Nee hoor, ik geloof niet in complotten. Het enige waar ik niet in geloof zijn leugenaars.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:17 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Hij is geen academicus, of een slechte, want hij gelooft in complotten zonder dat er enig bewijs voor is. Een goed academicus onderzoekt, en is kritisch, maar vooral ook op de eigen denkwijze.
Maar het stukmaken van wat dan ook is niet woke. Dat is vandalisme.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Jij zegt dat woke en cultuurmarxisme termen zijn om de discussie te ontlopen. Daar ben ik het niet mee eens, omdat dit zeer goed beargumenteerd wordt. De discussie wordt juist niet aangegaan omdat men er ofwel nieta tegenin te brengen heeft of zich niet willen laten triggeren er uberhaupt op in te gaan.
Bijvoorbeeld in het geval van het stukmaken van een kunstwerk en dan weglopen en het gesprek niet aangaan.
Ik vind het dan weer vooral interessant dat er ook mensen zijn die principieel geen enkel complot plausibel genoeg achten (die vanuit gepropageerde waarheidsvindingen en/of internationale belangen tot stand zijn gekomen) om in twijfel getrokken te mogen worden.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
Complotdenkers hebben daarbij vaak de vervelende neiging om reputaties van mensen om zeep te helpen.
Kijk alleen naar de zaak rond John F. Kennedy. In weerwil van alle forensische, medische, ballistische, pathologische, videografische en anatomische feiten blijft men zelfs na het vrijgeven van de zoveelste 90 kilo 'geheime files' - die wederom geen moer zeggen anders dan wat we al wisten - werkelijk iedereen behalve Oswald aanwijzen als op z'n minst betrokken bij een complot de president te vermoorden.
Bugliosi geeft in zijn meesterwerk 'Reclaiming History' een mooi overzicht van de wijze waarop complotdenkers onschuldige mensen al decennia door het slijk gehaald hebben.
Jawel hoor.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:14 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik vind het dan weer vooral interessant dat er ook mensen zijn die principieel geen enkel complot plausibel genoeg achten (die vanuit gepropageerde waarheidsvindingen en/of internationale belangen tot stand zijn gekomen) om in twijfel getrokken te mogen worden.
Dus iets mag pas in twijfel getrokken worden als er genoeg documentatie voorhanden ligt die twijfels wegneemt?quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
De Holocaust was zo'n complot, bijvoorbeeld, en ook rijkelijk gedocumenteerd.
Wanneer je vol mensen gaat beschuldigen van betrokkenheid bij gruwelen dien je inderdaad genoeg documentatie te hebben.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dus iets mag pas in twijfel getrokken worden als er genoeg documentatie voorhanden ligt die twijfels wegneemt?
Geloof jij in God?
Nou, doe dat eens, een definitie geven. Dan weet ik wat je ermee bedoelt in dit topic.quote:Op donderdag 12 februari 2026 11:26 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Het is maar net welke definitie je geeft aan het woord vrijdenken.
Om het simpel te houden, jij mag geloven dat corona prikjes gevaarlijk zijn, en er zelf geen nemen.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:18 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Dus iets mag pas in twijfel getrokken worden als er genoeg documentatie voorhanden ligt die twijfels wegneemt?
Geloof jij in God?
Idem. De dansleraar is gelukkig opgehoepeld naar Paraquay.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:07 schreef dop het volgende:
[..]
Om het simpel te houden, jij mag geloven dat corona prikjes gevaarlijk zijn, en er zelf geen nemen.
Maar we gaan de dans leraar, of jouw mening niet zonder bewijs en goede onderbouwing boven die van een arts of viroloog stellen.
Twijfels zijn verder prima, alleen als je vervolgens allerlei rare ideeën vaan die twijfels gaat ophangen , dan ben je inderdaad een wappie.
En let wel ik ben ook geen dokter of viroloog, dus ik heb ook niet alle antwoorden. Maar tot die tijd, ik vertrouw dan op de mensen die er wel voor hebben geleerd.
Intuitie kan je vaak ook moeilijk onder woorden brengen. Ik probeer het wel.. Maar telkens heb ik het idee dat ik de plank net missla.quote:Op donderdag 12 februari 2026 17:40 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nou, doe dat eens, een definitie geven. Dan weet ik wat je ermee bedoelt in dit topic.
Je OP is nogal vrij-associërend. Misschien is dat vrijdenkend, maar het is nogal duistercommunicerend.
Dat valt me vaker op bij moderne vrijdenkers, dat ze niet erg hun best doen om een betoogje op te zetten waarin ze hun gedachten duidelijk proberen te maken voor de ander. Alsof het feit dat het gaat over hun eigen, authentieke gedachten alleen al interessant is.
Kortom, wat bedoel je nou, wat wil je nou eigenlijk.
Het punt is, een goed afgedekt complot, laat geen bewijs achter. Of pas laat, veel te laat.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
De Holocaust was zo'n complot, bijvoorbeeld, en ook rijkelijk gedocumenteerd.
Gunpowder Plot
Moord op Caesar
Moord op Lincoln
Executie van de Romanovs
Punt is, daar zijn glasharde bewijzen voor.
Als ik jou probeer te overtuigen, -dat ik overingens sinds 2023 niet meer doe, omdat ik erachter ben gekomen dat het me toch nooit zal lukken.. En ik zelf er ook een hekel heb om overtuigd te worden- dan moet je eerst nog bereid zijn om het aan te nemen door je vooroordelen opzij te zetten. Maar denk niet dat je dat kan.quote:Op donderdag 12 februari 2026 12:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wanneer je vol mensen gaat beschuldigen van betrokkenheid bij gruwelen dien je inderdaad genoeg documentatie te hebben.
Wat mensen verder geloven is totaal irrelevant, zolang het anderen niet schaadt.
Geloof je dat de aarde plat is, of 6000 jaar oud geen probleem. Probeer het alleen niet in onderwijs te proppen, bijvoorbeeld.
Het gaat helemaal niet eens om wat een viroloog of dokter vindt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 18:07 schreef dop het volgende:
[..]
Om het simpel te houden, jij mag geloven dat corona prikjes gevaarlijk zijn, en er zelf geen nemen.
Maar we gaan de dans leraar, of jouw mening niet zonder bewijs en goede onderbouwing boven die van een arts of viroloog stellen.
Twijfels zijn verder prima, alleen als je vervolgens allerlei rare ideeën vaan die twijfels gaat ophangen , dan ben je inderdaad een wappie.
En let wel ik ben ook geen dokter of viroloog, dus ik heb ook niet alle antwoorden. Maar tot die tijd, ik vertrouw dan op de mensen die er wel voor hebben geleerd.
Integendeel.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:39 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Als ik jou probeer te overtuigen, -dat ik overingens sinds 2023 niet meer doe, omdat ik erachter ben gekomen dat het me toch nooit zal lukken.. En ik zelf er ook een hekel heb om overtuigd te worden- dan moet je eerst nog bereid zijn om het aan te nemen door je vooroordelen opzij te zetten. Maar denk niet dat je dat kan.
Maar geloof jij het verhaal van 9/11 tot in detail zoals dit ons voorgeschoteld is?quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Integendeel.
JFK is daar een prima voorbeeld van; jarenlang de complotdenkerij aangehangen. Dan ga je dingen echt bestuderen, kom je erachter dat er een hele hoop simpelweg verzonnen is en moet je je wereldbeeld bijstellen: Inderdaad, een nobody als Oswald heeft met zijn goedkope geweer president Kennedy vermoord.
Niet leuk, want dat past gewoon niet helemaal, JFK versus Oswald, maar als de feiten daarop wijzen, dan dien je je mening te herzien.
Ik weet dat een stel salafi's 9/11 veroorzaakt hebben ja.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:46 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Maar geloof jij het verhaal van 9/11 tot in detail zoals dit ons voorgeschoteld is?
Das is wel een summier antwoord op mn vraag.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik weet dat een stel salafi's 9/11 veroorzaakt hebben ja.
Nee, juist niet, dat zeg ik net. Daarom heb ik het Oliver Stone/Jim Marrs/Anthony Summer narratief dus overboord gezet.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:50 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Das is wel een summier antwoord op mn vraag.
Maar jij gelooft dus letterlijk elk narratief zoals dat ons wordt voorgesxhoteld? Heb jij echt nooit enige twijfel over datgene wat ons gezegd wordt?
Welke vooroordelen?quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:39 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Als ik jou probeer te overtuigen, -dat ik overingens sinds 2023 niet meer doe, omdat ik erachter ben gekomen dat het me toch nooit zal lukken.. En ik zelf er ook een hekel heb om overtuigd te worden- dan moet je eerst nog bereid zijn om het aan te nemen door je vooroordelen opzij te zetten. Maar denk niet dat je dat kan.
Praten we dan langs elkaar heen? Ik volg het niet meerquote:Op donderdag 12 februari 2026 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, juist niet, dat zeg ik net. Daarom heb ik het Oliver Stone/Jim Marrs/Anthony Summer narratief dus overboord gezet.
Verder vind ik de standaard "Israël wil de wereld overheersen en de joden zitten overal achter" niet echt het summum van vrij denken.
Je hoeft niet alles te geloven wat een ander zegt of schrijft maar dat geldt ook voor wat jezelf denkt.quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:50 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Maar jij gelooft dus letterlijk elk narratief zoals dat ons wordt voorgesxhoteld? Heb jij echt nooit enige twijfel over datgene wat ons gezegd wordt?
Tussen het halen en het halen..quote:Op woensdag 11 februari 2026 21:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeer herkenbaar ja. Ik zat op school ook meestal naar buiten te turen. Haalde toch alles met twee vingers in m'n neus. En conventionele antwoorden waren vaak ontzettend onbevredigend en onlogisch als je een beetje kritisch nadenkt. Dus dan ga je zelf op zoek. Daar begon ik op m'n 15e serieus mee: wat is het doel van mijn leven? Bestaat liefde? Wat is rechtvaardigheid? Hoe moet het land geregeerd worden? Wat is het belangrijkste in het leven? En zo ga je down the rabbit hole terwijl je je eigenlijk op allerlei oninteressante stof moet concentreren die totaal nutteloos lijkt om tot de werkelijk belangrijke antwoorden van het leven te komen. En ja, dan is het haast onvermijdelijk dat je een 'complotdenker' wordt, omdat de wereld gewoon niet zo simpel in elkaar zit als je op het NOS-journaal en in de schoolboeken voorgeschoteld krijgt. Ik las wel eens 'de enigen die niet in complottheorieën geloven, zijn degenen die ze niet bestudeerd hebben'. Dat slaat de spijker op zijn kop denk ik. Maar waar gaat het in de kern om? Dat kleine groepjes de grotere groep proberen uit te buiten om lekker rijk te leven. Niks vergezochts aan.
Wie heeft hier nu een vooroordeel?quote:Op donderdag 12 februari 2026 19:50 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Maar jij gelooft dus letterlijk elk narratief zoals dat ons wordt voorgesxhoteld? Heb jij echt nooit enige twijfel over datgene wat ons gezegd wordt als zijnde de waarheid.. Als deze info dus komt vanuit de graal der vertrouwen?
Na de moord op Kennedy waren open wagens voor een presidentieële rondrit ook niet meer zo populair.quote:Op donderdag 12 februari 2026 21:04 schreef dop het volgende:
[..]
Wie heeft hier nu een vooroordeel?
Het narratief over 911 is een hele doos met puzzelstukjes, allemaal verschillend en niet bepaald een narratief dat je van uit 1 enkele bron of gezichtspunt krijgt voorgeschoteld. Ik denk dat voor de meeste onder ons we er een globaal idee over hebben waar we verder geen heel grote waarde aan hechten omdat ons leven verder is gegaan. Maar sommige gevolgen, zoals strengere controles op vliegvelden nemen we wel voor lief omdat de meeste van ons snappen dat vliegtuigen toch wat gevaarlijker zijn in de verkeede handen, dan we dachten voor 911. Bijkomend voordeel er lijken ook minder kapingen te zijn tegenwoordig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |