Haha!quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
Slavernij was vooral een Zeeuwse, Utrechtse en Hollandse aangelegenheid.
Hopelijk komt de nadruk in het museum daar ook op te liggen
Je kunt ook zelf naar Kunta Kinte gaan he, of eigenlijk St James Islandquote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:22 schreef Gia het volgende:
DE Nederlander treft geen schuld. Om hier wat over te weten te komen, kun je beter kijken naar Kunta Kinte, de negerhut van oom Tom lezen enz....
Ik hoef echt niet naar een museum waar een eenzijdig beeld over slavernij wordt geschapen, waar de blanke zich schuldig moet voelen en de zwarte het slachtoffer is.
quote:AI-overzicht
Kunta Kinteh (oorspronkelijk James Island) is een historisch eiland in de Gambia-rivier, bekend als knooppunt in de trans-Atlantische slavenhandel.
Het eiland, vernoemd naar de slaaf gemaakt in Alex Haley's 'Roots' (geboren in Juffureh, Gambia), is een UNESCO-werelderfgoedlocatie met ruïnes van forten die getuigen van deze tragische geschiedenis.
Belangrijke feiten over Kunta Kinteh en Gambia:
Locatie: Gelegen in de rivier de Gambia, toegankelijk via Albreda.
Kunta Kinteh (personage): Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een Mandinka-krijger die rond 1767 werd gevangengenomen en naar Amerika verscheept, verteld in het boek/de miniserie Roots.
Historische betekenis: Het eiland diende als verzamelplaats voor slaven voordat ze naar Amerika en Europa werden getransporteerd.
UNESCO-werelderfgoed: Het eiland en omliggende locaties (zoals Fort Bullen) markeren het begin en einde van de slavenhandel in West-Afrika.
En ze kunnen ook nog eens in de toekomst kijken, want ze weten blijkbaar wat er in een nog niet bestaand museum allemaal te zien gaat zijn.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Gelukkig weten de fokkertjes die er tegen zijn wel precies hoe het allemaal zat, echte geschiedenis experts, stuk voor stuk.
Het gebouw moet 9.000 vierkante meter groot worden en jaarlijks 270.000 bezoekers ontvangen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/cultuur(...)slavernijmuseum.html
quote:Eerder hadden de gemeente Amsterdam en het Rijk al 70 miljoen euro opzijgezet.
Nu komt daar dus 21 miljoen euro bij.
Ook heeft het Rijk 3 miljoen euro over voor de ontwikkeling van het kenniscentrum dat bij het museum hoort.
Verder wordt er gerekend op 17,4 miljoen euro uit "externe financiering", zo meldt Meliani.
Met kostenoverschrijdingen hebben ze in Amsterdam inmiddels wel de nodige ervaring.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
ja dat zal vast wel
110 miljoen euro
Ja, want er is helemaal niets waar je van af kan leiden hoe dit zal gaan…quote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En ze kunnen ook nog eens in de toekomst kijken, want ze weten blijkbaar wat er in een nog niet bestaand museum allemaal te zien gaat zijn.
Nouja ik lees vooral allerlei onderbuik-aannames.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, want er is helemaal niets waar je van af kan leiden hoe dit zal gaan…
Behalve dan dat je het voor 90% al kan intekenen.
men denkt dat toeristen in plaats van naar de wallen nu naar het slavernij museum zullen gaanquote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja ik lees vooral allerlei onderbuik-aannames.
Nee dat denken ze nietquote:Op vrijdag 13 februari 2026 19:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men denkt dat toeristen in plaats van naar de wallen nu naar het slavernij museum zullen gaan
het zal Touria een worst zijn allemaal , als ze maar met de koning op de foto komt met de openingquote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:00 schreef FlippingCoin het volgende:
het had ook nergens anders kunnen komen toch
Het moet natuurlijk wel 'van deze tijd zijn' met alle nieuwe Nederlanders dus de islamitische en de Afrikaanse slavernij zullen proportioneel vertegenwoordigd zijn?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 17:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En ze kunnen ook nog eens in de toekomst kijken, want ze weten blijkbaar wat er in een nog niet bestaand museum allemaal te zien gaat zijn.
Tuurlijk.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 18:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja ik lees vooral allerlei onderbuik-aannames.
Ik heb geen idee, want het museum is er nog niet.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het moet natuurlijk wel 'van deze tijd zijn' met alle nieuwe Nederlanders dus de islamitische en de Afrikaanse slavernij zullen proportioneel vertegenwoordigd zijn?
Ehhh duidelijk niet dus.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:43 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Is dit nou een onderwerp waarover (blank) links en rechts elkaar in de armen kunnen sluiten?
Ik vroeg onlangs iets over witte erfschuld en was toen nog nooit zo snel populair (mijn quote alarm ontplofte).
Vertel maar eens wat over je witte erfschuld.quote:
Snap de vraag niet?quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:53 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Vertel maar eens wat over je witte erfschuld.
Voortaan ga ik gewoon de haakjes weghalenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Snap de vraag niet?
M’n oma was Surinaams. En ben dus ook niet 100 procent wit of hoe je het ook wil noemen.
Dat lijkt me wel , er zal niets te zien zijn over de Yazidi meisjes of de BOKO HARAM kinderen, die als sexslavin verkocht zijnquote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:09 schreef Kottnauer het volgende:
De grootste afdeling van dit museum zal er komen voor de islamitische slavernij neem ik aan?
quote:Deze meisjes, ooit ontvoerd door Boko Haram en nadien weer vrijgelaten, wachten om de Nigeriaanse president te ontmoeten.Bron AFP
De meeste slavenhouders zorgden wel redelijk tot goed voor hun menselijk eigendom. Zorgde je er niet goed voor dan konden je slaven niet goed werken en leverden ze weinig tot niks op.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
https://historiek.net/gew(...)044/#google_vignette
Ondertussen werd een slaaf in een van de kolonieenn niet eens gezien als een volwaardig mens, en hadden ze nul rechten.
Niet voor niets zijn zo veel slaven ontsnapt en waren er meerdere grote opstanden. Er waren vast slavenhouders die goed voor hun slaven zorgden maar ze werden vooral gezien als dingen waar ze aan konden verdienen.
Uit die tijd is ook genoeg terug te vinden over hoe ze dachten over de slaven en hun behandelden.
Of welke straffen dat er werden uitgedeeld als een slaaf niet luisterde.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |