerd Wilmaarnietlukken.quote:Op donderdag 26 februari 2026 13:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vingers natellen
https://www.telegraaf.nl/(...)atten/137396313.html
[..]
Als dat niet gebeurt stijgt de Aow leeftijd sowieso nietquote:Op donderdag 26 februari 2026 13:33 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de levensverwachting in de toekomst steeds zal blijven stijgen, daar moet men ook naar kijken.
Welke rijkenquote:Op donderdag 26 februari 2026 14:22 schreef Nattekat het volgende:
Ik word moe van dat gedoe omtrent AOW. Waarom is dat in vredesnaam zo'n heet hangijzer? Om de rijken weer blij te maken?
Over 20 jaar moet dat sowieso al, maar dan is het vast minder erg omdat die generatie de tyfus mag krijgen? Ik betaal me straks scheel om een niet in stand te houden pensioenstelsel in leven te houden waar ik zelf waarschijnlijk geen ene flikker aan heb over 40 jaar.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Welke rijkenHet gaat juist om die verpleegkundige of bouwvakker die ineens tot hun 70ste moeten sjouwen.
ik moest tot mij 67 ste sjouwen met mijn muis hequote:Op donderdag 26 februari 2026 14:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Welke rijkenHet gaat juist om die verpleegkundige of bouwvakker die ineens tot hun 70ste moeten sjouwen.
Laat ze inderdaad iets optuigen waar ook de toekomstige generaties nog iets aan hebben, dan het helemaal in de soep laten rijden om het dan maar af te schaffen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Over 20 jaar moet dat sowieso al, maar dan is het vast minder erg omdat die generatie de tyfus mag krijgen? Ik betaal me straks scheel om een niet in stand te houden pensioenstelsel in leven te houden waar ik zelf waarschijnlijk geen ene flikker aan heb over 40 jaar.
Hier zie je over hoeveel doorwerken het gaat. Bij de nieuwe plannen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Over 20 jaar moet dat sowieso al, maar dan is het vast minder erg omdat die generatie de tyfus mag krijgen? Ik betaal me straks scheel om een niet in stand te houden pensioenstelsel in leven te houden waar ik zelf waarschijnlijk geen ene flikker aan heb over 40 jaar.
En voor mensen met een latere geboortedatum? Zoals voor mensen die nu tussen de 18 en de 30 zijn ?quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier zie je over hoeveel doorwerken het gaat. Bij de nieuwe plannen.
Geen idee of je het mee of tegen vindt vallen.![]()
[ afbeelding ]
Nog niet bekend. Nu is dat 70.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En voor mensen met een latere geboortedatum? Zoals jouw dochter bijvoorbeeld?
Was ik al mee bekend. Maar ik kom zelf uit 96, dus tel dat maar door. Mijn generatie en ook de generatie voor mij kunnen waarschijnlijk al fluiten naar een AOW zoals het nu bestaat, dus ik kan gewoon geen medelijden hebben met die 9 maandjes extra. M'n vader begint in de buurt te komen van de 60 nu, en het is dat hij iets mankeert waardoor ie niet meer kan werken, anders had ik hem nog makkelijk jaren door zien gaan als monteur. Thuis niets doen is niets voor hem.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
AOW-leeftijd sneller omhoog, bekijk hier wat dat voor jou betekent - https://nos.nl/l/2600732quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Nog niet bekend. Nu is dat 70.
Geboortejaar 1996 = 71 en 3 maanden volgens die tabelquote:Op donderdag 26 februari 2026 14:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Was ik al mee bekend. Maar ik kom zelf uit 96, dus tel dat maar door. Mijn generatie en ook de generatie voor mij kunnen waarschijnlijk al fluiten naar een AOW zoals het nu bestaat, dus ik kan gewoon geen medelijden hebben met die 9 maandjes extra. M'n vader begint in de buurt te komen van de 60 nu, en het is dat hij iets mankeert waardoor ie niet meer kan werken, anders had ik hem nog makkelijk jaren door zien gaan als monteur. Thuis niets doen is niets voor hem.
Dus tja... voor mij is er echt geen enkele reden om niet achter de plannen van het kabinet te staan.
De gemiddelde levensverwachting heeft overigens ergens nog een dipje.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Was ik al mee bekend. Maar ik kom zelf uit 96, dus tel dat maar door. Mijn generatie en ook de generatie voor mij kunnen waarschijnlijk al fluiten naar een AOW zoals het nu bestaat, dus ik kan gewoon geen medelijden hebben met die 9 maandjes extra. M'n vader begint in de buurt te komen van de 60 nu, en het is dat hij iets mankeert waardoor ie niet meer kan werken, anders had ik hem nog makkelijk jaren door zien gaan als monteur. Thuis niets doen is niets voor hem.
Dus tja... voor mij is er echt geen enkele reden om niet achter de plannen van het kabinet te staan.
Dank!quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
AOW-leeftijd sneller omhoog, bekijk hier wat dat voor jou betekent - https://nos.nl/l/2600732
Ik zie hier een 2e pagina vd tabel
Dan gaat ook vast pas later in dat je met de pensioeninkomen moet rekenen voor een nieuwe hypotheek dan het jaar waarin je 57 wordt.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:41 schreef capricia het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het probleem ben ik bekend mee, met daarbij het aantal werkenden in verhouding, daarom sta ik ook achter de plannen. Niets doen is de generatie die al decennia alles op een gouden plaat heeft gekregen het laatste restje van de pensioenpot leeg laten grijpen.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:52 schreef capricia het volgende:
[..]
De gemiddelde levensverwachting heeft overigens ergens nog een dipje.
En zal natuurlijk ook niet eindeloos door blijven stijgen. Het probleem zit hem daarbij ook in het aantal AOW-gerechtigden.
En je pensioenuitkering zal ook herberekend moeten worden.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan gaat ook vast pas later in dat je met de pensioeninkomen moet rekenen voor een nieuwe hypotheek dan het jaar waarin je 57 wordt.
Ben er ook niet perse op tegen. Maar liever bedenken ze iets wat gewoon nog jaren mee kan. En niet ieder kabinet een nieuwe regel.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het probleem ben ik bekend mee, met daarbij het aantal werkenden in verhouding, daarom sta ik ook achter de plannen. Niets doen is de generatie die al decennia alles op een gouden plaat heeft gekregen het laatste restje van de pensioenpot leeg laten grijpen.
Ook dat.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:55 schreef capricia het volgende:
[..]
En je pensioenuitkering zal ook herberekend moeten worden.
Afhankelijk van je afspraken.
Dat is helemaal geen gek idee. Zo werkt dat in veel pensioenafspraken ook. Als je later met pensioen gaat, krijg je meer.quote:Op donderdag 26 februari 2026 14:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ook dat.
Overigens had ik gisteren geen tijd meer om te reageren op dat door mogen werken na de AOW-gerechtigde leeftijd: op dit moment is dat dus niet eens altijd mogelijk, maar zelfs als het bedrijf waar je werkt het wel mogelijk maakt, ontvang je wel AOW. Of je nu wil of niet. Het zou helemaal niet gek zijn als ze het mogelijk maken om de start van de uitbetaling van de AOW naar achteren te schuiven als je langer wil werken. Waarom zou ik AOW en salaris willen ontvangen?
En ik snap best dat dat nog niet zo gemakkelijk zal zijn, maar dat wil niet zeggen dat er niet onderzocht zou kunnen (en in mijn ogen moeten) worden hoe men dat wel mogelijk kan maken. Als ook het weigeren van de AOW als je vindt dat je voldoende inkomen en/of vermogen hebt om het niet te hoeven ontvangen, Zoals Beatrix.
Dat heb ik dus gedaan, vijf jaar eerder met vroegpensioen. Toen was het nog 67 jaar en drie maanden, dat is op een gegeven moment (volgens mij met ingang van het pensioenakkoord) weer naar 67 jaar gegaan. Dat verschil van drie maanden merkte ik dus in het pensioen al.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen gek idee. Zo werkt dat in veel pensioenafspraken ook. Als je later met pensioen gaat, krijg je meer.
En als je eerder wil stoppen dat je het dan naar voren kunt halen. Met een lagere uitkering tot gevolg. Bijvoorbeeld.
Dat ging om pensioen en niet de AOW dacht ik, net als ooit de VUT een regeling was.quote:Op donderdag 26 februari 2026 15:44 schreef Japepk het volgende:
Waarom gaan we niet weer 'gewoon' naar 45 of meer dienstjaren? Dan werken de eeuwige studenten langer door, maar de bouwvakker die op zijn 16e begon kan op tijd stoppen. Is dat zo onhaalbaar?
https://www.pensioenlogica.nl/vut-regeling/quote:Vervroegde uittreding (VUT) was een uittredingsregeling voor ouderen en stampt uit een tijd dat de jeugdwerkloosheid erg hoog was. De oudere werknemers stopten vervroegd met werken en het idee was dat de jongeren hun werk zouden overnemen. De voorwaarden van de VUT-regeling waren zo gunstig dat de periode tot pensioen- en AOW-leeftijd konden worden overbrugd. De regeling zorgde voor een makkelijk overgang naar pensioen. De kosten van de VUT-regeling kwamen voor rekening van de werkenden. VUT en pensioenrechten? De pensioenopbouw ging tijdens de VUT-periode door. Alleen het inkomen tijdens VUT werd gekort, werken na de VUT werd wel gestimuleerd.
ik heb ook AOW en salarisquote:Op donderdag 26 februari 2026 14:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ook dat.
Overigens had ik gisteren geen tijd meer om te reageren op dat door mogen werken na de AOW-gerechtigde leeftijd: op dit moment is dat dus niet eens altijd mogelijk, maar zelfs als het bedrijf waar je werkt het wel mogelijk maakt, ontvang je wel AOW. Of je nu wil of niet. Het zou helemaal niet gek zijn als ze het mogelijk maken om de start van de uitbetaling van de AOW naar achteren te schuiven als je langer wil werken. Waarom zou ik AOW en salaris willen ontvangen?
En ik snap best dat dat nog niet zo gemakkelijk zal zijn, maar dat wil niet zeggen dat er niet onderzocht zou kunnen (en in mijn ogen moeten) worden hoe men dat wel mogelijk kan maken. Als ook het weigeren van de AOW als je vindt dat je voldoende inkomen en/of vermogen hebt om het niet te hoeven ontvangen, Zoals Beatrix.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |