Bronquote:Het salaris van politici moet in drie jaar tijd fors worden opgekrikt. Ministers zouden er 15 procent bij moeten krijgen, wethouders en raadsleden in grote gemeenten zelfs 18 procent. Dat staat in een stilletjes gepubliceerd advies aan het nieuwe kabinet.
Het werk van politieke ambtsdragers is de afgelopen jaren zwaarder geworden door complexere problemen en meer intimidatie. Maar dat is niet terug te zien in hun salaris, stelt het Adviescollege Rechtspositie Politieke Ambtsdragers (Arpa). Sterker nog: de salarissen zijn uit het lood als je die vergelijkt met bijvoorbeeld die van ambtenaren.
De hoogste baas van een ministerie, de secretaris-generaal, verdient nu bijvoorbeeld maandelijks 1000 euro bruto meer dan een minister: 17.332 euro tegenover 16.220 euro. Dat kan niet, vindt de commissie. ‘De beloning van de minister als politiek eindverantwoordelijke voor een ministerie dient naar het oordeel van het college als regel de hoogste te zijn’, staat in het advies ‘Een gewaardeerd ambt’.
De adviesclub, geleid door D66-coryfee Alexander Rinnooy Kan, komt daarom met een bij voorbaat beladen advies. Want een loonsverhoging tot wel 18 procent in drie jaar is zonder twijfel voer voor verhitte politieke discussie. Zéker op een moment dat het kabinet het salaris van ambtenaren een jaar wil bevriezen en wil snijden in de zorg en sociale zekerheid. En toch moet het nieuwe kabinet die discussie durven voeren, vindt het adviescollege: ‘Een goede, gewetensvolle uitoefening van het ambt is in het belang van iedereen.’
Hogere verwachtingen
Vooral in grotere gemeenten moeten de salarissen omhoog, vindt het college. Burgemeesters, wethouders en raadsleden zouden er drie keer 6 procent bij moeten krijgen. Arpa bepleit een verhoging van opgeteld 15 procent voor ministers en staatssecretarissen en van 12 procent voor Kamerleden. In kleinere gemeenten zouden raadsleden er ‘slechts’ 10 procent op vooruit hoeven te gaan. Deze groep is de afgelopen jaren namelijk al wel extra gecompenseerd vanwege de extra taken die gemeenten op hun bord hebben gekregen.
Doordat vraagstukken complexer zijn geworden moeten politici volgens het rapport voldoen aan hogere verwachtingen van burgers. Ook op persoonlijk niveau is de functie van politicus zwaarder geworden. ‘Politieke ambtsdragers zijn meer zichtbaar en melden meer intimidatie’, schrijft het college. Hierdoor is de kans groter dat politici afhaken, of zich überhaupt niet meer melden.
De voorwaarden ‘sluiten niet meer goed aan op de praktijk’, concludeert Arpa. Er is de afgelopen vijftien jaar alleen ‘ad hoc’ ingegrepen in de arbeidsvoorwaarden, zoals bij kleinere gemeenten, maar er is niet gekeken naar het grote plaatje.
Inhaalslag
De ‘inhaalslag’ die het college voorstelt, geldt overigens niet voor iedereen. Zo zou de Commissaris van de Koning geen salarisspurt nodig hebben. Die krijgt nu nog een ministerssalaris betaald, maar in het advies wordt voorgesteld de honorering bij te stellen naar het niveau van een staatssecretaris.
Naast een loonsverhoging adviseert het college overigens ook andere arbeidsvoorwaarden voor politici te verbeteren. Uiteindelijk is een politiek ambt voor degene die het uitvoert namelijk ook maar gewoon een baan.
En dan nog een bijzondere ook, want waar een ‘gewone’ werknemer niet zomaar zijn baan kan verliezen, hebben politici geen ontslagbescherming. „Aan een politiek ambt kan abrupt een einde komen”, schrijft Arpa. Hierom moeten er betere afspraken worden gemaakt over het ‘terugkeerrecht’ van politici bij hun oude werkgever als hun functie ophoudt.
Ook moeten er maatregelen genomen worden om het werk aantrekkelijk te houden voor een politicus. Waar veel werknemers naast hun salaris een keuzebudget ontvangen om belastingvrij bijvoorbeeld extra vrije dagen te kunnen kopen of een fiets te kopen, moet dat ook voor politici geïntroduceerd worden.
Om administratief gedoe te voorkomen moeten regels rondom dienstauto’s moeten worden versoepeld, vindt het Arpa. En waar kinderopvang in sommige gemeentes lange wachtlijsten kent, kan opvang ook door de overheid aangeboden worden.
Het advies ligt bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar dat zal er pas iets mee doen op het moment dat beoogd minister Pieter Heerma (CDA) met zijn medebewindspersonen op het bordes staat.
WC-eend geleuter dus.quote:De adviesclub, geleid door D66-coryfee Alexander Rinnooy Kan,
Fysiek werken is ze vreemd. Ze staan ver van de realiteit af. Die weekdieren in Den Haag bepalen wel even dat de mensen met fysiek zware beroepen tot hun 70e door moeten knoeien. Klootzakken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
WC-eend geleuter dus.
Zo’n Klaver, die heeft nog nooit een normale baan gehad. Laat politici maar eerst een paar jaar een normale baan hebben.
Ik hoor ze altijd zeggen dat ze zo hard gewerkt hebben, net alsof vergaderen werken is?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
WC-eend geleuter dus.
Zo’n Klaver, die heeft nog nooit een normale baan gehad. Laat politici maar eerst een paar jaar een normale baan hebben.
Zou je het zelfde aantal uren als een minister willen werken?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:08 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Ik hoor ze altijd zeggen dat ze zo hard gewerkt hebben, net alsof vergaderen werken is?
En dan inclusief bedreigingen die aan de lopende band binnenkomen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zou je het zelfde aantal uren als een minister willen werken?
Ga er maar aan staan; drie uur luisteren naar Van Baarle en Dassen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:08 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Ik hoor ze altijd zeggen dat ze zo hard gewerkt hebben, net alsof vergaderen werken is?
Er is in ons land toch geen plek meer om niet al te moeilijk fysiek werk te doen? Want iedere weldenkende arts adviseert mensen toch om lang krachtig te bewegen zodat die mensen gezond ouder kunnen worden.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Fysiek werken is ze vreemd. Ze staan ver van de realiteit af. Die weekdieren in Den Haag bepalen wel even dat de mensen met fysiek zware beroepen tot hun 70e door moeten knoeien. Klootzakken.
Afgunstig ben ik niet, ik zou niet willen ruilen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Dit wordt weer zo'n topic dat druipt van de afgunst.
Ja mooi verhaal.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Er is in ons land toch geen plek meer om niet al te moeilijk fysiek werk te doen? Want iedere weldenkende arts adviseert mensen toch om lang krachtig te bewegen zodat die mensen gezond ouder kunnen worden.
Je kan altijd nog iets van steigerbouwer of betonvlechter worden hoor.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:12 schreef torentje het volgende:
[..]
Er is in ons land toch geen plek meer om niet al te moeilijk fysiek werk te doen? Want iedere weldenkende arts adviseert mensen toch om lang krachtig te bewegen zodat die mensen gezond ouder kunnen worden.
Een beetje debatten aanhoren en toch maar besluiten wat anders te doen? Jazeker.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Grootste deel van mijn leven zelfstandig ondernemer, dus ben wel wat gewend :-)quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof me Ministers maken ontzettend lange dagen, iedereen wil wat van je, en ontzettend veel stukken lezen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:24 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Grootste deel van mijn leven zelfstandig ondernemer, dus ben wel wat gewend :-)
Nou ik moet er niet aan denken de hele tijd te moeten vergaderen. Goh wat heb ik daar altijd een hekel aan gehad.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:08 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Ik zou er ook niet aan moeten denken, soms zie ik mensen hun agendas en die staan gewoon 100% volgeplanned, ik moet er niet aan denken, overigens over 2 minuten een vergadering, maar dat is een leukequote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:27 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Nou ik moet er niet aan denken de hele tijd te moeten vergaderen. Goh wat heb ik daar altijd een hekel aan gehad.
Hoezo?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Je kunt ook minister worden voor de PVV, dan hoef je dat allemaal niet te doen. Je moet alleen bij de vergaderingen aanwezig zijn als er gestemd moet worden.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof me Ministers maken ontzettend lange dagen, iedereen wil wat van je, en ontzettend veel stukken lezen.
Mijn zus is assistent geweest van een aantal staatssecretarissen en topambentaren, die lui zitten ook veelal zwaar aan de stimulerende middelen om de uren vol te houden.
Want werken kan alleen maar belastend zijn als je fysiek in de bouw zit?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:08 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Dan moeten ze eens aan het eigen volk denken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan inclusief bedreigingen die aan de lopende band binnenkomen.
Jij ging toch emigreren?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:44 schreef hoechst het volgende:
[..]
Dan moeten ze eens aan het eigen volk denken.
Precies, want hun spieren verweken, waardoor zij eerder een probleem aan hun hart krijgen dan de mensen die krachtig bouwen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want werken kan alleen maar belastend zijn als je fysiek in de bouw zit?
Hoewel ik ze overbetaald vind, zou ik ook echt niet willen ruilen met politici.
Dat je dit met droge ogen je bek uit durft te krijgenquote:De hoogste baas van een ministerie, de secretaris-generaal, verdient nu bijvoorbeeld maandelijks 1000 euro bruto meer dan een minister: 17.332 euro tegenover 16.220 euro. Dat kan niet, vindt de commissie.
Noem ons even een SG die er over klaagt dan. Eentje is al genoeg.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:14 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Dat je dit met droge ogen je bek uit durft te krijgen_!
17k per maand en dan klagen dat je niet genoeg krijgt
Hugo de Jonge zat zeer zeker aan de coke, hoe die soms uit zijn ogen keek... ik ken de symptomen maar al te goed.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof me Ministers maken ontzettend lange dagen, iedereen wil wat van je, en ontzettend veel stukken lezen.
Mijn zus is assistent geweest van een aantal staatssecretarissen en topambentaren, die lui zitten ook veelal zwaar aan de stimulerende middelen om de uren vol te houden.
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hugo de Jonge zat zeer zeker aan de coke, hoe die soms uit zijn ogen keek... ik ken de symptomen maar al te goed.
Er zijn dagen dat ik het niet op mijn bankrekening heb staan. Of ja, nou, eigenlijk, alle dagen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:46 schreef Harmankardon het volgende:
Tweede kamerlid voor 140Knog niet misschien
Het bedrijfsleven vind dat ze uitstekend bezig zijn, maar dat het allemaal nog een stuk beter kan. Bijvoorbeeld door het hele sociale stelsel af te schaffen. Maar daar wordt druk aan gewerkt!quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
Koppelen aan prestaties
Dan komen ze niet eens op minimumloon uit
Dan alle schade berekenen die ze veroorzaakten door hun wanbeleid eraf halen
Hartstikke failliet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Die vraagstukken zijn toch echt complexer geworden omdat de politici al een decennia zo niet langer geen grote beslissingen durfde te maken en alles wat lastig was maar voorruit schoven.quote:Doordat vraagstukken complexer zijn geworden moeten politici volgens het rapport voldoen aan hogere verwachtingen van burgers.
Vraagstukken worden bewust complex gemaakt om de overheid groot te houden en het politieke baantjescaroussel te beschermen. Dingen zijn helemaal niet zo complex.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:12 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Die vraagstukken zijn toch echt complexer geworden omdat de politici al een decennia zo niet langer geen grote beslissingen durfde te maken en alles wat lastig was maar voorruit schoven.
Eerst er een puinzooi van maken en dan meer geld verwachten omdat je zo'n grote puinzooi moet opruimen, lekkere redenering.
Klopt helemaal dit.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:20 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Vraagstukken worden bewust complex gemaakt om de overheid groot te houden en het politieke baantjescaroussel te beschermen. Dingen zijn helemaal niet zo complex.
Is nu te laat voor mij om nog veel uren krachtig te bewegen, want de vijand van de vrije meningsuiting is met meer man en bouwt daarmee de wereld vol met overbodige luxe producten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan altijd nog iets van steigerbouwer of betonvlechter worden hoor.
Duidelijk!quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Is nu te laat voor mij om nog veel uren krachtig te bewegen, want de vijand van de vrije meningsuiting is met meer man en bouwt daarmee de wereld vol met overbodige luxe producten.
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 14:48 schreef torentje het volgende:
[..]
Is nu te laat voor mij om nog veel uren krachtig te bewegen, want de vijand van de vrije meningsuiting is met meer man en bouwt daarmee de wereld vol met overbodige luxe producten.
In het bedrijfsleven moet je wel presteren met deze salarissen. Dat is hier niet van toepassing. Nogal een verschil.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:02 schreef nostra het volgende:
Terecht natuurlijk verder - de beloningen zijn ten opzichte van het bedrijfsleven een lachertje en in de gemeentepolitiek zo ongeveer een vrijwilligersvergoeding, maar de timing is wel uitzonderlijk onhandig. Los van de audacity (wat is een goed Nederlands woord daarvoor?) ook niet echt behulpzaam om je doel te bewerkstelligen. Ik ga ook niet om een in mijn ogen terechte salarisverhoging vragen op de dag nadat ik drie weken ziek ben geweest of een megablunder heb gemaakt.
Ja dit dus.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:04 schreef Strijder_ het volgende:
AOW gaan ze korten, WIA gaan ze korten, zorg gaan ze korten en zelf meer inkomen? Dat strookt tegen alles in. HUFTERS.
Viespeuken praktijken daar zijn ze voortreffelijk in
Haarscherp beleid.quote:
Werd vaak een hulplijn ingeschakeld,quote:
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Werd vaak een hulplijn ingeschakeld,
ja gek he als ze net de ww drastisch aanpakken.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Dit dus, doen ze het in een periode dat er niet keihard gekort wordt op de rest was het een heel ander verhaal geweest.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:04 schreef Strijder_ het volgende:
AOW gaan ze korten, WIA gaan ze korten, zorg gaan ze korten en zelf meer inkomen? Dat strookt tegen alles in. HUFTERS.
Viespeuken praktijken daar zijn ze voortreffelijk in
Ja leuk, maar voor ¤16.000 mag toch wel enige progressie verwachten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Niet eens een normale baan. Minimaal 5 jaar een (middel tot groot) bedrijf hebben geleid of bestuurd.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
WC-eend geleuter dus.
Jette ook niet, bij mijn weten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
WC-eend geleuter dus.
Op grond waarvan mogen wij - de burgers - dan resultaten verwachten?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Jette ook niet, bij mijn weten.
De minister president. Bizar eigenlijk.
Langer doorwerken, minder rechten als werknemer en zorg als oudere, en in Box3 gaan we ongerealiseerde winsten belasten.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:04 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Op grond waarvan mogen wij - de burgers - dan resultaten verwachten?
Daarom snapt Jetten basis dingen ook niet:quote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Je komt er alleen in als je de anus van één of andere debiel schoonlikt van een gevestigde kutpartij met één of andere teringideologie waar je het zelf niet mee eens bent. Realisten zijn niet gewenst. Alleen wegkijkers en grootkapitaalpijpers.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:29 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Als ik hier zo lees, zou het gros van jullie enorm blij moeten zijn met het luizenbaantje inclusief fors salaris wat je krijgt als (lokaal) politicus.
Vreemd genoeg ambieert niemand hier zo'n functie.
Zes jaartjes Prorailquote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is geen afgunst om hier vraagtekens bij te stellen als dit kabinet zo'n beetje alles en iedereen uit kleedt.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Beton is lastig vlechten hoorquote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:15 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je kan altijd nog iets van steigerbouwer of betonvlechter worden hoor.
Nog smeriger is dat het in een periode van hoogconjunctuur en lage werkeloosheid doorgedrukt wordtquote:Op vrijdag 13 februari 2026 16:42 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Dit dus, doen ze het in een periode dat er niet keihard gekort wordt op de rest was het een heel ander verhaal geweest.
En met zeer domme opmerkingen - dank daarvoor 👍quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |