abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220114656
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:39 schreef EsserS het volgende:

[..]
Het is geen samenvatting van hoe jij in het leven staat maar de broze kern van jouw levensovertuiging. Broos omdat het feitenvrij is. Maar dat geeft niet, geloof wat je wil geloven.
Dus jij gelooft letterlijk alles wat je op school is voorgeschoteld? En dat dat de 'hele waarheid' is van alles, dat die niet complexer is dan dat?

Hoe wist je toen je op school zat dat dat allemaal betrouwbare informatie was?
  maandag 16 februari 2026 @ 12:04:31 #77
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220114787
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus jij gelooft letterlijk alles wat je op school is voorgeschoteld? En dat dat de 'hele waarheid' is van alles, dat die niet complexer is dan dat?

Het nut van een feitenvrije levensovertuiging zoals die van jou zit vooral in het emotionele en sociale welzijn. Dat is prima maar als deze subjectieve overtuiging botst met de fysieke realiteit op een manier die schadelijk is (denk aan medische desinformatie of klimaatontkenning) dan begint het gevaarlijk te worden.

Nee, al vrij jong heb ik de bijbelverhalen op school met een korreltje zout genomen. Ik had vrij snel door dat deze verhalen niet met de werkelijkheid strookten. Later kon ik er woorden aanplakken: metafoor, overdrachtelijk.
pi_220114849
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 12:04 schreef EsserS het volgende:

[..]
Het nut van een feitenvrije levensovertuiging zoals die van jou zit vooral in het emotionele en sociale welzijn. Dat is prima maar als deze subjectieve overtuiging botst met de fysieke realiteit op een manier die schadelijk is (denk aan medische desinformatie of klimaatontkenning) dan begint het gevaarlijk te worden.

Nee, al vrij jong heb ik de bijbelverhalen op school met een korreltje zout genomen. Ik had vrij snel door dat deze verhalen niet met de werkelijkheid strookten. Later kon ik er woorden aanplakken: metafoor, overdrachtelijk.
Wat een vreselijk gezever en geen antwoord op mijn vragen. Vervelende user ben je zeg. Is je vorige account gebant?
  maandag 16 februari 2026 @ 14:01:44 #79
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_220116061
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat is de 'hele waarheid'?

Wat zijn vervolgens zaken die op school geleerd worden die aantoonbaar onwaar zijn en waren?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 16 februari 2026 @ 14:11:23 #80
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220116165
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat zijn vervolgens zaken die op school geleerd worden die aantoonbaar onwaar zijn en waren?
Voor hem is alles wat in de bijbel staat aantoonbaar waar want het staat immers in de bijbel. Cirkelredeneringen zijn volgens hem logisch geldig omdat de bijbel boven alle logica verheven is.
pi_220116338
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 14:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik heb het niet over 'onwaar', maar dat veel dingen gewoon veel complexer zijn.

Bijv. de hele geschiedenis van de eerste en tweede wereldoorlog wordt gewoon belachelijk simplistisch uitgelegd. Enige connecties met internationale banken en bedrijven blijven volledig uit, terwijl bankiers notoire oorlogsfinanciers zijn en grote bedrijven er enorm van profiteren. Maar daar hoor je nooit wat over, alles wordt vooral ideologisch en politiek uitgelegd, maar over de centen die ermee gepaard gaan hoor je niks. Terwijl dat gewoon een van de belangrijkste elementen is in alles wat mensen doen.

En als je daar dan later iets over vindt en vertelt, word je dus een complottheorist genoemd. Omdat mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is, en verdere nuance daarvan, of belangen die op de achtergrond hebben meegespeeld, allemaal vergezochte onzin is.

Bij economie kregen wij alleen Keynes, omdat dat nu toevallig het model is dat links Nederland gebruikt. Iets over de Oostenrijkse school en andere modellen krijg je gewoon niets over. Dus als je je daar verder nooit in verdiept, is dat simpelweg de standaard.

En zo word je op school simpelweg een richting ingeduwd.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ali_Kannibali op 16-02-2026 14:31:32 ]
  maandag 16 februari 2026 @ 14:33:43 #82
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220116444
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 14:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik heb het niet over 'onwaar', maar dat veel dingen gewoon veel complexer zijn.

Bijv. de hele geschiedenis van de eerste en tweede wereldoorlog wordt gewoon belachelijk simplistisch uitgelegd. Enige connecties met internationale banken en bedrijven blijven volledig uit, terwijl bankiers notoire oorlogsfinanciers zijn.

En als je daar dan later iets over vindt en vertelt, word je dus een complottheorist genoemd. Omdat mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is, en verdere nuance daarvan, of belangen die op de achtergrond hebben meegespeeld, allemaal vergezochte onzin is.
Je verwart harde feiten met vermoedens. Als jij je vermoedens over WO I en II kan aantonen met feiten dan ben je geen complotdenker maar een historicus van grote faam. Maar jij komt niet verder dan wat aannames omdat jij de overtuiging hebt dat "wat ik denk, is waar", waar is. Hetgeen natuurlijk een denkfout van epische proporties is.

Ik weet niet wat voor schoolopleiding jij hebt gevolgd maar ik ben onderwezen met de gedachten van de Oostenrijkse school. Ik geloof in creatieve destructie ter meerdere eer en glorie van een gezondere econonomie.
pi_220116497
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 14:33 schreef EsserS het volgende:

[..]
Je verwart harde feiten met vermoedens. Als jij je vermoedens over WO I en II kan aantonen met feiten dan ben je geen complotdenker maar een historicus van grote faam. Maar jij komt niet verder dan wat aannames omdat jij de overtuiging hebt dat "wat ik denk, is waar", waar is. Hetgeen natuurlijk een denkfout van epische proporties is.

Ik weet niet wat voor schoolopleiding jij hebt gevolgd maar ik ben onderwezen met de gedachten van de Oostenrijkse school. Ik geloof in creatieve destructie ter meerdere eer en glorie van een gezondere econonomie.
Wat weet jij nou van wat ik allemaal wel en niet weet en wat vermoedens zijn?

Ik heb gymnasium gedaan en daarna universitaire opleidingen. En wbt economie had ik het dus over de middelbare school.
pi_220116801
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 11:36 schreef EsserS het volgende:

[..]
Nee hoor, dit is "vrij denken van vrijdenkers" vergelijken met de laatste stand van de wetenschap.
je lult over een mannetje in de wolken terwijl ik aantoon dat zowel het geocentrisch ALS het heliocentrisch model niet kloppen.

Wat is de volgende vergelijking die je gaat maken dan
  maandag 16 februari 2026 @ 16:51:39 #85
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220117620
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 14:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

En wbt economie had ik het dus over de middelbare school.
Ik ook. Schumpeter was bij ons op school zelfs examenstof.

Je blijft maar vermoedens verwarren met feiten. Heb je dat geleerd op de universiteit?
  maandag 16 februari 2026 @ 16:53:49 #86
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220117635
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 15:11 schreef SwaPore het volgende:

[..]
je lult over een mannetje in de wolken terwijl ik aantoon dat zowel het geocentrisch ALS het heliocentrisch model niet kloppen.

Wat is de volgende vergelijking die je gaat maken dan
Geen want je stellling klopt niet: het heliocentrische model klopt wel, het is de wetenschappelijke basis voor hoe wij ons zonnestelsel begrijpen. In dit model staat de zon in het centrum en draaien de aarde en de andere planeten eromheen. Dit staat tegenover het oude "geocentrische model", waarin men dacht dat de aarde het onbeweeglijke middelpunt van het universum was. Feit is ook dat de zon niet het middelpunt is van het heelal.

Wat begrijp jij hier dan niet aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door EsserS op 16-02-2026 17:41:32 ]
pi_220117943
quote:
Bij economie kregen wij alleen Keynes, omdat dat nu toevallig het model is dat links Nederland gebruikt.
Ik geloof hier helemaal niks van. Bij het vak algemene economie werd Keynes in één adem genoemd met Adams, om de verschillen te laten zien. Nederland heeft een sociale zorgeconomie, inderdaad een aspect van Keynes, maar dat heeft niets met links te maken, maar dat mensen die het beter hebben indirect zorgen voor de mensen die niet zoveel geluk in hun leven hebben. Rechts=samen voor ons eigen.
  maandag 16 februari 2026 @ 18:16:45 #88
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220118073
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 17:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik geloof hier helemaal niks van. Bij het vak algemene economie werd Keynes in één adem genoemd met Adams, om de verschillen te laten zien. Nederland heeft een sociale zorgeconomie, inderdaad een aspect van Keynes, maar dat heeft niets met links te maken, maar dat mensen die het beter hebben indirect zorgen voor de mensen die niet zoveel geluk in hun leven hebben. Rechts=samen voor ons eigen.
Keynes heeft niet zo zeer te maken met linkse politiek als wel met het inzicht van anti-cyclisch (overheids)begrotingsbeleid. Maar de praktijk geeft aan dat politici slecht luisteren naar economen. De inzichten van Keynes fungeerden wel als basis voor de verzorgingsstaat.

quote:
Wanneer de markt in zwaar weer belandt,
biedt de overheid een helpende hand.
Bezuinig in de gouden tijd,
maar investeer als de crisis vlijt,
Zo blijft de economie in de juiste stand.
Adam Smith, de beroemde 18e eeuwse moraalfilosoof, is sinds Reagan gekaapt door de neoconservatieven, oftewel de vrije marktfundamentalisten.

Adam Smith, his middle name is "invisible hand."

quote:
Een eigenbelang dat zachtjes stuurt,
de markt die door de chaos tuurt.
Geen meester die de koers bepaalt,
terwijl de welvaart binnenhaalt.
Een onzichtbare hand die nimmer faalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door EsserS op 17-02-2026 04:40:26 ]
pi_220119000
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2026 15:28 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
Volgens mij is pessimistische meta-inductie een bekend en serieus argument binnen de wetenschapsfilosofie (tegen wetenschappelijk realisme).
Ja, maar niet zoals SwaPore het toepast.

Bovendien zal geen natuurkundige zeggen dat Newton "verkeerd" was; de Newtonse mechanica inc. zwaartekracht is domweg minder volledig dan de algemene relativiteitstheorie, die op zijn beurt ook weer onvolledig is.
pi_220119383
quote:
Omdat mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is, en verdere nuance daarvan, of belangen die op de achtergrond hebben meegespeeld, allemaal vergezochte onzin is.
Vind je het niet ironisch dat je eerst beweert dat "mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is", en vervolgens klaagt over een gebrek aan nuancering bij lesstof?

Ik wel, namelijk.
  maandag 16 februari 2026 @ 21:00:00 #91
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220119591
Ik moet bij mensen die zich vrijdenkers noemen altijd denken aan Sagan die zei dat een wetenschappelijke houding een radicale openheid voor nieuwe ideeën vereiste, en tegelijkertijd die ideeën extreem kritisch te benaderen.

Ik mis bij vrijdenkers vaak de kritische houding richting de eigen opvattingen die vaak van obscure websites/fora vandaan komen.

Ik krijg er altijd het idee bij dat men zich speciaal wil voelen doordat zij bij de in-group horen die 'het' wel doorziet terwijl de rest/massa de ogen gesloten houdt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 16 februari 2026 @ 21:07:23 #92
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_220119681
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 20:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Vind je het niet ironisch dat je eerst beweert dat "mensen denken dat alles wat ze op school hebben geleerd de hele waarheid is", en vervolgens klaagt over een gebrek aan nuancering bij lesstof?

Ik wel, namelijk.
Er wordt een complot geinsinueerd terwijl de werkelijkheid veel saaier is.

Men snapt iets nieuws enkel binnen een bepaalde context of referentiekader van bestaande kennis. Dat begint met een simpele weergave en wordt langzaam uitgebouwd. Er is een reden dat we niet met relativiteit of quantummechanica op de basisschool beginnen. En dat heeft niets te maken met die kinderen de waarheid willen onthouden oid
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_220120372
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2026 20:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik wel, namelijk.
Helaas geldt dat voor veel mensen wel ja.
pi_220128554
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2026 19:53 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Praten we dan langs elkaar heen? Ik volg het niet meer
Wat vrijer denken misschien begrijp je het dan. ^O^
pi_220130318
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2026 16:53 schreef EsserS het volgende:

[..]
Geen want je stellling klopt niet: het heliocentrische model klopt wel, het is de wetenschappelijke basis voor hoe wij ons zonnestelsel begrijpen. In dit model staat de zon in het centrum en draaien de aarde en de andere planeten eromheen. Dit staat tegenover het oude "geocentrische model", waarin men dacht dat de aarde het onbeweeglijke middelpunt van het universum was. Feit is ook dat de zon niet het middelpunt is van het heelal.

Wat begrijp jij hier dan niet aan?
zie hier de fout al
  woensdag 18 februari 2026 @ 05:43:41 #96
545 dop
:copyright: dop
pi_220130353
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 05:08 schreef SwaPore het volgende:

[..]
zie hier de fout al
kun je dit ook Toelichten ?

Gps maakt gebruik van principes uit het heliocentrische model, toen ik vorige week naar Zweden vloog werkte dat deel nog prima.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 18 februari 2026 @ 06:53:45 #97
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220130452
quote:
0s.gif Op woensdag 18 februari 2026 05:08 schreef SwaPore het volgende:

[..]
zie hier de fout al
Ik niet, dus toon maar aan.
  woensdag 18 februari 2026 @ 10:08:26 #98
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220131313
On topic dan.

TS verwart vrij denken met "zomaar wat denken". Echte intellectuele vrijheid, dat wil zeggen vrij denken met een 100% rationele lading, vereist echter vaak een enorme discipline. Denk aan het volgen van de regels van de logica, het checken van feiten en het kritisch bevragen van de eigen intuïtie. Zonder deze kaders is "vrij denken" slechts vrijblijvende meningsvorming zonder fundament. Het ontaardt meestal in desinformatie zoals we vaak zien bij religieuze maniakken.
pi_220131570
quote:
1s.gif Op woensdag 18 februari 2026 05:43 schreef dop het volgende:

[..]
kun je dit ook Toelichten ?

Gps maakt gebruik van principes uit het heliocentrische model, toen ik vorige week naar Zweden vloog werkte dat deel nog prima.
Waarschijnlijk doelt hij hierop:

https://nl.wikipedia.org/(...)#Moderne_opvattingen
  woensdag 18 februari 2026 @ 12:08:53 #100
511677 EsserS
Toon maar aan!
pi_220132273
3e poging of inmiddels 4e poging, dit begint vervelend te worden:

Vraag: is vrij denken hetzelfde als zo maar wat denken?

[ Bericht 9% gewijzigd door EsserS op 18-02-2026 12:36:20 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')