quote:Op donderdag 12 februari 2026 20:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tussen het halen en het halen..
Heeft dit buitengewone talent je nog een goede job opgeleverd in kwantummechanica of op de mechanica afdeling van de Kwantum?
Dus jij hebt op school gezeten maar alle kennis die je daar kreeg aangereikt, vertrouwde je niet. Gewoon omdat je de overtuiging had dat het allemaal niet zo "simpel in elkaar zit".quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeer herkenbaar ja. Ik zat op school ook meestal naar buiten te turen. Haalde toch alles met twee vingers in m'n neus. En conventionele antwoorden waren vaak ontzettend onbevredigend en onlogisch als je een beetje kritisch nadenkt. Dus dan ga je zelf op zoek. Daar begon ik op m'n 15e serieus mee: wat is het doel van mijn leven? Bestaat liefde? Wat is rechtvaardigheid? Hoe moet het land geregeerd worden? Wat is het belangrijkste in het leven? En zo ga je down the rabbit hole terwijl je je eigenlijk op allerlei oninteressante stof moet concentreren die totaal nutteloos lijkt om tot de werkelijk belangrijke antwoorden van het leven te komen. En ja, dan is het haast onvermijdelijk dat je een 'complotdenker' wordt, omdat de wereld gewoon niet zo simpel in elkaar zit als je op het NOS-journaal en in de schoolboeken voorgeschoteld krijgt. Ik las wel eens 'de enigen die niet in complottheorieën geloven, zijn degenen die ze niet bestudeerd hebben'. Dat slaat de spijker op zijn kop denk ik. Maar waar gaat het in de kern om? Dat kleine groepjes de grotere groep proberen uit te buiten om lekker rijk te leven. Niks vergezochts aan.
Een academicus denkt na over epistemologie. Oftewel: wat is betrouwbare kennis?quote:Op woensdag 11 februari 2026 16:41 schreef Hyaenidae het volgende:
Zo te lezen ben je gewoon een rasechte academicus. Een academicus is onderzoekend en kritisch.
En daar is niets mis mee, wetenschappelijk onderzoek is juist hetgeen wat zover heeft gebracht en ook steeds verder zal brengen.
Een gerelateerd fenomeen: ik krijg nog steeds regelmatig mails van mensen die met een minimale wetenschappelijke achtergrond menen dat de gevestigde natuurkunde niet deugt, en komen dan aan met hun eigen ideeën. Deze mensen worden door academici liefkozend "crackpots" genoemdquote:Op vrijdag 13 februari 2026 04:54 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dus jij hebt op school gezeten maar alle kennis die je daar kreeg aangereikt, vertrouwde je niet. Gewoon omdat je de overtuiging had dat het allemaal niet zo "simpel in elkaar zit".
Deze manier van denken noemen we "pessimistische meta-inductie" en scoort hoog op de crackpot-index.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:14 schreef SwaPore het volgende:
vrijdenken is een farce
mag ik iets denken over de holocaust?
nee? oprotten dan
vroeger hadden we een geocentric model
daarna kwamen nerds zeggen dat dat fout was en kwamen met een heliocentric model
guess wat? DAT is OOK FOUT
zelfde met zwaartekracht, Newton was wrong
Je weet nu wie die stoeptegel gemaakt heeft?quote:Op woensdag 11 februari 2026 16:19 schreef Viesdik het volgende:
En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen.
Een een van de grootste complotten waar glasharde bewijzen voor zijn wordt dan weer vaak met kracht ontkend.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
De Holocaust was zo'n complot, bijvoorbeeld, en ook rijkelijk gedocumenteerd.
Gunpowder Plot
Moord op Caesar
Moord op Lincoln
Executie van de Romanovs
Punt is, daar zijn glasharde bewijzen voor.
Beroemde TV-scene, oudere kijkers kennen dit nog wel.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Een een van de grootste complotten waar glasharde bewijzen voor zijn wordt dan weer vaak met kracht ontkend.
9/11
Het feit dat een theorie nu goed werkt, is geen garantie dat het waar isquote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef Haushofer het volgende:
Deze manier van denken noemen we "pessimistische meta-inductie" en scoort hoog op de crackpot-index.
Showroom. Dat was hilarisch ja.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:59 schreef EsserS het volgende:
[..]
Beroemde TV-scene, oudere kijkers kennen dit nog wel.
Een kritische vrijdenker in actie.
"EN DAT GELEUFDE GIJ"???
Bekijk deze YouTube-video
Daarom passen echte wetenschappers theorieën aan wanneer nieuwe empirische bewijzen dat vereisen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Het feit dat een theorie nu goed werkt, is geen garantie dat het waar is
Het gaat niet om "waarheid" maar wel om relatieve waarschijnlijkheid. Hoe waarschijnlijk is het dat 6.000 jaar geleden zo maar uit het niets 2 witte mensen op een voorheen 'ledige Aarde' werden gezet? Is dit waarschijnlijker dan een geëvolueerde wereld? Of, hoe waarschijnlijk is het dat we geregeerd worden door buitenaardse reptielen? Is dit waarschijnlijker dan dat we geregeerd worden door mensen van vlees en bloed? Zijn op wetenschap gebaseerde overtuigingen waarschijnlijker dan met waanzin geladen denkbeelden? Zeg het maar.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Klopt. Garantie krijg je bij een stofzuiger.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Volgens mij is pessimistische meta-inductie een bekend en serieus argument binnen de wetenschapsfilosofie (tegen wetenschappelijk realisme).quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Deze manier van denken noemen we "pessimistische meta-inductie" en scoort hoog op de crackpot-index.
De pessimistische meta-inductie is de "olifant in de kamer" van de wetenschapsfilosofie. Het dwingt wetenschappers om bescheiden te blijven over wat we denken te weten. De tegenstanders van de wetenschap, de religieuze dwaallichten, hebben hier geen last van want die 'weten' het immers zeker. Die hoeven niet bescheiden te zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:28 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Volgens mij is pessimistische meta-inductie een bekend en serieus argument binnen de wetenschapsfilosofie (tegen wetenschappelijk realisme).
Eens met je post, máár elke wetenschappelijke methodologie tracht de negatie van de menselijke emotie (en andere tekortkomingen) te zijn. Het is oneerlijk om dit hoogwaardige streven tegenover elke andere "vorm van denken" te plaatsen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 08:55 schreef Haushofer het volgende:
Tel daarbij op dat complottheorieën een aantal basale psychologische behoeften bevredigen (grote gebeurtenissen hebben grote oorzaken nodig, apofenie, behoefte aan overzicht en eenvoud, superioriteitsgevoel, groepsbinding, etc.) en je zou rationeel gezien a priori uiterst sceptisch jegens complottheorieën moeten zijn.
De wetten van Newton maken gehakt van jouw gedachten. Je zult in een normale lift nooit tegen het plafond vliegen door een sprongetje, simpelweg omdat de zwaartekracht en de geleidelijke vertraging van de lift je "veilig" houden. Je zou een superhelden-sprong moeten hebben om de wetten van de traagheid in je eentje te verslaan.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:43 schreef Viesdik het volgende:
Vroeger dacht ik altijd. Wat gebeurt er als je gaat springen in de lift, net voordat de lift stopt?
Stel de lift gaat omhoog en ik spring net voordat de lift stopt.. kom ik dan tegen het plafond van de lift aan?
Of stel de lift gaat omlaag en ik spring net voordat de lift stopt.. verbrijzel ik dan mijn knieën ?
wat de fak lul je nou allemaal, dit is appels met peren vergelijkenquote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:33 schreef EsserS het volgende:
[..]
Het gaat niet om "waarheid" maar wel om relatieve waarschijnlijkheid. Hoe waarschijnlijk is het dat 6.000 jaar geleden zo maar uit het niets 2 witte mensen op een voorheen 'ledige Aarde' werden gezet? Is dit waarschijnlijker dan een geëvolueerde wereld? Of, hoe waarschijnlijk is het dat we geregeerd worden door buitenaardse reptielen? Is dit waarschijnlijker dan dat we geregeerd worden door mensen van vlees en bloed? Zijn op wetenschap gebaseerde overtuigingen waarschijnlijker dan met waanzin geladen denkbeelden? Zeg het maar.
Rare samenvatting van wat ik zeg hoor.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 04:54 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dus jij hebt op school gezeten maar alle kennis die je daar kreeg aangereikt, vertrouwde je niet. Gewoon omdat je de overtuiging had dat het allemaal niet zo "simpel in elkaar zit".
Nee hoor, dit is "vrij denken van vrijdenkers" vergelijken met de laatste stand van de wetenschap.quote:Op maandag 16 februari 2026 09:26 schreef SwaPore het volgende:
[..]
wat de fak lul je nou allemaal, dit is appels met peren vergelijken
Het is geen samenvatting van hoe jij in het leven staat maar de broze kern van jouw levensovertuiging. Broos omdat het feitenvrij is. Maar dat geeft niet, geloof wat je wil geloven.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Rare samenvatting van wat ik zeg hoor.
Dus jij gelooft letterlijk alles wat je op school is voorgeschoteld? En dat dat de 'hele waarheid' is van alles, dat die niet complexer is dan dat?quote:Op maandag 16 februari 2026 11:39 schreef EsserS het volgende:
[..]
Het is geen samenvatting van hoe jij in het leven staat maar de broze kern van jouw levensovertuiging. Broos omdat het feitenvrij is. Maar dat geeft niet, geloof wat je wil geloven.
Het nut van een feitenvrije levensovertuiging zoals die van jou zit vooral in het emotionele en sociale welzijn. Dat is prima maar als deze subjectieve overtuiging botst met de fysieke realiteit op een manier die schadelijk is (denk aan medische desinformatie of klimaatontkenning) dan begint het gevaarlijk te worden.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus jij gelooft letterlijk alles wat je op school is voorgeschoteld? En dat dat de 'hele waarheid' is van alles, dat die niet complexer is dan dat?
Hoe wist je toen je op school zat dat dat allemaal betrouwbare informatie was?
Wat een vreselijk gezever en geen antwoord op mijn vragen. Vervelende user ben je zeg. Is je vorige account gebant?quote:Op maandag 16 februari 2026 12:04 schreef EsserS het volgende:
[..]
Het nut van een feitenvrije levensovertuiging zoals die van jou zit vooral in het emotionele en sociale welzijn. Dat is prima maar als deze subjectieve overtuiging botst met de fysieke realiteit op een manier die schadelijk is (denk aan medische desinformatie of klimaatontkenning) dan begint het gevaarlijk te worden.
Nee, al vrij jong heb ik de bijbelverhalen op school met een korreltje zout genomen. Ik had vrij snel door dat deze verhalen niet met de werkelijkheid strookten. Later kon ik er woorden aanplakken: metafoor, overdrachtelijk.
Wat is de 'hele waarheid'?quote:Op maandag 16 februari 2026 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus jij gelooft letterlijk alles wat je op school is voorgeschoteld? En dat dat de 'hele waarheid' is van alles, dat die niet complexer is dan dat?
Hoe wist je toen je op school zat dat dat allemaal betrouwbare informatie was?
Voor hem is alles wat in de bijbel staat aantoonbaar waar want het staat immers in de bijbel. Cirkelredeneringen zijn volgens hem logisch geldig omdat de bijbel boven alle logica verheven is.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat is de 'hele waarheid'?
Wat zijn vervolgens zaken die op school geleerd worden die aantoonbaar onwaar zijn en waren?
Ik heb het niet over 'onwaar', maar dat veel dingen gewoon veel complexer zijn.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat is de 'hele waarheid'?
Wat zijn vervolgens zaken die op school geleerd worden die aantoonbaar onwaar zijn en waren?
Je verwart harde feiten met vermoedens. Als jij je vermoedens over WO I en II kan aantonen met feiten dan ben je geen complotdenker maar een historicus van grote faam. Maar jij komt niet verder dan wat aannames omdat jij de overtuiging hebt dat "wat ik denk, is waar", waar is. Hetgeen natuurlijk een denkfout van epische proporties is.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb het niet over 'onwaar', maar dat veel dingen gewoon veel complexer zijn.
Bijv. de hele geschiedenis van de eerste en tweede wereldoorlog wordt gewoon belachelijk simplistisch uitgelegd. Enige connecties met internationale banken en bedrijven blijven volledig uit, terwijl bankiers notoire oorlogsfinanciers zijn.
En als je daar dan later iets over vindt en vertelt, word je dus een complottheorist genoemd. Omdat mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is, en verdere nuance daarvan, of belangen die op de achtergrond hebben meegespeeld, allemaal vergezochte onzin is.
Wat weet jij nou van wat ik allemaal wel en niet weet en wat vermoedens zijn?quote:Op maandag 16 februari 2026 14:33 schreef EsserS het volgende:
[..]
Je verwart harde feiten met vermoedens. Als jij je vermoedens over WO I en II kan aantonen met feiten dan ben je geen complotdenker maar een historicus van grote faam. Maar jij komt niet verder dan wat aannames omdat jij de overtuiging hebt dat "wat ik denk, is waar", waar is. Hetgeen natuurlijk een denkfout van epische proporties is.
Ik weet niet wat voor schoolopleiding jij hebt gevolgd maar ik ben onderwezen met de gedachten van de Oostenrijkse school. Ik geloof in creatieve destructie ter meerdere eer en glorie van een gezondere econonomie.
je lult over een mannetje in de wolken terwijl ik aantoon dat zowel het geocentrisch ALS het heliocentrisch model niet kloppen.quote:Op maandag 16 februari 2026 11:36 schreef EsserS het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is "vrij denken van vrijdenkers" vergelijken met de laatste stand van de wetenschap.
Ik ook. Schumpeter was bij ons op school zelfs examenstof.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En wbt economie had ik het dus over de middelbare school.
Geen want je stellling klopt niet: het heliocentrische model klopt wel, het is de wetenschappelijke basis voor hoe wij ons zonnestelsel begrijpen. In dit model staat de zon in het centrum en draaien de aarde en de andere planeten eromheen. Dit staat tegenover het oude "geocentrische model", waarin men dacht dat de aarde het onbeweeglijke middelpunt van het universum was. Feit is ook dat de zon niet het middelpunt is van het heelal.quote:Op maandag 16 februari 2026 15:11 schreef SwaPore het volgende:
[..]
je lult over een mannetje in de wolken terwijl ik aantoon dat zowel het geocentrisch ALS het heliocentrisch model niet kloppen.
Wat is de volgende vergelijking die je gaat maken dan
Ik geloof hier helemaal niks van. Bij het vak algemene economie werd Keynes in één adem genoemd met Adams, om de verschillen te laten zien. Nederland heeft een sociale zorgeconomie, inderdaad een aspect van Keynes, maar dat heeft niets met links te maken, maar dat mensen die het beter hebben indirect zorgen voor de mensen die niet zoveel geluk in hun leven hebben. Rechts=samen voor ons eigen.quote:Op maandag 16 februari 2026 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bij economie kregen wij alleen Keynes, omdat dat nu toevallig het model is dat links Nederland gebruikt.
Keynes heeft niet zo zeer te maken met linkse politiek als wel met het inzicht van anti-cyclisch (overheids)begrotingsbeleid. Maar de praktijk geeft aan dat politici slecht luisteren naar economen. De inzichten van Keynes fungeerden wel als basis voor de verzorgingsstaat.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:58 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik geloof hier helemaal niks van. Bij het vak algemene economie werd Keynes in één adem genoemd met Adams, om de verschillen te laten zien. Nederland heeft een sociale zorgeconomie, inderdaad een aspect van Keynes, maar dat heeft niets met links te maken, maar dat mensen die het beter hebben indirect zorgen voor de mensen die niet zoveel geluk in hun leven hebben. Rechts=samen voor ons eigen.
Adam Smith, de beroemde 18e eeuwse moraalfilosoof, is sinds Reagan gekaapt door de neoconservatieven, oftewel de vrije marktfundamentalisten.quote:Wanneer de markt in zwaar weer belandt,
biedt de overheid een helpende hand.
Bezuinig in de gouden tijd,
maar investeer als de crisis vlijt,
Zo blijft de economie in de juiste stand.
quote:Een eigenbelang dat zachtjes stuurt,
de markt die door de chaos tuurt.
Geen meester die de koers bepaalt,
terwijl de welvaart binnenhaalt.
Een onzichtbare hand die nimmer faalt.
Ja, maar niet zoals SwaPore het toepast.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:28 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Volgens mij is pessimistische meta-inductie een bekend en serieus argument binnen de wetenschapsfilosofie (tegen wetenschappelijk realisme).
Vind je het niet ironisch dat je eerst beweert dat "mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is", en vervolgens klaagt over een gebrek aan nuancering bij lesstof?quote:Op maandag 16 februari 2026 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is, en verdere nuance daarvan, of belangen die op de achtergrond hebben meegespeeld, allemaal vergezochte onzin is.
Er wordt een complot geinsinueerd terwijl de werkelijkheid veel saaier is.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind je het niet ironisch dat je eerst beweert dat "mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is", en vervolgens klaagt over een gebrek aan nuancering bij lesstof?
Ik wel, namelijk.
Helaas geldt dat voor veel mensen wel ja.quote:Op maandag 16 februari 2026 20:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vind je het niet ironisch dat je eerst beweert dat "mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is", en vervolgens klaagt over een gebrek aan nuancering bij lesstof?
Ik wel, namelijk.
Wat vrijer denken misschien begrijp je het dan.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:53 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Praten we dan langs elkaar heen? Ik volg het niet meer
zie hier de fout alquote:Op maandag 16 februari 2026 16:53 schreef EsserS het volgende:
[..]
Geen want je stellling klopt niet: het heliocentrische model klopt wel, het is de wetenschappelijke basis voor hoe wij ons zonnestelsel begrijpen. In dit model staat de zon in het centrum en draaien de aarde en de andere planeten eromheen. Dit staat tegenover het oude "geocentrische model", waarin men dacht dat de aarde het onbeweeglijke middelpunt van het universum was. Feit is ook dat de zon niet het middelpunt is van het heelal.
Wat begrijp jij hier dan niet aan?
kun je dit ook Toelichten ?quote:
Waarschijnlijk doelt hij hierop:quote:Op woensdag 18 februari 2026 05:43 schreef dop het volgende:
[..]
kun je dit ook Toelichten ?
Gps maakt gebruik van principes uit het heliocentrische model, toen ik vorige week naar Zweden vloog werkte dat deel nog prima.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |