abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220132601
De term 'vrijdenker' werd eind 17e eeuw bedacht door Anthony Collins (1676-1729), een Engelse filosoof en voorstander van het deïsme.

Hij populariseerde de term in zijn boek 'A Discourse of Free-Thinking' uit 1713. In dit werk definieerde hij vrijdenken als het gebruik van de rede om meningen te vormen over onderwerpen zoals religie, zonder zich te baseren op vooroordelen of autoriteit.

Belangrijke disclaimer:

Gegeven begin 18e eeuw een tijd was waarin er nog geen scheiding tussen kerk en staat was, moet zijn input meer als een voorzichtige stap richting bevrijding naar die scheiding gezien worden. Het zat meer in de richting van het zoeken naar debateerbaar kritiek op geloof zonder dat er mogelijk letterlijk koppen zouden rollen. Niet zozeer als een stap naar meer vingerwijzen van religieuze profeten. Zoals van onze bekende zelfverklaarde profeet hier, van wie ik vermoed dat hij maar al te graag (weer) in een "handmaid's tale samenleving" zou willen leven en daarom eigenlijk anti-vrij denken is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 18-02-2026 13:17:23 ]
pi_220132676
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jij bent irritant met opzet. Kunnen we dat ook even bespreken?

Net een klein kleutertje dat het leuk vindt om anderen uit de tent te lokken. Senior was je toch?
De passant die dit leest:

ik ben een vrij denker
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:43 #103
441859 crew  Lenny77
pi_220132686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 11:21 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Eens. @:Lenny77 @:Mijk

De discussie wordt hier helaas vrij persoonlijk gevoerd. Sommige reacties roepen eerder ergernis op dan dat ze bijdragen aan een inhoudelijke discussie.
Ik vraag mij af waarom de users in F&L soms zo vervelend kunnen doen tegen elkaar. De mensen die hier komen beschouw ik over het algemeen als de intelligentste van FOK!
Ik mag graag meelezen en leer bij maar ik voel mij zelf te dom om mee te kunnen doen op niveau.
Maar dan zie ik dit weer en dan denk ik: hoe dan :|W

Jullie hebben elkaar nodig om te blijven prikkelen. Hoe kan je een discussie hebben en bijleren als iedereen hetzelfde denkt?

Los daarvan mag het wel wat minder op de man of een eventueel ver verleden.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 18 februari 2026 @ 13:22:33 #104
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220132697
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:08 schreef Beathoven het volgende:
De term 'vrijdenker' werd eind 17e eeuw bedacht door Anthony Collins (1676-1729), een Engelse filosoof en voorstander van het deïsme.

Hij populariseerde de term in zijn boek 'A Discourse of Free-Thinking' uit 1713. In dit werk definieerde hij vrijdenken als het gebruik van de rede om meningen te vormen over onderwerpen zoals religie, zonder zich te baseren op vooroordelen of autoriteit.

Belangrijke disclaimer:

Gegeven begin 18e eeuw een tijd was waarin er nog geen scheiding tussen kerk en staat was, moet zijn input meer als een voorzichtige stap richting bevrijding naar die scheiding gezien worden. Het zat meer in de richting van het zoeken naar debateerbaar kritiek op geloof zonder dat er mogelijk letterlijk koppen zouden rollen. Niet zozeer als een stap naar meer vingerwijzen van religieuze profeten. Zoals van onze bekende zelfverklaarde profeet hier.
Het is fascinerend om te zien hoe Collins destijds de rede gebruikte als breekijzer om onder de knoet van de kerk uit te komen. Ik ben het dan ook grotendeels eens met die historische context: het was een noodzakelijke, voorzichtige dans om kritiekloos geloof bespreekbaar te maken zonder direct te worden geëxecuteerd op het hakblok. Toch zit er voor mij wel een addertje onder het gras bij die term 'vrijdenken'. Ik merk namelijk dat het in de praktijk nogal eens ontaardt in 'zomaar wat denken' waarbij de feitenbasis volledig uit het oog wordt verloren. Juist bij religieus georiënteerde mensen zie je dit vaak gebeuren. Onder het mom van vrijheid van denken worden feiten dan ingeruild voor persoonlijke aannames. Vrijdenken is in mijn ogen pas echt waardevol als het hand in hand gaat met rationaliteit en niet als een vrijbrief dient voor ongefundeerde beweringen. Het moet een bevrijding van autoriteit zijn maar zeker geen bevrijding van de werkelijkheid.

Kijk, in de wonderlijke wereld van het denken heb je grofweg twee smaken: de scherpe kijker en de dromer. De scherpe kijker gebruikt methodisch twijfelen. Dat is als een goudzoeker die elke steen omdraait en pas juicht als hij echt bewijs in handen heeft. Deze denker durft zijn eigen ongelijk toe te geven zodra de feiten veranderen omdat de waarheid belangrijker is dan zijn eigen gelijk. Aan de andere kant staat de dromer die zich verliest in vrijblijvend speculeren wat vaak ontaardt in 'zomaar wat denken'. Hierbij wordt de term vrijdenken misbruikt als een soort vrijbrief om feiten te negeren die niet in het straatje passen. Waar de methodische denker de rede als kompas gebruikt, vaart de speculeerder puur op onderbuikgevoel en persoonlijke aannames. Vooral in religieuze hoek zie je dit vaak: men claimt de vrijheid om te denken maar vergeet de verantwoordelijkheid om te toetsen. Dit forum is hier een treurig voorbeeld van.

Echt vrijdenken is dus geen ontsnapping aan de realiteit, maar juist een diepe duik erin. Het verschil zit hem in de bereidheid om je mening te laten sneuvelen als de feiten dat vragen. Zonder die feitelijke basis is vrijdenken helaas niet meer dan een mooie naam voor intellectuele willekeur. En nogmaals, religieus bezetenen snappen dit verschil niet of willen het niet begrijpen. Zie dit forum.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 18-02-2026 13:27:48 ]
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 13:23:54 #105
441859 crew  Lenny77
pi_220132716
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 12:08 schreef EsserS het volgende:
3e poging of inmiddels 4e poging, dit begint vervelend te worden:

Vraag: is vrij denken hetzelfde als zo maar wat denken?
Een dom persoon zoals ik zou denken: ja.
Ik ben vrij om te denken wat ik wil, ook al klopt het niet. In mijn hoofd ben ik wel vrij.
  woensdag 18 februari 2026 @ 13:26:37 #106
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220132755
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:23 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Een dom persoon zoals ik zou denken: ja.
Ik ben vrij om te denken wat ik wil, ook al klopt het niet. In mijn hoofd ben ik wel vrij.
Maar vervolgens rijst dan de vraag: "wat doe je dan in het dagelijkse leven met die gedachte?" Is dat dan je kompas of zoek je nog verder?
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 13:31:51 #107
441859 crew  Lenny77
pi_220132829
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:26 schreef EsserS het volgende:

[..]
Maar vervolgens rijst dan de vraag: "wat doe je dan in het dagelijkse leven met die gedachte?" Is dat dan je kompas of zoek je nog verder?
De vraag is: moet ik daar iets mee doen?
Of vind ik die vrijheid in mijn hoofd wel lekker om in te ontsnappen omdat ik in het dagelijkse leven wel netjes tussen de lijnen loop.
  woensdag 18 februari 2026 @ 13:45:39 #108
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220132975
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:31 schreef Lenny77 het volgende:
De vraag is: moet ik daar iets mee doen?
Of vind ik die vrijheid in mijn hoofd wel lekker om in te ontsnappen omdat ik in het dagelijkse leven wel netjes tussen de lijnen loop.
Dit schuurt bij mij geloof ik een beetje omdat het voelt alsof je een hele scherpe scheiding maakt tussen wie je bent in je hoofd en hoe je je daarbuiten gedraagt. Voor jou is die binnenwereld een heerlijke plek om even te ontsnappen aan het 'netjes tussen de lijnen lopen' maar ik zoek in vrij denken juist een kompas voor het echte leven. Het voelt voor mij bijna als een dubbelleven: binnenin ben je een rebel maar buiten verandert er daardoor eigenlijk niets. Waar jij die vrijheid gebruikt als een rustpunt of eindstation zie ik het juist als het startpunt voor hoe ik in de wereld sta. Ik vraag me dan af of die twee werelden elkaar niet juist zouden moeten versterken in plaats van ze zo strikt gescheiden te houden. Is dat 'moeten' voor jou een last of vind je het stiekem wel comfortabel dat je gedachten geen consequenties hebben voor je dagelijkse leven? Ik ben benieuwd of je die vrijheid niet liever ook een beetje méér buiten die lijntjes zou willen ervaren.

Sorry voor mijn neiging om de amateur-psycholoog uit te hangen.
pi_220133001
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:22 schreef EsserS het volgende:

[..]
Het is fascinerend om te zien hoe Collins destijds de rede gebruikte als breekijzer om onder de knoet van de kerk uit te komen. Ik ben het dan ook grotendeels eens met die historische context: het was een noodzakelijke, voorzichtige dans om kritiekloos geloof bespreekbaar te maken zonder direct te worden geëxecuteerd op het hakblok. Toch zit er voor mij wel een addertje onder het gras bij die term 'vrijdenken'. Ik merk namelijk dat het in de praktijk nogal eens ontaardt in 'zomaar wat denken' waarbij de feitenbasis volledig uit het oog wordt verloren. Juist bij religieus georiënteerde mensen zie je dit vaak gebeuren. Onder het mom van vrijheid van denken worden feiten dan ingeruild voor persoonlijke aannames. Vrijdenken is in mijn ogen pas echt waardevol als het hand in hand gaat met rationaliteit en niet als een vrijbrief dient voor ongefundeerde beweringen. Het moet een bevrijding van autoriteit zijn maar zeker geen bevrijding van de werkelijkheid.

Kijk, in de wonderlijke wereld van het denken heb je grofweg twee smaken: de scherpe kijker en de dromer. De scherpe kijker gebruikt methodisch twijfelen. Dat is als een goudzoeker die elke steen omdraait en pas juicht als hij echt bewijs in handen heeft. Deze denker durft zijn eigen ongelijk toe te geven zodra de feiten veranderen omdat de waarheid belangrijker is dan zijn eigen gelijk. Aan de andere kant staat de dromer die zich verliest in vrijblijvend speculeren wat vaak ontaardt in 'zomaar wat denken'. Hierbij wordt de term vrijdenken misbruikt als een soort vrijbrief om feiten te negeren die niet in het straatje passen. Waar de methodische denker de rede als kompas gebruikt, vaart de speculeerder puur op onderbuikgevoel en persoonlijke aannames. Vooral in religieuze hoek zie je dit vaak: men claimt de vrijheid om te denken maar vergeet de verantwoordelijkheid om te toetsen. Dit forum is hier een treurig voorbeeld van.

Echt vrijdenken is dus geen ontsnapping aan de realiteit, maar juist een diepe duik erin. Het verschil zit hem in de bereidheid om je mening te laten sneuvelen als de feiten dat vragen. Zonder die feitelijke basis is vrijdenken helaas niet meer dan een mooie naam voor intellectuele willekeur. En nogmaals, religieus bezetenen snappen dit verschil niet of willen het niet begrijpen. Zie dit forum.
Collins was ook voornamelijk van de rede buiten de bijbel om. Want met de bijbel erbij was niet moeilijk en gekaderd als in het zoveelste hokje binnen wat niet vrij was. Zoals oa evolutietheorie, geologie, alles wat tegen de scheppingsleer inging. En wat er niet allemaal werd ontdekt.

Er zijn gelovigen die óók vrijdenken door met de wetenschappelijke methode te beredeneren tegen letterlijke bijbelse opvattingen. Maar Ali en Jonge aarde creationisten staan allerminst in die spagaat en labelen zich onterecht als vrijdenker. Zo opgesloten als het maar kan.
  woensdag 18 februari 2026 @ 13:53:10 #110
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220133012
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 13:49 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Collins was ook voornamelijk van de rede buiten de bijbel om. Want met de bijbel erbij was niet moeilijk en gekaderd als in het zoveelste hokje binnen wat niet vrij was. Zoals oa evolutietheorie, geologie, alles wat tegen de scheppingsleer inging. En wat er niet allemaal werd ontdekt.

Er zijn gelovigen die óók vrijdenken door met de wetenschappelijke methode te beredeneren tegen letterlijke bijbelse opvattingen. Maar Ali en Jonge aarde creationisten staan allerminst in die spagaat en labelen zich onterecht als vrijdenker. Zo opgesloten als het maar kan.
We noemen dat "zo-maar-wat-denken".
  woensdag 18 februari 2026 @ 14:22:41 #111
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220133175
Rare jongens, die creatonisten.

Stel je voor dat je een puzzel gaat leggen. Een vrijdenker begint zonder te weten wat de afbeelding is. Hij kijkt simpelweg naar hoe de stukjes logisch in elkaar passen en accepteert de uitkomst, wat die ook is. Een creationist werkt andersom. Hij heeft de doos met de afbeelding (het geloof) al voor zich staan. Als een stukje van de wetenschap niet in dat plaatje past, wordt het aan de kant gelegd of passend gemaakt.

Hoewel creationisten zichzelf soms "vrijdenkers" noemen omdat ze tegen de stroom van de wetenschap inzwemmen, klopt dat helemaal niet. Echte vrijdenkers laten zich namelijk leiden door bewijs, niet door een vaststaand heilig boek of dogma. In feite ruilt een creationist de ene autoriteit (de wetenschap) in voor een andere (de religie). Je bent dan wel een rebel, je maakt jezelf wijs dat je een onafhankelijk denker bent die het beter weet dan degenen die tientallen jaren onderzoek hebben gedaan maar je denkwijze zit nog steeds vast aan een onwrikbare conclusie.

Echt vrijdenken betekent dat je bereid bent om je eigen gelijk los te laten zodra de feiten iets anders laten zien. En dat is precies waar de schoen wringt bij de believers van een jonge aarde. Helaas is ook dit subforum doordrenkt van desinformatie en ander feitenvrij gewauwel met een religieuze inhoud.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 15:08:10 #112
441859 crew  Lenny77
pi_220133612
Moet een vrijdenker dan rebels zijn?
Of moet dit gebaseerd zijn op bewijs?
Ik vind eigenlijk van niet.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 15:16:49 #113
441859 crew  Lenny77
pi_220133733
Op de man gedoe gewist. Hou het aub ontopic :)
  woensdag 18 februari 2026 @ 15:31:15 #114
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220133863
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:08 schreef Lenny77 het volgende:
Vrijdenken zonder bewijs is simpelweg een mening of in het ergste geval een complottheorie. Vrijdenken is onlosmakelijk verbonden met de wetenschappelijke methode en de logica. Een vrijdenker verwerpt dogma's (ideeën die je moet geloven omdat een autoriteit dat zegt). In plaats daarvan accepteert hij conclusies die voortvloeien uit toetsbaar bewijs. En wat denk je van zelfcorrectie? Dit is het belangrijkste verschil. Een rebel blijft vaak bij zijn verzet. Een vrijdenker is bereid zijn eigen ongelijk toe te geven zodra er nieuw, beter bewijs op tafel komt.

Hoewel een vrijdenker niet start als rebel eindigt hij daar vaak wel. Waarom? Omdat de maatschappij, religies, cultuur en politieke stromingen vaak vasthouden aan tradities die niet op bewijs zijn gebaseerd.

"Vrijdenken is niet het recht om te zeggen wat je wilt maar de plicht om te begrijpen waarom je het zegt." ~ (zie: Revel, Spinoza en zelfs Kant)

Wanneer een vrijdenker op basis van feiten concludeert dat een algemeen geaccepteerde waarheid onjuist is, wordt zijn positie automatisch een daad van rebellie. Denk aan Galileo Galilei: hij was geen rebel omdat hij ruzie wilde met de kerk maar omdat zijn telescoop hem iets liet zien wat niet overeenkwam met de officiële leer. Hij ging tegen de gevestigde 'wetenschappelijke' opvattingen in en werd een rebel. Maar tegelijkertijd bleef hij een om bewijs smekende vrijdenker omdat niemand anders een overtuigend tegenbewijs in petto had. En na ruim 400 jaar heeft nog steeds niemand dat gedaan.
pi_220134005
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:08 schreef Lenny77 het volgende:
In de oorspronkelijke context was een vrijdenker rebels door de ogen van iemand die een religie volledig als levensbeschouwing nam en in een samenleving waarin dingen nog meer vrij zwart / wit waren. Dus ja, dan was je vermoedelijk al snel een beetje tot vrij rebels.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 16:47:50 #116
441859 crew  Lenny77
pi_220134616
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:31 schreef EsserS het volgende:

[..]
Vrijdenken zonder bewijs is simpelweg een mening of in het ergste geval een complottheorie. Vrijdenken is onlosmakelijk verbonden met de wetenschappelijke methode en de logica. Een vrijdenker verwerpt dogma's (ideeën die je moet geloven omdat een autoriteit dat zegt). In plaats daarvan accepteert hij conclusies die voortvloeien uit toetsbaar bewijs. En wat denk je van zelfcorrectie? Dit is het belangrijkste verschil. Een rebel blijft vaak bij zijn verzet. Een vrijdenker is bereid zijn eigen ongelijk toe te geven zodra er nieuw, beter bewijs op tafel komt.

Hoewel een vrijdenker niet start als rebel eindigt hij daar vaak wel. Waarom? Omdat de maatschappij, religies, cultuur en politieke stromingen vaak vasthouden aan tradities die niet op bewijs zijn gebaseerd.

"Vrijdenken is niet het recht om te zeggen wat je wilt maar de plicht om te begrijpen waarom je het zegt." ~ (zie: Revel, Spinoza en zelfs Kant)

Wanneer een vrijdenker op basis van feiten concludeert dat een algemeen geaccepteerde waarheid onjuist is, wordt zijn positie automatisch een daad van rebellie. Denk aan Galileo Galilei: hij was geen rebel omdat hij ruzie wilde met de kerk maar omdat zijn telescoop hem iets liet zien wat niet overeenkwam met de officiële leer. Hij ging tegen de gevestigde 'wetenschappelijke' opvattingen in en werd een rebel. Maar tegelijkertijd bleef hij een om bewijs smekende vrijdenker omdat niemand anders een overtuigend tegenbewijs in petto had. En na ruim 400 jaar heeft nog steeds niemand dat gedaan.
Dat van zelfcorrectie vind ik zeer belangrijk, zelfs absolute noodzaak.
Maar ik beschouw vrijdenken niet persé als iets dat een daad van rebellie moet worden. Waarom moet ik degene zijn die iets gaat veranderen? Wie zegt dat mijn denken juist is? Is er wel noodzaak aan die verandering?
Dat vrijdenken kan toch iets van mij alleen zijn om vorm te geven aan mijn eigen leven? Zonder de noodzaak uit de wereldse lijnen te treden?
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 16:49:43 #117
441859 crew  Lenny77
pi_220134632
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 15:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]
In de oorspronkelijke context was een vrijdenker rebels door de ogen van iemand die een religie volledig als levensbeschouwing nam en in een samenleving waarin dingen nog meer vrij zwart / wit waren. Dus ja, dan was je vermoedelijk al snel een beetje tot vrij rebels.
Maar dan spreek je eigenlijk toch over een activist? Of een wereldverbeteraar in de brede zin?
Je kan zoiets als vrijdenken toch heel klein houden?
pi_220134756
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:49 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar dan spreek je eigenlijk toch over een activist? Of een wereldverbeteraar in de brede zin?
Je kan zoiets als vrijdenken toch heel klein houden?
Dat zal de moderne bril zijn. Ik denk meer dat iemand als James Talarico in die tijd al een stereotype vrijdenker was. Nog Christelijk maar toch een prediker in de scheiding van kerk en staat en geen verwerper van de wetenschap. Veel wetenschappers waren ook oprecht gelovig, of deden alsof ze gelovig waren.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 17:21:04 #119
441859 crew  Lenny77
pi_220134800
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:12 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dat zal de moderne bril zijn. Ik denk meer dat iemand als James Talarico in die tijd al een stereotype vrijdenker was. Nog Christelijk maar toch een prediker in de scheiding van kerk en staat en geen verwerper van de wetenschap. Veel wetenschappers waren ook oprecht gelovig, of deden alsof ze gelovig waren.
Tja, je zal vast gelijk hebben. En ik snap dat sommige mensen daar verder in willen gaan of in zijn geval: dit willen uitdragen.
Ik zie echter niet in waarom het één met het ander verbonden moet worden.
Misschien ook omdat ik ergens denk dat alles wel een beetje bestreden is (hier toch, nog genoeg plaatsen in de wereld waar heel dringend wat vrijdenkers in grote aantallen mogen optreden)
  woensdag 18 februari 2026 @ 17:35:33 #120
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220134863
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 16:47 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Dat van zelfcorrectie vind ik zeer belangrijk, zelfs absolute noodzaak.
Maar ik beschouw vrijdenken niet persé als iets dat een daad van rebellie moet worden. Waarom moet ik degene zijn die iets gaat veranderen? Wie zegt dat mijn denken juist is? Is er wel noodzaak aan die verandering?
Dat vrijdenken kan toch iets van mij alleen zijn om vorm te geven aan mijn eigen leven? Zonder de noodzaak uit de wereldse lijnen te treden?
1. Je hoeft niet perse een (unieke) rebel te zijn die iets wil veranderen. Je hoeft geen rebel te zijn of te worden om een vrijdenker te zijn. Alleen de drang om echt te weten 'hoe het zit' en feiten daarbij te zoeken, is genoeg. Wees daarbij geen dogmatisch persoon als nieuwe feiten je eerdere overtuiging tegenspreken. Wees niet bang om je overtuiging dan te herzien. Dan pas kan je spreken van 'vrij denken'.

2. Zoals ik dit begrijp, vraag je om de ruimte om een "stille vrijdenker" te zijn. Iemand die autonoom denkt, maar niet de behoefte voelt om de confrontatie met de gevestigde orde aan te gaan. Hier ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Waarom zou je een luidruchtige 'pleiter van de waarheid' moeten zijn? Die noodzaak is er niet. Voor niemand.

[ Bericht 0% gewijzigd door EsserS op 18-02-2026 17:44:55 ]
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 17:45:03 #121
441859 crew  Lenny77
pi_220134942
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:35 schreef EsserS het volgende:

[..]
1. Je hoeft niet perse een (unieke) rebel te zijn die iets wil veranderen. Je hoeft geen rebel te zijn of te worden om een vrijdenker te zijn. Alleen de drang om echt te weten 'hoe het zit' en feiten daarbij te zoeken, is genoeg. Wees daarbij geen dogmatisch persoon als nieuwe feiten je eerdere overtuiging tegenspreken. Wees niet bang om je overtuiging dan te herzien. Dan pas kan je spreken van 'vrij denken'.

2. Zoals ik dit begrijp, vraag je om de ruimte om een "stille vrijdenker" te zijn. Iemand die autonoom denkt, maar niet de behoefte voelt om de confrontatie met de gevestigde orde aan te gaan. Hier ben ik het natuurlijk helemaal eens. Waarom zou je een luidruchtige 'pleiter van de waarheid' moeten zijn? Die noodzaak is er niet. Voor niemand.
1. Eens, het zelf zoeken en aftoetsen, dat is fijn. Dogmatisch zal ik nooit zijn, ik word zeer graag bewezen van het tegendeel. Daar leer je van. Ik hou ervan om steeds verbaasd te worden door anderen en dat kan op vele niveaus.
2. Ik vraag eigenlijk nergens om :D
Het gaat eigenlijk niet eens om de confrontatie, maar ik ben inderdaad wel van mening dat niemand zit te wachten op wat Lenny77 allemaal te melden heeft. Er zijn al genoeg nutteloze schreeuwers in deze wereld.
  woensdag 18 februari 2026 @ 17:56:27 #122
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220135010
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:45 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
1. Eens, het zelf zoeken en aftoetsen, dat is fijn. Dogmatisch zal ik nooit zijn, ik word zeer graag bewezen van het tegendeel. Daar leer je van. Ik hou ervan om steeds verbaasd te worden door anderen en dat kan op vele niveaus.
2. Ik vraag eigenlijk nergens om :D
Het gaat eigenlijk niet eens om de confrontatie, maar ik ben inderdaad wel van mening dat niemand zit te wachten op wat Lenny77 allemaal te melden heeft. Er zijn al genoeg nutteloze schreeuwers in deze wereld.
Uiteindelijk is een mening of overtuiging 'dust in the wind.' Een mening of overtuiging is net zo sterfelijk als de mens. Of niet? Als ik dit koppel aan wat je schreef over vrijdenken in jezelf: als jij je vrije gedachten voor jezelf houdt dan kies je er eigenlijk voor om je meningen sterfelijk te laten zijn. Ze blijven veilig bij jou maar ze verdwijnen ook met jou. Zodra je die lijnen wel zou overschrijden en je mening deelt, geef je die mening een kans op de eeuwigheid maar stelt ze die ook bloot aan kritiek en vervorming.
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 18:37:58 #123
441859 crew  Lenny77
pi_220135267
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:56 schreef EsserS het volgende:

[..]
Uiteindelijk is een mening of overtuiging 'dust in the wind.' Een mening of overtuiging is net zo sterfelijk als de mens. Of niet? Als ik dit koppel aan wat je schreef over vrijdenken in jezelf: als jij je vrije gedachten voor jezelf houdt dan kies je er eigenlijk voor om je meningen sterfelijk te laten zijn. Ze blijven veilig bij jou maar ze verdwijnen ook met jou. Zodra je die lijnen wel zou overschrijden en je mening deelt, geef je die mening een kans op de eeuwigheid maar stelt ze die ook bloot aan kritiek en vervorming.
Soms is geen eeuwigheid nodig en mogen dingen voor altijd verdwijnen, zeker mijn gedachten :D
Misschien dat ik bij het vrijdenken op een ander spoor zit? Het zoeken naar verlichting, onthechting,.. ?
De verandering in jezelf.

Maar ok, soms mag een steentje wel eens in het water gegooid worden om te kijken tot waar de rimpels rollen.
pi_220135439
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 17:21 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Tja, je zal vast gelijk hebben. En ik snap dat sommige mensen daar verder in willen gaan of in zijn geval: dit willen uitdragen.
Ik zie echter niet in waarom het één met het ander verbonden moet worden.
Misschien ook omdat ik ergens denk dat alles wel een beetje bestreden is (hier toch, nog genoeg plaatsen in de wereld waar heel dringend wat vrijdenkers in grote aantallen mogen optreden)
Ik denk dat we gouden tijden met vrijdenkers hebben gehad. Hier wordt het ook weleens toegepast.

Ik vergeet trouwens de hele wereld van ontwikkelingen in de filosofie en psychologie en sluit ook het journalistieke / onderzoeksjournalistieke gilde niet uit. Samen met de moderne rechtsspraak en trias politica.

Alles draaide heel langzaam naar deze moderne tijd met bronnen en argumentatie en stond toen nog deels of volledig in de kinderschoenen. En vrijdenken als in 'vrijheid van' de kerk, je buurman die je verlinkte om hekserij, blasfemie of de grillen van de extreme klassejustitie met het geloof erbij. Het waren dingen die vooral de klootzakken (zie Amerika nu) munitie gaven om ongefundeerd wraak te nemen.

In Actieve zin heeft het vrijdenken bijvoorbeeld de vrijmetselarij een boost gegeven, welke in de VS met gangenstelsels tussen loges slaven een schuilplaats gaven en van eten voorzagen. Wat ook wel weer Christelijke waardes had, maar het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad. Ook het communisme, kapitalisme, socialisme etc kwamen ooit uit die koker.

De moderne kijk van sommigen op wat vrijdenken volgens hen is, als in het vrij zijn om naast het preken vooral zonder nuance / filter te complotdenken en van alles maar ongefundeerd uit te kramen is vooral een druk op de terugspoelknop.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 18-02-2026 19:23:02 ]
  Moderator woensdag 18 februari 2026 @ 21:09:33 #125
441859 crew  Lenny77
pi_220137334
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 19:00 schreef Beathoven het volgende:

De moderne kijk van sommigen op wat vrijdenken volgens hen is, als in het vrij zijn om naast het preken vooral zonder nuance / filter te complotdenken en van alles maar ongefundeerd uit te kramen is vooral een druk op de terugspoelknop.
De complotdenker is in mijn ogen allesbehalve een vrijdenker. Maar ik neem aan dat ze dat wel van zichzelf denken.
Dat wil niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn of even dieper mag graven. Integendeel. Maar de fuik wenkt, zeg maar, en daar moet men voorzichtig mee zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')