abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 08:59:37 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220083369
quote:
Het salaris van politici moet in drie jaar tijd fors worden opgekrikt. Ministers zouden er 15 procent bij moeten krijgen, wethouders en raadsleden in grote gemeenten zelfs 18 procent. Dat staat in een stilletjes gepubliceerd advies aan het nieuwe kabinet.

Het werk van politieke ambtsdragers is de afgelopen jaren zwaarder geworden door complexere problemen en meer intimidatie. Maar dat is niet terug te zien in hun salaris, stelt het Adviescollege Rechtspositie Politieke Ambtsdragers (Arpa). Sterker nog: de salarissen zijn uit het lood als je die vergelijkt met bijvoorbeeld die van ambtenaren.

De hoogste baas van een ministerie, de secretaris-generaal, verdient nu bijvoorbeeld maandelijks 1000 euro bruto meer dan een minister: 17.332 euro tegenover 16.220 euro. Dat kan niet, vindt de commissie. ‘De beloning van de minister als politiek eindverantwoordelijke voor een ministerie dient naar het oordeel van het college als regel de hoogste te zijn’, staat in het advies ‘Een gewaardeerd ambt’.

De adviesclub, geleid door D66-coryfee Alexander Rinnooy Kan, komt daarom met een bij voorbaat beladen advies. Want een loonsverhoging tot wel 18 procent in drie jaar is zonder twijfel voer voor verhitte politieke discussie. Zéker op een moment dat het kabinet het salaris van ambtenaren een jaar wil bevriezen en wil snijden in de zorg en sociale zekerheid. En toch moet het nieuwe kabinet die discussie durven voeren, vindt het adviescollege: ‘Een goede, gewetensvolle uitoefening van het ambt is in het belang van iedereen.’

Hogere verwachtingen
Vooral in grotere gemeenten moeten de salarissen omhoog, vindt het college. Burgemeesters, wethouders en raadsleden zouden er drie keer 6 procent bij moeten krijgen. Arpa bepleit een verhoging van opgeteld 15 procent voor ministers en staatssecretarissen en van 12 procent voor Kamerleden. In kleinere gemeenten zouden raadsleden er ‘slechts’ 10 procent op vooruit hoeven te gaan. Deze groep is de afgelopen jaren namelijk al wel extra gecompenseerd vanwege de extra taken die gemeenten op hun bord hebben gekregen.

Doordat vraagstukken complexer zijn geworden moeten politici volgens het rapport voldoen aan hogere verwachtingen van burgers. Ook op persoonlijk niveau is de functie van politicus zwaarder geworden. ‘Politieke ambtsdragers zijn meer zichtbaar en melden meer intimidatie’, schrijft het college. Hierdoor is de kans groter dat politici afhaken, of zich überhaupt niet meer melden.

De voorwaarden ‘sluiten niet meer goed aan op de praktijk’, concludeert Arpa. Er is de afgelopen vijftien jaar alleen ‘ad hoc’ ingegrepen in de arbeidsvoorwaarden, zoals bij kleinere gemeenten, maar er is niet gekeken naar het grote plaatje.

Inhaalslag
De ‘inhaalslag’ die het college voorstelt, geldt overigens niet voor iedereen. Zo zou de Commissaris van de Koning geen salarisspurt nodig hebben. Die krijgt nu nog een ministerssalaris betaald, maar in het advies wordt voorgesteld de honorering bij te stellen naar het niveau van een staatssecretaris.

Naast een loonsverhoging adviseert het college overigens ook andere arbeidsvoorwaarden voor politici te verbeteren. Uiteindelijk is een politiek ambt voor degene die het uitvoert namelijk ook maar gewoon een baan.

En dan nog een bijzondere ook, want waar een ‘gewone’ werknemer niet zomaar zijn baan kan verliezen, hebben politici geen ontslagbescherming. „Aan een politiek ambt kan abrupt een einde komen”, schrijft Arpa. Hierom moeten er betere afspraken worden gemaakt over het ‘terugkeerrecht’ van politici bij hun oude werkgever als hun functie ophoudt.

Ook moeten er maatregelen genomen worden om het werk aantrekkelijk te houden voor een politicus. Waar veel werknemers naast hun salaris een keuzebudget ontvangen om belastingvrij bijvoorbeeld extra vrije dagen te kunnen kopen of een fiets te kopen, moet dat ook voor politici geïntroduceerd worden.

Om administratief gedoe te voorkomen moeten regels rondom dienstauto’s moeten worden versoepeld, vindt het Arpa. En waar kinderopvang in sommige gemeentes lange wachtlijsten kent, kan opvang ook door de overheid aangeboden worden.

Het advies ligt bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar dat zal er pas iets mee doen op het moment dat beoogd minister Pieter Heerma (CDA) met zijn medebewindspersonen op het bordes staat.
Bron

WiJ ZiJn Er VoOr De BuRGeR. HeT mOeT nU éChT aNdErS hOoR!!!!

Robgod
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:02:38 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_220083394
Voor dat geld kom ik me bed nog steeds niet uit.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_220083401
Daarom moet het klootjesvolk werken tot het graf. ~O>
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:04:38 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220083412
quote:
De adviesclub, geleid door D66-coryfee Alexander Rinnooy Kan,
WC-eend geleuter dus.

Zo’n Klaver, die heeft nog nooit een normale baan gehad. Laat politici maar eerst een paar jaar een normale baan hebben.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220083437
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:04 schreef thedeedster het volgende:

[..]
WC-eend geleuter dus.

Zo’n Klaver, die heeft nog nooit een normale baan gehad. Laat politici maar eerst een paar jaar een normale baan hebben.
Fysiek werken is ze vreemd. Ze staan ver van de realiteit af. Die weekdieren in Den Haag bepalen wel even dat de mensen met fysiek zware beroepen tot hun 70e door moeten knoeien. Klootzakken.
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 09:07:42 #6
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220083444
Dit wordt weer zo'n topic dat druipt van de afgunst.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_220083452
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:04 schreef thedeedster het volgende:

[..]
WC-eend geleuter dus.

Ik hoor ze altijd zeggen dat ze zo hard gewerkt hebben, net alsof vergaderen werken is?
life is like a box of chocolates
pi_220083469
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:08 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Ik hoor ze altijd zeggen dat ze zo hard gewerkt hebben, net alsof vergaderen werken is?
Zou je het zelfde aantal uren als een minister willen werken?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 09:10:58 #9
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220083473
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
En dan inclusief bedreigingen die aan de lopende band binnenkomen.
  vrijdag 13 februari 2026 @ 09:12:25 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_220083478
quote:

[..]
Ga er maar aan staan; drie uur luisteren naar Van Baarle en Dassen. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_220083480
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Fysiek werken is ze vreemd. Ze staan ver van de realiteit af. Die weekdieren in Den Haag bepalen wel even dat de mensen met fysiek zware beroepen tot hun 70e door moeten knoeien. Klootzakken.
Er is in ons land toch geen plek meer om niet al te moeilijk fysiek werk te doen? Want iedere weldenkende arts adviseert mensen toch om lang krachtig te bewegen zodat die mensen gezond ouder kunnen worden.
pi_220083483
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Afgunstig ben ik niet, ik zou niet willen ruilen.
pi_220083487
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Er is in ons land toch geen plek meer om niet al te moeilijk fysiek werk te doen? Want iedere weldenkende arts adviseert mensen toch om lang krachtig te bewegen zodat die mensen gezond ouder kunnen worden.
Ja mooi verhaal.
pi_220083492
Dat is slecht voor onze concurrentiepositie dus dat gaan we niet doen.
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 09:15:51 #15
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_220083504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:12 schreef torentje het volgende:

[..]
Je kan altijd nog iets van steigerbouwer of betonvlechter worden hoor.
  Moderator vrijdag 13 februari 2026 @ 09:20:09 #16
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_220083531
quote:

[..]
Een beetje debatten aanhoren en toch maar besluiten wat anders te doen? Jazeker.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_220083539
Een beetje op je reet zitten en 18 procent meer krijgen.

JoeJoe
Zonder wrijving geen glans
pi_220083558
quote:

[..]
Grootste deel van mijn leven zelfstandig ondernemer, dus ben wel wat gewend :-)
life is like a box of chocolates
pi_220083568
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:24 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Grootste deel van mijn leven zelfstandig ondernemer, dus ben wel wat gewend :-)
Geloof me Ministers maken ontzettend lange dagen, iedereen wil wat van je, en ontzettend veel stukken lezen.
Mijn zus is assistent geweest van een aantal staatssecretarissen en topambentaren, die lui zitten ook veelal zwaar aan de stimulerende middelen om de uren vol te houden.
pi_220083572
quote:

[..]
Nou ik moet er niet aan denken de hele tijd te moeten vergaderen. Goh wat heb ik daar altijd een hekel aan gehad.
pi_220083584
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:27 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]
Nou ik moet er niet aan denken de hele tijd te moeten vergaderen. Goh wat heb ik daar altijd een hekel aan gehad.
Ik zou er ook niet aan moeten denken, soms zie ik mensen hun agendas en die staan gewoon 100% volgeplanned, ik moet er niet aan denken, overigens over 2 minuten een vergadering, maar dat is een leuke :)
pi_220083589
Als ik hier zo lees, zou het gros van jullie enorm blij moeten zijn met het luizenbaantje inclusief fors salaris wat je krijgt als (lokaal) politicus.

Vreemd genoeg ambieert niemand hier zo'n functie.
pi_220083593
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:07 schreef xpompompomx het volgende:
Hoezo?

Is het te rijmen dan met wat ze doen, wat ze presteren en wat een stratenmaker of bagagesjouwer op schiphol moet doen en tot hun 71ste dat ook mogen blijven doen?

'Afgust topic'? Je snapt er werkelijk geen pepernoot van hoe dit over gaat komen.

Zoals onlogisch zegt: stelletje clowns.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220083694
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 09:26 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geloof me Ministers maken ontzettend lange dagen, iedereen wil wat van je, en ontzettend veel stukken lezen.
Mijn zus is assistent geweest van een aantal staatssecretarissen en topambentaren, die lui zitten ook veelal zwaar aan de stimulerende middelen om de uren vol te houden.
Je kunt ook minister worden voor de PVV, dan hoef je dat allemaal niet te doen. Je moet alleen bij de vergaderingen aanwezig zijn als er gestemd moet worden.
pi_220083757
In principe zeker mee eens. Het is natuurlijk belachelijk weinig wat een minister of premier eigenlijk verdient als je kijkt naar de verantwoordelijkheid van de functie.

Alleen zijn er de afgelopen jaren ook ministers geweest waar iedere stuiver nog teveel aan besteedt is.

Maar salaristechnisch is het bedrijfsleven veel interessanter dan een politieke baan. Dat zal ook gevolgen hebben voor eventuele kwaliteit die je op een post kunt neerzetten. Waarom voor een kwart van het geld gaan werken én die shit over je heen laten komen.

Al is het natuurlijk ook niet zo dat als je de ministers/premier 5 miljoen salaris biedt, we ineens alleen nog maar goede ministers/premiers hebben :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')