quote:Volgens de gemeente moet het ontwerp voor het gebouw (9.000 vierkante meter) en het bijbehorende park (25.000 vierkante meter) 'recht doen aan de historische betekenis, de betekenis van de plek én aan de functie van het museum als publieke ontmoetingsruimte'.
"Het museum heeft een breed maatschappelijk karakter", aldus een woordvoerder van wethouder Meliani (GroenLinks). "In de beoordeling wordt met name gekeken naar hoe het ontwerp ruimte biedt aan diverse perspectieven, representatie en inclusiviteit."
De gemeente verwacht dat ontwerpteams uit binnen- en buitenland een ontwerp zullen insturen.
Er wordt gezocht naar een architect voor het gebouw, maar ook naar een landschapsarchitect voor het park.
Ook zoekt de gemeente naar zogenoemde 'kennisdragers' van het Nederlandse slavernijverleden.
Persoonlijke binding
Op de website van de gemeente is te lezen dat inzenders persoonlijke binding met het Nederlandse slavernijverleden moeten hebben en verschillende gemeenschappen goed kunnen vertegenwoordigen. "Ontwerpteams mogen worden aangevuld met kennisdragers uit andere relevante vakgebieden die een aanwinst zijn voor deze prijsvraag."
John Leerdam, directeur van Stichting Nationaal Slavernijmuseum,
OK, ik weet genoeg!quote:"Het museum heeft een breed maatschappelijk karakter", aldus een woordvoerder van wethouder Meliani (GroenLinks). "In de beoordeling wordt met name gekeken naar hoe het ontwerp ruimte biedt aan diverse perspectieven, representatie en inclusiviteit."
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 12 februari 2026 14:38 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Kinderen vinden het altijd wel leuk als er iets actiefs te doen is in een museum, dus misschien kunnen ze het zo opzetten dat kinderen daar doen wat slaven vroeger ook moesten doen: werken op een suikerplantage, hakken in een goudmijn, verzorgen van vee, eten koken en het huishouden.
Zonder twijfel.quote:
dat is wel beter dan al dat getuur op die mobieltjes, verslavend zeg ikquote:Op donderdag 12 februari 2026 14:38 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Kinderen vinden het altijd wel leuk als er iets actiefs te doen is in een museum, dus misschien kunnen ze het zo opzetten dat kinderen daar doen wat slaven vroeger ook moesten doen: werken op een suikerplantage, hakken in een goudmijn, verzorgen van vee, eten koken en het huishouden.
de jonge geesten hier die zijn al verslaafd aan vapenquote:Op donderdag 12 februari 2026 14:43 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Zonder twijfel.
Zo’ museum is uitermate geschikt voor schoolreisjes om zo de jonge geesten rijp te maken.
quote:
Dat is echt het allerzieligste wat ik ooit heb gezien.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
[ afbeelding ]
komt vast ook nog wel een asielzoekers museum naastquote:Op donderdag 12 februari 2026 14:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er is in Amsterdam een holocaust museum, dus waarom niet ook een slavernij museum?
Of gewoon een bordje op de deur met 'voor witten verboden'.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:43 schreef Dutchguy het volgende:
Misschien wel een leuk idee dat witte mensen op de knieen naar binnen moeten. Ze zijn er in Amsterdam gek genoeg voor.
of gewoon een slavernij belasting in Amsterdam en een voedselbos heffingquote:Op donderdag 12 februari 2026 15:02 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Of gewoon een bordje op de deur met 'voor witten verboden'.
Die foto's...zijn die echt?quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Op een of andere vreemde wijze voelen sommige mensen zich enorm aangevallen als het over slavernij gaat. Geen idee waarom je je daar zo druk om moet maken.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:47 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Er is in Amsterdam een holocaust museum, dus waarom niet ook een slavernij museum?
Dat is omdat een vervalst deel van de slavernijgeschiedenis wordt gebruikt om ons aan te vallen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op een of andere vreemde wijze voelen sommige mensen zich enorm aangevallen als het over slavernij gaat. Geen idee waarom je je daar zo druk om moet maken.
Spoedcursus zweepslaanquote:Op donderdag 12 februari 2026 14:38 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Heb je het museum al van binnen gezien?quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is omdat een vervalst deel van de slavernijgeschiedenis wordt gebruikt om ons aan te vallen.
En op een of andere manier voelen die mensen zich nooit aangevallen als het over de holocaust gaat.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:12 schreef Hexagon het volgende:
Op een of andere vreemde wijze voelen sommige mensen zich enorm aangevallen als het over slavernij gaat. Geen idee waarom je je daar zo druk om moet maken.
Zo heb ik ook een vermoeden dat de rol die een bepaalde andere bevolkingsgroep in de slavenhandel en slavernij heeft gespeeld, onderbelicht gaat worden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:49 schreef Arnhemunited het volgende:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de Arabische slavenhandel en de rol van lokale stammen nogal onderbelicht gaat blijven.
Niglets enzo!quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:47 schreef tjoptjop het volgende:
Gezien de locatie en het thema gaat dit natuurlijk een enorme shitshow worden, ik pak de popcorn er alvast bij. Architect die het verkeerde tintje heeft, tribale fitties voor als ze het daadwerkelijk breed trekken, te witte bouwers etc. etc.
[..]Wat kan die gast geweldig vertellen
Yup! Er zijn er wel meer van te vinden. Met name dat jochie schaamt zich persoonlijk echt verschrikkelijk wat sommige blanken vele jaren geleden ooit gedaan hebben.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:07 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Die foto's...zijn die echt?
Zwarte mensen krijgen gewoon geld toe om naar dit museum te gaanquote:
Ik las "so horny"quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:07 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Die foto's...zijn die echt?
Of ze moeten er een gratis KFC-corner in hebben!quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:35 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Zwarte mensen krijgen gewoon geld toe om naar dit museum te gaan
Zoals in het Midden-Oosten!quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:36 schreef Viesdik het volgende:
Zou wat zijn als dit museum door slaven wordt gebouwd.
Tja.. Als men zich er niet zo druk om zou maken, was een museum waarschijnlijk ook niet nodig geweest. Hoeveel bezoekers zou zo'n museum trekken in Afrika? Denk je dat deze mensen behoefte hebben aan een zelfmedelijden museum?quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik ook.. Ik zou gaan mastruberen op al dat leedquote:Op donderdag 12 februari 2026 15:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vind het idee best interessant. Ik zou zo'n museum best bezoeken, maar ik heb het voorgevoel dat dit geen heel representatief museum gaat zijn.
Er lopen helaas veel Sylvana Simonsen rond in dit land.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:39 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Tja.. Als men zich er niet zo druk om zou maken, was een museum waarschijnlijk ook niet nodig geweest. Hoeveel bezoekers zou zo'n museum trekken in Afrika? Denk je dat deze mensen behoefte hebben aan een zelfmedelijden museum?
Echt een tik van de molen gehad die mensen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:32 schreef ToT het volgende:
[..]
Yup! Er zijn er wel meer van te vinden. Met name dat jochie schaamt zich persoonlijk echt verschrikkelijk wat sommige blanken vele jaren geleden ooit gedaan hebben.
Ik schat in dat die mensen ook vegan zijn en met een Palestijns vlaggetje rondlopen op een Pride event.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:44 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Echt een tik van de molen gehad die mensen.
Het punt is.. Het gaat er niet om, om iets te betekenen voor de zwarte mensen in dit land, maar het gaat erom dat linkse blanke mensen aan de wereld willen laten zien hoe goed ze deugen. Ze nemen het op voor een bevolkingsgroep zonder dat deze bevolkingsgroep daarop zit te wachten. C.q. ze doen het niet voor de nabestaanden, ze doen het voor zichzelf.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:42 schreef ToT het volgende:
[..]
Er lopen helaas veel Sylvana Simonsen rond in dit land.
Een soort lgtbq-woke-palestine-superslavery museumquote:Op donderdag 12 februari 2026 15:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik schat in dat die mensen ook vegan zijn en met een Palestijns vlaggetje rondlopen op een Pride event.
Nee, ik de laatste 10-15 jaar opgelet en weet dus ook waarom dit museum er moest komen. Dus 'persoonlijke binding' met het slavernijverleden betekent dus dat ze zwart moeten zijn. Dus het gaat niet over Piet Hein, de Vikingen en Barbarijse seksslavinnenjagers (die van vroeger bedoel ik), misschien nog een token Indo erbij of een Akwasi die de kennis draagt dat zijn slavenmakende heel anders waren, maar daar blijft het dan wel bij.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je het museum al van binnen gezien?
Ook weer waar, maar toch zijn er wel mensen "van kleur" die daar in blijven hangen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:46 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Het punt is.. Het gaat er niet om, om iets te betekenen voor de zwarte mensen in dit land, maar het gaat erom dat linkse blanke mensen aan de wereld willen laten zien hoe goed ze deugen. Ze nemen het op voor een bevolkingsgroep zonder dat deze bevolkingsgroep daarop zit te wachten. C.q. ze doen het niet voor de nabestaanden, ze doen het voor zichzelf.
Zal wel een kleine ruimte bijkomen voor de miljoenen blanke slaven en Aziaten en dat de slavenhandelaren in Afrika zwart waren en slaven verkochten aan Arabieren zal ruime aandacht krijgen vermoed ikquote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef HSG het volgende:
Alleen witte mensen hadden toch slaven?
ja en die kregen ook zweeslagen en werden verkracht als ubermensen?quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zal wel een kleine ruimte bijkomen voor de miljoenen blanke slaven en Aziaten en dat de slavenhandelaren in Afrika zwart waren en slaven verkochten aan Arabieren zal ruime aandacht krijgen vermoed ik
Gebruik dan in ieder geval de juiste term. Ubermenschen ook echtquote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef SwaPore het volgende:
[..]
ja en die kregen ook zweeslagen en werden verkracht als ubermensen?
de witte man is boos EN dom
Misschien moet je pas beoordelen nadat je er een keer bent geweest in plaats van op basis van al je aannames.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ik de laatste 10-15 jaar opgelet en weet dus ook waarom dit museum er moest komen. Dus 'persoonlijke binding' met het slavernijverleden betekent dus dat ze zwart moeten zijn. Dus het gaat niet over Piet Hein, de Vikingen en Barbarijse seksslavinnenjagers (die van vroeger bedoel ik), misschien nog een token Indo erbij of een Akwasi die de kennis draagt dat zijn slavenmakende heel anders waren, maar daar blijft het dan wel bij.
Waarschijnlijk een stuk minderquote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef SwaPore het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom moest er een slavernijmuseum komen?quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien moet je pas beoordelen nadat je er een keer bent geweest in plaats van op basis van al je aannames.
Misschien ook wat externe sponsoring zoeken bij Apple en Nike oid. Sluit prachtig aan bij de bedrijfsvoeringen van ze. Kindslaven gebruiken voor hun grondstoffen en in hun sweatshops.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:38 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Deze blijft een klassieker.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En ook alle NLers hoor....quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef HSG het volgende:
Owjawel hoor. Hoop dat het alleen geen 'blame the whiteman' sfeertje gaat worden. Waar ik een beetje bang voor ben met het volk wat er achter zit.quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:09 schreef rutger05 het volgende:
Er is een budget van 115 miljoen euro voor de bouw van het museum en ik hoop dat er met dit budget een gebouw van bijzondere architectuur en kwaliteit gebouwd kan worden.
Daarnaast is er is ook een Fonds Maatschappelijke Doorwerking van 200 miljoen voor maatregelen die te maken hebben met kennis en bewustwording over het slavernijverleden.
Welke subsidie t het Slavernijmuseum jaarlijks ter beschikking zal krijgen van de overheid is mij nog niet bekend.
Dit prima artikel (premium) geeft inzicht hoe het Slavernijmuseum inhoudelijk eruit zal komen te zien.
https://www.parool.nl/ams(...)ver-schuld~b26cb5bb/
Ik ga zeker dit museum als het open is.
Met bestaande belangrijke musea mag in Nederland wel zorgvuldiger worden omgesprongen. Veel musea staat het water aan de lippen. Ik noem als voorbeeld Museum Cobra in Amstelveen dat het zeer moeilijk heeft en zelfs enige tijd met sluiting werd bedreigd, terwijl het om een zeer belangrijke kunststroming gaat.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:09 schreef Hexagon het volgende:
Prima, meer musea ben ik altijd voor.
Blankequote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef HSG het volgende:
Het eerlijke en volledige verhaal moet verteld worden. Ik ben er groot voorstander van dat ook hedendaagse slavernij en uitbuiting wordt meegenomen in het gehele verhaal.quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Owjawel hoor. Hoop dat het alleen geen 'blame the whiteman' sfeertje gaat worden. Waar ik een beetje bang voor ben met het volk wat er achter zit.
Dan kom ik niet.
Op de slavenmarkten van Algiers en Marrakech? Ik was er niet bij, maar ongetwijfeld.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Waarom niet? Er zijn genoeg mensen die het interessant vinden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom moest er een slavernijmuseum komen?
Er is een groep die dat geschiedkundig gezien belangrijk vind en dat blijkbaar goed genoeg heeft onderbouwd.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dit is niet vanwege de vraag vanuit mensen met interesse in geschiedenis. Dit moet van belastinggeld en als onderdeel van excuses en gejammer over een drugsdode bij een aanhouding in de VS. Dit komt van mensen die vooral iets willen laten zien, hun deels valse verhaal van de geschiedenis willen opdringen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom niet? Er zijn genoeg mensen die het interessant vinden.
Ik hou niet van moderne kunst dus zal niet snel naar zo’n museum gaan. Maar er zijn zat mensen die het wel boeiend vinden.
Zo gaat dat.
Diverse perspectieven. Wedden dat het perspectief dat West-Europa niet zo zeer een aanjager was van slavernij, maar (met name de Britten) de slavernij hebben beëindigd niet een perspectief is wat zal worden gepresenteerd?quote:
Het gaat dus alleen om kwantiteit en niet om kwaliteit. Een beetje geschiedenisvervalsing voor ideologisch gewin moet kunnen?quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:09 schreef Hexagon het volgende:
Prima, meer musea ben ik altijd voor.
Dat is wat kort door de bocht, mijn waarde...quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:27 schreef Hexagon het volgende:
blijkbaar goed genoeg heeft onderbouwd.
Jij kent de collectie al?quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:53 schreef KvanG het volgende:
[..]
Het gaat dus alleen om kwantiteit en niet om kwaliteit. Een beetje geschiedenisvervalsing voor ideologisch gewin moet kunnen?
Ik ben vooral niet zo naief om te denken dat er onder leiding van groenlinks/amsterdamse gemeenteraad ruimte is voor pluralisme en/of een waarheidsgetrouwe interpretatie van historische feiten.quote:
Ergens wel bizar dat iedereen al kan uittekenen dat dit museum aan ideologische geschiedvervalsing gaat doen...quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:00 schreef KvanG het volgende:
[..]
Ik ben vooral niet zo naief om te denken dat er onder leiding van groenlinks/amsterdamse gemeenteraad ruimte is voor pluralisme en/of een waarheidsgetrouwe interpretatie van historische feiten.
quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:09 schreef rutger05 het volgende:
Dit prima artikel (premium) geeft inzicht hoe het Slavernijmuseum inhoudelijk eruit zal komen te zien.
https://www.parool.nl/ams(...)ver-schuld~b26cb5bb/
Ik ga zeker dit museum als het open is.
Oh alsjeblieft zeg... gestopt met lezenquote:Er was nooit een Gouden Eeuw geweest zonder slavenhandel.”
That would be racist.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zal wel een kleine ruimte bijkomen voor de miljoenen blanke slaven en Aziaten en dat de slavenhandelaren in Afrika zwart waren en slaven verkochten aan Arabieren zal ruime aandacht krijgen vermoed ik
er komt een museum naast voor het leed dat asielzoekers is aangedaan gedurende eindeloze wachttijd in het COA en de rottige hotels met hun slechte etenquote:Op donderdag 12 februari 2026 17:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ergens wel bizar dat iedereen al kan uittekenen dat dit museum aan ideologische geschiedvervalsing gaat doen...
Gelukkig weten de fokkertjes die er tegen zijn wel precies hoe het allemaal zat, echte geschiedenis experts, stuk voor stuk.quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dit is niet vanwege de vraag vanuit mensen met interesse in geschiedenis. Dit moet van belastinggeld en als onderdeel van excuses en gejammer over een drugsdode bij een aanhouding in de VS. Dit komt van mensen die vooral iets willen laten zien, hun deels valse verhaal van de geschiedenis willen opdringen.
Ik weet dat op de school van mijn kinderen er een verhaal verteld wordt dat zeer antiwesters is en bizar eenzijdig.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Gelukkig weten de fokkertjes die er tegen zijn wel precies hoe het allemaal zat, echte geschiedenis experts, stuk voor stuk.
En dat mag. Niemand verplicht je om er naar toe te gaan.quote:
Dan ga je klagen bij de directeur. Of je stapt naar de media, als het te gek is wat er wordt verteld.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet dat op de school van mijn kinderen er een verhaal verteld wordt dat zeer antiwesters is en bizar eenzijdig.
Vind jij dat normaal, dat kinderen op school een ideologisch verdraaide versie krijgen van geschiedenis?
er zijn 6 miljoen joden vergast en verbrand 80 jaar geleden ,daar hoor je Amsterdam niet overquote:Op donderdag 12 februari 2026 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Gelukkig weten de fokkertjes die er tegen zijn wel precies hoe het allemaal zat, echte geschiedenis experts, stuk voor stuk.
Het Anne Frank huis is het niet met je eens.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn 6 miljoen joden vergast en verbrand
daar hoor je Amsterdam niet over
Oh, en er is ook een nationaal holocaust museum in Amsterdam.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn 6 miljoen joden vergast en verbrand 80 jaar gelden
Maar wat er 600 jaar geleden mensen tewerk zijn gesteld op katoenplantages dat moet een museum voor komen
daar hoor je Amsterdam niet over
Ik hoorde onlangs het volgende;quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn 6 miljoen joden vergast en verbrand 80 jaar geleden ,daar hoor je Amsterdam niet over
Maar wat er 600 jaar geleden mensen tewerk zijn gesteld op katoenplantages dat moet een museum voor komen
hun nazaten die prijzen zich de hemel dat ze in de USA wonen,
De nazaten van degenen die gebleven zijn moeten zelf varen over de middellandse zee
https://jonet.nl/jerry-af(...)ing-februaristaking/quote:Jerry Afriyie spreker op herdenking Februaristaking
Het is hetzelfde gekunstelde verhaal als in de media, waarbij net wordt gedaan alsof slavernij een kwestie was van Blanke mensen die klootzakken waren, Zwarte mensen die het slachtoffer daarvan waren, the end.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:25 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dan ga je klagen bij de directeur. Of je stapt naar de media, als het te gek is wat er wordt verteld.
De honderden Afro-Amerikaanse mannen die gebruikt werden voor de Tuskegee Syphilis Study zullen zich vast en zeker de hemel in geprezen hebben dat ze in de Verenigde Staten woonden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
hun nazaten die prijzen zich de hemel dat ze in de USA wonen,
Het gaat ongetwijfeld misbruikt worden door types als Tofik en Sylvana om een vals narratief te pushen en een soort erfschuld te creëren.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is hetzelfde gekunstelde verhaal als in de media, waarbij net wordt gedaan alsof slavernij een kwestie was van Blanke mensen die klootzakken waren, Zwarte mensen die het slachtoffer daarvan waren, the end.
De feiten zijn dat slavernij een mondiale praktijk was die vele eeuwen zich heeft voortgedaan. Dat er net zo goed Blanke slaven zijn geweest. Dat er net zo goed Zwarte slavenhouders zijn geweest. Dat de meest gruwelijke slavernij werd bedreven door moslims (zoek maar eens op waarom er geen nabestaanden zijn van die slaven...). En dat de slavernij is beëindigd door primair de Britten, die veel geld besteed hebben en menselijke offers gepleegd hebben door af te dwingen dat andere landen ook met die praktijk zouden stoppen.
Nog even afgezien van dat in die tijd het grootste deel van de mensen die in de gebieden die nu Nederland zijn zelf in een situatie zaten die nauwelijks beter was dan de slaven (je kan zelfs betogen slechter, want een slavenhouder was verantwoordelijk voor zijn slaven, waar in Nederland de horigen alleen maar beschermd werden tegen derden, maar als de oogst tegenviel en je had niets te eten: jouw probleem).
Maarre: whity bad.
Het is te gek voor woorden, maar dit is wat nu echt een onderdeel van fascisme is: wanneer iedereen bereid is te liegen en mensen die daar tegen op proberen te komen worden gezien als vijanden.
Ik kom hier later nog op terug, maar ten tijde van de slavernij waren er geen horigen meer in NL. dat was langer geleden, in de middeleeuwen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is hetzelfde gekunstelde verhaal als in de media, waarbij net wordt gedaan alsof slavernij een kwestie was van Blanke mensen die klootzakken waren, Zwarte mensen die het slachtoffer daarvan waren, the end.
De feiten zijn dat slavernij een mondiale praktijk was die vele eeuwen zich heeft voortgedaan. Dat er net zo goed Blanke slaven zijn geweest. Dat er net zo goed Zwarte slavenhouders zijn geweest. Dat de meest gruwelijke slavernij werd bedreven door moslims (zoek maar eens op waarom er geen nabestaanden zijn van die slaven...). En dat de slavernij is beëindigd door primair de Britten, die veel geld besteed hebben en menselijke offers gepleegd hebben door af te dwingen dat andere landen ook met die praktijk zouden stoppen.
Nog even afgezien van dat in die tijd het grootste deel van de mensen die in de gebieden die nu Nederland zijn zelf in een situatie zaten die nauwelijks beter was dan de slaven (je kan zelfs betogen slechter, want een slavenhouder was verantwoordelijk voor zijn slaven, waar in Nederland de horigen alleen maar beschermd werden tegen derden, maar als de oogst tegenviel en je had niets te eten: jouw probleem).
Maarre: whity bad.
Het is te gek voor woorden, maar dit is wat nu echt een onderdeel van fascisme is: wanneer iedereen bereid is te liegen en mensen die daar tegen op proberen te komen worden gezien als vijanden.
En als ze dat doen, van wie zouden ze dat afgekeken hebben?quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Het gaat ongetwijfeld misbruikt worden door types als Tofik en Sylvana om een vals narratief te pushen en een soort erfschuld te creëren.
Er zitten gewoon financiële motivaties achter.
Geen idee, jij lijkt het te weten dus spreek het uit.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En als ze dat doen, van wie zouden ze dat afgekeken hebben?
De trans-atlantische slavernij (want daar hebben we het nu over) was tussen 1500 en 1870. Horigen in NL waren er vanaf de 7e eeuw en afschaffing was rond 1795-1798 (even opgezocht, die cijfers had ik niet paraat).quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik kom hier later nog op terug, maar ten tijde van de slavernij waren er geen horigen meer in NL. dat was langer geleden, in de middeleeuwen.
Nederland bestond niet eens, maar was de republiek der zeven Nederlanden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De trans-atlantische slavernij (want daar hebben we het nu over) was tussen 1500 en 1870. Horigen in NL waren er vanaf de 7e eeuw en afschaffing was rond 1795-1798 (even opgezocht, die cijfers had ik niet paraat).
Dus dat is toch wel een aardige overlap...
https://www.nu.nl/cultuur(...)slavernijmuseum.htmlquote:Op donderdag 12 februari 2026 17:38 schreef Kickinalfa het volgende:
Zolang er maar geen belasting geld naartoe gaat.
https://historiek.net/gew(...)044/#google_vignettequote:De succesvolle burgers van de Republiek zorgden niet alleen goed voor zichzelf, maar namen ook hun verantwoordelijkheid als het ging om armen, wezen, weduwen, ouden van dagen en zieken. We lezen hierover:
“Dit doen ze uit christelijke naastenliefde, kerkelijke solidariteit en welbegrepen eigenbelang. Armen en behoeftigen hoeven daardoor niet alleen een beroep te doen op de eigen familie, buren of de kerk. De stadsbesturen zorgen voor een sociaal vangnet van weeshuizen, oude mannen- en vrouwenhuizen en hospitalen en bieden de allerarmsten zorg op maat, met voedsel, kleding en wat geld. De vele sociale instellingen dragen bovendien bij aan de orde en rust in de stad. Voor bedelarij, criminaliteit en ander ongewenst gedrag is geen pardon. Tuchthuizen houden de individuen die zich te veel misdragen in het gareel. De zorg ontwikkelt in de Gouden Eeuw een graad van verfijning die voor Europese begrippen uniek is.” (95)
Dat klopt, daarom schreef ik ook:quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nederland bestond niet eens, maar was de republiek der zeven Nederlanden.
En heb je een bron?
Bron: Canon van Nederland.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:36 schreef VEM2012 het volgende:
de mensen die in de gebieden die nu Nederland zijn
Ik wil niet teveel afdwalen van het hoofdonderwerp het Slavernijmuseum, maar ook wij staan met onze enorme welvaart op de overbelaste schouders van uitgebuite mensen en natuur in andere delen van de wereld die door ons niet worden gezien.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
https://historiek.net/gew(...)044/#google_vignette
Ondertussen werd een slaaf in een van de kolonieenn niet eens gezien als een volwaardig mens, en hadden ze nul rechten.
Niet voor niets zijn zo veel slaven ontsnapt en waren er meerdere grote opstanden. Er waren vast slavenhouders die goed voor hun slaven zorgden maar ze werden vooral gezien als dingen waar ze aan konden verdienen.
Uit die tijd is ook genoeg terug te vinden over hoe ze dachten over de slaven en hun behandelden.
Of welke straffen dat er werden uitgedeeld als een slaaf niet luisterde.
Weet niet, ken niet zoveel albino's, om eerlijk te zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2026 14:41 schreef HSG het volgende:
Volgens mij waren de Nederlanden al rijk ver voor de slavenhandel idd.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[..]
Oh alsjeblieft zeg... gestopt met lezen
Nederland is rijk geworden omdat ze met de VOC iets nieuws bedachten: kapitaal bijeenbrengen om heel veel geld te verdienen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Volgens mij waren de Nederlanden al rijk ver voor de slavenhandel idd.
Voor de VOC waren ze ook al rijk.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nederland is rijk geworden omdat ze met de VOC iets nieuws bedachten: kapitaal bijeenbrengen om heel veel geld te verdienen.
Omdat het in bepaalde kringen niet meer als historisch fenomeen geldt maar als ideologische knuppel.quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Precies...quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:36 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik vind het idee best interessant. Ik zou zo'n museum best bezoeken, maar ik heb het voorgevoel dat dit geen heel representatief museum gaat zijn.
Was het maar puur geschiedkundig.quote:Op donderdag 12 februari 2026 16:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er is een groep die dat geschiedkundig gezien belangrijk vind en dat blijkbaar goed genoeg heeft onderbouwd.
Aardig in belezen, inderdaad.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Klopt, en raad eens: grote delen van die republiek bestonden uit gekoloniseerde wingewesten: Drenthe, Brabant, Limburg en delen van Zeeland en Gelderland.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nederland bestond niet eens, maar was de republiek der zeven Nederlanden.
En heb je een bron?
Ja ja ja...quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:57 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En als ze dat doen, van wie zouden ze dat afgekeken hebben?
Zal wel druk worden in dat museum , over een jaar is het hele museum absoluut leegquote:Slavernijmuseum zoekt ontwerp van teams die een band hebben met slavernijverleden
Danny 12-02-2026 13:38 print
Het Nationaal Slavernijmuseum komt op het Java-eiland in Amsterdam, maar hoe het museum en het park er precies uit gaan zien, ligt nog open.
Vanaf vandaag kunnen architecten en ontwerpteams die een band met het slavernijverleden hebben en verschillende gemeenschappen goed kunnen vertegenwoordigen zich bij de gemeente melden met hun plannen.
Het gaat om een gebouw van 9.000 vierkante meter en een park van 25.000 vierkante meter.
Er wordt gezocht naar een architect voor het gebouw en een landschapsarchitect voor het park.
Daarnaast wil de gemeente samenwerken met mensen die veel weten over het Nederlandse slavernijverleden.
wrm is er een joods en holo museumquote:Op donderdag 12 februari 2026 15:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
frans propagandaquote:Op donderdag 12 februari 2026 16:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Op de slavenmarkten van Algiers en Marrakech? Ik was er niet bij, maar ongetwijfeld.
Ahh jij bent er zo een? Had dat dan meteen gezegd, dan had ik je genegeerd. Een discussie met domme tokkies is zinloos.quote:
ik wil bewijs zien van berbers die negers zweepslagen geven en geen AI slopquote:Op vrijdag 13 februari 2026 08:09 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ahh jij bent er zo een? Had dat dan meteen gezegd, dan had ik je genegeerd. Een discussie met domme tokkies is zinloos.
alleen gewillige jonge zwarte slavinnen ,quote:Op donderdag 12 februari 2026 15:51 schreef TheJanitor het volgende:
Zijn daar dan slaven te koop aan het eind in het museumwinkeltje?
De Amerikanen hebben nog twee hele hele oorlogen tegen de berberpiraten gevochten. Onder Thomas Jefferson zelve... Er zit echt een gigantisch gat in je kennis. Wat lul jij over franse propagandaquote:
AI is het met je eensquote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De Amerikanen hebben nog twee hele hele oorlogen tegen de berberpiraten gevochten. Onder Thomas Jefferson zelve... Er zit echt een gigantisch gat in je kennis. Wat lul jij over franse propaganda
Bekijk deze YouTube-videoquote:AI-overzicht
Ja, de Verenigde Staten hebben onder president Thomas Jefferson oorlog gevoerd tegen de Barbarijse piraten (ook wel Berberpiraten genoemd).
Dit conflict staat bekend als de Eerste Barbarijse Oorlog (1801–1805), ook wel de Tripolitaanse Oorlog genoemd.
Hier zijn de belangrijkste feiten over deze oorlog onder Jefferson:
Oorzaak: Toen Thomas Jefferson in 1801 president werd, weigerde hij de hoge "tribuutbetalingen" (beschermgeld) te betalen die de piratenstaten in Noord-Afrika (Tripoli, Tunis, Algiers en Marokko) eisten voor een veilige doorgang van Amerikaanse handelsschepen in de Middellandse Zee.
Aanval: De pasja van Tripoli eiste meer geld en verklaarde in mei 1801 de oorlog aan de VS door de vlaggenstok bij het Amerikaanse consulaat om te hakken. Jefferson stuurde hierop direct een vloot naar de Middellandse Zee om de Amerikaanse belangen te verdedigen en Tripoli te blokkeren.
Verloop: De oorlog duurde vier jaar en omvatte zeeslagen, een blokkade van Tripoli en landoperaties (waaronder de actie die de Marine Corps-hymne "To the Shores of Tripoli" inspireerde).
Resultaat: De oorlog eindigde in 1805 met een vredesverdrag.
Hoewel de piraterij niet volledig werd uitgeroeid, dwong de VS gunstigere voorwaarden af en verminderde de directe dreiging.
Dat waren vooral blanke slaven, vrind. Tering wat ben jij slecht geinformeerd.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 09:54 schreef SwaPore het volgende:
[..]
ik wil bewijs zien van berbers die negers zweepslagen geven en geen AI slop
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |