abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220065529
Ik ben een complotidioot. Menigeen weet dat. Althans.. Menigeen vindt dat.

Ik denk vaak in complotten. Dat is ook vaak onvermijdelijk als je jezelf toestaat vrij te denken.

Ik zie mezelf dus eerder als vrijdenker dan als complottheoreticus.

Buiten de grenzen van het veilige en/of buiten de algemeen geaccepteerde consensus naar zaken kijken.
Doe jij dat ook wel eens?

Maar het gaat in mijn geval vaak verder dan dat. Soms ga je als vrijdenker op zoek naar antwoorden in een labyrint van... van... laat ik het zo zeggen... oneffenheden... van intuïtieve onwaarheden... van losse eindjes.

Er moet immers voor mij altijd een logische verklaring zijn waarom iets is zoals het is en waarom daar nooit meer aan getwijfeld mag worden.
En waarom ik dan het idee krijg dat de meerderheid zich daar steeds makkelijker bij neerlegt. Iets is zo omdat het zo is! Het heeft geen zin om daar nu nog aan te twijfelen. Het is zonde van mijn energie.

En je hoeft maar een kleine afwijking te hebben in die consensus, en je loopt al het risico om niet of zelfs nooit meer serieus genomen te worden.

Nu denk ik dat iedereen denkt waarik op doel.. Namelijk vaccinaties.. Nee dit keer een keer niet.

Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, was ik veel meer met mijn eigen gedachtes bezig dan de stof die gemeenschappelijk werd gedeeld. Ik keek naar buiten met mn elleboog op tafel en mijn kin steunend op mn hand. Ik was toen veel meer bezig om antwoorden te zoeken op basis van de dingen die ik zag. Waarom kunnen vogels vliegen en mensen niet... Om maar iets te noemen. Wie heeft ooit die stoeptegel gemaakt? Hoe hoog zal die struik over 2 jaar zijn? Zou je deze plant kunnen eten?

En dat doe ik dus nog steeds. Niet meer op kinderlijk niveau uiteraard. Je hoofd zit dan vol met vragen. Ik ben dan niet per se op zoek naar antwoorden, maar het doet je wel beseffen hoe bijzonder alles om je heen eigenlijk is. En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen. Dat is best een grappige ervaring. Antwoorden of verklaringen zijn vaak cadeautjes op de vragen die je vroeger hebt gesteld. Antwoorden moeten wel bevrediging en voldoening geven.. En het moet vooral ook logisch zijn. Anders leg ik het naast me neer.

Heb jij dat ook wel eens?
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_220065717
Zo te lezen ben je gewoon een rasechte academicus. Een academicus is onderzoekend en kritisch.
En daar is niets mis mee, wetenschappelijk onderzoek is juist hetgeen wat zover heeft gebracht en ook steeds verder zal brengen.
pindazakje
pi_220067007
Tsja. Iedereen heeft het recht zich een vrijdenker te noemen.

Complotidioten, om jouw eigen woorden maar even te gebruiken, hebben echter vaak wel alleen de neiging om tegen de norm en het conventionele aan te trappen puur vanwege het trappen. Een vrijdenker hecht namelijk wel degelijk waarde aan rationele argumenten en objectieve bronnen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  woensdag 11 februari 2026 @ 20:07:26 #4
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220068393
Logisch kunnen na- en doordenken is een kwaliteit maar als dat doorslaat in complotdenken - dat meestal als waanzinnig kan worden aangemerkt - is een doodzonde. Dus wees je bewust van het feit dat je hersens je van alles kunnen wijsmaken. Wees kritisch op jezelf en wat SOORT feiten je aanspreken.
pi_220069127
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 20:07 schreef EsserS het volgende:
Logisch kunnen na- en doordenken is een kwaliteit maar als dat doorslaat in complotdenken - dat meestal als waanzinnig kan worden aangemerkt - is een doodzonde. Dus wees je bewust van het feit dat je hersens je van alles kunnen wijsmaken. Wees kritisch op jezelf en wat SOORT feiten je aanspreken.
Geloof niet alles wat je denkt :P
pi_220069383
Zeer herkenbaar ja. Ik zat op school ook meestal naar buiten te turen. Haalde toch alles met twee vingers in m'n neus. En conventionele antwoorden waren vaak ontzettend onbevredigend en onlogisch als je een beetje kritisch nadenkt. Dus dan ga je zelf op zoek. Daar begon ik op m'n 15e serieus mee: wat is het doel van mijn leven? Bestaat liefde? Wat is rechtvaardigheid? Hoe moet het land geregeerd worden? Wat is het belangrijkste in het leven? En zo ga je down the rabbit hole terwijl je je eigenlijk op allerlei oninteressante stof moet concentreren die totaal nutteloos lijkt om tot de werkelijk belangrijke antwoorden van het leven te komen. En ja, dan is het haast onvermijdelijk dat je een 'complotdenker' wordt, omdat de wereld gewoon niet zo simpel in elkaar zit als je op het NOS-journaal en in de schoolboeken voorgeschoteld krijgt. Ik las wel eens 'de enigen die niet in complottheorieën geloven, zijn degenen die ze niet bestudeerd hebben'. Dat slaat de spijker op zijn kop denk ik. Maar waar gaat het in de kern om? Dat kleine groepjes de grotere groep proberen uit te buiten om lekker rijk te leven. Niks vergezochts aan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-02-2026 21:21:41 ]
  woensdag 11 februari 2026 @ 21:22:42 #7
511677 EsserS
Toon maar aan
pi_220069436
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 20:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Geloof niet alles wat je denkt :P
En denk niet dat geloof is wat je moet weten.
  woensdag 11 februari 2026 @ 23:03:36 #8
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_220070177
Ik vind complottheorieën ook erg interessant. Vooral als ze weerlegd worden.

Maar John Lennon is wel door de CIA vermoord. Dat dan weer wel.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_220070280
quote:
1s.gif Op woensdag 11 februari 2026 16:19 schreef Viesdik het volgende:
Ik ben een complotidioot. Menigeen weet dat. Althans.. Menigeen vindt dat.

Ik denk vaak in complotten. Dat is ook vaak onvermijdelijk als je jezelf toestaat vrij te denken.

Ik zie mezelf dus eerder als vrijdenker dan als complottheoreticus.

Buiten de grenzen van het veilige en/of buiten de algemeen geaccepteerde consensus naar zaken kijken.
Doe jij dat ook wel eens?

Maar het gaat in mijn geval vaak verder dan dat. Soms ga je als vrijdenker op zoek naar antwoorden in een labyrint van... van... laat ik het zo zeggen... oneffenheden... van intuïtieve onwaarheden... van losse eindjes.

Er moet immers voor mij altijd een logische verklaring zijn waarom iets is zoals het is en waarom daar nooit meer aan getwijfeld mag worden.
En waarom ik dan het idee krijg dat de meerderheid zich daar steeds makkelijker bij neerlegt. Iets is zo omdat het zo is! Het heeft geen zin om daar nu nog aan te twijfelen. Het is zonde van mijn energie.

En je hoeft maar een kleine afwijking te hebben in die consensus, en je loopt al het risico om niet of zelfs nooit meer serieus genomen te worden.

Nu denk ik dat iedereen denkt waarik op doel.. Namelijk vaccinaties.. Nee dit keer een keer niet.

Vroeger toen ik nog op de basisschool zat, was ik veel meer met mijn eigen gedachtes bezig dan de stof die gemeenschappelijk werd gedeeld. Ik keek naar buiten met mn elleboog op tafel en mijn kin steunend op mn hand. Ik was toen veel meer bezig om antwoorden te zoeken op basis van de dingen die ik zag. Waarom kunnen vogels vliegen en mensen niet... Om maar iets te noemen. Wie heeft ooit die stoeptegel gemaakt? Hoe hoog zal die struik over 2 jaar zijn? Zou je deze plant kunnen eten?

En dat doe ik dus nog steeds. Niet meer op kinderlijk niveau uiteraard. Je hoofd zit dan vol met vragen. Ik ben dan niet per se op zoek naar antwoorden, maar het doet je wel beseffen hoe bijzonder alles om je heen eigenlijk is. En nog steeds krijg ik soms onbedoeld antwoord op vragen die jaren geleden in me op zijn gekomen. Dat is best een grappige ervaring. Antwoorden of verklaringen zijn vaak cadeautjes op de vragen die je vroeger hebt gesteld. Antwoorden moeten wel bevrediging en voldoening geven.. En het moet vooral ook logisch zijn. Anders leg ik het naast me neer.

Heb jij dat ook wel eens?
Denken? Ja. Daarbij uitkomen op het 'feit' dat Israël c.q. Vaticaan c.q. VN c.q. EU uit is op werelddominantie... nee.

Aan welke zaken mag overigens niet getwijfeld worden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_220070282
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2026 23:03 schreef Panterjong het volgende:
Ik vind complottheorieën ook erg interessant. Vooral als ze weerlegd worden.

Maar John Lennon is wel door de CIA vermoord. Dat dan weer wel.
:wtf:
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')