quote:Op donderdag 12 februari 2026 20:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Tussen het halen en het halen..
Heeft dit buitengewone talent je nog een goede job opgeleverd in kwantummechanica of op de mechanica afdeling van de Kwantum?
Dus jij hebt op school gezeten maar alle kennis die je daar kreeg aangereikt, vertrouwde je niet. Gewoon omdat je de overtuiging had dat het allemaal niet zo "simpel in elkaar zit".quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeer herkenbaar ja. Ik zat op school ook meestal naar buiten te turen. Haalde toch alles met twee vingers in m'n neus. En conventionele antwoorden waren vaak ontzettend onbevredigend en onlogisch als je een beetje kritisch nadenkt. Dus dan ga je zelf op zoek. Daar begon ik op m'n 15e serieus mee: wat is het doel van mijn leven? Bestaat liefde? Wat is rechtvaardigheid? Hoe moet het land geregeerd worden? Wat is het belangrijkste in het leven? En zo ga je down the rabbit hole terwijl je je eigenlijk op allerlei oninteressante stof moet concentreren die totaal nutteloos lijkt om tot de werkelijk belangrijke antwoorden van het leven te komen. En ja, dan is het haast onvermijdelijk dat je een 'complotdenker' wordt, omdat de wereld gewoon niet zo simpel in elkaar zit als je op het NOS-journaal en in de schoolboeken voorgeschoteld krijgt. Ik las wel eens 'de enigen die niet in complottheorieën geloven, zijn degenen die ze niet bestudeerd hebben'. Dat slaat de spijker op zijn kop denk ik. Maar waar gaat het in de kern om? Dat kleine groepjes de grotere groep proberen uit te buiten om lekker rijk te leven. Niks vergezochts aan.
Een academicus denkt na over epistemologie. Oftewel: wat is betrouwbare kennis?quote:Op woensdag 11 februari 2026 16:41 schreef Hyaenidae het volgende:
Zo te lezen ben je gewoon een rasechte academicus. Een academicus is onderzoekend en kritisch.
En daar is niets mis mee, wetenschappelijk onderzoek is juist hetgeen wat zover heeft gebracht en ook steeds verder zal brengen.
Een gerelateerd fenomeen: ik krijg nog steeds regelmatig mails van mensen die met een minimale wetenschappelijke achtergrond menen dat de gevestigde natuurkunde niet deugt, en komen dan aan met hun eigen ideeën. Deze mensen worden door academici liefkozend "crackpots" genoemdquote:Op vrijdag 13 februari 2026 04:54 schreef EsserS het volgende:
[..]
Dus jij hebt op school gezeten maar alle kennis die je daar kreeg aangereikt, vertrouwde je niet. Gewoon omdat je de overtuiging had dat het allemaal niet zo "simpel in elkaar zit".
Deze manier van denken noemen we "pessimistische meta-inductie" en scoort hoog op de crackpot-index.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:14 schreef SwaPore het volgende:
vrijdenken is een farce
mag ik iets denken over de holocaust?
nee? oprotten dan
vroeger hadden we een geocentric model
daarna kwamen nerds zeggen dat dat fout was en kwamen met een heliocentric model
guess wat? DAT is OOK FOUT
zelfde met zwaartekracht, Newton was wrong
Je weet nu wie die stoeptegel gemaakt heeft?quote:Op woensdag 11 februari 2026 16:19 schreef Viesdik het volgende:
En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen.
Een een van de grootste complotten waar glasharde bewijzen voor zijn wordt dan weer vaak met kracht ontkend.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
De Holocaust was zo'n complot, bijvoorbeeld, en ook rijkelijk gedocumenteerd.
Gunpowder Plot
Moord op Caesar
Moord op Lincoln
Executie van de Romanovs
Punt is, daar zijn glasharde bewijzen voor.
Beroemde TV-scene, oudere kijkers kennen dit nog wel.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Een een van de grootste complotten waar glasharde bewijzen voor zijn wordt dan weer vaak met kracht ontkend.
9/11
Het feit dat een theorie nu goed werkt, is geen garantie dat het waar isquote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef Haushofer het volgende:
Deze manier van denken noemen we "pessimistische meta-inductie" en scoort hoog op de crackpot-index.
Showroom. Dat was hilarisch ja.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 11:59 schreef EsserS het volgende:
[..]
Beroemde TV-scene, oudere kijkers kennen dit nog wel.
Een kritische vrijdenker in actie.
"EN DAT GELEUFDE GIJ"???
Bekijk deze YouTube-video
Daarom passen echte wetenschappers theorieën aan wanneer nieuwe empirische bewijzen dat vereisen.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Het feit dat een theorie nu goed werkt, is geen garantie dat het waar is
Het gaat niet om "waarheid" maar wel om relatieve waarschijnlijkheid. Hoe waarschijnlijk is het dat 6.000 jaar geleden zo maar uit het niets 2 witte mensen op een voorheen 'ledige Aarde' werden gezet? Is dit waarschijnlijker dan een geëvolueerde wereld? Of, hoe waarschijnlijk is het dat we geregeerd worden door buitenaardse reptielen? Is dit waarschijnlijker dan dat we geregeerd worden door mensen van vlees en bloed? Zijn op wetenschap gebaseerde overtuigingen waarschijnlijker dan met waanzin geladen denkbeelden? Zeg het maar.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Klopt. Garantie krijg je bij een stofzuiger.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 12:05 schreef SwaPore het volgende:
[..]
Volgens mij is pessimistische meta-inductie een bekend en serieus argument binnen de wetenschapsfilosofie (tegen wetenschappelijk realisme).quote:Op vrijdag 13 februari 2026 10:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Deze manier van denken noemen we "pessimistische meta-inductie" en scoort hoog op de crackpot-index.
De pessimistische meta-inductie is de "olifant in de kamer" van de wetenschapsfilosofie. Het dwingt wetenschappers om bescheiden te blijven over wat we denken te weten. De tegenstanders van de wetenschap, de religieuze dwaallichten, hebben hier geen last van want die 'weten' het immers zeker. Die hoeven niet bescheiden te zijn.quote:Op vrijdag 13 februari 2026 15:28 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Volgens mij is pessimistische meta-inductie een bekend en serieus argument binnen de wetenschapsfilosofie (tegen wetenschappelijk realisme).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |